Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου
Τετάρτη 26 Σεπτεμβρίου 2018
Η ωραιότερη λέξη της ελληνικής γλώσσας!
Η ωραιότερη λέξη της ελληνικής γλώσσας!
Author: Σταύρος Φυντικάκης
«Ποία είναι η ωραιοτέρα λέξις της ελληνικής γλώσσης;» αναρωτιόταν ο Πέτρος Χάρης (Ιωάννης Μαρμαριάδης 1902-1998) πριν από περίπου 80 χρόνια και ξεκινούσε ένα όμορφο δημοσιογραφικό παιχνίδι, δημοσιεύοντας τις απόψεις των σπουδαιότερων λογοτεχνών, δημοσιογράφων αλλά και πολιτικών της εποχής· μιας εποχής κατά την οποία κυρίως ο κόσμος των Τεχνών και των Γραμμάτων ερωτοτροπούσε με τη γλώσσα μας, επηρεασμένος σαφώς από την εθνική πολιτική και τον αστικό εκσυγχρονισμό της σχολικής γνώσης που διαμόρφωνε τη νέα ελληνική γλώσσα.
Νομοσχέδια και γλωσσο-εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις από το 1913 και εντεύθεν, καθώς και το νεοφιλελληνικό γλωσσικό κίνημα που αναπτύχθηκε στο εξωτερικό –κυρίως στη Γαλλία με αιχμή την ίδρυση του Ινστιτούτου της Σορβόνης (1920) από τον Hubert Pernot (1870-1946)– έδιναν νέες διαστάσεις στην ευρεία κατανόηση και διάδοση του ελληνικού πνεύματος τόσο στο εσωτερικό όσο και στην Ευρώπη.
Κωστής Παλαμάς, Γρηγόριος Ξενόπουλος, Κωνσταντίνος Παρθένης, Ζαχαρίας Παπαντωνίου, Παντελής Χορν και Σπύρος Μελάς.
Την ώρα που το παιχνίδι αυτό παιζόταν στον Τύπο της Γαλλίας, στην Ελλάδα ο Π. Χάρης, εκμεταλλευόμενος το γεγονός ότι στον τόπο μας ακόμη και η καθημερινή γλώσσα χώριζε τους ανθρώπους σε στρατόπεδα, καλούσε τους διανοούμενους να απαντήσουν.
Έτσι, ο Κωστής Παλαμάς απάντησε ότι η ωραιότερη λέξη είναι ο «δημοτικισμός», ο Γρηγόρης Ξενόπουλος έβρισκε γοητεία στη λέξη «αισιοδοξία», ο Σπύρος Μελάς χωρίς δισταγμό έβρισκε πιο ελκυστική τη λέξη «ελευθερία» και ο στιλίστας Ζαχαρίας Παπαντωνίου εξήρε την ομορφιά της λέξης «μοναξιά». Ο ζωγράφος και καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών Ουμβέρτος Αργυρός επέλεγε τη λέξη «χάρμα» διότι, όπως υποστήριζε, δεν υπάρχει σε καμία άλλη γλώσσα και στα πέντε γράμματά της κλείνει ό,τι χίλιες άλλες λέξεις μαζί.
Ο Σωτήρης Σκίπης ανέσυρε τη λέξη «απέθαντος» από τα βυζαντινά κείμενα, διαχωρίζοντάς την από τη λέξη «αθάνατος», και ο Παντελής Χορν δήλωσε παντοτινή προτίμηση στη λέξη «νειάτα». Ο αλησμόνητος Αθηναιογράφος Δημήτριος Γρ. Καμπούρογλους, παρά τα χρόνια του, προτιμούσε τη λέξη «ιμερτή», δηλαδή την αγαπητή, την ποθητή.
Ο θεατράνθρωπος Νικόλαος Λάσκαρις τη «ζάχαρη», ο ιστορικός Διονύσιος Κόκκινος τη λέξη «χίμαιρα», ο ζωγράφος Παύλος Μαθιόπουλος το «φως» και ο γλύπτης Μιχαήλ Τόμπρος τη λέξη «ουσία».
Ο Παύλος Νιρβάνας (Πέτρος Κ. Αποστολίδης), προφανώς επηρεασμένος από τον τόπο του (Σκόπελο), αγαπούσε τη λέξη «θάλασσα». Οι ζωγράφοι αποκάλυπταν τις ευαισθησίες τους: Ο Δημήτριος Γερανιώτης ήθελε την «αρμονία», ο Κωνσταντίνος Παρθένης την «καλημέρα» και ο Δημήτριος Μπισκίνης το «όνειρο».
Ως προς τις γυναίκες που κυριαρχούσαν στην πνευματική ζωή η λαογράφος Αγγελική Χατζημιχάλη ήθελε «πίστη», ενώ η 25χρονη ηθοποιός Ελένη Παπαδάκη, η οποία έμελλε να δολοφονηθεί άδικα στα Δεκεμβριανά του 1944, δήλωνε πως «η λέξις που περικλείει τα περισσότερα πράγματα, τα πάντα θα έλεγα, είναι η λέξις «ΖΩΗ»»!
Η ιατρός και συγγραφέας Άννα Κατσίγρα ήθελε «χαρά» και η καθηγήτρια του Ελληνικού Ωδείου Αύρα Θεοδωροπούλου αναζητούσε την «καλοσύνη».
Ενδιαφέρουσες όμως ήταν και οι απαντήσεις των πολιτικών του 1933: Ο στρατιωτικός και Πρόεδρος της Γερουσίας Στυλιανός Γονατάς προτιμούσε το «εμπρός», ο Αλέξανδρος Παπαναστασίου τη λέξη «μάννα» και ο πρόεδρος της Βουλής Θεμιστοκλής Σοφούλης τη λέξη «φιλότιμο» διότι εκφράζει έναν ολόκληρο ηθικό κόσμο και δεν υπάρχει σε άλλη γλώσσα του κόσμου. Ο αρχηγός του Αγροτικού Κόμματος Ελλάδος Ιωάννης Σοφιανόπουλος πρότασσε την «ανατολή» και ο ιδρυτής του ίδιου κόμματος Αλέξανδρος Μυλωνάς τη λέξη «πόνος».
Αισιοδοξία, ελευθερία, μοναξιά, νειάτα, ιμερτή, θάλασσα, αρμονία, καλημέρα, όνειρο, πίστη και ζωή είναι λέξεις με τις οποίες πορευόταν η Ελλάδα πριν από ογδόντα χρόνια. Ατένιζε την έξοδο από την οικονομική κρίση, έπαιζε με τη ζωντανή ελληνική γλώσσα και επέτρεπε στην παγκόσμια κοινότητα να βαφτίζεται στα νάματά της.
***
http://ameiniasopallineus.blogspot.com/
Κόκκινες ελιές στο δέρμα: Μην τις αγνοείτε- Τι μπορεί να σημαίνουν
Το να παρατηρήσετε μια κόκκινη ελιά στο δέρμα σας μπορεί να είναι κάτι ανησυχητικό. Πολλοί αναρωτιούνται: Τι είναι αυτό; Είναι επικίνδυνο;
Σίγουρα οι κόκκινες ελιές δεν είναι κάτι που μπορείτε να αμελήσετε. Ενώ είναι πάντα καλό να προσέχετε κάθε νέα ελιά ή κάθε μετάλλαξη ήδη υπάρχουσας ελιάς και κηλίδας στο δέρμα σας, δεν υπάρχει λόγος να πανικοβληθείτε.
Μια ελιά (ή σπίλος βάσει ιατρικής ορολογίας) είναι ένα είδος ανάπτυξης του δέρματος που εμφανίζεται όταν τα κύτταρα που παράγουν χρώμα στο δέρμα σας αυξάνονται υπερβολικά σε ένα σημείο και δημιουργούν ένα “σύμπλεγμα”. Συνήθως είναι στρογγυλό ή ωοειδές, μπορεί να αυξηθεί ή να μείνει επίπεδο και μπορεί να είναι μαύρο, καφέ ροζ ή κόκκινο. Οι περισσότερες κόκκινες ελιές δεν είναι καρκινικές.
Ελιές με ακανόνιστα χαρακτηριστικά
Οι περισσότερες ελιές κυμαίνονται από ανοικτό καστανό έως σκούρο καφέ χρώμα. Ωστόσο, οι “άτυποι σπίλοι” (επίσης γνωστό και ως δυσπλαστικοί) μπορεί να περιλαμβάνουν αποχρώσεις του κόκκινου, μαζί με καφέ. Αυτά τα μόρια περιλαμβάνουν συχνά ένα μείγμα χρωμάτων και συνήθως είναι επίπεδα ή ελαφρώς διογκωμένα στην επιδερμίδα. Οι άκρες είναι συχνά ακανόνιστες και τα όριά τους ασαφή.
Οι περισσότερες ελιές κυμαίνονται από ανοικτό καστανό έως σκούρο καφέ χρώμα. Ωστόσο, οι “άτυποι σπίλοι” (επίσης γνωστό και ως δυσπλαστικοί) μπορεί να περιλαμβάνουν αποχρώσεις του κόκκινου, μαζί με καφέ. Αυτά τα μόρια περιλαμβάνουν συχνά ένα μείγμα χρωμάτων και συνήθως είναι επίπεδα ή ελαφρώς διογκωμένα στην επιδερμίδα. Οι άκρες είναι συχνά ακανόνιστες και τα όριά τους ασαφή.
Αυτού του τύπου οι κόκκινες ελιές είναι συχνά μεγαλύτερες σε μέγεθος από τις απλές κρεατοελιές και συχνά είναι μεγαλύτερες από το πλάτος μιας γόμας μολυβιού. Μπορούν να αναπτυχθούν σε οποιαδήποτε ηλικία και να εμφανιστούν οπουδήποτε στο σώμα, αν και συνηθέστερα βγαίνουν στην πλάτη, στο στήθος και στο τριχωτό της κεφαλής. Οι άτυποι σπίλοι είναι πιο κοινοί σε άτομα με ανοιχτόχρωμο δέρμα και θα πρέπει να εξετάζονται από γιατρό για να εξασφαλιστεί ότι δεν είναι καρκινικοί.
Ελιές τύπου Spitz
Ένας σπίλος Spitz είναι ένας ειδικός τύπος κρεατοελιάς που είναι συχνά κόκκινος, ροζ ή ανοιχτό καφέ, αλλά μπορεί να περιλαμβάνει και ένα μείγμα αυτών των χρωμάτων. Αυτές οι κόκκινες ελιές εμφανίζουν συνήθως διόγκωση σαν ένα σπυράκι και έχουν την τάση να αιμορραγούν εάν τις γδάρετε. Αναπτύσσονται πιο συχνά στο κεφάλι, τον λαιμό, τα χέρια ή τα πόδια και είναι συνήθως λιγότερο από 1 εκατοστό σε μέγεθος.
Ένας σπίλος Spitz είναι ένας ειδικός τύπος κρεατοελιάς που είναι συχνά κόκκινος, ροζ ή ανοιχτό καφέ, αλλά μπορεί να περιλαμβάνει και ένα μείγμα αυτών των χρωμάτων. Αυτές οι κόκκινες ελιές εμφανίζουν συνήθως διόγκωση σαν ένα σπυράκι και έχουν την τάση να αιμορραγούν εάν τις γδάρετε. Αναπτύσσονται πιο συχνά στο κεφάλι, τον λαιμό, τα χέρια ή τα πόδια και είναι συνήθως λιγότερο από 1 εκατοστό σε μέγεθος.
Πιο συχνά αναπτύσσονται σε άτομα με ανοιχτόχρωμο δέρμα και συνήθως εμφανίζονται κατά την παιδική ηλικία, παρόλο που μπορεί να εκδηλωθούν και σε ενήλικες. Ένας σπίλος τύπου Spitz συχνά αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς, αλλά αυτό το είδος της κρεατοελιάς δεν είναι καρκινικό. Ωστόσο, επειδή μπορεί μερικές φορές να είναι δύσκολο να διακρίνετε έναν σπίλο Spitz από μια καρκινική ανάπτυξη του δέρματος, είναι καλό να πηγαίνετε πάντα στον γιατρό σας να το κοιτάξει.
Αγγειώματα
Τα αγγειώματα μοιάζουν με μικρές κόκκινες ελιές, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι όγκοι του δέρματος. Είναι κατά κανόνα λίγο ανυψωμένες και ομαλές και εμφανίζονται πιο συχνά στο στήθος, στην πλάτη και στα χέρια. Τα αγγειώματα είναι πολύ συχνά και επηρεάζουν τους ανθρώπους όλων των κατηγοριών. Συνήθως αρχίσουν να εμφανίζονται σε ενήλικες κατά τη διάρκεια της τρίτης ή τέταρτης δεκαετίας της ζωής τους και αυξάνουν σε αριθμό με την πάροδο της ηλικίας. Τα αγγειώματα δεν είναι καρκινικά. Επειδή είναι κατασκευασμένα από τα αιμοφόρα αγγεία, έχουν την τάση να αιμορραγήσουν εάν τα πληγώσετε.
Τα αγγειώματα μοιάζουν με μικρές κόκκινες ελιές, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι όγκοι του δέρματος. Είναι κατά κανόνα λίγο ανυψωμένες και ομαλές και εμφανίζονται πιο συχνά στο στήθος, στην πλάτη και στα χέρια. Τα αγγειώματα είναι πολύ συχνά και επηρεάζουν τους ανθρώπους όλων των κατηγοριών. Συνήθως αρχίσουν να εμφανίζονται σε ενήλικες κατά τη διάρκεια της τρίτης ή τέταρτης δεκαετίας της ζωής τους και αυξάνουν σε αριθμό με την πάροδο της ηλικίας. Τα αγγειώματα δεν είναι καρκινικά. Επειδή είναι κατασκευασμένα από τα αιμοφόρα αγγεία, έχουν την τάση να αιμορραγήσουν εάν τα πληγώσετε.
https://www.pentapostagma.gr/
Τι θα συμβεί αν κόψετε στο παιδί σας τη ζάχαρη για 10 ημέρες
Μειώνοντας την ποσότητα της ζάχαρης στη διατροφή των παιδιών, ειδικά εκείνων που είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα, μειώνονται μέσα σε 10 μόλις ημέρες οι πιθανότητες για πολλές μεταβολικές νόσους, σύμφωνα με μελέτη του 2015, η οποία δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Obesity.
Το γεγονός αυτό υποδηλώνει ότι οι γονείς πρέπει να δώσουν μεγαλύτερη προσοχή στην ζάχαρη που καταναλώνει το παιδί, παρά στις συνολικές θερμίδες που παίρνει, όταν επιδιώκουν να κάνουν αλλαγές στη διατροφή των παιδιών τους.
Το μεταβολικό σύνδρομο είναι μια ομάδα ασθενειών που εμφανίζονται ταυτόχρονα, όπως υπέρταση, υψηλή γλυκόζη, περίσσεια λίπους γύρω από τη μέση και μη φυσιολογικά επίπεδα χοληστερόλης, που μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακή νόσο, εγκεφαλικό επεισόδιο και διαβήτη.
Η ηπατική νόσος και ο διαβήτης τύπου 2, ασθένειες που σχετίζονται με το μεταβολικό σύνδρομο, έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια μεταξύ των παιδιών σε όλο τον κόσμο και ειδικά στην “Δύση”, λόγω της παχυσαρκίας και άλλων συνθηκών που προκαλούνται κυρίως από την κακή διατροφή.
Πώς έγινε η έρευνα
Οι ερευνητές από το πανεπιστήμιο Touro στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ προσπάθησαν να βρουν αν τα σωρευτικά αποτελέσματα της μεταβολικής νόσου οφείλονται στην παχυσαρκία, τις θερμίδες ή κάτι άλλο στη διατροφή. Βρήκαν ότι ο περιορισμός της ζάχαρης στα παιδιά, χωρίς να αλλάξει το σωματικό τους βάρος από κάποια άλλη δίαιτα κλπ μείωσε δραματικά τα συμπτώματα του μεταβολικού συνδρόμου.
Για τις ανάγκες της έρευνας οι επιστήμονες εξέτασαν τις περιπτώσεις 44 παιδιών ηλικίας 9-18 ετών. Όλα τα παιδιά ήταν υπέρβαρα ή παχύσαρκα και όλα είχαν επιδείξει σαφή συμπτώματα μεταβολικού συνδρόμου. Τα παιδιά ακολούθησαν μια συγκεκριμένη διατροφή επί 9 ημέρες, όπου διατήρησαν την πρωτεΐνη, το λίπος και τους υδατάνθρακες που συνήθως κατανάλωναν, αλλά μείωσαν την πρόσληψη ζάχαρης από το 28% της διατροφής τους στο 10%.
Η ζάχαρη που κόπηκε από τη διατροφή των παιδιών αντικαταστάθηκε με άμυλο, όπως κουλούρια, δημητριακά και ζυμαρικά, αν και τα παιδιά μπορούσαν ελεύθερα να πάρουν φυσική ζάχαρη μέσω των φρούτων.
Μετά τις 9 ημέρες, οι ερευνητές διαπίστωσαν σαφή μείωση στην πίεση του αίματος, τα τριγλυκερίδια, την κακή χοληστερόλη, τη γλυκόζη νηστείας και τα επίπεδα ινσουλίνης και βελτίωση της ηπατικής λειτουργίας σε όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά.
Πηγή: onmed
https://www.pentapostagma.gr/
Τι έλεγε ο Θουκυδίδης για περιόδους κρίσης όπως η σημερινή
ΘΟΥΚΥΔΙΔΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ
Βιβλίο 3. Κεφάλαιο 82
Βιβλίο 3. Κεφάλαιο 82
Για όσα έγιναν, γίνονται και θα γίνουν…;;;
1. Σ’ αυτές τις ακρότητες έφτασε ο εμφύλιος πόλεμος και προκάλεσε μεγάλη εντύπωση, γιατί ήταν ο πρώτος που έγινε. Αργότερα μπορεί να πη κανείς ότι ολόκληρος ο Ελληνισμός συνταράχτηκε, γιατί παντού σημειώθηκαν εμφύλιοι σπαραγμοί.
-Οι δημοκρατικοί καλούσαν τους Αθηναίους να τους βοηθήσουν και οι ολιγαρχικοί τους Λακεδαιμόνιους. όσο διαρκούσε η ειρήνη δεν είχαν ούτε πρόφαση, αλλά ούτε και την διάθεση να τους καλέσουν για βοήθεια.
-Με τον πόλεμο, όμως καθεμιά από τις αντίπαλες πολιτικές παρατάξεις μπορούσε εύκολα να βρη ευκαιρία να προκαλέση εξωτερική επέμβαση για να καταστρέψη τους αντιπάλους της και να ενισχυθή η ίδια για ν’ ανατρέψη το πολίτευμα.
-Οι δημοκρατικοί καλούσαν τους Αθηναίους να τους βοηθήσουν και οι ολιγαρχικοί τους Λακεδαιμόνιους. όσο διαρκούσε η ειρήνη δεν είχαν ούτε πρόφαση, αλλά ούτε και την διάθεση να τους καλέσουν για βοήθεια.
-Με τον πόλεμο, όμως καθεμιά από τις αντίπαλες πολιτικές παρατάξεις μπορούσε εύκολα να βρη ευκαιρία να προκαλέση εξωτερική επέμβαση για να καταστρέψη τους αντιπάλους της και να ενισχυθή η ίδια για ν’ ανατρέψη το πολίτευμα.
2. Οι εμφύλιες συγκρούσεις έφεραν μεγάλες κι αμέτρητες συμφορές στις πολιτείες, συμφορές που γίνονται και θα γίνωνται πάντα όσο δεν αλλάζει η φύση του ανθρώπου, συμφορές που μπορεί να είναι βαρύτερες ή ελαφρότερες κι έχουν διαφορετική μορφή ανάλογα με τις περιστάσεις.
-Σε καιρό ειρήνης και όταν ευημερή ο κόσμος και οι πολιτείες, οι άνθρωποι είναι ήρεμοι γιατί δεν τους πιέζουν ανάγκες φοβερές.
-Αλλ’ όταν έρθη ο πόλεμος που φέρνει στους ανθρώπους την καθημερινή στέρηση, γίνεται δάσκαλος της βίας κι ερεθίζει τα πνεύματα του πλήθους σύμφωνα με τις καταστάσεις που δημιουργεί.
-Σε καιρό ειρήνης και όταν ευημερή ο κόσμος και οι πολιτείες, οι άνθρωποι είναι ήρεμοι γιατί δεν τους πιέζουν ανάγκες φοβερές.
-Αλλ’ όταν έρθη ο πόλεμος που φέρνει στους ανθρώπους την καθημερινή στέρηση, γίνεται δάσκαλος της βίας κι ερεθίζει τα πνεύματα του πλήθους σύμφωνα με τις καταστάσεις που δημιουργεί.
3. Ο εμφύλιος πόλεμος, λοιπόν, μεταδόθηκε από πολιτεία σε πολιτεία. Κι όσες πολιτείες έμειναν τελευταίες, έχοντας μάθει τι είχε γίνει αλλού, προσπαθούσαν να υπερβάλουν σ’ επινοητικότητα, σε ύπουλα μέσα και σε ανήκουστες εκδικήσεις.
4. Για να δικαιολογήσουν τις πράξεις τους άλλαζαν ακόμα και την σημασία των λέξεων.
-Η παράλογη τόλμη θεωρήθηκε ανδρεία και αφοσίωση στο κόμμα,
-η προσωπική διστακτικότητα θεωρήθηκε δειλία που κρύβεται πίσω από εύλογες προφάσεις και
-η σωφροσύνη προσωπίδα της ανανδρείας.
-Η παραφορά θεωρήθηκε ανδρική αρετή, ενώ
-η τάση να εξετάζωνται προσεκτικά όλες οι όψεις ενός ζητήματος θεωρήθηκε πρόφαση για υπεκφυγή.
-Η παράλογη τόλμη θεωρήθηκε ανδρεία και αφοσίωση στο κόμμα,
-η προσωπική διστακτικότητα θεωρήθηκε δειλία που κρύβεται πίσω από εύλογες προφάσεις και
-η σωφροσύνη προσωπίδα της ανανδρείας.
-Η παραφορά θεωρήθηκε ανδρική αρετή, ενώ
-η τάση να εξετάζωνται προσεκτικά όλες οι όψεις ενός ζητήματος θεωρήθηκε πρόφαση για υπεκφυγή.
5. Όποιος ήταν έξαλλος γινόταν ξακουστός, ενώ όποιος έφερνε αντιρρήσεις γινόταν ύποπτος.
-Όποιον επινοούσε κανένα τέχνασμα και πετύχαινε, τον θεωρούσαν σπουδαίο, κι όταν υποψιαζόταν σύγκαιρα και φανέρωνε τα σχέδια του αντιπάλου, τον θεωρούσαν ακόμα πιο σπουδαίο.
-Ενώ όποιος ήταν αρκετά προνοητικός, ώστε να μην χρειαστούν τέτοια μέσα, θεωρούσαν ότι διαλύει το κόμμα και ότι είναι τρομοκρατημένος από την αντίπαλη παράταξη.
-Με μια λέξη, όποιος πρόφταινε να κάνη κακό πριν από τον άλλον, ήταν άξιος επαίνου, καθώς κι εκείνος που παρακινούσε στο κακό όποιον δεν είχε σκεφτεί να το κάνη.
-Όποιον επινοούσε κανένα τέχνασμα και πετύχαινε, τον θεωρούσαν σπουδαίο, κι όταν υποψιαζόταν σύγκαιρα και φανέρωνε τα σχέδια του αντιπάλου, τον θεωρούσαν ακόμα πιο σπουδαίο.
-Ενώ όποιος ήταν αρκετά προνοητικός, ώστε να μην χρειαστούν τέτοια μέσα, θεωρούσαν ότι διαλύει το κόμμα και ότι είναι τρομοκρατημένος από την αντίπαλη παράταξη.
-Με μια λέξη, όποιος πρόφταινε να κάνη κακό πριν από τον άλλον, ήταν άξιος επαίνου, καθώς κι εκείνος που παρακινούσε στο κακό όποιον δεν είχε σκεφτεί να το κάνη.
6. Αλλά και η συγγένεια θεωρήθηκε χαλαρότερος δεσμός από την κομματική αλληλεγγύη, γιατί …
-οι ομοϊδεάτες ήσαν έτοιμοι να επιχειρήσουν οτιδήποτε, χωρίς δισταγμό, και τούτο επειδή τα κόμματα δεν σχηματίστηκαν για να επιδιώξουν κοινή ωφέλεια με νόμιμα μέσα, αλλά, αντίθετα, για να ικανοποιήσουν την πλεονεξία τους παρανομώντας.
-Και η μεταξύ τους αλληλεγγύη βασιζόταν περισσότερο στην συνενοχή τους παρά στους όρκους τους στους θεούς.
-οι ομοϊδεάτες ήσαν έτοιμοι να επιχειρήσουν οτιδήποτε, χωρίς δισταγμό, και τούτο επειδή τα κόμματα δεν σχηματίστηκαν για να επιδιώξουν κοινή ωφέλεια με νόμιμα μέσα, αλλά, αντίθετα, για να ικανοποιήσουν την πλεονεξία τους παρανομώντας.
-Και η μεταξύ τους αλληλεγγύη βασιζόταν περισσότερο στην συνενοχή τους παρά στους όρκους τους στους θεούς.
7. Τις εύλογες προτάσεις των αντιπάλων τις δέχονταν με υστεροβουλία και όχι με ειλικρίνεια για να φυλαχτούν από ένα κακό αν οι άλλοι ήταν πιο δυνατοί.
-Και προτιμούσαν να εκδικηθούν για κάποιο κακό αντί να προσπαθήσουν να μην το πάθουν.
-Όταν έκαναν όρκους για κάποια συμφιλίωση, τους κρατούσαν τόσο μόνο όσο δεν είχαν την δύναμη να τους καταπατήσουν, μη έχοντας να περιμένουν βοήθεια από αλλού.
-Αλλά μόλις παρουσιαζόταν ευκαιρία, εκείνοι που πρώτοι είχαν ξαναβρεί το θάρρος τους, αν έβλεπαν ότι οι αντίπαλοί τους ήσαν αφύλαχτοι, τους χτυπούσαν κι ένοιωθαν μεγαλύτερη χαρά να τους βλάψουν εξαπατώντας τους, παρά χτυπώντας τους ανοιχτά. Θεωρούσαν ότι ο τρόπος αυτός όχι μόνο είναι πιο ασφαλής αλλά και βραβείο σε αγώνα δόλου.
-Γενικά είναι ευκολώτερο να φαίνονται επιδέξιοι οι κακούργοι, παρά να θεωρούνται τίμιοι όσοι δεν είναι δόλιοι.
-Οι περισσότεροι άνθρωποι προτιμούν να κάνουν το κακό και να θεωρούνται έξυπνοι, παρά να είναι καλοί και να τους λένε κουτούς.
-Και προτιμούσαν να εκδικηθούν για κάποιο κακό αντί να προσπαθήσουν να μην το πάθουν.
-Όταν έκαναν όρκους για κάποια συμφιλίωση, τους κρατούσαν τόσο μόνο όσο δεν είχαν την δύναμη να τους καταπατήσουν, μη έχοντας να περιμένουν βοήθεια από αλλού.
-Αλλά μόλις παρουσιαζόταν ευκαιρία, εκείνοι που πρώτοι είχαν ξαναβρεί το θάρρος τους, αν έβλεπαν ότι οι αντίπαλοί τους ήσαν αφύλαχτοι, τους χτυπούσαν κι ένοιωθαν μεγαλύτερη χαρά να τους βλάψουν εξαπατώντας τους, παρά χτυπώντας τους ανοιχτά. Θεωρούσαν ότι ο τρόπος αυτός όχι μόνο είναι πιο ασφαλής αλλά και βραβείο σε αγώνα δόλου.
-Γενικά είναι ευκολώτερο να φαίνονται επιδέξιοι οι κακούργοι, παρά να θεωρούνται τίμιοι όσοι δεν είναι δόλιοι.
-Οι περισσότεροι άνθρωποι προτιμούν να κάνουν το κακό και να θεωρούνται έξυπνοι, παρά να είναι καλοί και να τους λένε κουτούς.
8. Αιτία όλων αυτών είναι η φιλαρχία που έχει ρίζα την πλεονεξία και την φιλοδοξία που έσπρωχναν τις φατρίες ν’ αγωνίζωνται με λύσσα.
-Οι αρχηγοί των κομμάτων, στις διάφορες πολιτείες, πρόβαλλαν ωραία συνθήματα.
Ισότητα των πολιτών από την μια μεριά, σωφροσύνη της αριστοκρατικής διοίκησης από την άλλη.
-Προσποιούνταν έτσι ότι υπηρετούν την πολιτεία, ενώ πραγματικά ήθελαν να ικανοποιήσουν προσωπικά συμφέροντα και αγωνίζονταν με κάθε τρόπο να νικήσουν τους αντιπάλους τους.
-Τούτο τους οδηγούσε να κάνουν τα φοβερώτερα πράγματα επιδιώκοντας να εκδικηθούν τους αντιπάλους τους, όχι ως το σημείο που επιτρέπει η δικαιοσύνη ή το συμφέρον της πολιτείας, αλλά κάνοντας τις αγριότερες πράξεις, με μοναδικό κριτήριο την ικανοποίηση του κόμματός τους.
-Καταδίκαζαν άνομα τους αντιπάλους τους ή άρπαζαν βίαια την εξουσία, έτοιμοι να κορέσουν το μίσος τους.
-Καμιά από τις δύο παρατάξεις δεν είχε κανέναν ηθικό φραγμό κι εκτιμούσε περισσότερο όσους κατόρθωναν να κρύβουν κάτω από ωραία λόγια φοβερές πράξεις.
-Όσοι πολίτες ήταν μετριοπαθείς θανατώνονταν από την μια ή την άλλη παράταξη, είτε επειδή είχαν αρνηθή να πάρουν μέρος στον αγώνα είτε επειδή η ιδέα και μόνο ότι θα μπορούσαν να επιζήσουν προκαλούσε εναντίον τους τον φθόνο.
-Οι αρχηγοί των κομμάτων, στις διάφορες πολιτείες, πρόβαλλαν ωραία συνθήματα.
Ισότητα των πολιτών από την μια μεριά, σωφροσύνη της αριστοκρατικής διοίκησης από την άλλη.
-Προσποιούνταν έτσι ότι υπηρετούν την πολιτεία, ενώ πραγματικά ήθελαν να ικανοποιήσουν προσωπικά συμφέροντα και αγωνίζονταν με κάθε τρόπο να νικήσουν τους αντιπάλους τους.
-Τούτο τους οδηγούσε να κάνουν τα φοβερώτερα πράγματα επιδιώκοντας να εκδικηθούν τους αντιπάλους τους, όχι ως το σημείο που επιτρέπει η δικαιοσύνη ή το συμφέρον της πολιτείας, αλλά κάνοντας τις αγριότερες πράξεις, με μοναδικό κριτήριο την ικανοποίηση του κόμματός τους.
-Καταδίκαζαν άνομα τους αντιπάλους τους ή άρπαζαν βίαια την εξουσία, έτοιμοι να κορέσουν το μίσος τους.
-Καμιά από τις δύο παρατάξεις δεν είχε κανέναν ηθικό φραγμό κι εκτιμούσε περισσότερο όσους κατόρθωναν να κρύβουν κάτω από ωραία λόγια φοβερές πράξεις.
-Όσοι πολίτες ήταν μετριοπαθείς θανατώνονταν από την μια ή την άλλη παράταξη, είτε επειδή είχαν αρνηθή να πάρουν μέρος στον αγώνα είτε επειδή η ιδέα και μόνο ότι θα μπορούσαν να επιζήσουν προκαλούσε εναντίον τους τον φθόνο.
(Μετάφραση: Άγγελος Βλάχος)
Πηγή: filologos10
https://www.pentapostagma.gr/
Τρεις -κόκκινες- αγαπημένες
Τρεις -κόκκινες- αγαπημένες
της Late November
Βλέποντας τη λίστα με τις ταινίες που λατρεύω λίγο περισσότερο απ’ τις υπόλοιπες, αυτές που έχω δεθεί λίγο παραπάνω, αυτές που κρατούν ξεχωριστή θέση στο μυαλό μου, παρατήρησα πως δύο απ’ αυτές, μάλιστα αρκετά ψηλά και οι δύο στη λίστα, έχουν ως βασικό το χρώμα κόκκινο. Χωρίς καμία υπερβολή, το κόκκινο είναι παντού, στα πλάνα, στο φόντο, στα ρούχα, παντού, μέχρι και στις αφίσες. Για ανθρώπους σαν κι εμένα που παρατηρούν σκηνοθέτες και φωτογράφους και μουσικούς και σεναριογράφους, ακόμα και η παραμικρή λεπτομέρια μου δημιουργεί μια αίσθηση δεσίματος. Μ’ αρέσουν τα χρώματα πολύ (κύριε Wes Anderson, σας αγαπώ).
Ο πρώτος λοιπόν τίτλος είναι το Into the mood for love. Η ταινία μας ήρθε από την Κίνα, και η πρώτη της εμφάνιση ήταν στις Κάννες το 2000. Πέρα απ τις πλανάρες του σκηνοθέτη (Kar-Wai Wong) και την αριστουργηματική φωτογραφία που μου ριξε το σαγόνι στο πάτωμα και με έκανε να σκέφτομαι «Κοίτα να δεις οι Κινέζοι, μωρέ μπράβο», πέρα από την μουσική του Shigeru Umebayashi που δεν είναι η πρώτη φορά που δείχνει ότι είναι μουσική ιδιοφυία ο άνθρωπος, το χει ξανακάνει και το κάνει συνέχεια, πέρα από την ανατριχιαστική σκηνή του δείπνου όπου επιτέλους καταλαβαίνεις τι συμβαίνει, μην διαβάσετε τη σύνοψη σας παρακαλώ, μπείτε τυφλά στην ταινία για να είναι και αγνή και η αντίδρασή σας, πέρα απ το γεγονός ότι είναι τόσο αισθησιακή η όλη κατάσταση και ρε παιδιά, δε θυμάμαι να ακουμπιούνται και πολύ, να με συγχωράτε και διορθώστε με αν κάνω λάθος, πάει και καιρός που την είδα. Πέρα από τις εκπληκτικές ερμηνίες, απ’ το πως δέσανε όλα αυτά τόσο ήρεμα και υπέροχα μεταξύ τους, εμένα το κόκκινο μου έμεινε. Θα μου πείτε, «είσαι τρελή», ε μπορεί και να μαι, αλλά θεέ μου, το κόκκινο.
Η δεύτερη ταινία λοιπόν είναι η Κόκκινη του Κισλόφσκι. Δεν το περίμενα να την αγαπήσω τόσο την συγκεκριμένη, είχα δει τις δύο πρώτες, τις εκτίμησα, τις αγάπησα, και μπορώ να πω πως ολόκληρη η τριλογία είναι ένα έπος, τι ταξίδι κι αυτό. Ξεκίνησε μες στην μαυρίλα και την κατάθλιψη με την Μπλε, η Ζουλιέτ Μπινός έδωσε ρέστα με την ερμηνία της, εκπληκτική. Μετά ήρθε η Λευκή που την λες και μαύρη κωμωδία, δύσκολη θεματολογία, η αφήγηση τρομερή και στις δύο.
Και μου έκανε δώρο ο Κισλόφσκι στο τέλος την Κόκκινη.
Δεν ξέρω αν φταίει η Ιρέν Ζακόμπ, αυτή η γυναίκα με μαγνήτισε σε ολόκληρη την ταινία, όσο ήταν στο πλάνο δεν μπορούσα να κοιτάξω αλλού, η ηρεμία της μου άρεσε τόσο μα τόσο πολύ, έβγαζε ομορφιά μέχρι και ο τρόπος που περπατούσε. Προσφέρει ελπίδα η Κόκκινη, προσφέρει όλα αυτά που μου πήρε ο Κισλόφσκι στις πρώτες δύο. Όλα τα κούμπωσε μεταξύ τους, είναι η κατάληξη, είναι η ταινία που συνειδητοποίησα το μέγεθος του κατορθώματος του σκηνοθέτη. Τελείωσε η ταινία και έμεινα να κοιτάω τους τίτλους τέλους μέσα σε έκσταση και απόλυτη ευτυχία.
Η αφίσα μου έμεινε. Η αφίσα που ήταν και μέσα και έξω απ’ την ταινία. Και η μουσική η ανυψωτική.
Μια ταπεινή υπόκλιση για σας, κύριε Κισλόφσκι.
Και μου έκανε δώρο ο Κισλόφσκι στο τέλος την Κόκκινη.
Δεν ξέρω αν φταίει η Ιρέν Ζακόμπ, αυτή η γυναίκα με μαγνήτισε σε ολόκληρη την ταινία, όσο ήταν στο πλάνο δεν μπορούσα να κοιτάξω αλλού, η ηρεμία της μου άρεσε τόσο μα τόσο πολύ, έβγαζε ομορφιά μέχρι και ο τρόπος που περπατούσε. Προσφέρει ελπίδα η Κόκκινη, προσφέρει όλα αυτά που μου πήρε ο Κισλόφσκι στις πρώτες δύο. Όλα τα κούμπωσε μεταξύ τους, είναι η κατάληξη, είναι η ταινία που συνειδητοποίησα το μέγεθος του κατορθώματος του σκηνοθέτη. Τελείωσε η ταινία και έμεινα να κοιτάω τους τίτλους τέλους μέσα σε έκσταση και απόλυτη ευτυχία.
Η αφίσα μου έμεινε. Η αφίσα που ήταν και μέσα και έξω απ’ την ταινία. Και η μουσική η ανυψωτική.
Μια ταπεινή υπόκλιση για σας, κύριε Κισλόφσκι.
Τρίτη και πιο αγαπημένη λοιπόν, μες στο κόκκινο κι αυτή, μες στο κόκκινο του Αλμοδόβαρ, το χει κατοχυρώσει, είναι δικό του και τού ανήκει δικαιωματικά, είναι το Volver. Έχω δει αρκετές δικές του, και μπορώ να πω πως προτιμώ τις κωμωδίες του. Όσο κωμωδία μπορεί να είναι μία ταινία με βαριά και ασήκωτη θεματολογία. Έτσι και το Volver λοιπόν, μπήκε στη ζωή μου μέσα σε μια νύχτα και την άλλαξε για πάντα. Η σκηνοθετάρα τούτη με έκανε να γελάσω, να γελάσω τόσο πηγαία και ειλικρινά που μου ρθαν δάκρυα στα μάτια, δεν νομίζω να το έχω πάθει ξανά αυτό. Μία παράνοια η όλη ταινία, «έλα» να λέω, «δεν μπορεί να συμβαίνει αυτό». Μέσα στο όλο χάος της που βγάζει, ρε γαμώτο, νόημα, μες στο χάος της έχει σειρά και ειρμό και ρυθμό, γέλασα μέχρι δακρύων, μέχρι να μην μπορώ να ανασάνω, ευχαριστήθηκα, λατρεψα την κάθε σκηνή, το κάθε πλάνο, τους απόλυτα σουρεαλιστικούς μα και ταυτόχρονα πέρα για πέρα ανθρώπινους και ειλικρινέστατους διαλόγους. Δεν είναι το χιούμορ επίτηδες εκεί. Έτυχε να είναι εκεί γιατί αυτό το χιούμορ είναι μες στη ζωή του καθενός.
Μες στα κόκκινα η Πενέλοπε Κρουζ στην ταινία, κυριολεκτικά και μεταφορικά, για μια ταινία από έναν σκηνοθέτη που έχει δείξει πόσο αγαπάει τις γυναίκες, πόσο τις λατρεύει χωρίς να μειώνει τους άντρες, έχει βρει μια δική του ισορροπία. Ο τρόπος που αγαπάει ο Αλμοδόβαρ τις γυναίκες, είναι ένας θρίαμβος.
Το Volver λοιπόν, που δεν είναι η καλύτερή του ταινία, αλλά είναι με διαφορά, η αγαπημένη μου.
Μες στα κόκκινα η Πενέλοπε Κρουζ στην ταινία, κυριολεκτικά και μεταφορικά, για μια ταινία από έναν σκηνοθέτη που έχει δείξει πόσο αγαπάει τις γυναίκες, πόσο τις λατρεύει χωρίς να μειώνει τους άντρες, έχει βρει μια δική του ισορροπία. Ο τρόπος που αγαπάει ο Αλμοδόβαρ τις γυναίκες, είναι ένας θρίαμβος.
Το Volver λοιπόν, που δεν είναι η καλύτερή του ταινία, αλλά είναι με διαφορά, η αγαπημένη μου.
Θα μπορούσα να γράψω πολλά ακόμη για τις ομορφιές αυτές, που γράφοντας τις νοστάλγησα και θέλω να τις ξαναδώ. Σας τις προτείνω να τις δείτε. Να τις δείτε με ανοιχτό μυαλό και ανοιχτή ψυχή.
https://stylerivegauche.wordpress.com/
Οι κωφοί στους πολέμους
Σε κάθε πόλεμο, πολλές ιστορίες μένουν στο ράφι για διάφορους λόγους. Μια απ’ αυτές είναι οι θάνατοι των κωφών ανθρώπων οι οποίοι για πάρα πολλά χρόνια έμειναν στο περιθώριο της ιστορίας λες και δεν έγιναν ποτέ.
Εμείς θα επικεντρωθούμε στους θανάτους του Α’ παγκοσμίου πολέμου αναφέροντας πληροφορίες που περισυλλέχθηκαν από τοπικές και εθνικές εφημερίδες της εποχής, όπως για παράδειγμα την British Deaf Times που το αναγνωστικό της κοινό ήταν κυρίως κωφοί.
Όταν ξέσπασε ο πόλεμος, δημοσιεύθηκαν στις εφημερίδες και σε άλλα μέσα μαζικής ενημέρωσης, διάφορες προειδοποιήσεις, μέτρα και συμβουλές προς τον κόσμο για να προστατευτεί. Μια εξ’ αυτών, ήταν οι κωφοί να συνοδεύονται πάντα από ένα άτομο που ακούει γιατί ήταν επικίνδυνο. Ο λόγος γι’ αυτήν την προειδοποίηση ήταν γιατί όσοι δεν υπάκουαν στις διαταγές του στρατού και των υπευθύνων της ασφάλειας της χώρας, οι στρατιώτες είχαν οδηγίες να τους πυροβολούν.
Δυστυχώς πολλοί κωφοί δεν ήταν ενήμεροι για τα μέτρα ή δεν είχαν την ευκαιρία να συνοδεύονται από άτομα που άκουαν, έτσι χιλιάδες κωφοί σκοτώθηκαν διότι αγνοούσαν τις διαταγές του στρατού που τους φώναζαν να σταματήσουν στο δρόμο, είτε γιατί περπατούσαν σε περιοχές που δεν επιτρεπόταν, όπως για παράδειγμα κοντά στις σιδηροδρομικές γραμμές των τραίνων.
Αφήνωντας τους θανάτους, να αναφέρω πως αν και οι κωφοί δεν δικαιούνταν να καταταγούν στο στρατό, πολλοί προσφέρθηκαν βοηθήσουν τις χώρες τους στον πόλεμο, υπηρετώντας σε διάφορα πόστα όπως στην κατασκευή βόμβων, πυρομαχικών νοσηλευτές, μάγειρες, σκαπανείς κτλ.
Μάλιστα, κάποιοι θαρραλέοι αψήφησαν τις νομοθεσίες και κατάφεραν να βρεθούν στην πρώτη γραμμή του πολέμου, όπως ο ημικωφός Gomer Jones, που δεν είχε όραση στο δεξί του μάτι, ο κωφάλαλος Harry Ward, ο Frederick Morffew και άλλοι.
Κλείνοντας να υπενθυμίσω ένα παλιό κείμενο που είχα γράψει, για μια υπόθεση νεκρού κωφού στην Κύπρο μας κατά την διάρκεια του απελευθερωτικού αγώνα 55′-59′.
https://perithorio.wordpress.com/
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
Το ξέρω πως νιώθεις πολλά… εσύ δεν το ξέρεις!
Το ξέρω πως νιώθεις πολλά… εσύ δεν το ξέρεις! – Θώμη Μπαλτσαβιά – GynaikaEimai 29 Ιανουαρίου 2025 Κάνω ότι σε πιστεύω. Κάνω πως συμφωνώ μα...
-
Ιούλιος: λαογραφία - παροιμίες- ήθη - έθιμα - τραγούδια 09:01 Σάββατο, 1 Ιουλίου 2017 ΓΙΟΡΤΕΣ ΕΛΛΑΔΑ Ιούλιος, Γιούλ...
-
►Tarot: "Οι περισσότερες σχετικές γενικότητες / Major Arcana" .- 01/15/2018 από την Aquileana Τα είκοσι δύο φύλλ...
-
Ντάβανος: Γνωριμία με το έντομο... Ντάβανος , ο (ουσιαστικό) [λατινική λέξη tabanus = οίστρος] το έντομο που κεντρίζει τα βόδια, η ...