Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 15 Ιουνίου 2018

Ένας τρελός κόσμος: ο καπιταλισμός και η επιδημία ψυχικών ασθενειών

Ένας τρελός κόσμος: ο καπιταλισμός και η επιδημία ψυχικών ασθενειών

Posted on 14 Ἰουνίου 2018

«Τι γίνεται αν δεν είμαστε εμείς οι ίδιοι άρρωστοι, αλλά ένα σύστημα που βρίσκεται σε αντίθεση με το ποιοι είμαστε ως κοινωνικά όντα;» ρωτάει ο συγγραφέας και ανεξάρτητος εκδότης βιβλίων για την ψυχική υγεία και τη θεραπεία, Rod Tweedy.

Η ψυχική ασθένεια αναγνωρίζεται πλέον ως μία από τις μεγαλύτερες αιτίες ατομικής δυστυχίας στις σύγχρονες κοινωνίες και πόλεις της Δύσης, συγκρίσιμη με τη φτώχεια και την ανεργία. Για παράδειγμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο ένας στους τέσσερις ενήλικες έχει διαγνωσθεί με ψυχική ασθένεια και τέσσερα εκατομμύρια άνθρωποι λαμβάνουν αντικαταθλιπτικά κάθε χρόνο. «Ποιό μεγαλύτερο κατηγορητήριο ενός συστήματος θα μπορούσε να υπάρξει από μια επιδημία ψυχικών ασθενειών;», σημειώνει ο ερευνητής, συγγραφέας και αρθρογράφος George Monbiot, σχολιάζοντας τα στοιχεία. 

Η συγκλονιστική έκταση αυτής της «επιδημίας» γίνεται όλο και πιο ανησυχητική ενώ ταυτόχρονα γνωρίζουμε ότι μεγάλο μέρος της μπορεί να προληφθεί. Αυτό οφείλεται στην καθοριστική συσχέτιση μεταξύ κοινωνικών – περιβαλλοντικών συνθηκών και των ψυχικών διαταραχών. Ο Richard Bentall, καθηγητής κλινικής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, και ο Peter Kinderman, πρόεδρος της Βρετανικής Ψυχολογικής Εταιρείας, έχουν γράψει επιτακτικά για αυτήν τη σχέση τα τελευταία χρόνια, δίνοντας μεγάλη προσοχή στους «κοινωνικούς καθοριστικούς παράγοντες της ψυχολογικής μας ευημερίας». «Τα στοιχεία είναι συντριπτικά», σημειώνει ο Kinderman και τονίζει: «δεν είναι μόνο ότι υπάρχουν κοινωνικοί καθοριστικοί παράγοντες, αλλά ότι είναι συντριπτικά σημαντικοί».

Μια άρρωστη κοινωνία

Οι εμπειρίες της κοινωνικής απομόνωσης και αποξένωσης, της ανισότητας, της ιδεολογίας του υλισμού και του ίδιου του νεοφιλελευθερισμού, θεωρούνται σήμερα σημαντικές γενεσιουργές αιτίες για τις ψυχικές διαταραχές κι αυτό αντικατοπτρίζεται στους τίτλους πολλών πρόσφατων άρθρων και ομιλιών επί του θέματος από πολλούς ψυχοθεραπευτές και περιλαμβάνουν συζητήσεις για το αν ο «νεοφιλελευθερισμός είναι επικίνδυνος για την ψυχική υγεία» και αν «είναι ο νεοφιλελευθερισμός που μας κάνει να αρρωστήσουμε»;

Η κλινική ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια Jay Watts παρατηρεί στον Guardian ότι «οι ψυχολογικοί και κοινωνικοί παράγοντες είναι τόσο σημαντικοί και, για πολλούς, η κύρια αιτία του πόνου. Η φτώχεια, η σχετική ανισότητα, η ύπαρξη του ρατσισμού, του σεξισμού, του κοινωνικού εκτοπισμού και μιας ανταγωνιστικής κουλτούρας αυξάνουν την πιθανότητα ψυχικής οδύνης. Οι κυβερνήσεις και οι φαρμακευτικές εταιρείες δεν ενδιαφέρονται για αυτά τα αποτελέσματα, ρίχνοντας τη χρηματοδότηση σε μελέτες που εξετάζουν τη γενετική και τους φυσικούς βιοδείκτες, σε αντίθεση με τις κοινωνικές αιτίες. Ομοίως, υπάρχει ελάχιστη πολιτική βούληση ώστε να συνδυαστεί η αυξανόμενη ψυχική δυσφορία με τις κοινωνικές ανισότητες, αν και ο συσχετισμός είναι ισχυρός και πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι αυτός θα ήταν ο καλύτερος τρόπος για την αντιμετώπιση της τρέχουσας επιδημίας ψυχικών ασθενειών».

Υπάρχουν σαφώς πολύ ισχυρά και εδραιωμένα συμφέροντα, που συνειδητά ή ασυνείδητα ενεργούν για να αποκρύψουν ή να αρνηθούν αυτήν τη σχέση, γεγονός που κάνει πιο έντονη την προθυμία στους ψυχαναλυτές και θεραπευτές να αγκαλιάσουν αυτό το ευρύτερο, συναρπαστικό και μετακινούμενο πλαίσιο. Οι ειδικοί συχνά μιλάνε για την κοινωνία, το κοινωνικό πλαίσιο,  την κυρίαρχη ιδεολογία, τους περιβαλλοντικούς καθοριστικούς παράγοντες σε σχέση με τις ψυχικές διαταραχές και τις ασθένειες, αλλά μπορούμε να καταλάβουμε για ποια πτυχή της κοινωνίας μιλούν κυρίως. Και σε αυτό το πλαίσιο είναι μάλλον καιρός να αναφερθούμε στη λέξη ταμπού – τον καπιταλισμό.

Πολλές από τις σύγχρονες μορφές ψυχικής ασθένειας και ατομικής δυσφορίας που αντιμετωπίζουμε και ασχολούμαστε αποδεικνύεται ότι συσχετίζονται και ενισχύονται από τις διεργασίες και τα υποπροϊόντα του καπιταλισμού. Στην πραγματικότητα, μπορούμε να πούμε ότι ο καπιταλισμός είναι από πολλές απόψεις ένα σύστημα που παράγει ψυχική ασθένεια – και αν είμαστε σοβαροί και θέλουμε να αντιμετωπίσουμε όχι μόνο τις επιπτώσεις της ψυχικής δυσφορίας και της ασθένειας, αλλά και τις αιτίες, πρέπει να εξετάσουμε πιο προσεκτικά αυτό το σύστημα που λέγεται καπιταλισμός. Ακριβέστερα και πιο αναλυτικά πρέπει να δούμε τη φύση της πολιτικής και οικονομικής μήτρας από την οποία προκύπτουν και πώς η ψυχολογία συνενώνεται βασικά με κάθε πτυχή της μήτρας αυτής.

Πανταχού παρούσα νεύρωση

Ίσως ένα από τα πιο προφανή παραδείγματα αυτής της στενής σχέσης μεταξύ καπιταλισμού και ψυχικής δυσφορίας είναι η επικράτηση της νεύρωσης. Όπως ο Joel Kovel, ψυχίατρος και καθηγητής πολιτικών επιστημών, σημειώνει: «Το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό της νεύρωσης μέσα στον καπιταλισμό είναι ότι είναι πανταχού παρούσα». Στο κλασικό του δοκίμιο «Θεραπεία στον ύστερο καπιταλισμό», ο Kovel αναφέρεται στο «κολοσσιαίο βάρος της νευρωτικής δυστυχίας στον πληθυσμό, ένα βάρος που συνεχώς και προφανώς προδίδει την καπιταλιστική ιδεολογία, η οποία υποστηρίζει ότι ο πολιτισμός των αγαθών προάγει την ανθρώπινη ευτυχία»:

«Εάν, δεδομένου όλου του εξορθολογισμού, της άνεσης, της διασκέδασης και της επιλογής, οι άνθρωποι εξακολουθούν να είναι άθλια, αδυνατούν να αγαπήσουν, να πιστέψουν ή να αισθανθούν κάποια ακεραιότητα στη ζωή τους, θα μπορούσαν επίσης να αρχίσουν να συνάγουν το συμπέρασμα ότι κάτι ήταν σοβαρό λάθος στην κοινωνική τους τάξη».

Υπήρξε επίσης μια συναρπαστική έρευνα που έγινε πρόσφατα από τον Eli Zaretsky (Political Freud) και τον Bruce Cohen (συγγραφέα της Ψυχιατρικής Ηγεμονίας), που έχουν γράψει και οι δύο για τις σχέσεις μεταξύ της οικογένειας, της σεξουαλικότητας και του καπιταλισμού στη δημιουργία νευρώσεων.

Φυσικά ο Μαρξ ήταν ο σπουδαίος αναλυτής της αλλοτρίωσης, δείχνοντας πώς η καπιταλιστική οικονομία παράγει αλλοτρίωση ως μέρος της ίδιας της δομής της – επισημαίνοντας για παράδειγμα πως η αλλοτρίωση «παγιδεύεται» ενσωματωμένη σε προϊόντα, εμπορεύματα. Όπως επισημαίνει ο Pavon Cuellar, «ο Μαρξ ήταν ο πρώτος που συνειδητοποίησε ότι αυτή η αλλοτρίωση παίρνει ουσιαστικά περιεχόμενο και ενσαρκώνεται στα πράγματα – στα «προϊόντα». Αυτά τα αγαθά «φετίχ», όπως προσθέτει, φαίνεται να υπόσχονται να επιστρέψουν, όταν καταναλώνονται, το υποκειμενικό-κοινωνικό κομμάτι που χάνεται από τους αποξενωμένους, ενώ παράγουν: «οι αλλοτριωμένοι έχουν χάσει αυτό που φαντάζονται [ή ελπίζουν] φετίχ».

Αυτή η κατανόηση της αλλοτρίωσης είναι πραγματικά το βασικό ζήτημα για τον Μαρξ. Οι άνθρωποι πιθανώς τον γνωρίζουν σήμερα για τη θεωρία του περί Κεφαλαίου – πώς τα ζητήματα εκμετάλλευσης, κέρδους και ελέγχου συνεχώς χαρακτηρίζουν και επανεμφανίζονται στον καπιταλισμό – αλλά το βασικό μέλημα του Μαρξ και αυτό που παραμελείται ή παρερμηνεύεται συνεχώς είναι η άποψή του για την ανθρώπινη δημιουργικότητα και τη σημασία της – την «κολοσσιαία παραγωγική δύναμη» του ανθρώπου, όπως την ονομάζει -και αλλοτριώνει ο καπιταλισμός. Ο Μαρξ αναφέρει αυτήν την εξαιρετική παγκόσμια μετασχηματιστική ενέργεια ως «ενεργό είδος ζωής», αλλά αυτές οι τεράστιες δημιουργικές ενέργειες και μετασχηματιστικές ικανότητες μετατρέπονται στον καπιταλισμό σε κάτι αλλόκοτο, υποδουλωμένο, φετιχοποιημένο.

Μετασχηματισμός της επιθυμίας

Για τον Μαρξ, είναι η αλλοτρίωση και η βαθιά «εξάρθρωση» του ανθρώπινου πνεύματος που χαρακτηρίζει τον βιομηχανικό καπιταλισμό. Παρομοιάζοντας την κατάσταση αυτή με μια μητέρα που αφού γεννάει, της αφαιρείται αμέσως το μωρό, το οποίο μετατρέπεται σε κάτι ξένο, αλλότριο, κάτι που μοιάζει με κούκλα – με ένα εμπόρευμα.

Πράγματι, ο καταναλωτισμός και ο υλισμός είναι ευρέως αναγνωρισμένοι σήμερα ως βασικοί μοχλοί μιας σειράς προβλημάτων ψυχικής υγείας, από τον εθισμό έως την κατάθλιψη. Όπως σημειώνει ο George Monbiot, «Η αγορά περισσότερων υλικών αγαθών συνδέεται με την κατάθλιψη, το άγχος και τις δυσλειτουργικές σχέσεις. Είναι κοινωνικά καταστροφικό και αυτοκαταστροφικό». Η ψυχαναλυτική ψυχοθεραπεύτρια Sue Gerhardt έχει γράψει πολύ εύστοχα για αυτή την σχέση, υποδηλώνοντας ότι στις σύγχρονες κοινωνίες συχνά «συγχέουμε την υλική ευημερία με την ψυχολογική ευημερία». Στο βιβλίο της «Η Εγωιστική Κοινωνία» δείχνει πόσο επιτυχώς και αμείλικτα ο καταναλωτικός καπιταλισμός ανασχηματίζει το μυαλό μας και επαναπροσδιορίζει το νευρικό μας σύστημα με τη δική του εικόνα. Γιατί «θα χάναμε μεγάλο μέρος του τι είναι ο καπιταλισμός», σημειώνει, «εάν παραβλέψουμε τον ρόλο του στην εμπορία της επιθυμίας».

Μια άλλη βασική πτυχή του καπιταλισμού και των επιπτώσεών του στην ψυχική ασθένεια είναι φυσικά η ανισότητα. Όπως αναφέρθηκε στην έκθεση του Royal College of Psychiatrists: «Η ανισότητα είναι ένας βασικός καθοριστικός παράγοντας της ψυχικής ασθένειας: όσο μεγαλύτερο είναι το επίπεδο της ανισότητας, τόσο χειρότερα είναι τα αποτελέσματα της ψυχικής υγείας. Τα παιδιά από τα φτωχότερα νοικοκυριά έχουν τριπλάσιο κίνδυνο ψυχικής κακής υγείας από τα παιδιά από τα πλουσιότερα νοικοκυριά. Η ψυχική ασθένεια συνδέεται σταθερά με τη στέρηση, το χαμηλό εισόδημα, την ανεργία, την κακή εκπαίδευση, τη χειρότερη σωματική υγεία».

Ορισμένοι ειδικοί πρότειναν μάλιστα ότι ο ίδιος ο καπιταλισμός, ως τρόπος σκέψης ή αντίληψης για τον κόσμο, θα μπορούσε να θεωρηθεί ως μάλλον «ψυχοπαθητικό» ή παθολογικό σύστημα. Υπάρχουν σίγουρα κάποιες εντυπωσιακές αντιστοιχίες μεταξύ σύγχρονων χρηματοπιστωτικών και εταιρικών συστημάτων και ατόμων που έχουν διαγνωστεί με κλινική ψυχοπάθεια, όπως διαπίστωσαν ορισμένοι αναλυτές.

Ο Robert Hare, για παράδειγμα, μια από τις κορυφαίες μορφές στην ψυχιατρική στον κόσμο και συντάκτης της ευρέως αποδεκτής «λίστας ελέγχου Hare» που χρησιμοποιείται για να δοκιμάσει την ψυχοπάθεια, παρατήρησε στον δημοσιογράφο Jon Ronson: «Δεν έπρεπε να έκανα την έρευνά μου μόνο στις φυλακές. Θα έπρεπε να είχα περάσει αρκετό καιρό στο Χρηματιστήριο». «Αλλά σίγουρα οι ψυχοπαθείς των χρηματιστηριακών αγορών δεν μπορούν να είναι τόσο κακοί όσο οι ψυχοπαθείς των κατά συρροή δολοφόνων;» ρωτάει ο δημοσιογράφος. «Οι κατά συρροή δολοφόνοι καταστρέφουν τις οικογένειες. Οι εταιρικοί και πολιτικοί ψυχοπαθητικοί καταστρέφουν τις οικονομίες. Καταστρέφουν τις κοινωνίες» απάντησε.

Παθολογικοί φορείς

Αυτά τα χαρακτηριστικά, όπως ο Joel Bakan γράφει στο βιβλίο του «The Corporation», είναι κρυπτογραφημένα στην ίδια τη δομή των σύγχρονων εταιρειών – είναι μέρος του βασικού DNA τους και modus operandi. «Η νόμιμα καθορισμένη εντολή της εταιρίας είναι να επιδιώκει, αμείλικτα και χωρίς εξαίρεση, το δικό της συμφέρον, ανεξάρτητα από τις συχνά βλαβερές συνέπειες που θα μπορούσε να προκαλέσει σε άλλους». Ως εκ τούτου, με τον δικό της νομικό ορισμό, η εταιρία είναι ένας παθολογικός θεσμός και ο Bakan παραθέτει τα διαγνωστικά χαρακτηριστικά της προεπιλεγμένης παθολογίας τους (έλλειψη συμπάθειας, επιδίωξη ιδιοτέλειας, μεγαλοπρέπεια, ρηχή επιρροή, επιθετικότητα, κοινωνική αδιαφορία) για να δείξει ποιος είναι ο αξιόπιστος διαταραγμένος ασθενής.

Γιατί όλες αυτές οι σύγχρονες κοινωνικές και οικονομικές πρακτικές και διαδικασίες δημιουργούν τόσες πολλές ασθένειες, τόσες πολλές διαταραχές; Για να απαντήσουμε σε αυτό, πρέπει να κοιτάξουμε πίσω στο ευρύτερο σχέδιο του Διαφωτισμού και στα ψυχολογικά μοντέλα της ανθρώπινης φύσης από τα οποία προέκυψε. Ο σύγχρονος καπιταλισμός εξελίχθηκε μέσα από ένα στενό, «ορθολογικό» συμφέρον – την έννοια του homo economicus. Όπως τονίζει ο Iain McGilchrist, «Ο καπιταλισμός και ο καταναλωτισμός, και οι ανθρώπινες σχέσεις που παράγουν, βασίζονται στη χρησιμότητα, στην απληστία και τον ανταγωνισμό, και ήρθαν να αντικαταστήσουν αυτές που βασίζονται σε αισθητή σύνδεση και πολιτισμική συνέχεια».

Τώρα γνωρίζουμε πόσο λανθασμένο και καταστροφικό είναι αυτό το μοντέλο του εαυτού. Η πρόσφατη νευροεπιστημονική έρευνα για τον «κοινωνικό εγκέφαλο», μαζί με τις συναρπαστικές εξελίξεις στη θεωρία της σύγχρονης προσκόλλησης, την αναπτυξιακή ψυχολογία και τη διαπροσωπική νευροβιολογία, αναθεωρούν σημαντικά και αναβαθμίζουν αυτήν την μάλλον γραφική παλιομοδίτικη άποψη του απομονωμένου «ορθολογικού» ατόμου, αποκαλύπτοντας μια πολύ πιο πλούσια και πιο εξελιγμένη κατανόηση της ανθρώπινης ανάπτυξης και ταυτότητας, μέσω της αυξημένης γνώσης της ενδοεπιλογής του «δεξιού ημισφαιρίου», των ασυνείδητων διαδικασιών, της συμπεριφοράς των ομάδων, του ρόλου της ενσυναίσθησης στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και της σημασίας του πλαισίου και της κοινωνικοποίησης.

Όπως παρατηρεί ο νευροεπιστήμονας David Eagleman, ο ίδιος ο ανθρώπινος εγκέφαλος βασίζεται σε άλλους εγκεφάλους για την ίδια του την ύπαρξη και ανάπτυξη – η έννοια του «εγώ», σημειώνει, εξαρτάται από την πραγματικότητα του «εμείς»: Είμαστε ένας απλός τεράστιος οργανισμός, ένα νευρωνικό δίκτυο ενσωματωμένο σε έναν πολύ μεγαλύτερο ιστό νευρωνικών δικτύων. Οι εγκέφαλοί μας είναι τόσο ριζικά συνδεδεμένοι ώστε να αλληλεπιδρούν, ότι δεν είναι καν σαφές, που ο καθένας από μας αρχίζει και που τελειώνει. Το ποιος είστε εσείς έχει να κάνει με το ποιοι είμαστε εμείς. Η αλήθεια είναι ότι χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλον.

«Δεν υπάρχει κανένας μοναδικός εγκέφαλος», παρατηρεί ο Louis Cozolino, «οι εγκέφαλοι υπάρχουν μόνο μέσα σε δίκτυα άλλων εγκεφάλων». Μερικοί μάλιστα έχουν ορίσει αυτή τη νέα νευρολογική και επιστημονική κατανόηση των βαθιών μοτίβων αλληλεξάρτησης, της αμοιβαίας συνεργασίας και του κοινωνικού εγκεφάλου ως «Νευρο-μαρξισμό».

Ο καπιταλισμός φαίνεται να έχει τις ρίζες του σε ένα ριζικά παραμορφωμένο, αφελές και ντεμοντέ μοντέλο του δέκατου έβδομου αιώνα για το ποιοι είμαστε. Προσπαθεί να μας κάνει να σκεφτούμε ότι είμαστε απομονωμένοι, αυτόνομοι, ανταγωνιστικοί, αποσαφηνισμένοι. Η βλάβη που αυτή η άποψη του εαυτού μας έχει κάνει είναι ανυπολόγιστη.

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν και ενθαρρύνονται να πιστεύουν ότι αυτά τα προβλήματα και οι διαταραχές – ψύχωση, σχιζοφρένεια, άγχος, κατάθλιψη, αυτοτραυματισμός – αυτά τα συμπτώματα ενός «άρρωστου κόσμου» είναι δικά τους. «Αλλά τι γίνεται αν το πραγματικό πρόβλημα είναι ότι ζούμε σε λανθασμένη κοινωνία;» ρωτά ο Tom Syverson. Ίσως ο Adorno ήταν σωστός όταν είπε, «λάθος ζωή δεν μπορεί να ζήσει σωστά».

Η ρίζα αυτού του «ζει κακώς» φαίνεται να είναι επειδή ζούμε σε ένα κοινωνικό και οικονομικό σύστημα αντίθετο τόσο με την ψυχολογία όσο και με τη νευρολογία μας. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι ο εσωτερικός και ο εξωτερικός μας κόσμος αλληλεπιδρούν διαρκώς και βαθιά μεταξύ τους και ότι, επομένως, αντί να διαχωρίζουμε την κατανόηση των οικονομικών και κοινωνικών πρακτικών από την κατανόηση της ψυχολογίας και της ανθρώπινης ανάπτυξης, χρειαζόμαστε να τα συσχετίσουμε, να τα ευθυγραμμίσουμε. Και για να συμβεί αυτό, χρειαζόμαστε έναν νέο διάλογο μεταξύ του πολιτικού και του προσωπικού κόσμου, ένα νέο ολοκληρωμένο πρότυπο για την ψυχική υγεία και μια νέα πολιτική.


jobby.gr: Βρείτε τώρα τη δουλειά που σας ταιριάζει!

https://tvxs.gr/news/kosmos/enas-trelos-kosmos-o-kapitalismos-kai-i-epidimia-psyxikon-astheneion

Συμφωνία Τσίπρα-Ζάεφ: Δίνουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στη «Βόρεια Μακεδονία» για να αποκτήσει «εμπορικό στόλο»!



Συμφωνία Τσίπρα-Ζάεφ: Δίνουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στη «Βόρεια Μακεδονία» για να αποκτήσει «εμπορικό στόλο»!


Συμφωνία Τσίπρα-Ζάεφ: Δίνουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης στη «Βόρεια Μακεδονία» για να αποκτήσει «εμπορικό στόλο»!
Αρχικό κείμενο (21:32)
Η Θεσσαλονίκη θα είναι το λιμάνι των Σκοπίων βάσει της συμφωνίας Τσίπρας-Ζάεφ για την νέα «ονομασία» της FYROM,  και την πρακτική  εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου για την Θάλασσα για το «περίκλειστο» κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, το οποίο στερείται ακτών και θάλασσας.
Η συμφωνία δηλαδή κατοχυρώνει δικαιώματα της «Βόρειας Μακεδονίας» ως «περίκλειστο» κράτος για ελεύθερη πρόσβαση στο Αιγαίο, εκμετάλλευση της ελληνικής ΑΟΖ, διεξαγωγή αλιείας στις ελληνικές θάλασσες, χρήση των ελληνικών λιμένων και απόκτηση ναυτικού εμπορικού Στόλου και ναυτικής σημαίας.
Βάσει του άρθρου 69 της Διεθνούς Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας και της Σύμβασης του ΟΗΕ (1982) για ένα περίκλειστο κράτος (όπως η «Βόρεια Μακεδονία» κατά τον Α.Τσίπρα), με βασικό δικαίωμα του την πρόσβαση του  προς την πλησιέστερη θάλασσα (Αιγαίο) μέσω του παράκτιου κράτους διέλευσης έχει δικαίωμα να χρησιμοποιεί τα λιμάνια των χωρών που έχουν πρόσβαση στην θάλασσα, όπως είναι η Θεσσαλονίκη, η οποία θα γίνει και έδρα του εμπορικού στόλου των Σκοπίων με ναυτική σημαία για τα πλοία τους (Μακεδονική) και δικαίωμα ακόμα και χρήσης της ΑΟΖ της παράκτιας χώρας (Ελλάδα) για έρευνες!
Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του pronews.gr ο υποστράτηγος ε.α. Γιώργος Μακρίδης, πρώην Διευθυντής Γεωγραφικού Σώματος του ΓΕΣ, Εθνικός Εμπειρογνώμων στον ΟΗΕ για την Τυποποίηση των Γεωγραφικών Ονομάτων (1996-2005) και Τοπογράφος Μηχανικός ΕΜΠ, απάντησε ως εξής: «Δυστυχώς είναι έτσι: Η Θεσσαλονίκη θα γίνει το επίνειο των Σκοπίων και η σημαία της «Βόρειας Μακεδονίας» θα κυματίζει πλέον στον χώρο που δικαιούται από το άρθρο 69 της Σύμβασης του Modego Bay να της παραχωρηθεί, αφού πλέον τους αναγνωρίσαμε ως κράτος με αυτή την ονομασία.
Τα «περίκλειστα» κράτη αποτελούν  μια ειδική κατηγορία κρατών αφ' ης στιγμής δεν βρέχονται από θάλασσα. Εκ των πραγμάτων δεν διαθέτουν δική τους χωρική θάλασσα, συνορεύουσα ζώνη, υφαλοκρηπίδα και αποκλειστική οικονομική ζώνη.
Η Ελλάδα αφ' ης στιγμής συνορεύει με ένα περί­κλειστο κράτος, την λεγόμενη «Βόρεια Μακεδονία» θα επιτελεί ρόλο κράτους διέλευσης. Θα μπορεί να έχει εμπορικό και αλιευτικό στόλο, αλλά και να κάνει έρευνες σε όλο το Αιγαίο σε συνεργασία με την υπ'αριθμόν 1 σύμμαχός της, την Τουρκία. Πιο καταστροφική συμφωνία για τα ελληνικά συμφέροντα, δεν θα μπορούσα να φανταστώ, πραγματικά».
Ιδού τι προβλέπει η σχετική Σύμβαση του ΟΗΕ (1982) για το Δίκαιο της Θάλασσας στο συγκεκριμένο άρθρο 69 για τα δικαιώματα των «περίκλειστων» κρατών, δηλαδή των κρατών άνευ ακτών. 
Άρθρο 69 της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας.
Δικαίωμα κρατών άνευ ακτών.
1. Τα κράτη άνευ ακτών (Βόρεια Μακεδονία)  έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν, σε ισότιμη βάση, στην εκμετάλλευση προσήκοντος μέρους του πλεονάσματος των ζώντων πόρων των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών των παράκτιων κρατών της ιδίας υποπεριοχής ή περιοχής (Ελλάδα), λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές οικονομικές και γεωγραφικές συνθήκες όλων των ενδιαφερομένων κρατών και σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου και των άρθρων 61 και 62.
2. Οι όροι και οι τρόποι της συμμετοχής αυτής καθορίζονται από τα ενδιαφερόμενα κράτη μέσω διμερών ( Συμφωνία Τσίπρα-Ζάεφ), υποπεριφερειακών ή περιφερειακών συμφωνιών λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων:
α) την ανάγκη αποφυγής συνεπειών επιβλαβών για τις αλιευτικές κοινότητες ή τις ιχθυοβιομηχανίες του παράκτιου κράτους (Ελλάδα) .
β) την έκταση κατά την οποία το άνευ ακτών κράτος (Βόρεια Μακεδονία) , σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου συμμετέχει ή έχει το δικαίωμα να συμμετέχει, σύμφωνα με υφιστάμενες διμερείς υποπεριφερειακές ή περιφερειακές συμφωνίες, στην εκμετάλλευση των ζώντων πόρων των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών άλλων παράκτιων κρατών (Ελλάδα).
γ) την έκταση κατά την οποία άλλα κράτη άνευ ακτών συμμετέχουν ήδη στην εκμετάλλευση των ζώντων πόρων της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) του παράκτιου κράτους (Ελλάδα) και την συνακόλουθη ανάγκη αποφυγής συγκεκριμένης επιβάρυνσης ενός οποιουδήποτε παράκτιου κράτους ή μέρους αυτού.
δ) τις ανάγκες διατροφής των πληθυσμών των αντίστοιχων κρατών («Βόρεια Μακεδονία» και Ελλάδα) .
3. Όταν η αλιευτική ικανότητα του παράκτιου κράτους (Ελλάδα) φθάσει σε σημείο που να του επιτρέπει να αλιεύει ολόκληρο τον επιτρεπτό όγκο αλιεύματος των ζωντανών πόρων στην αποκλειστική οικονομική του ζώνη, το παράκτιο κράτος και άλλα ενδιαφερόμενα κράτη συνεργάζονται στην διαμόρφωση δίκαιων διευθετήσεων σε διμερή, υποπεριφερειακή ή περιφερειακή βάση προκειμένου να επιτρέψουν την συμμετοχή αναπτυσσομένων κρατών άνευ ακτών («Βόρεια Μακεδονία«) της ιδίας υποπεριοχής ή περιοχής στην εκμετάλλευση των ζώντων πόρων των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών των παράκτιων κρατών της υποπεριοχής ή περιοχής, όπως κρίνεται σκόπιμο, από τις συγκεκριμένες περιστάσεις, και υπό όρους ικανοποιητικούς για όλα τα μέρη. Κατά την εφαρμογή της παρούσας διάταξης λαμβάνονται υπόψη οι παράγοντες που αναφέρονται στην παράγραφο 2.
4. Τα ανεπτυγμένα κράτη άνευ ακτών («Βόρεια Μακεδονία») έχουν δικαίωμα συμμετοχής στην εκμετάλλευση των ζώντων πόρων, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου, μόνον στις αποκλειστικές οικονομικές ζώνες των ανεπτυγμένων παράκτιων κρατών (Ελλάδα) της ιδίας υποπεριοχής ή περιοχής, με λαμβάνοντας υπόψη την έκταση κατά την οποία το παράκτιο κράτος, κατά την παραχώρηση σε άλλα κράτη πρόσβασης στους φυσικούς πόρους της αποκλειστικής οικονομικής του ζώνης, έχει λάβει υπόψη του την ανάγκη περιορισμού στο ελάχιστο των επιζήμιων συνεπειών στις αλιευτικές κοινότητες και την οικονομική αποδιάρθρωση κρατών των οποίων οι υπήκοοι αλιεύουν κατά συνήθεια στη ζώνη.
5. Οι παραπάνω διατάξεις δεν θίγουν τις διευθετήσεις που συμφωνήθηκαν σε υποπεριοχές ή περιοχές όπου τα παράκτια κράτη  (Ελλάδα) δύνανται να παραχωρήσουν σε κράτη άνευ ακτών («Βόρεια Μακεδονία»)   της ίδιας υπο-περιοχής ή περιοχής ίσα ή προνομιακά δικαιώματα για την εκμετάλλευση των ζώντων πόρων στις αποκλειστικές οικονομικές ζώνες.

Πόνος χαμηλά στο χέρι στον καρπό, από τενοντίτιδα. Αιτίες που συμβαίνει και πώς προλαμβάνεται;

Πόνος χαμηλά στο χέρι στον καρπό, από τενοντίτιδα. 

Αιτίες που συμβαίνει και πώς προλαμβάνεται;

Του Αλέξανδρου Γιατζίδη, M.D., medlabnews.gr 
Οι αιτίες που προκαλούν πόνο στον καρπό, είναι πολλές. Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα και οι τενοντίτιδες, είναι οι συχνότερες παθήσεις που έχουν άμεση σχέση με την υπέρχρηση ή την “κακή” χρήση στην οποία υποβάλουμε τον καρπό μας. Άλλες φορές, ο πόνος μπορεί να είναι αποτέλεσμα κάποιας σοβαρότερης πάθησης ή τραυματισμού, κάτι που θα πρέπει να διαπιστωθεί άμεσα, για να αποφύγουμε τα χειρότερα.

Ο σύγχρονος τρόπος ζωής αναδεικνύει συχνά παθήσεις, οι οποίες γίνονται της «μόδας» και απαντώνται όλο και συχνότερα, λόγω της αλλαγής των συνθηκών διαβίωσης και εργασίας και τη μεταβολή των καθημερινών μας συνηθειών.

Η πάθηση λοιπόν κατατάσσεται στις λεγόμενες παθήσεις από υπέρχρηση, παθήσεις που οφείλονται δηλαδή στην εκτέλεση πολλών επαναλαμβανόμενων κινήσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι κινήσεις που εκτελούνται κατά τη χρήση του mouse του υπολογιστή ή τη δακτυλογράφηση ενός κειμένου, κινήσεις που επαναλαμβάνονται εκατοντάδες ή και χιλιάδες φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Τα συμπτώματα της νόσου είναι κυρίως ο πόνος κατά μήκος της διαδρομής του πάσχοντος τένοντα, ο οποίος μπορεί να αντανακλά και προς τα πάνω σε όλο το άκρο, πόνος που προκαλείται κατά την κίνηση που εκτελεί ο συγκεκριμένος τένοντας. Σε σοβαρότερες περιπτώσεις ο πόνος επιμένει και κατά την ηρεμία ή και τις νυχτερινές ώρες. Επίσης μπορεί να συνυπάρχει και κριγμός , δηλαδή μία αίσθηση τριξίματος κατά την κίνηση.

Με τον όρο τενοντίτιδα εννοούμε τη φλεγμονή ενός τένοντα. Οι τένοντες είναι οι ινώδεις ιστοί που συνδέουν τους μυς με τα οστά, με τον ίδιο τρόπο που κινείται μία μαριονέτα από τους σπάγκους από τους οποίους κρέμεται.

Οι τένοντες αυτοί μεταφέροντας την κίνηση, αναγκάζονται να γλιστρούν μέσα από στενά κανάλια που τους κρατούν στη θέση τους και συχνά τους εξαναγκάζουν σε γωνιώσεις. Έτσι όταν οι τένοντες αναγκαστούν να δουλέψουν έντονα και παρατεταμένα ερεθίζονται και δημιουργούν μία τοπική φλεγμονή που αποκαλείται τενοντίτιδα ή πιο σωστά τενοντοελυτρίτιδα, γιατί η φλεγμονή δημιουργείται στο περίβλημα του τένοντα το έλυτρο.

Η μυϊκή υπερλειτουργία είναι η κύρια αιτία της τενοντίτιδας. Όταν ο μυς "δουλεύει" παραπάνω από τις δυνατότητές του, ο τένοντας κουράζεται και δημιουργείται φλεγμονή. Συνήθως, τα άτομα ξεκινούν ένα πρόγραμμα γυμναστικής ή αυξάνουν το επίπεδο των ασκήσεων τους και αρχίζουν να εμφανίζουν συμπτώματα τενοντίτιδας. Ο τένοντας αδυνατεί να προσαρμοστεί στο νέο επίπεδο δραστηριότητας και αυτή η κατάχρηση οδηγεί με τη σειρά της σε φλεγμονή και τενοντίτιδα.

Οι πιο συνηθισμένες αιτίες 

- Οι επαναλαμβανόμενες κινήσεις, κυρίως των χεριών, που κάνουν όσοι εργάζονται πολλές ώρες στον υπολογιστή, οι αθλητές και όσοι ασχολούνται με χειρωνακτικές εργασίες.

- Αν χτυπήσετε σε κάποια άρθρωση, μπορεί να τραυματιστεί ο τένοντας ή ακόμη και να «σπάσει» (ρήξη του τένοντα).

- Οι ηλικιωμένοι παρουσιάζουν συχνότερα τενοντίτιδες και κυρίως στους ώμους, επειδή με την πάροδο του χρόνου οι τένοντες εκφυλίζονται και συγκεντρώνουν άλατα ασβεστίου, με αποτέλεσμα να χάνουν την ελαστικότητα και την ευκινησία τους.

- Προδιάθεση για τενοντίτιδες έχουν και όσοι πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη, ουρική ή ρευματοειδή αρθρίτιδα, ερυθηματώδη λύκο και άλλα σπανιότερα νοσήματα.

Η τενοντίτιδα «προτιμά» τους καρπούς, ιδιαίτερα όσων εργάζονται πολλές ώρες στον υπολογιστή, παίζουν επαγγελματικά πιάνο ή άλλα έγχορδα μουσικά όργανα, ασχολούνται με την ενόργανη γυμναστική ή την άρση βαρών.

Οι αθλητές του τένις αλλά και όσοι κάνουν χειρωνακτική εργασία ταλαιπωρούνται από τενοντίτιδες των αγκώνων, ενώ στους κολυμβητές είναι συχνές οι τενοντίτιδες στον ώμο.

Για τη διάγνωση συνήθως είναι αρκετή η κλινική εξέταση από έναν ορθοπαιδικό.
Θεραπεία

Ανάλογα με την περίπτωση, η τενοντίτιδα μπορεί να αντιμετωπιστεί με:

Η αντιμετώπιση στην οξεία φάση συνίσταται σε περιορισμό της χρήσης του άκρου ή ανάλογα με τη βαρύτητα και πλήρη ακινητοποίηση σε ειδικό νάρθηκα. Συνήθως συνίσταται επίσης παγοθεραπεία και λήψη αντιφλεγμονωδών φαρμάκων.
Φαρμακευτική θεραπεία (με αντιφλεγμονώδη φάρμακα που χορηγούνται από το στόμα ή με ενδομυϊκές ενέσεις).


Η τοποθέτηση πάγου για το πρώτο 24ωρο ή 48ωρο μετά την εκδήλωση των συμπτωμάτων. Με βαθιά υπεραιμία (π.χ. με παγοθεραπεία- τοποθέτηση πάγου πάνω στην τραυματισμένη περιοχή κ.λπ. Η εφαρμογή τους δε θα πρέπει να ξεπερνά τα 10 με 15 συνεχόμενα λεπτά ανά δίωρο. Μετά το πρώτο 48ωρο συνιστάται αντίθετα η χρήση ζεστών επιθεμάτων ή τα ζεστά μπάνια.

Βασικό "εργαλείο" για την αντιμετώπιση τής τενοντίτιδας είναι η φυσικοθεραπεία, η οποία περιλαμβάνει ειδικές ασκήσεις φόρτισης και χαλάρωσης των μυών.

Με την πάροδο της οξείας φάσης παραμένει πάντα μια ευαισθησία της περιοχής, με αποτέλεσμα η επιστροφή στην εργασία να συνοδεύεται συχνά από υποτροπές, οι οποίες μπορεί να ταλαιπωρούν για πολύ καιρό. Η λύση θα δοθεί από την τροποποίηση των συνηθειών σας. Θα πρέπει να προσέξετε ιδιαίτερα τη στάση σας και κυρίως το ύψος της καρέκλας που κάθεστε όταν δουλεύετε στον υπολογιστή.

Τέλος ένας ειδικά διαμορφωμένος νάρθηκας ακινητοποίησης που θα φοράτε κατά τις νυχτερινές ώρες μπορεί να προσφέρει σημαντική βοήθεια.

Σε επιλεγμένες περιπτώσεις που επιμένουν, μπορείτε να συζητήσετε με το γιατρό σας την πιθανότητα τοπικής έγχυσης κορτιζόνης. Τοπικές εγχύσεις κορτιζόνης για να υποχωρήσει γρήγορα η φλεγμονή, σε περίπτωση που η άρθρωση κινδυνεύει να πάθει αγκύλωση. 

Τέλος συγκεκριμένοι τύποι τενοντίτιδας όπως η τενοντίτιδα De Quervain μπορεί να βρουν μόνιμη λύση με χειρουργική επέμβαση, κατά την οποία απελευθερώνονται υπό τοπική αναισθησία οι τένοντες που πάσχουν. 

ΠΡΟΛΗΨΗ

Προληπτικά μπορούμε να εφαρμόζουμε πάγο κάθε 2 ή 3 μέρες προκειμένου να διώξουν τυχών φλεγμονές που πάνε να δημιουργηθούν.

Όταν η τενοντίτιδα περάσει, πρέπει να κάνουμε κάποιες ασκήσεις να δυναμώσουμε τους καρπούς ώστε να μην επανέλθει.

πηγή
http://koukfamily.blogspot.com/

Όταν η γειτονιά ήταν μια οικογένεια... (μια αγνή Ελλάδα πριν την επέλαση της Νέας Τάξης)

Όταν η γειτονιά ήταν μια οικογένεια... (μια αγνή Ελλάδα πριν την επέλαση της Νέας Τάξης)

Ωραίο δίπατο σπίτι με ξύλινη εσωτερική σκάλα, οικιακή βοηθό…

Δεν είχε πολλά η γειτονιά…άσε που οι πρόσφυγοι όπως τους έλεγαν με τις παράγκες και τα πρόχειρα σπιτάκια χαλούσαν την εικόνα.

Όταν έπεσαν οι παράγκες και σουλουπώθηκαν τα σπιτάκια με κόπο και ιδρώτα
κάπως έφιαξαν οι σχέσεις πλούσιων και φτωχών.


Έδειχναν κατανόηση και έδιναν ότι τους ήταν περιττό…

Είχαν παιδιά και αυτοί …είχαν την οικονομική άνεση της ανανέωσης των ρούχων τους.
Καλοί πελάτες του Μούγερ…του Λαμπρόπουλου…του Δραγώνα στα παιδικά τμήματα με την εξαιρετική ποιότητα και την υψηλή τιμή.


Τα παλιά παιδικά ρούχα τα μοιράζανε στην γειτονιά…
Δηλαδή η των δημοσίων σχέσεων γειτόνισα αναλάμβανε αυτό το έργο να βρεί τα μπόγια των παιδιών που θα τα έδινε.

Οι τιράντες βοήθησαν πολύ εκείνα τα χρόνια…

Έπαιρνες δώρο το παλιό παντελόνι που ήταν και φιρμάτο και για να μην σου πέφτει στο παιχνίδι και γελάνε τα κορίτσια σου έβαζαν τιράντες και στο έφερναν μέχρι το σαγόνι…
Η αλληλεγγύη στην γειτονιά ήταν κανόνας…
Οι φτωχοί βοηθούσαν τους φτωχότερους… υπήρχαν βαθμίδες …

Ήταν και κάποιες οικογένειες που δεν είχαν ούτε πετρέλαιο να ανάψουν την γκαζιέρα αλλά και κάτι να ρίξουν στην κατσαρόλα.

Δεν είναι υπερβολή…

Τα μεσημέρια έβλεπες τις νοικοκυρές με πιάτα να πηγαινοέρχονται στην γειτονιά.
Δεν ξεχνώ το αμπαλάζ… βαθύ πιάτο με το φαϊ και πάνω σκεπασμένο με άλλο άδειο και τα δύο μαζί τυλιγμένα με πετσέτα φαγητού παστρικά πλυμένη και σιδερωμένη και δεμένη φιόγκο…

Χτυπούσαν την πόρτα της κάμαρας το έδιναν μαζί με συμβουλή….
«…να το φάτε τώρα που είναι ζεστό…»
Και η συνηθισμένη απάντηση….
«…ο Θεός να σ΄έχει καλά παιδί μου…»

Και η αλήθεια είναι ότι Αυτός μανατζάριζε τα πράγματα γιατί αλλιώς δεν εξηγείται πώς επέζησε ο κοσμάκης στις αυλές των θαυμάτων.

πηγή: http://pisostapalia.blogspot.gr 
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ "ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ"
http://koukfamily.blogspot.com/

Πέμπτη 14 Ιουνίου 2018

Ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τα σαλιγκάρια

Ενδιαφέρουσες πληροφορίες 

για τα σαλιγκάρια

σαλιγκάρια
Το σαλιγκάρι είναι το κοινό όνομα που δίνεται στα περισσότερα μέλη της τάξης μαλακίων Gastropoda που είναι περιτυλιγμένα σε κοχύλια.
Το όνομα χρησιμοποιείται συχνότερα για τα δωωστά μας σαλιγκάρια της γης . Ωστόσο, ο όρος σαλιγκάρι αποτελεί κοινς ονομασία και χρησιμοποιείται επίσης για πολλά είδη θαλάσσιων σαλιγκαριών και σαλιγκαριών του γλυκού νερού .
Υπάρχουν περίπου 43.000 είδη σαλιγκαριών .
Τα σαλιγκάρια της γης, αν και πιο γνωστά από άλλους τύπους, αντιπροσωπεύουν μια μικρή ομάδα. Τα σαλιγκάρια της θάλασσας είναι η πολυπληθέστερη ομάδα βιοποικιλότητας.
σαλιγκάρι
Τα σαλιγκάρια βρίσκονται σε όλο τον κόσμο . Ζουν σε ένα ευρύ φάσμα περιβαλλόντων, συμπεριλαμβανομένων των ελών, των έρημων, των βουνών, των τάφρων, των  γλυκών νερών και  στα μεγάλα  βάθη της θάλασσας.
Τα ζώα που μοιάζουν με σαλιγκάρια, τα οποία φυσικά στερούνται από κέλυφος ή έχουν μόνο ένα εσωτερικό κέλυφος, ονομάζονται συνήθως γυμνοσάλιαγκες .
Η διάρκεια ζωής  των σαλιγκαριών εξαρτάται από τον οικότοπό τους και το είδος. Μερικοί από αυτούς ζουν μόνο για περίπου 1 έως 3 χρόνια. Ωστόσο, άλλοι μπορούν να ζήσουν έως και 25 έτη.
σαλιγκάρι-2
Το κέλυφος σαλιγκαριού είναι παρόν από την πρώιμη ανάπτυξη του σαλιγκαριού, συνδέεται με το σαλιγκάρι και αναπτύσσεται μαζί με το σαλιγκάρι σε σπειροειδή μορφή. Ένα σαλιγκάρι δεν μπορεί να συρθεί έξω από το κέλυφος του πιο εύκολα από ότι μπορείτε εσείς να περπατήσετε μακριά από τα νύχια σας! Το πολύ κεντρικό πηνίο ενός κελύφους είναι εκεί που άρχισε στη ζωή, και καθώς το σαλιγκάρι μεγαλώνει, το κέλυφος αναπτύσσεται γύρω και γύρω από το κέντρο σε σπειροειδή μορφή.
Τα σαλιγκάρια είναι παράξενα πλάσματα με κοχύλια και μεγάλα στελέχη που κολλάνε έξω από τις κορυφές των κεφαλών τους. Επειδή τα περισσότερα σαλιγκάρια είναι μικρά, μπορεί να είναι δύσκολο να δουν τα κύρια χαρακτηριστικά τους. Ωστόσο, τα σαλιγκάρια έχουν μάτια και όραση, αν και η ακριβής θέση των ματιών και η χρήση τους εξαρτάται από τον συγκεκριμένο τύπο σαλιγκαριού. Τα σαλιγκάρια δεν βασίζονται στην όραση όσο οι άνθρωποι, αλλά εξακολουθεί να είναι μια από τις αισθήσεις τους.
σαλιγκάρι-3
Τα σαλιγκάρια της γης έχουν δύο ζευγάρια πλοκάμια. Τα δύο ψηλότερα πλοκάμια έχουν τα μάτια στα άκρα τους. Τα σαλιγκάρια της γης έχουν ένα ευρύτερο πλαίσιο όρασης επειδή είναι σε θέση να μετακινούν τα μάτια τους χρησιμοποιώντας τα πλοκάμια τους.
Τα σαλιγκάρια μπορούν να έχουν πνεύμονες ή βράγχια ανάλογα με το είδος και τον οικότοπό τους. Ορισμένα θαλάσσια σαλιγκάρια μπορούν στην πραγματικότητα να έχουν πνεύμονες και πρέπει να έρθουν στην επιφάνεια για να αναπνεύσουν ενώ κάποια χερσαία σαλιγκάρια μπορούν να έχουν βράγχια.
Όταν ανασυρθούν στα κελύφη τους, πολλά σαλιγκάρια με βράγχια (συμπεριλαμβανομένων και ορισμένων χερσαίων ειδών) είναι σε θέση να προστατευθούν με μια αναλλοίωτη δομή που ονομάζεται πόρπη .
Τα σαλιγκάρια της θάλασσας είναι πολύχρωμα , έτσι μπορούν να είναι ροζ, μπλε, κόκκινο, γκρι, κίτρινο και επίσης με πολλά άλλα χρώματα. Τα χρώματα τα προστατεύουν, επειδή αυτά τα χρώματα τρομάζουν τους πιθανούς εχθρούς από μακριά.
θαλάσσιο σαλιγκάρι
Τα περισσότερα σαλιγκάρια έχουν χιλιάδες μικροσκοπικές δομές που μοιάζουν με δόντια και βρίσκονται σε μια γλώσσα που μοιάζει με κορδέλα και ονομάζεται radula . Το radula λειτουργεί σαν ένα όργανο, το οποίο κόβει τα τρόφιμα σε μικρά κομμάτια.
Τα περισσότερα σαλιγκάρια είναι φυτοφάγα, αν και μερικά είδη γης και πολλά θαλάσσια είδη μπορεί να είναι παμφάγα ή σαρκοφάγα .
Τα σαλιγκάρια της γης απολαμβάνουν φυτά, μύκητες και φύκια. Συγκεντρώνονται  φυσικά σε αγρούς και χλοώδεις περιοχές.
σαλιγκάρι φαγητό
Τα σαλιγκάρια γλυκού νερού ζουν και τρέφονται σε μεγάλο βαθμό σε φύκια και σε φυτά που αποσυντίθενται, αλλά ορισμένα είδη τρώνε επίσης νεκρά ψάρια.
Τα σαλιγκάρια της θάλασσας, όπως τα ξαδέλφια του γλυκού νερού, μπορούν να τρώνε φυτική ύλη, δηλαδή φύκη ή ζωική ύλη, δηλαδή ψάρια ή άλλα είδη ασπόνδυλων.
Όπως και τα περισσότερα ζωντανά πλάσματα, τα είδη των σαλιγκαριών της γης και των υδάτων πρέπει να πίνουν νερό για να επιβιώσουν . Οι σαλιγκάρια της γης πίνουν από μικρές λακκούβες που σχηματίζονται στα φύλλα ή στο έδαφος, αλλά παίρνουν επίσης το νερό τους από τα ζουμερά φύλλα που τρώνε. Τα θαλάσσια είδη παίρνουν αλμυρό νερό κατά τη σίτιση, αλλά έχουν έναν αποβολικό μηχανισμό για να εξαλείψουν τις υπερβολικές ποσότητες αλατιού που καταναλώνουν.
Το μεγαλύτερο γνωστό σαλιγκάρι είναι το αφρικανικό γιγάντιο σαλιγκάρι ( Achatina achatina ), το μεγαλύτερο καταγεγραμμένο δείγμα το οποίο μετρούσε 39,3 εκατοστά (15,5 ίντσες) από ρύγχος σε ουρά όταν εκτείνεται πλήρως, με μήκος κελύφους 27,3 εκ. (10,75 ίντσες) το Δεκέμβριο του 1978 Ζυγίζει ακριβώς 900 g (2 lb).
Αφρικάνικο γιγαντιαίο σαλιγκάρι
Η αυστραλιανή τρομπέτα ή ψευδή τρομπέτα είναι ένα θαλάσσιο σαλιγκάρι με μέγεθος έως 91 εκατοστά(36 ίντσες) μήκος και ζυγίζει μέχρι 18 κιλά και είναι το μεγαλύτερο είδος σαλιγκαριού στον κόσμο , και αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο (βαρύτερο) γαστερόποδο στον κόσμο .
Το ρεκόρ του μικρότερου σαλιγκαριού του κόσμου κατέχει ένα μαλάκιο που βρίσκεται στο Βόρνεο, σύμφωνα με νέα μελέτη. Το μέσο ύψος αυτού του σαλιγκαριού καταγράφεται σε 0,7 χιλιοστά (0,027 ίντσες) με λευκό και ημιδιαφανές κέλυφος.
Τα σαλιγκάρια μπορούν μόνο να σέρνονται αργά . Ακόμη και εκείνα που ζουν στο νερό δεν μπορούν να κολυμπήσουν. Καθώς σέρνονται, εκκρίνουν μια γλίτσα  για να βοηθήσουν τον εαυτό τους να μετακινηθεί στις επιφάνειες. Τα σαλιγκάρια ταξιδεύουν σε ταχύτητες μικρές που κυμαίνονται από αργές (47 μέτρα (154 πόδια) ανά ώρα) έως πολύ αργές (10 μέτρα (33 πόδια) ανά ώρα).
σαλιγκάρι-4
Έχει αποδειχθεί ότι τα σαλιγκάρια κοιμούνται , αλλά οι συνήθειες ύπνου τους είναι διαφορετικές σε σύγκριση με εκείνα των μεγαλύτερων και πιο ανεπτυγμένων ζώων. Αντί να είναι μέρος μιας ημέρας 24 ωρών, ο κύκλος ύπνου τους διαρκεί δύο έως τρεις ημέρες. Σε διάστημα 13 έως 15 ωρών, τα σαλιγκάρια κοιμούνται σε περίπου επτά περιόδους. Αυτή η περίοδος ύπνου ακολουθείται από περίπου 30 ώρες δραστηριότητας. Εάν χάσουν τον ύπνο κατά τη διάρκεια της κανονικής περιόδου ύπνου τους, δεν φαίνεται να χρειάζεται να το αντισταθμίσουν.
Η αδρανοποίηση στα σαλιγκάρια είναι μια προσαρμογή που εξυπηρετεί πολλούς σκοπούς. Τα σαλιγκάρια σε περιοχές που είναι επιρρεπείς σε θερμοκρασίες παγετού ή κατάψυξης θα αδρανούν κατά τους χειμώνες. Εναλλακτικά, τα σαλιγκάρια που κατοικούν σε ξηρές, άνυδρες περιοχές θα εκκολαφθούν - μια θερινή έκδοση της αδρανοποίησης - όταν το νερό είναι σπάνιο ή όταν εμφανιστούν ξηρασίες. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις, με την έκκριση επιπλέον βλέννας και τη σφράγιση στα κελύφη τους, τα σαλιγκάρια προστατεύονται με παγιδευμένη υγρασία και φιλτραρισμένο οξυγόνο. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο μεταβολισμός επιβραδύνεται και τα σαλιγκάρια ζουν σε κατάσταση αναστολής μέχρι να ζεσταθούν οι περιοχές και να πέσουν βροχές.
σαλιγκάρια αδρανοποίησης
Τα σαλιγκάρια αναπαράγονται σανζεύγη, αρσενικό και θηλυκό , αλλά τα περισσότερα σαλιγκάρια είναι «ερμαφρόδιτα». Το να είσαι ερμαφρόδιτο σημαίνει ότι κάθε σαλιγκάρι μπορεί να είναι ταυτόχρονα αρσενικό και θηλυκό. Αυτό μπορεί να κάνει πολύ πιο εύκολο για τα σαλιγκάρια να αναπαράγουν και να κάνουν γρήγορα πολλά σαλιγκάρια! Τα ερμαφρόδιτα σαλιγκάρια δεν χρειάζονται άλλο σαλιγκάρι για αναπαραγωγή, αλλά μπορούν να αναπαραχθούν μόνα τους (αυτό ονομάζεται ασεξουαλική αναπαραγωγή).
 Υπάρχουν επίσης κάποια σαλιγκάρια που δεν είναι ερμαφρόδιτα, αλλά είναι είτε αρσενικά είτε θηλυκά και πρέπει να βρουν ένα σαλιγκάρι του αντίθετου φύλου.
Το πρώτο μαλάκιο που έμοιαζε με σαλιγκάρι ζούσε περίπου 550 εκατομμύρια χρόνια πριν στο θαλασσινό νερό. Στη συνέχεια, περίπου 286 εκατομμύρια χρόνια πριν, κάποια μεταφέρθηκαν στη γη και άρχισαν να αναπνέουν με πνεύμονες, αντί για βράγχια.
απολιθωμένο σαλιγκάρι
Το σαλιγκάρι Lymnaea παίρνει αποφάσεις χρησιμοποιώντας μόνο δύο τύπους νευρώνων: το ένα αποφασίζει αν το σαλιγκάρι είναι πεινασμένο και το άλλο αποφασίζει αν υπάρχει τροφή στην περιοχή.
Το θαλάσσιο σαλιγκάρι θεωρήθηκε σύμβολο της αναγέννησης και χαράς για τους Μεσοαμερικανούς, οι οποίοι πίστευαν ότι το στροβιλιζόμενο σχήμα του κελύφους του αντιπροσώπευε τον κύκλο της ζωής.
Σε ορισμένες χώρες, όπως στη Γαλλία, οι άνθρωποι τρώνε σαλιγκάρια . Τους βράζουμε συνήθως σε αλμυρό νερό και προσθέτουμε μια σάλτσα σκόρδου.
Στην Ελλάδα και ειδικά στη Κρήτη οι "χοχλιοί" είναι εκεκτό έδεσμα, αλλα και τα σαλιγκάρια στιφάδο είναι υπέροχα.
Τα αυγά σαλιγκαριών , που πωλούνται ως χαβιάρι σαλιγκαριών, είναι ένα ειδικό φαγητό που αυξάνεται σε δημοτικότητα στην ευρωπαϊκή κουζίνα.
Η ελικοκαλλιέργεια είναι η καλλιέργεια σαλιγκαριών.
Η Molluscophobia είναι ο φόβος των μελών της οικογένειας των μαλακίων, όπως οι γυμνοσάλιαγκες και τα σαλιγκάρια.
Interesting facts about snails | Just Fun Facts

Πώς ήταν η Μακρινίτσα το 1975 μέσα από φιλμ της εποχής

  Πώς ήταν η Μακρινίτσα το 1975 μέσα από φιλμ της εποχής Από το αρχείο του δρ. Γ. Χατζηδάκη Δημοσιεύθηκε  23/01/2025 09:05 Σκαρφαλωμένη στο ...