Δημοσίευση:
"Ηφαίστου" από την Aquileana
Αφού βυθίσαμε επαρκώς σε ένα λιωμένο Μυκηναϊκό στιλβωμένο χοιρινό, ανακατεύομαι (χωρίς να αναδεύεται) από τις λαμπρές και λαμπρές πράξεις πολεμιστών βασιλιάδων και ηρώων, ας γυρίσουμε τώρα στον Ήφαιστο, τον Ολυμπιακό Δασκάλικο, που είναι υπεύθυνος για την εξόρυξη τόσο των ηρώων όσο και των θεών τις εκπληκτικές δημιουργίες του φλεγόμενου εργαστηρίου του.
Η γοητεία της φαντασίας μας με αυτή την τελευταία φιλοξενία είναι η περίφημη και αγαπημένη Aquileana , ένας όμορφος bard του οποίου η σαγηνευτική διάνοια και η γοητευτική παρουσία σηματοδοτούν πάντα την έναρξη ενός φοβερού Αρχαίου Ελληνικού συμποσίου. (η θηλυκή διάνοια δεν είναι τίποτα, αν όχι σαγηνευτική, όχι;)
Ονομάζεται επίσημα η Amalia Pedemonte και η Aquileana είναι αυτοαποκαλούμενο "Über Blogger" που φιλοξενεί εκατοντάδες χιλιάδες οπαδούς παγκοσμίως από την έδρα της στο Μπουένος Άρης της Αργεντινής.
Καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που σχετίζονται με την ελληνική μυθολογία και φιλοσοφία, η Aquileana εξυπηρετεί μια ευχάριστη γιορτή με κάθε θέση. Για πάνω από μία δεκαετία ανταποκρινόταν πιστά στα κοινά μας ενδιαφέροντα με προκλητικές και στοχαστικές συνθέσεις, συνοδευόμενες από καλά επιλεγμένες εικονογραφήσεις και ένα δυναμικό συμπόσιο ενδιαφερόντων σχολίων και απαντήσεων στο τέλος κάθε θέσης.
Όπως και στην επόμενη επίσκεψη, η Aquileana μοιράζεται συχνά την απίστευτα δημοφιλής πλατφόρμα της και συνεργάζεται ευγενικά με τους συναδέλφους bloggers με πολλούς φανταστικούς τρόπους. Ακολουθώντας τον προσεκτικό λόγο του Aquileana στον Ηφαίστο (Λατινικοποιημένος ως Ήφαιστος), μας εισάγει στην ποίηση του Holly Rene Hunter με το ποίημα του Hunter, "Hephaestus".
Ο Ηφαίστος έχει πολλές ενδιαφέρουσες αξιώσεις για τη φήμη του ως το θρυλικό μεταλλικό σίδερο στους Ολυμπιονίκες. Υπενθυμίζουμε εύκολα ότι είναι ο δημιουργός πολλών έξυπνων εφευρέσεων και μυθικών όπλων πολέμου, συμπεριλαμβανομένης της Θείας Ασπίδας του Αχιλλέα .
Αλλά ο Hephaistos προσφέρει επίσης ένα πρωτότυπο μοντέλο σε ένα βαθύτερο, πιο προσωπικό επίπεδο. Όπως επισημαίνει ο Aquileana, "οι ιστορίες που σχετίζονται με τον ελληνικό θεό Ήφαιστος είναι από τις πρώτες αναπαραστάσεις της αναπηρίας." Μεγάλο φαγητό για σκέψη - Dig in!
_______________________________________________________________________________________
"Ήφαιστος", από την Ακουιλέανα
Μια συνεργασία με τον Holly Rene Hunter
αρχικά δημοσιεύτηκε στην La Audacia de Aquiles
Ο Ηφαίσος (ρωμαϊκό ισοδύναμο: Vulcan) ήταν ο ελληνικός θεός της φωτιάς, της μεταλλουργίας, των σιδηρουργών και των τεχνιτών.
Σύμφωνα με την " Ιλιάδα " του Ομήρου , ο Ηφαίσος γεννήθηκε από την ένωση του Δία και της Ήρας. Σε μια άλλη παράδοση, που πιστοποιείται από τον Ησίοδο, η Ήρα έφερε μόνο τον Ήφαιστο.
Ο Ησίοδος μας λέει στην « Θεογονία » ότι για να φτάσει ακόμα και με τον Δία για να γεννήσει μόνο την Αθηνά , η Ήρα παρήγαγε το παιδί τον Ήφαιστο από μόνο του.
Παρόλο που η έκδοση του Ησίοδου φαίνεται να είναι αυτή που είναι πιο κοινά αποδεκτή στους αναγνώστες, το περιεχόμενό της μεταβάλλει σε μεγάλο βαθμό την κατανόησή μας για τη γέννηση της Αθηνάς. Τα αρχαία κείμενα δηλώνουν αναμφισβήτητα ότι ο Ήφαιστος απελευθέρωσε τη θεά από το κεφάλι του Δία, σπάζοντας το κρανίο του θεού με ένα τσεκούρι.
Αφού γεννήθηκε ο Ήφαιστος, η Ήρα δεν ήταν παρά ικανοποιημένη από την εμφάνισή της, έτσι τον έριξε από τον Όλυμπο και κάτω στη γη.
Ευτυχώς, ο μωρός Ήφαιστος έχυσε κάτω στη θάλασσα όπου διασώθηκε από δύο κόρες του Ωκεανού. Thetis και Eurynome.
Ένα ενδιαφέρον σημείο είναι ότι ήταν κουραστικό. Σε ζωγραφιές με αγγεία, ο Ήφαιστος εμφανίζεται συνήθως κουτσός και λυγίζει πάνω στο άκμονα του, σκληρά στη δουλειά του πάνω σε μια μεταλλική δημιουργία και μερικές φορές με τα πόδια του πίσω στο μέτωπο.
Περπάτησε με τη βοήθεια ενός ραβδιού. Σε μερικούς μύθους, ο Ήφαιστος δημιούργησε μια «τροχοπεδική καρέκλα» ή ένα άρμα με το οποίο θα μπορούσε να κινηθεί γύρω του, βοηθώντας τον να ξεπεράσει τη θλίψη του δείχνοντας την ικανότητά του στους άλλους θεούς. Η " Ιλιάδα ", λέει ότι ο Ηφαίσος έχτισε μερικά χάλκινα ανθρώπινα μηχανήματα για να κινηθεί γύρω.
Υπάρχουν δύο ερμηνείες που περιγράφουν πώς ο Ήφαιστος έχασε την πλήρη χρήση των ποδιών του. Η πιο βασική από τις δύο θεωρίες δηλώνει απλά ότι γεννήθηκε με αυτόν τον τρόπο και αυτός ήταν ο λόγος για τον οποίο η Ήρα τον απέρριψε και επέλεξε να τον πετάξει στη θάλασσα.
Ένας άλλος μύθος το έχει ότι κάποτε προσπάθησε να προστατεύσει τη μητέρα του από τις προόδους του Δία και ως αποτέλεσμα, ο Κυβερνήτης των Θεών τον πέταξε κάτω από τον Όλυμπο, που προκάλεσε τη σωματική του αναπηρία. έπεσε στο νησί της Λήμνου όπου έγινε μάστορας.
Η αρχέτυπη ψυχολογία χρησιμοποιεί μυθικούς και ποιητικούς τρόπους λόγου για να εμβαθύνει την κατανόηση της εμπειρίας μας και της συμπεριφοράς. Οι ιστορίες που σχετίζονται με τον ελληνικό θεό Ήφαιστος συγκαταλέγονται στις πρώτες αναπαραστάσεις αναπηρίας.
Ο Bitter Hephaestus δεν σκοπεύει να παραμείνει κρυμμένος σε μια υπόγεια σπηλιά για πάντα. Ο θυμός προς τη μητέρα του τον εμπνέει να αναζητήσει εκδίκηση.
Αυτά τα «αρνητικά» συναισθήματα δημιουργούν το θάρρος που είναι απαραίτητο για τους αναπήρους με αναπηρία να διεκδικήσουν τη νόμιμη θέση τους στον κόσμο.
Ο αρχετυπικός ψυχολόγος Murray Stein προτείνει ότι η χαλάρωση των δεσμών της μητέρας του ελευθερώνει έναν εσωστρεφόμενο Ηφαίστο από τη δική του ψυχική παγίδευση και τον μετακινεί προς τα εμπρός στη διαδικασία της εξατομίκευσης και της προσωπικής ανάπτυξης. Ως εκ τούτου, στον Ηφαίστο, βρίσκουμε έναν χαρακτήρα που υποκινείται από την οργή του για να αντιμετωπίσει έναν κόσμο που τον έχει απορρίψει.
Σε μια αρχαϊκή ιστορία, ο Ηφαίσος κέρδισε εκδίκηση εναντίον της Ήρας για την απόρριψή του κάνοντάς της ένα μαγικό χρυσό θρόνο, το οποίο, όταν καθόταν επάνω της, δεν της επέτρεπε να σηκωθεί. Σε μια άλλη ιστορία, ο Ήφαιστος έστειλε σανδάλια ως δώρα σε όλους τους θεούς, αλλά εκείνα που έστειλε στη μητέρα του ήταν φτιαγμένα από ακίνητη και άκαμπτη αδαμαντίνη. Όταν προσπάθησε να περπατήσει, έπεσε στο πρόσωπό της σαν να πέταξαν τα παπούτσια στο πάτωμα.
Βλέποντας πώς συμβαίνουν τα γεγονότα, οι άλλοι θεοί ζήτησαν από τον Ηφαίστο να επιστρέψει στον Όλυμπο για να την αφήσει να πάει, αλλά αρνήθηκε, λέγοντας «δεν έχω μητέρα». Επιτέλους, ο Διόνυσος τον έβγαλε, τον μεθυσμένος με το κρασί, και πήρε τον υποτιμημένο Σμιθ πίσω στον Όλυμπο με το πίσω μέρος ενός μουλιού συνοδευόμενο από γλέντι - μια σκηνή που εμφανίζεται μερικές φορές σε ζωγραφισμένη αγγειοπλαστική Αττικής και Κορινθίας.
Ο Ήφαιστος δημιούργησε μεγάλο μέρος του υπέροχου εξοπλισμού των θεών. Σχεδίασε το φτερωτό κράνος και σανδάλια του Ερμή , το περίστροφο του Aegis, τη φημισμένη ζώνη της Αφροδίτης , το γραφείο του Αγαμέμνονα , την πανοπλία του Αχιλλέα , τα χάλκινα παλαμάκια του Ηρακλή , το άρμα του Ήλιου και το τόξο και τα βέλη του Έρωτα .
Υπάρχει μια πολύ σημαντική παρέμβαση του Ηφαίστου σε έναν γνωστό κοσμογονικό μύθο. Μας λέει ότι ο Δίας ήταν θυμωμένος στον Προμηθέα, τον Αντάρτικο Τιτάνα , για τρία πράγματα: εξαπατώντας τις θυσίες, κλέβοντας φωτιά για τον άνθρωπο και αρνούμενος να πει στον Δία ποια από τα παιδιά του Δία θα τον αποθάρρυναν.
Ως τιμωρία για αυτές τις επαναστατικές πράξεις, ο Δίας διέταξε τον Ήφαιστο να κάνει μια γυναίκα από πηλό που ονομάζεται Πανδώρα . Ο Δίας του έδωσε ένα κιβώτιο και την απαγόρευσαν να το ανοίξει. Στη συνέχεια την έστειλε στη γη, όπου η περιέργειά της την οδήγησε να ανοίξει το καπάκι. Εκεί πέταξε θλίψη, κακό, και όλες τις άλλες κακοτυχίες που μαστίζουν την ανθρωπότητα. Στη διάσημη ιστορία του κουτιού της Πανδώρας, μπορούμε να μάθουμε πώς γεννήθηκε η γήινη δυστυχία.
Σύμφωνα με τις περισσότερες εκδοχές, η σύζυγος του Ήφαιστου ήταν η Αφροδίτη, η οποία ήταν απίστευτη στον Ηφαίστο με διάφορους θεούς και θνητούς, συμπεριλαμβανομένου του αδελφού του Άρη.
Αφού έμαθε ότι η σύζυγός του είχε μια υπόθεση με τον αδελφό της, Ares, επινόησε ένα σχέδιο με το οποίο ταπεινώθηκε και τους δύο εραστές.
Ο Ήλιος, ο Θεός του Ήλιου (που αργότερα αντικαταστάθηκε από τον Απόλλωνα ) ήταν σε θέση να δει τα περισσότερα πράγματα κατά τη διάρκεια της ημέρας, καθώς οδηγούσε το άρμα του στον ουρανό. Ήταν μια από εκείνες τις ημέρες που ο Ηλίας μάρτυσε την Αφροδίτη να πάρει τον εραστή της στο κρεβάτι της, ενώ ο Ήφαιστος απουσίαζε.
Ο Θεός του Ήλιου αναγνώρισε εύκολα τον Άρη. Οπότε, είπε τα πάντα στον Ήφαιστο.
Ο Ήφαιστος αποφάσισε να εκδικηθεί τους εραστές. Έτσι, χρησιμοποιώντας το πνεύμα του και τις δεξιότητες χειροτεχνίας του, διαμορφώνει ένα άθραυστο δίχτυ και παγιδεύει τους δύο εραστές, ενώ ήταν στο κρεβάτι. Ο Ήφαιστος επέστρεψε στην κρεβατοκάμαρά του με πλήθος άλλων θεών για να δει το δυσαρεστημένο ζευγάρι. Μόνο οι άνδρες Ολύμπιοι εμφανίστηκαν, ενώ οι θεές έμειναν στον Όλυμπο.
Ο Ποσειδώνας προσπάθησε να πείσει τον Ήφαιστο να απελευθερώσει το μοιχτό ζευγάρι. Αρχικά, ο Ηφαίσος αρνήθηκε το αίτημα, επειδή ήθελε να αποκομίσει τα μέγιστα από την εκδίκηση του, αλλά στο τέλος απελευθέρωσε τη σύζυγό του και τον εραστή του. Ο Άρης έφυγε αμέσως στη Θράκη, ενώ η Αφροδίτη πήγε στην Πάφο στο νησί της Κύπρου.
Στην αναγεννησιακή λογοτεχνία ο Ηφαίσας - ως δάσκαλος της φωτιάς - αναγνωρίζεται ως ο ιδρυτής των αλχημικών τεχνών και του μεγαλύτερου ασκούμενου. Είναι συχνά απεικονίζεται ως μια κακή και απειλητική φιγούρα επειδή μετατρέποντας τα βασικά μέταλλα σε χρυσό μιμείται τη Φύση και σφυρηλατώντας έτσι το έργο του Θεού.
Οι αλχημιστές πίστευαν ότι η ιστορία της δέσμευσης της Αφροδίτης και του Άρη στο κρεβάτι του Ηφαίστου ήταν μια κωδικοποιημένη συνταγή. Η Αφροδίτη αντιπροσωπεύει το χαλκό, το Ares αντιπροσωπεύει το σίδηρο και ο Ήφαιστος είναι η πυρκαγιά που χρειάζεται για να διευκολύνει έναν αλχημικό μετασχηματισμό.
Στη λογοτεχνία αρχετυπικής ψυχολογίας, η Αφροδίτη και ο Αρης, η Αγάπη και ο Πόλεμος, φαντάζονται πάντα ως αδιάσπαστο «ψυχικό συνδυασμό» . Ως αλχημιστής-σιδεράς στην ψυχή μας, ο Ήφαιστος συνδέει τους δύο εραστές μαζί.
►Συμβουλές: "Ήφαιστος", από τον Holly Rene Hunter:
"Ήφαιστος"
Hera, με έριξα από το βουνό.
Διακόπτοντας τη σφαίρα, το αλάτι ασβέζει μου
δέρμα όπου είμαι εγκαταλειφθεί στη θάλασσα ως
λιγότερο από τα ζιζάνια.
Οι κραυγές μου είναι τα κύματα
ροή από τα μάτια κοχύλι στο
όπλα του Ωκεανού.
Η Αφροδίτη με κόβει, έναν ερωδιό
δαγκώνοντας το σώμα μου και αρπάζοντας τα πόδια
που σπάζουν κατά του θαλάσσιου τοίχου.
Έχω χαλαρώσει το στέμμα της Αθηνάς,
χωρίστηκε με το τσεκούρι μου το τρομακτικό αρπακτικό πουλί.
Τραυματισμένος, τα μάτια του είναι αυτά ενός εκτάκτου ελάφια.
Απορρόφησα από τη μοίρα έχω συγκεντρώσει το μέσο μου και
με τα σπασμένα χέρια και τα πόδια μου χυτεύω πολύτιμα μέταλλα
σε δημιουργίες για τους Θεούς.
Ποτήρια για τον Διόνυσο,
για την Αφροδίτη, τον άπιστο, μια ζώνη χαλκού.
Ένα άρμα ανθρώπινης μορφής για σπασμένο Ήφαιστο
ότι θα μπορούσα να περιπλανηθώ στον κόσμο απεριόριστο.
Για την Ήρα, ένα χρυσό θρόνο,
όπου είναι υποχρεωμένη να κατοικήσει για πάντα.
© Holly Rene Hunter. 2017
► Επισκεφθείτε το ιστολόγιο του Holly Rene Hunter εδώ .
► Επισκεφθείτε το ιστολόγιο της Aquileana εδώ .
_______________________________________________________________________________________
►Πηγές:
[επάνω τίτλος εικόνας και πίστωση:]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου