Τρίτη 17 Απριλίου 2018

ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΕ ΤΑ ΕΦΤΑ ΑΕΤΩΜΑΤΑ

ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΜΕ ΤΑ ΕΦΤΑ ΑΕΤΩΜΑΤΑ

Ο Ναθάνιελ Χόθορν, γεννήθηκε το 1804 στο Σάλεμ της Μασαχουσέτης. Οι Πουριτανοί πρόγονοί του ήταν από τους πρώτους κατοίκους του κράτους και σ’ αυτούς περιλαμβάνονται δύο εξέχοντες δικαστές, ένας από τους οποίους έλαβε μέρος στις διώξεις των Κουάκερων στη δεκαετία του 1630 και ο άλλος στο κυνήγι των μαγισσών.
Κατά τη διάρκεια του 17ου αιώνα, υπήρξε μια ευρέως διαδεδομένη πίστη στην ύπαρξη της μαγείας. Χιλιάδες άνθρωποι εκτελέστηκαν και οι δίκες έγιναν διάσημες ως το κυνήγι των μαγισσών. Από την ιστορία μιας γυναίκας που την πίεζαν να παραδεχτεί ότι είναι μάγισσα και αυτή καταράστηκε τους δικαστές της να «τους ποτίσει ο Θεός αίμα», εμπνεύστηκε ο Χόθορν την ιστορία του βιβλίου «Το σπίτι με τα εφτά αετώματα».
«Το Σπίτι με τα εφτά Αετώματα» ένα παλιό όμορφο σπίτι στο Σάλεμ της Μασαχουσέτης, κατασκευάστηκε σε οικόπεδο ιδιοκτησίας του Μάθιου Μολ από τον συνταγματάρχη Πίντσιον ο οποίος πήρε τη γη από το Μολ με άδικα μέσα. Την ημέρα που γιόρταζε τα εγκαίνια του σπιτιού, πέθανε ξαφνικά και με ανεξήγητο τρόπο. Το αίμα που βρέθηκε στο λαιμό του οδήγησε τους κατοίκους της περιοχής να πιστέψουν ότι ο θάνατος αυτός ήταν μια εκπλήρωση της κατάρας που ο Μάθιου Μολ είπε λίγο πριν τον κρεμάσουν. Είπε ότι «ο Θεός θα τον ποτίσει αίμα».
Οι σημερινοί ιδιοκτήτες του σπιτιού είναι η ηλικιωμένη δεσποινίς Εψιβά που ζει με την ανάμνηση του παλιού μεγαλείου της οικογένειας και ο Κλίφορντ, ο αδελφός της που έχει μόλις αποφυλακιστεί αφού εξέτισε ποινή τριάντα ετών για ένα έγκλημα που δεν διέπραξε και πλέον βρίσκεται στα όρια της παραφροσύνης. Η δεσποινίς Εψιβά βρίσκεται στην ανάγκη να χρησιμοποιήσει ένα μικρό χώρο του σπιτιού ως κατάστημα για να μπορέσει να συντηρηθεί, πράγμα που φέρει βαρέως. Τα άλλα δύο μέλη της οικογένειας είναι ο ισχυρός δικαστής Τζέφρι Πίντσιον και η ευγενική και χαρούμενη Φοίβη. Ο άλλος σημαντικός χαρακτήρας του βιβλίου είναι ο  νεαρός Χολγκρέιβ που νοικιάζει ένα δωμάτιο του σπιτιού.
Στη δημοκρατική μας χώρα, μές στις παλίρροιες της κοινωνικής μας ζωής, υπάρχει πάντα κάποιος που κινδυνεύει να τον καταπιεί το κύμα. Η τραγωδία αυτή επαναλαμβάνεται τόσο ταχτικά, όσο και οι δημοφιλείς παραστάσεις στις γιορτές. Κι όμως συνεχίζει να προκαλεί την ίδια βαθιά συγκίνηση, ιδίως όταν ένας παλιός ευγενής πέφτει από το επίπεδο της τάξεώς του. Κι ίσως ακόμα περισσότερη, γιατί σ’ εμάς η κοινωνική θέση είναι η μεγαλύτερη επισφράγιση του πλούτου και της εκθαμβωτικής ανόδου, και δε συνεχίζει να υπάρχει ως ιδέα όταν αυτά τα δυό χαθούν, παρά σβήνεται αμετάκλητα μαζί τους. Κι έτσι, αφού είχαμε την ατυχία να παρουσιάσουμε την ηρωίδα μας με τόσο δυσοίωνες συνθήκες, θα παρακαλέσουμε τους θεατές τοι μοίρας της να δείξουν την απαιτούμενη σοβαρότητα. Κι ας δούμε μεσ’ από τη δύστυχη Εψιβά τη σεβάσμια κυρά – διακοσίων χρόνων από τούτη τη μεριά του ωκεανού κα τρείς φορές περισσότερων από την άλλη – , με τα προγονικά της πορτρέτα, τα γενεαλογικά δέντρα, τα οικόσημα, τ’ αρχεία, τις παραδόσεις και τις διεκδικήσεις της, ως κληρονόμου εξ αδιαιρέτου, σ’ εκείνη την πριγκιπική ανατολική περιοχή την όχι άγρια πια, μα εύφορη και κατοικημένη – την κυρά που γεννήθηκε στην οδό Πίντσιον, κάτω απ’ τη φτελιά των Πίντσιον και μες στο σπίτι των Πίντσιον, όπου πέρασε όλες της τις μέρες -, να καταντάει τώρα, αυτή, μέσα στο ίδιο της το σπίτι, μαγαζατόρισσα ενός ψιλικατζίδικου! σελ. 45
Στα μυθιστορήματά του, ο Χόθορν επηρεασμένος από τον πουριτανικό τρόπο σκέψης, επιδίωξε να δραματοποιήσει θέματα όπως η αμαρτία, η ενοχή και η τιμωρία. Σ’ αυτό το βιβλίο ασχολείται επιμελώς με το θέμα της κατάρας. Η κατάρα που βαραίνει το σπίτι των Πίντσιον δεν μπορεί να σπάσει μέχρι να ξεπλυθεί η αμαρτία. Κάθε γενιά έχει την ευκαιρία να σπάσει την κατάρα, αλλά δεν το κάνει. Μόνο όταν η Φοίβη με τον αισιόδοξο και χαρούμενο χαρακτήρα της βοηθά στην αλλαγή της ψυχολογίας των δύο ηλικιωμένων που ζουν στο σπίτι, μόνο τότε σπάει η κατάρα. Η Εψιβά και ο Κλίφορντ αν και ποτέ δεν έχουν διαπράξει κάποια αμαρτία, η πίστη στη δύναμη της αριστοκρατικής τους καταγωγής δεν τους αφήνει να ξεφύγουν από τη μοίρα των προγόνων τους.  Ήταν αυτή η πεποίθηση που  είχε οδηγήσει τον πατριάρχη της οικογένειας να αδικήσει τον φτωχό Μάθιου Μολ και να τον κατηγορήσει για μαγεία για να του πάρει τη γη.  Τα δύο αδέλφια, βγαίνουν τελικά με τη βοήθεια της Φοίβης, από τα απομονωμένα όρια του σπιτιού για να συνειδητοποιήσουν ότι η οικογένειά τους κακώς πίστευε τόσα χρόνια ότι είναι ανώτερη και σημαντική.
Το θέμα και η πλοκή του βιβλίου έχουν τη μορφή συναισθηματικού μυθιστορήματος. Συνδυάζει γοτθικές ευαισθησίες με τη μορφή που χρησιμοποιείται συνήθως από τα συναισθηματικά μυθιστορήματα του 19ου αιώνα. Παρόλο που το μυθιστόρημα ξεκινάει από ένα σκοτεινό περιστατικό και την περιγραφή μιας κατάρας, καταλήγει στο γάμο των δύο κύριων χαρακτήρων και σε μια υπόσχεση ευτυχίας για τους άλλους.
Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις GUTENBERG σε υπέροχη μετάφραση της αξέχαστης Έφης Καλλιφατίδη και ένα πολύ χρήσιμο στον αναγνώστη προλογικό σημείωμα του Α.Κ.Χριστοδούλου.
Εκδόσεις : GUTENBERG
https://passepartoutreading.wordpress.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Μεταφόρτωση: Μεταφορτώθηκαν 743424 από 2494583 byte.

  Μανταρίνια: Η σχέση τους με την  χο ληστερίνη, την πίεση και τα οστά Ευ Ζην    Παρασκευή, 25/10/2024 - 06:21 Τα  μανταρίνια  έρχονται τον ...