Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 2 Απριλίου 2018

Μανιφέστο για την οικονομική δημοκρατία

Μανιφέστο για την οικονομική δημοκρατία

Η εταιρική παγκοσμιοποίηση είναι ένας πόλεμος ενάντια στον πλανήτη και τους ανθρώπους.Οι δυνάμεις της αγοράς, τα εντατικά συστήματα κερδοσκοπίας και εκμετάλλευσης πόρων, δημιουργούν καταστροφές , διαταράσσοντας τα οικοσυστήματα του πλανήτη καθώς και τα κοινωνικά συστήματα δημοκρατίας, δικαιοσύνης και ισότητας. Η κλιματική αλλαγή, καταστρέφει ολόκληρες κοινότητες αλλά και τη βιοποικιλότητα της γης που στηρίζει τη ζωή, απειλώντας την ελευθερία των διαφόρων ειδών και ποικίλων πολιτισμών να εξελιχθούν. Τα είδη έχουν εξαφανιστεί σε ρυθμό 1000 φορές μεγαλύτερο από το φυσικό, καθώς οι μονοκαλλιέργειες και οι τοξικές χημικές ουσίες επεκτείνονται παντού μέσω της βιομηχανικής γεωργίας. Το νερό εξαφανίζεται και τα εδάφη υφίστανται ερημοποίηση, διώχνοντας τις κοινότητες και τους ανθρώπους από τη γη τους. Μη μεταδοτικές χρόνιες ασθένειες εμφανίζονται σε επιδημικές διαστάσεις καθώς το σώμα μας στερείται της αναγκαίας διατροφής που βασίζεται στη βιοποικιλότητα και οι ζωτικοί μικρο-οργανισμοί του εντέρου, προσβάλλονται από τις τοξικές ουσίες. Η ελευθερία των διαφόρων ειδών και των ποικίλων πολιτισμών να εξελιχθούν απειλείται από την απληστία και από την εξαντλούσα τους πόρους κοινωνία και τις ολοκληρωτικές τάσεις που τη διατηρούν.

Εάν συνεχίσουμε έτσι, η εξαφάνιση του ανθρώπινου είδους θα βρίσκεται πολύ κοντά.

Η πόλωση της κοινωνίας μεταξύ του 1% και του 99% είναι ένα σύμπτωμα του οικονομικού πολέμου ενάντια στην κοινωνία. Το 1% ελέγχει τώρα το 82% της οικονομίας και αποστερεί την υπόλοιπη ανθρωπότητα από τα δικαιώματά της και το μερίδιό της στους πόρους του πλανήτη, στον πλούτο, τα μέσα διαβίωσης και τις βασικές ανάγκες των κοινωνιών. Αυτό το σύστημα κλοπής από το 99% είναι ενσωματωμένο στους κανόνες της εταιρικής παγκοσμιοποίησης γραμμένους από τις εταιρείες, οι οποίες ελέγχουν τα πάντα με στόχο το εκτός ορίων κέρδος τους και υπονομεύουν όλα τα δημοκρατικά συστήματα που διασφαλίζουν τη δικαιοσύνη και την ισότητα.

Η οικονομία ως υποσύνολο της οικολογίας και της κοινωνίας.

Η οικονομία προέρχεται από τον Οίκο που σημαίνει σπίτι. Η οικολογία είναι η επιστήμη του νοικοκυριού, η οικονομία η διαχείριση. Το εμπόριο είναι το υποσύνολο της οικονομίας, η οικονομία είναι ένα υποσύνολο της οικολογίας και της κοινωνίας. Η εταιρική παγκοσμιοποίηση έχει θέσει τα εταιρικά κέρδη πάνω από τους ανθρώπους και τον πλανήτη και έχει υποβαθμίσει τη διαχείριση της Γης σε εταιρική οικονομία. Η απληστία, η εταιρική παγκοσμιοποίηση και το ελεύθερο εμπόριο παράγουν έναν άρρωστο πλανήτη, δημοκρατίες και οικονομίες που πεθαίνουν.

Κυβερνήσεις, εταιρείες και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα κρύβουν αυτή την άρρωστη οικονομία πίσω από ψευδή μέτρα. Οι χημικές ουσίες που προέρχονται από τον πόλεμο εξαπλώνονται σε όλο τον κόσμο μέσω της βιομηχανικής γεωργίας, καταστρέφοντας τον πλανήτη και επιμολύνοντας τα σώματα μας. Η «μεγέθυνση» χρησιμοποιείται ως μέτρο της υγείας της οικονομίας – ένας ανώνυμος δείκτης που δεν μας λέει τίποτα σε πραγματικούς όρους ευημερίας και χρησιμοποιείται για να δικαιολογήσει την καταστροφή των ειδών και της ζωής των ανθρώπων. Είναι ένας μυθοπλαστικός υπολογισμός που βασίζεται στην εμπορευματοποίηση όλων όσων αποτελούν τη ζωή. Το ΑΕΠ βασίζεται στην υπόθεση ότι εάν παράγεις αυτό που καταναλώνεις, δεν παράγεις. Έτσι, οι πραγματικές κυκλικές οικονομίες που στηρίζουν τη φύση και την κοινωνία υποβαθμίζονται στο μηδέν. Το ΑΕΠ βασίζεται στην άντληση πόρων από τη φύση και πλούτου από την κοινωνία. Αυτή η εξαγωγή δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι οι εταιρίες, εξάγοντας από τη φύση και την κοινωνία και κάνοντας εμπορία αγαθών και υπηρεσιών, που έχουν παράγει άλλοι, είναι οι «δημιουργοί» όσων χρειάζεται η κοινωνία και χωρίς αυτές, δεν θα ικανοποιούνται οι ανάγκες μας.

Τώρα οι εταιρείες ετοιμάζονται να επιβάλλουν ελεύθερα νέες τοξικές συμφωνίες στην κοινωνία, τοξικές για τον πλανήτη και τοξικές για τη δημοκρατία, συνεχίζοντας να υπονομεύουν την ελευθερία των ανθρώπων να ζουν μια ελεύθερη και υγιεινή ζωή.

Το ελεύθερο εμπόριο και η εταιρική παγκοσμιοποίηση βασίζονται στην ιδιωτικοποίηση δημόσιων αγαθών, στην περίφραξη των κοινών αγαθών , στη διάλυση των συστημάτων κοινωνικής πρόνοιας καθώς και στη διάλυση των ρυθμιστικών διαδικασιών που δημιουργήθηκαν για την προστασία της φύσης, των εργαζομένων και των ευάλωτων ομάδων. Βασίζονται στην υπονόμευση της δημοκρατίας. Η «δημοκρατία της ελεύθερης αγοράς» είναι ένα οξύμωρο, το πραγματικό νόημα του οποίου είναι η πλήρης ελευθερία για τις επιχειρήσεις και κανένα δημοκρατικό δικαίωμα για τους ανθρώπους.

Όταν η παγκοσμιοποίηση επιβλήθηκε στον κόσμο στο όνομα του ελεύθερου εμπορίου, οι ηγέτες δημιούργησαν την ψευδαίσθηση ότι θα κλείσει το χάσμα μεταξύ πλουσίων και φτωχών και θα δημιουργήσει ισότητα. Ανακήρυξαν ότι το ελεύθερο εμπόριο ήταν «μια ανερχόμενη παλίρροια που ανεβάζει όλα τα σκάφη». Αντ ‘αυτού, η εταιρική παγκοσμιοποίηση έχει δημιουργήσει ένα σταθερό τσουνάμι που έχει εξαφανίσει της μικρές επιχειρήσεις, τους μικρούς αγρότες, τις μικρές κοινότητες, τις τοπικές οικονομίες και τις τοπικές και εθνικές δημοκρατίες παντού.

Αυτή η βασισμένη στην απληστία πολωμένη οικονομία και το σύστημα ελεύθερου εμπορίου έχουν διαιρέσει την κοινωνία με βάση τη θρησκεία, τη φυλή, το φύλο. Βολικό εργαλείο που αποσπά την προσοχή του κοινού από την απουσία κοινού καλού θεσμοθετώντας την πολιτική του διαίρει και βασίλευε που είναι βασισμένη στη βία. Οι γυναίκες και οι πιο ευάλωτοι φέρουν το κύριο βάρος αυτής της βίας μέσω εκτοπισμού λόγω πολέμων, κλιματικής αλλαγής και ανταγωνιστικών συμφερόντων στον έλεγχο της γης και των πόρων. Αυτό περιλαμβάνει το φάσμα των προσφύγων λόγω κλίματος, των προσφύγων λόγω πολέμων, των οικονομικών προσφύγων, των αγροτών, των ανέργων νέων, των μικρών τεχνιτών, όλους εκείνους που η δισεκατομμυριούχος τάξη του 1% σηματοδοτεί τώρα το 99% ως «άχρηστους» . Αυτοί οι παγκοσμιοποιητές κάνουν επίσης «ροζ ξέπλυμα» και δικαιολογούν την απληστία τους ισχυριζόμενοι ότι το ελεύθερο εμπόριο ενδυναμώνει τις γυναίκες και προωθεί τον φεμινισμό. Πρόκειται για την πιο πρόσφατη αυταπάτη που προέκυψε από την τελευταία διάσκεψη του ΠΟΕ στο Μπουένος Άιρες.

Το 1% δεν αντιπροσωπεύει την κοινωνία, την οικονομία ή τη δημοκρατία. Αντιπροσωπεύουν μόνο την απεριόριστη επιθυμία τους για απληστία, κέρδος, συσσώρευση, εξόρυξη, κυριαρχία, έλεγχο και εξόντωση. Το επίπεδο του πλούτου που συγκεντρώθηκε μέσω παράνομων μέσων και η συγγραφή των κανόνων του εμπορίου και της οικονομίας κατά παράβαση όλων των δημοκρατικών επιταγών, αποτελεί τώρα καρκίνο της κοινωνίας που απειλεί τα ίδια τα συστήματα από τα οποία εκείνη τροφοδοτείται. Όλα τα ζωντανά συστήματα από το μικρότερο μικρόβιο και το κύτταρο μέχρι το μεγαλύτερο θηλαστικό και ο πλανήτης ως σύνολο, είναι αυτο-οργανωμένα συστήματα και ρυθμίζονται για να διατηρούν την υγεία και την ευημερία τους. Η ρύθμιση είναι ζωτική για τα ζωντανά και δημοκρατικά συστήματα. Οι δισεκατομμυριούχοι, ένα δόγμα αυτο-μεγέθυνσης, έχουν γίνει ένας οικονομικός, οικολογικός, κοινωνικός και πολιτικός καρκίνος που μόνος του μπορεί να καταστρέψει τους οργανισμούς από τους οποίους αυτοί τρέφονται. Μόνο τα καρκινικά κύτταρα δεν γνωρίζουν πότε να σταματήσουν να αναπτύσσονται.

Η οικονομική δημοκρατία είναι πλέον μια κοινωνική, πολιτική, οικολογική επιταγή.

Η σπορά των σπόρων του μέλλοντος απαιτεί συμμετοχή στη δημοκρατική διαμόρφωση των οικονομιών και των συστημάτων παραγωγής και κατανάλωσης και αντικατάσταση των εταιρικών μονοπωλίων με κοινά αγαθά και ανταγωνισμό μεταξύ ανθρώπων που συνεργάζονται. Με αυτό το εγχειρίδιο σας καλούμε να συμμετάσχετε στις αποφάσεις που διαμορφώνουν τις ζωές μας και να ανακτήσουμε τη δύναμη μας, ώστε να σταματήσει η παρούσα καταστροφή.

Οι αρχές της οικονομικής δημοκρατίας περιλαμβάνουν:

• Το δικαίωμα και το καθήκον να προστατεύουμε τους ανθρώπους και τον πλανήτη, τα οικοσυστήματα μας, την κοινωνία και τη δημοκρατία. Η παγκοσμιοποίηση και το ελεύθερο εμπόριο αρνούνται το δικαίωμα και καθήκον μας για προστασία, προσβάλλοντας τα δικαιώματά μας με την ετικέτα του «προστατευτισμού» επιτρέποντας στις εταιρείες να χαρακτηρίζουν τα δικαιώματα και τα καθήκοντά μας για προστασία ως προσβολή του δικαιώματος τους στην απληστία και το κέρδος. Οι εταιρείες έχουν επινοήσει τη λέξη «προστατευτισμός» ως εταιρικό κόλπο για την υπονόμευση της οικονομικής δημοκρατίας.

• Την προώθηση, προστασία και πρακτική της διαφορετικότητας – βιολογικής, πολιτιστικής, οικονομικής, πολιτικής και των γνώσεων, για να ανθήσουν οι τοπικές και δημιουργικές οικονομίες. Ο επιχειρηματικός πόλεμος εναντίον του πλανήτη και των ανθρώπων βασίζεται στις μονοκαλλιέργειες και την επιβολή ομοιομορφίας, δημιουργώντας

ένα μηχανιστικό, μονόδρομο σκέψης και πράξης. Η τεχνητή νοημοσύνη αρνείται τη νοημοσύνη, τη γνώση και τη φροντίδα, την τροφή, την ένδυση, την υγεία, ευεξία, της πραγματικής ζωής.

• Υπεράσπιση, ανάκτηση και ανανέωση των κοινών ως κοινό αγαθό και αντιστροφή όλων των περιφράξεων που επιβάλλουν οι εταιρείες. Αυτές περιλαμβάνουν τα κοινά της φύσης όπως η βιοποικιλότητα, το νερό, η ατμόσφαιρα, τα εδάφη και τα κοινωνικά κοινά – η τροφή μας, η υγεία μας, η εκπαίδευσή μας, οι πληροφορίες και οι γνώσεις μας, η δημοκρατία μας. Η εμπορευματοποίηση των κοινών για τα εταιρικά κέρδη και τις εμπορικές συναλλαγές είναι σύμπτωμα του ανταγωνιστικού συστήματος της άνευ ορίων εταιρικής απληστίας.

• Ανάκτηση, ανάκαμψη και αναζωογόνηση των τοπικών οικονομιών, τοπικοποίηση και αποκέντρωση για τη μείωση του οικολογικού αποτυπώματος, αύξηση των οικονομικών ευκαιριών και της ευημερίας των ανθρώπων και των κοινοτήτων και ενίσχυση της συνοχής της κοινότητας – μια αντιστροφή της σημερινής αντιδημοκρατικής επιβολής της συγκεντρωτικής παγκοσμιοποίησης.

• Ανάκτηση της εθνικής οικονομικής κυριαρχίας βασισμένης σε

δημοκρατία από τη βάση, μέσω συνεκτικών τοπικών οικονομικών αυτονομιών για την προώθηση του κοινού καλού – ζωτικής σημασίας για την πρόληψη της βίας και της καταστροφής που τροφοδοτείται μέσω της ανόδου του πολιτισμικού εθνικισμού ο οποίος βασίζεται στην πολιτική του διαίρει και βασίλευε και στην ελευθερία των εταιρειών να ελέγχουν τον εθνικό χώρο, συμπεριλαμβανομένων των μηνύσεων εναντίον των κυβερνήσεων, οδηγώντας στην υπονόμευση της δημοκρατικής διοίκησης..

• Ένας βιώσιμος πλανήτης βασίζεται σε οικολογικές κυκλικές οικονομίες, που παρέχουν για τις ανάγκες όλων, στα πλαίσια της υγείας του πλανήτη. Η μη βιωσιμότητα βασίζεται στη γραμμική εξόρυξη και στον ανταγωνισμό που αυξάνουν τη ρύπανση και τα απόβλητα. Η ορολογία «Greenwashing» (πράσινο ξέπλυμα) δημιουργεί αυταπάτες και όχι βιωσιμότητα.

Η κοινωνική δικαιοσύνη και η οικονομική ισότητα βασίζονται σε κυκλικές οικονομίες όπου οι ευκαιρίες δημιουργίας και μοιράσματος του πλούτου βρίσκονται σε κυκλοφορία εντός της κοινωνίας. Ο στόχος όλων των οικονομικών δραστηριοτήτων είναι η ενίσχυση της ευημερίας του πλανήτη και των ανθρώπων. Η παγκόσμια οικονομία υποχωρεί προς το κατώτατο σημείο της υποβαθμισμένης εργασίας στο χώρο της ποιότητας της τροφής και του ρουχισμού.. Η πλημμύρα των «φθηνών» προϊόντων και υπηρεσιών βασίζεται στην εκμετάλλευση, την εξόρυξη και την εξωτερίκευση του πραγματικού κόστους για τον πλανήτη και τους ανθρώπους.

• Όλα τα συστήματα διαβίωσης, συμπεριλαμβανομένων των ζωντανών οικονομιών των ανθρώπων και της οικονομικής δημοκρατίας, βασίζονται στη συνεργασία, στην επάρκεια, την αμοιβαιότητα, την αλληλεγγύη. Ο εταιρικός έλεγχος και απληστία βασίζονται στον ανταγωνισμό και την εμπορευματοποίηση των κοινών αγαθών, προκαλώντας τις κοινότητες να ανταγωνίζονται στη συρρίκνωση του οικολογικού, οικονομικού και πολιτικού χώρου, εξαπλώνοντας την ανασφάλεια και τις συγκρούσεις.

• Ο καθένας έχει δικαίωμα σε αξιοπρεπή και δημιουργική δουλειά και η κοινωνία έχει υποχρέωση να προστατεύει και να επιβραβεύει όλη την εργασία με δικαιοσύνη και ευθύτητα .Η σκόπιμη καταστροφή της εργασίας και των δικαιωμάτων των εργαζομένων βρίσκεται στο επίκεντρο της εταιρικής παγκοσμιοποίησης. Οι εταιρίες φαντάζονται ένα κόσμο χωρίς εργασία και ορίζουν το 99% ως άχρηστους ανθρώπους. Αυτό το μέλλον δεν είναι μέλλον στη δημοκρατία. •

Η πραγματική δουλειά και η πραγματική γνώση είναι ζωτικά για την αναζωογόνηση της γης και της κοινωνίας.


Navdanya International

Μετάφραση στα Ελληνικά: Βάσω Κανελλοπούλου

http://www.apenantioxthi.com/

Τοπ 10 πιο ΠΕΡΙΕΡΓΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!




Δημοσιεύτηκε στις 6 Σεπ 2017


Όλοι μας θέλουμε να έχουμε ένα αυτοκίνητο που ξεχωρίζει...τα 10 αυτοκίνητα της λίστας πετυχαίνουν ακριβώς αυτό!!!

ΑΠΛΗ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ




Δημοσιεύτηκε στις 23 Αυγ 2011


Από τη συναυλία στον Λυκαβηττό (1982) .

Ο Ρασομόν την άνοιξη


Ο Ρασομόν την άνοιξη



Ο Ρασομόν την άνοιξη



Θέμα: “Ποια εποχή μου αρέσει πιο πολύ”

Η κυρία μας είπε να γράψουμε έκθεση για την άνοιξη, γιατί χθες μπήκες η άνοιξη. Εγώ την είπα ότι δεν μπήκε η άνοιξη, γιατί κάνει κρύο και βρέχει κι έχει συννεφιά. Η κυρία είπε ότι μπήκε η άνοιξη μερολοριακά, μερολογιακά.

Ο Κώστας πίσω μου, που κάνει όλο αστεία κι έχει πολλή πλάκα, είπε στην κυρία αν η άνοιξη μπήκε με ρολό κιμά στο γιακά. Γελάσαμε, αλλά η κυρία δεν γέλασε.

Μας είπε ότι μπήκε η άνοιξη, ότι πάντα τότε μπαίνει η άνοιξη, γιατί το λέει το ημερολόγιο. Κι εγώ της είπα ότι αν χιονίζει πάλι μπαίνει η άνοιξη; Η κυρία είπε ναι. Μετά της είπα αν έχει ανεμοστρόβιλους και παγετώνες όπως στην εποχή των παγετώνων πάλι μπαίνει η άνοιξη;

Η κυρία δεν είπε, αλλά είδα ότι εκνευρίστηκε. Γιατί όταν εκνευρίζεται γυρνάει και σβήνει τον πίνακα και να μην έχει τίποτα ο πίνακας πάλι τον σβήνει.

Έγραψε στον πίνακα το θέμα της έκθεσης και μας είπε να τη γράψουμε στο σπίτι. Έτσι είπε και μετά είπε κάτι άλλο. Γι’ αυτό θα γράψω την έκθεση.

Απ’ όλες τις εποχές η πιο αγαπημένη μου είναι πρώτο το καλοκαίρι. Γιατί τρώμε παγωτά, γιατί δεν έχει σχολείο, και γιατί πηγαίνουμε στη θάλασσα. Δεν καθόμαστε πολλές μέρες στη θάλασσα, αλλά ο μπαμπάς δεν θέλει να του λέμε ότι καθόμαστε λίγες γιατί εκνευρίζεται.

Η πιο αγαπημένη μου δεύτερη δεν είναι η άνοιξη, είναι ο χειμώνας. Δεν μου αρέσει όλος ο χειμώνας, μόνο τα Χριστούγεννα. Αλλά η άνοιξη δεν έχει Χριστούγεννα, γιαυτό είναι δεύτερος ο χειμώνας.

Τρίτη είναι το φθινόπωρο γιατί έχω τα γενέθλια μου. Τα γενέθλια μου είναι τον Οκτώβρη και τώρα θα γίνω δέκα χρονών.

Τελευταία που μου αρέσει είναι η άνοιξη. Μου αρέσουν τα λουλούδια κι οι πεταλούδες κι οι πασχαλίτσες αλλά μένουμε στην πόλη. Έτσι δεν μου αρέσει η άνοιξη.

Αν υπήρχε και άλλη εποχή η άνοιξη θα έβγαινε πέμπτη. Κι αν υπήρχε κι άλλη θα έβγαινε έκτη.

Αλλά μου αρέσει λίγο το Πάσχα. Όχι πολύ γιατί λυπάμαι τα κατσικάκια και γιατί δεν μου αρέσει να τρώω κατσικάκια.

Αυτές είναι οι εποχές που μου αρέσουν, κανονικά όχι μερολογιακά.

(Ο μπαμπάς που τον ρώτησα είπε η αγαπημένη του εποχή είναι η πρώτη του μήνα. Πάντα έτσι εκνευρίζεται όταν τελειώνουν τα λεφτά του.)

Μαρία Πολιτάκου

~~~

Πρώτη μέρα της άνοιξης κι αρχίδια καπαμά. Πρώτη μέρα του μήνα που τέλειωσαν τα λεφτά θα πρεπε να λέγεται.

Για να τα βγάζουμε πέρα θα πρεπε να πληρωνόμαστε την πρώτη και στις είκοσι. Κι ανοιχτήκαμε λιγάκι, τι ανοιχτήκαμε, δυο ρούχα πήραμε, γιατί λέμε μπήκε η άνοιξη. Και έλεγαν πριν δέκα μέρες στην πολυκατοικία να βάλουμε πετρέλαιο ή να μη βάλουμε.

Είστε με τα καλά σας; τους λέω. Τι πετρέλαιο, αφού μπήκε η άνοιξη.

Ωραία τα πα. Ξεπαγιάσαμε πάλι.

Αλλά δεν είναι το κρύο που με πειράζει, αυτό -που θα πάει;- αυτό θα τελειώσει, άνοιξη μπήκε, κοντεύει Πάσχα.

Τα λεφτά που τελειώσαν με πειράζουν. Περισσεύουν δέκα μέρες απ’ τον μήνα πάντα. Κι είναι τότε που πας στο σούπερ και μετράς ένα ένα τι παίρνεις, μη γίνουμε και ρεζίλι στα ταμεία.

Η μικρή έγραφε έκθεση και με ρώτησε ποια εποχή προτιμάω. Τι να της πεις; Παιδί είναι, πού να καταλάβει; Ωραία είναι να ‘σαι παιδί, ούτε προβλήματα ούτε ξέρεις τι σου γίνεται.

Κορόιδευα τον πατέρα μου κι εγώ, το θυμάμαι. Μόνο τον κορόιδευα; Είχα βρει που έκρυβε τα λεφτά και πήγαινα και βούταγα για ν’ αγοράζω κασέτες. Κάποια φορά το κατάλαβε ότι έλειπαν λεφτά και μ’ άρχισε στις ανάποδες. Πήρε τις κασέτες και πήγαμε στο δισκάδικο μαζί. Τον ανάγκασε να τις πάρει πίσω και να δώσει τα λεφτά. Πολλή ντροπή.

Τώρα που τα θυμάμαι τον καταλαβαίνω. Τι τράβηξε κι αυτός μ’ εμένα που έμπλεξε. Καλό κωλόπαιδο.

Μήπως να πάω να τον δω λιγάκι. Να του πάω καμιά τουλούμπα που τ’ αρέσουν. Δεν καταλαβαίνει και πολλά, αλλά τα γλυκά τα τρώει.

Να πάω αύριο. Να τελειώσω το διακανονισμό στην εφορία και να πάω. Έχω και το συνεργείο, να περάσω να του πω ότι θα τον πληρώσω τον Απρίλη. Κι η κάρτα θέλει λεφτά. Κι ο τέτοιος…

Γεωργία, του ηλεκτρολόγου τι του χρωστάμε;

~~

Μπήκε η άνοιξη χθες. Το είδα στο φεγγάρι. Το ‘πα στη μικρή νοσοκόμα, τη μελαχρινή, και γελούσε. Επειδή είχε συννεφιά νόμιζε ότι δεν φαίνεται το φεγγάρι. Ήρθε μετά, όταν έφερε το βραδινό, και με ρωτούσε πώς το ήξερα. Το άκουσε στην τηλεόραση η μικρή. Εμένα δε με πίστεψε, την τηλεόραση την πίστεψε.

Της είπα μια παροιμία που λένε στην Αφρική: Όταν πεθαίνει ένας γέρος πεθαίνει μια βιβλιοθήκη. Γελούσε πάλι. Δε με πίστεψε ότι ήμουν στο Κονγκό.

Ο γέρος είναι ένα τιποτένιο πράμα, σαν πεταμένο ρούχο σε μπαστούνι. Κανείς δεν του δίνει σημασία. Επειδή δεν με βαστάνε τα πόδια μου κι επειδή ξεχνάω κάποια, νομίζουν ότι είμαι, δεν ξέρω, κάτι πιο κάτω από άνθρωπο.

Αλλά όταν δεν μπορείς να κατουρήσεις πόσο άνθρωπος είσαι πια; Όσο άνθρωπο σε θεωρούν.

Βάζω το ραδιοφωνάκι να παίζει. Χθες παίζανε τη Συμφωνία του Νέου Κόσμου. Σαν χθες ήταν που την άκουγα στην Πράγα, το… Πάνε πολλά χρόνια.

Η μουσική είναι το πιο ζωντανό κομμάτι του μυαλού μου ακόμα. Αλλά δεν θυμάμαι πια τους μαέστρους και τους σολίστες. Μόνο τη μουσική, χωρίς σχόλια.

Μέρα με τη μέρα σβήνουν οι λεπτομέρειες. Δεν ξέρω τι χρονιά είναι, δεν ξέρω. Αλλά καταλαβαίνω ότι μπήκε η άνοιξη. Τα χρόνια και τις ημερομηνίες τα φτιάχνουν οι άνθρωποι, όχι τον ήλιο, όχι το φεγγάρι, όχι τις εποχές.

Έχω περάσει τρεις φορές την εαρινή ισημερία σ’ αυτό το καταραμένο κρεβάτι. Την πρώτη φορά έπαιζε Σοπέν. Τη δεύτερη Στραβίνσκι, πιο ταιριαστό, την Ιεροτελεστία της Άνοιξης. Χθες Ντβόρζακ. Του χρόνου θα ήθελα να παίζει Σοστακόβιτς.

Η τέχνη είναι ένα σημάδι στον χρόνο. Τα παιδιά μου δεν μπορούσαν να καταλάβουν. Ειδικά ο μεγαλύτερος, ο πρωτότοκος. Ήταν πολύ κανονικός, απ’ τα γεννοφάσκια του. Έκλαιγε μονότονα και φάλτσα. Έλεγα στη… Της έλεγα να του κλείσει το στόμα να μην τον ακούω. Και μετά μεγάλωσε και τον βρήκα ν’ ακούει κάτι θορύβους. Τον πήγα πίσω με τις κασέτες του.

Η κόρη του ήταν πιο μελωδική. Μωρό… Έχει πάρει από μένα αυτή. Λίγο την είδα, μετά άρχισε η αρρώστια. Δε θυμάμαι πώς ήταν, μόνο που είχα βάλει Μάλερ κι άκουγε. Είχε ανοίξει τα μάτια της κι άκουγε. Πώς τη λένε; Η εγγονή μου είναι, τη λένε…

Δεν θυμάμαι λεπτομέρειες πια. Σαν ν’ αδειάζει το κεφάλι μου. Όλοι περιμένουν να πεθάνω, γιατροί και νοσοκόμοι. Αν δεν είχα τη μουσική ίσως να το ‘χα κάνει ήδη.

Αλλά θέλω ν’ ακούσω τι θα παίξει μετά.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Η φωτογραφία είναι της Inge Van Heerde

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Γελωτοποιός  


Η κυρία μας είπε να γράψουμε έκθεση για την άνοιξη, γιατί χθες μπήκες η άνοιξη. Εγώ την είπα ότι δεν μπήκε η άνοιξη, γιατί κάνει κρύο και βρέχει κι έχει συννεφιά. Η κυρία είπε ότι μπήκε η άνοιξη μερολοριακά, μερολογιακά.

Ο Κώστας πίσω μου, που κάνει όλο αστεία κι έχει πολλή πλάκα, είπε στην κυρία αν η άνοιξη μπήκε με ρολό κιμά στο γιακά. Γελάσαμε, αλλά η κυρία δεν γέλασε.

Μας είπε ότι μπήκε η άνοιξη, ότι πάντα τότε μπαίνει η άνοιξη, γιατί το λέει το ημερολόγιο. Κι εγώ της είπα ότι αν χιονίζει πάλι μπαίνει η άνοιξη; Η κυρία είπε ναι. Μετά της είπα αν έχει ανεμοστρόβιλους και παγετώνες όπως στην εποχή των παγετώνων πάλι μπαίνει η άνοιξη;

Η κυρία δεν είπε, αλλά είδα ότι εκνευρίστηκε. Γιατί όταν εκνευρίζεται γυρνάει και σβήνει τον πίνακα και να μην έχει τίποτα ο πίνακας πάλι τον σβήνει.

Έγραψε στον πίνακα το θέμα της έκθεσης και μας είπε να τη γράψουμε στο σπίτι. Έτσι είπε και μετά είπε κάτι άλλο. Γι’ αυτό θα γράψω την έκθεση.

Απ’ όλες τις εποχές η πιο αγαπημένη μου είναι πρώτο το καλοκαίρι. Γιατί τρώμε παγωτά, γιατί δεν έχει σχολείο, και γιατί πηγαίνουμε στη θάλασσα. Δεν καθόμαστε πολλές μέρες στη θάλασσα, αλλά ο μπαμπάς δεν θέλει να του λέμε ότι καθόμαστε λίγες γιατί εκνευρίζεται.

Η πιο αγαπημένη μου δεύτερη δεν είναι η άνοιξη, είναι ο χειμώνας. Δεν μου αρέσει όλος ο χειμώνας, μόνο τα Χριστούγεννα. Αλλά η άνοιξη δεν έχει Χριστούγεννα, γιαυτό είναι δεύτερος ο χειμώνας.

Τρίτη είναι το φθινόπωρο γιατί έχω τα γενέθλια μου. Τα γενέθλια μου είναι τον Οκτώβρη και τώρα θα γίνω δέκα χρονών.

Τελευταία που μου αρέσει είναι η άνοιξη. Μου αρέσουν τα λουλούδια κι οι πεταλούδες κι οι πασχαλίτσες αλλά μένουμε στην πόλη. Έτσι δεν μου αρέσει η άνοιξη.

Αν υπήρχε και άλλη εποχή η άνοιξη θα έβγαινε πέμπτη. Κι αν υπήρχε κι άλλη θα έβγαινε έκτη.

Αλλά μου αρέσει λίγο το Πάσχα. Όχι πολύ γιατί λυπάμαι τα κατσικάκια και γιατί δεν μου αρέσει να τρώω κατσικάκια.

Αυτές είναι οι εποχές που μου αρέσουν, κανονικά όχι μερολογιακά.

(Ο μπαμπάς που τον ρώτησα είπε η αγαπημένη του εποχή είναι η πρώτη του μήνα. Πάντα έτσι εκνευρίζεται όταν τελειώνουν τα λεφτά του.)

Μαρία Πολιτάκου

~~~

Πρώτη μέρα της άνοιξης κι αρχίδια καπαμά. Πρώτη μέρα του μήνα που τέλειωσαν τα λεφτά θα πρεπε να λέγεται.

Για να τα βγάζουμε πέρα θα πρεπε να πληρωνόμαστε την πρώτη και στις είκοσι. Κι ανοιχτήκαμε λιγάκι, τι ανοιχτήκαμε, δυο ρούχα πήραμε, γιατί λέμε μπήκε η άνοιξη. Και έλεγαν πριν δέκα μέρες στην πολυκατοικία να βάλουμε πετρέλαιο ή να μη βάλουμε.

Είστε με τα καλά σας; τους λέω. Τι πετρέλαιο, αφού μπήκε η άνοιξη.

Ωραία τα πα. Ξεπαγιάσαμε πάλι.

Αλλά δεν είναι το κρύο που με πειράζει, αυτό -που θα πάει;- αυτό θα τελειώσει, άνοιξη μπήκε, κοντεύει Πάσχα.

Τα λεφτά που τελειώσαν με πειράζουν. Περισσεύουν δέκα μέρες απ’ τον μήνα πάντα. Κι είναι τότε που πας στο σούπερ και μετράς ένα ένα τι παίρνεις, μη γίνουμε και ρεζίλι στα ταμεία.

Η μικρή έγραφε έκθεση και με ρώτησε ποια εποχή προτιμάω. Τι να της πεις; Παιδί είναι, πού να καταλάβει; Ωραία είναι να ‘σαι παιδί, ούτε προβλήματα ούτε ξέρεις τι σου γίνεται.

Κορόιδευα τον πατέρα μου κι εγώ, το θυμάμαι. Μόνο τον κορόιδευα; Είχα βρει που έκρυβε τα λεφτά και πήγαινα και βούταγα για ν’ αγοράζω κασέτες. Κάποια φορά το κατάλαβε ότι έλειπαν λεφτά και μ’ άρχισε στις ανάποδες. Πήρε τις κασέτες και πήγαμε στο δισκάδικο μαζί. Τον ανάγκασε να τις πάρει πίσω και να δώσει τα λεφτά. Πολλή ντροπή.

Τώρα που τα θυμάμαι τον καταλαβαίνω. Τι τράβηξε κι αυτός μ’ εμένα που έμπλεξε. Καλό κωλόπαιδο.

Μήπως να πάω να τον δω λιγάκι. Να του πάω καμιά τουλούμπα που τ’ αρέσουν. Δεν καταλαβαίνει και πολλά, αλλά τα γλυκά τα τρώει.

Να πάω αύριο. Να τελειώσω το διακανονισμό στην εφορία και να πάω. Έχω και το συνεργείο, να περάσω να του πω ότι θα τον πληρώσω τον Απρίλη. Κι η κάρτα θέλει λεφτά. Κι ο τέτοιος…

Γεωργία, του ηλεκτρολόγου τι του χρωστάμε;

~~

Μπήκε η άνοιξη χθες. Το είδα στο φεγγάρι. Το ‘πα στη μικρή νοσοκόμα, τη μελαχρινή, και γελούσε. Επειδή είχε συννεφιά νόμιζε ότι δεν φαίνεται το φεγγάρι. Ήρθε μετά, όταν έφερε το βραδινό, και με ρωτούσε πώς το ήξερα. Το άκουσε στην τηλεόραση η μικρή. Εμένα δε με πίστεψε, την τηλεόραση την πίστεψε.

Της είπα μια παροιμία που λένε στην Αφρική: Όταν πεθαίνει ένας γέρος πεθαίνει μια βιβλιοθήκη. Γελούσε πάλι. Δε με πίστεψε ότι ήμουν στο Κονγκό.

Ο γέρος είναι ένα τιποτένιο πράμα, σαν πεταμένο ρούχο σε μπαστούνι. Κανείς δεν του δίνει σημασία. Επειδή δεν με βαστάνε τα πόδια μου κι επειδή ξεχνάω κάποια, νομίζουν ότι είμαι, δεν ξέρω, κάτι πιο κάτω από άνθρωπο.

Αλλά όταν δεν μπορείς να κατουρήσεις πόσο άνθρωπος είσαι πια; Όσο άνθρωπο σε θεωρούν.

Βάζω το ραδιοφωνάκι να παίζει. Χθες παίζανε τη Συμφωνία του Νέου Κόσμου. Σαν χθες ήταν που την άκουγα στην Πράγα, το… Πάνε πολλά χρόνια.

Η μουσική είναι το πιο ζωντανό κομμάτι του μυαλού μου ακόμα. Αλλά δεν θυμάμαι πια τους μαέστρους και τους σολίστες. Μόνο τη μουσική, χωρίς σχόλια.

Μέρα με τη μέρα σβήνουν οι λεπτομέρειες. Δεν ξέρω τι χρονιά είναι, δεν ξέρω. Αλλά καταλαβαίνω ότι μπήκε η άνοιξη. Τα χρόνια και τις ημερομηνίες τα φτιάχνουν οι άνθρωποι, όχι τον ήλιο, όχι το φεγγάρι, όχι τις εποχές.

Έχω περάσει τρεις φορές την εαρινή ισημερία σ’ αυτό το καταραμένο κρεβάτι. Την πρώτη φορά έπαιζε Σοπέν. Τη δεύτερη Στραβίνσκι, πιο ταιριαστό, την Ιεροτελεστία της Άνοιξης. Χθες Ντβόρζακ. Του χρόνου θα ήθελα να παίζει Σοστακόβιτς.

Η τέχνη είναι ένα σημάδι στον χρόνο. Τα παιδιά μου δεν μπορούσαν να καταλάβουν. Ειδικά ο μεγαλύτερος, ο πρωτότοκος. Ήταν πολύ κανονικός, απ’ τα γεννοφάσκια του. Έκλαιγε μονότονα και φάλτσα. Έλεγα στη… Της έλεγα να του κλείσει το στόμα να μην τον ακούω. Και μετά μεγάλωσε και τον βρήκα ν’ ακούει κάτι θορύβους. Τον πήγα πίσω με τις κασέτες του.

Η κόρη του ήταν πιο μελωδική. Μωρό… Έχει πάρει από μένα αυτή. Λίγο την είδα, μετά άρχισε η αρρώστια. Δε θυμάμαι πώς ήταν, μόνο που είχα βάλει Μάλερ κι άκουγε. Είχε ανοίξει τα μάτια της κι άκουγε. Πώς τη λένε; Η εγγονή μου είναι, τη λένε…

Δεν θυμάμαι λεπτομέρειες πια. Σαν ν’ αδειάζει το κεφάλι μου. Όλοι περιμένουν να πεθάνω, γιατροί και νοσοκόμοι. Αν δεν είχα τη μουσική ίσως να το ‘χα κάνει ήδη.

Αλλά θέλω ν’ ακούσω τι θα παίξει μετά.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Η φωτογραφία είναι της Inge Van Heerde

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Γελωτοποιός  

http://ameiniasopallineus.blogspot.gr/

ΣΤΑ ΜΙΚΡΆ ΤΗΣ ΚΆΘΕ ΜΈΡΑΣ | ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΊΝΟΝΤΑΣ

ΣΤΑ ΜΙΚΡΆ ΤΗΣ ΚΆΘΕ ΜΈΡΑΣ | ΠΕΡΙΔΙΑΒΑΊΝΟΝΤΑΣ



Στα μικρά της κάθε μέρας πάντα μα πάντα συμβαίνει κάτι μεγάλο..
Δείτε κάτι, κράτησε τόσο λίγο στον χρόνο μιας μέρας και έδωσε τόσα πολλά, έδωσε κάτι το πολύ μεγάλο
γλάροι
Ο γονιός πέταξε στον ουρανό, βούτηξε μες στην παγωμένη θάλασσα και πήρε το ψάρι.
Κι ύστερα με αυτό τάϊσε το μωρό του που περίμενε πεινασμένο στην  χιονισμένη του φωλιά..
Κι αμέσως μετά, το μωρό του, κάνοντας τα πρώτα του βήματα, τον πλησίασε και δείτε τι έκανε ..
Thomas Chadwick
Αγάπη και ευγνωμοσύνη
Μέγιστα τα αγαθά!
Της προσφοράς και της ανταπόδοσης
                “..οὐ παρὰ πολλοῖς ἡ χάρις τίκτει χάριν” έλεγε ο Απολλώνιος ο Τυανεύς  (Apollonius of Tyana)
Ναι, όπως τα έλεγε και είναι, μεταξύ των ανθρώπων, κυρίως.
Τα αγαθά, όμως, αυτά υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν. ‘Οσο υπάρχει η ζωή μέσα μας και γύρω μας.
Γιατί έτσι γεννήθηκε, έτσι προχωράει ο κόσμος μας
                Είναι που η Χάρις της Αγάπης ανθίζει παντού, πάνω από τους πάγους κι απ’ τους ουρανούς, κάτω από τις θάλασσες και πάνω στις στεριές και από κάτω τους.  Η Αγάπη είναι παντού.
Η Χάρις της μας περιβάλλει
Αρκεί να στραφούμε προς αυτήν και να νοιώσουμε ευγνωμοσύνη και μοναχά για το ότι υπάρχει.
Δοτή είναι.
Και ας την ανταποδώσουμε. Χρέος μας
Αρκεί να στραφούμε προς αυτήν. Θα την δούμε, θα  την αναγνωρίσουμε. ΄Εχει φως!
1. blu
Σημείωση: Η Υπέροχη φωτογραφία είναι του Αμερικανού Thomas Chadwick, βραβευμένη από το Ινστιτούτο ΣμιθσόνιανSmithsonian Institution, : https://www.si.edu/,

Καίτη Γκρέυ: Πέθανε σε ηλικία 101 ετών η σπουδαία τραγουδίστρια

  Καίτη Γκρέυ: Πέθανε σε ηλικία 101 ετών η σπουδαία τραγουδίστρια NDP Εδινε μάχη με διάφορα προβλήματα υγείας τους τελευταίους μήνες Έφυγε ...