Κυριακή 19 Μαΐου 2019

Ανθρακικό: Τι είναι και πως εισάγεται στα αναψυκτικά και τα ποτά;

Ανθρακικό: 

Τι είναι και πως εισάγεται 

στα αναψυκτικά και τα ποτά;

Όλοι πίνουμε αναψυκτικά και ορισμένοι από εμάς παραπίνουμε.
Το ανθρακικό είναι διοξείδιο του άνθρακα και  τίποτα παραπάν. Είναι υπεύθυνο για το άφρισμα του αναψυκτικού και για τις φυσαλίδες που δημιουργούνται στην επιφάνειά του. Αυτές οι φυσαλίδες και ο αφρός που βλέπουμε μέσα του, δεν είναι τίποτα άλλα παρά η αποχώρηση του διοξειδίου του άνθρακα από το μίγμα. Το ερώτημα είναι, γιατί αυτό αποχωρεί και δεν αποχωρούν και άλλα συστατικά;
Οφείλεται καθαρά στον τρόπο με τον οποίο ”μπαίνει” το διοξείδιο του άνθρακα (= το ανθρακικό) στο μίγμα μας και στο ότι είναι αέριο. Ουσιαστικά ”πιέζουν” το αέριο αυτό μέσα στο αναψυκτικό κι αυτό αναμιγνύεται με το μίγμα. Αλλά θα δούμε ολοκληρωμένα τι συμβαίνει, αφού δούμε πως βάζουνε το ανθρακικό μέσα στα αναψυκτικά.
Πως βάζουνε ανθρακικό στα αναψυκτικά; Είναι αρκετά απλό. Γεμίζουνε το μπουκάλι ή το κουτάκι με το μίγμα, αφήνοντας λίγο κενό μέσα του. Στη συνέχεια, εισάγουνε πεπιεσμένο διοξείδιο του άνθρακα και αμέσως το σφραγίζουνε.
Σε αυτό το κενό, υπάρχει πεπιεσμένο διοξείδιο του άνθρακα, και ανάλογα με την πίεση που έχει, εισχωρεί και ανάλογη ποσότητα μέσα στο αναψυκτικό μας: όσο μεγαλύτερη η πίεση, τόσο περισσότερο ανθρακικό.

Όσο περνάει η ώρα, τόσο λιγότερο ανθρακικό εισχωρεί στο μίγμα και μειώνεται η πίεση. Από ένα σημείο και μετά, σταματάει. Για να κρατήσουνε όμως συγκεκριμένη δοσολογία ανθρακικού μέσα στο αναψυκτικό, εισάγουνε πάντα συγκεκριμένη ποσότητα αερίου διοξειδίου του άνθρακα, ώστε να υπάρχει πάντα πολύ συγκεκριμένος βαθμός πίεσης, ώστε να εισχωρήσει συγκεκριμένη ποσότητα.
https://www.pentapostagma.gr/

Σαλβίνι-Λεπέν κήρυξαν το τέλος της παγκοσμιοποίησης: «Είμαστε χριστιανοί, όχι στο ισλάμ» – «Αθήνα & Ρώμη διαμόρφωσαν την Ευρώπη»

Σαλβίνι-Λεπέν κήρυξαν το τέλος 

της παγκοσμιοποίησης: 

«Είμαστε χριστιανοί, όχι στο ισλάμ» – 

«Αθήνα & Ρώμη διαμόρφωσαν την Ευρώπη»

Σε κεντρικό πρωταγωνιστή της συγκέντρωσης των κομμάτων πατριωτικής Δεξιάς στο Μιλάνο αναδείχθηκε ο Ματέο Σαλβίνι, όπου δήλωσε πως θέλει να απελευθερώσει τα 28 κράτη μέλη της ΕΕ από την «παράνομη κατοχή» των Βρυξελλών.
«Σε αυτήν την πλατεία δεν υπάρχουν εξτρεμιστές,  δεν υπάρχουν ρατσιστές ή φασίστες», είπε ο Σαλβίνι δήλωσε απευθυνόμενος σε χιλιάδες που συγκεντρώθηκαν υπό βροχήν στην μεγάλη πλατεία του καθεδρικού ναού του Μιλάνου.
«Οι εξτρεμιστές είναι εκείνοι που κυβέρνησαν την Ευρώπη επί 20 χρόνια στο όνομα της φτώχειας και της αβεβαιότητας», πρόσθεσε ο αντιπρόεδρος της ιταλικής κυβέρνησης και αρχηγός της Λέγκα μπροστά τις γαλάζιες σημαίες του κόμματός του και λίγες κόκκινες του Εθνικού Συναγερμού της Λεπέν.
Ο Σαλβίνι κάλεσε τους ψηφοφόρους να κινητοποιηθούν μαζικά στις 26 Μαΐου για να ξεπεράσουν την Αριστερά στις ευρωεκλογές και να γυρίσουν την πλάτη στο παρελθόν. «Η επιλογή είναι ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον, ανάμεσα στον δρόμο και τα σαλόνια των επιχειρηματικών κύκλων», είπε.
Ενώ αναφέρθηκε επανειλημμένα στην καθολική θρησκεία και στις χριστιανικές ρίζες της Ευρώπης, κραδαίνοντας ένα ροζάριο και επικαλούμενος την Παρθένο Μαρία. «Μία θρησκεία που λέει ότι μία γυναίκα αξίζει λιγότερο από έναν άνδρα δεν θα μπορέσει ποτέ να επιβληθεί στη δική μου πατρίδα», φώναξε ο Ματέο Σαλβίνι, υπό τα χειροκροτήματα του πλήθους.

«Basta islam», είχε φωνάξει λίγο πριν την ομιλία του Σαλβίνι ο Γκέερτ Βίλντερς, επικεφαλής του Κόμματος της Ελευθερίας στην Ολλανδία, ενώ η Μαρίν Λεπέν έστρεψε τα πυρά της κατά «μίας ολιγαρχίας χωρίς σημεία αναφοράς, χωρίς ρίζες, χωρίς ψυχή, που μας κυβερνά με μόνη φιλοδοξία την υποταγή και στην διάλυση των εθνών μας».
«Λέμε «όχι» σε αυτή τη μετανάστευση που πνίγει τις χώρες μας και θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια των λαών μας, του κοινωνικού μας κράτους και τις αξίες του πολιτισμού», είπε η επικαλούμενη την Ευρώπη «των χιλιετιών», «κόρη της Αθήνας και της Ρώμης, του χριστιανισμού και του Διαφωτισμού». «Θέλουμε να ζήσουμε στην Γαλλία ως Γάλλοι, στην Ιταλοί ως Ιταλοί και ευρύτερα στην Ευρώπη ως Ευρωπαίοι», είπε.
https://www.pentapostagma.gr/

«Γονατίζει» ξανά ο Ερντογάν: Οι ΗΠΑ διαλύουν την τουρκική οικονομία και τον στέλνουν στο ΔΝΤ

«Γονατίζει» ξανά ο Ερντογάν: 

Οι ΗΠΑ διαλύουν την τουρκική οικονομία

 και τον στέλνουν στο ΔΝΤ

Οι ΗΠΑ χτυπούν αλύπητα την τουρκική οικονομία η οποία έχει υποστεί ανεπανόρθωτη βλάβη.
Ο Ταγίπ Ερντογάν, γνωστός επίσης και ως ο  “Μεγάλος Μάστρος”, ως ο “Μεγάλος (Μπουγιούκ) Ηγέτης”, ως “Ρεΐς” (Αργηγός), ακόμη και ως “Χαλίφης”, ετοιμάζεται να γονατίσει- ξανά. Γονάτισε και ζήτησε συγνώμη από τον Πούτιν της Ρωσίας μετά την κατάρριψη του Ρωσικού μαχητικού στη Συρία τον Νοέμβριο του 2015. Οι παλληκαρισμοί του έναντι στη Μόσχα κράτησαν γύρω στους επτά μήνες.
Μετά τις Ρωσικές οικονομικές κυρώσεις αλλά και την απαγόρευση τουρκικών πτήσεων πάνω από τη Συρία, που του επέβαλαν οι Ρώσοι, έβαλε την ουρά στα σκέλια και απολογήθηκε με επιστολή προς τον Προεδρο Πούτιν και με δημόσια δήλωση τον Ιούνιο του 2016. Εξέφρασε επίσης και τη λύπη του στην οικογένεια του Ρώσου πιλότου που δολοφονήθηκε στο έδαφος από ομοϊδεάτες του, αφού έπεσε με αλεξίπτωτο. Ο Μπουγιούκ Ταγίπ γονάτισε και πάλι έναντι στον αμερικανό Πρόεδρο Τράμπ με τη γνωστή υπόθεση της ομηρίας του Αμερικάνου πάστορα Αντριου Μπρόνσον. Στο πλαίσιο της ανατολίτικης του “διπλωματίας των ομήρων” κατά της Δύσης (και της Ελλάδας με τους δυο στρατιωτικούς- που εμείς έχουμε ήδη ξεχάσει), ο αμερικανός πάστορας προφυλακίστηκε για δυο περίπου χρόνια (2016-18) αναμένοντας δίκη κατηγορούμενος ως “τρομοκράτης”. Ταυτόχρονα ο Ταγίπ διατυμπάνιζε πως θα τον άφηνε ελεύθερο αν ο Τράμπ του έδινε μια σειρά από ανταλλάγματα μεταξύ των οποίων και τον παλιό του συνεργάτη, τον Χότζια Γκουλέν που ζεί στις ΗΠΑ και τον οποίο ο Ταγίπ κατηγορούσε επίσης ως “αρχιπραξικοπηματία” και “αρχιτρομοκράτη”.
Ο Τράμπ όμως τον γονάτισε επιβάλλοντας του κλιμακωτά σειρά οικονομικών κυρώσεων που βούλιαξαν την τουρκική λίρα διεθνώς. Και ο Ταγίπ παραδόθηκε άνευ όρων, ελευθερώνοντας τον πάστορα και όχι μόνο. Θα ταπεινωθεί για τρίτη φορά ο “Μεγάλος Μάστρος” της ισλαμιστικής Τουρκίας, με μάρτυρα ξανά τον κόσμο όλο; Νομίζω πως ναι, θα ξαναγονατίσει. Και ο λόγος θα είναι ο ίδιος, δηλαδή η οικονομία. Όσα πολιτικά κέρδη φαίνεται να αποκομίζει ο Ερντογάν στο εσωτερικό με τους λογής λογής τυχοδιωκτισμούς του, κανένα δεν μπορεί να θεραπεύσει τις αναπηρίες από τις οποίες υποφέρει η οικονομία της χώρας του.
Η οικονομία της Τουρκίας και γενικά η Τουρκία η ίδια, είναι άμεσα εξαρτημένη από την ατλαντική Δύση. Οι Τούρκοι – ισλαμιστές και μη – μπορούν να λέν ό,τι κυριολεκτικά τους καπνίσει και, όπως π.χ. επανέλαβαν πρόσφατα, “χωρίς την Τουρκία” δεν μπορεί να λειτουργήσει με ασφάλεια η Ευρωπαϊκή Ένωση, δεν μπορεί να υπάρξει το ΝΑΤΟ και πως, και επιμέρους, αν δεν τους δοθούν τα πολεμικά αεροπλάνα F-35 από τις ΗΠΑ – και συνεπώς χωρίς την Τουρκική συμμετοχή- θα καταρρεύσει το προγράμμα συμπαραγωγής τους. Λένε και πολλά αλλά ευτράπελα οι Τούρκοι, για όσους γνωρίζουν την “κοσμοθεωρία” τους. Και τα οποία όλα καταλήγουν πως χωρίς την Τουρκία και τη συμμετοχή της στους Δυτικούς θεσμούς, θα επέλθει η συντέλεια του κόσμου. Ή τουλάχιστον το τέλος του πολιτισμού. Και αυτό διότι όλοι οι πολιτισμοί επικάθονται και παράγονται από το δικό τους! Εγώ πάντα λέω πως εάν η ατλαντική Δύση δεν ενέτασσε την μεταπολεμική Τουρκία στους ατλαντικούς θεσμούς, σήμερα η Τουρκία θα ήταν μια χώρα κάτι μεταξύ Αιγύπτου και Πακιστάν. Δηλαδή θα λειτουργούσε υπό το άγος του υπερπληθυσμού και του ισλαμιστικού εξτρεμισμού. Ο παραλληλισμός με τη Αιγυπτο γίνεται μόνο σε σχέση με τον υπερπληθυσμό και τίποτα άλλο.
Η Αίγυπτος είναι μια χώρα με Μεσογειακή ιστορία και πολιτισμό, αντίθετα με την Τουρκία των Οσμανλών και των Σελτζούκων. Είναι στην ατλαντική Δύση που βρίσκεται η χρυσοτόκος για την Τουρκία χήνα, αρχίζοντας ιστορικά από το Σχέδιο Μάρσιαλ (1947) και το ΝΑΤΟ. Είναι το ΝΑΤΟ που έφτιαξε με δανεικά και αγύριστα την πολεμική μηχανή της Τουρκίας και ανέπτυξε τις στρατιωτικές της υποδομές. Και είναι μέσω του εργαλειακού δυτικού πολιτικού μύθου – που παρουσίαζε την Τουρκία ως πολιτικό “μοντέλο παντός καιρού”- που είχαμε τον “εκμοντερνισμό” και “εκδημοκρατισμό”, τάχατες, της Τουρκίας. Και είναι μέσω των δανεικών και αγύριστων – από τις ΗΠΑ, από τη Γερμανία, από την Αγγλία , από την Ιαπωνία, από την Παγκόσμια Τράπεζα, από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο- μιλάμε δις δολάρια που ξεπερνούν ακόμη και την αμερικανική βοήθεια προς το Ισραήλ- που στήθηκε, λειτούργησε και λειτουργεί η Τουρκική οικονομία. Η Τουρκία “μπήκε-βγήκε” στην Παγκόσμια Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο πάνω από 23 φορές από το 1945 μέχρι το 2000!
Τις πλείστες φορές τα δάνεια κατέληγαν χαριστικά. Και είναι εδώ που θέλω να καταλήξω, κάτι που επίσημα δηλώνουν και οι Τούρκοι, με κάθε ευκαιρία. Δεν υπάρχει, δήλωσε πρόσφατα ο Ερντογάν (6 Mαΐου), εναλλακτική συμμαχία από το ΝΑΤΟ και πως η Τουρκία θα πρέπει να γίνει, επιπλέον, και μέλος της ΕΕ (9 Μαΐου). Ο δε ΥΠΕΞ του, ο Τσαβούσογλου, αρθρογράφησε πρόσφατα (Politico, 14 Μαΐου) πως η ένταξη της χώρας του στην ΕΕ βρίσκεται στη κορυφή της Τουρκικής ατζέντας. Αυτά για όσους λέν πως η Τουρκία σήκωσε άγκυρα για την Ευρασία. Ναι, έχει συμφέροντα εκεί. Αλλά τα χρυσά αυγά δεν τους χαρίζονται στην Ευρασία, όπως τους καλόμαθαν οι πάτρωνές τους στη Δύση και όπως αυτοί απαιτούν γιατί, λένε και πιστεύουν, πως η Δύση πρέπει να τους πληρώνει τους λογαριασμούς τους διότι τους έχει ανάγκη. Αυτό δήλωσε Τούρκος Πρωθυπουργός το 1979, λίγο πριν η χώρα του εισπράξει πακτωλό χρημάτων από την Ουάσιγκτον. Μέχρι πρόσφατα η Τουρκία κατάφερνε να έχει και το μαχαίρι και το πεπόνι, στις δοσοληψίες της με την ατλαντική Δύση. Είχε και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτασμένο.
Όμως με τις απανωτές οικονομικές κρίσεις του νεοφιλελευθερισμού- που συστημικά δεν έχουν τελειωμό- η δυτική πίτα σταμάτησε να διευρύνεται. Και δεν μπορούν πλέον κομμάτια της να χαρίζονται. Αυτό είναι, παρεμπιπτόντως, και το ζόρι του Προέδρου Τράμπ που επιτίθεται ασταμάτητα σε φίλους και εχθρούς σε οικονομικά ζητήματα. Το φαγοπότι των “αναντικατάστατων” για την ατλαντική Δύση εταίρων έχει τελειώσει. Ο καθένας πρέπει να σηκώνει το βάρος του. Και όποιος δεν μπορεί, πτωχεύει.
Θα αποφύγει την πτώχευση η Τουρκία του Μεγάλου Μάστρου; Την πτώχευση μπορεί ναι, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο όμως, όχι. Εκεί ο Ταγίπ θα γονατίσει για τρίτη φορά. Και βέβαια εφόσον τα βρεί πρώτα με την Ουάσινγκτον. Αυτό είναι το καλό σενάριο. Υπάρχει και το ενδεχόμενο της ανεξέλεγκτης χρεοκοπίας. Η Μπουγιούκ Τουρκία του Μπουγιούκ Ταγίπ παίζει σε πολλά ταμπλό. Είναι υπερξαπλωμένη. Δεν γνωρίζω ποια από τις τουρκικές μπάλες που αιωρούνται θα σκάσει στο έδαφος. Θα είναι το ζήτημα των S-400; Της Συρίας, ειδικά στο ζήτημα του Ιντλίμπ; Μήπως οι τυχοδιωκτισμοί στη Μεσόγειο; Ή μήπως η βία και νοθεία που ετοιμάζει στις “επαναληπτικές” δημοτικές εκλογές στην Πόλη στις 23 Ιουνίου; Η εκτίμηση μου είναι πως χρονικά το γαϊτανάκι θα αρχίσει να ξεδιπλώνεται στην Πόλη. Είτε κερδίσει είτε χάσει. Αλλά είναι δυνατόν να χάσει; Ως προεδρικός δικτάτορας ελέγχει όλους τους μηχανισμούς του κράτους και του παρακράτους. Εκβίασε απροκάλυπτα τη επανάληψη εκλογής στη περίπτωση της Πόλης για να χάσει; Πως θα κυβερνά στην Άγκυρα χωρίς να ελέγχει την Πόλη και τον πλούτο που αυτή παράγει για τον ίδιο και τον εσμό των αυλικών του; Ο ίδιος έχει επανηλειμμένα δηλώσει πως αυτό δεν γίνεται, που σημαίνει δεν θα το επιτρέψει. Ανεξάρτητα, προσωπικά του εύχομαι κάθε επιτυχία που βέβαια δεν την χρειάζεται. Έχει τον Αλλάχ μαζί του.
https://www.pentapostagma.gr/

Μεγάλο αφιέρωμα: Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου

Μεγάλο αφιέρωμα: 

Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου

Ο ακριβής αριθμός των θυμάτων είναι δύσκολο να υπολογιστεί, λόγω των συνθηκών που επικρατούσαν.
megalo-afierwma-imera-mnimis-tis-genoktonias-twn-ellinwn-tou-pontou

Η γενοκτονία του ποντιακού ελληνισμού - που από το 1994 αναγνωρίζεται επισήμως από την ελληνική πολιτεία με την ανακήρυξη της 19ης Μαΐου, ως Ημέρας Μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου - αναφέρεται στα βίαια, μαζικά, φονικά γεγονότα, της δεύτερης και των αρχών της τρίτης δεκαετίας του 20αι., που έλαβαν χώρα στην καταρρέουσα τότε Οθωμανική Αυτοκρατορία, μέχρι τη δημιουργία του σύγχρονου τουρκικού κράτους, τα οποία είχαν ως αποτέλεσμα την φυσική εξόντωση, τον αφανισμό, τον εκτοπισμό, την εκρίζωση εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων του Πόντου από τις πατρογονικές τους εστίες.
Τα γεγονότα αυτά πυροδοτήθηκαν από την σταδιακά αυξανόμενη ανάδυση και εντεινόμενη επίδραση του τουρκικού εθνικισμού στην πολυεθνική Οθωμανική Αυτοκρατορία, ο οποίος προς τα τέλη της πρώτης δεκαετίας του προηγούμενου αιώνα κατέστη κυρίαρχη ιδεολογία, αναλαμβάνοντας δια των πολιτικών εκφραστών του, την εξουσία και τον έλεγχο της αυτοκρατορίας.
Η ανάληψη της εξουσίας από τους Νεότουρκους το 1908 στην Οθωμανική Θεσσαλονίκη θεωρείται η απαρχή του για τους «συστηματικούς» και «οργανωμένους» - όπως υποστηρίζουν σύγχρονοι ιστορικοί και ερευνητές - διωγμούς, εξαντλητικές πορείες εξόντωσης, εγκλεισμούς σε τάγματα καταναγκαστικής εργασίας, λεηλασίες, βιαιότητες, σε βάρος όλων των χριστιανικών πληθυσμών της Ανατολής. Όπως επισημαίνουν, οι ίδιοι, οι ωμότητες αυτές πραγματοποιήθηκαν σε διαφορετικούς χρόνους και τόπους και σε διάφορες φάσεις, μέσα στη δεκαετία 1913-1923 και μέσα σε εμπόλεμες συνθήκες, αλλά και σε ειρηνικά μεσοδιαστήματα, στο χώρο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Ο ακριβής αριθμός των θυμάτων είναι δύσκολο να υπολογιστεί, λόγω των συνθηκών που επικρατούσαν. Ο ιστορικός Βλάσης Αγτζίδης αναφέρει :
«Οι ¨Έλληνες σε όλη την Οθωμανική Αυτοκρατορία, πριν την έναρξη των διωγμών, ήταν περίπου 2 με 2.2 εκατομμύρια. Στο χώρο του Πόντου ήταν περίπου 450.000. Στην επίσημη απογραφή του 1928 καταμετρήθηκαν, ως πρόσφυγες στην Ελλάδα, επισήμως, 1.2 εκατομμύρια. Υπολογίζεται ότι ο αριθμός των Ελλήνων που χάθηκαν στην περίοδο 1914-22, αυτών που αγνοείται η τύχη τους, είναι της τάξης των 700.000- 800.000, σε όλη την έκταση της οθωμανικής αυτοκρατορίας».
Το επίσημο τουρκικό κράτος, που διαδέχθηκε την Οθωμανική Αυτοκρατορία, αρνείται ότι διαπράχθηκε «γενοκτονία» εναντίον των χριστιανικών μειονοτήτων της Ανατολής τα τελευταία χρόνια ύπαρξης της αυτοκρατορίας.
«Η Τουρκική Δημοκρατία, δημιουργείται το 1923, δηλαδή μετά το τέλος των γεγονότων. Τα γεγονότα και τις γενοκτονίες τις προκάλεσε ο ακραίος τουρκικός εθνικισμός, οι Νεότουρκοι στην αρχή και ο Κεμάλ στη συνέχεια. Η σχέση του σύγχρονου τουρκικού κράτους με αυτούς που διέπραξαν τις γενοκτονίες μπορεί να μην είναι θεσμική, είναι όμως οργανική, γιατί ουσιαστικά αυτοί δημιουργούν το τουρκικό κράτος» αναφέρει ο κ. Αγτζίδης.
Ο ίδιος, ο όρος «γενοκτονία» διατυπώθηκε και ενσωματώθηκε στο διεθνές δίκαιο, μεταγενέστερα (1948) από τον Πολωνό νομομαθή Ράφαελ Λέμκιν, με σκοπό τη νομική περιγραφή «μαζικών εγκλημάτων» από κυρίαρχες εξουσίες, με προσχεδιασμό, οργάνωση, συστηματικότητα και με σκοπό «τη μεθοδευμένη εξολόθρευση, ολική, ή μερική» διαφόρων «εθνικών, φυλετικών, θρησκευτικών, ή άλλων μειονοτήτων» και έδωσε το έναυσμα για την ανάπτυξη ενός ευρύτερου επιστημονικού διαλόγου και κοινωνικού προβληματισμού.
Το αίτημα της αναγνώρισης της γενοκτονίας των Ποντίων, σύμφωνα με μελετητές των γεγονότων, είτε εξαιτίας των ελληνοτουρκικών σχέσεων, είτε και του συνεχιζόμενου επιστημονικού διαλόγου και της διαδικασίας τεκμηρίωσης, ή και των δύο, κρατήθηκε χαμηλά για δεκαετίες, ώσπου άρχισε σταδιακά να τίθεται εντονότερα από την προσφυγική «Κοινωνία των Πολιτών», τους επιζήσαντες και τους απογόνους τους, κατά τις τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα
Η οργανωμένη μελέτη των πηγών, η αξιοποίηση των μαρτυριών, αλλά και έργα νεώτερων ιστορικών, ελλήνων και ξένων, μεταξύ αυτών και σύγχρονων τούρκων ιστορικών, τις τελευταίες δεκαετίες βοήθησε στην αποσαφήνιση του ιστορικού τοπίου και σε ευρεία επιστημονική τεκμηρίωση του αιτήματος «μνήμης» και αναγνώρισης «γενοκτονικών» πρακτικών, οι οποίες εφαρμόστηκαν κατά των χριστιανικών πληθυσμών της Ανατολής, μεταξύ αυτών και κατά του ποντιακού ελληνισμού (1916-1922).
Έγκριτοι Έλληνες και ξένοι, ιστορικοί, νομικοί, κοινωνιολόγοι, αποφαίνονται σήμερα, παραθέτοντας στοιχεία και επιχειρήματα, ότι οι διωγμοί, οι θάνατοι, οι πυρπολήσεις χωριών και οι εκτοπίσεις, εκείνη της περιόδου στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, αποτελούσαν μέρος ενός «μεθοδευμένου» και «συστηματικού» σχεδίου της εθνικιστικής «ελίτ» των Νεότουρκων, με κύριο στόχο τον «εκτοπισμό», την "εκδίωξη από τα εδάφη της αυτοκρατορίας" με τη χρήση βίαιων, απάνθρωπων πρακτικών που είχαν ως αποτέλεσμα μια τεράστια ανθρωπιστική καταστροφή, με ανεπανόρθωτες συνέπειες για τις χριστιανικές μειονότητες της Ανατολής.
Το ΑΠΕ-ΜΠΕ παραθέτει τις απόψεις τεσσάρων Ελλήνων επιστημόνων, μελετητών των γεγονότων εκείνης της περιόδου, τα οποία σφράγισαν τη μοίρα του προσφυγικού στοιχείου, του ποντιακού και μικρασιατικού ελληνισμού.
Θεοδόσης Κυριακίδης. Διδάκτωρ ιστορίας, επιστημονικός συνεργάτης στην Έδρα Ποντιακών Σπουδών του ΑΠΘ
Χρονολογία - σταθμός αποτελεί ασφαλώς η «Επανάσταση των Νεότουρκων» τον Ιούλιο 1908 στην οθωμανική Θεσσαλονίκη, όταν οι Ταλάτ –Κεμάλ –Ενβέρ, υποβαθμίζουν τη σουλτανική εξουσία και καθίστανται απόλυτα κυρίαρχοι, πολιτικά, ιδίως μετά το 1913. Τα συνέδρια των Νεοτούρκων είναι τακτικά, το πιο σημαντικό είναι αυτό το 1913 στη Θεσσαλονίκη, όπου εκεί αποκρυσταλλώνεται το σύνθημα : «Η Τουρκία στους Τούρκους».
Οι βαλκανικοί πόλεμοι θα δημιουργήσουν έντονα προβλήματα στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, γιατί με την απώλεια οθωμανικών εδαφών και την προσφυγοποίηση των μουσουλμάνων από βαλκανικά εδάφη, πιέζονται οι ελίτ και οι Νεότουρκοι, οι οποίοι θα κληθούν να λύσουν αυτό το πρόβλημα. Κατηγορούν τους χριστιανούς ότι «κατέστρεψαν τη χώρα» και ότι πάντοτε προσπαθούσαν «να στραφούν κατά της πατρίδας». Υπάρχουν αναφορές τους, για «εσωτερικό καρκίνωμα στο σώμα της αυτοκρατορίας», ή «πληγή που πρέπει να γιατρευτεί», ή για το «άγριο χορτάρι που πρέπει να ξεριζωθεί», κ.τ.λ. Αυτή η τάση του τουρκικού εθνικισμού βρίσκει ιδεολογικούς εκφραστές, όπως ο Ζιγιά Γκιολκάπ, ο οποίος με ποιήματα και με άρθρα στον τύπο ενισχύει αυτόν τον τουρκικό εθνικισμό.
Προς τα τέλη του 1914, λίγες εβδομάδες μετά το ξέσπασμα του Α’ΠΠ, παρατηρείται συσπείρωση των μουσουλμάνων και επικρατεί το σύνθημα: «Ο πόλεμος για τη σωτηρία της πατρίδας δεν είναι μόνο αναγκαίος είναι και θεάρεστος».
Η ελίτ έχει αποφασίσει να εκδιώξει τις χριστιανικές κοινότητες. Αυτό, ασφαλώς, δεν μπορεί να συμβεί χωρίς να προκαλέσει τις μεγάλες δυνάμεις, τη διεθνή κοινότητα. Οπότε το σχέδιο που έχουν είναι προσπάθειες ανταλλαγής υποτίθεται εθελοντικών για ανταλλαγή πληθυσμών, στη συνέχεια με πογκρόμ ιδίως στα παράλια της Μικράς Ασίας 1913-14 να δημιουργήσουν συνθήκες τρόμου, όπως η σφαγή της Φώκαιας, για να διώξουν τους πληθυσμούς αυτούς. Είναι συγκλονιστικές οι μαρτυρίες, έχουν δημοσιευτεί.
Επόμενος σημαντικός σταθμός είναι η γενοκτονία των Αρμενίων το 1915, όπου οι σφαγές ξεσηκώνουν την κοινή γνώμη. Επειδή, με τις σφαγές των Αρμενίων προκάλεσαν την κοινή γνώμη, οι Γερμανοί στέλνουν συνεχώς τηλεγραφήματα και εκδηλώνουν την ανησυχία τους – καθώς ήταν στενοί σύμμαχοι και συνεργάτες κατά τον Α’ΠΠ - ότι η διεθνής κοινή γνώμη θα κατηγορήσει τους ίδιους ότι προκαλούν αυτοί τις σφαγές αυτές. Μάλιστα, υπάρχει δημοσίευμα από εφημερίδα του Μονάχου ότι οι σφαγές πραγματοποιούνται στο όνομα του Κάιζερ…» Επιλέγεται, λοιπόν, η βίαιη μετατόπιση των χριστιανικών μειονοτήτων προς το εσωτερικό».
Η ελίτ των Νεότουρκων οργανώνει την εξόντωση, μέσω των εκτοπισμών. Το σχέδιο λειτουργεί με ένα διπλό μηχανισμό. Η ιδέα ήταν να μετατοπιστούν, όπως έλεγαν, για «στρατιωτικούς λόγους» περί τα 30-50 χλμ. προς την ενδοχώρα. Παρατηρώντας όμως τις πορείες αυτών, όμως, βλέπουμε ότι φτάνουν μέχρι την Μαλάτεια και περιοχές που είναι σε απόσταση 300- 400 χιλιόμετρα. Οπότε βλέπει κανείς ότι δεν εξυπηρετεί στρατιωτικούς λόγους αλλά μέσα από τις πορείες, τις κακουχίες το κρύο, την πείνα σκοπός ήταν η εξόντωση.
Μέχρι και οι σύμμαχοι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ο αυστριακός πρόξενος, ή ο γερμανός πρέσβης σημειώνουν στα τηλεγραφήματα που στέλνουν αναφέρουν ότι «μπορεί κανείς να κατανοήσει την μετακίνηση των ανδρών στο εσωτερικό για στρατιωτικούς λόγους», αλλά διερωτώνται επίσης, «ποιός είναι ο λόγος να εκτοπίζονται γυναίκες και παιδιά;». Το αντάρτικο στον Πόντο δημιουργείται εκείνη την περίοδο, ως προσπάθεια αυτοάμυνας, διαφύλαξης της ζωής τους.
Ο διοικητής της Τεσκιλάτ ι Μαχρουσά, - αφού έχουν εξοντωθεί οι Αρμένιοι - φτάνει το φθινόπωρο του 1916 στον Πόντο, και οι συστηματικές σφαγές στον Πόντο παρατηρούνται ακριβώς, την ίδια περίοδο που φτάνει εκεί. Κάτι που αποτελεί ακόμη μια ακόμη ένδειξη της στοχευμένης και της οργανωμένης εξόντωσης των ελλήνων του πόντου. Οι συστηματικές εκτοπίσεις, οι δολοφονίες, οι διώξεις αρχίζουν από το φθινόπωρο του 1916 και εξελίσσονται με σφοδρότητα μέχρι το καλοκαίρι του 1917.
Από τον Απρίλιο του 1916 μέχρι το Φεβρουάριο του 1918 η περιοχή της Τραπεζούντας και ο ανατολικός πόντος καταλαμβάνεται από το ρωσικό στρατό. Στις 15 Μαΐου του 1919 ο Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ αναχωρεί από την Κωνσταντινούπολη και στις 19 Μαΐου φτάνει στην Αμισό, στη Σαμψούντα, με αποστολή να ειρηνεύσει την περιοχή από τη δράση ένοπλων συμμοριών. Αυτονομείται από την Υψηλή Πύλη και κάνει ακριβώς το αντίθετο. Δέκα μέρες μετά την άφιξη του, στις 29 Μαΐου συναντιέται στη Χάμσα με τον Τοπάλ Οσμάν, τον τοπικό αρχηγό μουσουλμανικών συμμοριών, ο οποίος δρα κυρίως στην περιοχή της Κερασούντας.
Φαίνεται ότι τον ενισχύει με άνδρες και οπλισμό και του χορηγεί αμνηστία «για όσα έκανε, αλλά και για το μέλλον». Και αυτό φαίνεται πολύ καθαρά στα διπλωματικά αλλά και ιεραποστολικά έγγραφα, όπου όλοι αναρωτιούνται πώς ένας απλός βαρκάρης πριν από μερικά χρόνια, να πραγματοποιεί όλα αυτά τα εγκλήματα ατιμώρητος. Η απάντηση βρίσκεται σε αυτή τη συνάντηση και στην ασυλία που έχαιρε από τον Μουσταφά Κεμάλ. Η δράση του Τοπάλ Οσμάν και των ομάδων του κορυφώνεται από το 1919 και το 1920 και στις περιοχές γύρω από Τραπεζούντα και στον ανατολικό Πόντο.
Ο ίδιος ο Κεμάλ έχει διακριθεί στη μάχη της Καλλίπολης, χαίρει εκτίμησης και καταφέρνει να συσπειρώσει τα απομεινάρια των τούρκων ατάκτων στο εσωτερικό της Ανατολίας. Ισχυροποιείται το 1921 με τις υπογραφές συνθηκών με τους συμμάχους μας κατά τον Α’ΠΠ και αργότερα και με τους μπολσεβίκους. Από το τέλος του 1921 μέχρι το Μάιο του 1922 έχουμε το δεύτερο μεγάλο κύμα των σφαγών στον Πόντο.
Βλάσης Αγζίδης. Διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής σχολής ΑΠΘ
«Οι Έλληνες σε όλη την Οθωμανική Αυτοκρατορία, πριν την έναρξη των διωγμών, σε ήταν περίπου 2 με 2.2 εκατομμύρια. Στο χώρο του Πόντου ήταν περίπου 450.000. Στην επίσημη απογραφή του 1928 καταμετρήθηκαν, ως πρόσφυγες στην Ελλάδα, επισήμως, 1.2 εκατομμύρια. Υπολογίζεται ότι ο αριθμός των Ελλήνων που χάθηκαν στην περίοδο 1914-22, αυτών που αγνοείται η τύχη τους, είναι της τάξης των επτακοσίων, οκτακοσίων χιλιάδων, σε όλη την έκταση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας».
Να υπογραμμίσουμε, ότι υπάρχει μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στην γενοκτονία των Αρμενίων που συντελέστηκε και ολοκληρώθηκε μέσα σε λίγους μήνες και στην γενοκτονία των υπολοίπων χριστιανικών πληθυσμών, ιδιαίτερα των Ελλήνων της Ανατολής, η οποία είναι μια διαδικασία που ξεκινά από το 1913 ως το 1922, με κορύφωση σε δύο περιόδους, 1916-17 και 1920-1922.
Η «πρωτοτυπία» των Νεότουρκων στην Ιστορία ήταν ότι για πρώτη φορά στα σύγχρονα χρόνια, μια εξουσία, τελείως ψύχραιμα, επιλέγει εξαρχης, εντοπίζει και προγράφει τα θύματα, διαμορφώνει και διαχέει στους υπόλοιπους μια ιδεολογία μίσους, ακολουθεί μεθόδους κοινωνικού αποκλεισμού των στοχοποιημένων πληθυσμών, συγκροτεί και οργανώνει σε ήρεμους καιρούς παρακρατικούς μηχανισμούς που θα αναλάβουν δράση, όταν το επιτρέψουν οι γενικότερες συνθήκες.
Σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση των διώξεων έχει και ο οθωμανικός στρατός, ο οποίος κατά τη διάρκεια του Α' ΠΠ συντάσσεται στο πλευρό των Κεντρικών Αυτοκρατοριών απέναντι στην Αντάντ και έχει εκπαιδευτεί και εξοπλιστεί από γερμανούς αξιωματικούς. Πρώτος στόχος να ακυρωθεί η δυνητική αντίδραση, καταρχήν του μειονοτικού πληθυσμού που μπορεί να πάρει όπλα, αλλά οι εκτοπίσεις δεν περιορίζονται μόνο σε άνδρες, λαμβάνουν τη μορφή μεγάλων από μεγάλες εθνικών εκκαθαρίσεων με θύματα και γυναικόπαιδα. Θα χτυπηθεί αρχικά ο δυτικός πόντος, ανατολικά της Τρίπολης, οι περιοχές Σαμψούντας, Μπάφρας, κ.τ.λ. με εκτεταμένες μετακινήσεις και πορείες «θανάτου» από τα παράλια στο εσωτερικό της Ανατολίας, με αποτέλεσμα τις κακουχίες, την πείνα, το θάνατο και τον εγκλεισμό όσων επιβίωσαν στα «αμελέ ταμπουρού».
Ο στόχος είναι η εκδίωξη, με βίαιες, απάνθρωπες πρακτικές , των χριστιανικών μειονοτήτων της ανατολής από τα εδάφη της αυτοκρατορίας, ανεξαρτήτως των ανθρωπιστικών συνεπειών.
Στη δεύτερη φάση, μετά την αποχώρηση των Ρώσων από τον ανατολικό Πόντο, την αποβίβαση του Μουσταφά Κεμάλ στη Σαμψούντα το 1919 και τη δημιουργία του στρατού του, οι εθνικές εκκαθαρίσεις με τη συμμετοχή και παρακρατικών μουσουλμανικών ομάδων θα ενταθούν και θα επεκταθούν σε όλη την έκταση του Πόντου, μέχρι και το 1923.
Βασίλειος Μεϊχανετζίδης. Μέλος της Διεθνούς Ένωσης Μελέτης Γενοκτονιών
Η «Διεθνής Ένωση Μελέτης Γενοκτονιών» έχει αποφανθεί από το 2007 ότι οι διώξεις που έλαβαν χώρα από το 1913-14 μέχρι το 1923 συνιστούν όντως γενοκτονία, όπως αυτή ορίζεται στο διεθνές δίκαιο. Με αυτή την άποψη συμφωνεί ένας αυξανόμενος αριθμός γενοκτονολόγων, νομικών και ιστορικών και αυτό συνιστά το πρώτο βήμα για την περαιτέρω αναγνώριση της γενοκτονίας.
Η γενοκτονία είναι νομικός, αλλά και ιστοριογραφικός όρος, γιατί έχει εισαχθεί στην ιστοριογραφία ως τέτοιος, επειδή εκφράζει κατά τρόπο ακριβή ένα συγκεκριμένο γεγονός που είναι η γενοκτονία ενός λαού.
Όταν συντελέσθηκαν τα γεγονότα αυτά, ο όρος «γενοκτονία», τουλάχιστον στη μορφή που του έδωσε ο Λέμκιν, μπορεί να μην υπήρχε σε αυτή τη μορφή, υπήρχε όμως στις γερμανικές γλώσσες με την ίδια ακριβώς σημασία. Ο Λέμκιν, ο οποίος επινόησε τον όρο και τον εισήγαγε στο διεθνές ποινικό δίκαιο, με τη σύμβαση του ΟΗΕ το 1948 βασίστηκε στα προηγούμενα, κατά Αρμενίων και Ελλήνων στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και κατά των Εβραίων στο Β’ΠΠ, για να ορίσει την έννοια του συγκεκριμένου εγκλήματος. Και μας το λέει αυτό ο ίδιος.
Η αναγνώριση μιας γενοκτονίας είναι ένα περίπλοκο γεγονός. Προηγείται η επιστημονική αναγνώριση και ακολουθεί ενδεχομένως η πολιτική αναγνώριση, κοινοβουλίων, πολιτικών φορέων και διεθνών οργανισμών. Η σημαντικότερη αναγνώριση είναι η επιστημονική γιατί σε αυτή βασίζεται η πολιτική αναγνώριση που έρχεται κατόπιν. Αυτό έγινε πιο φανερό, στην περίπτωση των Αρμενίων. Αυτοί που μελετούν την αρμενική γενοκτονία διαβλέπουν ότι ίδια πράγματα συνέβησαν την ίδια εποχή και αργότερα και στους έλληνες τις Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
Η πολιτική αναγνώριση έχει καταρχήν σημασία ηθική. Και είναι πάρα πολύ σημαντική και απαραίτητη, στη συγκεκριμένη περίπτωση, διότι ο θύτης, η Τουρκία, είναι και αμετανόητος κα δυνητικά επιρρεπής στην επανάληψη του εγκλήματος. Επειδή, λοιπόν, το 1918 με την ήττα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ή αργότερα το 1923, δε συστήθηκαν διεθνή δικαστήρια για να δικάσουν την Τουρκία για τα εγκλήματα που διέπραξε, από τον Α’ΠΠ, μέχρι το 1923 και παραμένει εκ τούτου ατιμώρητη και χωρίς μεταμέλεια έρχεται η διεθνής κοινότητα να επανορθώσει, εν μέρει, δια της πολιτικής αναγνώρισης της γενοκτονίας, τις συνέπειες της γενοκτονίας. Διότι οι συνέπειες της γενοκτονίας παραμένουν αθεράπευτες.
Η Τουρκία δεν ακολούθησε το πρότυπο της Γερμανίας, όπως όφειλε να ακολουθήσει. Εκ τούτου είναι απαραίτητο να συνεχιστεί η διαδικασία αναγνώρισης και διεθνοποίησης της γενοκτονίας, ώστε ο θύτης να μην παραμένει παντελώς ατιμώρητος.
Νίκος Μιχαηλίδης. Κοινωνικός Ανθρωπολόγος, Λέκτορας στο Πανεπιστήμιο Πρίνστον :
«Το έγκλημα της γενοκτονίας συντελέστηκε από οθωμανικές παρακρατικές ομάδες και τμήματα του οθωμανικού στρατού κυρίως, με τη συμμετοχή μιας πολύ ιδιαίτερης οργάνωσης «Τεσκιλάτ-ι-Μαχουσά», της μυστικής υπηρεσίας (ελεγχόμενης από το Κομιτάτο Ένωσης και Προόδου) της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας εκείνης της περιόδου. Στόχος ήταν να εντοπίσει που ζούσαν χριστιανικοί, ελληνικοί και αρμενικοί πληθυσμοί, ώστε να εκδιωχθούν και να εξαφανιστούν από την περιοχή.
Οθωμανοί αξιωματούχοι σχεδίαζαν ήδη από τα τέλη του 19ου αι. – έχουμε νεώτερες μελέτες που έρχονται στο φως της δημοσιότητας και από νέους τούρκους ιστορικούς – να εκδιώξουν ολόκληρο τον ελληνικό πληθυσμό, μετά την ίδρυση του πρώτου ανεξάρτητου ελληνικού κράτους, το 1930. Σχεδίαζαν να εκδιώξουν τον ελληνικό πληθυσμό ακόμη και από την Αίγυπτο. Για διαφόρους λόγους αυτό το σχέδιο δεν υλοποιήθηκε, αλλά είναι πολύ σημαντικό να το έχουμε υπόψη μας, γιατί δείχνει τη γενοκτονική πρόθεση που διαμορφώθηκε σταδιακά ως αντίληψη.
Θεώρησαν ότι οι Έλληνες θα γίνουν εργαλείο των δυτικών στα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και θεώρησαν σκόπιμο να τους εκδιώξουν όχι μόνο από τον Πόντο, αλλά και από τη Θράκη, τη Μακεδονία, από την Αίγυπτο από όλα τα εδάφη που ζούσαν ελληνικές κοινότητες.
Η τουρκική αστική τάξη δημιουργήθηκε σε μεγάλο βαθμό από την περιουσία των εκδιωχθέντων Ελλήνων και Αρμενίων. Πολλοί μεγάλοι τουρκικοί επιχειρηματικοί όμιλοι, όπως τους γνωρίζουμε σήμερα, έχουν τις ρίζες τους στη γενοκτονία των χριστιανικών πληθυσμών στην εκδίωξη και στην κατάχρηση του πλούτου από τους χριστιανικούς πληθυσμούς. Έχει τη και αυτό τη σημασία του.
Δημιουργήθηκε ο «μύθος» του τουρκικού απελευθερωτικού αγώνα. Στην ουσία δεν υπήρξε απελευθερωτικός αγώνας, αυτό που υπήρξε ήταν μια πολιτική γενοκτονίας και διώξεων των χριστιανικών πληθυσμών. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι συγκροτήθηκαν οι λεγόμενες ομάδες «τουρκικής αυτοάμυνας» μόνο στις περιοχές που ζούσαν χριστιανικοί πληθυσμοί, πουθενά αλλού στην Ανατολία δεν υπήρξε κάτι τέτοιο.
Ο Κεμάλ Ατατούρκ, ως κομμάτι αυτού του νεοτουρκικού κινήματος, του «Κομιτάτου Ένωση και Πρόοδος» κατάφερε να κινητοποιήσει, χρησιμοποιώντας το μουσουλμανικό σουνιτικό ένστικτο, σημαντικά τμήματα του μουσουλμανικού πληθυσμού τα οποία γειτόνευαν με χριστιανικούς πληθυσμούς και να τους χρησιμοποιήσει ως εργαλεία για την εξόντωση των χριστιανικών πληθυσμών.
Δυστυχώς, η κυρίαρχη αντίληψη σήμερα στην Τουρκία είναι ότι η ίδια υπήρξε θύμα του λεγόμενου δυτικού ιμπεριαλισμού κι όχι θύτης και αυτό ερμηνεύει και τη συμπεριφορά της προς άλλους, ιδιαίτερα τους πρώην υποτελείς λαούς της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Φανταστείτε, την ίδια οπτική και συμπεριφορά να είχαν άλλες πρώην δυτικές αυτοκρατορίες προς τους πρώην αποικιοκρατούμενους τους; Κάτι τέτοιο σήμερα είναι αδιανόητο.
Θεωρώ, ότι η αναγνώριση της γενοκτονίας και από ελληνικής πλευράς - αναφορικά με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις - χρειάζεται μια νέα προσέγγιση, η οποία θα ενσωματώνει το ζήτημα της γενοκτονίας και θα το κάνει θεμελιώδες στις σχέσεις στην Ανατολική Μεσόγειο, ως ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δημοκρατίας και προοπτικής συνεργασίας.
Το γεγονός, ότι μέχρι στιγμής η Τουρκία δεν έχει πιεστεί να αναγνωρίσει αυτό το έγκλημα σημαίνει ότι ουσιαστικά ότι έχουμε μια αναπαραγωγή της πολιτικής κουλτούρας της βίας και των διώξεων. Η προώθηση του ζητήματος αναγνώρισης της γενοκτονίας μέσα στην ίδια την τουρκική κοινωνία και στο εξωτερικό θα συμβάλει καθοριστικά στην αλλαγή και στη φιλελευθεροποίηση της κυρίαρχης τουρκικής πολιτικής κουλτούρας, που είναι μια κουλτούρα επεκτατισμού και κρατικής βίας, όχι μόνο έναντι των γειτόνων, αλλά και των ίδιων των πολιτών της χώρας.
Βαθύτατα πιστεύω ότι αν καταφέρουμε και προωθήσουμε το αίτημα της αναγνώρισης της γενοκτονίας θα αλλάξει αυτή η πολιτική κουλτούρα και η πολιτική συμπεριφορά του τουρκικού κράτους, όχι μόνο έναντι της Ελλάδας και της Κύπρου, αλλά και στο εσωτερικό. Θα είναι ένα σημαντικό λιθαράκι προς τον εκδημοκρατισμό αυτής της χώρας και επομένως στη βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων.
Το Χρονικό της Γενοκτονίας
1908: Κίνημα των Νεότουρκων στην οθωμανική Θεσσαλονίκη. Οι εθνικιστές ηγέτες (Κεμάλ - Ενβέρ – Ταλάτ) υποσκελίζουν το σουλτάνο Αμπτούλ Χαμίτ και αναλαμβάνουν τον πολιτικό έλεγχο της αυτοκρατορίας.
1910. Αυταρχικά, κατασταλτικά μέτρα κατά των χριστιανικών κοινοτήτων της αυτοκρατορίας.
1911: Σε συνέδριο του «Κομιτάτου Ένωση και Πρόοδος» των Νεότουρκων κυριαρχεί το σύνθημα: «Η Τουρκία στους Τούρκους».
1913 : Οργανώνεται από τους Νεότουρκους το «Γραφείο Εγκατάστασης Φυλών και Μεταναστών» και ιδρύεται η μυστική υπηρεσία (Teskilat i-mahsusa)
1914. Έναρξη του Α’ ΠΠ. Οι πρώτες μαζικές διώξεις κατά Ελλήνων στην Ανατολική Θράκη. Πογκρόμ στη Δυτική Μικρά Ασία και η σφαγή της Φώκαιας. Ρωσοτουρκικός Πόλεμος. Έξαρση του τουρκικού εθνικισμού, συσπείρωση του μουσουλμανικού στοιχείου.
1915 : Καλούνται στην Κωνσταντινούπολη και εξοντώνονται οι πρόκριτοι των Αρμενίων. Η Γενοκτονία των Αρμενίων ολοκληρώνεται σε λίγους μήνες.
1916 - 1917 : Πορείες «θανάτου» στο εσωτερικό της Ανατολίας από τον οθωμανικό δυτικό Πόντο (Σαμψούντα, Μπάφρα, κ.α) και απώλειες χιλιάδων χριστιανών - αντρών, γυναικών και παιδιών - από τις κακουχίες, το κρύο και την πείνα. Τάγματα καταναγκαστικής εργασίας (Αμελέ Ταμπουρού). Ο ανατολικός Πόντος υπό ρωσική κυριαρχία. Οκτωβριανή Επανάσταση στη Ρωσία και λήξη ρωσοτουρκικού πολέμου.
1918 : Λήξη Α’ ΠΠ. Η ηγεσία των Νεότουρκων παραδίδεται στους συμμάχους της Αντάντ. Αποχώρηση Ρώσων από τον ανατολικό Πόντο και τον Καύκασο.
1919 : Αποβίβαση του ελληνικού στρατού στη Σμύρνη. Αναχώρηση από Κωνσταντινούπολη στις 15 Μαΐου και άφιξη στις 19 Μαΐου του Μουσταφά Κεμάλ Πασά στη Σαμψούντα, με αποστολή την «ειρήνευση» από τη δράση ομάδων ατάκτων. Αυτονόμηση του από την Υψηλή Πύλη και συνάντηση του στη Χάμσα, στις 29 Μαΐου, με τον Τοπάλ Οσμάν.
1920: Συνθήκη των Σεβρών. Ανατολική Θράκη και Σαντζάκι της Σμύρνης υπό όρους, σε ελληνικό έλεγχο, ο Πόντος εξαιρείται των ρυθμίσεων.
1920-1922 : Από την περιοχή της Βιθυνίας ξεκινούν σε όλο τον Πόντο σφαγές, λεηλασίες, καταστροφή χριστιανικών χωριών από παρακρατικές νεοτουρκικές ομάδες. Δεκάδες χιλιάδες Πόντιοι και Αρμένιοι φεύγουν να σωθούν προς τη Σοβιετική Αρμενία και προς τους υπό γαλλικό έλεγχο Συρία και Λίβανο.
1922 : Μικρασιατική καταστροφή. Ο ελληνικός στρατός ηττάται στον Σαγγάριο, φλέγεται η Σμύρνη.
1923 : Συνθήκη της Λωζάννης. Ανταλλαγή πληθυσμών, προσφυγιά.


Πηγή, φωτό: ΑΠΕ - ΜΠΕ 

https://www.thetoc.gr/

Γιατί στον πλανήτη Άρη θα πάνε πρώτα γυναίκες

Γιατί στον πλανήτη Άρη θα πάνε πρώτα γυναίκες



Γιατί στον πλανήτη Άρη θα πάνε πρώτα γυναίκες

Θηλυκού γένους θα είναι το πρώτο διαστημικό πλήρωμα που θα οδηγήσει την ανθρωπότητα στον πλανήτη Άρη, και θα πατήσει για πρώτη φορά την επιφάνεια του «κόκκινου» πλανήτη, τουλάχιστον αν δεν εξακριβωθούν τα αίτια και δεν βρεθεί τρόπος αντιμετώπισης μιας μυστηριώδους διαστημικής ασθένειας που πλήττει μόνο τους άνδρες!
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NASA η μακροχρόνια παραμονή των αστροναυτών στο διάστημα προκαλεί αρκετές και ιδιαίτερα σοβαρές επιπτώσεις στο ανθρώπινο σώμα με πιο ανησυχητική, με διαφορά, τη ζημιά που προκαλείται στην όραση των αστροναυτών, των αστροναυτών. Ωστόσο για λόγους που ακόμα οι επιστήμονες δεν έχουν καταφέρει να εντοπίσουν η διαταραχή στην όραση «χτυπά» μόνο τους άνδρες αστροναύτες όχι τις γυναίκες!
Από τις πρώτες αποστολές του πλαίσιο του προγράμματος Apollo εμφανίζονταν προβλήματα στην όραση των αστροναυτών αλλά δεν θεωρούνταν σοβαρά. Αρχικά στις πρώτες, μικρής διάρκειας, διαστημικές πτήσεις οι διαταραχές στην όραση θεωρούνταν παροδικές, ωστόσο όσο περισσότερο οι άνθρωποι πετούσαν προς το διάστημα και όσο περισσότερο διαρκούσαν οι αποστολές τόσο πιο σοβαρές διαταραχές εκδηλώνονταν στη όραση. Σε μερικούς αστροναύτες τα συμπτώματα υποχωρούσαν σταδιακά και μετά από αρκετό χρονικό διάστημα, με την επιστροφή στη γη, σε άλλους όμως η βελτίωση ήταν μικρή και οι διαστημικές επιπτώσεις στην όραση έμοιαζαν μόνιμες, όπως αναφέρει το economistas.
Όπως διηγείται ο αστροναύτης Scott Kelly, ο άνθρωπος που έχει καταρρίψει κάθε ρεκόρ παραμονής στο διάστημα, στο βιβλίο του «Αντοχή. Ένας Χρόνος στο Διάστημα. Μια ζωή Ανακαλύψεων». Το 2007 κατά τη διάρκεια των Αποστολών 25 και 26 στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, η όραση του Kelly επηρεάστηκε κατά πολύ. Η αποστολή είχε διάρκεια 159 ημέρες και εκτός των σοβαρών προβλημάτων στην όραση ο Kelly εμφάνισε πολλά άλλα: αρκετή μείωση οστικής μάζας, οι μύες του ατρόφησαν και αδυνάτησαν τα τοιχώματα της καρδίας του.
Ωστόσο τα προβλήματα όρασης ήταν τα σημαντικότερα: η όρασή του χειροτέρεψε σχεδόν από τις πρώτες ημέρες της αποστολής και είχε ανάγκη από γυαλιά με πιο ισχυρούς φακούς.
Αν οι επιστήμονες της NASA δεν καταφέρουν να εντοπίσουν τους λόγους και τον τρόπο αντιμετώπισης της δυσλειτουργίας της όρασης που «χτυπάει» μόνον τους άνδρες η πρώτη αποστολή στον Άρη θα αποτελείται από αποκλειστικά γυναικείο πλήρωμα! Με τόσο σοβαρές δυσλειτουργίες στην όραση των ανδρών αστροναυτών δεν γίνεται να αποσταλούν άντρες στις επανδρωμένες αποστολές στον Άρη. Θα είναι αδύνατο να πιλοτάρουν το διαστημικό όχημα, να χειρίζονται πολύπλοκα συστήματα και να εξερευνούν την επιφάνεια του «κόκκινου» πλανήτη, αν δεν βλέπουν καλά!
Στα πολλά μυστήρια που προσπαθούν να επιλύσουν οι επιστήμονες της NASA με τις μακροχρόνιες αποστολές και με πολλά πειράματα που πραγματοποιούν σε τρωκτικά είναι να εντοπιστούν οι αιτίες των αρνητικών επιπτώσεων των διαστημικών πτήσεων στη φυσιολογία των θηλαστικών. Σχεδόν όλη η καταπόνηση που προκαλεί στον ανθρώπινο οργανισμό το διάστημα αντανακλά την γήρανση: μυϊκή ατροφία, μείωση οστικής μάζας, καρδιαγγειακά προβλήματα και οι λύσεις που θα προκύψουν, και οι οποίες θα καταστήσουν εφικτό το ταξίδι στον Άρη, θα έχουν πληθώρα οφελών για την ανθρωπότητα στη γη!
https://www.patrasevents.gr/

Ανησυχητικά τα στοιχεία στην Ανταρκτική

Ανησυχητικά τα στοιχεία στην Ανταρκτική

Ανησυχητικά τα στοιχεία στην Ανταρκτική


Ανησυχητικά είναι τα στοιχεία μίας νέας έρευνας για την Ανταρκτική, που δείχνει ότι οι παγετώνες υποχωρούν πέντε φορές πιο γρήγορα από ότι συνέβαινε τη δεκαετία του 1990, ιδίως στα δυτικά. Τα τελευταία 25 χρόνια, οι παγετώνες Pine Island και Thwaites, για παράδειγμα, έχουν επηρεαστεί σε ποσοστό άνω του 50% από την κλιματική αλλαγή, και σε ορισμένα σημεία το πάχος των πάγων έχει μειωθεί ακόμα και κατά 100 μέτρα. Σύμφωνα με τα νέα δορυφορικά δεδομένα, η άνοδος της θερμοκρασίας στον Νότιο Ωκεανό έχει ως αποτέλεσμα, ολόκληρα παγόβουνα να αποκόβονται από τους παγετώνες και να πέφτουν στη θάλασσα.
Το 1992, το στρώμα πάγου στη δυτική Ανταρκτική ήταν ακόμα σταθερό, αλλά τώρα περίπου το 25% έχει μειωθεί κατά δεκάδες μέτρα. Οι επιστήμονες προειδοποιούν πως αν το δυτικό στρώμα πάγου χαθεί εντελώς, η στάθμη της θάλασσας θα αυξηθεί κατά 5 μέτρα, βυθίζοντας παραλιακές πόλεις σε ολόκληρο τον κόσμο. Ο ρυθμός της απώλειας πάγων διπλασιάζεται κάθε δεκαετία και οι ερευνητές επισημαίνουν πως η υφιστάμενη άνοδος των ωκεανών, θεωρείτο το πιο ακραίο σενάριο πριν μερικά χρόνια, αλλά τώρα είναι η απτή πραγματικότητα.
Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Geophysical Research Letters και συγκρίνει 800 εκατομμύρια σημειακές μετρήσεις για το στρώμα του πάγου, από το 1992 έως το 2017. Με αυτόν τον τρόπο, διακρίνονται οι βραχυπρόθεσμες, εποχικές αλλαγές από τις μακροχρόνιες που οφείλονται στην κλιματική αλλαγή, όπως αναφέρει το lifo.
«Η λέπτυνση του πάγου τα τελευταία 25 χρόνια είναι ραγδαία για τα δεδομένα των παγετώνων», εξηγεί ο καθηγητής Άντι Σέπαρντ, του πανεπιστημίου του Λιντς, που ήταν ο επικεφαλής της μελέτης. Παλιότερα, το λιώσιμο των πάγων ήταν αργό και άλλαζε σε «γεωλογική χρονική κλίμακα» αλλά τώρα οι αλλαγές είναι τεράστιες ακόμα και στη διάρκεια μιας ανθρώπινης ζωής, παρατηρεί ο ίδιος.
Το πρόβλημα επεκτείνεται στο εσωτερικό της Ανταρκτικής, έχοντας ήδη προκαλέσει τεράστιες αλλαγές ακόμα και 300 μίλια από τις ακτές, σε ένα μέτωπο 600 μιλίων. «Έχουμε ήδη ξεπεράσει τα μισά, και αυτό είναι ανησυχητικό», προσθέτει ο Σέπαρντ. Μέχρι το πρόσφατο παρελθόν, οι σφοδρές χιονοπτώσεις στην Ανταρκτική αναπλήρωναν τις απώλειες από τα παγόβουνα που έπεφταν στον Ωκεανό αλλά πλέον το λιώσιμο των πάγων είναι ταχύτερο από οποιαδήποτε χειμερινή αναπλήρωση.
«Κατά μήκος των 3.000 χιλιομέτρων της δυτικής Ανταρκτικής, το νερό μπροστά από τους παγετώνες είναι πολύ ζεστό», συνεχίζει ο Σέπαρντ. Αυτό προκαλεί λιώσιμο στο κατώτερο τμήμα των παγετώνων, που έρχονται σε επαφή με τη θάλασσα. Το λιώσιμο μειώνει την τριβή και επιτρέπει στους παγετώνες να γλιστρούν πιο γρήγορα στον ωκεανό, με αποτέλεσμα να λεπταίνουν», λέει ο Σέπαρντ, κάνοντας λόγο για «εξωπραγματικές» απώλειες.
Σύμφωνα με την έρευνα, μόνο το λιώσιμο της δυτικής Ανταρκτικής έχει οδηγήσει σε παγκόσμια άνοδο της στάθμης των υδάτων κατά 5 χιλιοστά από το 1992. Όμως τα πράγματα αλλάζουν με ραγδαίο ρυθμό πια. Η εξάπλωση των ωκεανών και οι πάγοι της Γροιλανδίας ευθύνονται, προς το παρόν, για την άνοδο της θαλάσσιας στάθμης. Ωστόσο στην ανατολική Ανταρκτική, υπάρχει αρκετός πάγος για να ανεβάσει τα νερά κατά 60 μέτρα.
Ως τώρα, οι επιστήμονες θεωρούσαν αυτό το τμήμα «σταθερό» αλλά τα ευρήματα του περασμένου Δεκεμβρίου δείχνουν σημάδια λιωσίματος. Χωρίς την άμεση μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων από τα αυτοκίνητα, το φαινόμενο θα συνεχιστεί για χιλιάδες χρόνια ακόμα και αν αυτά τα οχήματα καταργηθούν. «Πριν τις δορυφορικές μετρήσεις από το διάστημα, οι περισσότεροι επιστήμονες με εξειδίκευση στους παγετώνες θεωρούσαν ότι τα πολικά στρώματα πάγου ήταν «κλιματικά αποκομμένα» και δεν μεταβάλλονταν γρήγορα», λέει ο Σέπαρντ. «Τώρα ξέρουμε ότι αυτό δεν είναι αλήθεια».

https://www.patrasevents.gr/

Τσάντες επιστημονικής φαντασίας με υπογραφή Louis Vuitton

Τσάντες επιστημονικής φαντασίας με υπογραφή Louis Vuitton

Ο γαλλικός οίκος Louis Vuitton παρουσίασε, προσφάτως, μια σειρά από τσάντες με ενσωματωμένες εύκαμπτες οθόνες OLED, με τον οίκο να αναφέρεται σε αυτές, ως τον πιο καινοτόμο «καμβά» του.
Τσάντες επιστημονικής φαντασίας με υπογραφή Louis Vuitton | in.gr
Είναι το μέλλον της μόδας στην τσάντα; Ο γαλλικός οίκος Louis Vuitton παρουσίασε, προσφάτως, μια σειρά από τσάντες με ενσωματωμένες εύκαμπτες οθόνες OLED τις οποίες σχεδίασε ο διευθυντής δημιουργικού Νικολά Γκεσκιέρ, με τον διάσημο οίκο μόδας να αναφέρεται σε αυτές, ως τον πιο καινοτόμο «καμβά» του.
Δύο πρωτότυπα αυτής της καινούριου τύπου τσάντας Louis Vuitton παρουσιάστηκαν, στην επίδειξη μόδας Cruise 2020 του Louis Vuitton στη Νέα Υόρκη. Σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση Τύπου, αυτά τα επιστημονικής φαντασίας αξεσουάρ, έχουν ως στόχο να θολώσουν τις διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στο έξυπνο κινητό και την τσάντα.

Ανοίγματα στον καμβά του Malletier (με το σήμα κατατεθέν LV, σε καφέ και κρεμ χρώμα) αφήνουν χώρο για τις OLED οθόνες, οι οποίες έχουν ανάλυση 1.920×1.440 και προβάλλουν βίντεο με όψεις της πόλης καθώς και ένα demo μηχανής αναζήτησης στο Ίντερντετ.

Από τον οίκο Louis Vuitton είπαν στο «engadget» ότι τα πρωτότυπα αυτά «είναι η βάση για την επανεξέταση του ψηφιακού καμβά του μέλλοντος» και πρόσθεσαν ότι ο γαλλικός οίκος «αναζητά, πάντα, τη μίξη του savoir-faire και της καινοτομίας».
Όπως αποκαλύφθηκε μάλιστα από τον Instagram λογαριασμό @dlouisvdotcom, η οθόνη είναι οθόνη αφής και εμφανίζεται και στο πίσω και στο μπρος μέρος της τσάντας.


https://www.in.gr/

Είναι στιγμές που η άβυσσος με καταπίνει…

Είναι στιγμές που η άβυσσος με καταπίνει… – Άνδρεα Αρβανιτίδου  GynaikaEimai 4 Νοεμβρίου 2024 Στιγμές είτε συχνές είτε διαρκούν λίγο, υπάρχο...