Τετάρτη 8 Μαΐου 2019

Ιγνατίου: Ελλάδα και Κύπρος μετρούν τους πραγματικούς φίλους τους – Αυτές είναι οι υποχρεώσεις των ΗΠΑ…

Ιγνατίου: 

Ελλάδα και Κύπρος μετρούν τους 

πραγματικούς φίλους τους – 

Αυτές είναι οι υποχρεώσεις των ΗΠΑ…

Σε όλα τα επίπεδα, η τουρκική πολιτική και στρατιωτική ηγεσία έδειξε τους στόχους της στην κυπριακή ΑΟΖ. Με τη δεύτερη εισβολή της Τουρκίας στην κυπριακή θάλασσα αυτή τη φορά, τα σχέδια της κατοχικής δύναμης είναι πλέον γνωστά:
Πρώτον, οι Τούρκοι πήγαν στην κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) για να μείνουν και αυτό το ξέρουν και τα νήπια, και Δεύτερον, ο Ερντογάν και οι συνεργάτες του δεν λαμβάνουν υπόψη κανένα και απορρίπτουν κάθε αίτημα για αποχώρηση στα διεθνή χωρικά ύδατα. Έτσι, ήταν αναμενόμενο ότι δεν επρόκειτο να δεχθούν τις συμβουλές φίλων και συμμάχων τους. Και για τούτη την άρνηση, φέρουν πρωτίστως την ευθύνη οι μέχρι τώρα «πάτρωνες» της Τουρκίας:
Η πολιτική της Βρετανίας, της Αμερικής και μερικών χωρών της Ευρώπης ήταν εντελώς αδικαιολόγητη τις τελευταίες δεκαετίες. Έδειξαν απαράδεκτη συμπεριφορά, διότι αύξησαν στα ύψη των εγωισμό του Ταγίπ Ερντογάν, υποσχόμενοι στον πρόεδρο της Τουρκίας λαγούς και πετραχήλια.
Διότι δεν μπορούσε ο Ερντογάν από μόνος του να έχει αποκτήσει τόσο θράσος, που να μην υπολογίζει κανένα. Γι’ αυτό έχουν και υποχρέωση να τον «κοντύνουν». Διότι ο τελικός σχεδιασμός της Τουρκίας είναι ο έλεγχος των κυπριακών θαλασσών. Με τον τρόπο αυτό, που είναι πέρα για πέρα παράνομος, θα επιβάλει και τα τετελεσμένα, πιστεύει. Όπως τα επέβαλε από το 1974.
Τα πράγματα έχουν αλλάξει και ας ευχηθούμε ότι αυτή η αλλαγή δεν είναι περιστασιακή… Δεν είναι μόνο οι πολύ καλές ανακοινώσεις των ξένων που προκάλεσαν εντύπωση και καταδίκασαν την εισβολή στην κυπριακή ΑΟΖ, αλλά και η αποφασιστικότητα κυρίως των Αμερικανών και των Γάλλων να μην επιτρέψουν -ως προστάτες της περιοχής- αυτά τα τετελεσμένα.
Μιλώντας με ένα αξιωματούχο, υποστήριξε ότι τούτη η περίοδος δεν είναι όπως τις προηγούμενες και τόνισε ότι κυρίως οι Αμερικανοί, δεν θα σπεύσουν να ξαναβάλουν όλα τα αυγά τους στο καλάθι της Τουρκίας, στην περίπτωση που συμμορφωθεί και θελήσει να βελτιώσει τις σχέσεις της με την Αμερική. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα και την Κύπρο, σημείωσε, οι ΗΠΑ ασκούν πλέον μία εντελώς ανεξάρτητη πολιτική και δεν συνδέουν τις δύο χώρες με την αμερικανική πολιτική για την Τουρκία.
Είναι μία πολύ μεγάλη κουβέντα και μακάρι ο αξιωματούχος να βγει αληθινός. Κάποιες κινήσεις, κάποιες κουβέντες, κάποιες πράξεις δείχνουν προς αυτή την κατεύθυνση: ότι η Αμερική, ακόμα και αν ο Ερντογάν ακυρώσει την παραγγελία των S-400 και επιχειρήσει να ομαλοποιήσει τις σχέσεις της με την Τουρκία, δεν θα ρίξει την Ελλάδα, όπως συνέβη σε τόσες άλλες περιπτώσεις προηγουμένως.
Προφήτες δεν είμαστε, ούτε έχουμε την ικανότητα να προβλέψουμε το μέλλον, αλλά έχουμε δει κάποια καλά σημάδια συμπεριφοράς από την πλευρά της Αμερικής, κυρίως στον στρατιωτικό τομέα. Η επίσκεψη του υπουργού Άμυνας Ευάγγελου Αποστολάκη στην Ουάσιγκτον στις αρχές Ιουνίου, θα μπορούσε να ανοίξει “μεγάλη λεωφόρο” -κατά την έκφραση διπλωματικής πηγής. Μακάρι. Και το πιο σημαντικό θα επιβεβαιώσει ότι οι Αμερικανοί ευτυχώς άρχισαν να καταλαβαίνουν τη μεγάλη σημασία της Κύπρου και της Ελλάδας ως στρατηγικές τοποθεσίες.
Επειδή “την έχουμε πάθει πολλές φορές” όπως μου είπε Κύπριος πολιτικός παράγοντας, “είμαστε στη φάση που περιμένουμε να δούμε τους πραγματικούς φίλους μας”. Πρέπει, λοιπόν, να ξέρουν στην Ουάσιγκτον και στην Ιερουσαλήμ ότι εάν επιτραπεί στην Τουρκία να παραμείνει στην κυπριακή ΑΟΖ, θα αυξήσει την έλλειψη εμπιστοσύνης των Ελλήνων και των Ελληνοκυπρίων στις νέες συμμαχίες της Αθήνας και της Λευκωσίας. Αντίθετα, εάν ειδικά οι ΗΠΑ καταφέρουν να πείσουν ή να εξαναγκάσουν τους Τούρκους να εγκαταλείψουν την ΑΟΖ, τότε θα μιλάμε με άλλους όρους. Είναι λογικό, ότι μέχρι τότε, οι πλειοψηφίες στην Ελλάδα και στην Κύπρο θα κυριαρχούνται από δυσπιστία.
Όπως ανέφερα και πιο πάνω οι οιωνοί είναι καλοί. Διεξάγονται συζητήσεις σε πολύ καλό κλίμα, και στην Αθήνα και τη Λευκωσία δεν ακούν τις φράσεις του παρελθόντος, όπως αυτή την πολύ άδικη και ενοχλητική, “υποχωρήστε εσείς”. Αντίθετα. Όλα τα μηνύματα κατευθύνονται προς την Άγκυρα, η οποία μέχρι αυτή τη στιγμή δεν ακούει.
Τι θα συμβεί λοιπόν, εάν συνεχίσει αυτή η δεύτερη εισβολή, όπως σωστά την χαρακτήρισε ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας; Μετρούμε τους φίλους μας. Και αυτή την δύσκολη ώρα η Αμερική και το Ισραήλ έχουν υποχρέωση να σταθούν δίπλα στην Κύπρο και την Ελλάδα. Τα τουρκικά τετελεσμένα πρέπει να ανατραπούν…
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Είναι απαράδεκτη η στάση του “κομμουνιστικού” κόμματος της Κύπρου. Τι λέει στην ουσία; Ότι ευθύνεται η Κυπριακή Δημοκρατία για την εισβολή της Τουρκίας στην κυπριακή ΑΟΖ; Μα έχουν παραφρονήσει εντελώς οι Ελληνοκύπριοι “κομμουνιστές”; Είναι από τις περιπτώσεις που ελπίζει κανείς να μιλήσουν με τρανταχτό τρόπο οι …κάλπες.
Τι είπε ο Γενικός Γραμματέας του ΑΚΕΛ κ. Άντρος Κυπριανού σχετικά με την απειλή της Τουρκίας για γεωτρήσεις με το «Φατίχ» στην Κύπρο; ότι «ο μόνος τρόπος για να αποτραπεί αυτό ήταν να δείξουμε πολιτική βούληση για επανέναρξη των διαπραγματεύσεων».
Ειλικρινά… Τι να πει κανείς; Όπως πολύ σωστά απάντησε η κυπριακή κυβέρνηση, η δήλωση του κ. Κυπριανού “υπερβαίνει κατά πολύ κάθε μέτρο. Όσο και αν φαίνεται απίστευτο ούτε λίγο ούτε πολύ αποδίδει ευθύνη στην ελληνοκυπριακή πλευρά για την επίθεση της Τουρκίας και τις απειλές εισβολής στην ΑΟΖ της χώρας μας”… Έλεος πια.
ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ: Η αμερικανική πρεσβεία στη Λευκωσία έστειλε λάθος μηνύματα όταν εξέδωσε την Κυριακή και ενώ οι Τούρκοι ξεκινούσαν την δεύτερη εισβολή, μία παλιά ανακοίνωση για το θέμα των δικαιωμάτων της Κύπρου στην κυπριακή ΑΟΖ. Ήταν μία πράξη που έδειξε ότι οι διπλωμάτες της Αμερικής στην Κύπρο δεν έκαναν την παραμικρή προσπάθεια να δουν αν το Στέιτ Ντιπάρτμεντ άλλαξε τη θέση του. Δεν είναι δικαιολογία ότι ήταν Σαββατοκύριακο. Αντίθετα, πληροφορούμαι ότι η αμερικανική πρεσβεία στην Αθήνα, το ίδιο διάστημα, έπραξε αυτό που περιμέναμε δείχνοντας μία πρωτόγνωρη επιμονή. Όταν κάποτε αποκαλυφθεί το παρασκήνιο θα μάθουμε πολλά γι’ αυτό το καυτό Σαββατοκύριακο, που οδήγησε στην καλύτερη ανακοίνωση που εξέδωσε ποτέ το Στέιτ Ντιπάρτμεντ για την Κύπρο.
Πηγή: hellasjournal.com
https://www.pentapostagma.gr/

Οι πρώτες ενδείξεις ότι οι σφήκες επιδεικνύουν λογική που μοιάζει… με τη δική μας!

Οι πρώτες ενδείξεις ότι οι σφήκες επιδεικνύουν λογική που μοιάζει… με τη δική μας!

Η σφήκα έχει τη δική της λογική που μοιάζει με την ανθρώπινη. Επιστήμονες στις ΗΠΑ ανακάλυψαν τις πρώτες βάσιμες ενδείξεις ότι ένα μη σπονδυλωτό ζώο, η σφήκα, διαθέτει μια ικανότητα λογικής, συγκεκριμένα να χρησιμοποιεί ήδη γνωστές σχέσεις για να βγάλει συμπεράσματα σε σχέση με άγνωστες σχέσεις.
Εδώ και χιλιάδες χρόνια αυτό το είδος εξαγωγής λογικών συμπερασμάτων θεωρείται χαρακτηριστικό της ανθρωπότητας. Για παράδειγμα, αν το Α είναι μεγαλύτερο από το Β και το Β μεγαλύτερο από το Γ (πράγματα ήδη γνωστά), τότε βγαίνει το συμπέρασμα πως και το Α είναι μεγαλύτερο από το Γ (κάτι αρχικά άγνωστο).
Τις τελευταίες δεκαετίες, οι επιστήμονες βρήκαν διάφορα σπονδυλωτά ζώα, όπως μαϊμούδες, πουλιά και ψάρια, που έχουν την ικανότητα τέτοιας λογικής. Όμως η μοναδική έως τώρα μελέτη σε μη σπονδυλωτά (τις μέλισσες) δεν είχε διαπιστώσει ανάλογη ικανότητα. Ως πιθανή εξήγηση είχε προταθεί ότι το μικρό νευρικό σύστημα της μέλισσας αποτελεί εμπόδιο για μια τέτοια λογική ικανότητα.
Οι σφήκες έχουν νευρικό σύστημα περίπου ίδιου μεγέθους όπως οι μέλισσες (μικρότερο από κόκκο ρυζιού, με ένα εκατομμύριο νευρώνες), αλλά επιδεικνύουν πιο πολύπλοκη κοινωνική συμπεριφορά, που δεν έχει παρατηρηθεί στις κυψέλες των μελισσών.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής την εξελικτική βιολόγο Ελίζαμπεθ Τίμπετς του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιολογίας «Biology Letters», πειραματίσθηκαν με δύο κοινά είδη σφηκών (Polistes dominula και Polistes metricus), επιβεβαιώνοντας ότι τελικά οι σφήκες είναι πιο…λογικές από τις μέλισσες.
«Η νέα έρευνα έρχεται να προστεθεί σε ένα ολοένα αυξανόμενο όγκο δεδομένων που δείχνουν ότι το μικροσκοπικό νευρικό σύστημα των εντόμων δεν περιορίζει τις εξελιγμένες συμπεριφορές. Δεν λέμε ότι οι σφήκες χρησιμοποιούν την παραγωγική λογική για να λύσουν ένα πρόβλημα, αλλά φαίνεται να χρησιμοποιούν γνωστές σχέσεις για να βγάλουν συμπεράσματα σε σχέση με άγνωστες σχέσεις», δήλωσε η Τίμπετς, η οποία μελετά τη συμπεριφορά των σφηκών εδώ και 20 χρόνια.
Προηγούμενα πειράματα της Τίμπετς έχουν δείξει ότι οι σφήκες μπορούν να αναγνωρίσουν άλλες σφήκες από διαφορετικά σημάδια στο σώμα τους, ενώ συμπεριφέρονται πιο επιθετικά απέναντι σε άτομα του είδους τους που δεν αναγνωρίζουν. Επίσης οι σφήκες έχουν εντυπωσιακά μακριά μνήμη και βασίζουν τις μελλοντικές συμπεριφορές τους σε αυτά που θυμούνται από τις επαφές και αλληλεπιδράσεις τους με άλλες σφήκες στο παρελθόν.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
https://www.pentapostagma.gr/

Τα ωφέλη από την κατανάλωση πολλών ξηρών καρπών κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης


Τα ωφέλη από την κατανάλωση πολλών ξηρών καρπών κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης


ΕΤΙΚΕΤΕΣ:Υγεία
Οι μητέρες που ακολουθούν μια διατροφή πλούσια σε ξηρούς καρπούς κατά τους πρώτους τρεις μήνες της εγκυμοσύνης, έχουν αυξημένες πιθανότητες να δουν μακροπρόθεσμα νευροαναπτυξιακά οφέλη στο παιδί τους, σύμφωνα με μια νέα ισπανική έρευνα.Η θετική επίδραση των ξηρών καρπών παρατηρήθηκε στις εγκύους που κατανάλωναν κατά μέσο όρο περίπου τρεις μερίδες των 30 γραμμαρίων ξηρών καρπών εβδομαδιαίως, μια ποσότητα που είναι μικρότερη από αυτήν που προτείνουν οι οδηγοί υγιεινής διατροφής.
Η έρευνα μέχρι σήμερα έχει αναδείξει ποικιλοτρόπως τα οφέλη της κατανάλωσης ξηρών καρπών, όπως μειωμένο κίνδυνο για υπέρταση, οξειδωτικό στρες και διαβήτη, ενώ μπορούν επίσης να λειτουργήσουν προστατευτικά για τη γνωστική έκπτωση που έρχεται με το γήρας. Η νέα μελέτη που διεξήχθη από το Ινστιτούτο της Βαρκελώνης για την Παγκόσμια Υγεία (ISGlobal), έρχεται για πρώτη φορά να προσθέσει στις θετικές επιδράσεις τις βελτιώσεις στη νευροανάπτυξη του παιδιού σε βάθος χρόνου.
Τα αποτελέσματα της έρευνας, στην οποία έλαβαν μέρος πάνω από 2.200 ζεύγη μητέρων-παιδιών, δημοσιεύτηκαν στο ευρωπαϊκό περιοδικό επιδημιολογίας «European Journal of Epidemiology». 
Η έρευνα
Οι ξηροί καρποί που έλαβαν υπόψη οι επιστήμονες στην έρευνα ήταν καρύδια, αμύγδαλα, φιστίκια, κουκουνάρια και φουντούκια. Η πρόσληψη τους από τις μητέρες αξιολογήθηκε με ερωτηματολόγια διατροφικών συνηθειών που χορηγήθηκαν στο πρώτο και στο τρίτο τρίμηνο της κύησης. Παράλληλα, η νευροψυχολογική αξιολόγηση των παιδιών έγινε στις ηλικίες των 18 μηνών, πέντε και οκτώ ετών.
Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι η ομάδα των παιδιών των οποίων οι μητέρες έτρωγαν περισσότερους ξηρούς καρπούς κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου της εγκυμοσύνης, εμφάνισε τα καλύτερα αποτελέσματα σε όλες τις δοκιμές μέτρησης της γνωστικής λειτουργίας, της ικανότητας προσοχής και της μνήμης εργασίας.
Σε μια προσπάθεια να διερευνήσει τα αίτια αυτού του αποτελέσματος, η ερευνήτρια και πρώτη συντάκτρια της μελέτης Φλόρενς Γκινιάκ δήλωσε πως «η θετική επίδραση μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι οι ξηροί καρποί έχουν υψηλά επίπεδα φυλικού οξέος και λιπαρών οξέων, όπως ωμέγα-3 και ωμέγα-6. Αυτά τα συστατικά τείνουν να συσσωρεύονται στο νευρικό ιστό, ιδιαίτερα στις μετωπικές περιοχές του εγκεφάλου, οι οποίες επηρεάζουν τη μνήμη και τις εκτελεστικές λειτουργίες».
Σε ό,τι αφορά τους λόγους που τα ευεργετικά αποτελέσματα σχετίζονται μόνο με τη διατροφη στο πρώτο και όχι στο τρίτο τρίμηνο της κύησης, μπορεί να υποστηριχθεί -με βάση όσα γνωρίζουμε ως σήμερα- ότι ο ρυθμός της ανάπτυξης του εμβρύου ποικίλλει καθ 'όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και ότι υπάρχουν περίοδοι κατά τις οποίες η ανάπτυξη είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στη μητρική διατροφή.
«Ο εγκέφαλος υφίσταται μια σειρά πολύπλοκων διαδικασιών κατά τη διάρκεια της κύησης και αυτό σημαίνει ότι η διατροφή των μητέρων είναι καθοριστικός παράγοντας για την ανάπτυξη του εγκεφάλου του εμβρύου και μπορεί να έχει μακροπρόθεσμα αποτελέσματα», ανέφερε η Γκινιάκ. «Αν οι μητέρες κατανάλωναν τον συνιστώμενο εβδομαδιαίο μέσο όρο ξηρών καρπών, τα οφέλη ενδέχεται να ήταν πολύ μεγαλύτερα», πρόσθεσε.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
http://www.kathimerini.gr/epikairothta

Ηρώδειο 19/5/2019: Πόντος – “Σταύρωση Και Μνήμη” – Η Εύξεινος Λέσχη Αθηνών, Τιμά Τα Θύματα Της Γενοκτονίας Των Ποντίων…! (Video + Photo)

Ηρώδειο 19/5/2019: Πόντος – 


“Σταύρωση Και Μνήμη” – 


Η Εύξεινος Λέσχη Αθηνών, Τιμά Τα Θύματα 

Της Γενοκτονίας Των Ποντίων…!       


(Video + Photo)



Posted by Der Kamerad

Με μια συγκλονιστική εκδήλωση μνήμης στο Ηρώδειο, η Εύξεινος Λέσχη Αθηνών τιμά την Κυριακή 19 Μαΐου, στις 20:30, τα θύματα της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Στην εκδήλωση «Πόντος: Σταύρωση και Μνήμη», που γίνεται με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από την έναρξη της δεύτερης και σκληρότερης φάσης της Γενοκτονίας, συμμετέχει πλήθος καλλιτεχνών με ποντιακές, μικρασιατικές και αρμενικές ρίζες.

Τις δυνάμεις τους σε αυτήν τη μοναδική πολιτιστική σύμπραξη στον επιβλητικό χώρο του Ηρωδείου θα ενώσουν οι: Γιώργος Νταλάρας, Κωνσταντίνος και Ματθαίος Τσαχουρίδης, Έλενα Κελεσίδου, Μελίνα Ασλανίδου, Ελένη Ουζουνίδου, Χάικ Γιαζιτζιάν, Σαρίνα Κρος (Sarina Cross)Πέλα Νικολαΐδη και Χρήστος Καλιοντζίδης. Μαζί τους χορωδία και ορχήστρα παραδοσιακών οργάνων αλλά και το χορευτικό συγκρότημα «Έκνευσις».

Αφηγητής είναι ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης ενώ την παρουσίαση έχει αναλάβει η Πόπη Τσαπανίδου. Η μουσική επιμέλεια είναι του Κωνσταντίνου και του Ματθαίου Τσαχουρίδη.

Τη σκηνοθεσία της εκδήλωσης έχει αναλάβει η Σοφία Σπυράτου και η σκηνοθεσία του video art φέρει την υπογραφή του Νίκου Σούλη.


https://derkamerad.com/

Κουκιά: Ποιοι πρέπει να τα αποφεύγουν και γιατί

Κουκιά:

Ποιοι πρέπει να τα αποφεύγουν και γιατί

Κουκιά: Ποιοι πρέπει να τα αποφεύγουν και γιατί
Τα όσπρια αποτελούν σημαντική πηγή πρωτεϊνών και φυτικών ινών στη διατροφή μας και παράλληλα είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Από όλα τα όσπρια, τα κουκιά παρουσιάζουν μια ιδιαιτερότητα ως προς τη σύστασή τους, γι’ αυτό και δεν είναι κατάλληλα προς κατανάλωση από μια συγκεκριμένη ομάδα του πληθυσμού.
Συγκεκριμένα, τα κουκιά πρέπει να αποφεύγουν όσοι έχουν διαπιστωμένη ανεπάρκεια ενζύμου G6PD.
Η συνηθέστερη επιπλοκή που συνδέεται με τη συγκεκριμένη ανεπάρκεια είναι η αιμολυτική αναιμία, κατάσταση που χαρακτηρίζεται από την ταχύτατη καταστροφή των ερυθρών αιμοσφαιρίων του αίματος. Όταν η διαθεσιμότητα ερυθρών αιμοσφαιρίων μειώνεται λόγω της αιμολυτικής αναιμίας, φτάνει στα διάφορα όργανα του σώματος λιγότερο οξυγόνο και επομένως εκδηλώνονται συμπτώματα όπως κόπωσηδύσπνοια και ίκτερος, ενώ επίσης αυξάνεται ο κίνδυνος σχηματισμού λίθων στη χολή (χολολιθίαση). Σε σοβαρές περιπτώσεις, η αιμολυτική αναιμία μπορεί να οδηγήσει στον θάνατο.
Ορισμένοι άνθρωποι με ανεπάρκεια ενζύμου G6PD δεν χρειάζεται καν να καταναλώσουν τα κουκιά για να εκδηλώσουν αρνητικές αντιδράσεις, αφού ακόμη και η εισπνοή γύρης από το φυτό αρκεί για να πυροδοτήσει τα συμπτώματα. Αυτή η ακραία αντίδραση ονομάζεται κυαμισμός.
bigstock 167511836
Η σοβαρότητα της αντίδρασης ανά άτομο εξαρτάται από πολυάριθμους παράγοντες, οι κυριότεροι από τους οποίους είναι ο βαθμός έκθεσης στο όσπριο, η σοβαρότητα της ανεπάρκειας G6PD και η γενικότερη κατάσταση της υγείας.
Ο λόγος που τα κουκιά δεν ενδείκνυνται προς κατανάλωση στα άτομα με ανεπάρκεια G6PD είναι ότι περιέχουν ουσίες που, όταν διασπώνται κατά τη διάρκεια της πέψης, παράγουν τις λεγόμενες δραστικές μορφές οξυγόνου (ROS). Υπό φυσιολογικές συνθήκες, το ένζυμο G6PD προστατεύει τα ερυθρά αιμοσφαίρια από τις δραστικές μορφές οξυγόνου, οπότε η έλλειψη ή ανεπάρκειά του συνεπάγεται ότι παραμένουν εκτεθειμένα στη φθορά.
Εκτιμάται ότι περίπου 400 εκατομμύρια άνθρωποι στον κόσμο παρουσιάζουν χαμηλότερα από το φυσιολογικό επίπεδα του ενζύμου G6PD. Η ανεπάρκεια είναι συνηθέστερη στους άνδρες σε σύγκριση με τις γυναίκες λόγω γενετικών παραγόντων που σχετίζονται με τα χρωμοσώματα.
https://www.onmed.gr/

Ο Σεφέρης, η καθαρεύουσα και ο κ. Θεοδωρόπουλος

Ο Σεφέρης, η καθαρεύουσα και ο κ. Θεοδωρόπουλος

Αποτέλεσμα εικόνας για Ο Σεφέρης, η καθαρεύουσα και ο κ. Θεοδωρόπουλος


Posted by sarant στο 8 Μαΐου, 2019

Θα σχολιάσω σήμερα στο ιστολόγιο μια πρόσφατη επιφυλλίδα του  συγγραφέα κ. Τάκη Θεοδωρόπουλου στην Καθημερινή. Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που το ιστολόγιο σχολιάζει τις συντηρητικότατες γλωσσικές απόψεις του κ. Τ.Θ. ή που επισημαίνει τα γλωσσικά του μαργαριτάρια («που σοβατίζει ρωγμές στους τοίχους των κειμένων» κατά την ορολογία του κυρίου Τάκη).
Εννοώ την επιφυλλίδα με τίτλο «Η ταπείνωση των ελληνικών» που δημοσιεύτηκε στο πασχαλινό φύλλο της Καθημερινής.
Ήδη από τον τίτλο ο αρθρογράφος δίνει τον τόνο -και το δηλώνει και απερίφραστα στο άρθρο του, ότι «Τα ελληνικά που μιλάμε, και αυτά στα οποία γράφουμε, δεν είναι παρά μια ταπεινωμένη εκδοχή της πανάρχαιας γλώσσας». Θεωρεί δηλαδή ο αρθρογράφος ότι η μητρική του γλωσσική ποικιλία είναι κάτι το υποδεέστερο, ότι δεν φτάνει στο μεγαλείο των (εξιδανικευμένων βέβαια) αρχαίων ελληνικών.
Δεν είναι, δυστυχώς, πρωτότυπη αυτή η άποψη. Θα έλεγα μάλιστα πως κοινός τόπος της παραγλωσσολογικής συζήτησης για τα ελληνικά είναι η συνεχής σύγκριση της νέας ελληνικής με την αρχαία ελληνική, η οποία προβάλλεται ως ένα ανέφικτο ιδεώδες. Όχι μόνο επιφυλλιδογράφοι, αλλά δυστυχώς και πολλοί εκπαιδευτικοί, αλλά και πολλά σχολικά βιβλία καλλιεργούν εμμέσως την άποψη ότι η σημερινή νεοελληνική δεν είναι παρά ωχρό είδωλο της αρχαίας, πράγμα που βέβαια αφενός δεν βοηθά τους μαθητές να εκτιμήσουν και να αγαπήσουν τη μητρική τους γλώσσα και αφετέρου αποτελεί εύφορο έδαφος όπου θάλλουν κάθε λογής απόψεις για γλωσσική παρακμή, ιδίως όταν αντιδιαστέλλεται η κυρίαρχη θέση της αρχαίας ελληνικής με τη θέση της σημερινής νεοελληνικής. Όπως εύστοχα είχε σημειώσει η Άννα Φραγκουδάκη, «η προφητεία για την παρακμή της ελληνικής γλώσσας, με όποιο επιχείρημα κι αν εμφανίζεται, ανάμεσα στις γραμμές το ίδιο πάντα εννοεί: φανταστείτε το εθνικό μεγαλείο που… “θα” είχαμε, αν μιλούσαμε αρχαία ελληνικά».
Δεν είναι λοιπόν πρωτότυπος ο κ. Τ.Θ. αλλά θαρρώ πως είναι από τους λίγους που χρησιμοποιούν τον όρο «ταπεινωμένη» για να περιγράψουν τη μητρική τους γλώσσα.
Βέβαια, ο ίδιος ο Τ.Θ. ίσως δεν αισθάνεται τόσο μεγάλη ταπείνωση αφού μπορεί να νιώσει τη δύναμη της πανάρχαιης γλώσσας. Όπως γράφει: «… τη Μεγάλη Εβδομάδα μπορείς να πάρεις μια γεύση από τη δύναμη της γλώσσας σου. … Δεν έχεις πολλές ευκαιρίες να τη νιώσεις αυτήν τη δύναμη, εκτός πια κι αν ανήκεις στη μειονότητα των σοβαρών αναγνωστών» (τα πλάγια δικά μου).
Ο συντάκτης ολοφάνερα θεωρεί πως ο ίδιος ανήκει σε αυτούς τους λίγους και εκλεκτούς «σοβαρούς αναγνώστες», σε αυτή τη «μειονότητα» των αρίστων -και προσκαλεί τον αναγνώστη να ενστερνιστεί τις απόψεις του ώστε να ελπίζει πως στο μέλλον θα γίνει κι αυτός δεκτός σε τούτο το κλειστό κλαμπ. (Αναρωτιέμαι αν οι «σοβαροί αναγνώστες» του κ. Τάκη ταυτίζονται με τους «προσεκτικούς ομιλητές» του κ. Μπαμπινιώτη -αλλά γι’ αυτό το θέμα θα πω παρακάτω).
Δεν θα σχολιάσω όλα τα σημεία του άρθρου του κ. ΤΘ διότι θέλω να σταθώ σε ένα σημείο όπου θαρρώ πως χρειάζεται αναλυτική απάντηση. Ωστόσο, κρίνοντάς το γενικά, παρατηρώ ότι ο θρηνητικός τόνος του αρθρογράφου για τα δεινά της γλώσσας μας έχει ανέβει μιαν οκτάβα -ίσως τώρα που πέθανε ο Σαράντος Καργάκος, ένας από τους μεγαλύτερους γλωσσογκρινιάρηδες που είχαμε, ο κ. Τάκης φιλοδοξεί να καλύψει το κενό.
Και πράγματι, προσέξτε τι γράφει: Πόσες από τις λέξεις που ακούς στον δρόμο είναι απλώς βρισιές, και πόσες δεν θυμίζουν περισσότερο άναρθρη κραυγή; Αλλά αυτή την ανοησία για την ομιλία (των νέων) που θυμίζει άναρθρες κραυγές και γρυλλισμούς πρώτος την έχει γράψει ακριβώς ο μακαρίτης κ. Καργάκος. Σταχυολογώ από την περίφημη «Αλαλία» του, γραμμένη πριν από καμιά τριανταριά χρόνια:
«οι νέοι μας […] έχουν φτάσει στο σημείο να συνεννοούνται με γρυλισμούς και παντομίμες», «κάποιοι νέοι χρησιμοποιούν την ελληνική σαν να κλωτσούν καρφιά», «τον γλωσσικό χουλιγκανισμό που φέρνει τη γλώσσα μας στην εποχή των σπηλαίων […] οι νέοι μας ακρωτηριάζουν και βεβηλώνουν τη γλώσσα μας»
Σαν να έπαθε Καργάκο ο κύριος Τάκης.
Και προχωρώ στο σημείο που με ενδιαφέρει. Θρηνεί ο κ. Τάκης σε ύφος Γιανναρά:
Ο Γ. Ράλλης νομοθέτησε την κατάργηση της διδασκαλίας της καθαρευούσης στην εκπαίδευση και το πρωτοπασόκ έσβησε την περισπωμένη και τα πνεύματα από τη γραφή. Η γλώσσα ακρωτηριάσθηκε από τη μνήμη της με τη λοβοτομή. Παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος της σύγχρονης γραμματείας μας είναι γραμμένο στην καθαρεύουσα, ότι η δημοτική του Σεφέρη, ή του Ελύτη είναι γεμάτη από καθαρεύουσα και ότι οποιοδήποτε επιστημονικό ή θεωρητικό κείμενο χρειάζεται την καθαρεύουσα.
Θέλω λοιπόν να εστιαστώ στην εξής θέση: «η δημοτική του Σεφέρη … είναι γεμάτη από καθαρεύουσα»
Θεωρώ ότι ο ατεκμηρίωτος αυτός ισχυρισμός είναι αβάσιμος και λαθεμένος. Ωστόσο, είναι και θέμα ορισμού: τι θα πει «δημοτική γεμάτη από καθαρεύουσα»; Να έχει λόγιες λέξεις; Αλλά δεν κάνουν οι λέξεις τη γλωσσική ποικιλία -χρειάζεται και η σύνταξη.
Ας δούμε ένα πεζό του Σεφέρη, την πολύ γνωστή δήλωσή του κατά του δικτατορικού καθεστώτος. Το παραθέτω ολόκληρο πιο κάτω. Προσωπικά θεωρώ ότι πρόκειται για καθαρή καλλιεργημένη δημοτική, δηλαδή για καθαρή κοινή νεοελληνική (ΚΝΕ που λέμε) και δεν βρίσκω να είναι «γεμάτο από καθαρεύουσα». Πιστεύω ότι η χρήση λέξεων όπως «ελώδη» ή «αναπότρεπτη» δεν είναι στοιχείο καθαρεύουσας -αν μη τι άλλο, στην καθαρεύουσα θα ήταν «η αναπότρεπτος».
Αξίζει να ξαναδιαβάσουμε το κείμενο αυτό, του 1969, και να χαρούμε την κρουστή γλώσσα του και το περιεχόμενό του.
Πάει καιρός που πήρα την απόφαση να κρατηθώ έξω από τα πολιτικά του τόπου. Προσπάθησα άλλοτε να το εξηγήσω, αυτό δε σημαίνει διόλου πως μου είναι αδιάφορη η πολιτική ζωή μας.
Έτσι, από τα χρόνια εκείνα ώς τώρα τελευταία έπαψα κατά κανόνα ν’ αγγίζω τέτια θέματα. Εξ άλλου τα όσα δημοσίεψα ώς τις αρχές του 1967, και η κατοπινή στάση μου (δεν έχω δημοσιέψει τίποτε στην Ελλάδα από τότε που φιμώθηκε η ελευθερία) έδειχναν, μου φαίνεται αρκετά καθαρά τη σκέψη μου.
Μολαταύτα, μήνες τώρα, αισθάνομαι μέσα μου και γύρω μου, ολοένα πιο επιτακτικά το χρέος να πω ένα λόγο για τη σημερινή κατάστασή μας. Με όλη τη δυνατή συντομία, νά τι θα έλεγα:
Κλείνουν δυο χρόνια που μας έχει επιβληθεί ένα καθεστώς όλως διόλου αντίθετο με τα ιδεώδη για τα οποία πολέμησε ο κόσμος μας και τόσο περίλαμπρα ο λαός μας, στον τελευταίο παγκόσμιο πόλεμο.
Είναι μια κατάσταση υποχρεωτικής νάρκης όπου, όσες πνευματικές αξίες κατορθώσαμε να κρατήσουμε ζωντανές, με πόνους και με κόπους, πάνε κι’ αυτές να καταποντισθούν μέσα στα ελώδη στεκάμενα νερά. Δε θα μου είταν δύσκολο να καταλάβω πως τέτιες ζημιές δε λογαριάζουν παρά πολύ για ορισμένους ανθρώπους. Δυστυχώς, δεν πρόκειται μόνο γι’ αυτόν τον κίνδυνο.
Όλοι πια το διδάχτηκαν και το ξέρουν πως στις δικτατορικές καταστάσεις, η αρχή μπορεί να μοιάζει εύκολη, όμως η τραγωδία περιμένει, αναπότρεπτη, στο τέλος. Το δράμα αυτού του τέλους μάς βασανίζει, συνειδητά ή ασυνείδητα όπως στους παμπάλαιους χορούς του Αισχύλου. Όσο μένει η ανωμαλία, τόσο προχωρεί το κακό.
Είμαι ένας άνθρωπος χωρίς κανένα απολύτως πολιτικό δεσμό, και, μπορώ να το πω, μιλώ χωρίς φόβο και χωρίς πάθος. Βλέπω μπροστά μου τον γκρεμό όπου μας οδηγεί η καταπίεση που κάλυψε τον τόπο. Αυτή η ανωμαλία πρέπει να σταματήσει. Είναι Εθνική επιταγή.
Τώρα ξαναγυρίζω στη σιωπή μου. Παρακαλώ το Θεό, να μη με φέρει άλλη φορά σε παρόμοια ανάγκη να ξαναμιλήσω.
Όταν συζητήσαμε στην ομάδα Υπογλώσσια του Φέισμπουκ το άρθρο του κ. Τάκη σε συνάρτηση με το κείμενο του Σεφέρη, ο γλωσσολόγος Θανάσης Μιχάλης έκανε ένα πολύ εύστοχο σχόλιο που το μεταφέρω εδώ:
Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, στις περισσότερες περιπτώσεις εσωτερικής διγλωσσίας δεν υπάρχουν δίπολα αλλά continua. Δηλαδή, δεν υπάρχει μόνο η δημοτική ως χαμηλή ποικιλία και η καθαρεύουσα ως υψηλή, αλλά πλήθος ενδιάμεσων καταστάσεων (από τα άκρα του αρχαϊσμού και του μαλλιαρισμού, στην αστική δημοτική, την καθαρή διαλεκτική δημοτική, υπερτοπικές δημοτικές, απλή καθαρεύουσα, πλήθος ιδιολέκτων κλπ). Το πρόβλημα δεν το έχει ποτέ η μητρική γλώσσα, δηλαδή η χαμηλή ποικιλία, η οποία κατακτάται κιαι περιγράφεται εύκολα, το πρόβλημα το έχουν οι τεχνητής φύσης υψηλές ποικιλίες: τι σημαίνει καθαρεύουσα; π.χ. έχει δοτική; είναι δίδω τινί ή δίδω εις τινα, λέγω τινί ή εις τινα κλπ. Το κείμενο του Σεφέρη κατά τη γνώμη μου, είναι δείγμα αστικής δημοτικής με κατεύθυνση προς τον πόλο της δημοτικής (δημοσίεψαν). … Είναι άτοπο και παράλογο να λαμβάνει κανείς ως δεδομένο ότι τύποι του διαλεκτικού ή του ποιητικού λόγου (π.χ. πέλαγο) αποτελούν την καθαρή δημοτική και, θεωρώντας το πέλαγος καθαρεύουσα, να λέει ότι η τάδε ομιλία είναι γεμάτη καθαρεύουσα. Το κείμενο του Σεφέρη και μορφολογικά (δεν υπάρχει κανένα -ις, κανένα -ιν, κανένα -ον, κανένα -χθην ή -χθησαν) και συντακτικά είναι δημοτική.
Είναι ιδιαίτερα εύστοχη η τελευταία παρατήρηση. Κάτι ανάλογο έκαναν οι καθαρευουσιάνοι του 1900 που έλεγαν: αν είστε συνεπείς δημοτικιστές, δεν μπορείτε να λέτε Τέχνη, πρέπει να λέτε Μαστοροσύνη. Αλλά και ο ανώνυμος συντάκτης του χουντικού πονήματος «Εθνική γλώσσα» με τα ίδια σοφίσματα προσπαθεί να κατατροπώσει τους δημοτικιστές.
Όπως σχολίασε στην ίδια συζήτηση ο φίλος μας ο Άγγελος: Στο συγκεκριμένο δείγμα δεν βλέπω κανένα στοιχείο που να μπορούσα να το χαρακτηρίσω «καθαρεύουσα» — ίσως το «καταποντισΘούν», που εξισορροπείται όμως με το παραπάνω από τα «δημοσίεΨα», τα «στεκάμενα νερά», το αμετάβατο «λογαριάζουν», γλωσσικούς τύπους που εγώ τουλάχιστον, μιλώντας αυθόρμητα, δεν θα χρησιμοποιούσα (θα έλεγα «δημοσίευσα», «στάσιμα», «υπολογίζονται» ή «μετρούν».) Το να λέμε ότι ο λόγος του Σεφέρη είναι «γεμάτος καθαρεύουσα» είναι εξωφρενικό — εκτός αν εννοούμε ότι δεν είναι ψυχαρική δημοτική, πράγμα που… δεν είναι και μεγάλη ανακάλυψη!
Πράγματι, όποιος διαβάσει τις Δοκιμές του Σεφέρη θα συναντήσει τύπους που σήμερα δεν τολμάμε και πολύ να τους γράψουμε, π.χ. τρομαΧΤικός ή τη χρήση του «σαν» εκεί όπου οι μπαμπινιωτιστές θεωρούν σωστό μόνο το «ως», ας πούμε: Η εργασία μου –βιάζομαι να το τονίσω– δεν πρέπει να θεωρηθεί σαν εργασία οριστική. Θα ευχόμουν να κοιταχτεί σαν αφορμή για σοβαρή σκέψη πάνω σ’ ένα σπουδαίο θέμα, για φωτισμένη κρίση και καλοπροαίρετη επίκριση.
Εννοώ ότι το κείμενο που διάλεξα, η αντιδικτατορική δήλωση του Σεφέρη εννοώ, με κανέναν τρόπο δεν αποτελεί εξαίρεση, δεν είναι δηλαδή «δημοτικότερο» από τα πεζά που περιλαμβάνονται στις Δοκιμές του Σεφέρη. Διάλεξα το κείμενο αυτό επειδή υπήρχε στο Διαδίκτυο, αλλά είναι απολύτως αντιπροσωπευτικό της γλωσσικής ποικιλίας του Σεφέρη.
Και θα κλείσω με ένα άλλο κείμενο από τις Δοκιμές του Σεφέρη, γραμμένο το 1946 όταν πέθανε ο Αχιλλέας Τζάρτζανος, μια τοποθέτηση του Σεφέρη που αποτελεί δριμύ κατηγορώ για τη γλωσσική πολιτική του ελληνικού κράτους τον καιρό που βασίλευε η καθαρεύουσα, που τόσο τη νοσταλγεί ο κ. Θεοδωρόπουλος, που τολμά να επικαλείται τον Σεφέρη για να στηρίξει τις συντηρητικότατες γλωσσικές του θέσεις:
ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Δεν είμαι ειδικός για να αναλύσω τεχνικά την εργασία του Αχιλλέα Τζάρτζανου. Αλλά πως εχάσαμε έναν από τους λίγους εκλεκτούς φιλολόγους που πρόσφεραν μια μεγάλη υπηρεσία στην πατρίδα τους, αυτό μπορώ να το βεβαιώσω.
Θα έλεγα ακόμη ότι ο Τζάρτζανος έχει έναν ιδιαίτερο δεσμό με τη λογοτεχνική γενιά που ωρίμασε και άρχισε να γράφει στα χρόνια του μεσοπολέμου. Η επιστημονική του εργασία συγγενεύει, καθώς νομίζω, χαρακτηριστικά με τις γλωσσικές αναζητήσεις ορισμένων λογοτεχνών της γενιάς εκείνης.
Από την αρχή του γλωσσικού αγώνα ως τα χρόνια του μεσοπολέμου η καλλιέργεια της κοινής δημοτικής στρέφεται, κατά πρώτο λόγο, προς τη γραμματική και το τυπικό. Το πρώτο ζήτημα ήταν ποιες λέξεις θα γράφουμε και με ποια φθογγολογική μορφή θα παρουσιάζουμε αυτές τις λέξεις. Η προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση ήταν τόσο μεγάλη, που τα ζητήματα του μηχανισμού της ελληνικής φράσης (χρησιμοποιώ σκόπιμα έναν όρο γενικό) δε μοιάζουν να απασχολούν πάρα πολύ τους λογίους. Στην ηρωική περίοδο του δημοτικισμού (ως τα τελευταία χρόνια του Ψυχάρη περίπου) οι άνθρωποι που ασχολούνται με την ελληνική έκφραση, μοιάζουν μαγνητισμένοι από το χρώμα και τη ζωηράδα της λαϊκής γλώσσας. Ήτανε φυσικό, αφού μόλις είχαν αφήσει τα άχρωμα δωμάτια της καθαρεύουσας. Σαν τον άρρωστο, που ύστερα από χρόνια βγαίνει για πρώτη φορά στο ύπαιθρο, έβλεπαν παντού τη γραφικότητα. Στα χρόνια του μεσοπολέμου αρχίζουν να γίνουνται αισθητές άλλες ανάγκες. Πολύ συνειδητά κάποτε, και κάποτε μισοσυνείδητα, παρουσιάζεται η ανάγκη της ακρίβειας. Σ’ αυτή την ανάγκη ήρθε νομίζω να ανταποκριθεί, με τον τρόπο του, ο Αχιλλέας Τζάρτζανος. Μολονότι άλλης ηλικίας, ήταν, αισθάνομαι, ένας από τους δικούς μας ο άνθρωπος που έγραψε το πρώτο Συντακτικό της δημοτικής. Και συλλογίζομαι με αρκετή πίκρα πως αν δεν είχε την τύχη να γίνει φθισικός από υπερκόπωση και πως αν δε βρίσκονταν οι συγγενείς που τον έστειλαν να περάσει τις υποχρεωτικές διακοπές της θεραπείας του στην Ελβετία, ίσως να μην είχε πραγματοποιηθεί κι αυτή η ανεκτίμητη εργασία.
Έχω κάπου διαβάσει πως οι κάτοικοι, δε θυμούμαι ποιας χώρας, μισούν τόσο πολύ τη βλάστηση, που μόλις ξεμυτίσει το παραμικρό πράσινο φύλλο, τρέχουν αμέσως να το ξολοθρέψουν. Θυμούμαι πάντα αυτή την εικόνα όταν συλλογίζομαι τη σημερινή γλωσσική μας κατάσταση ή την αφοσίωση ανθρώπων σαν τον Αχιλλέα Τζάρτζανο. Γιατί όλα γίνουνται στην Ελλάδα σα να μας κινεί ένα θανάσιμο μίσος για τη λαλιά μας. Το κακό είναι τόσο μεγάλο που μόνο σαν ένα φαινόμενο ομαδικής ψυχοπάθειας θα μπορούσε κανείς να το εξηγήσει. Ίσως, ποιος ξέρει, οι “απωθήσεις” που προκάλεσε μια δασκαλοκρατία πολλών αιώνων έπρεπε να καταλήξουν στις σημερινές μας νευρώσεις. Στα χρόνια μας, πρέπει να μην το ξεχνάμε, το ζήτημα δεν είναι πια αν θα γράφουμε καθαρεύουσα ή δημοτική. Το τραγικό ζήτημα είναι αν θα γράφουμε, ή όχι, ελληνικά· αν θα γράφουμε ελληνικά ή ένα οποιοδήποτε ελληνόμορφο εσπεράντο. Δυστυχώς όλα γίνουνται σα να προτιμούμε το εσπεράντο· σα να θέλουμε να ξεκάνουμε με όλα τα μέσα τη γλώσσα μας.
Ποια είναι η γλώσσα ενός τόπου; Η ζωντανή γλώσσα που μιλά ο λαός, όπως τη διαμορφώνουν οι καλύτεροι συγγραφείς του. Από την εποχή του Αγίου Παύλου ως το Διονύσιο Σολωμό, ο ελληνικός λαός, μέσα από συνθήκες, που εύκολα θα καταντούσαν άγλωσσο οποιονδήποτε άλλο λαό, έσωσε τη γλώσσα του για να την παραδώσει στους μορφωμένους της απελευθερωμένης Ελλάδας. Μια γλώσσα ανόθευτη, που συνεχίζει πιστά και χωρίς διακοπές τη χιλιόχρονη ελληνική παράδοση, με πρωτοφανή ευλυγισία, με άπειρες δυνατότητες να αναπτυχθεί. Από το Σολωμό ως τις μέρες μας, τα καλύτερα πνεύματα που μπόρεσε ν’ αναδείξει η Ελλάδα, είναι μια πλειάδα συγγραφέων που μπορούν να αντιπαραβληθούν αδίσταχτα με τους καλύτερους ξένους της ίδιας εποχής. Κι’ όμως αυτή τη γλώσσα, σήμερα ακόμη, στα 1946, τη μαθαίνουμε όχι από διδασκαλία, αλλά μπορεί να πει κανείς από μύηση. Την έχουμε αφήσει χωρίς πυξίδα και χωρίς χάρτη. Ο νέος που θέλει να τη μάθει πρέπει να καταφύγει σε φιλολογικές έρευνες που μόνο ειδικοί θα έκαναν σε τόπους πολύ πιο προοδευτικούς από το δικό μας. Δεν έχει λεξικό· το λεξικό της Ακαδημίας βρίσκεται ακόμη στο Α –εννοώ: το στοιχείο Α. Τα πνευματικά μας ιδρύματα την καταφρονούν. Φτάνει να παρατηρήσει κανείς –για να μην απαριθμεί ατέλειωτα θλιβερά δείγματα της νοοτροπίας μας– πως η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών είναι έτσι φτιαγμένη ώστε να αποκλείει μοιραία έναν επιστήμονα της ολκής και του ήθους του Μανόλη Τριανταφυλλίδη. Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας αφέθηκε σχεδόν αποκλειστικά στις καθημερινές εφημερίδες. Ύστερα από τόσα χρόνια ελεύθερης ζωής, και σε καιρούς που στις πολιτισμένες χώρες οι πνευματικοί διδάσκαλοι κοιτάζουν πώς να ανυψώσουν την παράδοσή τους, αυτό μονάχα βρήκε η παιδεία μας για να ανταμείψει το έθνος που έσωσε τη γλώσσα του Σολωμού και του Παλαμά μέσα από τα σκοτάδια αιώνων. Το αποτέλεσμα είναι το εσπεράντο. Ηχεί σαν τα ακόλουθα παραδείγματα που έτυχε να προσέξω αυτές τις μέρες. Στο δρόμο ένας μικροαστός λέει στο φίλο του: «Ολιγουδίνα μη σε βρω». Μια υπηρεσιακή πινακίδα στην ακτή του Παλιού Φαλήρου (την αντιγράφω κατά λέξη) ειδοποιεί: «Όστις ευρεθή αναμιγνυόμενος με ιδιοκτησίαν επί της ακτής ταύτης θέλει διωχθεί αυστηρώς». Το «ολίγου δειν» μπόρεσα να το καταλάβω, αλλά το «αναμιγνυόμενος»;
Αυτή είναι η κατάστασή μας, και δε μας μένει καιρός. Χωρίς μια φούχτα ανθρώπους σαν τον Αχιλλέα Τζάρτζανο, θα μιλούσαμε και θα γράφαμε όλοι μας έτσι.
Αύγουστος 1946
https://sarantakos.wordpress.com/

Τι σημαίνει είσαι ρωσοπόντιος;


Τι σημαίνει είσαι ρωσοπόντιος;


Θα ξεκινήσω το κείμενο μου με στίχους από το ποντιακό παραδοσιακό τραγούδι Πατρίδα μ΄ αραεύω σε, “σα ξένα είμαι Έλληνας και σην Ελλάδαν ξένος”, που έγινε διάσημο στο ευρύ κοινό από τον Στέλιο Καζαντίδη.
Οι Πόντιοι είναι Έλληνες που ζούσαν στην περιοχή του Πόντου, στα νότια παράλια της μαύρης θάλασσας ή του Ευξείνου Πόντου, όπως ονομάζεται αλλιώς η συγκεκριμένη θάλασσά.  Ζούσαν σ’ εκείνες τις περιοχές από την αρχαιότητα και στην πλειοψηφία τους ήταν χριστιανοί. Αυτές οι περιοχές, σήμερα, ανήκουν στην Τουρκία.
Στον Α’ παγκόσμιο πόλεμο, όταν οι Ρώσοι κατέλαβαν την Τραπεζούντα (1916), οι Οθωμανοί άρχισαν να εκδιώκουν τους Πόντιους με το πρόσχημα ότι υποστήριζαν τις κινήσεις τους. Τότε ξεκίνησε και η γενοκτονία των Ποντίων που στοίχισε την ζωή σε χιλιάδες άτομα.
Η εκδίωξη των Πόντιων συνεχίστηκε και μετά την συνθηκολόγηση της Ρωσίας, αφού ο Μουσταφά Κεμάλ, με την ίδρυση της μυστικής οργάνωσης  “Mutafai Milliye”, κήρυξε το μίσος ενάντια στον ελληνισμό του Πόντου με σκοπό τον αφανισμό τους.
Η ολοκλήρωση του διωγμού τους επήλθε με την “σύμβαση περί ανταλλαγής των Ελληνικών και Τουρκικών πληθυσμών” που υπογράφηκε στην Λοζάνη της Ελβετίας στις 30 Ιανουαρίου 1923.
Ένας τεράστιο αριθμός διωγμένων Ποντίων βρήκε καταφύγιο στην Ρωσία ενώ άλλοι κατέφυγαν στην Ελλάδα. Στην Ρωσία τους ονόμαζαν Πόντιους και στην Ελλάδα Ρωσοπόντιους. Η μετέπειτα εξάπλωση τους, σε άλλες χώρες, μπέρδευε ακόμη και τους ιδίους έτσι αυτοί που ζούσαν στην Γεωργία τους ονόμαζαν Καυκάσιους για να ξεχωρίζουν απ’ αυτούς που ζούσαν στην Ρωσία.
Το “τελικό πλήγμα” ήρθε με τις παράνομες ελληνοποιήσεις που γίνονταν για διάφορους σκοπούς. Λόγω του ότι πολλά άτομα από την Γεωργία, Αρμενία, Αζερμπαϊτζάν κτλ κατάφερναν και έπαιρναν την ελληνική υπηκοότητα παράνομα, έφτασε η στιγμή που κι οι ίδιοι οι Πόντιοι δεν μπορούσαν να αποδείξουν την ελληνική τους καταγωγή έτσι ο όρος Ρωσοπόντιος κατέληξε να είναι υποτιμητικός και συγχρόνως ρατσιστικός.

Τo χωριό της Μαγνησίας που αν ήταν νησί, θα ήταν η Ικαρία

Τo χωριό της Μαγνησίας που αν ήταν νησί, θα ήταν η Ικαρία Δημοσιεύθηκε  31/10/2024 21:30 Τροποποιήθηκε  21:36 Αν ο Λαύκος ήταν νησί, θα ήταν...