Σάββατο 28 Μαρτίου 2020

"Τα χρωματιστά τραγούδια" της Ελένης Τσαλίκη

"Τα χρωματιστά τραγούδια" της Ελένης Τσαλίκη

"Τα χρωματιστά τραγούδια" της Ελένης Τσαλίκη
Τίτλος: Τα χρωματιστά τραγούδια
Συγγραφέας:  Ελένης Τσαλίκη
Εικονογράφηση:  Μαριάννα Τσαλίκη
Εκδόσεις: Ερευνητές
Σελίδες: 40
Τα χρωματιστά τραγούδια είναι ένα μουσικό παραμύθι. Είναι ένα μικρό, πολύχρωμο βιβλίο που ταξιδεύει τα παιδιά για πρώτη φορά στο κόσμο της μουσικής. Είναι μια μαγική εισαγωγή στον κόσμο του πενταγράμμου, της μουσικής σύνθεσης και των κανόνων της. Μια πρώτη γνωριμία με τις νότες. Με την ολοκλήρωση του βιβλίου, τα παιδιά ανα-γνωρίζουν την διαδικασία σύνθεσης και γραφής ενός μουσικού κομματιού. Πρόκειται για την ιστορία ενός ζωγράφου που τα χρώματά του γινόταν νότες και οι γραμμές του πεντάγραμμα και κλειδιά της μουσικής.
Έχουμε ένα βιβλίο με απλή, πολύχρωμη, ζωηρόχρωμη εικονογράφηση χωρίς καμία λέξη! Αυτό είναι το πρώτο στοιχείο που κεντρίζει την προσοχή του μικρού αναγνώστη. Που είναι η ιστορία; Δεν θα την διαβάσουμε; Μήπως θα την φανταστούμε εμείς; Πριν ακούσουμε την ιστορία από το CD (περιλαμβάνεται στο οπισθόφυλλο) μπορούμε να ξε-φυλίσουμε το βιβλίο με το παιδί για να ακούσουμε την δική του εκδοχή για την ιστορία, με βάση την εικονογράφηση . Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να εντοπίσουμε αν υπάρχουν και προϋπάρχουσες γνώσεις που αφορούν τη μουσική, το πεντάγραμμο και τις νότες. Για κάποια παιδιά τα χρωματιστά τραγούδια μπορεί να είναι η πρώτη τους επαφή με μια ακουστική ιστορία.
"Τα χρωματιστά τραγούδια" της Ελένης Τσαλίκη
Πριν το ξεκίνημα της αφήγησης δίνεται ένα ακόμη στοιχείο στα παιδιά, που θα διατηρήσει την προσοχή τους μέχρι το τέλος της ιστορίας. Κάθε φορά που θα ακούν το καμπανάκι, πρέπει να πηγαίνουν στην επόμενη σελίδα. Έτσι η αφήγηση της ιστορίας συνδυάζεται με την εικονογράφηση. Αν το βιβλίο «διαβάζεται» από κάποιο ενήλικο σε μια ομάδα παιδιών, η αλλαγή των σελίδων μπορεί να γίνεται από άλλο παιδί κάθε φορά. Εναλλακτικά μπορούμε να δημιουργή-σουμε μια παρουσίαση των εικόνων των βιβλίων τις οποίες θα αλλάζουμε κάθε φορά με το πάτημα ενός κουμπιού, είτε εμείς είτε κάποιο παιδί. Σε αυτή την περίπτωση θα έχουμε παρουσίασει μια πρώτη μορφή e-book. Το γεγονός αυτό οδηγεί σε μια πρώτη γνωριμία των παιδιών με αυτή την μορφή των βιβλίων. Παράλληλα μπορούμε να πραγματο-ποιήσουμε συγκρίσεις ανάμεσα στην παραδοσιακή, έντυπη μορφή του βιβλίου και στην νέα, ηλεκτρονική του μορφή.
Αφού ολοκληρώσουμε την ακρόαση της ιστορίας, μπορούμε να ζωγραφίσουμε με τα παιδιά την δική μας εικονογραφημένη εκδοχή της ιστορίας. Με τις εικόνες που θα φτιάξουν τα παιδιά δημιουργούμε μια καινούργια παρουσίαση εικόνων . Χρησιμοποιώντας το CD της ιστορίας μπορούμε να ξανακούσουμε την ιστορία σε συνδυασμό με την δική τους εικονογράφηση. Σε αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά συμμετέχουν στη δημιουργία ενός βιβλίου στο ρόλο του εικονογράφου.
Η αφήγηση ξεκινά με τις χρωματιστές σταγόνες που μεταμορφώνονται σε νότες. Τα χρωματιστά τραγούδια συστήνουν στα παιδιά τις νότες με τα ονόματά τους, τα ξεναγούν στο σπίτι τους, το πεντάγραμμο, και η καθεμιά στο δωμάτιο της, δηλαδή στη θέση της στο πεντάγραμμο. Στα προβλήματα της πλοκής, η συγγραφέας δίνει μουσικές λύσεις. Οι νότες αποκτούν αξίες που τα παιδιά αναγνωρίζουν οπτικά στην αφήγηση. Τα μουσικά σύμβολα που γνωρίζουν τα παιδιά είναι κλειδιά για το σπίτι και τα δωμάτια των καινούργιων φίλων τους, διαμερίσματα που είναι στην πραγματικότητα μουσικά μέτρα, παύσεις και ρυθμούς σε σύμβολα που αποτυπώνονται και ηχητικά στο CD της αφήγησης.
Οι νότες του ζωγράφου μας, είναι πολύ χαρούμενες και ξεκινούν το τραγούδι. Με αυτό τον τρόπο τα παιδιά έρχονται σε επαφή με έργα κλασσικών δημιουργών. Μπορούν να χορέψουν στο ρυθμό τους, να κινηθούν στην μελωδία τους, ή να κλείσουν τα μάτια τους και να ταξιδέψουν. Οι νέες αυτές μουσικές μας παρέχουν νέες αφορμές για συζητήσεις , αλλά και ερωτήματα:
  • Τι συναισθήματα μας δημιουργούν;
  • Πώς θέλω να κινηθώ;
  • Ποιες από τις νότες που γνωρίσαμε ακούμε;
  • Τι ένταση έχουν οι νότες ; Είναι ψιλές, είναι χαμηλές;
  • Ποια όργανα ακούμε;
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
το δικό μας χρωματιστό τραγούδι
Η ολοκλήρωση της ιστορίας σε συνδυασμό με τα ερωτήματα που μας δημιούργησε μας οδηγούν σε νέα παιχνίδια. Μπορούμε να παίξουμε παιχνίδια με το πεντάγραμμο, με τις νότες και τα όργανα. Μπορούμε να χορέψουμε, να σχεδιάσουμε νότες και δικά μας χρωματιστά τραγούδια. Οι τελευταίες δυο σελίδες του βιβλίου είναι δυο κενά πεντάγραμμα για το δικό μας τραγούδι. Μπορούμε να αφηγηθούμε μια νέα ακουστική ιστορία με νέες περιπέτειες του ζωγράφου ή του πενταγράμμου που μόλις γνωρίσαμε. Αλλιώς μπορούμε να ηχογραφήσουμε μια εντελώς καινούργια.
«Τα χρωματιστά τραγούδια» μας δίνουν την αφορμή να γνωρίσουμε τα όργανα της ορχήστρας που ακούσαμε στα μουσικά κομμάτια. Δημιουργούμε την δική μας ορχήστρα αν έχουμε όργανα και προσπαθούμε να ανακαλύψουμε πως λειτουργεί μια πραγματική ορχήστρα για να την μιμηθούμε. Έτσι τα παιδιά μαθαίνουν ότι τα όργανα χωρίζονται σε κατηγορίες, γνώση που μας οδηγεί σε περισσότερες καινούργιες δραστηριότητες.
Τα μουσικά κομμάτια της ιστορίας μας καλούν να χορέψουμε. Μουσικοκινητικά παιχνίδια, ελεύθερος χορός και ακρόαση με κλειστά τα μάτια είναι μερικές ακόμη δράσεις που μπορούμε να πραγματοποιήσουμε. Μια άλλη ιδέα είναι να μιλήσουμε για τους τίτλους και τους συνθέτες των μουσικών συνθέσεων της ιστορίας.
ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Αν έχουμε διαβάσει το βιβλίο σε ομάδα παιδιών, μπορούμε να παίξουμε σε ένα τεράστιο πεντάγραμμο. Με χαρτοταινία φτιάχνουμε ένα τεράστιο πεντάγραμμο στο πάτωμα. Μοιράζουμε τυχαία στα παιδιά καρτέλες με τις νότες. Με μουσική ή χωρίς τα παιδιά βρίσκουν την θέση τους στο πεντάγραμμο. Ανακατεύουμε τις καρτέλες και ξαναμοιράζουμε. Τα παιδιά ανάλογα με το πόσο γρήγορα βρίσκουν τις θέσεις τους μαζεύουν πόντους. Νικητής είναι αυτός που θα μαζέψει τους περισσότερους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

1η ΤΑΞΑΣ: Φεύγει από το Σετφανοβίκειο – Σε περιοχή μεταφέρεται η έδρα της μετά τις καταστροφικές πλημμύρες

  1η ΤΑΞΑΣ: Φεύγει από το Σετφανοβίκειο – Σε περιοχή μεταφέρεται η έδρα της μετά τις καταστροφικές πλημμύρες Νέα δεδομένα για την τελική ε...