Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 22 Αυγούστου 2016

Όρραον: Η άγνωστη πέτρινη πόλη της Ηπείρου όπου διασώζονται τα καλύτερα διατηρημένα σπίτια της ελληνικής αρχαιότητας

 
 
 
 
 
 
1 Votes

n-ORRAON-large570Από τον αρχαίο ελληνικό κόσμο διασώζονται, σε σπάνιες περιπτώσεις μοιάζοντας κιόλας άθικτα από τον χρόνο, κτίρια και αρχιτεκτονήματα διαφόρων ειδών- ναοί, αμφιθέατρα, στάδια, μαντεία, αγορές, νεκροπόλεις. Όχι όμως και ιδιωτικές οικίες, παρά μόνο τα θεμέλιά τους και αυτό όταν η αρχαιολογική σκαπάνη σταθεί τυχερή.
Στον ελλαδικό χώρο, τα καλύτερα διατηρημένα σπίτια των αρχαίων Ελλήνων, διατρέχοντας όλη την χρονική περίοδο από τα κλασικά έως και τα ελληνιστικά χρόνια, δε βρίσκονται στις υπώρειες της Ακρόπολης των Αθηνών, ούτε σε κάποιον φημισμένο αρχαιολογικό χώρο- αλλά σε έναν γυμνό, πετρώδη λόφο της Ηπείρου, ακριβώς στα σύνορα των νομών Άρτας και Πρέβεζας.
Είναι το αρχαίο Όρραον, μια κωμόπολη των Μολοσσών της Ηπείρου- εκεί στέκουν ακόμη όρθια 4 κτίρια της ύστερης κλασικής περιόδου, τρεις ιδιωτικές κατοικίες και (μάλλον) ένα δημόσιο κτίριο. Και μόνο η ύπαρξη των κτιρίων αυτών, με τους τοίχους τους να στέκουν όρθιοι μέχρι το ύψος της στέγης του δευτέρου ορόφου τους, μεταμορφώνει τον άσημο λοφίσκο των 345 μέτρων ύψος, σε ένα εντυπωσιακό αρχαιολογικό τοπόσημο.
a-ORRAON-640x468Το Όρραον ιδρύθηκε (πιθανότατα) στο δεύτερο μισό του 4ου αι. π.Χ., από τους Μολοσσούς σε θέση με στρατηγική σημασία, καθώς φρουρούσε την κυριότερη διάβαση από τον Αμβρακικό προς την ενδοχώρα τους- ήταν ένας σχετικά μικρός οικισμός, με περίπου 100 σπίτια, όλα τους κτισμένα από ντόπιο ασβεστόλιθο, όπως και το ισχυρό, διπλό πέτρινο τείχος που προστάτευε την αρχαία πολίχνη. Ο πολεοδομικός της σχεδιασμός είχε σαν πρότυπο αυτόν της γειτονικής Αμβρακίας (σημερινή Άρτα)- δώδεκα στενοί, παράλληλοι δρόμοι, διασταυρώνονται με δύο κάθετους, σχηματίζοντας ορθογώνια οικοδομικά «τετράγωνα».
Ο οικισμός υδρευόταν από μια πηγή που βρισκόταν εκτός των τειχών του- ένα μονοπάτι που ξεκινούσε από την ανατολική πύλη οδηγούσε εκεί. Εκτός της φυσικής πηγής, οι κάτοικοι του οικισμού διασφάλισαν την ύπαρξη πόσιμου νερού και με την κατασκευή μιας μεγάλης δεξαμενής όπου συγκεντρωνόταν το βρόχινο νερό. Η δεξαμενή ήταν έργο δημόσιο- ακόμα και με τα σημερινά δεδομένα είναι μια κατασκευή άρτια τεχνικά. Μια πέτρινη κλίμακα από 19 σκαλοπάτια οδηγεί και τον σημερινό επισκέπτη στον πυθμένα της, που ήταν φτιαγμένος από πήλινα όστρακα. Περπατώντας τον αρχαίο οικισμό, παρατηρώ το άψογο λάξευμα των μεγάλων πέτρινων όγκων, τα απολύτως ευθετισμένα και (ακόμη) άρρηκτα μεταξύ τους «δεσίματα» και αναλογίζομαι την τεχνογνωσία των μηχανικών, μαστόρων και τεχνιτών που εργάστηκαν χιλιάδες χρόνια πριν στον ίδιο τόπο- το περφεξιονιστικό μεράκι και τον κόπο τους. Τα παράθυρα των σπιτιών υπάρχουν ακόμα- μέσα από αυτά διαγράφεται ο ίδιος ορίζοντας με τα χρόνια που στα σημερινά πέτρινα κουφάρια έδιναν ζωή πολυμελείς οικογένειες. Τα ίδια τα σπίτια ήταν διώροφα- στους τοίχους τους χάσκουν ακόμα οι τρύπες (δοκοθήκες) που «κούμπωναν» τα δοκάρια του πάνω πατώματος.,
Η κ. Ανθή Αγγέλη, είναι προϊσταμένη της Εφορίας Αρχαιοτήτων Πρέβεζας, αρχαιολόγος που έχει συμμετάσχει στις ανασκαφές του Όρραον.«Το Όρραον έχει την εξής ιδιαιτερότητα: γενικά τα αρχαία σπίτια κτίζονταν ως ένα επίπεδο 70- 80 εκατοστών με λίθινα θεμέλια αλλά από εκεί και πάνω η δόμηση συνεχιζόταν με πλίνθινα τούβλα, για αυτό και σώζονται μέχρι ένα μικρό ύψος. Επειδή, όμως, στη γύρω περιοχή του Όρραον αφθονεί, όπως και σήμερα, ο ασβεστόλιθος και η εξόρυξη του είναι σχετικά εύκολη, οι κάτοικοι εδώ έχτισαν τα σπίτια τους εξολοκλήρου από πέτρα, μέχρι και το ύψος της στέγης. Στον ελλαδικό χώρο δεν υπάρχουν άλλα τέτοια διατηρημένα σπίτια και αυτά στο Όρραον μας δίνουν μια πολύ καλή εικόνα για την αρχιτεκτονική των ιδιωτικών κατοικιών εκείνης της περιόδου. Υπήρχε ένας προθάλαμος και μια εσωτερική αυλή που γύρω της διατάσσονταν αρκετά δωμάτια. Ένα τμήμα του σπιτιού μπορεί να ήταν μονώροφο για να εξασφαλίζει καλύτερο φωτισμό αλλά τα σπίτια του Όρραον ήταν δύο ορόφων. Στην «Οικία Α» διασώζεται και η βάση της πέτρινης κλίμακας που οδηγούσε πάνω».
a-ORRAON-640x468Ερείπια τοίχος, στο βάθος η Ιονία Οδός
Ρωτάω την κυρία Αγγέλη για το κίνητρο των Μολοσσών- ενός ελληνικού φύλου που από την βορειοδυτική Μακεδονία μετακινήθηκε στο οροπέδιο των Ιωαννίνων περίπου το 1.200 π.Χ.- να κτίσουν αυτή την πέτρινη πολίχνη. «Το Όρραον φύλασσε το πέρασμα από τον Αμβρακικό κόλπο προς το λεκανοπέδιο των Ιωαννίνων. Γνωρίζουμε από αρχαίες πηγές ότι οι Μολοσσοί είχαν πρόσβαση στον Αμβρακικό, μάλιστα κατείχαν μια μικρή έκταση περίπου 80 σταδίων στις ακτές του. Κανείς δεν μπορούσε να περάσει από τον Αμβρακικό και την πεδιάδα της Άρτας χωρίς να γίνει αντιληπτός από το Όρραον. Επίσης, φύλασσε το πέρασμα από την κοιλάδα του Αράχθου, που ήταν το όριο της επικράτειας των Μολοσσών».
Ήταν λοιπόν το Όρραον ένα οχυρό- παρατηρητήριο; «Ο φρουριακός του χαρακτήρας είναι σαφής. Διακρίνεται από την ισχυρή οχύρωση, τους στενούς δρόμους, ώστε ακόμα και αν οι εχθροί εισέβαλαν από τα τείχη να εγκλωβίζονταν, όπως επίσης από τα κτερίσματα που βρέθηκαν στις ταφές. Σχεδόν σε όλες βρέθηκαν όπλα, σε αντίθεση με την Αμβρακία, όπου μόνο σε ελάχιστους από τους χιλιάδες τάφους που ανασκάφηκαν, βρέθηκαν όπλα».
Τι γνωρίζουμε σήμερα για την αρχαία ζωή στον μικρό οικισμό; Πόσοι άνθρωποι ζούσαν εκεί, πως κατάφερναν να βιοπορίζονται; «Ο πληθυσμός του Όρραον εκτιμάται, βάση των περίπου 100 σπιτιών που περικλείονται από τα τείχη (εκτός βρισκόταν μόνο η νεκρόπολη), σε δύο χιλιάδες κατοίκους. Σε κάποιους χώρους των σπιτιών υπάρχουν ενδείξεις ότι σταβλίζονταν ζώα- σίγουρα λοιπόν ήταν ποιμένες και κτηνοτρόφοι, ενώ και ένας μικρός κάμπος στον γειτονικό Αμμότοπο, μάλλον καλλιεργούνταν από αυτούς τους ανθρώπους. Και σίγουρα κατοικούσαν εδώ αρκετοί στρατιώτες. Οι σχέσεις τους με την κοντινή Αμβρακία, που ήταν το μεγαλύτερο αστικό κέντρο της Ηπείρου αλλά αποτελούσε αποικία των Κορινθίων και όχι τμήμα της «χώρας» των Μολοσσών, πιθανότατα ήταν φιλικές. Και εμπορικά αναπτυγμένες. Προϊόντα της Αμβρακίας, όπως αγγεία, αλλά και νομίσματα έχουν βρεθεί σε τάφους στο Όρραον. Η Αμβρακία ήταν μια τυπική πόλη- κράτος, που γύρω από το άστυ είχε μια αγροτική περιοχή που ήλεγχε για να εξασφαλίζει την επάρκεια της σε αγαθά. Το Όρραον δεν ανήκε στην επικράτεια της Αμβρακίας, αλλά είναι σχεδόν σίγουρο ότι οι κάτοικοι του είχαν εμπορικές σχέσεις με την πόλη- θα διακινούσαν εκεί τα αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα τους, αγοράζοντας μετά ότι τους έλειπε».
a-ORRAON-640x468Αντικείμενα από το Όρραον
Η ταύτιση του αρχαίου οικισμού- που είχε εντοπίσει τη δεκαετία του ’30 ο Βρετανός αρχαιολόγος Νίκολας Χάμοντ- με το Όρραον που αναφερόταν στις αρχαίες πηγές, επιτεύχθηκε βάσει ανασκαφικών ευρημάτων στη σημερινή Άρτα. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 σε ανασκαφές στον Ναό του Απόλλωνα, βρέθηκαν τμήματα ενεπίγραφης στήλης που καθόριζε τα όρια της χώρας της Αμβρακίας. Εκεί αναφερόταν και το Όρραον και σύμφωνα με τα τοπογραφικά στοιχεία που προέκυπταν- απόσταση από Αμβρακία, προς ποια κατεύθυνση- έγινε η ταύτιση του οικισμού με το Όρραον των αρχαίων πηγών.
Η μικρή αυτή αγροτική πολίχνη κρύβει και μια ηρωική ιστορία, που σχεδόν συμπίπτει με την παρακμή και το τέλος της. Το Όρραον υπήρξε μια από τις 4 μόνο πόλεις της Ηπείρου (του «Κοινού των Ηπειρωτών») που αντιστάθηκαν στους Ρωμαίους, το 168 π.Χ., έτος της ρωμαϊκής εισβολής. «Για αυτό οι Ρωμαίοι κατέστρεψαν ολοσχερώς τα τείχη της πόλης. Όχι όμως και τα σπίτια της- ήταν μια πόλη που πολιορκήθηκε και κατακτήθηκε, υπήρξαν σίγουρα καταστροφές αλλά δεν ήταν ολοσχερείς. Οι Ρωμαίοι της επέτρεψαν να συνεχίσει να υπάρχει, ατείχιστη όμως, σαν ένδειξη της δικής τους, πλέον, εξουσίας στην περιοχή. Η πόλη τελούσε υπό την ρωμαϊκή κυριαρχία, δεν μπορούσε να έχει δική της άμυνα», σχολιάζει η κα Αγγέλη.
Στα τέλη του 1ου αι. π.Χ., τα χρόνια που ακολούθησαν τη ναυμαχία του Ακτίου (31 π.Χ.), οι εναπομείναντες κάτοικοι του Όρραον μεταφέρθηκαν αναγκαστικά από τους Ρωμαίους του Οκταβιανού Αύγουστου στη νεοϊδρυθείσα Νικόπολη. Η ανθρώπινη παρουσία στο Όρραον έγινε παρελθόν.
Έμειναν, μέχρι και σήμερα, οι σωροί από τις πέτρες του τείχους που γκρέμισαν οι λεγεωνάριοι, τα κουφάρια των σπιτιών αυτών των περήφανων ανθρώπων με το «αγύριστο, ηπειρώτικο κεφάλι» τους, η δεξαμενή που φύλασσε το νερό τους, η νεκρόπολη των προγόνων τους. Στο σύγχρονο αρχαιολογικό μουσείο της Άρτας, μια προθήκη είναι αφιερωμένη στο Όρραον- αγγεία, κοσμήματα, μικροπράγματα καθημερινής χρήσης, αγροτικά εργαλεία.
Σήμερα, από το παράθυρο της οικίας Α. διακρίνεται ένα αποπερατωμένο τμήμα της Ιόνιας Οδού και αν προχωρήσεις προς το άκρο του οικισμού, παράλληλα με τα πεσμένα τείχη, ο κάμπος της Άρτας και στο βάθος ο Αμβρακικός.
Φεύγοντας από τον οικισμό, στη δύση ενός ηλίου, καλοκαίρι του 2016, τους σκεφτόμουνα σεβαστικά- εκείνους τους Ηπειρώτες προπάτορες, να συσκέπτονται με τα βόρεια δωρικά τους για την στάση που θα κρατούσαν, βλέποντας από τα ίδια σπίτια τις ρωμαϊκές λεγεώνες να έρχονται. Πηγή

ΠΕΡΙ ΤΣΙΓΑΡΟΥ Ο ΛΟΓΟΣ

-Παντελής Μπουκάλας, «Καπνός αι ημέραι μου»
«Μα τι θαρρούν οι άκαπνοι.
Πώς έτσι απλά κόβεται το ρημάδι
Τάχα υπόθεση δαχτύλων και συνήθειας;
Πώς σημαδεύεις με την κόκκινη γραμμή
Ένα τσιγάρο
Το κυκλώνεις
Και καθαρίζεις
Απαγορεύεις αποκλείεις οστρακίζεις;
Χορτάρι λένε πώς καπνίζουμε ή χαρτί;
Λέξεις καπνίζουμε.
Όσες μας δόθηκαν ακέραιες να πανηγυρίζουν
Κι όσες απόμειναν χλομές.
Και ιστορίες.
Τις τρεις, τις πέντε ιστορίες
Που απαρτίζουν έναν άνθρωπο.
Φιλιά και λέξεις.
Παρέες γέλια ανέκδοτα
Τραγούδια μοιρολόγια
Κρασί και τσίπουρο
Φαρμάκια
Γονατισμένες μνήμες
Κομμένους δρόμους
Όνειρα διψαλέα
Ηττημένα όνειρα
Πρόσωπα ανεπίστροφα
Το τρέμουλο του πρώτου αγγίγματος
Τον τρόμο του στερνού.
Αυτά ο καπνός μας
Αυτά το σήμα το ευανάγνωστο.
Και σπίρτο δε χρειάζεται
Καν αναπτήρας.
Αρκεί μια σπίθα τοσηδά
Απ’ την τριβή του νου
Στης μνήμης μας την πέτρα πάνω.
Γερνάει ωστόσο ο καιρός
Αγκομαχάει το αίμα
Μαχαίρι λένε οι γιατροί
Ρουφώντας τον καπνό τους απολαυστικά.
Μαχαίρι. Πού το πρόβλημα.
Θα υπάρχουν πάντοτε ιστορίες να καπνίζουμε
από μέσα μας
Ή, σε άλλα ελληνικά, ωμότερα
θα υπάρχει πάντα βίος για να ζήσουμε από μέσα μας.
Πλην κάποτε καπνίζουμε το εαυτό μας να καπνίζει
Ποζάροντας σε άφαντο καθρέφτη
Ντυμένοι ύφος μελαγχολικό, περίσκεπτο.
Αλλά και τότε την αλήθεια μας καπνίζουμε,
Μόνο δεν έχει αίμα ο καπνός.»
(Π. Μπουκάλας, Ρήματα, εκδ. Άγρα)

Οι πρώτοι κινηματογράφοι στην Ελλάδα

drakos-3Οι πρώτοι χώροι στους οποίους παρουσιάζεται αμιγές κινηματογραφικό θέαμα είναι οι αθηναϊκές πλατείες. Αυτοί είναι φορητοί κινηματογράφοι που στήνονται στις πλατείες μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες και συνήθως για περιορισμένες προβολές αφού κινούνται από την Αθήνα στην επαρχία.
Σαν οι πρώτοι σταθεροί θερινοί κινηματογράφοι στην Αθήνα μπορούν να θεωρηθούν αυτοί που στήθηκαν στα καφενεία της πλατείας Συντάγματος και του Ζαππείου και λειτούργησαν για πάνω από δέκα χρόνια. Το 1904 βασικά ξεκίνησαν οι συστηματικές προβολές και στα δύο αυτά σημεία που συγκέντρωναν έτσι κι αλλιώς τον περισσότερο κόσμο της πρωτεύουσας.
Όπως αναφέρει το Εμπρός (11 Μαΐου) τριάντα κινηματογράφοι ετοιμάζονται να στηθούν το καλοκαίρι του 1907 σε διάφορες συνοικίες των Αθηνών. Και φυσικά τα θερινά θέατρα συνεχίζουν κι αυτά να περιλαμβάνουν κινηματογράφο σαν μια ξεχωριστή ατραξιόν.
ΟΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΙ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΖΟΝΤΑΙ
Το 1910 είναι μια σημαντική χρονιά για τον κινηματογράφο της πρωτεύουσας. Η μεγάλη ζήτηση που έχει ο κινηματογράφος σπρώχνει επιχειρηματίες να κάνουν σοβαρές επενδύσεις στη νέα τέχνη.
Το 1913 χτίστηκε το πρώτο κτήριο ειδικά για κινηματογράφο από τον μικρασιάτη επιχειρηματία και πρωτοπόρο κινηματογραφικό επιχειρηματία Ε Μαυροδημάκη.«Ήταν το «Παλλάς» που κατόπιν εγκρεμίσθη και εκτίσθη στο ίδιο οικόπεδο το μέγαρον Εφεσίου».
Το 1913 άνοιξε το «Νέον», Πατησίων 8, όπου το κατάστημα του Μαρούση.
Το 1913, ανοίγει το ΡΟΖΙΚΛΑΙΡ στην οδό Πατησίων 12 από τον Π. Φλεγκενάιμερ. Του έδωσε αυτό το όνομα κάνοντας μια σύνθεση από τα ονόματα που είχαν δυο κόρες του: Ρόζα και Κλαίρη.
Το 1920, σύμφωνα με τον «Οδηγό της Ελλάδος» λειτουργούν οι παρακάτω κινηματογράφοι:
Χειμερινοί:Απόλλων (Σταδίου 20) Διευθ. Γ Αναστασιάδης, «Αττικόν» (Σταδίου 25) Διευθ. Κ. Εμπέογλου, «Παλλάς» (Σταδίου 24) Διευθ. Κ. Εμπέογλου, «Σπλέντιτ» (Σταδίου 22) Διευθ. Κ. Εμπέογλου, «Πάνθεον» (Πανεπιστημίου) Διευθ. Τ. Μάντακας, «Ροζικλαίρ» (Πατησίων) Διευθ. Κ. Καράς.
Θερινοί: Ζαππείου, Καφεθυστιατόριο με ορχήστρα, δύο στην Πλατεία Συντάγματος-Καφενείο Ζαχαράτου και Καφενείο Περιπτέρου, «Μουλέν Ρούζ» Αλυσσίδα-τέρμα Πατησίων με ορχήστρα και εστιατόριο.
Στην μόδα του κινηματογράφου υποτάσσεται το θέατρο Κοτοπούλη στην πλατεία Ομονοίας.
Το 1928 οι 5 κινηματογράφοι του 1913 έγιναν 16 χειμερινοί και 12 θερινοί. Το 1938 οι χειμερινοί στην Αθήνα είναι 26 και οι θερινοί πάνω από 60.
Τη δεκαετία 1930-40 δημιουργούνται οι μεγαλύτεροι και πολυτελέστεροι κινηματογράφοι της χώρας. Είναι η εποχή που χτίζονται το Παλλάς και το Ρεξ στην Αθήνα. Ποτέ άλλοτε δεν φτιάχτηκαν όμοιά τους. Την μεταπολεμική περίοδο, απλώς πολλαπλασιάζονται χωρίς ποτέ να φτάσουν την μεγαλοπρέπεια των προγενέστερων.
Παραμονές του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου, τον Σεπτέμβρη του 1939συγκεκριμένα, λειτουργούν στην Ελλάδα 280 κινηματογράφοι, αριθμός σχεδόν διπλάσιος από αυτόν του 1935 (150 αίθουσες). Το ένα τρίτο από αυτούς βρίσκεται στην πρωτεύουσα. Η Αθήνα διαθέτει εννέα κινηματογράφους πρώτης προβολής, εικοσιπέντε δεύτερης ή συνοικιακούς και 65 θερινούς.
ΟΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ
Αμέσως μετά την κήρυξη του πολέμου, το πιο ενδιαφέρον κινηματογραφικό θέαμα για τους ανθρώπους στις πόλεις, γίνονται τα πολεμικά επίκαιρα. Στην Αθήνα είναι δυο οι αίθουσες που προβάλουν αποκλειστικά πολεμικά επίκαιρα, ελληνικά και αγγλικά, το Σινεάκ και το Άστυ.
Αλλά έρχεται η στιγμή που το μέτωπο καταρρέει. Στις 9 Απριλίου 1940 οι Γερμανοί μπαίνουν στη Θεσσαλονίκη. Μία από τις πρώτες διαταγές που εξέδωσαν ήταν να ανοίξουν οι κινηματογράφοι για να δείξουν ότι η ζωή συνεχίζεται ειρηνικά κάτω από τη δική τους υψηλή προστασία. Την προηγούμενη περίοδο λόγω του φόβου των συναγερμών οι κινηματογράφοι υπολειτουργούσαν, ανοίγοντας σε ακατάστατες ώρες.
Η διαφορά που υπάρχει τώρα με την προηγούμενη περίοδο είναι ότι επιτάσσονται ορισμένοι κινηματογράφοι και διατίθενται για τη ψυχαγωγία των στρατιωτών τους.
Στη Θεσσαλονίκη, τα Διονύσια μετατρέπονται σε Soldaten Kino, το Πατέ σε Germania Kino και το Παλλάςσε Frontbuhne. Τα Ηλύσια «παραχωρούνται» στους Ιταλούς. Στην Αθήνα, το Αττικόν μετατρέπεται σε Soldaten Kino Victoria, το Απόλλων σε Kino Apollo, ενώ οι άλλοι κινηματογράφοι υποχρεώνονται να αναγράφουν τους τίτλους των έργων εκτός από ελληνικά, στα γερμανικά και ιταλικά. Το μέτρο αυτό επεκτείνεται σε όλη την Ελλάδα.
Με την είσοδο των Γερμανών δεν σημειώνεται καμία άλλη αλλαγή στη λειτουργία των κινηματογράφων πέρα από την απαγόρευση ταινιών που προέρχονται από εχθρικές προς τον Άξονα ταινίες, την υποχρεωτική προβολή γερμανικών προπαγανδιστικών επικαίρων και τις ώρες προβολής που προσαρμόζονται στις απαγορεύσεις της κυκλοφορίας και τις ανάγκες εξοικονόμησης ηλεκτρικής ενέργειας.
Στην Κατερίνη, οι Γερμανοί, κουβαλούσαν τη δική τους μηχανή προβολής όταν έκαναν κατά διαστήματα προβολές για τους στρατιώτες τους μια και αυτή που είχε ο κινηματογράφος είχε χαλασμένο το σύστημα του ήχου και έπαιζε όλες τις ταινίες βωβές, πράγμα που φαίνεται δεν ενοχλούσε τους ντόπιους!
Η ΜΕΤΑΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΝΘΗΣΗ
Με τη λήξη της γερμανικής κατοχής δημιουργείται το πρωτοφανές φαινόμενο της μαζικής προσέλευσης στους κινηματογράφους της πρωτεύουσας. Αλλά αυτό δεν είναι ένα ευκαιριακό φαινόμενο, η αντίδραση ίσως στην στερημένη ζωή της κατοχής, αλλά έχει διάρκεια. Και το 1966 το περιοδικό Εικόνες χαρακτηρίζει την Αθήνα σαν την «πιο ιδιότυπη κινηματογραφόπληκτη πρωτεύουσα της υφηλίου» με τις «50 αίθουσες πρώτης προβολής και το τακτικό επταήμερο των 12 καινούργιων ταινιών»
ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ ’90
(από μια έρευνα του ΕΚΚΕ για την Κατάσταση του συστήματος διανομής στην Ελλάδα.
«Η συνολική εικόνα, πάντως, για την κατανομή των κινηματογραφικών αιθουσών στην Ελλάδα έχει ως εξής: Ο αριθμός των αιθουσών / οθονών ανέρχεται σε 443. Αυτές ανήκουν σε 382 κινηματογραφικές μονάδες / επιχειρήσεις. Από τις 443 αίθουσες, οι 203 είναι χειμερινές, οι 53 ετήσιας λειτουργίας και οι 186 θερινές. Αν και στο λεκανοπέδιο συγκεντρώνεται περίπου το 35% το συνολικού πληθυσμού της χώρας, το αντίστοιχο ποσοστό των κινηματογραφικών αιθουσών / οθονών ξεπερνά το 52%. Οι τρεις περιφέρειες με το μικρότερο αριθμό αιθουσών είναι η Δυτική Μακεδονία με 0,7%, τα Ιόνια Νησιά με 1,1% και το Βόρειο Αιγαίο με 1,3%, ενώ υπάρχει ένας νομός εντός των ορίων του οποίου δεν υφίσταται κινηματογραφική αίθουσα: πρόκειται για τον νομό Φλωρίνης.»
47 διατηρητέοι θερινοί κινηματογράφοι
Το 1997 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κώστας Λαλιώτης, με απόφασή του χαρακτήρισε διατηρητέα τη χρήση 47 θερινών κινηματογράφων που βρίσκονται εντός του λεκανοπεδίου Αττικής:
ΑΙΓΛΗ (Ζάππειο) ΒΟΞ (Εξάρχεια) ΘΗΣΕΙΟ ΠΑΛΛΑΣ (Παγκράτι) ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ (Πλάκα) ΑΝΕΣΙΣ (Αμπελόκηποι) ΑΕΛΛΩ (Κυψέλη) ΕΛΛΗΝΙΣ (Αμπελόκηποι) ΕΚΡΑΝ (Εξάρχεια) ΛΙΛΑ (Πατήσια) ΜΠΡΟΝΤΓΟΥΕΪ (Κυψέλη) ΡΙΒΙΕΡΑ (Εξάρχεια) ΗΛΕΚΤΡΑ (Πατήσια) ΑΘΗΝΑΙΑ (Κολωνάκι) ΑΜΟΡΕ (Πολύγωνο) ΜΕΤΡΟΠΟΛ (Αθήνα) ΤΡΙΑΝΟΝ (Κυψέλη) ΝΑΝΑ (Δάφνη) ΝΕΑ ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ (Αθήνα) ΜΙΤΣΙ (Κουκάκι) ΑΤΗΕΝΕ (Κυψέλη) ΔΙΑΝΑ (Κυψέλη) ΣΤΕΛΛΑ (Κυψέλη) ΡΑΝΙΑ (Πατήσια) ΜΟΝ ΡΕΠΟ (Αγ. Νικόλαος Αχαρνών) ΔΕΞΑΜΕΝΗ (Κολωνάκι) ΛΑΟΥΡΑ (Παγκράτι) ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ (Κηφισιά) ΧΛΟΗ (Κηφισιά) ΦΙΛΟΘΕΗ, ΦΑΝΤΑΖΙΟ (Πειραιάς) ΑΜΥΝΤΑΣ (Υμηττός) ΔΙΑΝΑ (Παλ. Φάληρο) ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ (Αγ. Παρασκευή) ΚΑΡΜΕΝ (Αθήνα) ΤΙΤΑΝ (Αιγάλεω) ΦΛΕΡΥ (Καλλιθέα) ΠΟΛΕΝΑ (Ανω Πατήσια) ΑΚΤΗ (Βουλιαγμένη) ΨΥΧΙΚΟ ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ (Ηλιούπολη) ΚΑΤΕΡΙΝΑ (Χαϊδάρι) ΑΣΤΡΟΝ (Μάνδρα) ΑΜΙΚΟ (Χαλάνδρι) ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ (Χαλάνδρι) ΑΘΗΝΑ (Χαλάνδρι) ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ (Χαλάνδρι). [https://paliasinema.wordpress.com, πίσω στα παλιά]

Μεταφράσεις: Τσαρλς Μπουκόβσκι

ΤΣΑΡΛΣ ΜΠΟΥΚΟΒΣΚΙ
ΕΠΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΗ
«Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΣΚΥΛΟΣ ΑΠ’ ΤΗΝ ΚΟΛΑΣΗ», 1977
12976230_112733742465395_1912050000_n
εγώ
οι γυναίκες δεν ξέρουν πώς να αγαπούν,
μου είπε.
εσύ ξέρεις πώς να αγαπάς
αλλά οι γυναίκες απλά θέλουν να
αφαιμάζουν.
το ξέρω αυτό διότι είμαι
γυναίκα.
χαχαχα, γέλασα.
έτσι μην ανησυχείς για το χωρισμό σου
με τη Σούζαν
διότι απλά θα κολλήσει σε
κάποιον άλλο.
μιλήσαμε λίγο ακόμα
ύστερα είπα αντίο
αναστατωμένος
πήγα στη χέστρα και
έριξα ένα καλό χέσιμο
σκεπτόμενος κυρίως, λοιπόν,
είμαι ακόμα ζωντανός
και έχω την ικανότητα να αποβάλλω
περιττώματα από το σώμα μου.
και ποιήματα.
και όσο αυτό συμβαίνει
έχω την ικανότητα να χειρίζομαι
την προδοσία
τη μοναξιά
την παρωνυχίδα
τη γονόρροια
και τις ειδήσεις για το χρήμα στη
στήλη με τα οικονομικά
με αυτό
σηκώθηκα
σκουπίστηκα
ξεπλύθηκα
ύστερα σκέφτηκα:
είναι αλήθεια:
ξέρω πώς να
αγαπώ.
σήκωσα τα παντελόνια μου και πήγα
στο άλλο δωμάτιο.
άλλο κρεβάτι
άλλο κρεβάτι
άλλη γυναίκα
περισσότερες κουρτίνες
άλλο μπάνιο
άλλη κουζίνα
άλλα μάτια
άλλα μαλλιά
άλλα
πόδια και δάχτυλα.
όλοι ψάχνουν.
η αιώνια αναζήτηση.
εσύ μένεις στο κρεβάτι
αυτή ντύνεται για τη δουλειά
και εσύ απορείς τι συνέβη
με την τελευταία
ή την πιο προηγούμενη…
όλα είναι τόσο ήρεμα─
αυτός ο έρωτας
αυτός ο ύπνος μαζί
η ευγενική καλοσύνη…
ύστερα αυτή φεύγει κι εσύ σηκώνεσαι και χρησιμοποιείς
το μπάνιο της,
είναι όλα τόσο οικεία και τόσο παράξενα.
επιστρέφεις στο κρεβάτι και
κοιμάσαι άλλη μία ώρα.
όταν φεύγεις το κάνεις με θλίψη
αλλά θα την ξαναδείς
είτε πάνε καλά τα πράγματα είτε όχι.
οδηγείς ως την ακτή και κάθεσαι
μέσα στο αμάξι σου. Είναι σχεδόν μεσημέρι.
─άλλο κρεβάτι, άλλα αυτιά, άλλα
σκουλαρίκια, άλλα στόματα, άλλες παντόφλες, άλλα
φορέματα
χρώματα, πόρτες, τηλεφωνικοί αριθμοί.
κάποτε ήσουν αρκετά δυνατός για να ζεις μόνος.
για άνδρας κοντά στα εξήντα θα έπρεπε να είσαι πιο
γνωστικός.
βάζεις μπροστά τ’ αμάξι και αλλάζεις κατεύθυνση,
σκεπτόμενος, θα τηλεφωνήσω στην Τζίνυ όταν φτάσω,
έχω να τη δω απ’ την Παρασκευή.
ένα μισοτελειωμένο ποίημα
σε βλέπω να πίνεις σε ένα σιντριβάνι με μικροσκοπικά
μελανιασμένα χέρια, όχι, τα χέρια σου δεν είναι μικροσκοπικά
είναι μικρά, και το σιντριβάνι είναι στη Γαλλία
από όπου μου έγραψες εκείνο το τελευταίο γράμμα και
εγώ απάντησα και ποτέ δεν έμαθα νέα σου ξανά.
συνήθιζες να γράφεις τρελά ποιήματα για
ΑΓΓΕΛΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΟ, όλα με κεφαλαία, και
γνώριζες διάσημους καλλιτέχνες και οι περισσότεροι απ’ αυτούς
ήταν εραστές σου, και εγώ απάντησα, όλα καλά,
συνέχισε, μπες στις ζωές τους, δε ζηλεύω
διότι δεν έχουμε συναντηθεί ποτέ. βρεθήκαμε κοντά μία φορά στην
Νέα Ορλεάνη, μισό τετράγωνο, αλλά ποτέ δε συναντηθήκαμε, ποτέ
δεν αγγιχτήκαμε. έτσι πήγες με τους διάσημους και έγραψες
για τους διάσημους, και, βέβαια, αυτό που ανακάλυψες είναι
πως οι διάσημοι ανησυχούν για
τη φήμη τους─ όχι για το όμορφο νεαρό κορίτσι στο κρεβάτι
μαζί τους, που τους δίνει αυτό, και ύστερα ξυπνάει
το πρωί για να γράψει ποιήματα με κεφαλαία γράμματα για
ΑΓΓΕΛΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΟ. γνωρίζουμε πως ο Θεός είναι νεκρός, μας το έχουν
πει, αλλά ακούγοντάς σε δεν ήμουν σίγουρος. ίσως
φταίνε τα κεφαλαία γράμματα. ήσουν μία από τις
καλύτερες γυναίκες ποιήτριες και το είπα στους εκδότες,
στους επιμελητές, «εκδώστε την, εκδώστε την, είναι τρελή μα έχει
μαγεία. Δεν υπάρχει ψέμα στη φωτιά της.» σε αγαπούσα
όπως ένας άνδρας αγαπά μια γυναίκα που ποτέ δεν αγγίζει, μόνο
της γράφει, κρατάει μερικές φωτογραφίες της. θα σε είχα αγαπήσει
περισσότερο αν είχα καθίσει σε ένα μικρό δωμάτιο στρίβοντας ένα
τσιγάρο και ακούγοντάς σε να κατουράς στο μπάνιο,
αλλά αυτό δε συνέβη. τα γράμματά σου έγιναν πιο λυπημένα.
οι εραστές σου σε πρόδωσαν. παιδί μου, σου έγραψα, όλοι
οι εραστές προδίδουν. δε βοήθησε. είπες
πως έκλαιγες σε ένα παγκάκι που ήταν δίπλα σε μια γέφυρα και
η γέφυρα ήταν πάνω από ένα ποτάμι και εσύ καθόσουν κλαμένη
στο παγκάκι κάθε νύχτα και θρηνούσες για τους εραστές που σε είχαν
πληγώσει και λησμονήσει. σου απάντησα αλλά ποτέ
δεν έμαθα νέα σου πια. ένας φίλος μου έγραψε για την αυτοκτονία σου
3 ή 4 μήνες απ’ όταν συνέβη. αν σε είχα συναντήσει
ενδεχομένως να είχα υπάρξει άδικος απέναντί σου ή εσύ
απέναντι σε μένα. καλύτερα που έγινε έτσι.
θα γευτούμε τα νησιά και τη θάλασσα
ξέρω πως κάποια νύχτα
σε κάποιο δωμάτιο
σύντομα
τα δάχτυλά μου θα
περάσουν
μέσα
από απαλά καθαρά
μαλλιά
τραγούδια σαν αυτά που κανένα ραδιόφωνο
δεν παίζει
όλο θλίψη, χαμογελώντας
όπως ξεχύνονται.
για τον Αλ─
μην ανησυχείς για τις απορρίψεις, συνέταιρε,
με έχουν απορρίψει
στο παρελθόν.
μερικές φορές κάνεις ένα λάθος, παίρνοντας
το λάθος ποίημα
συχνότερα εγώ κάνω το λάθος, που το
γράφω.
μα μου αρέσει ένα άλογο σε κάθε αγώνα
ακόμα και αν ο άνθρωπος
που φτιάχνει την λίστα των στοιχημάτων
του δίνει 30 προς ένα.
σκέφτομαι το θάνατο ολοένα και
περισσότερο
τα γηρατειά
τα δεκανίκια
τις πολυθρόνες
γράφοντας εξωφρενική ποίηση με ένα
στυλό
όταν τα νεαρά κορίτσια με στόματα
σαν μπαρακούντα
σώματα σαν λεμονιές
σώματα σαν σύννεφα
σώματα σαν λάμψεις αστραπών
σταματούν να χτυπάνε την πόρτα μου.
μην ανησυχείς για τις απορρίψεις, συνέταιρε.
έχω καπνίσει 25 τσιγάρα απόψε
και ξέρεις πόση μπύρα έχω πιει.
το τηλέφωνο έχει χτυπήσει μόνο μια φορά:
λάθος αριθμό.
πώς να γίνεις μεγάλος συγγραφέας
Πρέπει να γαμήσεις έναν μεγάλο αριθμό γυναικών
όμορφων γυναικών
και να γράψεις μερικά αξιοπρεπή ερωτικά ποιήματα.
και μην ανησυχείς για την ηλικία
και/ή για τα νεοφερμένα ταλέντα.
απλά πιες περισσότερη μπύρα
ολοένα και περισσότερη μπύρα
και πήγαινε στον ιππόδρομο τουλάχιστον μία φορά την
εβδομάδα
και κέρδισε
ει δυνατόν.
το να μάθεις να νικάς είναι δύσκολο─
κάθε τσαπατσούλης μπορείς να γίνει ένας καλός χαμένος.
και μην ξεχνάς τον Μπραμς σου
και τον Μπαχ σου και
την μπύρα σου.
μην το παρακάνεις δουλεύοντας.
κοιμήσου ως το μεσημέρι.
απόφυγε τις πιστωτικές κάρτες
ή το να πληρώνεις εγ-
καίρως
θυμήσου πως δεν υπάρχει καμία γυναικάρα
σε αυτό τον κόσμο που ν’ αξίζει παραπάνω από 50 δολάρια
(το 1977).
και αν διαθέτεις την ικανότητα να αγαπάς
αγάπησε πρώτα τον εαυτό σου
μα πάντα να λαμβάνεις υπ’ όψιν σου την πιθανότητα
της ολοκληρωτικής συντριβής
ακόμα και αν ο λόγος για αυτή τη συντριβή
μοιάζει σωστός ή λανθασμένος─
μία πρόγευση θανάτου δεν είναι απαραίτητα
κακή.
μείνε μακριά από εκκλησίες, μπαρ και μουσεία,
και σαν την αράχνη να είσαι
υπομονετικός─
ο χρόνος είναι ο σταυρός του καθενός,
συν
η εξορία
η συντριβή
η προδοσία
όλα αυτά τα σκουπίδια.
μείνε με την μπύρα.
η μπύρα είναι συνεχές αίμα.
ένας διαρκής εραστής.
πάρε μία μεγάλη γραφομηχανή
και καθώς τα βήματα πάνε κι έρχονται
έξω απ’ το παράθυρό σου
χτύπα το αυτό το πράγμα
χτύπα το δυνατά
δώσε μία μάχη βαρέων βαρών
όρμησε όπως ο ταύρος όταν επιτίθεται πρώτος
και θυμήσου τους παλιούς
που πάλεψαν τόσο καλά:
τον Χέμινγουεϊ, τον Σελίν, τον Ντοστογιέφσκι, τον Χάμσουν.
αν νομίζεις πως δεν τρελάθηκαν
σε μικροσκοπικά δωμάτια
ακριβώς όπως εσύ τώρα
χωρίς γυναίκες
χωρίς φαγητό
χωρίς ελπίδα
τότε δεν είσαι έτοιμος.
πιες περισσότερη μπύρα.
υπάρχει καιρός.
και αν δεν υπάρχει
όλα καλά
και πάλι.
μόνος με όλους
η σάρκα καλύπτει το κόκαλο
και βάζουν ένα μυαλό
μέσα εκεί και
μερικές φορές μία ψυχή,
και οι γυναίκες σπάνε
βάζα στους τοίχους
και οι άνδρες πίνουν πάρα
πολύ
και κανένας δε βρίσκει τη
μία
αλλά συνεχίζουν
να ψάχνουν
σερνόμενοι σε και από
κρεβάτια.
σάρκα καλύπτει
το κόκαλο και η
σάρκα ψάχνει
για περισσότερα από
σάρκα.
δεν υπάρχει καμία τύχη
απολύτως:
είμαστε όλοι παγιδευμένοι
από ένα μοναδικό
πεπρωμένο.
κανείς ποτέ δε βρίσκει
τη μία.
οι βρομότοποι της πόλης γεμίζουν
οι χωματερές γεμίζουν
τα τρελοκομεία γεμίζουν
τα νοσοκομεία γεμίζουν
τα νεκροταφεία γεμίζουν
τίποτ’ άλλο δε
γεμίζει.
Επιλογή – Μετάφραση: Χρίστος Αγγελακόπουλος

Κυριακή 21 Αυγούστου 2016



Δείτε τους βασικούς τρόπους για να προσκαλέσετε την καλή τύχη και το χρήμα στο σπίτι σας σύμφωνα με το Feng Shui. Τι έχετε να χάσετε;

1. Ξεκινήστε βάζοντας τάξη
Η ακαταστασία, το μπέρδεμα των αντικειμένων και γενικότερα ο χαμός μέσα στο σπίτι σας είναι ένδειξη στάσιμης ενέργειας. Το φενγκ σούι υποστηρίζει ότι τα χρήματα «σκουντουφλάνε» ακριβώς εκεί! Βάλτε τάξη, λοιπόν, και η ενέργεια και η τύχη θα κυκλοφορούν στον χώρο προς όφελός σας. Μαζί με αυτές θα κυκλοφορείτε κι εσείς πιο ελεύθερα!
2. Επιδιορθώστε ό,τι είναι χαλασμένο
Οτιδήποτε δεν λειτουργεί ή είναι σπασμένο, υποδηλώνει τομείς του σπιτιού αλλά και του εαυτού σας που δεν πάνε καλά. Για να ρέει η ενέργεια του χρήματος άφθονη, ήρθε η στιγμή να επισκευάσετε το χαλασμένο χερούλι, το καζανάκι που τρέχει, το ρολόι που έχει σταματήσει τρία χρόνια τώρα και το ντουλάπι που δεν κλείνει καλά! Και ότι είναι αδύνατον να επισκευαστεί μην το κρατάτε. Πετάξτε το!
3. Χρησιμοποιήστε το μοβ και το πράσινο
Αν θέλετε να επιταχύνετε την επέλαση της καλής σας τύχης, βάλτε μοβ και πράσινο σε διάφορα σημεία του σπιτιού. “Οχι απαραίτητα στους τοίχους, αλλά σε υφάσματα, μαξιλάρια και διακοσμητικά. Κατά το φενγκ σούι το χρήμα πάει και πέφτει όπου δει αυτά τα χρώματα. Πάλι καλά, γιατί είναι και μια χαρά συνδυασμός…
4. Μεταχειρίζεστε σωστά τα ευρώ σας;
Κρατήστε τα χαρτονομίσματά σας απλωμένα σε μεγάλα πορτοφόλια και όχι διπλωμένα ή τσακισμένα. Το φενγκ σούι υποστηρίζει ότι με αυτόν τον τρόπο θα έρθουν και άλλα. Φυλάξτε τα βιβλιάρια και τα μπλοκ επιταγών σας σε κουτί χρώματος -καλά το μαντέψατε – πράσινο ή μοβ. Το κουτί πρέπει να είναι τοποθετημένο στην έξω αριστερή γωνία του γραφείου σας παρακαλώ. Και μην φυλάτε αποδείξεις εξόδων μαζί με τα χρήματα σας, όπως πχ. μέσα στο πορτοφόλι σας.

5. Μην είστε τσιγκούνηδες
Τα λεφτά είναι και αυτά μια μορφή ενέργειας που πρέπει να κυλάει μέσα και έξω από τη ζωή σας. Δηλαδή, μην το πολυσκέφτεστε και με χαρά δώστε όχι μόνο τα χρήματά σας αλλά και τα καλά σας συναισθήματα. Το σύμπαν θα σας ανταμείψει φέρνοντας τα πίσω σε εσάς πολλαπλασιασμένα!
6. Το χρήμα και η τύχη φεύγουν από τα σιφόνια
Γι’ αυτό κλείνετε το καπάκι της λεκάνης, βάλτε τις τάπες στα σιφόνια και έχετε πάντα κλειστή την πόρτα της τουαλέτας.
Και τώρα στα διακοσμητικά…
Κατά το φενγκ σούι, πολλά αντικείμενα είναι μαγνήτες για το χρήμα και την καλή τύχη. Δεν χρειάζεται να βάλετε όλα τα αυτά τα αντικείμενα μέσα στο σπίτι σας. Διαλέξτε ποια αρέσουν σε εσάς και τοποθετήστε τα κατά βούληση:


Το μοβ και το πράσινο χρώμα καθώς και ένα μπουκέτο φρέσκα λουλούδια θα σας φέρουν καλή τύχη.

7. Ένα ενυδρείο με 9 χρυσόψαρα (και πιο συγκεκριμένα οκτώ κόκκινα ή χρυσά και ένα μαύρο) τοποθετημένο στο σαλόνι σας θα ξεκλειδώσει άμεσα τη ροή χρήματος.
8. Ένα στοιχείο με τρεχούμενο νερό θα σας φέρει πολλή τύχη και θετική ενέργεια. Αν είστε μεγιστάνας, φτιάξτε σιντριβάνια, αν πάλι όχι, τότε ένα μικρό επιτραπέζιο διακοσμητικό με τρεχούμενο νερό θα είναι αρκετό. Το ξέρω, δεν σας αρέσει, αλλά μπρος στα πλούτη τι είναι λίγο τρεχούμενο νερό…

9. Κρεμάστε μικρά καμπανάκια που θα έχετε δέσει με κόκκινη κορδέλα ή κλωστή στην εξώπορτα σας. Καλούν και αυτά το χρήμα (μαζί με τα Χριστούγεννα…)
10. Έχετε τσαμπιά με μαύρα σταφύλια μόνιμα τοποθετημένα σε ένα μπολ στην κουζίνα σας. Φέρνουν καλή τύχη. Τα σταφύλια μπορείτε να τα απολαύσετε μαζί με το κρασάκι σας, αλλά μην ξεχάσετε να τα αντικαταστήσετε!
11. Βάλτε φρέσκα λουλούδια στα βάζα σας και μην χρησιμοποιείτε ποτέ αποξηραμένα.
12. Τα κλαδιά από μπαμπού ίσως να ξέρετε ότι φέρνουν καλή τύχη και χρήματα, αυτό όμως που δεν ξέρετε είναι ότι χρειάζεστε εννέα κλαδιά για να ενεργοποιηθούν οι ιδιότητες τους!

Τέλος, καλή τύχη και πολύ χρήμα φέρνουν και τα διακοσμητικά με δράκους, τίγρεις και ελέφαντες, αλλά είπαμε… να έρθει η τύχη σας αλλά όχι και να φύγει το γούστο σας!



Οι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Εβδομαδιαίες αστρολογικές προβλέψεις 20-26 Ιανουαρίου 2025

Εβδομαδιαίες αστρολογικές προβλέψεις 20-26 Ιανουαρίου 2025 ATHINAIS ASTROLOGY , STAR SIGNS GynaikaEimai 20 Ιανουαρίου 2025 ΚΡΙΟΣ –   Την εβδ...