Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2017

ΚΑΤΑΚΛΥΣΜΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ

Κατακλυσμικοί μύθοι

Ο μύθος του κατακλυσμού αποτελεί έναν παγκόσμιο μύθο, ένα μύθο-αρχέτυπο, που

 περιγράφει ένα πραγματικό γεγονός, και που καταγράφηκε στο συλλογικό 

ασυνείδητο πολλών αρχαίων λαών, από τους Έλληνες, τους Ινδούς, έως τους 

Ατζέκους και τους Μάγιας.

Είναι πλέον κοινά αποδεκτό από τους μελετητές, ότι οι αρχαίοι μύθοι περιέχουν 

στον πυρήνα τους μία συγκεκαλυμμένη αλήθεια, σε αντίθεση με το παραμύθι.

Το ερώτημα λοιπόν στο οποίο καλούμαστε να δώσουμε απάντηση είναι όχι εάν ο 

κατακλυσμός συνέβη, αλλά πότε συνέβη.

Στη παρούσα μελέτη θα προσπαθήσουμε να ανιχνεύσουμε τις ομοιότητες και τις

 διαφορές των μύθων που αφορούν κατακλυσμούς στην λεκάνη της μεσογείου και

 της Μεσοποταμίας, αλλά και να προσδιορίσουμε κατά προσέγγιση πότε αυτοί 

συνέβησαν. Για να προσδιορίσουμε κατά προσέγγιση χρονικά τον ή τους 

κατακλυσμούς, θα καταφύγουμε εκτός από τις αρχαίες πηγές, και στα πορίσματα 

προσφάτων γεωλογικών μελετών.

Θα πρέπει σε αυτό το σημείο να τονιστεί, πως ενώ για την επιστημονική κοινότητα

 ο ανθρώπινος πολιτισμός ξεκίνησε πριν από περίπου 7000 χρόνια, μία σειρά από 

ανεξήγητα ευρήματα , αλλά και αντιφάσεις σε σχέση με το πολιτισμικό επίπεδο των

 αρχαίων πολιτισμών, δημιουργούν εύλογα ερωτήματα για τα πορίσματα της 

αρχαιολογίας και της ανθρωπολογίας.
Η μεγαλύτερη αντίφαση που προκύπτει είναι, πως συνήθως η τεχνολογική και 

πολιτισμική εξέλιξη ενός πολιτισμού, βελτιώνεται συν τον χρόνο καθώς η πρόοδος 

είναι μια σωρευτική διαδικασία. Κλασικό παράδειγμα αποτελεί η Αίγυπτος. Είναι 

παράδοξο πως ένας τεχνολογικά υψηλός πολιτισμός γεννήθηκε ξαφνικά από το 

τίποτε, από μία Νεολιθική, πρωτόγονη κοινωνία, και αμέσως μετά την γέννησή του,

 αφού μεγαλούργησε για 400 χρόνια, άρχισε προοδευτικά να φθίνει, αντί να 

εξελίσσεται.

Τα Τεχνολογικά επιτεύγματα των πέντε πρώτων δυναστειών, με χαρακτηριστικό 

παράδειγμα την Μεγάλη Πυραμίδα, η οποία κατασκευάσθηκε κατά την επίσημη

 αρχαιολογική άποψη, το 2500 π.χ περίπου. Το μέγεθος της, η τελειότητα της 

κατασκευής της, αλλά και οι γεωμετρικές, και αστρονομικές γνώσεις, που 

καταγράφονται σε αυτήν, είναι ασύλληπτες για ένα πολιτισμό που μόλις βγήκε 

από την λίθινη εποχή.

Οι αναλογίες των μέτρων και γωνιών κατασκευής της ( Ύψος: 147 μέτρα , σήμερα

 είναι 138 μέτρα, Όγκος: 2.600.000 κ.μ, Βάρος ογκόλιθων: 6.000.000 τόνοι),

 εκφράζουν λόγους του Ιερού αριθμού π (3,14) και τού Χρυσού αριθμού Φ (1,618).

Στην συνέχεια, και ενώ η λογική υποστηρίζει πως με την συσσώρευση της γνώσης 

και της εμπειρίας, οι πυραμιδοειδής κατασκευές θα ήταν τελειότερες και πιο 

πολύπλοκες, αντίθετα οι επόμενες δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να συγκριθούν

 με αυτή.


Αναφορές αρχαίων μελετητών, έρχονται να ενισχύσουν την άποψη για έναν 

ανεπτυγμένο πολιτισμό, πολύ αρχαιότερο από αυτόν που η επίσημη αρχαιολογική 

έρευνα έχει αποκαλύψει. Σύμφωνα για παράδειγμα , με αρχαία Αιγυπτιακά κείμενα

 που μετέφρασε ο Αιγύπτιος ιερέας Μανέθων τον τρίτο αιώνα π.χ, κατ’ εντολή του 

Πτολεμαίου, οι θνητές δυναστείες που κυβέρνησαν την Αιγυπτιακή αυτοκρατορία ,

 κάλυπταν ένα χρονικό διάστημα 24.927 ετών.


Ο Ηρόδοτος επιβεβαιώνει αυτή την αναφορά, καθώς αναφέρει ότι οι 340

 γενεές βασιλέων και ιερέων έχουν κυβερνήσει την Αίγυπτο, κατά την 

διάρκεια των οποίων ο Ήλιος μετακινήθηκε από την συνηθισμένη πορεία

 του , ανατέλλοντας δύο φορές από όπου σήμερα δύει, και δύοντας δύο 

φορές από εκεί που ανατέλλει (κάτι που συμβαίνει κάθε 26.000 χρόνια). 

Ο Διογένης Λαέρτιος αναφέρει ότι σύμφωνα με τούς Ιερείς του Άμμωνος, 

μεταξύ τού πρώτου Θεού-βασιλέως τής Αιγύπτου, του Ηφαίστου και τού 

Μ. Αλεξάνδρου μεσολάβησαν 48.863 χρόνια. Ορίζει δηλαδή την αρχή του

 Αιγυπτιακού βασιλείου, στο 49.000 π.Χ.! Ο Πλάτωνας στον Τίμαιο κάνει 

λόγο για έναν προκατακλυσμιαίο πολιτισμό ηλικίας 9000 χρόνων.


Σε κάθε περίπτωση για να υπάρχει ένα κοινό σημείο αναφοράς, η 

συνεχεία της έρευνας μας θα βασιστεί σε επιστημονικώς αποδεκτά 

στοιχεία.


Σύμφωνα λοιπόν με όσα γνωρίζουμε σήμερα από την γεωλογία, πριν από 18.000 

 χρόνια το Αιγαίο δεν είχε την σημερινή του μορφή. Η στάθμη της θάλασσας ήταν 

πολύ χαμηλότερη (υπολογίζεται σε 121 μέτρα), πολλά από τα νησιά ήταν

 ενωμένα μεταξύ τους, ενώ τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου ήταν 

ενωμένα με την Μικρά Ασία.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, το επίπεδο της θάλασσας από το 15.000 π.Χ έως το 

5.000 π.Χ, «ανέβηκε» περίπου 80 μέτρα. Το μεγαλύτερο μέρος της ανόδου συνέβη 

έως το 9.750 π .χ περίπου, όταν η μεσόγειος ξεχείλισε στην μαύρη θάλασσα η οποία

 έως τότε ήταν λίμνη. Νοτιότερα στην Μεσοποταμία, και συγκεκριμένα στην 

περιοχή του Τίγρη και του Ευφράτη η άνοδος της στάθμης των ποταμών, 

προκάλεσε εκτεταμένες καταστροφές στην ενδοχώρα γύρω στο 3.500-2800 π.χ, 

ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τον Νείλο γύρω στο 3.000 π.χ.




Αυτή την εποχή οι Σουμέριοι αναπτύσσουν τον πρώτο μεγάλο πολιτισμό της 

Μεσοποταμίας, ενώ σταδιακά οι Ακκάδες και άλλα σημιτικά φύλλα από το 3.000 

έως το 2.500 π.χ εισβάλουν στην χώρα.


Ο Σαργών θα κατακτήσει τελικά την Σουμερία και περίπου το 2.125 π.χ, η πόλη της

 Ουρ (τόπος γέννησης του Αβραάμ) θα ακμάσει. Με βάση τα παραπάνω οι 

κατακλυσμοί που θα μπορούσαν να έχουν μυθολογικά περιγραφεί, θα έπρεπε να 

είχαν συμβεί σε κάποιες ή σε όλες από τις παρακάτω περιπτώσεις;

15.000- 10.000 , π.χ άνοδος του επιπέδου της θάλασσα παγκοσμίως.

10.000-9.000, π.χ υπερχείλιση της μεσογείου στην μαύρη θάλασσα.

3.000 –2.500, π.χ έντονες βροχοπτώσεις και υπερχείλιση ποταμών στην 

Μεσοποταμία.


Στον κατακλυσμό που περιγράφεται στο Ασσυριακό έπος του Γκιλκάμες, 

αναφέρεται ότι οι άνθρωποι πλήθαιναν και γεννοβολούσαν, και οι θεοί με 

προτροπή του Θεού Ενλίλ, αποφάσισαν να εξαπολύσουν τον κατακλυσμό γιατί οι 

άνθρωποι ήταν θορυβώδης. Ο Θεός Εά όμως, προειδοποίησε τον Ουτναπιστίμ γιο 

του Ουμπάρα να φτιάξει ένα πλοίο, και να πάρει σπόρους όλων των ζωντανών 

πλασμάτων μαζί του. Έξι μερόνυχτα φυσούσαν δυνατοί άνεμοι και θύελλες και 

πλημμύρες, και την έβδομη η θύελλα κόπασε. Σιγή βασίλευε και όλη η 

ανθρωπότητα είχε γίνει λάσπη.

Το πλοίο προσάραξε στο βουνό Νισίρ, και την έβδομη ημέρα ο Ουτναπιστίμ άφησε

 ένα περιστέρι ελεύθερο. Το περιστέρι πέταξε μακριά αλλά επειδή δεν βρήκε μέρος

 να καθίσει ξαναγύρισε. Ύστερα άφησε ένα χελιδόνι, αλλά και αυτό ξαναγύρισε.

 Άφησε ύστερα ένα κοράκι, το οποίο δεν ξαναγύρισε. Ο Ουτναπιστίμ τότε κατάλαβε

 ότι ο κατακλυσμός σταμάτησε, και έκανε θυσία για να ευχαριστήσει τους θεούς .

Σύμφωνα με τις Βαβυλωνιακές παραδόσεις του έπους του Άτράχαρση (1700 π.χ), ο 

Ατράχαρσης οδηγήθηκε από τον Θεό Ενκί, να κατασκευάσει μία κιβωτό για να 

αποφύγει την οργή του Θεού Ενλίλ, ο οποίος αποφάσισε να τιμωρήσει τους 

ανθρώπους , λόγω του ότι θορυβούσαν και δεν τον άφηναν να κοιμηθεί.! Έξι μέρες

 και έξι νύχτες έβρεχε ασταμάτητα.

Όταν η βροχή κόπασε ο ο Ατράχαρσης, έστειλε πρώτα ένα περιστέρι, κατόπιν ένα

 χελιδόνι, και στο τέλος ένα κοράκι, που δεν ξαναγύρισε. Έτσι κατάλαβε ο 

Ατράχαρσης, ότι μπορούσε να βγει στην στεριά.


Ο Αιγυπτιακός μύθος είναι διαφορετικός από αυτόν της Μεσοποταμίας.

Σύμφωνα με αυτόν, ο Ρα αποφάσισε ότι οι άνθρωποι είχαν γίνει φιλοπόλεμοι και 

ασεβείς και σκόπευαν να επαναστατήσουν ενάντια στους θεούς. Έστειλε έτσι τον 

αδελφό του Άθορ στην γη για να καταστρέψει την ανθρωπότητα. Οι δρόμοι 

μετατράπηκαν σε ποτάμια αίματος, ο Νείλος ξεχείλισε και έλαβε μέρος η

 μεγαλύτερη καταστροφή που γνώρισε το ανθρώπινο είδος. Ο Ρα συνειδητοποιώντας

 την καταστροφή, μετάνιωσε μίας και δεν ήθελε πλέων να αφανίσει ολόκληρο το

 ανθρώπινο γένος, για αυτό και συμβουλεύτηκε τον Θεό της σοφίας Θωθ, ο οποίος 

μέθυσε τον Άθωρ έτσι ώστε να μην εξαφανιστεί το ανθρώπινο γένος. Όπως είδαμε

 παραπάνω η υπερχείλιση του Νείλου συνέβη σύμφωνα με τους μελετητές γύρω στο

 3.000 π.χ.

Στον κατακλυσμό της παλαιάς διαθήκης οι άνθρωποι πλήθαιναν επί της γης. Οι δε

 υιοί του θεού όταν είδαν ότι οι θυγατέρες των ανθρώπων ήταν όμορφες τις πήραν

 ως γυναίκες τους, και τεκνοποίησαν μαζί τους. Με την αύξηση των ανθρώπων όμως,

 αυξανόταν και η κακιά τους, γιαυτό ο θεός αποφάσισε να εξαλείψει τον άνθρωπο

 από προσώπου γης. Ο Θεός όμως, προειδοποίησε τον Νώε να φτιάξει ξύλινη 

κιβωτό, όπου θα έπρεπε να μπει ο Νώε με την γυναίκα του, τους υιούς του και τις

 γυναίκες τους, αλλά και με κάθε ζώο που υπήρχε στην γη.




Ο κατακλυσμός διήρκεσε σαράντα ημέρες και νύχτες. Την σαρακοστή πρώτη ο Νώε

 έστειλε ένα κόρακα να βρει στεριά, αλλά ο κόρακας επέστρεψε. Κατόπιν έστειλε 

περιστέρι το οποίο και αυτό επέστρεψε, καθώς δεν βρήκε στεριά να κάτσει. Μετά 

από επτά ημέρες ξανάστειλε την περιστέρα και το απόγευμα η περιστέρα επέστρεψε

 με κλάδο ελιάς στο στόμα της, και έτσι κατάλαβε ο Νώε ότι έπαυσαν τα ύδατα επί

 της γης.

 Στην Ελληνική εκδοχή του μύθου τα πράγματα περιπλέκονται μίας και 

υπάρχουν μαρτυρίες όχι για έναν αλλά για τρεις κατακλυσμούς.

 Πιο συγκεκριμένα οι εξής:

Του Ωγύγου

του Δευκαλίωνα

του Δαρδάνου.

Σύμφωνα με τον Α. Σταγειρήτη, ο Ωγύγος πιστεύεται ότι ήταν ο πρώτος

 αυτόχθονος βασιλιάς της Αττικής. Οι Αθηναίοι πίστευαν ότι ήταν υιός της Γης

 και αυτόχθων, ενώ άλλοι πίστευαν ότι ήταν υιός του Ποσειδώνα, επί της βασιλείας

 του οποίου, έγινε ο πρώτος κατακλυσμός. Λογικά η πρώτη αυτή περιγραφή

 κατακλυσμού, πρέπει να αναφέρεται στην πρώτη περίπτωση της παγκοσμίου

 ανόδου των υδάτων, που όπως είδαμε συνέβη γύρω στο 15.000 π.χ-10.000 π.χ .


Η δεύτερη ιστορία κατακλυσμού είναι αυτή του Δευκαλίωνα, για την οποία

 πρέπει να αναφερθεί ότι πολλοί ξένοι μελετητές την τοποθετούν γύρω στο 1.500 π.Χ,

 όπου συνέβη η έκρηξη της Θήρας, με αποτέλεσμα τις τεράστιες 

καταστροφές που προκάλεσε το Τσουνάμι με την έκρηξη του 

Ηφαιστείου.


Κάτι όμως που δεν μπορεί να ισχύει διότι το Τσουνάμι δεν έχει σχέση με 

βροχόπτωση, αλλά με ύδατα που παρασύρθηκαν από το τεράστιο ωστικό κύμα, 

και που είχαν ως αποτέλεσμα την καταστροφή του λαμπρού Μινωικού πολιτισμού, 

αλλά και διότι, ο κατακλυσμός του Δευκαλίωνα προηγείται του κατακλυσμού του 

Δαρδάνου.

Ο Αριστοτέλης αναφέρει στα μετεωρολογικά (352 d), ότι ο κατακλυσμός 

του Δευκαλίωνα έγινε στην περιοχή ανάμεσα στη Δωδώνη και στον
 Αχελώο, όπου ήταν η αρχαιότατη Ελλάδα, και εκεί κατοικούσαν οι Σελλοί,
 και αυτοί που ονομάζονταν πρώτα Γραικοί και τώρα Έλληνες. Την ίδια 
πληροφορία δίνει και το Πάριο Χρονικό, του 3ου π.Χ. αιώνα.


Σύμφωνα με τον Διόδωρο τον Σικελιώτη, ο Δάρδανος καταγόταν από την

 Σαμοθράκη η οποία υπέστη καταστροφές από τις πλημμύρες. Κατόπιν

 τούτου, ο Δάρδανος πέρασε στην μικρά Ασία όπου και ίδρυσε την πόλη που 

ονομάστηκε Τροία από τον εγγονό του Τρώα.




Oι αρχαιολόγοι έχουν ανακαλύψει 10 

πόλεις την μία χτισμένη πάνω από την 

άλλη, με την πρώτη και αρχαιότερη να είναι 

χτισμένη περίπου το 3.000 π.χ. Άρα ο 

κατακλυσμός του Δαρδάνου πρέπει να 

συνέβη τότε ακριβώς γύρω στο 3.000 π. Χ

, όταν συνέβησαν και οι καταστροφές στην 

Μεσοποτάμια και Αίγυπτο.


Συνεπώς το πιο πιθανό είναι ο 

κατακλυσμός του Δευκαλίωνος ως παλαιότερος του Δαρδάνου, να τοποθετείται

 γύρω στο 9.700 π. Χ, όταν όπως είδαμε παραπάνω, συνέβη η υπερχείλιση της 

μεσογείου στην μαύρη θάλασσα.


Μία ενδιαφέρουσα επίσης πληροφορία που μας δίνει ο Ηρόδοτος είναι, ότι την 

εποχή του Δευκαλίωνα, στην Θεσσαλία υπήρχε θάλασσα, όπως αποκαλύπτεται και

 από το όνομα που της δόθηκε.( Θεσσαλία - θέση θάλασσας – αλός στα αρχαία 

Ελληνικά ).

Στον μύθο του Δευκαλίωνα ο κατακλυσμός προκλήθηκε από την οργή του Δία 

ενάντια στο γιο του Πελασγού Λυκάονα. Αυτό συνέβη διότι όταν κάποτε ο Δίας 

επισκέφτηκε τους γιους του Λυκάονα, αυτοί θυσίασαν μυστικά τον αδελφό τους 

Νύκτιμο, και τον κομμάτιασαν για να φτιάξουν μια σούπα, την οποία και 

πρόσφεραν στο Δία ο οποίος είχε μεταμφιεστεί σε φτωχό ταξιδιώτη. 

Ο Δίας δεν εξαπατήθηκε και τιμώρησε τους γιους του Λυκάονα, μεταμορφώνοντάς 

τους σε λύκους, ενώ επανέφερε στη ζωή τον Νύκτιμο.

 Η οργή του Δία ήταν τέτοια για τον ξεπεσμό των ανθρώπων, που όταν επέστρεψε

 στον Όλυμπο, αποφάσισε να στείλει έναν κατακλυσμό με σκοπό να αφανίσει το 

γένος των ανθρώπων. Όμως ο Προμηθέας, που έμαθε τι σχεδίαζε ο Δίας, 

ειδοποίησε τον γιο του, το βασιλιά της Φθίας Δευκαλίωνα για ότι επρόκειτο να 

συμβεί. Έτσι ο Δευκαλίωνας κατασκεύασε μία κιβωτό, την οποία γέμισε με 

διάφορα εφόδια, και επιβιβάστηκε σε αυτήν, μαζί με την γυναίκα του την Πύρα, 

κόρη του Επιμηθέα.


Όταν ξέσπασε ο κατακλυσμός, ο άνεμος φύσηξε με όλη του την ορμή, ενώ η βροχή

 έκανε τα ποτάμια και την θάλασσα να υψωθούν, σαρώνοντας όλες τις πόλεις των

 ανθρώπων. Σε λίγες ημέρες όλη η γη είχε πλημμυρίσει, εκτός από ελάχιστες 

βουνοκορφές, και όλοι οι άνθρωποι αφανίστηκαν, εκτός από τον Δευκαλίωνα και 

την Πύρα, που βρισκόταν στην κιβωτό. 

Επί εννιά ημέρες η κιβωτός έπλεε πάνω στα νερά, έως ότου προσάραξε στην 

κορυφή του Παρνασσού. Όταν η βροχή σταμάτησε, ο Δευκαλίωνας έστειλε ένα 

περιστέρι να δει εάν υπήρχε αρκετή ξηρά, ώστε να βγουν από την κιβωτό. Όταν 

σιγουρεύτηκε ότι ο κατακλυσμός είχε σταματήσει, αυτός και η γυναίκα του

 αποβιβάστηκαν στην ξηρά και προσέφεραν θυσία στον Δία. 

Ο Δίας ευχαριστήθηκε μαζί τους, και έστειλε τον Ερμή να τους διαβεβαιώσει πως 

οποιαδήποτε επιθυμία τους θα την πραγματοποιούσε. 

Ο Δευκαλίωνας και η Πύρα μόνοι και απελπισμένοι πάνω στην γη, ζήτησαν να 

μπορέσουν να αναστήσουν το ανθρώπινο γένος, και έτσι ο Δίας έστειλε τη Θέμιδα 

να τους πει τι έπρεπε να κάνουν. Έπρεπε να πάρουν πέτρες, και να τις πετούν πίσω 

τους καθώς προχωρούσαν.



Οι πέτρες που πετούσε ο Δευκαλίωνας γινόταν άντρες, και οι πέτρες που έριχνε η

 Πύρα γίνονταν γυναίκες. Έτσι δημιουργήθηκε ξανά το γένος των ανθρώπων (εξού

 και η λέξη λαός, από το «Λάος» που σημαίνει λίθος). Από τον Δευκαλίωνα και την

 Πυρρά γεννιούνται τρία παιδιά, πρώτον εκ των οποίων ήταν ο Έλλην, για τον 

οποίον λένε ότι γεννήθηκε από τον Δία, δεύτερος ο Αμφικτύωνας, ο οποίος 

βασίλευσε μετά τον Κραναό στην Αττική, και την Πρωτογένεια.

 Ο Έλλην παντρεύτηκε την Ορσηίδα και έκαναν τρία παιδιά, τον Δώρο,

 τον Ξούθο και τον Αίολο και μοίρασε την Ελλάδα στα τρία παιδιά του. 

Αυτός λοιπόν ο Έλλην, από τον εαυτόν του ονόμασε Έλληνες αυτούς που 

ονομάζονται γραικοί (Γραικός, γιος του Δία και της Πανδώρας), και στα παιδιά του

 μοίρασε την χωρά. Ο Δώρος πήρε την περιοχή πάνω από την Πελοπόννησο, για 

αυτό και οι κάτοικοι αυτής της περιοχής ονομάστηκαν Δωριείς.

 Ο Ξούθος πήρε την Πελοπόννησο και έκανε δύο γιους με την Κρέουσα, κόρη τον

 Ερεχθέα. Οι γιοι του ήταν ο Αχαιός και ο Ίωνας, από όπου ονομάστηκαν οι Αχαιοί

 και οι Ίωνες. Ο Αίολος πήρε την Θεσσαλία και οι κάτοικοι αυτής της 

περιοχής ονομάστηκαν από αυτόν Αιολείς.


Άνθρωπος και Γαία - 

Χλέτσος Βασίλης



Πηγή: https://greek1.blogspot.com/2015/01/blog-post_64.html#ixzz4YgfXd75u 
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη 
Under Creative Commons License: Attribution 

Follow us: @1_Greek on Twitter | 1greek on Facebook

" ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ " Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΠΙΜΗΘΕΑ

Πρωταγόρας: Ο μύθος του Προμηθέα και του Επιμηθέα
HomeNewsΙΣΤΟΡΙΑ

Πρωταγόρας: Ο μύθος του Προμηθέα και του Επιμηθέα

Ο Πρωταγόρας είναι διάλογος του Πλάτωνα, που γράφτηκε στην πρώτη σωκρατική
 περίοδο της συγγραφικής του δραστηριότητας και αναφέρεται στους ηθικούς 
κινδύνους που ελλοχεύουν για όσους νέους υποστούν την παιδαγωγική επίδραση 
των σοφιστών. Τόπος του διαλόγου είναι το σπίτι του πλουσίου Αθηναίου Καλλία, 
ο οποίος φιλοξενούσε τον σοφιστή και φιλόσοφο Πρωταγόρα.


…Μιλάει ο Πρωταγόρας…
Ήταν κάποτε μια εποχή, που υπήρχαν θεοί, αλλά δεν υπήρχαν ζώα καμιάς ράτσας
 πάνω στη γη. Και όταν ήρθε η ώρα που όρισε και γι’ αυτά η μοίρα να ’ρθουν στον
 κόσμο, τα πλάθουν οι θεοί μέσα στη γη από ένα μείγμα που έκαναν από χώμα και 
φωτιά και απ’ ό,τι μπορεί να ενωθεί με χώμα και φωτιά.
Λοιπόν, την ώρα που ήταν να τ’ ανεβάσουν στο φως του ήλιου, έδωσαν εντολή 
στον Προμηθέα και τον Επιμηθέα να τα φροντίσουν και να τους μοιράσουν 
αξιοσύνες, τέτοιες που να ταιριάζουν στον καθένα τους.
Τότε ο Επιμηθέας ζητά από τον Προμηθέα τη χάρη, μόνος
του να κάμει τη μοιρασιά: «Κάνω εγώ τη μοιρασιά, του είπε, κι εσύ έρχεσαι μετά 
και κάνεις επιθεώρηση».

Μ’ αυτά τον πείθει, και κάνει αυτός τη μοιρασιά. Αρχίζει λοιπόν αυτός τη μοιρασιά, 
και σε μερικά έδινε δύναμη, όχι όμως και γρηγοράδα, ενώ τα πιο αδύνατα τα 
εφοδίαζε με γρηγοράδα· σ’ άλλα έδινε όπλα, για όσα όμως άφηνε χωρίς 
αρματωσιά σοφιζόταν κάποια άλλη ικανότητα, για να κρατιούνται στη ζωή.
(…)

Που λες, ο Επιμηθέας βέβαια δεν ήταν και πολύ σοφός· έτσι δεν πήρε είδηση πως 
ξόδεψε όλες τις χάρες στα άλογα ζώα· του έμενε ωστόσο αφρόντιστη ακόμα η 
ράτσα των ανθρώπων – και δεν ήξερε τι να κάνει.

Την ώρα που εκείνος καθόταν με τα χέρια σταυρωμένα, έρχεται ο Προμηθέας για 
να επιθεωρήσει τη μοιρασιά. Και βλέπει τα άλλα ζώα εφοδιασμένα με όλα κι όπως 
τους ταίριαζε, τον άνθρωπο όμως γυμνό και ξυπόλυτο, δίχως σκεπάσματα και 
αρματωσιά· είχε φτάσει κιόλας η μέρα που όρισε η μοίρα να βγει κι ο άνθρωπος 
από τη γη στο φως του ήλιου.

Τότε, καθώς έζωνε τον Προμηθέα η δυσκολία, ποιον τρόπο να βρει για να κρατηθεί
 ο άνθρωπος στη ζωή, του ήρθε στον νου να κλέψει του Ηφαίστου και της Αθηνάς
 την τεχνική γνώση μαζί και τη φωτιά – γιατί δίχως φωτιά η τέχνη αυτή δεν μπορεί
 να γίνει κτήμα κανενός ούτε να του σταθεί χρήσιμη – και έτσι την κάνει δώρο
 στον άνθρωπο.

Ο άνθρωπος λοιπόν μ’ αυτόν τον τρόπο πήρε στα χέρια του την τέχνη που τον 
βοηθά για να ζήσει, αλλά του έλειπε η άλλη τέχνη, η πολιτική· γιατί αυτή βρισκόταν
 δίπλα στον θρόνο του Δία.

Όμως ο Προμηθέας δεν είχε πια καιρό να μπει στην ακρόπολη του Δία – ας μην 
ξεχνάμε ότι ο Δίας είχε φοβερούς καστροφύλακες.

Μπήκε όμως κρυφά στο συνεταιρικό εργαστήρι της Αθηνάς και του Ηφαίστου, που
 μέσα εκεί δούλευαν – με τι μεράκι! – τις τέχνες τους· κλέβει λοιπόν και του 
Ηφαίστου την τέχνη, που δουλεύει με τη φωτιά, και τις υπόλοιπες τέχνες, που είναι
 της Αθηνάς, και τις δίνει στον άνθρωπο.

Και έτσι ο άνθρωπος απόχτησε εφόδια για να ζήσει, ο Προμηθέας όμως, όπως λεν, 
[εξαιτίας του Επιμηθέα] σε λίγο δικάστηκε για κλοπή.

Λοιπόν, μια και ο άνθρωπος πήρε κι αυτός μερίδιο από τον κλήρο των θεών, πρώτα
 πρώτα αυτός μόνο απ’ όλα τα ζωντανά, σαν συγγενής των θεών βέβαια, πίστεψε 
σε θεούς και άρχισε να χτίζει βωμούς και αγάλματα των θεών· κατόπι, με την 
αξιοσύνη του γρήγορα σχημάτισε γλώσσα και λέξεις, συνταιριάζοντας τις συλλαβές,
 και βρήκε και κατοικίες και ρούχα και υποδήματα και στρώματα και τις τροφές που 
δίνει η γη.

Μ’ αυτά λοιπόν τα εφόδια οι άνθρωποι τον πρώτο καιρό ζούσαν σκόρπιοι, πολιτείες
 όμως δεν υπήρχαν.

Έτσι, τους αφάνιζαν τα θηρία, γιατί σ’ όλα τα σημεία ήταν πιο δυνατά απ’ αυτούς·
 κι η βιοτεχνία τους τους βοηθούσε βέβαια σ’ ό,τι χρειάζονταν για να βρουν την 
τροφή τους, όμως δεν μπορούσε να τους σώσει στον πόλεμο με τα θηρία· κι αιτία
 ήταν που δεν κάτεχαν ακόμη την πολιτική τέχνη, που ένα μέρος της είναι η τέχνη
 του πολέμου· τότε ένιωσαν την ανάγκη να συγκεντρώνονται και να χτίζουν
 πολιτείες, για να σωθούν.

Όμως όποτε συγκεντρώνονταν, αδικούσε ο ένας τον άλλο, μια και δεν είχαν την 
πολιτική τέχνη, κι έτσι πάλι σκορπίζονταν και τους έτρωγαν τα θηρία.

Τότε ο Δίας ανησύχησε μήπως χαθεί η ράτσα μας από το πρόσωπο της γης και 
στέλνει τον Ερμή να φέρει στους ανθρώπους την αιδώ και τη δικαιοσύνη, για να
 δημιουργηθούν μονιασμένες πολιτείες και δεσμοί που να δένουν με φιλία τους 
ανθρώπους.

Όμως ρωτά ο Ερμής τον Δία με ποιον τρόπο τέλος πάντων να δώσει στους 
ανθρώπους την αιδώ και τη δικαιοσύνη:

«Με ποιον τρόπο, όπως έχουν μοιραστεί τα επαγγέλματα, έτσι να τις μοιράσω κι 
αυτές; Ξέρεις πώς έχουν μοιραστεί εκείνα: ένας γιατρός εξυπηρετεί πολύν κόσμο,
 το ίδιο και οι άλλοι τεχνίτες. Με τον ίδιο τρόπο να βάλω στους ανθρώπους και τη 
δικαιοσύνη και την αιδώ, ή να τις μοιράσω σ’ όλους;»

«Σε όλους, είπε ο Δίας, και ο καθένας να έχει το μερίδιό του· γιατί πώς θα σταθούν
 πολιτείες, αν – όπως έγινε με τα άλλα επαγγέλματα – λίγοι έχουν μερίδιο απ’
 αυτές;

Και βάλε έναν νόμο με τη σφραγίδα μου: όποιος είναι ανίκανος να κρατήσει το 
μερίδιό του στην αιδώ και τη δικαιοσύνη, να τον σκοτώνουν, γιατί είναι πανούκλα 
της πολιτείας»….

Απόσπασμα από τον Πρωταγόρα του Πλάτωνα, Εισαγωγή – Κείμενο – Μετάφραση 
– Ερμηνευτικά Σχόλια Ηλίας Σ. Σπυρόπουλος, από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο
 Θεσσαλονίκης, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Ίδρυμα Μανόλη 
Τριανταφυλλίδη, 1992 www.egriechen.info


Ήρα και Προμηθέας

Ο μύθος
Ήτανε κάποτε μια εποχή, που 
υπήρχαν βέβαια οι θεοί, μα τα 
θνητά γένη δεν υπήρχανε. Όταν
 όμως ήρθε και γι΄ αυτά ο 
καιρός που όρισε η μοίρα να 
γεννηθούνε, οι θεοί τα 
σχηματίσανε μέσα στη γη από 
χώμα και φωτιά ανακατωμένα 
και απ΄ ό,τι άλλο είναι 
αναμεμιγμένο με φωτιά και 
χώμα. Όταν λοιπό ήτανε να τα 
βγάλουνε στο φως, προστάζαν 
τον Προμηθέα και τον Επιμηθέα
 να τα προκίσουνε και να 
μοιράσουνε στο καθένα τις 
δυνάμεις που του πρέπει. Ο 
Επιμηθέας όμως παρακαλούσε τον Προμηθέα να τον αφήσει να κάμει αυτός τη 
μοιρασιά· κι όταν πια εγώ, είπε, έχω κάμει τη μοιρασιά, μπορείς εσύ να την 
εξετάσεις.

Έτσι τον πείθει και μοιράζει αυτός. Καθώς λοιπόν μοίραζε, έδινε σ΄ άλλα δύναμη 

χωρίς γρηγοράδα, τα πιο αδύναμα πάλι τα προίκιζε με γρηγοράδα. Και άλλα τα 
όπλιζε, ενώ για εκείνα, που τους έδινε άοπλη φύση, μηχανεύονταν κάποιον άλλον
 τρόπο για τη σωτηρία τους. Εκείνα δηλαδή απ΄ αυτά που τα έντυνε με μικρό 
σχήμα, σ΄αυτά χάριζε φτερά για να φεύγουνε ή υπόγεια κατοικία. Εκείνα όμως τα
 μεγάλωνε στον όγκο, μ΄αυτόν πάλι τα έσωζε. Και τάλλα έτσι ισοζυγιάζοντας τα 
μοίραζε.

Αυτά όμως τα μηχανεύονταν, γιατί είχε το νου του μην τυχόν εξολοθρευτεί κανένα

 γένος. Αφού λοιπόν τους έδωκε τους τρόπους να ξεφεύγουνε το αλληλοφάγωμα, 
μηχανεύτηκε να βολέψει το καθ΄να και σύμφωνα με τις εποχές του χρόνου, που 
στέλνει ο Ζευς. Έτσι τα έντυνε με πυκνές τρίχες και στερεά δέρματα, ικανά να τα 
προστατεύουνε από το χειμώνα και από τις ζέστες.

Και φρόντισε, όταν πηγαίνουν να πλαγιάσουν, τα ίδια πράγματα πάλι να τους είναι

 κατάλληλο και αυτόφυτο στρώμα για τον καθένα. Και πόδεσε άλλα με νύχια, άλλα
 με τρίχες και δέρματα στερεά και αμάτωτα. Ύστερα πάλι έβρισκε τροφή χωριστή 
για το καθένα, γι΄άλλα της γης βότανα, γι΄ άλλα των δένδρων τους καρπούς, γι΄
άλλα πάλι τις ρίζες. Και είναι κι άλλα που τους έδωκε για τροφή το φάγωμα άλλων
 ζώων. Και άλλα τα προίκισε με ολιγογονία, εκείνα πάλιν που εξολοθρεύονται απ΄
αυτά με πολυγονία, για να σώζει έτσι το γένος τους.

Επειδή όμως ο Επιμηθεύς δεν ήτανε πολύ φρόνιμος, δίχως να το καταλάβει ξόιδεψε

 τις δυνάμεις· και είχε ακόμα αφήσει απροίκιστο το γένος των ανθρώπων. Και 
ήτανε σε απορία, τι να κάμει. Και καθώς ήτανε σε απορία, έρχεται σ΄ αυτόν ο 
Προμηθεύς για να εξετάσει το μοίρασμα και βλέπει, πως όλα τ΄ άλλα ζώα ήτανε 
καλοβολεμένα, ο άνθρωπος όμως γυμνός και ανυπόδητος και χωρίς στρώμα και 
άοπλος. Και έφθασε πια η ημέρα η ορισμένη από τη μοίρα να βγει ο άνθρωπος 
από τη γη στο φως. Όντας λοιπόν σε αμηχανία ο Προμηθεύς, ποια σωτηρία να 
βρει για τον άθρωπο, κλέβει από τον Ήφαιστο και την Αθηνά την έντεχνη σοφία 
μαζί με την φωτιά.

Ο Προμηθέας ήταν μυθική μορφή της αρχαιότητας. Γιος του Τιτάνα Ιαπετού και της

 Ωκεανίδας Ασίας ή Θέμιδας ή Αίθρας ή Κλυμένης. Αδέλφια του ήταν οι Ιαπετίδες 
Επιμηθέας, Άτλας και Μενοίτιος. Το όνομά του σημαίνει «συνετός», «προνοητικός»
 Παράγεται από την πρόθεση «προ» και το ρήμα «μανθάνω», όπου το «α», σε 
ορισμένες αρχαιοελληνικές διαλέκτους, γίνεται «η».

Ο Επιμηθέας ήταν μυθολογικό πρόσωπο, γιος του Τιτάνα Ιαπετού και της 

Ωκεανίδας Ασίας ή Θέμιδας ή Αίθρας ή Κλυμένης. Αδέρφια του ήταν οι Ιαπετίδες
 Προμηθέας, Άτλας και Μενοίτιος. Το όνομά του ταυτίστηκε από την αρχαιότητα, 
με τον άνθρωπο που δεν προνοεί, τον απερίσκεπτο (επί + μήδομαι = σκέπτομαι 
μετά)[1], αυτός που βγάζει τα συμπεράσματα, μετά το γεγονός.




Πηγή: https://greek1.blogspot.com/2015/05/blog-post_91.html#ixzz4YaAF95fY 
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη 
Under Creative Commons License: Attribution 

Follow us: @1_Greek on Twitter | 1greek on Facebook

ΟΤΑΝ Η ΗΛΙΘΙΟΤΗΤΑ ΣΤΙΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΒΑΡΑΕΙ ΚΟΚΚΙΝΟ




Όταν η ηλιθιότητα στις συνεντευξεις βαράει κόκκινο

  στo Ημερολόγιο Καταστρώματος

Ποτέ δεν μπόρεσα να καταλάβω την πολλή επισημότητα και φανφάρα στις δουλειές. Ειδικά σε μια εποχή όπως η σημερινή, έχει αρχίσει να καταντάει γραφικό να περιμένεις από κάποιον που αμείβεται με βασικό μισθό να κατέχει και το εργασιακό savoir vivre, πόσο, δε, να το χρησιμοποιεί και συνέχεια. Μοιάζει με ένα κατάλοιπο άλλης εποχής, πιο cult προσωπικοτήτων και ιδεολογιών.
Αυτό βέβαια που με εκπλήσσει ακόμα περισσότερο είναι όταν πας για συνέντευξη και συμβαίνει αυτό. Προφανώς και δεν εννοώ να μην είσαι κόσμιος ή οτιδήποτε, αλλά πολλές από τις ερωτήσεις που κάνουν τα αλάνια του HR ή οποιοσδήποτε τμηματάρχης σε ανακρίνει – όπα, συγγνώμη, συναντάει για να συζητήσετε τη θέση- μοιάζουν βγαλμένες είτε από αμερικάνικη γιάπικη ταινία των ’80s είτε από σκετσάκια των ΑΜΑΝ με τον Κακομοίρογλου να ψάχνει για δουλειά.
Μετά από μια ενδελεχή έρευνα μισής ώρας που έκανα στο διαδίκτυο, μερικούς φίλους και δικές μου εμπειρίες, είπα να συγκεντρώσω τα καλύτερα διαμάντια που έχουν ακουστεί κατά γενική ομολογία και να απαντήσω ειλικρινά σε αυτά (οι ερωτήσεις είναι σε δική μου ελεύθερη απόδοση, χωρίς να χάνουν νόημα):
  1. Τα εχέγγυά σας είναι πολύ υψηλότερα από αυτά που ζητάμε. Γιατί απευθυνθήκατε εδώ;
Ξέρω ‘γω, ρε μάστορα, βαρέθηκα να κοιτάω τα πτυχία στον τοίχο μου και είπα να σας στείλω βιογραφικό επειδή το έλεγε ο αστρολογικός μου χάρτης. Εσύ τι ωροσκόπο έχεις αλήθεια;
  1. Έχετε σκοπό να μείνετε έγκυος την επόμενη δεκαετία;
Όχι, κοίτα να δεις, τα πράματα είναι απλά.  Βάση πλάνου και σχεδίου που έχω κάνει, αλλά και λόγω έγκυρων πηγών μου (του Αυτιά) ότι το προσδόκιμο ζωής θα ανέβει πολύ, παιδί θα κάνω μετά τα πενήντα. Κάτι ιστορίες που λένε για εμμηνοπαύσεις κ.λπ., μην τις πιστεύεις, μας ψεκάζουν. Στην τελική, μήπως και με αυτά που θα μου δίνεις θα μπορώ να συντηρήσω παιδί;
  1. Η εταιρεία μας έχει εξαιρετικά υψηλές ηθικές αξίες και τις πρεσβεύει στο μέγιστο βαθμό. Πιστεύετε ότι μπορείτε να ανταποκριθείτε;
Να το συζητήσουμε. Αν με ρωτάς αν θα σου κλέψω το ταμείο, όχι. Αν θα σου κλέψω δυο στυλό κι αν θα βγάλω τσάμπα φωτοτυπίες, ναι. Και εν κατακλείδι, αν είναι να συνεχίσουμε τις πίπες, να παραγγείλουμε καμιά πίτσα γιατί το βλέπω να τραβάει πολύ το μουχαμπέτι.
  1. Η εταιρεία μας δεν πληρώνει καλά, αλλά απαιτεί άριστη απόδοση, κάτω από υψηλή πίεση και με φροντίδα στη λεπτομέρεια. Μπορείτε να ανταπεξέλθετε;
Όχι, αλλά θα σου πω ναι απλά και μόνο για να με πάρεις αν δεν έχω κάτι άλλο. Και ίσως σε ανέχομαι μέχρι να βρω κάτι ελαχίστως καλύτερο. Αλλά όταν φύγω μη μου κάνεις μουτράκια και ναζάκια, ξηγημένα πράματα. Σαν ελεύθερη σχέση δες το.
  1. Α, βλέπω η διπλωματική σας ήταν βασισμένη πάνω στην εταιρεία μας και τώρα έχετε την ευκαιρία να ανταγωνιστείτε για μια θέση εδώ, δουλεύοντας μαζί μας. Τι σου είναι η τύχη, ε;
Ναι, όντως ήταν πολύ τυχερό που είχα το e-mail σας και έστειλα καμιά εικοσαριά φορές το CV μου. Η πουτάνα η ζωή όλο συμπτώσεις είναι.
  1. Πού και πώς βλέπετε τον εαυτό σας σε δέκα χρόνια;
Οπτιμιστικά, σε μια διοικητική θέση χωρίς ιδιαίτερο φόρτο εργασίας και με καλό μισθό. Ρεαλιστικά, όσα ξέρεις, ξέρω. Κι από όσα ρεαλιστικά ελπίζω, ίσως και τα μισά.
  1. Εσείς θα προσλαμβάνατε τον εαυτό σας;
Ναι μωρέ, καλό παιδί είμαι, εργατικός είμαι, έχω και κάτι πτυχία και κάτι προϋπηρεσίες, καλός φαίνομαι για να με πάρω. Τώρα να σε ρωτήσω εγώ: εσύ θα απέλυες τον εαυτό σου;
  1. Η εταιρεία μας προσπαθεί να γίνει ευέλικτη στο θέμα του πόσα άτομα απασχολεί, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει μια μεγάλη πιθανότητα να χρειαστεί να μην πάρετε πάνω από μια σερί μέρα άδεια και να κάθεστε υπερωρίες. Συμφωνείτε με αυτό;
Ναι μωρέ, ποιος πάει να ξεκουραστεί τώρα και γιατί να θέλω να περάσω χρόνο με τους δικούς μου ανθρώπους. Αυτά είναι για τους ρέμπελους και τους πάρτι άνιμαλς.
  1. Τι σας κέντρισε το ενδιαφέρον κι απαντήσατε στην αγγελία μας;
Τι να σου πω, θα σε γελάσω, μάλλον επειδή θα ζήταγε παρόμοια πράματα με τις υπόλοιπες 200 αγγελίες που διάβασα και επειδή δεν ήθελα να περάσετε για ρατσιστή, είπα να στείλω και εδώ. Μην πείτε ότι δε σας παίζω.
Και τέλος, το προσωπικό αγαπημένο, που συνήθως πάει παρεάκι με το νούμερο 9.
  1. Γιατί θέλετε να εργαστείτε σε εμάς;
Εχμ, να, πως να στο πω. Κάτσε, μου έρχονται οι λέξεις. Α, ναι. Εδώ είναι. Γιατί κάπως πρέπει να ζήσω! Μαλάκα!


Γράφει ο Βαγγέλης Βαΐτσης.

Ορκωμοσία Τραμπ: Το ευτράπελο της ημέρας με τον γερουσιαστή John Fetterman - «Έσκασε μύτη» με σορτς!

Ορκωμοσία Τραμπ: Το ευτράπελο της ημέρας με τον γερουσιαστή John Fetterman - «Έσκασε μύτη» με σορτς! (screenshot/X) Μια απόλυτα... γυμναστηρ...