Σάββατο 7 Μαρτίου 2020

Ακοινώνητα μεζεδάκια

Ακοινώνητα μεζεδάκια   

Αποτέλεσμα εικόνας για Ακοινώνητα μεζεδάκια


Posted by sarant στο 7 Μαρτίου, 2020  

Η βδομάδα που μας πέρασε ξεκίνησε με τα γεγονότα στον Έβρο, όμως στο μέσο της εβδομάδας η κατακόρυφη αύξηση των κρουσμάτων κορονοϊού απέσπασε την προσοχή και τη δημοσιότητα.
Και επειδή η τρίτη και μεγαλύτερη συστάδα κρουσμάτων ήταν προσκυνητές που έρχονταν από θρησκευτική εκδρομη στους Αγίους Τόπους, αλλά και καθώς μπήκαμε στη Σαρακοστή, περίοδο με έντονη λατρευτική δραστηριότητα, τέθηκε επί τάπητος το ερώτημα αν θα πρέπει, στις διάφορες απαγορεύσεις μαζικών δραστηριοτήτων να συμπεριληφθεί και ο εκκλησιασμός, όπως έγινε σε άλλες χώρες με τους τόπους λατρείας, και ειδικότερα αν πρέπει να γίνουν συστάσεις για αποφυγή της θείας μετάληψης.
Η Εκκλησία της Ελλάδος, βέβαια, έχει επανειλημμένα εκφράσει την άποψη ότι, εφόσον κατά το μυστήριο ο άρτος και ο οίνος μετατρέπονται σε σώμα και αίμα Θεού, και εφόσον ο Θεός δεν είναι φορέας ασθενειών, η θεία κοινωνία είναι ακίνδυνη.
Με μεγαλύτερη σαφήνεια το εξέφρασε αυτό ο μητροπολίτης Πατρών, ο κ. Χρυσόστομος, ο οποίος σε εγκύκλιό του αρχικά επανέλαβε τα μέτρα προφύλαξης από τον ιό, καταλήγει ως εξής:
Ἐν κατακλείδει ἐπαναλαμβάνομε ὃτι, καί εἰς τά κηρύγματά μας ἐτονίσαμε. Ἡ Θεία Κοινωνία εἶναι ὁ ἲδιος ὁ Κύριος. Ἐντός τοῦ Ἁγίου Ποτηρίου εἶναι τό Πανάγιον Σῶμα Του καί τό Τίμιον Αἷμα Του. Ὁ Κύριος εἶναι ἡ Ζωή καί ὃποιος προσερχόμενος μετά φόβου Θεοῦ, πίστεως καί ἀγάπης, κοινωνεῖ τῶν Θείων καί Ἀχράντων Μυστηρίων λαμβάνει τήν ἲασιν τῆς ψυχῆς  καί τοῦ σώματος καί τήν ὂντως Ζωή.
Επομένως αν τύχει κανείς και κοινωνήσει και μετά ασθενήσει, αυτό σημαίνει ότι δεν θα προσήλθε «μετά φόβου Θεού, πίστεως και αγάπης». Θεοδικία θαρρώ λεγόταν αυτό και το χρησιμοποιούσαν πολύ πριν από καμιά πεντακοσαριά και βάλε χρόνια.
Προσέχω επίσης στην ανακοίνωση του σεβασμιότατου ότι γράφει «εν κατακλείδει» -που σημαίνει ότι η πιστη προστατεύει από τον κορονοϊό, όχι όμως και από τις ανορθογραφίες.
* Aλλά η εκκλησία, στο κάτω κάτω, κάνει τη δουλειά της και το βασίλειό της δεν είναι του κόσμου τούτου (θεωρητικά). Η πολιτεία όμως; Η πολιτεία είναι η αρμόδια να επιβάλλει απαγορεύσεις και να διατυπώνει συστάσεις.
Και ο επιστημονικός κοσμος είναι εδώ για να συμβουλεύει και την πολιτεία και το κοινό. Όμως είδαμε επιστήμονες στην τηλεόραση, όπως τη λοιμωξιολόγο κ. Γιαμαρέλλου, να βεβαιώνουν ότι για όσους πιστεύουν είναι ακίνδυνη η θεία Μετάληψη, κάτι ολοφάνερα αντιεπιστημονικό. Είδαμε αλλους, όπως τον κ. Ηλία Μόσιαλο, να μασάει τα λόγια του στην εκπομπή της κ. Τρέμη και να μην τολμά να πει απερίφραστα «αποφύγετε τη θεία λειτουργία και τη μετάληψη» και στη συνέχεια, στη σελίδα του στο Φέισμπουκ να υποστηρίζει ότι: «Με επαγωγικό τρόπο και με σεβασμό στους πιστούς και παίρνοντας υπόψη τον πανίσχυρο θεσμό της εκκλησίας και τη μεγάλη επιρροή της, είπα στην ουσία ότι δεν θα πρέπει να γίνεται, όσο διαρκεί, αυτή η κρίση, η θεία λειτουργία«.
Τουλάχιστον η ΟΕΝΓΕ έσωσε την τιμή του επιστημονικού κόσμου με μια λιτή αλλά όχι δειλή ανακοίνωση. στην οποία τονίζει ότι η Θεία Κοινωνία δεν εξαιρείται από τις συστάσεις για τον κορονοϊό.
* Έγραψα κι εγώ το εξής στο Φέισμπουκ:
Ο ρόλος των θρησκειών στην εξάπλωση των επιδημιών
* Στην Κορέα, μια παραχριστιανική σέχτα συνέβαλε καθοριστικά στην εξάπλωση των κρουσμάτων κορονοϊού στη χώρα
* Στη Γαλλία, μια πανεθνική συγκέντρωση ευαγγελικών στη Μυλούζ συνέβαλε στο να εμφανιστούν κρούσματα σε πολλές νέες περιοχές της χώρας.
* Η θρησκευτική εκδρομή στους Αγίους Τόπους έχει προκαλέσει τα 2/3 των μέχρι στιγμής κρουσμάτων στην Ελλάδα.
Αλλά όποιος προσέρχεται στη θεία μετάληψη μετά φόβου θεού, πίστεως και αγάπης δεν έχει να φοβηθεί τίποτα.
Αν παρ’ελπίδα ασθενήσει, θα πει ότι δεν προσήλθε μετά φόβου Θεού κτλ.
* Και ας αφήσουμε προς το παρόν τον κορονοϊό να πάμε στο άλλο θέμα της εβδομάδας, τον Έβρο.
Όπου, όπως βλέπετε, έγινε «ρήξη δακρυγόνων».
Διότι, σου λέει ο άλλος, αφού τα ρίξανε τα δακρυγόνα, πώς θα πούμε το ουσιαστικό;
* Το πρώτο θύμα στον πόλεμο είναι η αλήθεια, λέει το παλιό ρητό. Στον Έβρο βέβαια δεν είχαμε πόλεμο, αλλά η αλήθεια δοκιμάστηκε.
Για παράδειγμα, ο Μάνεσης στον Alpha έδειχνε πλάνα του 2015 από την Ειδομένη, παρουσιάζοντάς τα για τωρινά. Ζήτησε συγγνώμη, νομίζω.
* Κι ένα διεθνές μεζεδάκι.
Συμβαίνουν και εις Ουασινγκτώνα ή κάπου αλλού στην Αμερική. Διαβάζω ένα άρθρο του reuters για την απόφαση του Μπούτιτζετζ να αποχωρήσει από τις προκριματικές εκλογές των Δημοκρατικών. Εκπρόσωπός του δηλώνει:
“Could he have went through Super Tuesday and beyond? Sure. But this was not a vanity exercise.”
Αυτό το Could he have went? αντί του Could he have gone? μου φαίνεται σχολικό λάθος κι όμως περνάει σε άρθρο σημαντικού μέσου -και γκουγκλίζοντας βλέπω πως έχει κάποιες εμφανίσεις.
Πού βαδίζομεν κύριοι;
* Σχολιάστηκε στην ομάδα Υπογλώσσια του Φέισμπουκ η εξής οθονιά από άλλη ομάδα του Φέισμπουκ.
Σε συσκευασία κατεψυγμένου χταποδιού υπάρχει η προειδοποίηση: Μπορεί να περιέχει ίχνη από καρκινοειδή, οπότε ευφυής σχολιάστρια προειδοποιεί: Οι Γερμανοί μάς πουλάνε καρκίνο ήδη.
Η προειδοποίηση έχει νόημα διότι η επεξεργασία-κατάψυξη γίνεται στο σκάφος, όπου δίπλα γίνεται επεξεργασία καβουριών ή αστακών (αυτά είναι τα καρκινοειδή) και μπορεί να υπάρχει κάποιος που έχει αλλεργία σε αυτά και πρέπει να το ξέρει.
Πάντως, ετυμολογικά έχει δίκιο η κοπέλα, αφού έναν καιρό καρκίνος λεγόταν και ο κάβουρας -από εκεί και το ζώδιο, με το γνωστό ανέκδοτο για εκείνον που δεν θυμόταν (μακριά από εμάς) αν ο γιατρός του είχε πει πως έχει Ζυγό ή Τοξότη.
* Μια περίπτωση «ευάριθμου» που τη συνάντησα πάνω στη δουλειά.
Η αγγλική έκφραση quite few σημαίνει «ευάριθμος» με τη σημασία που έχουν τα λεξικά, ολιγάριθμος.
Η αγγλική έκφραση quite a few σημαίνει επίσης «ευάριθμος» αλλά με τη σημασία που δίνουν πολλοί στη λέξη, πολυάριθμος.
* Και δεν μας έφτανε η γνωμάτευση επιστημόνων για το αβλαβές της θείας μετάληψης (εφόσον πιστεύει κανείς) που ήδη αναφέραμε. Βγήκε και ο Ανδρέας Γιαννακουδάκης, αντιπρύτανης του ΑΠΘ, χημικός, και είπε ότι ο κορονοϊός είναι κατασκευασμένος και ότι έχουν ήδη βρει και το εμβόλιο και περιμένουν να γίνει υποχρεωτικός ο εμβολιασμός για να το ανακοινώσουν. Και μετά λέμε για τους ταξιτζήδες!
* Παρωνυχίδα στο προηγούμενο, η στραβογραμμένη *ορκομωσία (αντί της ορκωμοσίας) στο σουπεράκι.
* Για τον Έβρο (ρε γαμώτο) και ο μέγας ευεργέτης της στήλης μας, ο κυρ Τάκης Θεοδωρόπουλος. Η πρόσφατη επιφυλλίδα του με τον κομψό τίτλο «Ανθρωπιστική γαστρεντερίτιδα» αρχίζει ως εξής:
Αλήθεια, πού είναι ο Αϊ Γουέι Γουέι; Γιατί δεν πάει στην Ανδριανούπολη να παίξει πιάνο ή έστω ταμπούρλο – διότι υποθέτω ότι το πιάνο, με όλες αυτές τις εκρήξεις, δύσκολα θα εισακουσθεί. Δεν κρίνει ότι πρέπει να συμπαρασταθεί στους συγκεντρωμένους εκεί μετανάστες, όπως συμπαραστάθηκε στην Ειδομένη;
Θυμίζω ότι ο πανέμορφος κ. Τάκης είχε αποκαλέσει «πιθηκόμορφο» τον Κινέζο καλλιτέχνη το 2015. Και ενώ μας παριστάνει τον μεγάλο αρχαιομαθή, ακόμα δεν έχει μάθει ότι η Αδριανούπολη είναι η πόλη του Αδριανού και γι’ αυτό δεν γράφεται Ανδριανούπολη.
Όσο για το αν το πιάνο «δύσκολα θα εισακουσθεί» μέσα στον σαματά των εκρήξεων, εγώ ήξερα ότι οι ικεσίες και τα αιτήματα εισακούονται ενώ ο ήχος του πιάνου ακούγεται.
Με δυο λόγια, για να μιμηθούμε τον τάκειο τίτλο, «δημοσιογραφική διάρροια».
* Αθλητική ακυρολεξία. Το εμπόδιο δεν μπορεί να το «ανακάμψει» ο Ολυμπιακός. Θα έλεγα μάλιστα πως και το «παρακάμψει» δεν μου καλοκάθεται. Να υπερπηδήσει βέβαια ή να ξεπεράσει που θα έβαζα εγώ.
* Φίλος γλωσσολόγος μού στέλνει μέιλ και μου επισημαίνει την εξής φράση του (ευρωβουλευτή πλέον) Κώστα Αρβανίτη:
Ο Γουίνστον Τσώρτσιλ, ο πολιτικός που θα μπορούσε να αποτελέσει άνετα πρότυπο για την κυβέρνηση της ΝΔ, έλεγε: “Καταλαβαίνω τους θρασείς και ανέχομαι τους δειλούς. Είναι τους θρασύδειλους που σιχαίνομαι πραγματικά”.
Όχι, ο φίλος μου δεν θέλησε να μάθει αν είναι γνήσιο το ρητό του Τσόρτσιλ ή αν είναι «απόφευγμα» όπως τα λέμε στο ιστολόγιο. Ομολογώ πως δεν το βρήκα σε έναν κατάλογο ρητών του Τσόρτσιλ, αλλά αυτό δεν σημαίνει τίποτα -και, όπως είπα, άλλο ήταν το ερώτημα του φίλου.
Η σύνταξη «είναι το… που…», θεωρείται ξεσηκωμένη από τα αγγλικά (It is … that …) ή από τα γαλλικά. Στην αγγλική ορολογία τέτοιες προτάσεις λέγονται cleft structures, όρος που μου θυμίζει τους Κλέφτες.
Ο φίλος με ρωτάει αν θα τη μετέφραζα έτσι ή αν θα αναδιατύπωνα.
Πράγματι, οι προτάσεις αυτές είναι πρόβλημα. Κάποτε θεωρούσαμε ξενισμό να μεταφράσεις κατά λέξη, αλλά σήμερα βλέπω όλο και συχνότερα το «Είναι … που…»
Κι ενώ κανείς (ελπίζω) δεν θα πει «Είναι τον Γιώργο που ψάχνω» για να αποδώσει το It’s George that I am looking for, σε πιο σύνθετες προτάσεις συχνά υποκύπτουμε στον πειρασμό και μεταφράζουμε κατά λέξη.
Αυτό εγώ προσωπικά το αποφεύγω αλλά είναι πολύ διαδεδομένο πια -τόσο που δεν θα το χαρακτήριζα μαργαριτάρι αν και ασφαλώς είναι θέμα άξιο για συζήτηση. Εγώ θα μετέφραζα: Καταλαβαίνω τους θρασείς και ανέχομαι τους δειλούς. Τους θρασύδειλους τους σιχαίνομαι πραγματικά αλλά περιμένω και τη δική σας άποψη. Και ασφαλώς αξίζει και χωριστό άρθρο.
* Πολύ γέλασα με αυτόν τον σχολιασμένο τιμοκατάλογο από αγγλικό εστιατόριο, ιδίως για το Chips without Chips στην πρώτη γραμμή, που τιμάται 1.90 λίρες!
* Φίλος του ιστολογίου επισημαίνει έναν… αμαληκιτικό ενεστώτα σε άρθρο της ΕφΣυν:
Άντρες της ομάδας ΔΙΑΣ προσαγάγουν στο αστυνομικό τμήμα του Νέου Κόσμου τρία ανήλικα παιδιά.
Προσάγουν βέβαια αλλά κι άλλες φορές έχουμε δει να φτιάχνεται νέος ενεστώτας από τον αόριστο.
* Τα ορθογραφικά λάθη σε επίσημα κείμενα προκαλούν προσοχή, ιδίως σε κείμενα του υπουργείου Παιδείας.
Σε πρόσφατο μήνυμα της υφυπουργού Παιδείας προς τους μαθητές εντοπίζονται διάφορα λαθάκια, ανάμεσα στα οποία καναδυό που βγάζουν μάτι, όπως «υψώνουμε ένα τοίχος» (αντί «τείχος») ή «ανταλλάσουμε».
Που σημαίνει πως ούτε από κορέκτορα δεν περνάνε τα κείμενα που υπογράφει η υφυπουργός, ούτε εκείνη τα διαβάζει πριν τα υπογράψει!
* Και θα κλείσω με ένα παράδειγμα δημοσιογραφικής τρίπλας, που αγγίζει τα όρια της παραπλάνησης.
Ανακοινώθηκαν χτες τα οικονομικά στοιχεία για το 4ο τρίμηνο του 2019 και η αύξηση του ΑΕΠ ήταν πολύ χαμηλότερη από τις αρχικές εκτιμήσεις και τους στόχους, μόλις 1%
Ο Σκάι παρουσιάζει την είδηση αλλά βάζει στο σουπεράκι τον τίτλο: Ο Κορονοϊός δοκιμάζει τις αγορές και την οικονομία.
Βέβαια, στο τελευταίο τρίμηνο του 2019 ο κορονοϊός δεν είχε επηρεάσει τις αγορές και την παγκόσμια οικονομία, αλλά δεν θα το σκεφτούν όλοι αυτό!
* Το ιστολόγιο σας εύχεται καλό σαββατοκύριακο, μακριά από κορόνες και ιούς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ανοίγει το σπίτι του Ελύτη στην Πλάκα – Χώρος μελέτης, μνήμης και οφειλόμενης τιμής στον ποιητή

  Ανοίγει το σπίτι του Ελύτη στην Πλάκα – Χώρος μελέτης, μνήμης και οφειλόμενης τιμής στον ποιητή Οδυσσέας Ελύτης (1911 – 1996) Posted on   ...