Νέα μελέτη για τα αρχαία τείχη του Πειραιά στη Μαρίνα Ζέας
Θέλετε προβλήτες; Προστατέψτε πρώτα τα αρχαία! Την τριτοκοσμική και προσβλητική για τις αρχαιότητες κατάσταση, που επικρατεί σήμερα στη Μαρίνα Ζέας προσπαθεί να αναστρέψει το υπουργείο Πολιτισμού διά του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, που θέτει σαφείς και απαρέγκλιτους όρους για την προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων, προκειμένου να δώσει την έγκρισή του για την κατασκευή δύο νέων προβλητών, οι οποίες θα προστεθούν φυσικά, στις πολλές υπάρχουσες.
Το αίτημα έχει ένα ιστορικό, που πάει πίσω στο 2003, όταν συζητήθηκε για πρώτη φορά το θέμα, μόνον που τότε δεν λαμβανόταν καμία πρόνοια για τα αρχαία του μικρού λιμανιού: Τα τείχη του Πειραιά που ακολουθούν την ακτογραμμή καθώς και τους νεώσοικους (τα μακρόστενα κτήρια με άνοιγμα προς τη θάλασσα που χτίζονταν για να στεγάσουν τους στρατιωτικά πλοία δεν ήταν σε πόλεμο). Τώρα όμως στην μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που κατέθεσε η ενδιαφερόμενη εταιρεία «Μαρίνα Ζέας ΑΕ» (στην οποία έχει εκμισθωθεί από τα ΕΤΑ), τα μνημεία αντιμετωπίζονται με την δέουσα προσοχή, γεγονός που ήταν καθοριστικό για την έγκριση των κατασκευών από το ΚΑΣ, αν και η απόφαση ελήφθη ύστερα από μακρά συζήτηση και πολλές διαφωνίες.
«Τα σύγχρονα έργα θα είναι απολύτως συνδεδεμένα με την ανάδειξη των αρχαιοτήτων», είπε γενική γραμματέας κυρία Λίνα Μενδώνη κι αυτός είναι ο βασικότερος όρος, ο οποίος θα πρέπει να τηρηθεί από την εταιρεία. Η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων θα πρέπει να κατατεθεί στο υπουργείο εντός 7 – 8 μηνών ενώ για κάθε σημείο του έργου θα υποβάλλονται ξεχωριστές μελέτες. Στην πραγματικότητα μάλιστα οι προβλήτες θα είναι μιάμιση, προκειμένου να απομακρυνθεί ο ελλιμενισμός των σκαφών από το τείχος και από τον πύργο του, ο οποίος στο πλαίσιο των τεράστιων αυθαιρεσιών που έχουν γίνει στο αρχαίο λιμάνι καλύφθηκε με τσιμέντο!
Σήμερα στην 127 στρεμμάτων λιμενολεκάνη υπάρχουν θέσεις για 566 σκάφη ενώ με τις νέες προβλήτες, θα προστεθούν άλλες 14, οι οποίες όμως θα προορίζονται για μεγάλα πλοία. Σημειωτέον, οι προβλήτες αυτές θα έχουν μήκος 70 και 100 μέτρα αντίστοιχα ενώ θα είναι πλωτές. Στις νέες εγκαταστάσεις προστίθενται: Ένα πλωτό κρηπίδωμα στην περιοχή του γηπέδου μπάσκετ του Ολυμπιακού, ένας υπόγειος σταθμός τροφοδοσίας, δεξαμενή καυσίμων, σταθμοί αναρρόφησης πετρελαιοειδών καταλοίπων των σκαφών, δίκτυα υποδομών (ύδρευσης, αποχέτευσης ακαθάρτων, πυρόσβεσης, πυρανίχνευσης, ηλεκτρικής ενέργειας, τηλεφωνικής εγκατάστασης, τηλεόρασης κλειστού κυκλώματος) καθώς και χημικές τουαλέτες.
Φυλακισμένα πίσω από σιδερένια κιγκλιδώματα, εξαφανισμένα κάτω από πεζοδρόμια και γέφυρες, κρυμμένα μέσα σε υπόγεια ή προκειμένου για το ύπαιθρο ανάμεσα σε φοίνικες και σε παρκάκια όπου παίζουν το ρόλο ζαρντινιέρας, ενώ στην θάλασσα χρησιμοποιούνται για το δέσιμο πλοίων είναι σήμερα τα τείχη του Πειραιά. Ένα μεγάλο μέρος τους άλλωστε είναι «εξαφανισμένο» κάτω από τόνους μπαζών από το 1965 όταν έγινε η επιχωμάτωση της παραλίας από τον Σκυλίτση. Η εικόνα τους, όπου είναι ορατά, είναι απαξιωτική για την ιστορία δείχνοντας παράλληλα το έλλειμμα προστασίας της πολιτείας για αυτά. Κι όμως στην αρχαιότητα αυτό το μικρό λιμάνι ήταν ο κατ΄ εξοχήν πολεμικός ναύσταθμος της Αθήνας.
Σύμφωνα με την μελέτη τώρα ανάδειξη των αρχαίων τειχών προβλέπεται στην περιοχή του «Φλοκ Καφέ», με την κατεδάφιση «κτισμάτων» και την δημιουργία χώρου πρασίνου, διαδρομές πρόσβασης θα δημιουργηθούν στην περιοχή του εστιατορίου «Πισίνα», από τα κατάλοιπα του ανατολικού Πύργου θα αφαιρεθεί το τσιμέντο, στο Ναυτικό Μουσείο όπου τμήματα του τείχους χρησιμοποιούνται ως ντεκόρ ή βρίσκονται στα υπόγεια θα απελευθερωθούν ενώ πινακίδες θα επισημαίνουν την σημασία τους. Ακόμη και φωτισμός προβλέπεται εξάλλου, αν και υπερβολικός, όπως τονίσθηκε.
Κατά τη συζήτηση πάντως ακούσθηκαν και διαφορετικές γνώμες αναφορικά με την προσθήκη προβλητών, συγκεκριμένα από τον βουλευτή κ. Θοδωρή Δρίτσα και τη δημοτική σύμβουλο κυρία Μαρία Σταθάκη, οι οποίοι διατύπωσαν τον προβληματισμό και εν τέλει την αντίρρησή τους για το προτεινόμενο έργο όσον αφορά την καταστροφή του περιβάλλοντος και του λιμανιού ιδιαίτερα λόγω της μεγάλης πυκνότητας των σκαφών και της έλλειψη διόδων προς τη θάλασσα. Οι εκπρόσωποι της εταιρείας τέλος, υπεραμύνθηκαν του έργου.
https://ellas2.wordpress.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου