Πέμπτη 31 Μαΐου 2018

Το αρχαιότερο δέντρο της Ευρώπης είναι 1.230 ετών

Το αρχαιότερο δέντρο της Ευρώπης είναι 1.230 ετών




Στην Ιταλία οι επιστήμονες εντόπισαν ένα πεύκο 1.230 ετών που αποτελεί το αρχαιότερο δέντρο της Ευρώπης. Tο εντυπωσιακό είναι ότι το δέντρο εξακολουθεί να αναπτύσσεται ακόμα και σήμερα.

Η ανακάλυψη αυτή δείχνει ότι ορισμένα δέντρα έχουν τη δυνατότητα να παραμένουν «ζωντανά» ακόμα όταν αντιμετωπίζουν ακραίες αλλαγές κλίματος. Αυτό το πεύκο στην Ιταλία αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα που έχει βιώσει τόσο περιόδους πολύ έντονου κρύου κατά το μεσαίωνα αλλά και περιόδους έντονης ζέστης και ξηρασίας.
Αν οι επιστήμονες καταφέρουν και εξηγήσουν το τρόπο ανάπτυξής του όλα αυτά τα χρόνια στις διάφορες μεταβαλλόμενες συνθήκες, είναι αισιόδοξοι ότι θα μπορέσουν να βοηθήσουν τα δάση να επιβιώσουν στις σύγχρονες κλιματικές αλλαγές.
«Η μελέτη τόσο μεγάλων σε ηλικία δέντρων είναι πολύτιμη για να προβλέψουμε καλύτερα τις μελλοντικές επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος στα δασικά οικοσυστήματα», λέει ο Maxime Cailleret από το Ελβετικό Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Δασών που μελετά τη θνησιμότητα των δένδρων.
Το δέντρο έχει εντοπιστεί σε μια απότομη, βραχώδη πλαγιά, ψηλά στα βουνά του Εθνικού Πάρκου Pollino. Για να καταλήξουν στην πραγματική ηλικία του δέντρου οι επιστήμονες δυσκολεύτηκαν αρκετά. Η χρονολόγησή του με βάση τη μέτρηση των δακτυλίων του πεύκου δεν ήταν δυνατή αφού, το κεντρικό τμήμα του δέντρου, το οποίο θα περιείχε τους αρχαιότερους δακτυλίους, έλειπε. «Το εσωτερικό του ξύλου ήταν σαν σκόνη – δεν το είδαμε ποτέ. Έλειπαν τουλάχιστον 20 εκατοστά ξύλου, πράγμα που αντιπροσωπεύει πολλά χρόνια», δηλώνει ο Alfredo Di Filippo, μέλος της ερευνητικές ομάδας. Οι ρίζες του δέντρου ήταν σε καλύτερη κατάσταση και μαζί με άλλους παράγοντες βοήθησαν στην αποκάλυψη της ηλικίας του.
perierga.gr
ΠΗΓΗ : "  https://rethemnosnews.gr   " 

Το αρχαιότερο δέντρο της Ευρώπης είναι 1.230 ετών

Το αρχαιότερο δέντρο της Ευρώπης είναι 1.230 ετών

Στην Ιταλία οι επιστήμονες εντόπισαν ένα πεύκο 1.230 ετών που αποτελεί το αρχαιότερο δέντρο της Ευρώπης. Tο εντυπωσιακό είναι ότι το δέντρο εξακολουθεί να αναπτύσσεται ακόμα και σήμερα.

Η ανακάλυψη αυτή δείχνει ότι ορισμένα δέντρα έχουν τη δυνατότητα να παραμένουν «ζωντανά» ακόμα όταν αντιμετωπίζουν ακραίες αλλαγές κλίματος. Αυτό το πεύκο στην Ιταλία αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα που έχει βιώσει τόσο περιόδους πολύ έντονου κρύου κατά το μεσαίωνα αλλά και περιόδους έντονης ζέστης και ξηρασίας.
Αν οι επιστήμονες καταφέρουν και εξηγήσουν το τρόπο ανάπτυξής του όλα αυτά τα χρόνια στις διάφορες μεταβαλλόμενες συνθήκες, είναι αισιόδοξοι ότι θα μπορέσουν να βοηθήσουν τα δάση να επιβιώσουν στις σύγχρονες κλιματικές αλλαγές.
«Η μελέτη τόσο μεγάλων σε ηλικία δέντρων είναι πολύτιμη για να προβλέψουμε καλύτερα τις μελλοντικές επιπτώσεις της αλλαγής του κλίματος στα δασικά οικοσυστήματα», λέει ο Maxime Cailleret από το Ελβετικό Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Δασών που μελετά τη θνησιμότητα των δένδρων.
Το δέντρο έχει εντοπιστεί σε μια απότομη, βραχώδη πλαγιά, ψηλά στα βουνά του Εθνικού Πάρκου Pollino. Για να καταλήξουν στην πραγματική ηλικία του δέντρου οι επιστήμονες δυσκολεύτηκαν αρκετά. Η χρονολόγησή του με βάση τη μέτρηση των δακτυλίων του πεύκου δεν ήταν δυνατή αφού, το κεντρικό τμήμα του δέντρου, το οποίο θα περιείχε τους αρχαιότερους δακτυλίους, έλειπε. «Το εσωτερικό του ξύλου ήταν σαν σκόνη – δεν το είδαμε ποτέ. Έλειπαν τουλάχιστον 20 εκατοστά ξύλου, πράγμα που αντιπροσωπεύει πολλά χρόνια», δηλώνει ο Alfredo Di Filippo, μέλος της ερευνητικές ομάδας. Οι ρίζες του δέντρου ήταν σε καλύτερη κατάσταση και μαζί με άλλους παράγοντες βοήθησαν στην αποκάλυψη της ηλικίας του.
perierga.gr
ΠΗΓΗ : "  https://rethemnosnews.gr   " 

Ο Προμηθέας του Λόρδου Μπάιρον και ο ηρωισμός ως διαθήκη ελπίδας

Ο Προμηθέας του Λόρδου Μπάιρον και ο ηρωισμός ως διαθήκη ελπίδας

Posted on 30 Μαΐου 2018

Prometheus – Goerge Gordon Lord Byron
Titan! to whose immortal eyes
The sufferings of mortality,
Seen in their sad reality,
Were not as things that gods despise;
What was thy pity’s recompense?
A silent suffering, and intense;
The rock, the vulture, and the chain,
All that the proud can feel of pain,
The agony they do not show,
The suffocating sense of woe,
Which speaks but in its loneliness,
And then is jealous lest the sky
Should have a listener, nor will sigh
Until its voice is echoless.

Titan! to thee the strife was given
Between the suffering and the will,
Which torture where they cannot kill;
And the inexorable Heaven,
And the deaf tyranny of Fate,
The ruling principle of Hate,
Which for its pleasure doth create
The things it may annihilate,
Refus’d thee even the boon to die:
The wretched gift Eternity
Was thine—and thou hast borne it well.
All that the Thunderer wrung from thee
Was but the menace which flung back
On him the torments of thy rack;
The fate thou didst so well foresee,
But would not to appease him tell;
And in thy Silence was his Sentence,
And in his Soul a vain repentance,
And evil dread so ill dissembled,
That in his hand the lightnings trembled.

Thy Godlike crime was to be kind,
To render with thy precepts less
The sum of human wretchedness,
And strengthen Man with his own mind;
But baffled as thou wert from high,
Still in thy patient energy,
In the endurance, and repulse
Of thine impenetrable Spirit,
Which Earth and Heaven could not convulse,
A mighty lesson we inherit:
Thou art a symbol and a sign
To Mortals of their fate and force;
Like thee, Man is in part divine,
A troubled stream from a pure source;
And Man in portions can foresee
His own funereal destiny;
His wretchedness, and his resistance,
And his sad unallied existence:
To which his Spirit may oppose
Itself—and equal to all woes,
And a firm will, and a deep sense,
Which even in torture can descry
Its own concenter’d recompense,
Triumphant where it dares defy,
And making Death a Victory.
Ο Προμηθέας αποτελεί μυθική και ηρωική μορφή της αρχαιότητας. Εμφανίζεται κυρίως στα έργα του Αισχύλου Προμηθεύς Δεσμώτης, Προμηθεύς λυόμενος και Προμηθεύς Πυρφόρος. Ήταν γιος του Τιτάνα Ιαπετού και της Ωκεανίδας Ασίας ή Κλυμένης. O Προμηθέας, με στόχο να προστατέψει το ανθρώπινο είδος από την εξαφάνιση (λόγω της αδυναμίας του απέναντι στη φύση) αποφασίζει να του χαρίσει τη φωτιά (σύμβολο της γνώσης, της κρίσης και του λόγου). Έτσι, με σχέδιο καλά οργανωμένο, επισκέπτεται το εργαστήρι του Ήφαιστου και τη δίνει κρυφά στους ανθρώπους. Για την πράξη του αυτή οι θεοί θα ζητήσουν εκδίκηση: ο Ήφαιστος, ακολουθώντας τις εντολές του Δία, αλυσοδένει τον Προμηθέα σε μια κορυφή του Καύκασου, εξαναγκάζοντας τον να φορά στο κεφάλι του στεφάνι και στο χέρι σιδερένιο περιβραχιόνιο, σύμβολα πλήρους υποταγής και ταπείνωσης στο Δία. Στο ομότιτλο ποίημα του Byron, η φιγούρα του Προμηθέα επανεμφανίζεται ως πρότυπο ανθρώπου που μάχεται για τη δικαιοσύνη: «Thou art a symbol and a sign / To Mortals of their fate and force». Οι τρεις πρώτες στροφές περιγράφουν τα βάσανα και τις κακουχίες του: «Those immortal eyes / The sufferings of mortality / Seen in their sad reality». Εδώ ο Byron προσδίδει μια πτυχή δυϊσμού: ο Προμηθέας από τη μία είναι αθάνατος, αλλά εμφανίζεται επιρρεπής στον πόνο, όπως ακριβώς ένας θνητός άνθρωπος. Πολύ περισσότερο, θα μπορούσαμε να αντιληφθούμε τούτο τον δυϊσμό ως μια προσπάθεια γεφύρωσης του χάσματος μεταξύ θεϊκών όντων και απλών ανθρώπων: με άλλα λόγια, ο Προμηθέας που με τις πράξεις του κατάφερε να γλυτώσει τους ανθρώπους από βέβαιη καταστροφή, δεν είναι ξεκομμένος από τον κόσμο των θνητών· είναι, στην πραγματικότητα, ένας άνθρωπος όπως όλοι μας! Ως εκ τούτου, οι ικανότητές του είναι και ανθρώπινες (δικές μας, με άλλα λόγια) ικανότητες, τις οποίες καλούμαστε να αναζητήσουμε. Ταυτόχρονα, ο Προμηθέας του Byron μας υπενθυμίζει ότι ο αγώνας για το δίκαιο απαιτεί (σχεδόν ηρωικές) θυσίες, όπως θα δούμε παρακάτω. Ενθυμούμενοι, λοιπόν, την πολιτισμική κατάρρευση της εποχής μας ως αποτέλεσμα της ψυχικής ευθραυστότητας που σταδιακά καλλιέργησε η μετάβαση στο θεραπευτικό κράτος, ωθώντας μας στην ακρισία (non-judgmentalism) και στην εξάρτησή μας από τις συνταγές κάποιας πεφωτισμένης μειοψηφίας, αξίζει να σταθούμε στο ηρωικό μήνυμα του Μπαϋρονικού Προμηθέα, ως αχτίδα ελπίδας για μια διαφορετική ηθική.
Αρκεί να λάβουμε υπόψη μας τα κοινωνικο-πολιτικά δρώμενα του 19ου αιώνα, όπου σχεδόν σύσσωμος ο δυτικός κόσμος συγκλονίζεται από επαναστάσεις, εξεγέρσεις αλλά και εκδικητικές παλινορθώσεις, για να επιβεβαιώσουμε τον παραπάνω ισχυρισμό, πως ο Byron χρησιμοποιεί τη φιγούρα του Προμηθέα αλληγορικά, θέλοντας κατά βάση να προϊδεάσει (και να προετοιμάσει) τους θαυμαστές του αναφορικά με τις κακουχίες και τις τιμωρίες που κάθε υπερασπιστής του δικαίου καλείται να αντιμετωπίσει: «Where was thy pity’s recompense? / A silent suffering, and intense, / The Rock, the vulture, and the chain». Όπως λοιπόν ο Προμηθέας ήρθε αντιμέτωπος με την εκδικητική ατίμωση των Ολυμπίων θεών, έτσι και κάθε θνητός που επιλέγει τον δύσβατο δρόμο της αρετής και του κοινού δικαίου, ενάντια σε οτιδήποτε μας εξωθεί στην ὕβρη και ασελγεί στην ηθική ευπρέπεια, θα βρει μπροστά του όχι κατ’ ανάγκη τη σιδηρά πυγμή του ισχυρού, αλλά πολύ περισσότερο την αχαριστία και το φθόνο των συνανθρώπων του, αδυναμίες που (την ίδια στιγμή) αποτελούν και αναπόσπαστο τμήμα του ιδίου του «εγώ». Ας μην λησμονούμε, βέβαια, ότι ο Byron ουκ ολίγες φορές κατέστη αντικείμενο χλευασμού από κύκλους της Λονδρέζικης αριστοκρατίας, όχι μόνο λόγω φημολογιών που τον συνέδεαν με πράξεις ομοφυλοφιλικές (από τα πιο επαίσχυντα ταμπού της Βικτωριανής Βρετανίας), αλλά πολύ περισσότερο εξαιτίας των πολιτικών του πεποιθήσεων: ο Byron πολλές φορές είχε ενεργά υπερασπιστεί αγρότες, λουδίτες και εξεγερμένους χωρικούς οι οποίοι αντιμετώπιζαν βαρύτατες κατηγορίες (που έφταναν μέχρι και τα πρόθυρα θανατικής καταδίκης) λόγω ανυπακοής και διασάλευσης της έννομης τάξης κατά τη Βικτωριανή εποχή.
Αυτό που, ωστόσο, προκαλεί μεγάλη εντύπωση είναι το γεγονός ότι ο Προμηθέας παραμένει σιωπηλός («A silent suffering, and intense») καθ’ όλη τη διάρκεια της άδικης τιμωρίας του. Σε κανένα σημείο του ποιήματος δεν εκφράζει λύπη ή οργή. Ποιός είναι ο λόγος που ο ποιητής επέλεξε για τον Προμηθέα τούτη την εκκωφαντική σιωπή; Αν πραγματικά η φιγούρα του Προμηθέα αντικατοπτρίζει τον ελεύθερο άνθρωπο, αυτόν που από την πρώτη στιγμή θα κληθεί να θυσιάσει κάθε προσωπική ευμάρεια για το κοινό αγαθό, τότε δεν έχουμε παρά να αναγνωρίσουμε την πιο σημαντική αρετή που αρμόζει στον άνθρωπο αυτόν: πρόκειται για την αρετή που περιφρονεί αυτό που ο Νίτσε στη Γενεαλογία των Ηθών1 αποκαλούσε «δουλική ηθική». Σε αντίθεση με την αριστοκρατική ηθική, η δουλικότητα παραπέμπει στην τάση κάθε αδύναμου να εγκλωβίζεται στη δυστυχία του, να παγηδεύεται σε μια ατέρμονη μνησικακία (re-sentment) και στο ρεβανσισμό που η βαναυσότητα της αδικίας γεννά και τροφοδοτεί. Συχνά, παράγωγο της μνησικακίας είναι ο θυματισμος, ένα συναίσθημα καταπίεσης που συχνά διέπει τη σκέψη και τους λογισμούς των αδύναμων. Η παγίωση του θυματισμού μπορεί εύκολα να οδηγήσει στην ανικανότητα: όταν συνηθίζουμε στην ιδέα πως η θέση στην οποία βρισκόμαστε είναι αποτέλεσμα της αδικίας που κάποιος ισχυρός μας επέβαλε λόγω της δικής μας αδυναμίας να αντισταθούμε, την ίδια στιγμή τείνουμε -συνειδητά ή ασυνείδητα- να αποδεχόμαστε τούτη την αδυναμία ως μια de factoκατάσταση. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, καταλήγουμε να αναζητούμε το έλεος και τη συμπόνοια του ισχυρού, καλλιεργώντας έτσι σχέσεις εξάρτησης, αντί να επιδιώκουμε τον αυτοέλεγχο και την αυτοδυναμία. Το πάθος για εκδικηση ενισχύει τις σχέσεις εξάρτησης: από τη στιγμή που αναπαράγει την ίδια διαλεκτική ισχυρού/ανίσχυρου εξαντλεί όλο τον πολιτικό χρόνο σε τούτη την αντιπαράθεση, αντί να οδηγεί στη δημιουργία συνθηκών που θα μπορούσαν να ανοίξουν μονοπάτια για χώρους αναδημιουργίας, χώροι εντός των οποίων μπορούν να δημιουργηθούν αντιπαραδείγματα, βασισμενα στις αρχές της δικαιοσύνης. Η απόγνωση που χαρακτηρίζει το συναίσθημα του θυματισμού και η ένταση με την οποία οι μνησίκακες σκέψεις εκδηλώνονται, οδηγούν στην καταστολή αυτού που ο Πλάτωνας2 όριζε ως «λογικό μέρος της ψυχής»· πρόκειται για τη δυνατότητα του ανθρώπου να χρησιμοποιεί την κρίση του ώστε να οδηγείται στην αλήθεια. Μπορούμε, ωστόσο, να ταυτίσουμε το λογικό όχι μονάχα με την ικανότητά μας να λογιζόμαστε ορθά, να διαχωρίζουμε δηλαδή ποιές πράξεις είναι ευπρεπείς και ποιές όχι – κάτι που παραπέμπει στο περιβόητο «reckoning with consequences» (κατά τον Hobbes)3 και στο animali rationale (δηλαδή στην παρερμηνεία του Αριστοτελικού όρου «ζῷον λόγον ἔχον» σε «ζώο ορθολογικό» κατά τη Ρωμαϊκή εποχή)4 – αλλά ταυτόχρονα και με την ομιλία, το κατ’ εξοχήν αντίδοτο στη βίας, όπως είχε πολλές φορές ισχυριστεί η Arendt5. Ο λόγος που (για την Arendt) η βία, η μοχθηρία και η βαναυσότητα δεν οδηγούν στην ελευθερία οφείλεται στο γεγονός ότι η ίδια η ελευθερία, ως συνθήκη, είναι ταυτόσημη με την πράξη (action), δηλαδή την κοινή συνεύρεση όπου η κρίση αποτελεί προϊόν σύγκρουσης ιδεών (του λεγόμενου ‘αἰὲν ἀριστεύειν, κατά τη ρεπουμπλικανική εκδοχή) και όχι σύγκρουσης ανθρώπων6.
Οι αποστάσεις, βέβαια, που χωρίζουν το Νίτσε (έναν ορκισμένο εχθρό του Χριστιανισμού και του Εβραϊσμού) με τον Byron (του οποίου η θρησκευτικότητα είναι ευδιάκριτη στα περισσότερα ποιήματά του) είναι τόσο μεγάλες, όσο και η χρονική (αλλά και ποιοτική) απόσταση που χωρίζει τον Ρομαντικό κόσμο του Νίτσε και του Byron με τον ρεπουμπλικανικό Ελληνικό και Ρωμαϊκό κόσμο της αρχαιότητας. Ποιά κοινή συνιστώσα μπορεί να βρεθεί μεταξύ ενός Νίτσε, που μισούσε κάθε δημοκρατικό κίνημα θεωρώντας το μια γενεαλογική συνέχεια του Χριστιανισμού, μια ζωντανή έκφραση της δουλικής ηθικής, του θυματισμού και της ελεημοσύνης, και ενός ριζοσπάστη της Βικτωριανή εποχής, με ενεργό ρόλο τόσο στο κίνημα για την απελευθέρωση της βόρειας Ιταλίας από την Αυστρία όσο και στον πόλεμο για την Ελληνική ανεξαρτησία; Στην πραγματικότητα, ο Νίτσε υπήρξε γνήσια έκφραση μιας εποχής που τη δημοκρατία στιγμάτισε η τραγική κατάληξη της Γαλλικής Επανάστασης και ο τρόμος των Ιακωβίνων, οι οποίοι ταύτισαν την έννοια του λαού με τη «γενική βούληση», δηλαδή το ομογενοποιημένο πλήθος που το διακρίνει μια σαγηνευτική ομοφωνία και μια ιδιόρρυθμη ομοιομορφία γεύσεων, τρόπων και αντιλήψεων, ένα συμπαγές σώμα που μετατρέπεται σε στατική εικόνα η οποία συμβολικά βρίσκει έκφραση μέσα από κάποιο(ν) ηγετικό (αντι)πρόσωπο7. Όμως, η Γαλλική Επανάσταση, που κατέληξε σε λουτρό αίματος, εξακολουθεί να θεωρείται σημείο αναφοράς σε κάθε πολιτική συζήτηση. Αντίθετα, λιγότερη σημασία δόθηκε στην περίπτωση της Αμερικανικής Επανάστασης αλλά και στα δημοκρατικά ρεύματα εντός του Αγγλοσαξωνικού κόσμου, που αντί να ενστερνιστούν τη Ρουσωϊκή ιδέα της γενικής βούλησης βασίστηκαν (τουλάχιστον σε μεγαλύτερο βαθμό) στη ρεπουμπλικανική ιδέα της ατομικής δόξας (να μή συγχέεται με τη φιλελεύθερη έννοια του ατομικού δικαιώματος) και της συνένωσης κάτω από έναν κοινό στόχο, τη δημόσια ευτυχία.
Επιστρέφοντας στη συζήτηση αναφορικά με τον Προμηθέα, ο Byron αρνείται τη δουλική ηθική. Ο θυματισμός και η ελεημοσύνη δεν συμβαδίζουν με τα ιδανικά του δικαίου και με όσους ανθρώπους μάχονται για αυτά: «Titan! to thee the strife was given / Between the suffering and the will / Which torture where they cannot kill». Πίστη, επιμονή, ατέρμονη θέληση, αδιάκοπη θυσία, αυτοδυναμία, προσήλωση στον στόχο (την ευπρέπεια και το δίκαιο)… καμία τιμωρία, όσο σκληρή και αν είναι, δεν μπορεί να κάμψει το ηθικό του φιλοδίκαιου ανθρώπου· τί είναι, το δίκαιο αν όχι μια συνεχόμενη σύγκρουση με την αδικία; Τί είναι η επικράτησή του στον κόσμο των ανθρώπων αν όχι μια αδιάκοπη ηρωική μάχη; Τί περισσότερο και τί λιγότερο προϋποθέτει αν όχι θάρρος, τόλμη, αρετή και ισχυρή βούληση (στοιχεία που συναντά κανείς στη φιγούρα του Προμηθέα) αντί για το έλεος του ισχυρού; Αν υπάρχει κάτι που χαρακτηρίζει τον τολμηρό και επαναστατημένο άνθρωπο και τον διαχωρίζει από τον οκνηρό, τον δειλό, τον επαίτη και τον βάναυσο, δεν είναι παρά η αυτοπεποίθηση, όπως ισχυρίζεται ο Ralph Waldo Emerson στο δοκίμιο Heroism8. Όπως βλέπουμε, ο (επιθυμητός) ηρωισμός αντιτίθεται στη δουλική ηθική του μεμψίμοιρου θυματισμού, απόρροια της οποίας είναι η μνησικακία. Παράγωγο της μνησικακίας είναι ο θρυμματισμός του εαυτού (κατά τον Lasch)που συνοδεύεται από ναρκισσισμό και ακρισία, οδηγώντας στη διάβρωση και ταχεία αποσύνθεση του εύθραυστου κοινού μας κόσμου. Την ευθραυστότητα του κόσμου αυτού διακρίνουν τα ίδια του τα θεμέλιά του, χτισμένα με ιδρώτα αιώνων· αρκούν, όμως, μόνο λίγα δευτερόλεπτα απερισκεψίας, αλαζονείας και υπερβολής για να τον μετατρέψουν σε ανθρώπινα ερείπια: «The ruling principle of Hate / Which for its pleasure doth create / The things it may annihilate». Βέβαια, οποιαδήποτε σύνδεση του πασιφισμού με την αδράνεια και την ατολμία δεν αποτελεί τίποτα παρά έκφραση πεσιμισμού, απόγνωσης και μοιρολατρίας, συναισθήματα που εξίσου αντικατοπτρίζουν τον δουλικό αντι-ηρωισμό και την ευθραυστότητα της θυματικής λογικής. Αξίζει στο σημείο αυτό να διατρέξουμε στη ζωή και στο έργο του Martin Luther King, αυτού του ζωντανού θρύλου της περιόδου του Κινήματος για τα Πολιτικά Δικαιώματα, επισπεύδοντας την προσοχή μας στον τρόπο με τον οποίο ο ίδιος επεδίωκε με θάρρος, πείσμα και επιμονή να υπερασπιστεί την ισχύ του λόγου (μέσα από τα Χριστιανικά του διδάγματα) ενάντια στη βία, μέσα από τις εκκλήσεις του για οικουμενικότητα και ανοιχτή συμμετοχή σε κινητοποιήσεις ενάντια στην ὕβρη του ρατσισμού. Αξίζει να προσέξουμε με πόση τόλμη, αυτο-θυσία (αλλά και πίστη στον «απλό άνθρωπο»)10 ο King επιχείρησε να ξεριζώσει τη μνησικακία των Νέγρων της Αμερικής ως παράγωγο της αδικίας, χαράζοντας μια νέα πορεία φυλετικής δικαιοσύνης11. Η Χριστιανική αγάπη, όπως την αντιλαμβανόταν ο ίδιος, δεν ήταν ούτε μια συναισθηματική ανάγκη ελεημοσύνης, μήτε μια απεγνωσμένη αναζήτηση ενός στοργικού καταφυγίου για τους εξωβελισμένους ανθρώπους του, αλλά μια αυθεντική προσπάθεια αποτίναξης του μίσους και της εκδίκισης, μια ελπίδα για τον τερματισμό κάθε βιαιοπραγίας, η μόνη πραγματική διέξοδος στον λόγο και την πράξη12.
Το γεγονός, ωστόσο, ότι α) ο ηρωισμός του King (μια σύγχρονη αντανάκλαση του Μπαϋρονικού Προμηθέα), από τις πιο ζωντανές εκφράσεις απόρριψης της δουλικής ηθικής, και β) από τη στιγμή που αυτός ο ηρωισμός συνδέεται με φιλοσοφικά διδάγματα του Χριστιανισμού, μας οδηγεί στο εξής συμπέρασμα: η πολεμική του Νίτσε ενάντια στο Χριστιανικό πνεύμα, από το οποίο (σύμφωνα με τον ίδιο) η δουλική ηθική πηγάζει, φαίνεται σαθρή και μονομερής. Εξίσου μονομερής είναι και η σύνδεση της δουλικότητας με τη μνησικακία που υποτίθεται πως όλα δημοκρατικά κινήματα (κατά το Νίτσε) ανεξαιρέτως αναπαρήγαγαν. Αξίζει να μελετήσει κανείς τις κινητοποιήσεις των Αμερικανών αγροτών κατά τα τέλη του 19ου αιώνα, όπως περιγράφονται από τον Lawrence Goodwyn13. Το ποπουλίστικο αυτό κίνημα συσπειρώθηκε γύρω από τη συνομοσπονδία αγροτών (Farmers Alliance). Παρότι υποκινήθηκε από μια έντονη δυσαρέσκεια ενάντια στην τεχνολογική πρόοδο και την οικονομική καταρράκωση που οι πολιτικές των καπιταλιστών της Νέας Υόρκης είχαν επιφέρει στον Αμερικανικό νότο, κατάφερε να ξεφύγει από τη στείρα και δουλική μνησικακία που αναπαράγει το δίπολο του λαϊκισμού – του διαχωρισμού μεταξύ «εμείς» και «αυτοί» – φτάνοντας στο σημείο οι ίδιοι οι αγρότες (η πλευρά του «εμείς» με άλλα λόγια) να διοργανώνουν πολιτικές συνελεύσεις αυτο-εκπαίδευσης (όπως τις αποκαλεί ο Goodwyn), παίρνοντας από μόνοι τους τον έλεγχο της γης, της οικονομίας και της παραγωγής, αντί να εγκλωβίζονται σε διακυβεύματα επαιτείας, σε εκκλήσεις για ελεημοσύνη και λύπηση.
Αν υπάρχει κάποιο στοιχείο που όχι μόνο μας επιτρέπει να αποτινάξουμε τη δουλική ηθική αλλά ταυτόχρονα να ενστερνιστούμε την αρετή, αυτό το στοιχείο συναντάμε στον ηρωισμό της αυτο-βοήθειας (όπως θα συμφωνούσε ο Emerson). Είναι αυτό που μας επιτρέπει να αντισταθούμε στην τυραννία της μοίρας («The deaf tyranny of Fate» κατά τον Byron), στις απρόβλεπτες και καταστροφικές ορέξεις της fortuna (βλ. Μακιαβέλλι)14. Είναι το μόνο στοιχείο που, μέσω της κρίσης και της πράξης, μας επιτρέπει να αντισταθούμε στην ὕβρη που διέπει την ίδια την ανθρώπινη ύπαρξη. Η ὕβρις αναφέρεται στην λυσσαλέα επιθυμία της παράβασης15 αλλά πάνω απ’ όλα στην υπερβολή του ανθρώπου, στην τάση του προς το ναρκισσισμό και την παραφροσύνη, στην παραβίαση των ορίων16 και στην αδυναμία του να αυτοπεριορίζεται. Η πτώση της Αθηναϊκής δημοκρατίας – για τον Καστοριάδη – είναι ταυτόχρονα το αποτέλεσμα και η αιτία της ύβρεως που κυρίευσε τον δῇμον λόγω της αδυναμίας του να αυτοπεριοριστεί. Ο ίδιος17 γράφει χαρακτηριστικά:
το χάος το έχουμε και μέσα μας με τη μορφή της ύβρεως, δηλαδή της άγνοιας ή της αδυναμίας αναγνωρίσεως των ορίων των πράξεων μας. Διότι αν τα όρια ήταν σαφή και αναγνωρίσιμα εκ των προτέρων, δεν θα υπήρχε ύβρις, θα υπήρχε απλώς παράβαση ή αμάρτημα, έννοιες χωρίς κανένα βάθος.
Στα λόγια του Byron: «And Man in portions can foresee / His own funereal destiny; / His wretchedness, and his resistance». Τί είναι αυτό που, εν τέλει, μας επιτρέπει να αντισταθούμε στην ίδια την ὕβρη, αν όχι ο λόγος, η ομιλία, η ανοχή, η κρίση και η πράξη που διευκολύνουν τη συνέυρεση και απομακρύνουν τον βίαιο κύκλο της εκδίκισης; Πώς θα μπορούσε το δίκαιο να επικρατήσει αν όχι μέσω της συνεχόμενης αναζήτησης της αλήθειας, μια διαδικασία που δεν αποτελεί ατομική πράξη αλλά δημόσια, καθότι προϋποθέτει ζωντανή επικοινωνία (διαλέγεσθαι και διαβουλεύεσθαι);
Ο δρόμος προς το δίκιο και την αρετή, λοιπόν, δεν είναι παρά μακρύς και δύσβατος! Η γνώση που μας επιτρέπει να διακρίνουμε τη δίκαιη πράξη από την απρεπή, δεν είναι παρά μια συνεχόμενη και επίπονη προσπάθεια· στην πραγματικότητα, τα όρια της ὕβρεως δεν είναι πάντοτε ορατά μήτε ευδιάκριτα. Αν υπάρχει μία ελπίδα να ελαχιστοποιηθεί η τέλεση ανήθικων πράξεων, αυτή η ελπίδα μπορεί να προέλθει μόνο μέσω της αυτο-δυναμίας και της αυτοδιδαχής που οδηγούν στην κρίση· με άλλα λόγια, μέσα από την καθημερινή μας ενασχόληση με την αδιάκοπη αναζήτηση της αλήθειας και του δικαίου. Ας υποθέσουμε ότι μια απόφαση Α οδηγεί στο Α θετικό αποτέλεσμα. Στη συνέχεια μια Β απόφαση οδηγεί στο Β ηθικό αποτέλεσμα. Μεταξύ Α και Β υφίσταται κάποια απόσταση -από το σημείο Α στο σημείο Β- που θα μπορούσε να οδηγήσει σε κάποιους στη διαπίστωση πως η απόσταση αυτή ισοδυναμεί με πρόοδο. Σε κάποια άλλη στιγμή θα μπορούσε να παρθεί μια απόφαση Γ η οποία οδηγεί στο Γ αποτέλεσμα, το οποίο ενδέχεται να είναι αρνητικό, αναιρώντας τόσο τα επιτεύγματα της Α όσο και της Β απόφασης. Κάτι τέτοιο υποδηλώνει ότι η έννοια της προόδου, της σταδιακής βελτίωσης με στόχο την αναζήτηση μιας τελειότητας, αποτελεί ιστορική και θεωρητική πλάνη, καθότι είναι αδύνατο να γνωρίζουμε και να προδικάζουμε τις συνέπειες όλων μας των αποφάσεων. Με άλλα λόγια, η ηθική αυτοδιδαχή δεν δύναται να εγγυηθεί την απόλυτη επικράτηση του φυσικού δικαίου και την εξάλειψη του πολέμου· μπορεί όμως να μας παρέχει την δυνατότητα, την ελπίδα, πως ο πόλεμος θα ελαχιστοποιηθεί (ιδίως αν αυτές οι αποφάσεις παίρνονται με το λόγο και δεν αποτελούν ενός ανδρός αρχή). Αυτός είναι, λοιπόν, ο δύσβατος δρόμος που ο ηρωικός άνθρωπος καλείται να βαδίσει: ο δρόμος της αντίστασης στην καταστροφή (wretchedness / resistance), αντίσταση που προκύπτει μέσα από το λόγο (που δώρισε ο Προμηθέας στους ανθρώπους) και όχι από την επαιτεία ή την ατελέσφορη μνησικακία. Είναι ο ηρωισμός μια ελπίδα ενάντια τόσο στον δουλικό πεσιμισμό όσο και στον οπτιμισμό του ιδεαλισμού των ουτοπικών ιδεολογιών, ενάντια στις οποίες μας προειδοποιεί ο Ντοστογιέφκσι στο Υπόγειο18.
1Βλ. Friedrick Nietzsche. 2003. The Genealogy of Morals. New York Dover Thrift Editions (σ.16).
2Πλάτωνας. 2002. Πολιτεία. Αθήνα: Εκδόσεις Πόλις. (σ.320)
3Thomas Hobbes. 2006. Leviathan. New York: Dover Publications Classics.
4Βλ. Hannah Arendt. 1998. The Human Condition. Chicago: Chicago Publication Press. (σ.27).
5Βλ. Hannah Arendt. 1969. On Violence. London: A Harvest Book. Τούτο το βιβλίο εξηγεί τους λόγους που η βία και η πολιτική πράξη, η οποία βασίζεται στην ομιλία και την ακοή, είναι έννοιες αντιθετικές. Η πρώτη αρμόζει στα άβουλα θυρία, στα όντα που λόγω της αδυναμίας τους να συσπειρώσουν ομάδες όπου όλοι οι κανόνες ορίζονται με βάση τη γλώσσα, καταφεύγουν στην ισχύ. Παρόμοιες αναλύσεις μπορεί να βρει κανείς στο βιβλίο The Human Condition (1998). Chicago: Chicago Publication Press.
6Βλ. Hannah Arendt. 2005. The Promise of Politics. New York: Schocken Books. (σ.16).
7Βλ. Hannah Arendt 1990. On Revolution. London: Penguin Books. (κυρίως πρώτο και δεύτερο κεφάλαιο). Αναφορικά με την ιδέα της «γενικής βούλησης», βλ. Jean-Jacques Rousseau. 1997. The Social Contract (and other later political writings). Oxford: Oxford University Press. (σ.52). Σχετικά με τα ρεπουμπλικανικά στοιχεία της Αμερικανικής Επανάστασης, βλ. Gordon Wood. 2003. The American Revolution. New York: The Modern Library, και Bernard Bailyn. 1967. The Ideological Origins of American Revolution. Cambridge: The Harvard University Press.
8Ralph Waldo Emerson. 2000. The Essential Writings of Ralph Waldo Emerson. New York: The Modern Library (σ.225).
9Christopher Lasch. 1991. The Culture of Narcissism. New York: W & W Norton
10Σε συνέντευξη στο περιοδικό Atlantic, η Nikki Giovanni, μιλώντας για τον Martin Luther King, λέει τα εξής: «Cause if we don’t have faith in the people, then how are we going to go forward? But Martin had faith in the people. You’re standing there on the [National] Mall, speaking to the people because you believe in them».
11Βλ. Christopher Lasch. 1991. The True and Only Heaven. New York: W & W Norton. Κεφ: The Spiritual Discipline Against Resentment.
12Βλ. Martin Luther King. 1986. A Testament of Hope. New York: A Harper One. (σ.13).
13Lawrence Goodwyn. 1976. Democratic Promise: The Populist Movement in America. New York: Oxford University Press.
14Βλ. Nicollo Machiavelli. 1992. The Prince. New York: Dover Publications. (σσ.66-9)
15Κορνήλιος Καστοριάδης. 2006. Η Ελληνική Ιδιαιτερότητα (τόμος Α). Αθήνα: Κριτική. (σ.177)
16Κορνήλιος Καστοριάδης. 2008. Η Ελληνική Ιδιαιτερότητα (τόμος Β). (σσ.110-111)
17Κορνήλιος Καστοριάδης, 1999. Η Αρχαία Ελληνική δημοκρατία και η Σημασία της για μας Σήμερα. Αθήνα: Υψιλον βιβλία. (σ.22-23)
18Fyodor Dostoyevsky. 2004. Notes from Underground. New York: Sigent Classics.


πηγή:

https://anhsyxia.wordpress.com/

Διονύσης Σαββόπουλος, Μη μιλάς άλλο γι’ αγάπη

Διονύσης Σαββόπουλος, 

Μη μιλάς άλλο γι’ αγάπη

Μη μιλάς άλλο γι’ αγάπη
Μουσική & στίχοι: Διονύσης Σαββόπουλος
Πρώτη εκτέλεση: Διονύσης Σαββόπουλος (σε δίσκο 45 στροφών το 1964)
Μία η άνοιξη ένα το σύννεφο χρυσή βροχή
βροχή που χόρευε σε κάμπο ώριμο ως το πρωί
σαν στάχυα έλυσες πάνω στους ώμους μου χρυσά μαλλιά
σαν στάχυ χόρεψες σαν στάχυα αμέτρητα ήταν τα φιλιά
Μη μιλάς άλλο για αγάπη η αγάπη είναι παντού
στην καρδιά μας στη ματιά μας τρώει τα χείλη τρώει το νου
όταν θα ’χουμε υποφέρει, καλημέρα θα μας πει
θα μας φύγει θα ξανάρθει κι όλο πάλι απ’ την αρχή
Μία η θάλασσα ένας ο ήλιος της γλάροι λευκοί
ήλιος και θάλασσα γλυκό κορίτσι ζεστό πρωί
πρωί κι ορθάνοιξα τα δυο σου πέταλα μ’ ένα φιλί
κι εσύ μου χάρισες όλη την άνοιξη σ’ ένα κορμί
Μη μιλάς άλλο για αγάπη η αγάπη είναι παντού
στην καρδιά μας στη ματιά μας τρώει τα χείλη τρώει το νου
όταν θα ’χουμε υποφέρει, καλημέρα θα μας πει
θα μας φύγει θα ξανάρθει κι όλο πάλι απ’ την αρχή
Χθες ήταν έρωτας χθες ήταν σύννεφο χρυσή βροχή
χθες ήταν θάλασσα γλάρος που χόρευε με το πρωί
τώρα είναι η σιωπή τώρα είναι η λησμονιά κι ο χωρισμός
κι όλα τα αστέρια του θαρρείς πως έσβησε ο ουρανός
Μη μιλάς άλλο για αγάπη η αγάπη είναι παντού
στην καρδιά μας στη ματιά μας τρώει τα χείλη τρώει το νου
όταν θα ’χουμε υποφέρει, καλημέρα θα μας πει
θα μας φύγει θα ξανάρθει κι όλο πάλι απ’ την αρχή
https://thepoetsiloved.wordpress.com/

Μέχρι που μπορεί να φτάσει κάποιος για να αποδείξει την αθωότητα του

Μέχρι που μπορεί να φτάσει κάποιος για να αποδείξει την αθωότητα του

a-1983-pinellas-county-courtroom-photo.jpg
Το σημερινό μας κείμενο θα είναι κάπως κωμικό μιας και θα αναφερθούμε σε ένα τραγελαφικό περιστατικό που συνέβη στην κομητεία Pinellas της Florida των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής.
Την δεκαετία του 80’, πιθανώς ακόμη μέχρι και σήμερα, στην συγκεκριμένη πολιτεία υπήρχε νομοθεσία ενάντια στην γύμνια διότι πρόσβαλε την δημόσια αιδώ. Επίσης, εάν στον χώρο που συλλαμβανόσουν υπήρχε αλκοόλ η ποινή θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη!
Μια μέρα λοιπόν του 1983, κάποιοι υπό κάλυψη αστυνομικοί πήγαν σε ένα μπαράκι για έλεγχο, όπως έκαναν συνήθως. Στο μπαράκι υπήρχαν 3 σερβιτόρες με μίνι σορτσάκια, όπου σέρβιραν τους υπό κάλυψη αστυνομικούς αλκοολούχα ποτά. Οι τελευταίοι, για λόγους που δεν μάθαμε ποτέ, θεώρησαν ότι τα σορτάκια ήταν πολύ κοντά έτσι αποφάσισαν να τις συλλάβουν. Η κατηγορία ήταν ότι εξέθεσαν τον κώλο και το αιδοίο τους στο κοινό!
Οι κοπέλες έφεραν αντίρρηση στην κατηγορία των αστυνομικών έτσι αποφάσισαν να λύσουν το πρόβλημα τους στο δικαστήριο. Μάλιστα, η μια από τις κοπέλες, αποφασισμένη να αποδείξει την αθωότητα της στο δικαστή David A. Demers, έσκυψε μπροστά του και του έδειξε πως τα σορτς ήταν πολύ μεγάλα άρα οι κατηγορίες των αστυνομικών δεν ευσταθούσαν!
O δικαστής, όπως φαίνεται από την φωτογραφία, έμεινε λίγο να δει το θέαμα (!) μέχρι που αποφάσισε ότι οι κοπέλες είχαν δίκαιο άρα έπρεπε να αθωωθούν. Η φωτογραφία του Jim Damaske, με την σερβιτόρα να σκύβει, έγινε ιδιαίτερα διάσημη αφού συμπεριλήφθηκε στο ετήσιο περιοδικό, που έβγαζε τότε το Playboy, “The Year in Sex”.
Και όμως αυτά συμβαίνουν στις κοινωνίες που ζούμε είτε σ’ αρέσουν ή όχι!
 https://perithorio.wordpress.com/

Μυστηριώδες πλάσμα στην Αίγυπτο θάφτηκε με τιμές Φαραώ! ! ' Ήρθε από τα αστέρια' λένε οι επιγραφές! (BINTEO) -- Mummy Found In Egypt 2012 HD

 Μυστηριώδες πλάσμα στην Αίγυπτο θάφτηκε με τιμές Φαραώ!! 'Ήρθε από τα αστέρια' λένε οι επιγραφές! (BINTEO)

Μυστηριώδες πλάσμα στην Αίγυπτο θάφτηκε με τιμές Φαραώ!! '
Ήρθε από τα αστέρια' λένε οι επιγραφές! (BINTEO)
Το εύρημα ανακαλύφθηκε σε έναν τάφο στην περιοχή Λαχούλ της Αιγύπτου από τον καθηγητή Βίκτορ Λούμπεκ του πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια.Ο Αμερικανός καθηγητής είπε ότι..εντοπίστηκε σε μια μικρή πυραμίδα κοντά στην πυραμίδα του Φαραώ Σενουσρέτ Β΄.

«Η μούμια μοιάζει σαν πλάσμα εξωγήινο και χρονολογείται πάνω από δύο χιλιάδες χρόνια, δείχνει σαν ένα ανθρωποειδή. Έχει μεγάλο κεφάλι, μεγάλα μάτια και ένα μικρό και λεπτό σώμα», δήλωσε μια πηγή από την Αίγυπτο η οποία έχει δώσει λεπτομέρειες αλλά και φωτογραφίες από την παράξενη μούμια- διατηρώντας, όμως, την ανωνυμία.

Ο καθηγητής Victor Lubek πιστεύει ότι το λείψανο μουμιοποιήθηκε προσεχτικά και αποθηκεύθηκε στην πυραμίδα και αυτό δηλώνει ότι ο αποθανών είχε περάσει από όλες τις τελετές και τις διαδικασίες που ακολουθούνται μετά το θάνατο στην αρχαία Αίγυπτο.

«Το σώμα του νεκρού θάφτηκε με μεγάλο σεβασμό και φροντίδα και συνοδεύεται από μια σειρά παράξενων αντικειμένων. Υπάρχουν επιτύμβιες επιγραφές που υποδεικνύουν ότι αυτός ήταν σύμβουλος του Φαραώ και έφερε το όνομα Οϊρούνετ που θα πει ‘Αστήρ’ ή ότι «προήλθε από τα αστέρια».

Γύρω από το σώμα του βρέθηκαν αντικείμενα τα οποία οι αρχαιολόγοι δεν μπορούν να τα προσδιορίσουν», είπε ο καθηγητής.





eleysis-ellinwn.gr

ΠΗΓΗ: https://greek1.blogspot.com/2014/11/mustiriodesplasmastinaigupto8aftikemetimesfaraoar8eapotaasterialeneoiepigrafes.html#ixzz5H5yHKTOM 
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη 



Μαρξ από τους Κινέζους

Μαρξ από τους Κινέζους

Posted by sarant 

Κινέζικο λέμε ή ίσως λέγαμε, ένα προϊόν, ιδίως συσκευή, χαμηλής τιμής αλλά και ευτελούς ποιότητας,  που γρήγορα χαλάει και την πετάμε. Ο όρος έχει καταγραφεί εδώ και 9-10 χρόνια στο slang.gr και σε περσινό άρθρο είχα παρατηρήσει ότι έχει αρχίσει να παλιώνει αφού μέσα σε δυο δεκαετίες η ποιότητα των κινέζικων προϊόντων αυξήθηκε κατακόρυφα. Οι εκφράσεις της αργκό έτσι κι αλλιώς ανανεώνονται με μεγάλη ταχύτητα και αυτή τη στιγμή για την ευτελή ποιότητα πολύ περισσότερο ακούγεται η έκφραση «από τα Λιντλ», αν και αυτή λέγεται συνήθως μεταφορικά, π.χ. «καθηγητής από τα Λιντλ».
Στις 5 Μαΐου, που συμπληρώθηκαν τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Καρλ Μαρξ, έγιναν στη γενέτειρά του, την πόλη Τριρ (Trier) της δυτικής Γερμανίας, τα αποκαλυπτήρια του αγάλματός του.
Το χάλκινο άγαλμα, με ύψος 4 μ και 40 (πεντέμισι με τη βάση), είναι έργο του γλύπτη Wu Weishan και προσφέρθηκε δώρο στον δήμο του Τριρ από τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας.
Τα αποκαλυπτήρια του αγάλματος ήταν μία μόνο από τις πολλές εκδηλώσεις που έγιναν στην πόλη για τα 200 χρόνια του Μαρξ. Στην εναρκτήρια εκδήλωση παρευρέθηκε και ο πρόεδρος της Κομισιον Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, γείτονας άλλωστε αφού το Τριρ απέχει σαράντα λεπτά από την πολη του Λουξεμβούργου. Στην ομιλία του θέλησε να απαλλάξει τον Μαρξ από όσα γίνανε στο όνομά του, αφού, τάχα, «πολλα από αυτά που έγραψε αναδιατυπώθηκαν στο αντίθετό τους».
Να πούμε εδώ ότι το επώνυμο Μαρξ είναι συχνό σε όλη την περιοχή. Μάλιστα, στο Λουξεμβούργο υπάρχει οδός, και μάλιστα βουλεβάρτο, Σαρλ Μαρξ, που όμως δεν ονομαστηκε έτσι προς τιμήν του Γερμανού φιλόσοφου αλλά από έναν ομοϊδεάτη του, τον κομμουνιστή γιατρό Σαρλ Μαρξ που πολεμησε με τους μακί στη Γαλλία, εγινε υπουργός στην κυβέρνηση εθνικής ενότητας μετά τον πόλεμο αλλά σκοτώθηκε λίγο αργότερα σε τροχαίο.
Το άγαλμα του Καρλ Μαρξ έχει τοποθετηθεί πολύ κοντά στον εμπορικό πεζόδρομο της πόλης και στο σημαντικότερο αξιοθέατό της, τη ρωμαϊκή Πόρτα Νίγκρα (μαύρη). Τη φωτογραφία πιο πάνω την έβγαλα το περασμενο Σάββατο που πήγα να δω το άγαλμα. Είχε λαμπρό ήλιο, αρκετό κόσμο, ανάμεσά τους και Κινέζους τουρίστες που έβγαζαν σέλφες με καμάρι.
Διότι φυσικά ο δήμος του Τριρ καλοδέχτηκε το άγαλμα ελπίζοντας ότι θα αποτελέσει σημαντικό τουριστικό αξιοθέατο. Έγιναν άλλωστε -και γίνονται ακόμα- πολλές εκδηλώσεις για τον Μαρξ και τη ζωή του, κάποιες αξιόλογες και κάποιες πιο πανηγυριώτικες.
Στα φανάρια σε δυο σημεία της πόλης (κοντά στο άγαλμα και κοντά στο σπίτι του Μαρξ) οι φιγούρες του Σταμάτη και του Γρηγόρη αντικαταστάθηκαν από μορφές του Μαρξ (Εμπρός, Μαρξ! θα μπορούσαμε να πούμε), ενώ στο μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο της πόλης μπορούσες να βγάλεις φωτογραφία πλάι σε έναν ηθοποιό μεταμφιεσμένο σε Μαρξ, όπως γινεται τα Χριστούγεννα με τον Αγιοβασίλη.
Διάβασα επίσης ότι θα κυκλοφορήσουν και επετειακά χαρτονομίσματα με το πρόσωπο του Μαρξ, αξίας 0 ευρώ, που θα πουλιούνται προς 3 ευρώ το κομμάτι. Είναι αυτό που λέμε, οτι ο καπιταλισμός θα μας πουλήσει και…. λάθος, αλλού πήγαινε αυτό. Πάντως, όπως βλέπω, τα χαρτονομίσματα θα κυκλοφορήσουν μεν τον Ιούλιο αλλά μπορείτε να τα παραγγείλετε απο τώρα.
Στο Τριρ υπάρχει και το Σπίτι του Μαρξ, δηλαδή το σπίτι στο οποίο γεννήθηκε ο Κάρολος, που έχει αγοραστεί απο το Ίδρυμα Φρίντριχ Έμπερτ, που ανήκει στο γερμανικό SPD, και έχει γίνει μουσείο, εδώ και πολλά χρόνια. Απέχει περίπου 1100 μέτρα από το άγαλμα, είναι δηλαδή στην άλλη άκρη του πεζοδρομημενου κεντρου της πόλης, η οποία, με το να είναι η πιο αρχαια πόλη της Γερμανίας έχει πολλά αξιοθέατα στο κέντρο της, ανάμεσά τους και τη βασιλική του Κωνσταντίνου (του Μεγάλου) -μάλιστα σε αυτό το κτίριο μέσα μιλάει ο Γιούνκερ στο βιντεάκι πιο πάνω.
Ωστόσο, έναν χρονο μετά τη γέννηση του Καρλ, οι γονείς του μετακόμισαν, κι έτσι το «Σπίτι του Μαρξ» τυπικά μόνο ανταποκρίνεται στον τίτλο αυτό. Το επόμενο σπίτι τους, στο οποίο πέρασε τα παιδικά και τα εφηβικά του χρόνια ο Κάρολος, βρίσκεται πολύ πιο κοντά στην Πόρτα Νίγκρα και στο άγαλμα, στη Σιμεόνστράσε, που ειναι o κεντρικός εμπορικός (πεζό)δρομος της πόλης, από την Πόρτα Νίγκρα ως την αγορά -μάλιστα ειναι ο εμπορικότερος δρόμος της Γερμανίας για μια πόλη μεγέθους κάτω των 250000 κατοίκων. Κι αυτό το σπίτι σωζεται.
Η οικογένεια του Μαρξ ήταν μια εύπορη μεσοαστική εβραϊκή οικογένεια. Ο παππούς του ήταν ο ραβίνος του Τριρ, θέση που είχαν και αρκετοί παλιότεροι πρόγονοί του. Ωστόσο, περί το 1824 αλλαξοπίστησαν οικογενειακώς και εγιναν ευαγγελικοί. Ο πατέρας του άλλαξε το όνομά του, από Χέρσελ στο γερμανοπρεπές Χάινριχ. Η μητέρα του, η Εριέτα, είχε γεννηθεί στην Ολλανδία -η αδελφή της επρόκειτο να γεννήσει τον ιδρυτή της εταιρείας Φίλιπς. Ο Κάρολος έφυγε από τη γενέθλια πόλη σε ηλικία 17 χρονών για σπουδές, αρχικά στη Βόννη και μετά στο Βερολίνο, και δεν ξαναγύρισε ποτέ στο Τριρ παρά μόνο για σύντομες περιόδους, ολοένα και πιο σπάνιες οσο περνούσαν τα χρόνια. Έμεινε ορφανός από πατέρα στα 20 του χρόνια και οι σχέσεις του με τη σφιχτοχέρα μητέρα του δεν ήταν πολυ καλές.
Στα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μαρξ είχε μόλις εγκαθιδρυθεί ένα καθεστώς και ένα κράτος που στηρίζονταν (και) στη θεωρία του Μαρξ -η Σοβιετική Ένωση μετά την Οκτωβριανή επανάσταση. Στα 150 χρόνια, μαρξιστικά-λενινιστικά κόμματα κυβερνούσαν στη μισή Ευρώπη και στο ένα τέταρτο του πλανήτη (χοντρικά το λέω). Μετά τις καταρρεύσεις/ανατροπές του 1989 και των επόμενων χρόνων, ποιες χώρες απόμειναν; Η Κούβα και η Βόρεια Κορέα, θα πει κάποιος, αφού η Κίνα και το Βιετνάμ έχουν, πλέον, άγριο καπιταλισμό. Για την Κορέα δεν είμαι σίγουρος, πιο πολύ εθνικιστική μοναρχία είναι, αλλά η Κίνα δεν είμαι καθόλου βέβαιος ότι έχει καπιταλισμό.
Δεν το λέω αυτό μόνο επειδή στην Κίνα κυριαρχεί το κομμουνιστικό κόμμα κι επειδη ο πρόεδρος Σι Πινγκ έπλεξε το εγκώμιο του Μαρξ. Αναρωτιέμαι επίσης πόσο διαφέρει το κινέζικο καθεστώς από αυτό στο οποίο θα μπορούσε να εξελιχτεί η ΕΣΣΔ αν η Νέα Οικονομική Πολιτική (ΝΕΠ) εφαρμοζόταν «στα σοβαρά και για πολύ καιρό» όπως το είχε σχεδιάσει ο Λένιν, ο οποίος δεν ντρεπόταν να κάνει «κωλοτούμπες» και να το διαφημίζει. Πάντως, είμαι μάλλον βέβαιος ότι μια καπιταλιστική Κίνα θα είχε μετατραπει μάλλον σε οικονομική αποικία των δυτικών κρατών.
Αυτά όμως ειναι ουχρονικές υποθέσεις. Προς το παρόν, μένουμε στον Μαρξ και στο άγαλμά του από τους Κινέζους, και μπορούμε να στοιχηματίσουμε με τον εαυτό μας αν θα είναι το τελευταίο που θα στηθεί στη γηραιά μας ήπειρο ή αν θα έρθουν χρόνια όπου θα ξαναρχίσουν να υψώνονται προτομές και αγάλματά του παντού.
Και για να προλάβω την αναφορά στα σχόλια, θα κλείσω λέγοντας και για τον τάφο του Καρόλου. Ο Μαρξ πέθανε το 1883 στο Λονδίνο, και είναι θαμμένος στο νεκροταφείο του Χάιγκέιτ. Έχω πάει, με τον φίλο μου τον Δημήτρη που τότε έκανε μεταπτυχιακά εκεί και είχα πάει επίσκεψη. Μας φάνηκε πάρα πολύ μακριά απο το κέντρο, ίσως επειδή χρειάστηκε να αλλάξουμε δυο-τρία μέσα. Πάντως πήγαμε, τον είδαμε, βγάλαμε φωτογραφίες. Είχα πάρει και σοκολάτα μαζί μου, αλλά σκιουράκια δεν φάνηκαν για να τους δώσω.
Διότι, βέβαια, είχα διαβάσει ήδη το αφήγημα του Μάριου Χάκκα. Θα κλείσω με αυτό, αν και δεν συμφωνώ με όλα όσα λέει.
Πήγα στον τάφο του Μαρξ. Για να φτάσω εκεί πέρασα μέσα από ένα πάρκο με δυο λιμνούλες κι είδα ένα σκιουράκι που το τράταρα σοκολάτα. Την πήρε με τα μπροστινά ποδαράκια του και την τραγάνιζε. Έπειτα προχώρησα στο νεκροταφείο. Στη φυλακή μου ήρθε ένα δέμα που είχε μέσα και μερικές σοκολάτες. Φυσικά τις μοίρασα στους φίλους μου. Όταν αργότερα μάλωσα με κάποιον συγκρατούμενο μου το χτύπησε. «Εμένα δε μου έδωσες τσικολάτο». Ήταν ένας ορεσίβιος ισοβίτης. Λίγες μέρες αργότερα έκανε δήλωση κι έφυγε. Το νεκροταφείο παλιό, εγκαταλειμμένο. Τα Εβραίικα μνήματα στο βάθος πιο παρατημένα. Το δικό του ξεχωρίζει. Ένα μεγάλο γρανιτένιο κεφάλι. Έγραψε «Το Κεφάλαιο», αγαπούσε τη γυναίκα του, και τον χαρτζιλίκωνε ο Φρειδερίκος. Το 2000 μ.Χ. θα υπάρχουν δισεκατομμύρια μοιχοί. Το 2000 «Το Κεφάλαιο» θα είναι επιτέλους σωστά μεταφρασμένο (όχι η γυροβολιά του προϊόντου), θα μπορεί κανένας να χαίρεται το νεύρο του και την ειρωνεία του. Μασάω τη σοκολάτα μου και τον κοιτάζω. Συνήθως καταθέτουν στεφάνια ή βάζουνε μπόμπες. Σφυρίζω το τραγουδάκι «Ω Κάρολ». Μου ‘ρχεται να κατουρήσω. Ερημιά. Τραβιέμαι λιγάκι παράμερα και την αμολάω σε μία πατουλιά. Βγαίνει ο σκιούρος, φαίνεται πάρκο και νεκροταφείο συγκοινωνούν, και με τα μπροστινά ποδάρια μου κάνει νόημα πως τέλειωσε η σοκολάτα. «Άκουσε, ποντίκι, αν είσαι το ίδιο δε σου δίνω σοκολάτα. Αυτά τα πράγματα πρέπει να μοιράζονται σε όλους εξίσου. Όχι επειδή έχουμε μια γνωριμία να την εκμεταλλευτείς.» Κάποτε μοίρασα αυτό το σπάνιο είδος στη φυλακή μόνο στους φίλους με αποτέλεσμα να κάνει ο άλλος δήλωση. Έκανα μερικές νύχτες να κοιμηθώ. Εξαιτίας μου χάθηκε ένας οπαδός του Μαρξ και τώρα που βρίσκομαι μπροστά στον τάφο του δε θέλω να μου συμβεί κάτι τέτοιο. Καλά κοιμάμαι.
Άλλωστε έκανα δήλωση κι εγώ, όχι βέβαια γιατί δε μου δώσανε σοκολάτα, άλλες αιτίες. Ήταν κάποιος που συνήθιζε να λέει «ο Βλαδίμηρος είπε», κι επειδή το είπε εκείνος έπρεπε να το τηρήσουμε εμείς. Κυρίως δε μου άρεσε που τον έλεγε Βλαδίμηρο λες και ήταν πρώτα ξαδέρφια. Ένας άλλος τον έλεγε Ίλιτς. Για τον Κάρολο μιλούσανε σπάνια και για τον Φρειδερίκο ακόμα πιο σπάνια. Όμως τους άρεσε να λένε τη φράση «αφήστε τους νεκρούς να προχωρούν», που είπε καποιος μετέπειτα. Όλοι αυτοί οι μετέπειτα λέγανε μπούρδες. Εγώ αγαπούσα το Βλαδίμηρο Βλαδιμήρου με το άταχτο τσουλούφι που αποτυπωνόντανε «με τη βαριά στο καύκαλο του κόσμου», ίσως γιατί ψυλλιάστηκε νωρίς, ίσως και για κείνη τη σφαίρα που σφήνωσε στο καύκαλό του.
Όλα ξεκίνησαν απ’ αυτό το γρανιτένιο κεφάλι που στέκει μπροστά μου, κι εκείνοι κι οι άλλοι, κι ετούτοι κι οι μετέπειτα, κι οι καλοί κι οι κακοί, μόνο που οι καλοί βγήκαν γρήγορα από τη μέση, πλάκωσαν τα ντουγκασβίλια και τους ξεπάστρεψαν έτσι που μείναν πάνω μόνο οι αχώνευτοι. Θα μου πείτε «βρέστε μου μια κατσαρόλα που να βράζει το γάλα χωρίς να το χύνει». Αυτό προσπαθώ τόσα χρόνια, κάθε πρωί λέω να προσέξω για να μη φουσκώσει και πάντα την παθαίνω. Έτσι την πάθαμε όλοι, κι ίσως κι ο ίδιος ο Μαρξ, γιατί δεν πιστεύω να ήθελε αυτούς τους αχώνευτους.
https://sarantakos.wordpress.com/

Κέρκυρα: Της έπεσε ο μπότης στο κεφάλι - Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο

Κέρκυρα: Της έπεσε ο μπότης στο κεφάλι - Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Τρομακτικό ατύχημα σημειώθηκε το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου στο νησί Τρομ...