Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2017

ΜΥΘΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ--ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ.

Μυθικά δένδρα – Μύθοι και παραδόσεις για τα δένδρα

Jaime Curbera. www.archaiologia.gr
Οι μύθοι που συνδέουν συγκεκριμένα δέντρα με ιστορικά ή μυθικά πρόσωπα είναι γνωστοί στους μελετητές αρχαίων κειμένων. Σύμφωνα με το μύθο που μας παραδίδει ο Πλίνιος, η Ιώ, μεταμορφωμένη σε αγελάδα, είχε δεθεί σε μια γέρικη ελιά κοντά στο Άργος. Ο Παυσανίας είδε στην Τροιζήνα μια αγριελιά που λεγόταν πως είχε φυτρώσει από το ρόπαλο του Ηρακλή.
Ο Πλούταρχος γνώριζε για την ύπαρξη μιας παλαιᾶς Ἀλεξάνδρου καλουμένης δρυός κοντά στη Χαιρώνεια, κάτω από την οποία λεγόταν ότι είχε καταλύσει ο Μ. Αλέξανδρος. Μια άλλη παράδοση αναφέρει πως ο Μ. Αλέξανδρος είχε αναπαυθεί στον ίσκιο ενός πλατάνου στο Νεμέσειον της Σμύρνης. Σύμφωνα με τον Παυσανία, κάτω από έναν πλάτανο στην πηγή της Αμυμώνης στη Λέρνα, γεννήθηκε η Λερναία Ύδρα.
Πλάτανοι στους Δελφούς και στις Καφυές της Αρκαδίας μαρτυρείται πως είχαν φυτευτεί από τον Αγαμέμνονα και τον Μενέλαο. Ο Απόλλωνας κρέμασε το δέρμα του Μαρσύα από έναν μεγάλο πλάτανο στην Απάμεια της Φρυγίας…
Τέτοιου είδους παραδόσεις, βεβαίως, δεν περιορίζονται στον αρχαίο κόσμο, ούτε πρόκειται για επινοήσεις των λογίων, όπως διαπιστώνουμε συγκρίνοντάς τες με αντίστοιχες σύγχρονες, όπου οι ομοιότητες είναι συχνά εντυπωσιακές.
Στους Αγίους Τόπους, ο Χριστός λέγεται πως αλυσοδέθηκε στον κορμό μιας ελιάς και στη Σμύρνη πως ένα δέντρο φύτρωσε από το ραβδί του Αγίου Πολυκάρπου. Και ποιος δεν γνωρίζει για τον «πλάτανο του Ιπποκράτη» στην Κω; Θα ήταν άστοχο να αμφισβητήσει κανείς αυτόν τον ωραίο μύθο, ιδιαίτερα αφού το θαύμα αυτό του φυτικού βασιλείου φέρει με μεγαλοπρέπεια το όνομα του μεγάλου άνδρα. Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή του μύθου, το δέντρο φυτεύτηκε τον 4ο αιώνα μ.Χ. από την Αγία Ελένη κατά το προσκυνηματικό ταξίδι της προς την Ιερουσαλήμ.
Το γεγονός ότι οι περισσότερες από τις αφηγήσεις αυτές αφορούν ελιές και πλατάνους δεν πρέπει να μας προκαλεί έκπληξη, καθώς τα δύο αυτά δέντρα, και ειδικότερα ο πλάτανος, είναι τα πιο επιβλητικά στον μεσογειακό χώρο. Αρχαίοι και σύγχρονοι συγγραφείς συχνά αναφέρουν μεγάλους πλατάνους που φύονται κοντά σε ποταμούς και πηγές με τους τεράστιους, κούφιους κορμούς τους.
Ο Πλίνιος θυμάται έναν πλάτανο στη Λυκία που ήταν τόσο μεγάλος, ώστε μέσα στον κορμό του μπορούσαν να γευματίσουν 19 άνθρωποι. Ο Παυσανίας μιλά για υπερμεγέθεις πλατάνους κοντά στον ποταμό Πίερο, στην Αχαΐα. Λέει πως μέσα στις κοιλότητες των δέντρων αυτών οι άνθρωποι συνήθιζαν να τρώνε ή ακόμη και να κοιμούνται.
Το 1814 ο αιδεσιμότατος Thomas Smart Hughes είδε στην Ήπειρο δέντρα που μπορούσαν να χωρέσουν τουλάχιστον 20 ανθρώπους μέσα στους κούφιους κορμούς τους. Διάφοροι περιηγητές του 19ου αιώνα αναφέρουν γιγαντιαίο πλάτανο στο Μπουγιούκ Ντερέ, στον Βόσπορο, όπου λεγόταν πως είχε καταλύσει ο φημισμένος σταυροφόρος Γοδεφρείδος Δ΄ ο Βουιλώνιος (Godefroy de Bouillon, 1058-1100).
Το εσωτερικό ενός από τους κορμούς του πλατάνου είχε χρησιμεύσει ως στάβλος• εκεί οι βοσκοί βρήκαν καταφύγιο όπως σε μια σπηλιά και άναψαν φωτιές που διόλου δεν επηρέασαν το γιγάντιο δέντρο.
Ο πεζογράφος Théophile Gautier έγραψε για τον συγκεκριμένο πλάτανο το 1854: «πήγα να τον δω και εκ πρώτης όψεως μού φάνηκε πως έβλεπα ένα δάσος κι όχι ένα δέντρο». Και 17 αιώνες νωρίτερα, ο Λατίνος ποιητής Μαρτιάλης είχε περιγράψει ως nemus, δηλ. δάσος στα λατινικά, έναν πλάτανο στην Κόρδοβα που, σύμφωνα με την τοπική παράδοση, είχε φυτευτεί από τον Καίσαρα.
Παρόμοια δέντρα προβάλλονται ως τουριστικά αξιοθέατα σε διάφορα μέρη της Ελλάδας, όπως για παράδειγμα στο Μαντούδι της βόρειας Εύβοιας, στην Τσαγκαράδα του Πηλίου, ή στην Κλαπατσούνα της Αχαΐας. Το σκοτάδι που βασιλεύει στη βάση αυτών των κολοσσών της φύσης έχει κάτι το ευγενές και ζοφερό συνάμα, και δεν μπορεί κανείς να διεισδύσει σ’ αυτό δίχως να αισθανθεί κάποιο δέος.
Ο πλάτανος στο Μαντούδι της βόρειας Εύβοιας.
Εύκολα μπορούμε να φανταστούμε πώς γεννήθηκαν οι παραπάνω μύθοι. Σύμφωνα με τον φιλόσοφο και βοτανολόγο Θεόφραστο (Περὶ φυτικῶν ἱστοριῶν IV.13.2), οι αφηγήσεις αυτές μαρτυρούν την ηλικία των δέντρων – τὴν δὲ μακροβιότητα μαρτυροῦσιν ἐπὶ γὲ τινων καὶ ἡμέρων καὶ άγρίων καὶ αἱ παραδεδομέναι φῆμαι παρὰ τῶν μυθολόγων. Παρά ταύτα, πιθανότερο είναι οι μύθοι αυτοί να δημιουργήθηκαν εξαιτίας του εξαιρετικά μεγάλου μεγέθους των δέντρων.
Το τεράστιο μέγεθος ορισμένων δέντρων έκανε τους ανθρώπους να τους αποδίδουν ηλικία χιλιετηρίδων. Η γνωστή τάση να συνδέουν μυθικά γεγονότα και πρόσωπα με συγκεκριμένες τοποθεσίες, καθώς και ο τοπικισμός, εξηγούν το γεγονός ότι τα δέντρα αυτά συσχετίζονταν με πρόσωπα που είχαν κάποια σχέση με τον εκάστοτε τόπο –η Λερναία Ύδρα, ο Μαρσύας, ο Αγαμέμνονας, ο Μενέλαος, ο Ιπποκράτης, ο Μέγας Αλέξανδρος, ο Καίσαρας, ο Γοδεφρείδος, κ.ά.
Συμπληρωματικές λεπτομέρειες των μύθων επακολούθησαν σύντομα: ο Ιπποκράτης δίδαξε κάτω από τον πλάτανο στην Κω, ο πλάτανος του Μπουγιούκ Ντερέ προσέφερε καταφύγιο στις σκηνές του Γοδεφρείδου, εκείνος των Καφυών φυτεύτηκε από τον Μενέλαο όταν αυτός συγκέντρωνε το στράτευμά του, ο Αλέξανδρος στρατοπέδευσε κάτω από τη βελανιδιά στη Χαιρώνεια κατά τη διάρκεια της περίφημης ομώνυμης μάχης και αναπαύθηκε κάτω από τον πλάτανο στο Νεμέσειον επιστρέφοντας από κυνήγι στο όρος Πάγος και προτού ιδρύσει την καινούργια πόλη της Σμύρνης, κ.ο.κ. Ωστόσο, δεν αναδύθηκαν όλες αυτές οι παραδόσεις εξαιτίας του τεράστιου μεγέθους των δέντρων.
Στη Γόρτυνα της Κρήτης υπήρχε ένας αειθαλής πλάτανος που λεγόταν ότι κάτω από το φύλλωμά του έσμιξαν ο Δίας και η Ευρώπη. Στην περίπτωση αυτή, οι απαρχές του μύθου δεν θα πρέπει απαραίτητα να αναζητηθούν στο μέγεθος του δέντρου, αλλά στο αξιοσημείωτο γεγονός ότι δεν έχανε ποτέ τα φύλλα του. Το είδος αυτό πλατάνου απαντά ακόμη και σήμερα στην Κρήτη, και το 1966 ο βοτανολόγος Ελ. Πλατάκης κατέγραψε 29 τέτοια δέντρα, ένα από αυτά στη Γόρτυνα, 80 μέτρα βόρεια του κτίσματος με τους περίφημους νόμους.
Μικρή αξία έχουν οι παραδόσεις αυτές για τους μελετητές που ενδιαφέρονται για την αρχαία ιστορία ή θρησκεία, ωστόσο θα ήταν λάθος να υποτιμήσει κανείς τη σημασία τους. Το ενύπνιο του Μ. Αλέξανδρου κάτω από τον πλάτανο στο ιερό της Νέμεσης χαράχτηκε σε νομίσματα της Σμύρνης. Στους Αγίους Τόπους, προσκυνητές επισκέπτονταν με μεγάλη αφοσίωση μια τρεμιθιά, στον ίσκιο της οποίας λέγεται πως είχε αναπαυθεί η Παρθένος Μαρία.
Το 1819 ο περιηγητής W. Ouseley γράφει πως κοντά στο Κάιρο, χριστιανοί κρατούσαν αναμμένα καντήλια στο κοίλωμα μιας γέρικης συκιάς, στην οποία λεγόταν επίσης πως αναπαύθηκε η Παρθένος. Σύμφωνα με τον ποιητή Θεόκριτο (18, 39-48), οι νεαρές γυναίκες στην αρχαία Σπάρτη έκαναν σπονδές κάτω από ένα δέντρο, που ήταν γνωστό ως «πλάτανος της Ελένης».
Ό,τι κι αν έχει να αντιτάξει η επίσημη άποψη της επιστήμης, το γεγονός ότι το δέντρο αυτό αποτελούσε αντικείμενο σεβασμού δεν οφειλόταν σε αρχαίες λατρείες που αφορούσαν τη βλάστηση, αλλά στις παραδόσεις που γεννήθηκαν εξαιτίας του μεγέθους και της ηλικίας κάποιων συγκεκριμένων ειδών δέντρων – άλλωστε ο Παυσανίας αναφέρει τους «υψηλούς πλατάνους» κοντά στη Σπάρτη.
Παρόμοιες παραδόσεις, που σήμερα συναντάμε σε πολλά μέρη της Ελλάδας, θα πρέπει απλώς να ιδωθούν ως μια σημαντική μαρτυρία των δοξασιών και της αγάπης των κατοίκων για τον τόπο τους και της ανάγκης τους να συνδέσουν την πόλη ή την περιοχή τους με κάποια από τις μεγάλες μορφές του παρελθόντος.
Βιβλιογραφία: Για τον πλάτανο του Μ. Αλέξανδρου στη Σμύρνη: Παυσανίας 7.5.2• D.O.A. Klose, Die Münzprägung von Smyrna in der römischen Kaiserzeit, Berlin 1987, σ. 29.
Για το δέντρο του Αγ. Πολυκάρπου: J. Spon, Voyage d’Italie, de Dalmatie, de Grèce et du Levant fait aux années 1675-76, I, Lyon 1678, σ. 306• J. Pitton de Tournefort, Relation d’un voyage du Levant, II, Paris 1817, σ. 503, κ.έ. Σύμφωνα με τον Spon, ήταν μια αγριοκερασιά• σύμφωνα με τον Pitton, που είδε το δέντρο μόνο τον Ιανουάριο, ήταν μια μελικουκκιά (ή αλλιώς μικροκουκκιά ή κουτσομηλιά, λατ. Celtis orientalis, Celtis australis).
Για το δέντρο του Γοδεφρείδου: Léon de Laborde, Voyage de l’Asie Mineure, Paris 1838, σ. 27• Th. Gautier, Constantinople, Paris 1854, σ. 356-8• Ch. Martins, Promenade botanique le long des côtes de l’Asie-Mineure, de la Syrie et de l’Égypte, Montpellier 1858, σ. 8-9. Κοντά στην Ιερουσαλήμ υπήρχε ένα μεγάλο πεύκο που λεγόταν «του Γοδεφρείδου του Βουιλωνίου», κάτω από το οποίο επίσης είχε καταλύσει το στράτευμα του σταυροφόρου: P. Lortet, La Syrie d’aujourd’hui, Paris 1884, σ. 218.
Για τον πλάτανο του Ιπποκράτη στην Κω: Ι. Ε. Ζαρράφτης, Ὁ πλάτανος τῆς Κῶ, Κῶς 1916 = ΚΩΙΑ Α´, Κως 2005.
Για τους πλατάνους στη Γόρτυνα: Θεόφραστος, Περὶ φυτικῶν ἱστοριῶν 1.9.5, κ.έ. Ε. Πλατάκης, «Ἀειθαλῆς πλάτανος ἐν Κρήτῃ», Δασικά Χρονικά 96 (1966), σ. 541-49.
Για άλλα δέντρα της σύγχρονης εποχής: Α. Στέφανος, «Ὁ πλάτανος, τὸ ἐθνικὸ μας δέντρο», Δασικά Χρονικά 27-8 (1961), σ. 13-30, όπου καταγράφονται 36 γνωστοί μεγάλοι πλάτανοι της σύγχρονης εποχής.
Για το δέντρο της Ελένης: G. Kaibel, «Theokrits Ἑλένης Ἐπιθαλάμιον», Hermes 27 (1892), ειδικά σ. 255-9• S. Wide, Lakonische Kulte, Leipzig 1893, σ. 342-5• M.P. Nilsson, The Minoan-Mycenean Religion and its Survival in Greek Religion, Lund 1927, σ. 459, κ.ε.
Οι αναφορές στους περιηγητές Huges και Ouseley είναι από τα έργα: T.S. Hughes, Travels in Sicily, Greece and Albania, II, London 1829, σ. 330• W. Ouseley, Travels in Various Countries of the East, I, London 1819, σ. 391.
Jaime Curbera curbera@bbaw.de
O Jaime Curbera σπούδασε κλασική φιλολογία στη Μαδρίτη και τη Ρώμη και είναι επιστημονικός συνεργάτης του ερευνητικού κέντρου Inscriptiones Graecae της Ακαδημίας Επιστημών του Βερολίνου-Βρανδεμβούργου (BBAW) στο Βερολίνο.
(μετάφραση από τα αγγλικά: Πελαγία Τσινάρη) Πηγή

ΘΕΡΙΖΕΙ Η ΓΑΣΤΡΕΝΤΕΡΙΤΙΔΑ-ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑ




ΓΑΣΤΡΕΝΤΕΡΙΤΙΔΑ

"Θερίζει" η γαστρεντερίτιδα και στην Κρήτη

Ημερομηνία δημοσίευσης: 
Τελευταία ενημέρωση: 
Αντί να βρίσκονται στην εργασία τους , να προετοιμάζονται για το Πρωτοχρονιάτικο τραπέζι ή ακόμη και να απολαμβάνουν στιγμές χαλάρωσης και ξεγνοιασιάς με τους αγαπημένους τους ,με δεδομένο ότι τα σχολεία είναι κλειστά, αρκετοί Κρητικοί βρίσκονται στο κρεβάτι του... πόνου.  
Και αυτό γιατί το διάστημα που διανύουμε, μικροί και μεγάλοι ταλαιπωρούνται από γαστρεντερίτιδες, γεγονός που δεν τους αφήνει και πολλά περιθώρια να κάνουν πράξη τα σχέδια τους και να γευτούν όπως τουλάχιστον προγραμμάτιζαν τις γιορτές τους.
Μάλιστα ειδική αναφορά κάνει στη σελίδα του και το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων που σημειώνει ότι υπάρχει αύξηση της συχνότητας εμφάνισης γαστρεντερίτιδας από ιούς τη χειμερινή περίοδο 2016-2017.
Σύμφωνα με πρόσφατα επιδημιολογικά δεδομένα του ΚΕΕΛΠΝΟ, υπάρχουν ενδείξεις για αύξηση της επίπτωσης των σποραδικών κρουσμάτων και επιδημιών από ιούς τις τελευταίες εβδομάδες, στη χώρα μας.

Τι είναι η ιογενής γαστρεντερίτιδα;
Η ιογενής γαστρεντερίτιδα είναι μια εντερική λοίμωξη που οφείλεται σε διάφορους ιούς. Οι συχνότεροι από αυτούς είναι οι νοροϊοί, οι ροταϊοί και οι αδενοϊοί (τύποι 40 και 41).
Τα κύρια συμπτώματα της ιογενούς γαστρεντερίτιδας είναι οι διάρροιες (συνήθως υδαρείς) και οι έμετοι. Οι ασθενείς μπορεί επίσης να παρουσιάσουν ναυτία, πόνο και κράμπες στην κοιλιά, πονοκέφαλο, μυϊκούς πόνους, κόπωση, ρίγη και σπανιότερα πυρετό. Ο πυρετός είναι κατά κανόνα χαμηλός. Στην πλειονότητα των ατόμων τα συμπτώματα είναι ήπια και υποχωρούν χωρίς να απαιτείται η επίσκεψη στο γιατρό.
Η ιογενής γαστρεντερίτιδα είναι μια εντερική λοίμωξη.

Τι προκαλεί γαστρεντερίτιδα;
Πολλοί διαφορετικοί ιοί προκαλούν γαστρεντερίτιδα - οι συχνότεροι είναι οι νοροϊοί, οι ροταϊοί και οι αδενοϊοί. Οι ιοί αυτοί μολύνουν μόνο τους ανθρώπους και προκαλούν τα ίδια συμπτώματα. Κάθε ιός έχει τη δική του εποχική δραστηριότητα. Οι λοιμώξεις από νορο-ιό, για παράδειγμα, καταγράφονται όλο τον χρόνο, αλλά ιδιαίτερα τους ψυχρούς χειμερινούς μήνες. Σημειωτέον ότι για τον ροτα-ιό υπάρχει διαθέσιμο εμβόλιο.

Ποια είναι τα συμπτώματα;
Τα κύρια συμπτώματα της ιογενούς γαστρεντερίτιδας είναι οι διάρροιες (συνήθως υδαρείς) και οι έμετοι. Οι ασθενείς μπορεί επίσης να παρουσιάσουν ναυτία, πόνο και κράμπες στην κοιλιά, πονοκέφαλο, μυϊκούς πόνους, κόπωση, ρίγη και σπανιότερα πυρετό που είναι κατά κανόνα χαμηλός. Στην πλειονότητα των ατόμων τα συμπτώματα είναι ήπια και υποχωρούν χωρίς να απαιτείται η επίσκεψη στο γιατρό. Όταν τα συμπτώματα επιμένουν μπορεί να χρειαστεί καλλιέργεια κοπράνων για να αποκλειστεί η γαστρεντερίτιδα από βακτήρια ή παράσιτα.

Πόσο διαρκούν τα συμπτώματα;
Τα συμπτώματα μπορεί να διαρκέσουν από 1 έως δέκα ημέρες ανάλογα με τον ιό που προκάλεσε τη γαστρεντερίτιδα. Συνήθως όμως διαρκούν από 24 έως 48 ώρες. Τα ηλικιωμένα άτομα ή τα ανοσοκατεσταλμένα χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να αναρρώσουν πλήρως.

Είναι η ιογενής γαστρεντερίτιδα σοβαρό νόσημα;
Για τους περισσότερους δεν θεωρείται σοβαρή ασθένεια. Αποτελεί ωστόσο νόσημα που χρειάζεται ιδιαίτερη παρακολούθηση για τα βρέφη, τα μικρά παιδιά, τους ηλικιωμένους, τους ανοσοκατεσταλμένους καθώς σε αυτές τις ομάδες εντείνεται ο κίνδυνος της αφυδάτωσης.

Ποια είναι τα σημάδια της αφυδάτωσης;
Σε περίπτωση αφυδάτωσης το άτομο μπορεί να έχει μειωμένη ούρηση, ξηροστομία και ζαλάδα. Ένα αφυδατωμένο παιδί μπορεί να κλαίει με λίγα ή και καθόλου δάκρυα και να έχει τάση για υπνηλία.

Πώς μεταδίδεται η γαστρεντερίτιδα;
Όπως σε όλες τις ιογενείς ασθένειες, η μετάδοση γίνεται με τους ιούς. Στην προκειμένη περίπτωση οι ιοί βρίσκονται στα κόπρανα και στα εμέσματα του ασθενούς. Οι ιοί επιβιώνουν έως και 72 ώρες και αρκεί ελάχιστη ποσότητα του ιού για τη μετάδοση. Οι ασθενείς με γαστρεντερίτιδα μεταδίδουν τον ιό τους από τη στιγμή που αρχίζουν να νιώθουν αδιαθεσία έως και τρεις ημέρες μετά την ανάρρωσή τους.

Ποιος είναι πιθανότερο να νοσήσει από γαστρεντερίτιδα;
Ο καθένας μπορεί να νοσήσει από γαστρεντερίτιδα αν και ορισμένοι ιοί τείνουν να προκαλούν νόσο σε συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες. Οι λοιμώξεις από ροτα-ιούς πχ αποτελούν τη συχνότερη αιτία διάρροιας σε βρέφη και παιδιά ηλικίας κάτω των 5 χρόνων. Οι αδενο-ιοί προκαλούν διάρροια σε μικρά παιδιά ενώ οι νορο-ιοί προκαλούν μολύνσεις σε άτομα όλων των ηλικιών.

Πώς θεραπεύεται η ασθένεια;
Δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο φάρμακο. Το πιο σημαντικό είναι να αποφευχθεί η απώλεια υγρών, η αφυδάτωση. Επισημαίνεται από τους ειδικούς ότι η κατανάλωση αντιβιοτικών δεν βοηθά στην αντιμετώπιση της ιογενούς γαστρεντερίτιδας όπως άλλωστε σε καμία ιογενή νόσο. Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση αντιδιαρροϊκών φαρμάκων πρέπει να λαμβάνονται μόνο με ιατρική συνταγή. Όταν κάποιος νοσεί από ιογενή γαστρεντερίτιδα, θα πρέπει για όσο διαρκούν τα συμπτώματά του και για διάστημα 48 ωρών μετά την υποχώρησή τους: α) να μη συμμετέχει στην προετοιμασία του φαγητού ή στην παροχή φροντίδας υγείας σε άλλα άτομα και να περιορίσει την άμεση επαφή με τους οικείους του, β) να απέχει από τον παιδικό σταθμό ή το σχολείο (είτε είναι μαθητής, είτε εργάζεται εκεί), γ) να αποφεύγει την επίσκεψη σε χώρους όπως νοσοκομεία, γηροκομεία ή άλλα ιδρύματα, όπου φιλοξενούνται άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς πληθυσμιακές ομάδες, δ) να μην συμμετέχει σε ομαδικές δραστηριότητες.

Ποια είναι τα ενδεδειγμένα μέτρα προφύλαξης από την ιογενή γαστρεντερίτιδα;
Για να μειωθεί ή να αποτραπεί η πιθανότητα νόσησης από ιογενή γαστρεντερίτιδα θα πρέπει να τηρούνται οι βασικοί κανόνες υγιεινής, δηλαδή το συχνό και καλό πλύσιμο των χεριών, ο σχολαστικός καθαρισμός των επιφανειών που χρησιμοποιούνται κατά την προετοιμασία των τροφίμων καθώς και των οικιακών σκευών με σαπούνι και νερό πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την προετοιμασία του φαγητού, η αποφυγή χρήσης σκευών (ποτήρια, πιάτα, κ.ά.) και άλλων  προσωπικών αντικειμένων από κοινού με άλλα άτομα, η κατανάλωση ασφαλών τροφίμων και νερού.
Επιμέλεια: Βάλια Μπούη
φωτογραφία αρχείου

NEA KRITI

@NEAKRITI


8 ΚΟΛΠΑ ΜΝΗΜΗΣ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΙΧΝΙΔΑΚΙ

Οκτώ κόλπα μνήμης που θα κάνουν το σχολείο παιχνιδάκι

01/01/2017, 10:53
Ακόμη και τα πιο «διαβαστερά» παιδιά, έχουν την αχίλλειο πτέρνα τους σε κάποιο μάθημα ή σε ένα συγκεκριμένο κεφάλαιο ή κανόνα γραμματικής ή μαθηματικών.
Η διάθεση των γονιών να βοηθήσουν περισσεύει (κι ας χρειάζεται πού και πού να googlάρουν), τι γίνεται όμως όταν τα παιδιά δυσκολεύονται πραγματικά να θυμηθούν κάτι απαραίτητο; Υπάρχουν μερικές μνημονικές τεχνικές που μπορούν να δώσουν λύση στο πρόβλημα που συνοπτικά ονομάζεται «Δεν μπορώ να το θυμηθώ, ρε μαμά!».
1. Υπογραμμίστε λέξεις-κλειδιά: Κάντε μια γρήγορη ανάγνωση το κεφάλαιο, φερ' ειπείν, της Ιστορίας που δυσκολεύει το παιδί και εντοπίστε τις λέξεις κλειδιά που είναι πραγματικά απαραίτητο να μάθει (για παράδειγμα, «εικονομάχοι», «μινωική περίοδος» κ.λπ.). Υπογραμμίστε μαζί μόνο αυτές και αφήστε «λευκό» το υπόλοιπο κείμενο, ούτως ώστε οι σημαντικότερες έννοιες να εντυπωθούν στο μυαλό του παιδιού.
2. Ένα χρώμα για τις ημερομηνίες, ένα για τα πρόσωπα, ένα για τους τύπους των μαθηματικών κ.ο.κ.: Μια τεχνική που εξυπηρετεί πολλά παιδιά, είναι να συνδυάσετε ένα χρώμα με κάτι συγκεκριμένο. Παροτρύνετε το παιδί να υπογραμμίσει με κίτρινο όλες τις ημερομηνίες, με πράσινο όλους τους τύπους κ.λπ. και αφήστε την περιβόητη φωτογραφική μνήμη να κάνει το θαύμα της.
3. Σχεδιαγράμματα και περιλήψεις για σίγουρη κατανόηση: Ένα από τα βασικότερα προβλήματα των παιδιών είναι ότι δυσκολεύονται να κατηγοριοποιήσουν τις γνώσεις που διαβάζουν, να τις οργανώσουν και εν τέλει να τις αφομοιώσουν. Στο να συστηματικοποιηθεί ο κυκεώνας πληροφοριών, βοηθά πολύ μια σύντομη περίληψη ή ένα σχεδιάγραμμα. Ζητήστε απ' το παιδί να φτιάξει, για παράδειγμα, μια γραμμή χρόνου ώστε να θυμηθεί τις ημερομηνίες ή να γράψει τα σημαντικότερα σημεία του μαθήματος σε ένα κείμενο που να μην ξεπερνάει τις 8-10 γραμμές.
4. Πλαγιότιτλοι και ερωτήσεις για να μη «χάνεται»: Επειδή η περίληψη είναι μια δουλειά αρκετά απαιτητική που απαιτεί πλήρη κατανόηση αλλά και την (δυσεύρετη σε μικρούς μαθητές) ικανότητα της αφαίρεσης, εναλλακτικά, μπορείτε να ζητήσετε απ' το παιδί να φτιάξει τίτλους ή ερωτήσεις για το κεφάλαιο/ μάθημα που το δυσκολεύει. Πείτε του, για παράδειγμα, «Αν ήσουν δάσκαλος κι έπρεπε να βάλεις τεστ απ' αυτό το μάθημα, τι ερωτήσεις θα έβαζες στα παιδιά;».
5. Το αγαπημένο του τραγούδι στις υπηρεσίες σας: Για να θυμηθεί, για παράδειγμα, την δύσκολη προπαίδεια του 8, μπορείτε να την τραγουδήσετε στο ρυθμό του αγαπημένου του τραγουδιού.
6. Ακροστιχίδα: Το κόλπο της ακροστιχίδας έχει βγάλει ασπροπρόσωπες γενιές και γενιές μαθητών (αλλά και εκπαιδευτικών). Βάλτε τα ονόματα, τις έννοιες, τις πόλεις κ.λπ. σε μια κάθετη στήλη και χρωματίστε το πρώτο γράμμα της κάθε λέξης. Για παράδειγμα:
Οι Τρεις Ιεράρχες είναι:
Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός
Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Βασίλειος ο Μέγας
Η λέξη που σχηματίζεται είναι «Γ Ι Β» -μικρότερη, ευκολότερη και σίγουρα βοηθητική.
7. Αυτοσχέδια ποιηματάκια: Εσείς είχατε ακούσει στο σχολείο το, ας το πούμε, «ποιηματάκι» «Ξανθό τσακάλι με σκουφί», που παρέπεμπε στους Ξάνθο, Τσακάλωφ και Σκουφά -ιδρυτές της Φιλικής Εταιρείας; Ή, αντίστοιχα, στο blog paidagwgos.blogspot.gr, βρήκαμε τη ρίμα «Το χίλια τετρακόσια πενήντα τρία η Πόλη κατακτήθηκε από την Τουρκία». Αυτοσχεδιάστε ελεύθερα.
8. Ζωγράφισέ το: Όταν τα παιδιά δυσκολεύονται με τις λέξεις, δώστε τους τη δυνατότητα να κάνουν εικόνες τις έννοιες και τις αφηγήσεις. Ζητήστε τους να ζωγραφίσουν την πρώτη ραψωδία της Οδύσσειας ή τη μάχη της Σαλαμίνας και συζητήστε, στη συνέχεια, τη θέση και τα χαρακτηριστικά των μορφών στη ζωγραφιά τους συσχετίζοντάς τα με το μάθημα.

Ο ΧΕΙΜΩΝΑΣ ΓΥΡΩ ΑΠ' ΤΗ ΣΟΜΠΑ

Ο ΧΕΙΜΩΝΑΣ ΓΥΡΩ ΑΠ' ΤΗ ΣΟΜΠΑ..."Για δεκάδες χρόνια η ξυλόσομπα είχε χαθεί από το προσκήνιο. Επανήλθε τελευταία λόγω οικονομικής κρίσης. Υπήρχαν εποχές που η ξυλόσομπα ήταν μεγάλο απόχτημα..."

Ο χειμώνας γύρω 

από τη σόμπα

sompa1Για δεκάδες χρόνια η ξυλόσομπα είχε χαθεί από το προσκήνιο. Επανήλθε τελευταία λόγω οικονομικής κρίσης. Υπήρχαν εποχές που η ξυλόσομπα ήταν μεγάλο απόχτημα. Προσπαθούσε να ζεστάνει τα σπίτια, που στα περισσότερα, από τις χαραμάδες στις πόρτες και στα παράθυρα άκουγες μέσα τον αέρα να σφυρίζει τα χειμωνιάτικα βράδια. Εκτός από ζεστασιά δημιουργούσε θαλπωρή αφού όλη η οικογένεια ήταν συγκεντρωμένη τριγύρω της.
Πριν φτάσει στο σπίτι του φτωχού είχε ήδη φτάσει στο καφενείο του χωριού. Στα δικά μας χωριά αντικατέστησε το «τζάκι» και θεωρούνταν μεγάλη πρόοδος και εξέλιξη για την εποχή. Με τα ξύλα που δεν έλειπαν από κανένα σπίτι, εκτός ζεστασιά παρείχε μαγείρεμα και ψήσιμο.
sompa8
Τρόιρα στη σόμπα μαζώνουνταν παππούδια κι μπαρμπάδις, κι πάφα-πούφα μι τσι στριφτές τσιγάρις, ντουμάνιαζαν τουν τόπου.
Διαβάστε εδώ τη συνέχεια της ξεκαρδιστικής ιστορίας που συνόδευε την παραπάνω φωτογραφία
Ελλάδα 1948, Φωτογραφία από Dimtri Kessel…για το περιοδικό LIFE
Ελλάδα 1948, Φωτογραφία από Dimtri Kessel…για το περιοδικό LIFE
Ελλάδα 1948, Φωτογραφία από Dimtri Kessel…για το περιοδικό LIFE
Ελλάδα 1948, Φωτογραφία από Dimtri Kessel…για το περιοδικό LIFE
sompa9
Γύρω από την σόμπα… Στο Λουζέστι(σήμερα Ελάφι)Καλαμπάκας το 1947…
sompa4
.sompa5
.sompa6
.sompa7

Οι φωτογραφίες που δανειστήκαμε από τοΦωτογραφίες Μνήμες Παράδοση, αναφέρονται σε παλιότερες και πολύ δυσκολότερες εποχές.
Το είδαμε στοaromalefkadas
Antikleidi , http://antikleidi.com

ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΑΝ ΑΝΤΙΣΤΡΑΦΟΥΝ ΟΙ ΜΑΓΝΗΤΙΚΟΙ ΠΟΛΟΙ ΤΗΣ ΓΗΣ;--What Happens When Earth’s Magnetic Poles Reverse?



Οι επιστήμονες υποστηρίζουν, ότι σε μερικές χιλιάδες χρόνια, οι πόλοι της Γης θα αντιστραφούν...
Άραγε αυτό τι θα σημαίνει για τη ζωή στη Γη; Και πρώτα πρώτα τι είναι τα μαγνητικά πεδία, σε τι χρησιμεύουν και πως επιδρούν στη ζωή μας;
Αν όλα  αυτά είναι στα ενδιαφέροντά σας ή στις απορίες σας, το συνοδευτικό video με δυνατότητα εμφάνισης ελληνικών υποτίτλων, απαντά ή διευκρινίζει αρκετά απ΄αυτά,,,,,,

                         ΔΙΚΟ   ΣΑΣ....!!!!!!!!!



ΣΕ 48 ΩΡΕΣ ΚΑΤΑΣΤΩ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΥΠΕΡΔΥΝΑΜΗ- ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΔΟΤΕΣ " Γ. ΓΚΙΟΛΒΑΣ¨"

Άπαιχτη συνέντευξη Γ.Γκιόλβα: «Σε 48 ώρες καταστώ την Ελλάδα υπερδύναμη! – Είναι προδότες!» (Βίντεο)


Ο Γεώργιος Γκιόλβας έφυγε από αυτόν τον κόσμο στις 14 Νοεμβρίου 2003. Το όνομά του συνδέθηκε σε μεγάλο βαθμό με τη νέομυθολογία της….
περιβόητης ομάδας Έψιλον. Ο Γκιόλβας ήταν μηχανολόγος – πυρηνικός φυσικός και είχε 19 αναγνωρισμένες διεθνώς εφευρέσεις.
Οι συνεντεύξεις που έδωσε στη ζωή του ήταν ελάχιστες και πάντα προκαλούσαν αίσθηση. Σε αυτό το άρθρο θα σας κάνω γνωστή μια συνέντευξη την οποία και έδωσε 1 περίπου μήνα πριν πεθάνει – συγκεκριμένα στα τέλη του Σεπτέμβρη(2003).
Η συνέντευξη αυτή δόθηκε για να «παίξει» στην τηλεόραση κάτι όμως που δεν έγινε(ως τώρα Μάρτιος 2004) , καθώς μετά το θάνατό του τα δικαιώματα της συνέντευξης αυτής έχουν περάσει στη γυναίκα του Γ. Γκιόλβα , η οποία και προς το παρόν δεν επιθυμεί τη δημοσιοποίηση της. Τέλος , αξίζει να αναφέρω ότι οι άνθρωποι οι οποίοι και κατέχουν την κασέτα αυτή , είναι μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού. . . Ας περάσουμε όμως στα κυριότερα σημεία , στο περιεχόμενο δηλαδή της συνέντευξης.

υγ
Το ΠΑΡΑΞΕΝΟ διαθέτει επώνυμες μαρτυρίες 2 ελλήνων επιστημόνων διαπιστευμένων στην άμυνα της χώρας, που σύντομα θα έρθουν στο φως

Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑ ΤΑ ΚΡΑΤΗ

Από το ιστορικό τέλος των εθνών του Στάλιν στην απαρχή των πολυεθνικών εταιρειών του σήμερα;

από selana019


 

Δεν ξέρω τι έγραφε το '12 '13 ο Στάλιν, αλλά όταν ήταν η εξουσία δε φάνηκε να κατάφερε να βάλει ιστορικά τέλος στον καπιταλισμό, αντίθετα, βοήθησε με τις πράξεις του στο ιστορικό τέλος του κομμουνισμού...
Το ιστορικό τέλος των εθνών θα έρθει όταν και αν υπάρξει ποτέ, παγκόσμια κοινή γλώσσα. Αλλά για να φτάσουμε σε αυτό το επίπεδο, πρέπει να εξαλειφθεί η φτώχια και η ανάγκη της επιβίωσης, γιατί δεν μπορείς να απαιτείς από τον υποσαχάριο αφρικανό να μάθει αγγλικά όταν λιμοκτονεί. Και για τη διατήρηση αυτού του status qvo φροντίζουν οι πολυεθνικές εταιρείες που κυριαρχούν σήμερα.
Έτσι, δεν ξέρω αν η κατάργηση των εθνών είναι το ζητούμενο της εξέλιξης στην παρούσα στιγμή. Αν η αριστερά ήταν αριστερά και όχι αριστερά για να υπάρχει αριστερά και να κοιμάται ο κόσμος ήσυχος ότι υπάρχει και αριστερά, αφού έγινε κυβέρνηση θα έπρεπε να κάνει όλη την ελλάδα μια μεγάλη πολυεθνική εταιρεία καταργώντας βέβαια πολλά από τα γνωστά της πεπατημένης των ελλήνων, αλλά δεν θα ήταν και τόσο δύσκολο αν υπήρχε η γνώση και η θέληση γι αυτό, ειδικά αυτούς τους καιρούς που όλοι οι έλληνες νιώθουν το έδαφος να υποχωρεί κάτω από τα πόδια τους και δεν ξέρουν από που να αρπαχτούν για να γλιτώσουν.
Αντίθετα, η "διεθνιστική" αριστερά που είναι κυβέρνηση, υπό το πρόσχημα του ανθρωπισμού, δημιουργεί στρατόπεδα συγκέντρωσης προσφύγων και μεταναστών για να κόψει το ρεύμα αυτών προς την ευρώπη και να το κρατήσει εδώ, χωρίς να ξέρει ούτε τι να το κάνει αυτό το ρεύμα, ούτε πώς να το διαχειριστεί.
Ενώ παράλληλα διαιωνίζει και το μύθο της οικονομικής κρίσης ώστε να κρατάει το πλήθος στη στενοχώρια, την άγνοια και την αμάθεια και να μην μπορεί να σκεφτεί μόνο του πώς να τα βγάλει πέρα, αλλά να περιμένει από το κράτος λύσεις που δεν υπάρχουν και που όλο το ζορίζει το πλήθος το κράτος να αυτοφακελωθεί (πλαστικό χρήμα, capital controls, αδυναμία να ζήσεις χωρίς να έχεις λογαριασμό στην τράπεζα και χρήμα) μόνο του για να μην αντιμετωπίσει προβλήματα στο μέλλον, λες και κάποιος έδωσε στο κράτος το δικαίωμα να ορίζει ποιός είναι ο ζωτικός χώρος το καθενός μας και ποιός ορίζει τον τρόπο ζωής μας. Λες και το πλήθος ζήτησε νταβατζή κι όχι ανιτπρόσπωπο των συμφερόντων του...
Είναι το πλήθος αυτό άραγε άμοιρο των ευθυνών του γι αυτήν του την αδυναμία να καταλάβει που πατάει και που βρίσκεται αυτή τη στιγμή και σε ποιούς εναποθέτει την ευθύνη για το μέλλον του; Ο καιρός θα δείξει...

 

https://athens.indymedia.org/post/1567477/#1598937

Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2017

ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΚΟΠΗΣ ΣΕ ΝΕΑ ΕΚΔΟΣΗ

Εθνικισμός παλαιάς κοπής σε νέα έκδοση

από selana019

Εθνικισμός παλαιάς κοπής σε νέα έκδοση

από ΚΟΝΤΡΑ 

 

Ο Ζουράρις είναι γραφικός, σ' αυτό δεν υπάρχει αμφιβολία. Ο Ζουράρις, όμως, είναι υπουργός. Και οι αντιπολιτευόμενοι ή αυτοί που ψάχνουν θέματα για να γεμίσουν σελίδες και ραδιοτηλεοπτικό χρόνο, στέκονται στην εξωτερική όψη της γραφικότητας και όχι στην ουσία του «φαινομένου Ζουράρι», που κάθε άλλο παρά γραφική είναι. Γιατί ο Ζουράρις, με όλη τη γραφικότητα του καλοζωισμένου αστού που κουβαλάει τόσα χρόνια τώρα στο πολιτικό και μιντιακό στερέωμα, είναι εκπρόσωπος ενός ρεύματος, το οποίο εκφράζει με συμπαγή και συγκροτημένο τρόπο. Ο Ζουράρις είναι εκπρόσωπος του παλαιάς κοπής νεοελληνικού εθνικισμού (από την εποχή του Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου και της «Ιστορίας του Ελληνικού Εθνους»), που έχει στον πυρήνα του τη θεωρία της «συνέχειας».
Για τον Τσίπρα και τους υπόλοιπους ημιμαθείς (ή και αμόρφωτους) της νέας γενιάς του ευρω-αναθεωρητισμού αυτά είναι «ψιλά γράμματα». Γι' αυτούς σημασία έχει η παραμονή στην εξουσία. Γι' αυτό δε δίστασαν να συνεργαστούν με το ακροδεξιό μόρφωμα του Καμμένου, γι' αυτό δε δίστασαν να βάλουν τον Ζουράρι στο υπουργείο Παιδείας. Γι' αυτό δεν έδωσαν την παραμικρή σημασία όταν ο Ζουράρις επιτέθηκε στον ιστορικό Α. Λιάκο, τον πρόεδρο της «Επιτροπής Διαλόγου» που είχε διορίσει ο Φίλης. Ολοι έμειναν στους Ζουράρειους χαρακτηρισμούς («βοσκηματώδης τύπος» κτλ.) και όχι στην ουσία: ο Ζουράρις κατηγορούσε τον Λιάκο διότι υποστηρίζει «αυτή την βροντερή ηλιθιότητα, το σκωρ, τη βρωμώδη επιστημονολογικά άποψη της ασυνέχειας των Ελλήνων».
Οι κοσμοπολίτικες απόψεις ενός πανεπιστημιακού όπως ο Λιάκος, που από τροτσκιστής στα νιάτα του βρέθηκε στο περιβάλλον του Σημίτη και έγινε ευρέως γνωστός για τα «εκσυγχρονιστικά» άρθρα του στην κυριακάτικη φυλλάδα του Συγκροτήματος Λαμπράκη, δεν έχουν καμιά σημασία. Το ζήτημα της «συνέχειας», όμως, που επαναφέρει ο Ζουράρις, έχει σημασία, καθώς επανέρχεται από υπουργό μιας «αριστερής» κυβέρνησης, στους κόλπους της οποίας υπάρχουν στελέχη (Μπαλτάς, Φίλης, Βούτσης, Φλαμπουράρης) ζυμωμένα με τις ιδέες του κοσμοπολιτισμού, που επί δεκαετίες καλλιέργησε το ρεύμα του ευρω-αναθεωρητισμού. Τα στελέχη του παλιού «εσωτερικού» είχαν συνηθίσει να διαβάζουν τον Ελεφάντη, τον Ηλιού, τον Βουρνά, και όχι τον Ζουράρι και τους «πατέρες» των απόψεών του. Σίγουρα έχουν πρόβλημα, όμως αυτό είναι… φιλολογικού χαρακτήρα και σαφώς υποδεέστερο από την ανάγκη παραμονής στην εξουσία. Γι' αυτό και σκουπίζουν τις εθνικιστικές ροχάλες που τους  φτύνει καταπρόσωπο ο Ζουράρις και αποφαίνονται ότι… ψιχαλίζει.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε το ρόλο που έπαιξε ο εθνικισμός της «τρισχιλιετούς ιστορίας του ελληνικού έθνους» κατά την περίοδο της «μεγάλης ιδέας» και των τυχοδιωκτισμών που τη συνόδεψαν. Αν η «μεγάλη ιδέα» ως όχημα πολιτικών τυχοδιωκτισμών τσακίστηκε το 1922 στη Μικρά Ασία, ως θεωρία παρέμεινε και χρησιμοποιούνταν ως ιδεολογική φενάκη για να δικαιολογήσει το μαρασμό στον οποίο οι κυρίαρχες τάξεις είχαν καταδικάσει τον ελληνικό λαό. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή η ιδεολογική φενάκη ξαναθέριεψε την περίοδο της χούντας. Και σίγουρα δεν είναι τυχαίο ότι οι «λόξες» του κάθε Ζουράρι (και του κάθε Καμμένου) βρίσκουν έδαφος για ν' αναπτυχθούν σήμερα, την εποχή του αποικισμού και της κινεζοποίησης, μολονότι στην κυβέρνηση βρίσκεται ένα κόμμα που ιστορικά συνδέεται με τον κοσμοπολιτισμό και όχι με τον εθνικισμό.
Στο επαναστατικό ΚΚΕ και στους διανοούμενούς του ανήκει η τιμή ότι πάλεψαν με το σκοτάδι της «μεγάλης ιδέας» και το διέλυσαν. Ο αγώνας τους δεν ήταν μια διαμάχη σε πανεπιστημιακά αμφιθέατρα και φιλολογικά σαλόνια, αλλά ένας αγώνας με όλα τα χαρακτηριστικά της πάλης ενάντια σε ένα καθεστώς που δε δίσταζε μπροστά σε οποιοδήποτε έγκλημα προκειμένου να καταπνίξει κάθε ιδέα που διέλυε το σκοταδισμό του, γιατί ήξερε ότι αυτές οι ιδέες έρχονταν από ένα κίνημα της κοινωνικής απελευθέρωσης. Οτι έδιναν στην εργατική τάξη και στα άλλα εργαζόμενα στρώματα υλικό για να αναπτύξουν την ταξική αυτοσυνείδησή τους.
Από το κολαστήριο της Κέρκυρας, το 1939, στο έργο του «Θέσεις για την Ιστορία του ΚΚΕ», ο Νίκος Ζαχαριάδης συμπύκνωνε με θαυμαστή ενάργεια την πολεμική ενάντια στη θεωρία της συνέχειας: «Το ελληνικό έθνος, απλώνοντας τις ρίζες του στο βυζαντινό μεσαίωνα, πήρε τη βασική του διαμόρφωση κάτω από την κυριαρχία των σουλτάνων. Ζυμώθηκε κι ανδρώθηκε μέσα σε ατελείωτη σειρά από εθνικούς και δημοκρατικούς αγώνες. Και την απελευθερωτική του επανάσταση τη θέλησε και την άρχισε σαν εθνικοδημοκρατικό ξεσκλάβωμα από την οθωμανική υποδούλωση και τη φαναριώτικη και κοτζαμπασίδικη εκμετάλλευση και όχι μονάχα για τους έλληνες, αλλά και για όλους τους βαλκανικούς λαούς. Ετσι τραγούδησε και δούλεψε την επαναστατική ιδέα ο Ρήγας ο Βελεστινλής, έτσι προετοίμασε το 21 η Φιλική Εταιρία».
Ενα τέταρτο του αιώνα πριν,  το 1912-13, ο Ιωσήφ Στάλιν είχε προσφέρει στη μαρξιστική φιλολογία την πληρέστερη ανάλυση για το εθνικό ζήτημα. Αντιγράφουμε μερικές σειρές από το έργο του «Ο μαρξισμός και το εθνικό ζήτημα», συστήνοντας στον αναγνώστη να το αναζητήσει και να το μελετήσει: «Εθνος είναι η ιστορικά διαμορφωμένη σταθερή κοινότητα ανθρώπων, που εμφανίστηκε πάνω στη βάση της κοινότητας στη γλώσσα, στο έδαφος, στην οικονομική ζωή και στην ψυχοσύνθεση που εκδηλώνεται στην κοινότητα της κουλτούρας. Ετσι είναι αυτονόητο ότι το έθνος, καθώς και κάθε ιστορικό φαινόμενο, υπόκειται στο νόμο της αλλαγής, έχει την ιστορία του, έχει αρχή και τέλος (…) Το έθνος δεν είναι απλά μια ιστορική κατηγορία, μα ιστορική κατηγορία μιας ορισμένης εποχής, της εποχής του καπιταλισμού που βρίσκεται σε άνοδο. Το προτσές για την εξάλειψη της φεουδαρχίας και την ανάπτυξη του καπιταλισμού είναι ταυτόχρονα και προτσές για τη συγκρότηση των ανθρώπων σε έθνος».
Τέλος, συστήνουμε την κριτική ανάγνωση μερικών δοκιμίων του Δημήτρη Χατζή από τον τόμο «Το πρόσωπο του Νέου Ελληνισμού»  (Το Ροδακιό, 2005). Ο Χατζής είναι γνωστός ως λογοτέχνης, έχει όμως και επιστημονικό έργο ως ερευνητής στα πανεπιστήμια της Βουδαπέστης και του Βερολίνου.
Πέτρος Γιώτης
ΚΟΝΤΡΑ: ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΦΥΛΛΟ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ 30 ΔΕΚΕΜΒΡΗ

https://athens.indymedia.org/post/1567477/

Καίτη Γκρέυ: Πέθανε σε ηλικία 101 ετών η σπουδαία τραγουδίστρια

  Καίτη Γκρέυ: Πέθανε σε ηλικία 101 ετών η σπουδαία τραγουδίστρια NDP Εδινε μάχη με διάφορα προβλήματα υγείας τους τελευταίους μήνες Έφυγε ...