Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 13 Ιουνίου 2018

ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ: Αποδόμηση της κυβερνητικής προπαγάνδας σημείο προς σημείο

ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ: 

Αποδόμηση της κυβερνητικής προπαγάνδας 

σημείο προς σημείο

Μετά την οριστικοποίηση της συμφωνίας για το Μακεδονικό, η κυβέρνηση Τσίπρα έδωσε στη δημοσιότητα non paper, στο οποίο παραθέτει 16 ισχυρισμούς για το πως η συμφωνία εξυπηρετεί τα εθνικά συμφέροντα. Αντί για γενικόλογες κριτικές, τους παραθέτω έναν προς έναν (αριθμημένους και με πλάγια γράμματα), προσθέτοντας κάτω από τον καθένα τον δικό μου σχολιασμό. Ουσιαστικά, πρόκειται για μία αποδόμηση της κυβερνητικής προπαγάνδας, η οποία επιχειρεί με μισές αλήθειες και αποσιωπήσεις να εξωραΐσει τη συμφωνία που θα υπογράψει τις επόμενες ημέρες στις Πρέσπες.
Οι κυβερνητικοί ισχυρισμοί και τα δικά μου σχόλια έχουν ως εξής:
  1. Η συμφωνία ανταποκρίνεται απόλυτα στην εθνική γραμμή για σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό για χρήση erga omnes, που διατηρεί η χώρα εδώ και 20 χρόνια.
Εθνική γραμμή υπήρξε στις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν στη σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών υπό τον τότε Πρόεδρο Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Καραμανλή αποφασίσθηκε η γραμμή «ούτε Μακεδονία ούτε παράγωγα». Στη συνέχεια, η απόφαση αυτή παραβιάσθηκε στην πράξη από τις θέσεις που υιοθέτησε η Ελλάδα στις διαπραγματεύσεις με την ΠΓΔΜ. Μπορούμε πάλι να μιλήσουμε για εθνική γραμμή, χωρίς αυτή να προσλάβει ποτέ θεσμικό χαρακτήρα, το 2008, όταν η Ελλάδα δεν επέτρεψε την ένταξη της ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ. Τότε ουσιαστικά υιοθετήθηκε η θέση «σύνθετη ονομασία με γεωγραφικό προσδιορισμό», χωρίς, όμως, να ξεκαθαρίζεται σαφώς εάν θα είναι και για εσωτερική χρήση. Ο όρος erga omnes είχε χρησιμοποιηθεί, αλλά συχνά με πονηρό τρόπο: για όλες τις διεθνείς χρήσεις! Αναφορικά με την ταυτότητα, χωρίς να έχει γίνει ειδική συζήτηση, υπήρχε σαφής αντίθεση στο να ονομάζονται «Μακεδόνες» και η γλώσσα τους «μακεδονική». Συμπερασματικά, με την τωρινή συμφωνία ο όρος για erga omnes εκπληρώνεται. Παραβιάζεται, όμως, η εθνική γραμμή με την αποδοχή του ονόματος «Μακεδόνες» και «μακεδονική» γλώσσα.
  1. Η αποδοχή της χρήσης erga omnes αποτελεί μεγάλη διπλωματική επιτυχία για την Ελλάδα, δεδομένου ότι στο παρελθόν αυτό δεν είχε γίνει αποδεκτό ούτε ως βάση συζήτησης. Αυτό σημαίνειότι οι γείτονές μας όχι μόνο θα χρησιμοποιούν το συμφωνηθέν όνομα στις διεθνείς τους σχέσεις, στους διεθνείς οργανισμούς, στα διεθνή fora και στα διεθνή έγγραφα, αλλά και στο εσωτερικό της χώρας.
Αναμφισβήτητα το erga omnes αποτελεί ένα θετικό στοιχείο που δεν υπήρχε στις διαπραγματεύσεις Αθήνας-Σκοπίων πριν το 2008. Το κέρδος αυτό, ωστόσο, δεν προέκυψε από τη διπλωματική ικανότητα των Τσίπρα και Κοτζιά. Προέκυψε, επειδή η ένταξη της ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ και στην ΕΕ προϋποθέτει συμφωνία με την Ελλάδα. Η κυβέρνηση Ζάεφ δεν είχε το περιθώριο να αγνοήσει τις δυτικές πιέσεις. Είναι ακριβώς γι’ αυτό που το erga omnes μπορούσε να κερδηθεί, χωρίς να αποδεχθούμε τα ονόματα «Μακεδόνες» και «μακεδονική» γλώσσα. Εκτός αυτού υπάρχει και ένα ζήτημα με την εφαρμογή του erga omnes. Η συμφωνία προβλέπει πως η αλλαγή των εγγράφων συνδέεται με την πρόοδο των ενταξιακών διαπραγματεύσεων, η οποία, όμως, δεν εξαρτάται από την Ελλάδα. Δηλαδή, εάν για διάφορους λόγους οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις δεν προχωρήσουν, η Βόρεια Μακεδονία θα έχει ενταχθεί στο ΝΑΤΟ, αλλά η αλλαγή των εγγράφων δεν θα ολοκληρωθεί.
  1. Το όνομα «Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας», που θα αναγνωρίζεται στη χώρα μας ως «Severna Makedonja» βάζει τέλος στον αλυτρωτισμό που ενείχε η ονομασία «Δημοκρατία της Μακεδονίας», το οποίο αποτελούσε τη συνταγματική ονομασία της γείτονος και με το οποίο είχε ήδη αναγνωριστεί από περισσότερα από 140 κράτη σε διμερές επίπεδο, μεταξύ των οποίων τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και την Κίνα.
Ο αλυτρωτισμός θα ακυρωνόταν εάν ταυτοχρόνως με το κρατικό όνομα Βόρεια Μακεδονία για όλες τις χρήσεις, η συμφωνία προέβλεπε ότι οι πολίτες του γειτονικού κράτους θα ονομάζονταν Βορειομακεδόνες και η γλώσσα της πλειονοτικής εθνότητας σλαβομακεδονική. Όταν η Ελλάδα αποδέχεται το όνομα «Μακεδόνες» και «μακεδονική» αντί να ακυρώνει επικυρώνει τον αλυτρωτισμό. Η «μακεδονική» ταυτότητα είναι το όχημα του αλυτρωτισμού, εξίσου αν όχι περισσότερο από την κρατική ονομασία. Είναι αληθές ότι 140 κράτη είχαν αναγνωρίσει την ΠΓΔΜ σαν «Μακεδονία». Το κρίσιμο και αποφασιστικής σημασίας, όμως, ήταν πως θα την αναγνωρίσει η Ελλάδα. Εάν δεν ίσχυε αυτό, τα Σκόπια δεν θα διαπραγματεύονταν με την Αθήνα και ούτε θα άλλαζαν το κρατικό όνομα.

Το ιδεολόγημα του Μακεδονισμού

  1. Η κυβέρνηση ωστόσο πέτυχε όχι μόνο την αποδοχή του erga omnes αλλά και την υποχρέωση της γείτονος να προχωρήσει άμεσα σε συνταγματική αναθεώρηση.
Erga omnes σημαίνει αλλαγή της συνταγματικής ονομασίας, η οποία γίνεται μόνο με συνταγματική αναθεώρηση. Στο πλαίσιο της αναθεώρησης θα απαλειφθούν και κάποιες αλυτρωτικές αναφορές. Θετικό μεν, μικρής σημασίας δε, επειδή με την αναγνώριση της ψευδεπίγραφης «μακεδονικής» ταυτότητας επικυρώνεται ο Μακεδονισμός. Ο Μακεδονισμός είναι το εθνικό ιδεολόγημα των Σλαβομακεδόνων, η φαντασίωση της «διαμελισμένης μακεδονικής πατρίδας». Σύμφωνα με αυτό το ιδεολόγημα η Μακεδονία του Αιγαίου είναι υπό ελληνική κατοχή και η Μακεδονία του Πιρίν υπό βουλγαρική. Το τρίτο τμήμα της «μακεδονικής πατρίδας», η Μακεδονία του Βαρδάρη κατάφερε να απελευθερωθεί και να γίνει ανεξάρτητο κράτος. Να γιατί ο Μακεδονισμός είναι ο πυρήνας του αλυτρωτισμού.
  1. Η συνταγματική αναθεώρηση αποτελεί τεράστια νίκη της Ελλάδας, δεδομένου ότι δενπεριλαμβανόταν στην εθνική γραμμή, όπως αυτή διαμορφώθηκε τα τελευταία 20 χρόνια και ακολουθήθηκε από όλες τις μετέπειτα κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, αλλά αποτέλεσε κόκκινη γραμμή της σημερινής κυβέρνησης, αλλά και ότι ουδέποτε στο παρελθόνέχει συμφωνήσει χώρα σε αλλαγή του Συντάγματός της βάσει διεθνούς συμφωνίας.
Είναι ανακριβές ότι ουδέποτε στο παρελθόν έχει συμφωνήσει χώρα σε αλλαγή του Συντάγματός της βάσει διεθνούς συμφωνίας. Υπενθυμίζω ότι με την Ενδιάμεση Συμφωνία του 1995, η ΠΓΔΜ υποχρεώθηκε να αλλάξει το Σύνταγμά της και να απαλείψει αλυτρωτικές αναφορές. Αναφορικά με την εθνική γραμμή προανέφερα ότι ποτέ δεν διατυπώθηκε αναλυτικά. Erga omnes, όμως, όπως προανέφερα, προϋποθέτει αλλαγή συνταγματικής ονομασίας, δηλαδή αναθεώρηση του Συντάγματος.
  1. Η συμφωνία προβλέπει πως η Ελλάδα θα προχωρήσει σε κύρωση μόνο αφού ολοκληρωθεί η συνταγματική αναθεώρηση στη γειτονική χώρα. Η μεν πρόσκληση στο ΝΑΤΟ και το άνοιγμα κεφαλαίων της ΕΕ θα πραγματοποιηθούν με την κύρωση από το Κοινοβούλιο της πΓΔΜ της σύμβασης, η ένταξή της και στους δυο οργανισμούς θα γίνει όμως μετά τη συνταγματική αναθεώρηση, καθώς στην πρόσκληση θα προβλέπεται ρητά πως είναι άκυρη εάν δεν πληρωθεί ο όρος της αναθεώρησης.
Θα ήταν ανόητο εκ μέρους της ελληνικής πλευράς εάν δεν το προέβλεπε. Εάν η Ελλάδα συμφωνούσε να ενταχθεί η ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ με την ψήφιση της συμφωνίας από το Κοινοβούλιο των Σκοπίων, θα υπήρχε ο εξής κίνδυνος: το δημοψήφισμα να είναι αρνητικό, η συμφωνία να ακυρωθεί, αλλά η ΠΓΔΜ να έχει ήδη ενταχθεί στη Συμμαχία.
  1. Με τη συμφωνία αυτή παίρνουμε πίσω την ιστορία μας, τα σύμβολα και την παράδοσή μας αφού στη συμφωνία η γειτονική χώρα αποδέχεται ρητά τοδιαχωρισμό μεταξύ των Ελλήνων Μακεδόνων, του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού τους, τη γλώσσα τους και την περιοχή στην οποία διαβιούν από τη μία, και του λαού της εν λόγω χώρας με τη δική του ιστορία, γλωσσικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά από την άλλη.
Ο ρητός διαχωρισμός είναι αναμφισβήτητα θετικός και ακυρώνει την άκρως ενοχλητική προσπάθεια, ειδικά επί κυβέρνησης Γκρουέφσκι, για σφετερισμό της αρχαίας μακεδονικής κληρονομιάς. Από την άλλη πλευρά, όταν τους χαρίζεις το όνομα «Μακεδόνες» και «μακεδονική» γλώσσα, τους επιτρέπεις να ψαρεύουν στα θολά νερά. Οι απλοί άνθρωποι στις τρίτες χώρες, που δεν διαθέτουν ιδιαίτερη ιστορική παιδεία πιθανότατα θα θεωρήσουν τους σύγχρονους «Μακεδόνες» απόγονους των αρχαίων. Για να είμαστε δίκαιοι αυτό το πρόβλημα υπάρχει και όλα αυτά τα χρόνια που το γειτονικό κράτος είχε διεθνώς γίνει γνωστό σαν «Μακεδονία». Εκτός αυτών, πέρα από τον σφετερισμό της αρχαίας μακεδονικής κληρονομιάς, υπάρχει και η σύγχρονη γεωπόλιτική πτυχή, η ουσία της οποίας είναι η ακύρωση του ιδεολογήματος περί Μακεδονισμού.

Η κερκόπορτα της ιθαγένειας

  1. Το όνομα θα εγγραφεί στο σύνταγμα της πΓΔΜ με την απαραίτητη αναθεώρηση. Παράλληλα, οι πάνω από 140 χώρες που αναγνωρίζουν σήμερα την εν λόγω χώρα με τον όρο Μακεδονία, θα την αναγνωρίζουν εφεξής ως Βόρεια Μακεδονία.
Αυτό είναι το μόνο σημαντικό κέρδος.
  1. Το όνομα διαχωρίζει απόλυτα την εν λόγω χώρα από την ελληνική Μακεδονία και τις τρεις περιφέρειές της (Ανατολική, Κεντρική, Δυτική).
Από τη στιγμή που αποδέχεσαι πως οι κάτοικοι της Βόρειας Μακεδονίας είναι «Μακεδόνες» και όχι Βορειομακεδόνες, η ονομασία Βόρεια Μακεδονία δεν διαχωρίζει τη γειτονική χώρα από την ελληνική Μακεδονία.
  1. Το τέλος του αλυτρωτισμούεπιβεβαιώνεται με τον πλέον επίσημο τρόπο καθώς παρέχονται εγγυήσεις με τον πλέον ρητό και κατηγορηματικό τρόπο ως προς την εξάλειψη, πρόληψη και καταστολή πάσης φύσεως αλυτρωτικής ρητορικής και ενεργειών είτε προέρχονται από δημόσιους είτε από ιδιωτικούς φορείς.
Θετικά τα όποια μέτρα, αλλά επαναλαμβάνουμε ότι το βασικό όχημα του αλυτρωτισμού είναι ο Μακεδονισμός. Από τη στιγμή που η ελληνική κυβέρνηση αποδέχεται να τους αποκαλεί «Μακεδόνες» και τη γλώσσα τους «μακεδονική» δεν μπορούμε να μιλάμε για τέλος του αλυτρωτισμού. Το ακριβώς αντίθετο.
  1. Εξασφαλίσθηκε η απαλοιφή όλων των αλυτρωτικών αναφορών από το Σύνταγμα της γείτονος. Για παράδειγμα, α) αντικαθιστούν το άρθρο για τη στήριξη της ομογένειάς τους, με πιστή αντιγραφή του αντίστοιχου κεφαλαίου στο Ελληνικό Σύνταγμα. Στο πλαίσιο αυτό αφαιρούνται οι αναφορές σε προστασία ‘’μακεδονικών μειονοτήτων’’ σε γειτονικές χώρες β) αντικαθίσταται το άρθρο για την προστασία των συνόρων απαλείφοντας οποιεσδήποτε προβληματικές αναφορές, γ) αφαιρούνται οποιεσδήποτε ακόμα και έμμεσες ιστορικές αναφορές σε αλυτρωτικές βλέψεις στο προοίμιο του Συντάγματος.
Θετικά όλα αυτά, αλλά επαναλαμβάνουμε ότι αποδεχόμαστε τον Μακεδονισμό, δηλαδή τον πυρήνα του αλυτρωτισμού.
  1. Η συμφωνία προβλέπει πως η ιθαγένεια/υπηκοότητα στην Βόρεια Μακεδονία θα είναι Macedonian / citizen of the Republic of North Macedonia. Ο ανωτέρω ενιαίος όρος αντικαθιστά το σκέτο «Macedonian» που αναγράφεται σήμερα στα ταξιδιωτικά έγγραφα, άρα αποτελεί σαφή βελτίωση. Η Ελλάδα θα αναγνωρίζει την ιθαγένεια/υπηκοότητα ως «πολίτες της Severna Makedonja».
Το όνομα της ιθαγένειας/υπηκοότητας σε όλα τα κράτη είναι πάντα παράγωγο της κρατικής ονομασίας. Ο πολίτης της Νότιας Αφρικής είναι Νοτιοαφρικανός. Ο πολίτης του Βελγίου, ανεξαρτήτως εάν εθνοτικά είναι Βαλόνος ή Φλαμανδός, είναι Βέλγος όσον αφορά την ιθαγένεια. Οι πολίτες της Βόρειας Μακεδονίας, ανεξαρτήτως εάν εθνοτικά είναι Σλαβομακεδόνες ή Αλβανοί, έπρεπε να είναι Βορειομακεδόνες όσον αφορά την ιθαγένεια. Οι Ζάεφ και Ντιμιτρόφ επέμειναν να διατηρήσουν το όνομα «Μακεδόνες», επειδή ακριβώς θέλουν να κρατήσουν ζωντανό το εθνικό ιδεολόγημά τους, τον Μακεδονισμό. Γιατί οι Τσίπρας και Κοτζιάς παραβίασαν τον διεθνή κανόνα και αντί το όνομα Βορειομακεδόνες αποδέχθηκαν τον όρο «Μακεδόνας / πολίτης της Βόρειας Μακεδονίας», που βεβαίως στην πράξη θα γίνει «Μακεδόνας»; Με άλλα λόγια, γιατί, ενώ ισχυρίζονται ότι απαλείφουν τον αλυτρωτισμό, επικύρωσαν τον πυρήνα του; Τα θέματα αυτά δεν είναι ανατολίτικο παζάρι, όπου ισχύει δώσε μου αυτό για να σου δώσω το άλλο. Τα ονόματα όφειλαν να αντιστοιχούν επακριβώς στις έννοιες. Αυτά τα στοιχειώδη και εθνικά κρίσιμα, όμως, αποδείχθηκε πως –στην καλύτερη περίπτωση– ήταν ψιλά γράμματα και για τον πρωθυπουργό και για τον υπουργό Εξωτερικών.

Τοξικός συνδυασμός

  1. Σημειώνεται ότι είναι διαφορετικός ο όρος «ιθαγένεια/υπηκοότητα» (nationality) από τον όρο εθνότητα (ethnicity). Συνεπώς, η συμφωνία δεν αναγνωρίζει εθνότητα/έθνος, αλλά το δικαίωμα αυτοπροσδιορισμού των πολιτών της γείτονος. Mε το άρθρο 7 της συμφωνίας κατοχυρώνεται ότι οι πολίτες μας έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν να προσδιορίζουν τους γείτονές μας με όποιο όρο χρησιμοποιούν.
Οι Σλαβομακεδόνες πονηρά μπερδεύουν την εθνότητα με την ιθαγένεια. Όπως προαναφέραμε, αφού το κράτος ονομάζεται Βόρεια Μακεδονία, ο πολίτης του θα έπρεπε να ονομάζεται Βορειομακεδόνας. Επειδή αυτοί επιζητούν αναγνώριση από την Ελλάδα «μακεδονικής» εθνότητας, το επιτυγχάνουν αφενός μέσω της γλώσσας («μακεδονική»), αφετέρου μέσω της ιθαγένειας. Γιατί στα διαβατήρια αναγράφεται η ιθαγένεια, όχι η εθνότητα. Τώρα, διεθνώς θα βλέπουν κράτος Βόρεια Μακεδονία και πολίτες «Μακεδόνες». Πρόκειται για τοξικό συνδυασμό, ο οποίος μετατρέπει σε παγίδα και τη σύνθετη κρατική ονομασία. Λόγω του Βιετνάμ (παλαιότερα) και της Κορέας, σημειολογικά το όνομα Βόρεια Μακεδονία παραπέμπει σε διαμελισμένο έθνος. Γι’ αυτό και ενώ γεωγραφικά το όνομα Βόρεια Μακεδονία αντανακλά την πραγματικότητα έπρεπε να το αποφύγει η ελληνική πλευρά. Το όνομα Άνω Μακεδονία γεωγραφικά περιγράφει το ίδιο, αλλά χωρίς την αρνητική σημειολογία. Έτσι όπως τα έκανε ο Κοτζιάς, ο συνειρμός που θα κάνουν τρίτοι είναι ότι υπάρχει και μία Νότια Μακεδονία με Μακεδόνες, δηλαδή εμμέσως πλην σαφώς επικυρώνεται το ιδεολόγημα της «διαμελισμένης μακεδονικής πατρίδας».
  1. Οι γείτονές μας ήδη έχουν αλλάξει το όνομα του αεροδρομίου τους, του αυτοκινητοδρόμου τους και του σταδίου τους. Θα υπάρξει είτε ανταλλαγή αγαλμάτων με τον Δήμο της Θεσσαλονίκης, ή σε περίπτωση που η ανταλλαγή δεν γίνει, η συμφωνία προβλέπει πως η γειτονική χώρα θα τοποθετήσει πλακέτες σε αγάλματα και μνημεία ώστε να καθίσταται σαφές ότι αποτελούν σύμβολα του ελληνικού πολιτισμού (π.χ ο Ιππέας στην πλατεία των Σκοπίων θα έχει επιγραφή πως αναφέρεται στην ελληνιστική περίοδο και θα σημειώνεται ότι συμβολίζει τη φιλία ΕλλάδαςπΓΔΜ).
Αναμφισβήτητα θετικά μέτρα.
  1. Παρά το γεγονός ότι η γλώσσα «Macedonian language» είχε αναγνωριστεί από τηνΕλλάδα στο πλαίσιο του ΟΗΕ ήδη από το 1977, στη συμφωνία εμπεριέχεται η πρόσθετη σαφής διατύπωση ότι ανήκει στην οικογένεια των Νότιων Σλαβικών γλωσσών, καθώς και η ρητή καταγραφή ότι η γλώσσα αυτή διαχωρίζεται από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και την ελληνική-μακεδονική γλωσσική κληρονομιά.
Ένα μικρό θετικό σε ένα πολύ μεγάλο αρνητικό. Αφού παραπάνω η κυβέρνηση λέει πως δεν αναγνωρίζει «μακεδονικό» έθνος γιατί αναγνωρίζει «μακεδονική» γλώσσα, όταν το ένα προσδιορίζει το άλλο; Κι αφού τα Σκόπια αναγνωρίζουν ότι η γλώσσα τους είναι σλαβική, γιατί δεν δέχθηκαν να την ονομάσουν σλαβομακεδονική; Έστω Makedonski αμετάφραστο. Το επιχείρημα-πρόσχημα του Κοτζιά ότι το 1977 δημιουργήθηκε τετελεσμένο είναι αβάσιμο. Τότε οι εθνικές επιτροπές των κρατών-μελών του ΟΗΕ δήλωσαν απλώς τις επίσημες γλώσσες. Δεν υπήρχε δυνατότητα άσκησης βέτο εκ μέρους της ελληνικής αντιπροσωπείας. Θα μπορούσε να γίνει μία πολιτικού χαρακτήρα δήλωση, η οποία δυστυχώς δεν έγινε. Εκείνο το περιστατικό, ωστόσο, δεν εμπόδιζε στη διαπραγμάτευση να συμφωνηθεί κάτι διαφορετικό. Απλώς, ο Κοτζιάς οχυρώθηκε πίσω από εκείνο το περιστατικό για να δικαιολογήσει την υποχώρησή του όχι μόνο από τα εθνικά συμφέροντα, αλλά και από την πραγηματικότητα. Η γεωγραφική Μακεδονία στους νεότερους χρόνους είναι πολυεθνική, δεν είναι πατρίδα ενός έθνους. Γι’ αυτό δεν μπορεί καμία εθνότητα να ονομαστεί μακεδονική και κατ’ επέκτασιν η γλώσσα της μακεδονική. Το Μέρος δεν μπορεί να οικειοποιηθεί το Όλον.
  1. Όλοι οι επιθετικοί προσδιορισμοί κρατικών και ευρύτερα δημοσίων, οργάνων καθώς και ομογενειακών/πολιτιστικών οργανώσεων που χρηματοδοτούνται από το κράτος θακαθορίζονται με τον όρο «της Βόρειας Μακεδονίας» με ταυτόχρονη κατάργηση του προσδιορισμού «της Μακεδονίας».
Θετικό, αλλά συγκριτικά ασήμαντο.

https://www.pentapostagma.gr/

Πίεση αίματος: Τι άλλο την αυξάνει εκτός από το αλάτι

Πίεση αίματος: 

Τι άλλο την αυξάνει εκτός από το αλάτι

Ο νούμερο ένα εχθρός της αρτηριακής πίεσης είναι γνωστό σε όλους ότι είναι το αλάτι. Πολυετείς επιστημονικές έρευνες έχουν τεκμηριώσει πως όσοι καταναλώνουν πολύ αλάτι στην διατροφή τους, κινδυνεύουν περισσότερο να εκδηλώσουν υψηλή αρτηριακή πίεση.
Υψηλή αρτηριακή πίεση – Εκτός όμως από το αλάτι ποιοι άλλοι παράγοντες ενοχοποιούνται για την υπέρταση;
Καθιστική ζωή: Η καθιστική θέση ενοχοποιείται για την εμφάνιση της υψηλής πίεσης ενώ αντίθετα η γυμναστική συμβάλλει στην διατήρηση των φυσιολογικών τιμών της αρτηριακής πίεσης.
Στρες: Το έντονο άγχος της καθημερινής ζωής αυξάνει δραματικά τα επίπεδα της πίεσης. Προσπαθήστε να ηρεμήσετε είτε με φυσικά αγχολυτικά είτε με ασκήσεις γιόγκα ή τσάι- τσι
Παραπανίσια κιλά: Αν η ζυγαριά έχει πάει την ανηφόρα προσπαθήσετε να χάσετε βάρος ακολουθώντας μια ισορροπημένη διατροφή και τρώγοντας υγιεινά τρόφιμα.
Γονίδια: Η κληρονομικότητα παίζει σημαντικό ρόλο στην αρτηριακή πίεση, αφού έρευνες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ένα υπάρχει ιστορικό αυξάνονται οι πιθανότητες εμφάνισης πίεσης.

Ηλικία: Η υπέρταση ακριβώς επειδή δεν δίνει συμπτώματα έχει βρεθεί ότι χτυπά μετά την ηλικία των 40 ετών κυρίως τους άνδρες. Εάν βρίσκεστε σε αυτή την ηλικιακή ομάδα καλό είναι να την μετράτε για να προλάβετε την υπέρταση.
.iatropedia.gr
https://www.pentapostagma.gr/

Αυτές είναι οι 20 κορυφαίες τροφές για την καρδιά

Αυτές είναι οι 20 κορυφαίες τροφές για 

την καρδιά

Καθώς η μέση διάρκεια ζωής των ανθρώπων αυξάνεται, οι προληπτικές δράσεις για την καλύτερη υγεία της καρδιάς γίνονται ολοένα και μεγαλύτερη προτεραιότητα.
Τα προβλήματα στην καρδιά, όπως η καρδιακή νόσος, είναι η κύρια αιτία θανάτου στις περισσότερες χώρες. Τα καρδιαγγειακά νοσήματα συχνά προκαλούνται από το υψηλό επίπεδο χοληστερόλης στο αίμα, η οποία συμβάλλει στην συσσώρευση πλάκας στα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων και οδηγεί σε έμφραγμα του μυοκαρδίου.
Η τακτική σωματική άσκηση και η διατροφή που εστιάζει στην μείωση των προβλημάτων στην καρδιά, μπορεί να σας βοηθήσει να μην έχετε ποτέ στην ζωή σας καρδιακά νοσήματα.
Χρησιμοποιώντας στοιχεία από τη βάση δεδομένων θρεπτικών ουσιών του οργανισμού ESHA, οι αναλυτές της HealthGrove βρήκαν τις 25 κορυφαίες τροφές για πιο υγιή καρδιά και τις κατέταξαν με βάση έναν γενικό δείκτη.
Ο δείκτης αυτός εξετάζει την αναλογία των “καλών” θρεπτικών ουσιών (εκείνες που καταπολεμούν την υψηλή χοληστερόλη) με τις “κακές” θρεπτικές ουσίες (εκείνες που επιβαρύνουν την υγεία της καρδιάς).
Για τον υπολογισμό της βαθμολογίας της κάθε τροφής, η HealthGrove διαίρεσε το ποσοστό της ημερήσιας απαιτούμενης πρόσληψης σε σελήνιο, βιταμίνη Β3, μαγνήσιο και ασβέστιο (“καλά” θρεπτικά συστατικά) με το ποσοστό της αντίστοιχης πρόσληψης σε λιπαρά, κορεσμένα λιπαρά και χοληστερόλη (“κακά” θρεπτικά συστατικά).

Δείτε την τελική λίστα, όπου εκείνες οι τροφές που έπιασαν βαθμολογία πιο κοντά στο 100, θεωρούνται και οι καλύτερες για την καρδιά:

ΤροφήΒαθμολογίαΘερμίδες/μερίδαΥδατάνθρακες (γρ)Πρωτεΐνη (γρ)Λιπαρά (γρ)
Τόφου88,7802,28,15,2
Φύκια «Αγάρ»884311,50,90,0
Σπόροι παπαρούνας87,6150,80,51,2
Ασπράδι αυγού85,8260,35,80,0
Τζίντζερ85,161,30,20,1
Κιτρινό-πτερος τόνος84,31110,024,80,5
Λιναρό-σπορος84,2372,01,33,0
Τυρί παρμεζάνα84,1210,21,91,4
Σιμιγδάλι8415030,45,30,4
Μανιτάρια Shiitake83,94411,31,40,1
ΤροφήΒαθμολογίαΘερμίδες/μερίδαΥδατάνθρακες (γρ)Πρωτεΐνη (γρ)Λιπαρά (γρ)
Αντζούγιες82,5950,013,04,4
Σπόροι Chia81,320417,76,912,9
Κανέλα81,262,10,10,0
Ελβετικό τυρί81270,76,00,0
Λιαστή ντομάτα80,25211,22,80,6
Καφέ ρύζι78,817135,73,71,4
Μύδια77,81466,320,23,8
Σουσάμι77,72,68,46,417,9
Γάδος (ψάρι)77,52470,053,42,0
Ηλιόσπορος76,72047,07,318,0

iatropedia.gr
https://www.pentapostagma.gr/

Αστείες - Παράξενες εικονες

Αστείες - Παράξενες εικονες

Φωτογραφίες καθημερινής ελληνικής τρέλας! Αν έχετε κάποιες φωτογραφίες που θα θέλατε να τις μοιραστείτε με όλους  μας, επικοινωνήστε μέσω e-mail.

Τελευταία ανανέωση : 13/06/2018

21. Ονομασία δικτύου Wi-Fi... 

20. Μήνυμα προς τον Δήμαρχο για τα σκουπίδια! 

19. Όταν το όνομα σου, σε κατευθύνει επαγγελματικά!

18. Τι κυκλοφορεί εκεί έξω... 

17. Καλά που οι λέξεις "πωλείται"  και "οικόπεδο"  ήταν ήδη γραμμένες στην ταμπέλα... 

16. Τι κυκλοφορεί στους δρόμους μας!!! Για μέτρο σύγκρισης του μεγέθους και του ύψους του οχήματος πάρτε το καρότσι που είναι εκεί κοντά, την γυναίκα δεξιά ή ό,τι άλλο θέλετε! 

15. Τρομερή ορθόδοξη αγάπη για τους συνανθρώπους τους! Έχουν πιάσει το νόημα της θρησκείας τους! 

14. Ουδέν σχόλιον! 

13. Οδηγίες χρήσεις για κουδούνι εξώπορτας! 

12. Τακτοποιημένη καλωδίωση!

11. Τι τραβάνε και οι ταχυδρόμοι...

10. Αναποφάσιστος/η που πλησιάζει την ηλικία των 15; (βλέπε εδώ

9. Τι να κάνουμε την πόρτα;;;

8. Όλη η ιστορία των τελευταίων δεκαετιών σε μια ταμπέλα!

 7. Γιάννη... αν τα καρπούζια σου είναι σαν την ορθογραφία σου, να πάρω πεπόνι!!! 

                  
6. Για όποιον θυμάται την ατάκα του Χαλακατεβάκη..... Βρέθηκε επιτέλους ποιος έκανε σαν κορκόδειλος!!! (Η δεύτερη φωτογραφία προέρχεται από το funclub των Απαράδεκτων στο Facebook)

5. Αν έχει απηυδήσει ο άνθρωπος αλλά έχει και παιδεία!


4. Άραγε είναι παντρεμένος ο κύριος; 
Και αν ναι, έχει δει η σύζυγος το αυτοκόλλητο; 


3. Καλαίσθητη απαγόρευση!


2. Δύο γάιδαροι μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα...



1. Ελληνικό δαιμόνιο... Που να ψάχνεις για σκούπα τώρα; Φτιάξε μία μόνος σου! 

http://dedications1.blogspot.com/

12 ΦΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΙΓΚΜΟΥΝΤ ΦΡΟΫΝΤ ΠΟΥ ΘΑ ΣΟΥ ΑΛΛΑΞΟΥΝ ΤΗΝ ΖΩΗ

12 ΦΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΙΓΚΜΟΥΝΤ 

ΦΡΟΫΝΤ ΠΟΥ ΘΑ ΣΟΥ 

ΑΛΛΑΞΟΥΝ ΤΗΝ ΖΩΗ


Ο Σίγκμουντ Φρόιντ ήταν Αυστριακός νευρολόγος, που έμεινε στην ιστορία για ως ο «πατέρας της ψυχανάλυσης» καθώς ήταν ο πρώτος που ανέπτυξε τις θεωρίες και τις ερμηνείες υποσυνείδητων συμπεριφορών, οδηγώντας στις σύγχρονες μεθόδους ψυχανάλυσης.
Ο Σίγκμουντ Φρόιντ γεννήθηκε στο Freiberg, πλέον γνωστό ως Δημοκρατία της Τσεχίας, στις 6 Μαΐου 1856. Ανέπτυξε την ψυχανάλυση, μια μέθοδο μέσω της οποίας ένας αναλυτής βγάζει στην επιφάνεια τις καταπιεσμένες ασυνείδητες συγκρουσιακές συμπεριφορές με βασιζόμενος στους ελεύθερους συσχετισμούς, τα όνειρα και τις φαντασιώσεις του ασθενούς. Οι θεωρίες του για τη σεξουαλικότητα, τη λίμπιντο, το εγώ και το υπερεγώ, μεταξύ άλλων, αποτέλεσαν μερικές από τις σημαντικότερες ακαδημαϊκές έννοιες του 20ού αιώνα.
Σίγουρα λοιπόν έχουμε πολλά να μάθουμε από έναν τόσο σημαντικό άνθρωπο και η αστείρευτη σοφία του και ερμηνεία των καθημερινών μας συναισθημάτων και καταστάσεων μπορεί να μας βοηθήσει στην προσωπική μας εξέλιξη.
Δες στη συνέχεια τις 10+2 πιο γνωστές φράσειςτου Σίγκμουντ Φρόυντ που θα σου αλλάξουν την ζωή.
«Ο πολιτισμός ξεκίνησε την πρώτη φορά που ένας οργισμένος άνθρωπος εκτόξευσε λέξεις αντί για πέτρα»
«Από το ένα λάθος στο άλλο αποκαλύπτεται σταδιακά όλη η αλήθεια»
«Νευρώση είναι η ανικανότητα του ατόμου να ανεχθεί την ασάφεια»
«Πριν διαγνώσεις τον εαυτό σου με κατάθλιψη ή χαμηλή αυτοπεποίθηση, βεβαιώσου ότι δεν περιστοιχίζεσαι από ανόητους»
«Όπου και να πάω ανακαλύπτω ότι ένα ποίημα ήταν εδώ πριν από εμένα».
«Οι άνθρωποι δεν θέλουν πραγματικά την ελευθερία, επειδή η ελευθερία συνεπάγεται ευθύνη και οι περισσότεροι άνθρωποι φοβούνται την ευθύνη.»
«Το να είσαι εντελώς ειλικρινής με τον εαυτό σου είναι μια καλή άσκηση.»
«Η ερμηνεία των ονείρων είναι ο καλύτερος δρόμος για την κατανόηση των ασυνείδητων δραστηριοτήτων του νου.»
«Το μυαλό είναι σαν ένα παγόβουνο, μόνο το 1/7 του όγκου του είναι ορατό από την επιφάνεια»
«όσο πιο τρελά είναι τα όνειρα, τόσο πιο βαθυστόχαστα είναι».
«Η θρησκεία είναι μια ψευδαίσθηση και αντλεί τη δύναμή της από το γεγονός ότι εμπίπτει στις ενστικτώδεις επιθυμίες μας»
https://balancelife.gr/

Γέννηση καὶ διαμόρφωση τοῦ ἑλληνικοῦ Καραγκιόζη

Γέννηση καὶ διαμόρφωση τοῦ ἑλληνικοῦ Καραγκιόζη

Χρόνια τώρα, ἡ ἄποψη (ἢ θεωρία, πεῖτε τὴν ὅπως θέλετε), ποὺ πρόβαλλαν διάφοροι εἶναι ὅτι ὁ Καραγκιόζης ἦρθε στὸν Πειραιᾶ ἀπὸ τὴν Πόλη. Συνακόλουθη καὶ ἡ καλλιεργούμενη ἀπὸ μερικοὺς ἀντίληψη ὅτι τὸ ἑλληνικὸ λαϊκὸ θέατρο σκιῶν προῆλθε ἀπὸ τὸ τούρκικο. Ποιό; Τὸ θέατρο ποὺ ἀντιμάχεται, σὲ μόνιμη βάση, τὴν Ὀθωμανικὴ Αὐτοκρατορία…

Χρειάζεται ὅμως νὰ κάνουμε μίαν ἀναδρομή. Νὰ πᾶμε στὰ Γιάννενα, στὰ χρόνια του Ἀλῆ Πασᾶ. «Εἶναι τὴν ἐποχὴ αὐτὴ ἡ πνευματικὴ καὶ οὐσιαστικὴ πολιτικὴ πρωτεύουσα τῆς κυρίως Ἑλλάδας. Εἶναι ἡ καινούρια καρδιὰ τοῦ Ἑλληνισμοῦ, ἀπ᾿ ὅπου διοχετεύεται παντοῦ ζωντανὸ τὸ νέο αἷμα, ἡ πνευματικὴ καὶ κοινωνικὴ ἀνάπλαση, ἡ οἰκονομικὴ καὶ ἐμπορικὴ ζωτικότητα, ὁ διαφωτισμὸς καὶ ἡ ἀφύπνιση, ποὺ θὰ ὁδηγοῦσαν στὴν ἀνάσταση τοῦ Γένους», ὅπως εὔστοχα ἔχει παρατηρήσει ὁ ἀείμνηστος φίλος καὶ ἔξοχος φιλόλογος Λέανδρος Βρανούσης. Κι ὁ Φάνης Μιχαλόπουλος δὲν ὑπερβάλλει, ὅταν τὰ χαρακτηρίζει ὡς «ἕνα ἀπὸ τὰ σημαντικότερα κέντρα τοῦ Ἑλληνισμοῦ μετὰ τὴν Πόλη».

Ἀνάμεσα στὴ Βασιλεύουσα καὶ τὴν ἠπειρωτικὴ πρωτεύουσα ὑπῆρχε μία ἀέναη κίνηση καραβανιῶν, μία ἀσταμάτητη ἐπικοινωνία. Ὁ ἀξέχαστος ἠπειρωτολόγος Ἀχ. Μαμμόπουλος ἔγραφε: «Ἂς χρωματίσουμε τὴν περιώνυμη Ἐγνατία ὁδὸ καὶ ἐπάνω σ᾿ αὐτὴν τὶς πόλεις Θεσσαλονίκη, Βοδενὰ (Ἐδεσσα), Μοναστήρι (Βιτώλια), Ἀχρίδα, Ἐλβασὰν καὶ τὰ δύο λιμάνια, τὸ Δυρράχιο ἐπὶ τῆς Ἀδριατικῆς καὶ τὴν Κωνσταντινούπολη στὸ Βόσπορο σὰν κόμπους τοῦ ἐγκαρσίου μεσογειακοῦ δρόμου, ποὺ διέσχιζε τὴ Βαλκανική, αὐτὴ τὴν Ἐγνατία ποὺ πέρασε ὁ Ἀπόστολος Παῦλος καὶ «πεπλήρωκε» τὸ Εὐαγγέλιο.

Ἄλλη πάλι γραμμὴ ἄρχιζε ἀπὸ τὰ Γιάννινα μὲ προορισμὸ Κοζάνη-Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Κωνσταντινούπολη, μὲ διακλάδωση πρὸς βορρᾶν Σόφια-Βουκουρέστι-Βελιγράδι-Βιέννη-Βουδαπέστη».

Τὰ καραβάνια καθὼς φορτώνονταν καὶ μετακινοῦνταν ἔκαναν φοβερὸ θόρυβο. Ὅπως γράφει ὁ Holland (μτφρ. Κ. Σιμόπουλου): «Φώναζαν οἱ κερατζῆδες, καθὼς φόρτωναν ἄλογα, μουλάρια καὶ καμῆλες, βροντοῦσαν τὰ κουδούνια, γενικὴ ἀναστάτωση. Τὸ καραβάνι (100 μουλάρια καὶ ἄλογα, κάπου-κάπου καὶ καμῆλες) συνοδευόταν ἀπὸ ὁπλοφόρους. Κάποτε ὅμως τὰ ὑποζύγια ξεπερνοῦσαν καὶ τὰ 1.000. Ταξίδευαν περίπου ὀκτὼ ὧρες τὸ εἰκοσιτετράωρο καὶ τὰ βράδια στάθμευαν κοντὰ σὲ κάποια πόλη ἢ χωριό.

«Ἕνας ἀγωγιάτης ὁδηγοῦσε συνήθως πέντε ὑποζύγια». Σύμφωνα μὲ τὸν Cousinery (ὅπ. παρ.), «τὰ δέματα τῶν φορτίων τοποθετοῦνταν κυκλικὰ καὶ ἔτσι δημιουργοῦσαν διαμερίσματα γιὰ κάθε ἔμπορο». Ὅπως εἶναι γνωστό, «οἱ κερατζῆδες ἦταν κατὰ κανόνα Ἠπειρῶτες. Καθ᾿ ὁδὸν ὑπῆρχαν τὰ χάνια. Ἦταν τετράγωνα, μὲ ἐσωτερικὴ αὐλή, ἁψιδωτὴ πύλη, πηγάδι στὸ κέντρο καὶ στάβλο.

Τὰ δωμάτια ἦταν γυμνά, καθὼς μὲ τὰ φορτία κουβαλοῦσαν μαζί τους στρωσίδια καὶ μαγειρικὰ σκεύη. Ἂν χρειάζονταν ὅμως, τοὺς διέθεταν ψάθες, γιὰ νὰ ξαπλώσουν στοὺς ὀντάδες. Στὰ χάνια ἔβρισκαν τρόφιμα καὶ ποτά». Γιὰ τὸ θέμα μας ἰδιαίτερο ἐνδιαφέρον ἔχει ἡ πληροφορία τοῦ Σιμόπουλου: «Δὲν ἔλειπε καὶ ἡ ψυχαγωγία. Κάποιο ὄργανο, κανένα τραγούδι. Μὲ τὰ καραβάνια αὐτὰ ταξίδεψε κι ὁ Καραγκιόζης ἀπὸ τὴν Πόλη στὰ Γιάννενα, μία πόλη ποὺ ζοῦσε ἔντονα τὶς Ἀποκριὲς καὶ γνώριζε τὶς ἄλλες διασκεδάσεις».

Δὲν εἶναι διόλου τυχαῖο ὅτι ἡ παλαιότερη μαρτυρία (1809) γιὰ παράσταση Καραγκιόζη στὸν ἑλλαδικὸ χῶρο ἀναφέρεται στὰ Γιάννενα. Συγκεκριμένα, ἕνας ξένος περιηγητής, ὁ Χόμπχαους, εἶδε τότε στὴν πρωτεύουσα τῆς Ἠπείρου παράσταση τούρκικου Καραγκιόζη, ποὺ παρακολούθησε μάλιστα κι ὁ Λόρδος Βύρων, ποὺ βρισκόταν ἐκεῖ. Ἀπὸ τὸ πολύτιμο βιβλίο τοῦ ἀλησμόνητου φίλου Θαν. Φωτιάδη γιὰ τὸν «Καραγκιόζη πρόσφυγα» παίρνομε τὴν περιγραφή του:

«Ἦταν ἕνα θέαμα μὲ ἀνδρείκελα, ποὺ τὸ διηύθυνε ἕνας Ἑβραῖος, ὁ ὁποῖος ἐπισκεπτόταν τὴν πολιτεία στὴ διάρκεια τοῦ Ραμαζανιοῦ μὲ τὶς χαρτονένιες φιγοῦρες του. Τὸ θέαμα, ἕνα εἶδος ombre chinoise (κινέζικης σκιᾶς) στήθηκε στὴ γωνιὰ ἑνὸς πολὺ ρυπαροῦ καφενείου, γεμάτου θεατὲς κυρίως νεαρὰ παιδιά. Ἡ εἴσοδος ἦταν 2 παρᾶδες τὸ φλιτζάνι ὁ καφὲς καὶ 23 ἀκόμη τέτοια μικρονομίσματα, ποὺ τὰ ρίχναν στὸ δίσκο μετὰ τὴν παράσταση».

Ἔτσι ὁ Καραγκιόζης πέρασε καὶ στὴν αὐλὴ τοῦ Ἀλῆ Πασᾶ καὶ βέβαια ἄρχισε νὰ παίζεται πλέον ἑλληνικά, ἀφοῦ αὐτὴν τὴ γλώσσα μιλοῦσαν ἐκεῖ. Χρησιμοποιήθηκε ὁ ἴδιος τρόπος παράστασης, μὲ τὶς σκιὲς καὶ τὶς φιγοῦρες, ἀλλὰ τοῦ δόθηκε ἄλλο περιεχόμενο, φυσικὰ ἑλληνικό, ἀντλημένο ἀπὸ τὴ σατιρικὴ φιλολογικὴ παράδοση τοῦ Ἑλληνισμοῦ. Ὁ Κουλονάρος ἔχει παρατηρήσει:

«Οἱ πρῶτοι Καραγκιοζοπαῖχτες τῶν Ἰωαννίνων ἠσαν Ἀτσίγγανοι καὶ Ἑβραῖοι. Αὐτοὶ ἔφεραν τὸν τούρκικο μπερντὲ ἀπὸ τὴν Πόλη. Γιὰ λόγους πρακτικοὺς ὅμως ἀναγκάστηκαν νὰ μεταφράσουνε ἑλληνικὰ τὶς παραστάσεις, γιατὶ ἡ μεγάλη πλειονότητα τῶν Μουσουλμάνων δὲν καταλάβαινε τὰ τουρκικά.

Κατὰ τοὺς χρόνους τοῦ Ἀλῆ Πασᾶ ὁ μπερντὲς ἦταν γνωστὸς στὰ Γιάννενα καὶ κατὰ τὶς νύχτες τοῦ Ραμαζανιοῦ ἐπαίζετο ἀπὸ σπίτι σὲ σπίτι ἀκόμη καὶ στὸ ἴδιο τὸ Σαράγι, ὁποὺ ὁ Ἀλὴς ἀρέσκετο ν᾿ ἀκούει τὸν Καραγκιόζη καὶ νὰ διασκεδάζει μὲ τὶς παραστάσεις του. Καὶ μία ποὺ οἱ παραστάσεις τοῦ τούρκικου μπερντὲ ἐδίδοντο ἑλληνικὰ στὰ Γιάννενα, δὲν ἐχρειάσθη νὰ περάσει πολὺς καιρός, ὥστε κοντὰ στοὺς Τούρκους νὰ ἐνδιαφέρονται οἱ ραγιάδες».

Ἐκείνη τὴν πρώιμη περίοδο, ὁ ἑλληνικὸς Καραγκιόζης δὲν ἦταν βέβαια δυνατὸ νὰ εἶχε, ὡς πρὸς τὸ περιεχόμενο, τὴ δομὴ καὶ τὴ μορφὴ μὲ τὴν ὁποία ἔφτασε ὡς ἐμᾶς, δηλαδὴ τὴν ἀντιπαράθεση τῆς καθημαγμένης Ρωμιοσύνης μὲ τὴν κραταιὰ Ὀθωμανικὴ Αὐτοκρατορία (παραγκασεράι). Αὐτὸ τὸ πλαίσιο δημιουργήθηκε στὴν ἐπαναστατημένη Ἑλλάδα. Θαυμάσια ἡ Νέλλη Παραστατίδου-Παπαμιχαηλ σημειώνει:

«Ὁ Πασᾶς, κι ὅταν ἀκόμη δὲν παρουσιάζεται στὴ σκηνή, βαραίνει ὅλους μὲ τὴ σκιά του, αἰσθανόμαστε τὴν παρουσία του, εἶναι ἡ ἀόρατη ἀπειλή, ἡ προσωποποιημένη ἀνεξέλεγκτη ἐξουσία. Ὁ λόγος του εἶναι ζωὴ ἢ θάνατος.

Ἡ κρίση του ἀλάθητη. Τὸ παλάτι του, τὸ σαράι μὲ τοὺς ἀτέλειωτους τρούλους του, δεξιὰ στὴ σκηνή, ἀντιστικτικὰ στημένο μὲ τὴν παράγκα τοῦ Καραγκιόζη, εἶναι ἡ ἔκφραση τῆς Ὀθωμανικῆς Αὐτοκρατορίας. Ἀπὸ τὴ μία μεριὰ ἡ καμπύλη τῶν τρούλων, καὶ καμπύλη σημαίνει πλοῦτος, ἀφθονία, καὶ ἀπὸ τὴν ἄλλη μεριὰ ἕνα σχῆμα ποὺ σ᾿ ἀγκυλώνει τὸ ἄγγισμά του. Προεξέχουν τὰ κεραμίδια τῆς παράγκας, χάσκουν οἱ σανίδες, εἶναι ξεχαρβαλωμένα τὰ πορτοπαράθυρα. Ἀπὸ τὴ μία μεριὰ ἡ Ἑλλάδα ρημαγμένη, ἀπὸ τὴν ἄλλη ἡ Τουρκία πελώρια, πλούσια, πανίσχυρη. 

Ἐν τούτοις οἱ ρίζες εἶναι πολὺ παλαιότερες, χάνονται στὴν ἀρχαία Ἑλλάδα καὶ στὸ Βυζάντιο. Ἀνατρέχοντας κανεὶς στὰ πτωχοπροδρομικὰ ποιήματα τοῦ 12ου αἰ. μ.Χ. βλέπει νὰ περιγράφεται ἔτσι ἀκριβῶς ἡ παράγκα τοῦ Πτωχοπρόδρομου: 

Τὰ κεραμίδια ἐλύθησαν, τὸ στέγος ἐσαπρώθη,
οἱ τοῖχοι καταπίπτουσιν, ἐξεχερσώθη ὁ κῆπος,
κοσμήτης οὐκ ἀπέμεινεν, οὐ γύψος, οὐδὲ σπεῖλον,
αἱ θύραι συνεστράφησαν ἐξ ὁλοκλήρου πᾶσαι,
κάγκελλα ἐξηλώθησαν ἀπ᾿ ἄκρας ἕως ἄκραν,
θύραν οὐκ ἤλλαξας ποτέ, σανίδιν οὐκ ἐνψύχει,
ποτὲ οὐκ ἐξεκεράμωσαι, οὐδὲ ἀνερράγη τοῖχον,
οὔτε καρφὶν ἠγόρασας, νὰ ἐμπήξης εἰς σανίδιν. 


Ἡ οἰκογένεια τοῦ Πτωχοπρόδρομου συμπεριφέρεται ἀκριβῶς ὅπως τοῦ Καραγκιόζη. Στερεῖται ἀκόμη καὶ τὸ ψωμί. Ἡ πείνα εἶναι τόση, ποὺ μὴ βρίσκοντας ἕνα ξεροκόμματο νὰ φᾶνε, γυναίκα ἡ παιδιὰ ὁρμοῦν πάνω του καὶ τὸν ξυλοφορτώνουν: 

Ἔδραμον οὖν οἱ παῖδες μου μηδὲν μεμαθηκότες
ἀπῆραν ξύλα παρευθὺς καὶ ράβδους τε καὶ λίθους
τὴν σκάλαν μὲ ἐκατέβασαν μετὰ πολλοῦ τοῦ τάχους. 

Αὐτὸ πρέπει νὰ ἦταν καὶ τὸ περιεχόμενο τοῦ πρώιμου Καραγκιόζη. Ἡ κλεφτουριὰ καὶ τ᾿ ἁρματολίκια σαφῶς προστέθηκαν στὴν κατοπινὴ ἐλεύθερη διαμόρφωσή του. Πέρασαν, ὅμως, σ᾿ αὐτὸν πολλὲς ἐπιδράσεις ἀπὸ τὴ ζωὴ στὰ Γιάννενα στὰ χρόνια του Ἀλῆ Πασᾶ, ὅπως τὸ σαράι στὸ σκηνικό του μπερντέ, κι ἀκόμη οἱ τύποι «τοῦ βεζύρη, ποὺ δὲν εἶναι ἄλλος ἀπὸ τὸν Ἀλὴ Πασά, τῶν Τουρκαλβανῶν, καθὼς καὶ τοῦ Βεληγκέκα, τύπων ποὺ ἀπαντοῦν στὸ ἑλληνικὸ θέατρο σκιῶν μονίμως σ᾿ ὅλες τὶς παραστάσεις καὶ πολλὲς φορὲς ἀποτελοῦν ἀναχρονισμὸ στὶς παραστάσεις του, ἐν ἀντιθέσει πρὸς τὸν τουρκικὸ μπερντέ, ὁποὺ δὲν ὑπάρχουν καθόλου οὔτε σαράγι οὔτε αὐτοὶ οἱ τύποι ποὺ ὑπενθυμίζουν Γιάννενα καὶ Ἤπειρο» (Κουλονάρος).

Ὁ Ἀλὴ Πασᾶς ἀνῆκε στὴν αἵρεση τῶν μπεκτασήδων. Ποιοὶ ἦταν αὐτοὶ μᾶς λέγει ὁ Εὐάγγελος Ζάχος-Παπαζαχαριου: «Αὐτοὶ εἶχαν γιὰ κέντρο τους τὴν Ἤπειρο καὶ τὴ Νότιο Ἀλβανία καὶ διατηροῦσαν στὴ λατρεία τους σοβαρὰ κατάλοιπα ντόπιων παραδόσεων χριστιανικῶν καὶ προχριστιανικῶν.

Καὶ ὁ Ἀλὴ Πασᾶς ἦταν Μπεκτασὴς ὁ ἴδιος καὶ πολλὰ μέλη τῆς αὐλῆς του, χριστιανοὶ καὶ μουσουλμάνοι. Σ᾿ αὐτὲς τὶς παραδόσεις πρέπει νὰ ψάξουμε γιὰ τὸ ἀρχέτυπό του Μεγαλέξανδρου καὶ τοῦ κατηραμένου ὄφι, κλασσικοῦ ἔργου τοῦ Καραγκιόζη, ποὺ κατὰ τὰ λεγόμενα τῶν παλαιῶν καλλιτεχνῶν τοῦ Θεάτρου Σκιῶν φτιάχτηκε ἀπὸ ἕναν Καραγκιοζοπαίχτη τῆς αὐλῆς τοῦ Ἀλῆ Πασᾶ στὰ Γιάννενα.

Καὶ τὸ βρίσκουμε σ᾿ ἕνα μπεκτασίδικο συναξάρι τῆς Κρόιας. Ἕνας μπεκτασῆς ἅγιος σκοτώνοντας τὸ δράκο τῆς Κρόιας ἦρθε νὰ ἐγκαταστήσει σ᾿ αὐτὴ τὴν πόλη τὴ μπεκτασίδικη λατρεία, μεταμφιέζοντας μὲ μουσουλμανικὸ μανδύα τὴ λατρεία καὶ τὴν ἀνάμνηση τοῦ θρυλικοῦ Γεωργίου Καστριώτη, τοῦ ἡγέτη τῆς Ἠπείρου καὶ τῆς Ἀλβανίας ποὺ οἱ ἴδιοι οἱ Μουσουλμάνοι τὸν θεωροῦσαν σὰν τὸ Νέο Μεγαλέξανδρο καὶ τὸν ὀνόμασαν Σκεντὲρ μπέη, κὺρ Ἀλέξανδρο».

Δὲν ὑπάρχει ἀμφιβολία ὅτι ἡ λόγια μεταβυζαντινὴ παράδοση πέρασε μὲ σημαντικὰ στοιχεῖα της στὸ νεοελληνικὸ λαϊκὸ θέατρο σκιῶν. Ἦταν φυσικὸ οἱ Ἕλληνες Καραγκιοζοπαῖχτες νὰ ἐπηρεαστοῦν κι ἀπὸ τὴν ψευδοκαλλισθένεια φυλλάδα μὲ τὸ βίο τοῦ Μεγαλέξανδρου, ποὺ ἦταν λαϊκὸ ἀνάγνωσμα στὰ χρόνια της Τουρκοκρατίας, ἀλλὰ καὶ μετὰ τὴν Ἐπανάσταση. Στὰ Γιάννενα, λοιπόν, ἄρχισε ἡ διαμόρφωση τοῦ Καραγκιόζη μας, πού, κατεβαίνοντας στὴ Ρούμελη κι ἀπὸ ἐκεῖ στὴν Πάτρα (Ἀχαΐα) ἀποκτάει γνωστότατους καὶ δημοφιλέστατους ἥρωές του, ὅπως ὁ Ρουμελιώτης Μπαρμπαγιῶργος κι ἀκόμη ὁ Πίπης ὁ Κερκυραῖος, ὁ Γεράσιμος ὁ Κεφαλλονίτης κι ὁ Νιόνιος ὁ Ζακυνθινός, φιγοῦρες ποὺ προστέθηκαν ἐδῶ λόγω τῆς γειτνίασης μὲ τὰ Ἑπτάνησα.

Ἔτσι, μετὰ τὰ Γιάννενα, ἡ Πάτρα, ἡ πατρίδα τοῦ Μίμαρου, ἔρχεται νὰ ὁλοκληρώσει τὴ μορφὴ τοῦ ἑλληνικοῦ λαϊκοῦ θεάτρου σκιῶν, ὅπου οἱ ἥρωες τῆς Ρωμιοσύνης προσλαμβάνουν πιὰ πρωταγωνιστικὸ ρόλο, καθὼς καὶ ἡ θεματογραφία τῆς κλεφτουριᾶς. Ποιὸς λησμονεῖ ὅτι στὴν πλατεία τοῦ Ἁγίου Γεωργίου τῆς ἀχαϊκῆς πρωτεύουσας, ὁ Παλαιῶν Πατρῶν Γερμανὸς εὐλόγησε τὴ σημαία τοῦ Ἱεροῦ Ἀγώνα, παρουσία τῶν ὁπλαρχηγῶν ποὺ συνέρρευσαν ἐκεῖ ἀπὸ τὴν Ἀχαΐα καὶ τὴ Ρούμελη.

Στὸν ἴδιο τὸ Μίμαρο, τὴ θρυλικὴ αὐτὴν προσωπικότητα ποὺ διαδραμάτισε σημαντικὸ ρόλο στὴ διαμόρφωση αὐτήν, ἀποδίδεται καὶ ἡ δημιουργία τοῦ τύπου τοῦ Μπαρμπαγιώργου, γιὰ τὸν ὁποῖο λέγανε ὅτι ἀνταποκρίνεται στὰ χαρακτηριστικὰ ἑνὸς Ἀγραφιώτη, ποὺ μὲ τὴ βαριὰ προφορὰ τοῦ διασκέδαζαν οἱ συγχωριανοί του.

Ἄλλοι ἀποδίδουν τὸ Ρουμελιώτη ἥρωα τοῦ λαϊκοῦ θεάτρου σκιῶν στὸν Ρούλια. Γεγονὸς εἶναι ὅτι στὴν τελευταία δεκαετία τοῦ περασμένου αἰώνα, ὁ Καραγκιόζης εἶναι πέρα ὡς πέρα Ρωμιὸς καὶ γίνεται θέαμα προσφιλέστατο καὶ ἀγαπητὸ ὄχι μόνο γιὰ τοὺς Πατρινούς, ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν εὐρύτερη περιοχὴ καὶ τὰ ἀντικρινὰ Ἑπτάνησα. Ἡ πόλη καθίσταται γενέτειρα τῶν πιὸ φημισμένων καραγκιοζοπαιχτῶν, ποὺ ἡ φήμη τους ἁπλώνεται στὸ Πανελλήνιο.

Ὁ Καραγκιόζης ἔφθασε ὡς ἐμᾶς ὡς ἕνα ἀκέραιο κεφάλαιο ἤθους, ἥρωες ὅπως ὁ Σταύρακας, οἱ Ἑβραῖοι ἔμποροι, οἱ ληστές, οἱ κομπογιαννίτες γιατροί, οἱ καραβοκύρηδες κι οἱ καραβοκυραῖοι κινοῦνται στὸ περιθώριο, γίνονται στοιχεῖα δευτερεύοντα, ὁ Καραγκιόζης μᾶς ἔχει βαθύτατα ἠθοπλαστικὸ χαρακτήρα, οἱ πονηράδες του εἶναι ἀθῶες, ἐπισημαίνουν τὸν τρόπο ἐπιβίωσης τῶν Ρωμιῶν κάτω ἀπὸ τὸν ἀλλόπιστο δυνάστη, ὅ,τι τὸν προσδιορίζει εἶναι μία μεγάλη καρδιὰ καὶ μία ψυχικὴ λεβεντιά, αὐτὴ τοῦ ὑπέροχου λαοῦ μας, ποὺ μέσα σὲ φοβερὲς ἀντιξοότητες καὶ σκληρὲς δοκιμασίες, διατηρεῖ τὴν εὐγενική του φυσιογνωμία.

Χατζηφώτης Ἰ. Μ.
Περιοδικὸ Νεότητα Ἑλληνικοῦ Ἐρυθοῦ Σταυροῦ, τεῦχος Μαίου 1998
[agiazoni.gr]

πηγή
http://koukfamily.blogspot.com/

Νέος ψευτογιατρός: Πουλάει 120 ευρώ «αντίδοτο» για εμβόλια κορονοϊού - «Έσωσα δύο ετοιμοθάνατους»

  Νέος ψευτογιατρός: Πουλάει 120 ευρώ «αντίδοτο» για εμβόλια κορονοϊού - «Έσωσα δύο ετοιμοθάνατους» (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI) Υποστηρίζε...