Η Νίκη του Πολιτισμού & του Πνεύματος, ως πρότυπο για κάθε ύστερη Αναγέννηση στην Τέχνη!
Η Νίκη ήταν θεά της ελληνικής μυθολογίας, που προσωποιούσε την
δόξα του Ελληνικού πολιτισμού.
Ήταν κόρη της Στύγας και του Πάλλαντα & είχε αδέλφια της το Κράτος, τον Ζήλο
και την Βία.
Η Νίκη της Σαμοθράκης
Το άγαλμα έχει ύψος 3,28 μ (με τα φτερά) και 5,58 με την πλώρη του πλοίου, πάνω στην οποία
είναι τοποθετημένο σήμερα.
Το γλυπτό βρέθηκε στην Σαμοθράκη το 1863, σπασμένο σε πολλά κομμάτια, και μεταφέρθηκε
στο Μουσείο του Λούβρου.
Φιλοτεχνήθηκε σε λευκό παριανό μάρμαρο για να ευχαριστήσουν την θεά Νίκη για κάποια
νικηφόρα ναυμαχία.
Ήταν αφιερωμένο σε ναό της Σαμοθράκης και χρονολογείται μεταξύ και 220 και 190 π.Χ.
(οι περισσότεροι συγκλίνουν στο 190 π.Χ.)
Ίσως κρατούσε στεφάνι για τον νικητή ή είχε υψωμένο το χέρι της στο στόμα για να διαλαλήσει
την νίκη χωρίς να κρατά τίποτα ή, τέλος, ίσως χαιρετούσε.
Μία εκδοχή των αρχαιολόγων, για το αφιέρωμα επί πολλά χρόνια ήταν πως το είχε κάνει ο
Δημήτριος ο Πολιορκητής (337-283 π.Χ.), όταν νίκησε τον στόλο του Πτολεμαίου στα ανοιχτά
της Κύπρου γύρω στο 290 π.Χ.
Σήμερα, όμως, πολλοί πιστεύουν ότι το αφιέρωσαν οι Ρόδιοι όταν το 191 π.Χ., συμμαχώντας
Σήμερα, όμως, πολλοί πιστεύουν ότι το αφιέρωσαν οι Ρόδιοι όταν το 191 π.Χ., συμμαχώντας
με την Πέργαμο, νίκησαν τον Αντίοχο Γ΄ της Συρίας σε ναυμαχία στα ανοιχτά της Σίδης.
Η κίνηση του έργου είναι σπειροειδής και η σύνθεσή του δίνει την εντύπωση ότι ανοίγεται
οπτικά προς διάφορες κατευθύνσεις.
Αυτό το πετυχαίνει ο καλλιτέχνης με τις οξείες γωνίες των φτερών, την προβολή του αριστερού
Αυτό το πετυχαίνει ο καλλιτέχνης με τις οξείες γωνίες των φτερών, την προβολή του αριστερού
ποδιού και την έμφαση που δίνει στο ένδυμα το οποίο κυματίζει ανάμεσα στα πόδια της
θεότητας.
Ο γλύπτης, από τον τρόπο με τον οποίο σκαλίζει το μάρμαρο, αποκαλύπτει το γυναικείο
σώμα με μεγάλη δεξιοτεχνία και δίνει με έξοχο τρόπο την εντύπωση του λεπτού και βρεγμένου
υφάσματος, που άλλοτε κολλάει στο σώμα και άλλοτε κυματίζει στον άνεμο.
Το μεγάλο αυτό έργο, το οποίο πιθανόν να χρησιμοποιούνταν ως βωμός, ήταν τοποθετημένο
σε ανοιχτό και ψηλό χώρο κοντά στο ιερό. Σ’ αυτή την θέση ίσως να υπήρχε μια μικρή τεχνητή
λίμνη, μέσα στην οποία το πλοίο έμοιαζε να πλέει.
Μέχρι την ανακάλυψή του αγάλματος της Νίκης της Σαμοθράκης, η Νίκη απεικονιζόταν
πάντοτε στην ελληνική γλυπτική και κεραμική σαν λεπτή φτερωτή θεά, που πετούσε γύρω από
το άρμα του Δία ή γύρω από τρίποδες των νικηφόρων αθλητών (στο Λούβρο υπάρχουν αρκετά
ανάλογα έργα). Για πρώτη φορά όμως αναπαρίσταται η εντυπωσιακή αυτή θεότητα, με μορφή
νεαρής φτερωτής γυναικείας μορφής, σταθερά στηριγμένης στην πλώρη ενός πλοίου, που
...αποτελούσε τμήμα μίας μνημειακής κρήνης που δέσποζε σε κάποιο σημείο, πάνω από το
θέατρο του ιερού των Μεγάλων Θεών στην Σαμοθράκη.
Η θεατρικότητα της στάσης της με τα ανοιγμένα φτερά, η δύναμη της κίνησης προς τα εμπρός
και οι βαθιές πτυχώσεις των ενδυμάτων από το φύσημα του αέρα, μπλέκονται με τα
χαρακτηριστικά της Κλασικής Περιόδου και προμηνύουν τις μπαρόκ τάσεις των γλυπτών της
Σχολής της Περγάμου.
εικ...
1. Η Νίκη της Σαμοθράκης, στο Λούβρο, Παρίσι, Γαλλία
2. Νίκη από τα μελανόμορφα αγγεία, έως την Σαμοθράκη
και οι βαθιές πτυχώσεις των ενδυμάτων από το φύσημα του αέρα, μπλέκονται με τα
χαρακτηριστικά της Κλασικής Περιόδου και προμηνύουν τις μπαρόκ τάσεις των γλυπτών της
Σχολής της Περγάμου.
εικ...
1. Η Νίκη της Σαμοθράκης, στο Λούβρο, Παρίσι, Γαλλία
2. Νίκη από τα μελανόμορφα αγγεία, έως την Σαμοθράκη
Το διαβάσαμε στο: Η Νίκη του Πολιτισμού & του Πνεύματος, ως πρότυπο για κάθε ύστερη Αναγέννηση στην Τέχνη! |
1Greek-Σκέψου... https://greek1.blogspot.com/2017/12/blog-post_94.html#ixzz50wp39Uol
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη
Under Creative Commons License: Attribution
Follow us: @1_Greek on Twitter | 1greek on Facebook
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου