Πέμπτη 31 Αυγούστου 2017

" ΜΕΤΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ " : "Συνεργασία με τον José Cervera"

► " Μετί στην αρχαία Ελλάδα":

"Συνεργασία με τον José Cervera" 

Άγαλμα του Έλληνα φιλόσοφου Πλάτωνα (428 π.Χ.-348 π.Χ.). Πίσω του, η Θεά της Σοφίας, η Αθηνά. Σύγχρονη Ακαδημία Αθηνών.

______________________________________________________________

► Περίληψη:

Αυτό το άρθρο χωρίζεται σε τρεις ενότητες.
Η πρώτη ενότητα παρουσιάζει το Metis ως χαρακτήρα, μια θεά του Τιτάνα.
Όντας καταπιεσμένος από τον Δία (τον ξάδερφο και τον σύζυγό του), ο Μέτι θα υποκύψει στην ίδια μοίρα με τα παιδιά του Κρόνου , όπως υποδεικνύεται στο δεύτερο τμήμα.
Το τρίτο τμήμα θα ταξινομεί διαφορετικούς τύπους γνώσεων στην αρχαία Ελλάδα. Metis, μεταξύ αυτών. Στο ίδιο αυτό τμήμα, η θέση θα τονίσει πώς η λέξη Metis αποκτά διαφορετικό νόημα, αλλάζοντας από το όνομα της Θεάς (Metis, Ωκεανίδα Titaness & Zeus'cousin και σύζυγος) να αναφερθεί σε ένα είδος Νοημοσύνης (Πρακτική σοφία). Ως εκ τούτου, θεωρήθηκε ότι η Metis καλύπτει όλες τις γνωστικές διαδικασίες που ήταν απαραίτητες για τον άνθρωπο, προκειμένου να αντιμετωπίσει δυσμενείς ή αντιπαραθετικές καταστάσεις εναντίον ισχυρών αντιπάλων, συχνά σε ασταθή και σύνθετα περιβάλλοντα. Θα παρασχεθούν τρία παραδείγματα από την Ελληνική Μυθολογία. Τέλος, μερικές τελικές σκέψεις στο συμπέρασμα.
 • ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ι. ► Μετίς, Η Θεά του Τιτάνα:

Ο Μέτις ήταν μυθολογικός χαρακτήρας που ανήκε στην γενιά του Τιτάνα. Όπως και αρκετές πρωταρχικές μορφές, ήταν Oceanid . Γεννήθηκε από τον Ωκεανό και την αδελφή του Τέθυ , από μικρότερη ηλικία από τον Δία και τα αδέλφια του.
Ο Μέτις ήταν ο πρώτος σύζυγος του Δία, αλλά και ο ξαδέλφος της.
Ο Δίας βρισκόταν με τη Μέτι, αλλά αμέσως φοβόταν τις συνέπειες. Είχε προφητευτεί ότι η Μέτι θα φέρει εξαιρετικά ισχυρά παιδιά: την πρώτη, την Αθηνά και τη δεύτερη, έναν γιο ισχυρότερο από τον ίδιο τον Δία, ο οποίος τελικά θα ανατράπηκε ο Δίας.
Προκειμένου να αποτρέψει αυτές τις επιζήμιες συνέπειες, ο Δίας την εξαπάτησε να μετατραπεί σε μύγα και να την καταπλήξει αμέσως. Ήταν πολύ αργά: η Μέτι είχε ήδη συλλάβει ένα παιδί.
Καθώς ο Δίας είχε καταπιεί τη Μετί, η Αθηνά πήδηξε από το κεφάλι του Δία. Είχε αναπτυχθεί πλήρως, οπλισμένος και θωρακισμένος. 
 • ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ΙΙ. ►A (πλευρική) σημείωση σχετικά με τις συμπεριφορές Zeus και Cronus'Cannibal:

Οι ομοιότητες μεταξύ του Δία κατάποση του Metis. Και ο Κρόνος, καταπίνει τα παιδιά του, έχουν σημειωθεί από διάφορους μελετητές.
Ο Κρόνος ήταν ο θεός του χρόνου και των αιώνων του Τιτάνα. Ζήτησε τη δύναμη του πατέρα του, του ηγεμόνα του σύμπαντος, του Ουρανού .
Ο Κρόνος τον επιτέθηκε με το δρεπάνι, τον κάστρεψε και έριξε τους όρχεις του στη θάλασσα.
Από το αίμα που έχυσε από τον Ουρανό και έπεσε πάνω στη γη, παράγονται οι Γιγανίτες και οι Ερινύες   . Οι όρχεις παρήγαγαν έναν λευκό αφρό από τον οποίο προέκυψε η θεά Αφροδίτη .


Μόλις ο Κρόνος καστάνιζε τον Ουρανό, ο ίδιος και η σύζυγός του Ρέα πήραν το θρόνο. Υπό την εξουσία τους άρχισε ένας χρόνος αρμονίας και ευημερίας, που έγινε γνωστός ως "Χρυσή Εποχή". Μια εποχή που λέγεται ότι οι άνθρωποι ζούσαν χωρίς απληστία ή βία, χωρίς κακό ή με την ανάγκη νόμων. Αλλά δεν ήταν όλα καλά για τον Cronus, όπως είχε  μάθει από τη Γαία και τον Ουρανό ότι προοριζόταν να ξεπεραστεί από τους δικούς του γιους, ακριβώς όπως είχε ανατρέψει τον πατέρα του. Ως αποτέλεσμα, παρόλο που έπλασε τους θεούς Δήμητρα , Εστία , Ήρα , Άδη και Ποσειδώνα από την Ρέα , τους κατέφθασε όλοι αμέσως μόλις γεννήθηκαν για να αποτρέψουν την προφητεία.


Όταν γεννήθηκε το έκτο παιδί, ο Δίας, η Ρέα αναζητούσε τη Γαία να σχεδιάσει ένα σχέδιο για να τα σώσει και να πάρει τελικά την τιμωρία για τον Κρόνο για τις πράξεις του εναντίον του πατέρα και των παιδιών του. 
Η Ρέα κρυφά γεννήθηκε στον Δία στην Κρήτη και έδωσε στον Κρόνο μια πέτρα τυλιγμένη σε ρούχα, την οποία κατάπιε αμέσως, νομίζοντας ότι ήταν ο γιος του.
Μόλις μεγάλωσε, ο Δίας χρησιμοποίησε ένα εμετικό που του έδωσε η Γαία για να αναγκάσει τον Κρόνο να εξοντώσει τα περιεχόμενα του στομάχου του με την αντίστροφη σειρά: πρώτα η πέτρα, η οποία βρισκόταν κάτω από τα βράχια του Παρνασσού και στη συνέχεια οι δύο αδελφοί του και τρεις Αδελφές. 
Αυτό θα οδηγούσε τους Ολυμπιονίκες σε έναν δεκαετή πόλεμο εναντίον των Τιτάνων, πριν οδηγήσουν τους νικήσει στο λάκκο του Τάρταρου. Πολλά χρόνια αργότερα, ο Δίας απελευθέρωσε τον Κρόνο και τους αδελφούς του από αυτή τη φυλακή και έκανε τον παλιό βασιλιά Τιτάνα των Ελυσιανών Νήσων στον Κάτω Κόσμο . 
Όσον αφορά την ιστορία του Δία, που σχετίζεται με εμάς εδώ, ο José Cervera σημειώνει με ακρίβεια ότι ο Ηγεμόνας των Θεών θα μπορούσε να καταπιεί το Μέτι (επίσης) επειδή γνώριζε σε κάποιο βαθμό το γεγονός ότι του λείπει κάτι. Σημασία: Η Πρακτική Σοφία που αντιπροσώπευε ο Μέτις. Με την κατάποση του Metis, όμως, ο Δίας είχε αποκτήσει σοφία ως μέρος της εγγενούς φύσης του. Αυτό θα ήταν μια περίπτωση ενσωμάτωσης που μας θυμίζει (παρά τις διαφορές) στον βιβλικό λογαριασμό, σύμφωνα με τον οποίο η Εύα διαμορφώθηκε από τον Θεό από το πλευρό του Αδάμ.
 • ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

III. A ► Διαφορετικοί τύποι γνώσεων: Episteme, Techne, Metis και Phronesis:

Για τους Έλληνες και ιδιαίτερα για τον Πλάτωνα, το Episteme και το Techne αντιπροσώπευαν τη γνώση μιας διαταγής εντελώς διαφορετικής από την Metis.
Το επιστίσμα  σημαίνει "επιστήμη", "κατανόηση" ή "γνώση", με την έννοια ότι η κατανόηση ήταν ορθολογικά θεμελιωμένη, σε αντίθεση με απλή γνώμη ή ακρόαση. Ο Noesis, ή διαλεκτικός λόγος, είναι η μέθοδος που χρησιμοποιείται από το Episteme.  
Η τεχνολογία συνεπάγεται "τεχνικές δεξιότητες". Θα μπορούσε να εκφραστεί επακριβώς και συνολικά με τη μορφή σκληρών και γρήγορων κανόνων, αρχών και προτάσεων. Ηβάση αυτή βασίζεται στη λογική αφαίρεση από τις αυτονόητες πρώτες αρχές.
Το Nous είναι η πλησιέστερη λέξη στη "νοημοσύνη" αλλά είναι πιο σωστά μεταφρασμένη ως "μυαλό" και "ψυχική δραστηριότητα". Για τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, αυτό είναι το μέρος της ψυχής που αντιλαμβάνεται τις αφηρημένες αλήθειες. 
Ο Phronesis  σημαίνει «πρακτική σοφία», «καλή κρίση» ή αυτό που μπορούμε να ονομάσουμε «κοινή λογική». 
Η Metis , σε ό, τι αφορά μας, είναι μια άλλη μορφή πρακτικής σοφίας, αυτό που θα ονομάζαμε "πονηριά". Είναι παρόμοιο με το Phronesis στο ότι συνεπάγεται γνώση του πώς συμπεριφέρονται οι άνθρωποι, αλλά είναι χειραγώγιμο και εξαπατημένο παρά να επιδιώκει το κοινό καλό. Η πονηρή νοημοσύνη θα οριστεί αργότερα ως Phronesis.

III. B ► Metis, Μαγική Πονηρότητα και Πρακτική Σοφία. Παραδείγματα του Metis στην "Οδύσσεια":

Με την εποχή της ελληνικής φιλοσοφίας τον 5ο αιώνα π.Χ., ο Μέτις είχε γίνει η μητέρα της σοφίας και της βαθιάς σκέψης, αλλά το όνομά της αρχικά δηλώνει «μαγική πονηριά».
Το Metis αντιπροσώπευε ένα ευρύ φάσμα πρακτικών δεξιοτήτων και γνώσεων που αποκτήθηκαν ανταποκρινόμενοι σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο φυσικό και ανθρώπινο περιβάλλον.
Ως εκ τούτου, η λέξη Metis άρχισε να χρησιμοποιείται για να δηλώσει μια συγκεκριμένη μορφή πρακτικής σοφίας, 
Η κλασική περίπτωση του Μετί είναι ο Οδυσσέας, καθώς συχνά χρησιμοποίησε την νοημοσύνη του για να εξαπατήσει και να νικήσει τους εχθρούς του. Αυτό βρίσκεται πολλές φορές στο επικό ποίημα του Ομήρου.
• 1. Ένα παράδειγμα του Metis ως μαγικό πονηρό εμφανίζεται στο  βιβλίο XII. Αναφερόμαστε στο επεισόδιο στο οποίο ο Οδυσσέας βύθισε τα αυτιά του πληρώματος με κερατοειδές, δεσμεύοντας τον εαυτό του και το πλήρωμά του στον ιστό του πλοίου για να αποφύγει το τραγούδι της Siren
• 2. Όταν πρόκειται για τη Μετί (μαγική πονηριά), αξίζει να αναφερθεί και το επεισόδιο του Πολύφημου, από την «Οδύσσεια» Βιβλίο IX ) του Ομήρου .
Ο Κύκλωπας  Πολύφημος απεικονίζεται ως ένα σκληρό τέρας που είχε καταβροχθίσει μερικούς από τους ανθρώπους του Οδυσσέα. Ο ήρωας ήθελε να τον νικήσει και να πάρει εκδίκηση και έτσι προσέφερε στον Πολύφημο κάποιο κρασί. Οι κύκδοι εύκολα μεθυσμένοι, αλλά πριν κοιμηθεί, ζήτησε από τον Οδυσσέα το όνομά του, ο Οδυσσέας του είπε ότι το όνομά του ήταν "Οὖτις", που σημαίνει "κανείς". Ενώ το τέρας κοιμόταν, ο Οδυσσέας χρησιμοποίησε ένα ποντάρισμα για να τον τυφλώσει. Όταν ο Πολύφημος φώναξε για βοήθεια από τους συμπατριώτες του, λέγοντας ότι «Κανείς» δεν τον έβλαψε, απλώς τον αγνόησαν καθώς πήραν τα λόγια του κυριολεκτικά («Κανείς δεν τον έβλαλε»). Το πρωί, οι τυφλοί Κύκλωπες άφησαν τα πρόβατα να βόσκουν. Όμως ο Οδυσσέας και οι άντρες του είχαν δεμένη με τις κάτω πλευρές των ζώων και έτσι κατάφεραν τελικά να ξεφύγουν. 
• 3. Τέλος, ο δούρειος ίππος . Δεν ήταν καλό παράδειγμα του Metis ή της Cunning; Χρησιμοποιώντας μπερδέματα παρά βία, ο Οδυσσέας κατείχε τους πολεμιστές ως δώρο, οι άντρες σαν (μια ξύλινη εικόνα) ενός ζώου, ένα σύμβολο της μελλοντικής νίκης των Ελλήνων ως εικόνα της ήττας τους και τελικά μια έξυπνη παγίδα. Μόλις μπήκαν μέσα στα τείχη της πόλης, ο μετασχηματισμός αντιστράφηκε και η πράξη του Metis αποκαλύφθηκε για το τι ήταν.
"Κτίριο του Δούρειου Ίππου" του Giandomenico Tiepolo (1774) .-

Σε αυτά τα παραδείγματα του Metis, που προέρχονται από την «Οδύσσεια», δίνεται έμφαση τόσο στην ικανότητα του Οδυσσέα να προσαρμοστεί με επιτυχία σε μια διαρκώς μεταβαλλόμενη και προκλητική κατάσταση όσο και στην ικανότητά του να κατανοεί και επομένως να ξεπερνά τους ανθρώπινους και θεϊκούς αντιπάλους του. 
Δεν είναι ούτε μια μικρή λεπτομέρεια, που ο Οδυσσέας παραδοσιακά βοηθάει η Αθηνά, η Θεά της Σοφίας. 
Η Αθηνά - όπως αναφέρθηκε προηγουμένως - γεννήθηκε από το κεφάλι του Δία, αφού η τελευταία είχε καταπιεί τη μητέρα της, τη θεά Μέτι, γιατί, όπως είχε προβλεφθεί σε αυτόν, ότι τα παιδιά της από εκείνη θα τον ανατρέψουν.
 • ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

►Συμφωνία:

Ο Metis, κατανοητός ως ένας τύπος πρακτικής σοφίας, βρίσκεται συνήθως στους Έλληνες Μύθους και Λογοτεχνία. Σε όλες τις όψεις και τα πρόσωπα του ίδιου φαινομένου βρίσκεται ένα ιδιόμορφο είδος συμπεριφοράς. Πιο συγκεκριμένα: ιδιαίτερη προσοχή, παρατήρηση, ευελιξία και δημιουργικότητα για να διευθετήσουμε τα πράγματα, κάτω από ορισμένες "ειδικές" συνθήκες.
Ωστόσο, παρά τη σημασία του, ο Metis ως τύπος ευφυούς ικανότητας έχει υποβιβαστεί, επικριθεί και ακόμη και περιφρονημένος.
Ο Πλάτων το αγνόησε σκόπιμα, διατηρώντας το στην άκρη της Γνωστικής Θεωρίας του. Με τη σειρά του, ενθρόνισε το διαλογικό Επιστέμπι, σαφώς πολύ πιο αποδεκτό από αυτόν, καθώς θεώρησε ότι το Επιστέμαιο σχετίζεται με τον υψηλότερο βαθμό Γνώσης.
Το ιδανικό της γνώσης του Πλάτωνα ήταν αυστηρά ορθολογικό και ως εκ τούτου: Απόλλωνος . Εξασφάλισε την καταστολή οποιασδήποτε "διαισθητικής" απόχρωσης που θα μπορούσε να σκιάσει κάπως το διαφανές φως του Λόγου και του Επιστίσμα . Πράγματι, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, ο Πλάτωνας περιφρονούσε την πρακτική γνώση βασικά γιατί δεν εξαρτιόταν από τη διαλεκτική λογική (Noesis) και φάνηκε να συνδέεται με το σώμα και τις αισθήσεις, επομένως με τις λεγόμενεςμορφές«διονυσιακών ».
Αρκεί να υπενθυμίσουμε ότι για τον Νίτσε, η Απολλώνια-Διονυσιακή Διχοτομία («Η Γέννηση της Τραγωδίας», 1872) αντιπροσώπευε την αντίθεση ανάμεσα στις δομημένες, γεωμετρικές δυνάμεις. Και διακυμάνσεις, δημιουργικές, ακανόνιστες μορφές. αντίστοιχα. Ο Νίτσε έρχεται σε αντίθεση με τον εγκεφαλικό Απόλλωνα με τον μισό αδελφό του, τον ηδονιστή Διόνυσο. Ο Απόλλωνας , ως θεός του ήλιου, αντιπροσωπεύει το φως, τη σαφήνεια και τη μορφή, ενώ ο Διονύσιος , ως ο θεός του κρασιού, αντιπροσωπεύει μεθυσμό και έκσταση.
Ωστόσο, πίσω στον Πλάτωνα, αξίζει να σημειωθεί ότι ορισμένες  διαφωτιστικές δυνάμεις εξακολουθούν να εμφανίζονται στους διαλόγους του. Οι περισσότερες φορές στις μορφές μύθων ή αλληγοριών. 
Θα μπορούσαμε να συμπεράνουμε ότι το Episteme και το Metis είναι διαφορετικοί τύποι νοημοσύνης. Το Episteme είναι άκαμπτο, διαλεκτικό και Απόλλωνιο, ενώ η Metis μπορεί να είναι αρκετά απρόβλεπτη στις σκέψεις της και να συνδέεται με τον Διόνυσο. Αλλά παρά το γεγονός αυτό, αλληλοσυμπληρώνονται. Θα λέγαμε μάλλον ότι το ιδανικό δεν συνεπάγεται διχοτόμηση αλλά, αντιθέτως, συνδυασμό δυνατοτήτων. 
Ο Απόλλων (στην Αριστερά) και ο Διόνυσος (στα δεξιά), που αντιπροσωπεύουν τη δυαδικότητα των Τεχνών ... Και τη Νοημοσύνη. Apollo = Episteme. Διόνυσος = Metis.-

♠ Σχετικά με τον José Cerbera :
💫Ο José είναι ένας Ισπανός φιλόσοφος και blogger. Με τα λόγια του: «Είμαι ανήσυχος και περίεργος που πιστεύει στη θρησκεία των βιβλίων και την θεραπευτική τους δύναμη. Αλλά χωρίς να ξεχνάμε ότι το μυστήριο της ύπαρξης δεν περιέχεται σε κανένα βιβλίο. Έχω μελετήσει τη Φιλοσοφία και αυτό με οδήγησε στη δυσπιστία σε όλα. Αργότερα, πίστευα σε μένα. Λίγο αργότερα, στον ίδιο τον κόσμο και σε ό, τι πέρα ​​από αυτό, επειδή είναι απλώς απεριόριστο ". Ανατρέξτε στο ιστολόγιο του José: "El Ritual de las Palabras" . Σας ευχαριστώ, José! .
• ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
José Ignacio Cervera. Κάντε κλικ για να επισκεφθείτε το blog του José's.-
_____________________________________________
♠ Σύνδεσμοι Δημοσίευση:
Https://en.wikipedia.org/wiki/Metis_ (μυθμολογία)
Http://www.theoi.com/Titan/TitanisMetis.html
Διαφήμιση
Https://socialecologies.wordpress.com/2016/02/23/metis-cunning-intelligence-in-greek-thought/
Http://eprints.maynoothuniversity.ie/2255/1/e_bracke_thesis.pdf
Https://plato.stanford.edu/entries/episteme-techne/
Https://en.wikipedia.org/wiki/Polyphemus
Https://locvsamoenvs.wordpress.com/2014/12/26/homers-odyssey-12181-201-siren-song/
https://aquileana.wordpress.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Βόλος: Πόσο κοστίζει το ελαιόλαδο σε 5 μεγάλα σούπερ μάρκετ

  Βόλος: Πόσο κοστίζει το ελαιόλαδο σε 5 μεγάλα σούπερ μάρκετ Το ελαιολαδο είναι από τα ακριβοτερα καταναλωτικά προϊόντα, αλλά και απολύτως...