Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 15 Οκτωβρίου 2017

ΤΟ ΣΟΥΦΛΕ ΤΗΣ ΤΕΜΠΕΛΑΣ

Το σουφλέ της τεμπέλας

Μετά την «επαναστατική» συνταγή για κοτόπουλο, η τεμπέλα ξαναχτυπά με –light– σουφλέ ζυμαρικών, άρα κάτι που δεν είναι σουφλέ!
Αρχικά, ας βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους (ούτως ή άλλως η συνταγή είναι μια σταλιά, ο αριθμός των φωτογραφιών αντιστρόφως ανάλογος της πολυπλοκότητάς της και η παρασκευή του συγκεκριμένου φαγητού απαιτεί λιγότερο χρόνο από μια ομελέτα. Περίπου. Για τη γράφουσα, τουλάχιστον, η οποία παίζει να είναι ο μοναδικός άνθρωπος στην υφήλιο που έχει καταπιαστεί με ομελέτα και το τελικό αποτέλεσμα θυμίζει σκυλοτροφή. Αν, λοιπόν, ποτέ σου δώσω συνταγή για ομελέτα, να ξέρεις ότι θα ‘χει επιτευχθεί το θαύμα κι ίσως για μία και μοναδική φορά!)

Τα πράγματα στη θέση τους

1 Soufflé στη… μητρική του γλώσσα, σημαίνει «φυσητό» και κατ’ επέκτασιν, κάτι φουσκωμένο. (Μην πάει το μυαλό σου σε υπουργικές γαστέρες γιατί και το κόνσεπτ χαλάς και τη διάθεσή σου για φαγητό θα χάσεις).
Όλοι ξέρουμε (ακόμη κι η τεμπέλα γράφουσα) ότι εκτός από το «αλεύρι που φουσκώνει μόνο του» –και το οποίο δεν λέγεται σουφλέ!– ο λόγος που φουσκώνει ένα φαγητό ή γλυκό, είναι η προσθήκη αυγών.
Είναι η μαρέγκα (τα χτυπημένα ασπράδια των αυγών) και η ανάμειξή της με την κρέμα (μπεσαμέλ) που, στη σωστή θερμοκρασία ψησίματος, δίνει το αέρινο αποτέλεσμα του –γνήσιου– σουφλέ.
Συμπέρασμα: Σουφλέ χωρίς αυγά = σπανακόρυζο χωρίς σπανάκι, λιμοντσέλο χωρίς λεμόνι, τρένο δίχως ράγες και, κατ’ επέκτασιν, δεν είναι σουφλέ!
2 Αυτό που έφτιαξα, λοιπόν, και σου παρουσιάζω είναι μια παραλλαγή ογκρατέν (ή, επί το γαλλικότερον, au gratin, δηλαδή φαγητό μαγειρεμένο σε υψηλή θερμοκρασία, στο φούρνο,  ώστε η επιφάνειά του να ροδίσει και να δημιουργηθεί μια εύγευστη κρούστα, κάτι που επιτυγχάνεται με μια «τελική στρώση» υλικών (συνήθως τυρί ή/και κρέμα).
3 Είπα και ελάλησα και αμαρτίαν ουκ έχω!
4 Ένα άλλο πράγμα που πρέπει να μπει στη θέση του, είναι ότι ουδόλως είχα την πρόθεση να σου πλασάρω για σουφλέ κάτι που δεν είναι, έλα όμως που αυτό έχει καθιερωθεί να λέγεται σουφλέ ζυμαρικών! (Η μαμά μου, πάντως, το ‘λεγε ογκρατέν. «Τα παλιά τα χρόνια», κατά το παιδί μου, χάριν του οποίου και το εν λόγω φαγητό).
Τώρα που διευθετήσαμε και τις τελευταίες λεπτομέρεις, πάμε ν’ αρχίσουμε.

Υλικά

Η ορίτζιναλ εκδοχή της συνταγής είναι θερμιδική βόμβα. Όχι ότι η light είναι «αφρός» και έλα–μωρέ–ίσα–για–τη–λιγούρα, αλλά το αντιπαρερχόμεθα και προχωρούμε!
[Κάνε κλικ σε μια από τις εικόνες για να τη δεις σε μεγέθυνση και να διαβάσεις τις λεζάντες].
• 1 σκεύος πυρέξ (μόνο μη με ρωτήσεις μέγεθος, γιατί θα στενοχωρηθούμε! Μεγάλο. Ή, μεγάλο μου φαίνεται εμένα. Ή, όντως είναι μεγάλο και καταλαβαινόμαστε.)
Απαραίτητη διευκρίνιση: και μόνον η επιλογή του σκέυους, φανερώνει ότι το φαγητό δεν είναι σουφλέ, διότι για το σουφλέ προορίζεται το δικό του σκεύος, στρογγυλό, με ψηλά τοιχώματα.
• 1 πακέτο πένες ολικής άλεσης (ή είμεθα healthy food ή δεν είμεθα!)
• 400–500gr από 2–3 είδη μαλακών τυριών, τριμμένα. Χρησιμοποίησα Fina (10% λιπαρά), Milner (17% λιπαρά) και Dirollo Emmental Light (16% λιπαρά)
• 200–250gr άπαχο (όσο γίνεται) ζαμπόν. Για ακόμη πιο ελαφρύ αποτέλεσμα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε γαλοπούλα ή κοτόπουλο, αλλά παραήταν υγιεινό κάτι τέτοιο για το παιδάκι μου –κατηγορία φτερού!– και πάτησε πόδι.
• 250ml κρέμα γάλακτος με χαμηλά λιπαρά. Βρήκαμε ότι η «Όλυμπος» έχει τα λιγότερα (12%) έναντι 15% που έχουν οι περισσότερες light. 12% έχει και η Arla, αλλά εμείς συμπαθούμε τα προϊόντα «Όλυμπος».
[Κάθε συσκευασία είναι 200ml, επομένως έχει στο ψυγείο σου κι άλλη μία, για να συμπληρώσεις.]
• Πιπέρι (αρκετό)
• 1 φλιτζάνι του τσαγιού πιπεριές κόκκινες και πορτοκαλί σε κυβάκια (προαιρετικά). Στο συγκεκριμένο, πιπεριές δεν έβαλα (πάλι πάτησε πόδι το μπαρουτοκαπνισμένο!)
• 1 πρέζα μοσχοκάρυδο (προαιρετικά).
Η πιο «δύσκολη» φάση είναι το κόψιμο του ζαμπόν σε πολύ μικρά κομματάκια και η καλή ανάμειξη με τα τυριά –κι αυτό, επειδή είναι μαλακά και «κολλάνε» ή δημιουργούν μπαλλίτσες! Πέρα απ’ αυτό, στ’ ορκίζομαι, πρόβλημα ουδέν!
Στο μεταξύ, βράζουμε τις πένες σύμφωνα με τις οδηγίες της συσκευασίας τους. Τα ζυμαρικά ολικής άλεσης είναι λίγο περίεργα: π.χ., το σπαγγέτι, αν βράσει λίγο περισσότερο από al dente… κόβεται! Οι πένες, πάλι, αποδεικνύονται μάλλον «σκληρά καρύδια»!
Σουρώνουμε και τις απλώνουμε ομοιόμορφα στο πυρέξ. Εν συνεχεία, ρίχνουμε τα υλικά που έχουμε ήδη αναμείξει σε μεγάλο μπολ (έχουμε, όμως, κρατήσει αρκετό τριμμένο τυρί στην άκρη, για την επικάλυψη).
Ανακατεύουμε καλά πένες και υλικά (βλ. φωτο) και εν συνεχεία περιχύνουμε την κρέμα γάλακτος, παντού. Ανακατεύουμε ξανά.
[Κάνε κλικ για να δεις τις εικόνες σε μεγέθυνση].
Λεζάντες δεν υπάρχουν στις παραπάνω φωτο, διότι δεν υπάρχει λόγος: είναι ό,τι βλέπεις! Τα διάφορα στάδια της ανάμειξης των υλικών, που απαθανάτιζα με σπουδή, για να επιλέξω τα αντιπροσωπευτικότερα. Τελικά, μου άρεσαν όλα και τα κότσαρα, για να το εικαστικό του θέματος!
Κάπου εδώ να σου πω ότι ο Sous Chef ήταν… χτενισμένος και δεν ανακατεύτηκε με την κουζίνα!
sous_chef_Esep2017
Στο θέμα μας!
Έχουμε προθερμάνει το φούρνο στους 180°−200° C (ανάλογα με το φούρνο, με το αν είναι συμβατικός ή με αέρα).
Αφού καλύψουμε με το τριμμένο τυρί που κρατήσαμε, βάζουμε το πυρέξ στο φούρνο και το αφήνουμε για 15’–20’ [ανάλογα, πάντα, με το φούρνο].
[Πάνω στο 5λεπτο αρχίζουν και σκάνε μυρωδιές!]
[Κάνε κλικ για να δεις τις εικόνες σε μεγέθυνση].
Οι φωτογραφίες από το φούρνισμα δεν μπορούν να χαρακτηριστούν επιτυχημένες, ειδικά αν σκεφτείς ότι η μόνη αξιοπρεπής ήτο αυτή που παραθέτω στην παραπάνω τριάδα, διά το θεαθήναι.
Τέλος πάντων, αυτό μάς προκύπτει στο τέλος, κι επειδή πεινούσαμε, δεν κατόρθωσα, δεν πρόκαμα να κόψω ένα ευπρεπές κομμάτι για να στο φωτογραφίσω στολισμένο και χαριτωμένο!
Εσύ, εάν το φτιάξεις, μην το κόψεις αμέσως –θα διαλυθεί!
Good luck!

Απορίες και διλήμματα[αρχ. ᾠόν ‘αυγό’ πληθ. τά ᾠά > *ταωγά με ανάπτ. μεσοφ. [γ] για αποφυγή της χασμ. > * [tawγa] (τροπή του [o] σε ημίφ. για αποφυγή της χασμ.) > μσν. ταυγά (τροπή του ημιφ. σε [v] πριν από ηχηρό σύμφ.), ανασυλλ. [t-avγa] και νέος εν. το αυγό· αυγούλ(ι < αυγ(ό) -ούλι) -άκι· αυγούλ(ι) -άρα]Από την Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα
Η ορθογραφία λέξεων όπως, για παράδειγμα, αβγά [με β] ή αφτιά [με φ] αποτέλεσε «μείζον θέμα» και πεδίο συγκρούσεων μεταξύ γλωσσολόγων.
Ο Μανόλης Τριανταφυλλίδης αναφέρει ότι «η –περιορισμένη στο δημοτικό– γλωσσοεκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 1917 κινδύνεψε να ακυρωθεί εξαιτίας τους».[*] Εντούτοις, τις γραφές αβγό και αφτί τις πρότεινε –δικαιολογημένα– ως ετυμολογικά ορθές, ο Γεώργιος Χατζιδάκις (1843–1941), εκ των βασικότερων υποστηρικτών της καθαρεύουσας.
[*] Νεοελληνική ορθογραφία [Ιστορία, θεωρία, εφαρμογή ] Γ. Παπαναστασίου • Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη (2008)
Στο «διά ταύτα»: και οι δύο γραφές θεωρούνται σωστές, ορθογραφικά!
https://molyvikaixarti.wordpress.com/

ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ : Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΠΙΜΗΘΕΑ.

                        ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ


Ο μύθος του Προμηθέα και του Επιμηθέα

Ο Πρωταγόρας είναι διάλογος του Πλάτωνα, που γράφτηκε στην πρώτη σωκρατική περίοδο της συγγραφικής του δραστηριότητας και αναφέρεται στους ηθικούς κινδύνους που ελλοχεύουν για όσους νέους υποστούν την παιδαγωγική επίδραση των σοφιστών. Τόπος του διαλόγου είναι το σπίτι του πλουσίου Αθηναίου Καλλία, ο οποίος φιλοξενούσε τον σοφιστή και φιλόσοφο Πρωταγόρα.
…Μιλάει ο Πρωταγόρας…
Ήταν κάποτε μια εποχή, που υπήρχαν θεοί, αλλά δεν υπήρχαν ζώα καμιάς ράτσας πάνω στη γη. Και όταν ήρθε η ώρα που όρισε και γι’ αυτά η μοίρα να ’ρθουν στον κόσμο, τα πλάθουν οι θεοί μέσα στη γη από ένα μείγμα που έκαναν από χώμα και φωτιά και απ’ ό,τι μπορεί να ενωθεί με χώμα και φωτιά.
Λοιπόν, την ώρα που ήταν να τ’ ανεβάσουν στο φως του ήλιου, έδωσαν εντολή στον Προμηθέα και τον Επιμηθέα να τα φροντίσουν και να τους μοιράσουν αξιοσύνες, τέτοιες που να ταιριάζουν στον καθένα τους.
Τότε ο Επιμηθέας ζητά από τον Προμηθέα τη χάρη, μόνος
του να κάμει τη μοιρασιά: «Κάνω εγώ τη μοιρασιά, του είπε, κι εσύ έρχεσαι μετά και κάνεις επιθεώρηση».
Μ’ αυτά τον πείθει, και κάνει αυτός τη μοιρασιά. Αρχίζει λοιπόν αυτός τη μοιρασιά, και σε μερικά έδινε δύναμη, όχι όμως και γρηγοράδα, ενώ τα πιο αδύνατα τα εφοδίαζε με γρηγοράδα· σ’ άλλα έδινε όπλα, για όσα όμως άφηνε χωρίς αρματωσιά σοφιζόταν κάποια άλλη ικανότητα, για να κρατιούνται στη ζωή.
(…)
Που λες, ο Επιμηθέας βέβαια δεν ήταν και πολύ σοφός· έτσι δεν πήρε είδηση πως ξόδεψε όλες τις χάρες στα άλογα ζώα· του έμενε ωστόσο αφρόντιστη ακόμα η ράτσα των ανθρώπων – και δεν ήξερε τι να κάνει.
Την ώρα που εκείνος καθόταν με τα χέρια σταυρωμένα, έρχεται ο Προμηθέας για να επιθεωρήσει τη μοιρασιά. Και βλέπει τα άλλα ζώα εφοδιασμένα με όλα κι όπως τους ταίριαζε, τον άνθρωπο όμως γυμνό και ξυπόλυτο, δίχως σκεπάσματα και αρματωσιά· είχε φτάσει κιόλας η μέρα που όρισε η μοίρα να βγει κι ο άνθρωπος από τη γη στο φως του ήλιου.
Τότε, καθώς έζωνε τον Προμηθέα η δυσκολία, ποιον τρόπο να βρει για να κρατηθεί ο άνθρωπος στη ζωή, του ήρθε στον νου να κλέψει του Ηφαίστου και της Αθηνάς την τεχνική γνώση μαζί και τη φωτιά – γιατί δίχως φωτιά η τέχνη αυτή δεν μπορεί να γίνει κτήμα κανενός ούτε να του σταθεί χρήσιμη – και έτσι την κάνει δώρο στον άνθρωπο.
Ο άνθρωπος λοιπόν μ’ αυτόν τον τρόπο πήρε στα χέρια του την τέχνη που τον βοηθά για να ζήσει, αλλά του έλειπε η άλλη τέχνη, η πολιτική· γιατί αυτή βρισκόταν δίπλα στον θρόνο του Δία.
Όμως ο Προμηθέας δεν είχε πια καιρό να μπει στην ακρόπολη του Δία – ας μην ξεχνάμε ότι ο Δίας είχε φοβερούς καστροφύλακες.
Μπήκε όμως κρυφά στο συνεταιρικό εργαστήρι της Αθηνάς και του Ηφαίστου, που μέσα εκεί δούλευαν – με τι μεράκι! – τις τέχνες τους· κλέβει λοιπόν και του Ηφαίστου την τέχνη, που δουλεύει με τη φωτιά, και τις υπόλοιπες τέχνες, που είναι της Αθηνάς, και τις δίνει στον άνθρωπο.
Και έτσι ο άνθρωπος απόχτησε εφόδια για να ζήσει, ο Προμηθέας όμως, όπως λεν, [εξαιτίας του Επιμηθέα] σε λίγο δικάστηκε για κλοπή.
Λοιπόν, μια και ο άνθρωπος πήρε κι αυτός μερίδιο από τον κλήρο των θεών, πρώτα πρώτα αυτός μόνο απ’ όλα τα ζωντανά, σαν συγγενής των θεών βέβαια, πίστεψε σε θεούς και άρχισε να χτίζει βωμούς και αγάλματα των θεών· κατόπι, με την αξιοσύνη του γρήγορα σχημάτισε γλώσσα και λέξεις, συνταιριάζοντας τις συλλαβές, και βρήκε και κατοικίες και ρούχα και υποδήματα και στρώματα και τις τροφές που δίνει η γη.
Μ’ αυτά λοιπόν τα εφόδια οι άνθρωποι τον πρώτο καιρό ζούσαν σκόρπιοι, πολιτείες όμως δεν υπήρχαν.
Έτσι, τους αφάνιζαν τα θηρία, γιατί σ’ όλα τα σημεία ήταν πιο δυνατά απ’ αυτούς· κι η βιοτεχνία τους τους βοηθούσε βέβαια σ’ ό,τι χρειάζονταν για να βρουν την τροφή τους, όμως δεν μπορούσε να τους σώσει στον πόλεμο με τα θηρία· κι αιτία ήταν που δεν κάτεχαν ακόμη την πολιτική τέχνη, που ένα μέρος της είναι η τέχνη του πολέμου· τότε ένιωσαν την ανάγκη να συγκεντρώνονται και να χτίζουν πολιτείες, για να σωθούν.
Όμως όποτε συγκεντρώνονταν, αδικούσε ο ένας τον άλλο, μια και δεν είχαν την πολιτική τέχνη, κι έτσι πάλι σκορπίζονταν και τους έτρωγαν τα θηρία.
Τότε ο Δίας ανησύχησε μήπως χαθεί η ράτσα μας από το πρόσωπο της γης και στέλνει τον Ερμή να φέρει στους ανθρώπους την αιδώ και τη δικαιοσύνη, για να δημιουργηθούν μονιασμένες πολιτείες και δεσμοί που να δένουν με φιλία τους ανθρώπους.
Όμως ρωτά ο Ερμής τον Δία με ποιον τρόπο τέλος πάντων να δώσει στους ανθρώπους την αιδώ και τη δικαιοσύνη:
«Με ποιον τρόπο, όπως έχουν μοιραστεί τα επαγγέλματα, έτσι να τις μοιράσω κι αυτές; Ξέρεις πώς έχουν μοιραστεί εκείνα: ένας γιατρός εξυπηρετεί πολύν κόσμο, το ίδιο και οι άλλοι τεχνίτες. Με τον ίδιο τρόπο να βάλω στους ανθρώπους και τη δικαιοσύνη και την αιδώ, ή να τις μοιράσω σ’ όλους;»
«Σε όλους, είπε ο Δίας, και ο καθένας να έχει το μερίδιό του· γιατί πώς θα σταθούν πολιτείες, αν – όπως έγινε με τα άλλα επαγγέλματα – λίγοι έχουν μερίδιο απ’ αυτές;
Και βάλε έναν νόμο με τη σφραγίδα μου: όποιος είναι ανίκανος να κρατήσει το μερίδιό του στην αιδώ και τη δικαιοσύνη, να τον σκοτώνουν, γιατί είναι πανούκλα της πολιτείας»….
Απόσπασμα από τον Πρωταγόρα του Πλάτωνα, Εισαγωγή – Κείμενο – Μετάφραση – Ερμηνευτικά Σχόλια Ηλίας Σ. Σπυρόπουλος, από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη, 1992   www.egriechen.info
Ήρα και Προμηθέας
Ο μύθος
Ήτανε κάποτε μια εποχή, που υπήρχαν βέβαια οι θεοί, μα τα θνητά γένη δεν υπήρχανε. Όταν όμως ήρθε και γι΄ αυτά ο καιρός που όρισε η μοίρα να γεννηθούνε, οι θεοί τα σχηματίσανε μέσα στη γη από χώμα και φωτιά ανακατωμένα και απ΄ ό,τι άλλο είναι αναμεμιγμένο με φωτιά και χώμα. Όταν λοιπό ήτανε να τα βγάλουνε στο φως, προστάζαν τον Προμηθέα και τον Επιμηθέα να τα προκίσουνε και να μοιράσουνε στο καθένα τις δυνάμεις που του πρέπει. Ο Επιμηθέας όμως παρακαλούσε τον Προμηθέα να τον αφήσει να κάμει αυτός τη μοιρασιά· κι όταν πια εγώ, είπε, έχω κάμει τη μοιρασιά, μπορείς εσύ να την εξετάσεις.
Έτσι τον πείθει και μοιράζει αυτός. Καθώς λοιπόν μοίραζε, έδινε σ΄ άλλα δύναμη χωρίς γρηγοράδα, τα πιο αδύναμα πάλι τα προίκιζε με γρηγοράδα. Και άλλα τα όπλιζε, ενώ για εκείνα, που τους έδινε άοπλη φύση, μηχανεύονταν κάποιον άλλον τρόπο για τη σωτηρία τους. Εκείνα δηλαδή απ΄ αυτά που τα έντυνε με μικρό σχήμα, σ΄αυτά χάριζε φτερά για να φεύγουνε ή υπόγεια κατοικία. Εκείνα όμως τα μεγάλωνε στον όγκο, μ΄αυτόν πάλι τα έσωζε. Και τάλλα έτσι ισοζυγιάζοντας τα μοίραζε.
Αυτά όμως τα μηχανεύονταν, γιατί είχε το νου του μην τυχόν εξολοθρευτεί κανένα γένος. Αφού λοιπόν τους έδωκε τους τρόπους να ξεφεύγουνε το αλληλοφάγωμα, μηχανεύτηκε να βολέψει το καθ΄να και σύμφωνα με τις εποχές του χρόνου, που στέλνει ο Ζευς. Έτσι τα έντυνε με πυκνές τρίχες και στερεά δέρματα, ικανά να τα προστατεύουνε από το χειμώνα και από τις ζέστες.
Και φρόντισε, όταν πηγαίνουν να πλαγιάσουν, τα ίδια πράγματα πάλι να τους είναι κατάλληλο και αυτόφυτο στρώμα για τον καθένα. Και πόδεσε άλλα με νύχια, άλλα με τρίχες και δέρματα στερεά και αμάτωτα. Ύστερα πάλι έβρισκε τροφή χωριστή για το καθένα, γι΄άλλα της γης βότανα, γι΄ άλλα των δένδρων τους καρπούς, γι΄άλλα πάλι τις ρίζες. Και είναι κι άλλα που τους έδωκε για τροφή το φάγωμα άλλων ζώων. Και άλλα τα προίκισε με ολιγογονία, εκείνα πάλιν που εξολοθρεύονται απ΄αυτά με πολυγονία, για να σώζει έτσι το γένος τους.
Επειδή όμως ο Επιμηθεύς δεν ήτανε πολύ φρόνιμος, δίχως να το καταλάβει ξόιδεψε τις δυνάμεις· και είχε ακόμα αφήσει απροίκιστο το γένος των ανθρώπων. Και ήτανε σε απορία, τι να κάμει. Και καθώς ήτανε σε απορία, έρχεται σ΄ αυτόν ο Προμηθεύς για να εξετάσει το μοίρασμα και βλέπει, πως όλα τ΄ άλλα ζώα ήτανε καλοβολεμένα, ο άνθρωπος όμως γυμνός και ανυπόδητος και χωρίς στρώμα και άοπλος. Και έφθασε πια η ημέρα η ορισμένη από τη μοίρα να βγει ο άνθρωπος από τη γη στο φως. Όντας λοιπόν σε αμηχανία ο Προμηθεύς, ποια σωτηρία να βρει για τον άθρωπο, κλέβει από τον Ήφαιστο και την Αθηνά την έντεχνη σοφία μαζί με την φωτιά.
Ο Προμηθέας ήταν μυθική μορφή της αρχαιότητας. Γιος του Τιτάνα Ιαπετού και της Ωκεανίδας Ασίας ή Θέμιδας ή Αίθρας ή Κλυμένης. Αδέλφια του ήταν οι Ιαπετίδες Επιμηθέας, Άτλας και Μενοίτιος. Το όνομά του σημαίνει «συνετός», «προνοητικός». Παράγεται από την πρόθεση «προ» και το ρήμα «μανθάνω», όπου το «α», σε ορισμένες αρχαιοελληνικές διαλέκτους, γίνεται «η».
Ο Επιμηθέας ήταν μυθολογικό πρόσωπο, γιος του Τιτάνα Ιαπετού και της Ωκεανίδας Ασίας ή Θέμιδας ή Αίθρας ή Κλυμένης. Αδέρφια του ήταν οι Ιαπετίδες Προμηθέας, Άτλας και Μενοίτιος. Το όνομά του ταυτίστηκε από την αρχαιότητα, με τον άνθρωπο που δεν προνοεί, τον απερίσκεπτο (επί + μήδομαι = σκέπτομαι μετά)[1], αυτός που βγάζει τα συμπεράσματα, μετά το γεγονός.
https://theancientwebgreece.wordpress.com/

ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΒΟΤΑΝΑ !

Αρχαίοι Έλληνες και βότανα!

Αρχαίοι Έλληνες και βότανα!


Στα Ομηρικά έπη αναφέρονται αρκετά φυτά, όμως με ατελείς περιγραφές επειδή 

πιθανότατα ο Όμηρος ήταν τυφλός. (Σχόλιο “τροφής”: Εντελώς άτοπο το συμπέρασμα, 
διότι αν ίσχυε κάτι τέτοιο, πως έκανε λεπτομερέστατες άλλες περιγραφές;
 Ενδεχομένως να μην τον ενδιέφερε να επεκταθεί για το θέμα ή οτιδήποτε άλλο, 
αλλά η δικαιολογία “ήταν τυφλός”, είναι τουλάχιστον φαιδρή!) 

Τα «ανδροφόνα ή θυμοφθόρα φάρμακα» ήταν δηλητηριώδη βότανα με τα

 οποία επάλειφαν τα βέλη ή δηλητηρίαζαν την τροφή.

Τα «ήπια ή οδυνήφατα φάρμακα» ήταν τα παυσίπονα.

Τα «λυγρά ή κακά φάρμακα» ήταν αυτά, που προκαλούσαν αμνησία.

Πρόκειται για δρόγες με αντιχολινεργική δράση και εντονότατη ψυχοπληγική 

επίδραση
΄Όπως φαίνεται, οι αρχαίοι Έλληνες ήδη από την προκλασσική εποχή γνώριζαν την
 επίδραση επί του ψυχισμού φυτών με αντιχολινεργικά αλκαλοειδή (πχ. τα 
Σολανώδη: Datura stramonium, Atropa belladonna, Hyoscyamus niger), τα οποία 
προκαλούν αμνησία και παραλήρημα.

Στην ραψωδία κ΄ της Οδύσσειας αναφέρεται ότι η Κίρκη χρησιμοποιούσε 
λυγρά φάρμακα, τα οποία έριχνε κρυφά σε ένα χυλώδες ρόφημα «τον 
κυκεώνα» (από Πράμνειο οίνο,κριθάλευρο και τριμμένο τυρί αιγός), στο 
οποίο προσέθετε και μέλι για να εξαλείψει την πικρή γεύση των φυτών και
 το προσέφερε στους συντρόφους του Οδυσσέα.

Το μώλυ (από το ρήμα μωλύω= αφανίζω, αδυνατίζω, παραλύω) ήταν το αντίδοτο 

των λυγρών φαρμάκων (που το έδωσε ο Ερμής στον Οδυσσέα για να αποφύγει την
 επίδρασή τους). Είχε μαύρη ρίζα και γαλακτόχροα άνθη, η δε εξόρυξή του ήταν
 δύσκολη. Πολλές απόψεις έχουν διατυπωθεί σχετικά με την ταυτότητα του φυτού.

Κατά τον Θεόφραστο ένα ανάλογο φυτό με το μώλυ του Ομήρου εφύετο στην 

Κυλλήνη, αλλά η εκρίζωσή του ήταν εύκολη. Σύμφωνα με τον Sprengel, πρόκειται
 για το Allium nigrum (κρόμμυον το μέλαν), όμως αυτό έχει ρόδινα άνθη.
Το μώλυ περιγράφεται και από τον Διοσκουρίδη, ο οποίος το αναφέρει ως

 αλεξιφάρμακον.
Ο Πλίνιος εσφαλμένα θεώρησε το μώλυ ως μανδραγόρα. Κατά τον Matthiolus ήταν

 είδος κρομμύου.
Άλλοι το θεώρησαν είδος σκόροδου (Λιναίος) ή το ταύτισαν με τον μέλανα 

ελλέβορο, ο οποίος έχει μαύρη ρίζα, άσπρα άνθη, εξορύσσεται δύσκολα και φύεται
 στα Ασιατικά παράλια.
Κατά τον καθ. Εμμανουήλ τα μορφολογικά στοιχεία, που περιγράφει ο Όμηρος για
 το μώλυ προσομοιάζουν με αυτά της Frittilaria ή της Tulipa.













Η πιο σωστή άποψη είναι να αναζητηθεί η ταυτότητα του φυτού σε κάποιο 
αντιχολινεργικό αντίδοτο, οπότε πρέπει να περιέχει αντιχολινεστεράση (πχ. 
γαλανθαμίνη, που θεραπεύει την αντιχολινεργική δηλητηρίαση από τα αλκαλοειδή
 του τροπανίου και υπάρχει σε υψηλά ποσοστά στο Galanthus nivalis).

Ένα άλλο φυτό, που αναφέρεται στην δ΄ ραψωδία της Οδύσσειας είναι το 
νηπενθές, το οποίο αφενός είχε έντονη φαρμακοδυναμική δράση σε 
συνέργεια με το κρασί και αφετέρου ήταν κατευναστικόν και παυσίλυπον.

Περιγράφεται ως φάρμακο, που καταργούσε την συνειδησιακή επαφή προς τα 

εξωτερικά ερεθίσματα, καθώς και την μνημονική ανάπλαση των γεγονότων, δεν 
προκαλούσε όμως σύγχυση και ελάττωση της αντιλήψεως των ερεθισμάτων.
Επομένως, είχε καταπραϋντική επίδραση επί ορισμένων σχηματισμών του 

ρινεγκεφαλικού συστήματος, συντελώντας στη μείωση των κατεχολαμινών και της
 ακετυλοχολίνης και στην αύξηση της σεροτονίνης, προκαλώντας αμνησία.
Η ταυτότητα του φυτού, όπως και για το μώλυ, μέχρι σήμερα δεν είναι σαφώς

 γνωστή.



Ο Θεόφραστος ταυτίζει το νηπενθές του Ομήρου με το χαιρώνειον.
Κατά τον Πλίνιο ήταν το ελένιο (Inula helenium L.).
O Πλούταρχος και ο Γαληνός το ταυτίζουν με το βούγλωσσο (Anchusa italica
 Retz.).
Ορισμένοι το ταύτισαν με τον μανδραγόρα, άλλοι με την ινδική κάνναβι και τέλος 
με το όπιο.

Επίσης, στον Όμηρο αναφέρεται ένα είδος γάζας η ονομαζόμενη σφενδόνη

 από καλοστριμμένο μαλλί προβάτου, με την οποία περιέδεναν τα τραύματα.
 (Σχόλιο “τροφής”: Μέχρι πριν λίγα χρόνια η γιαγιά χρησιμοποιούσε ακατέργαστο 
μαλλί προβάτου με μία συνταγή – γιατροσόφι, για να μας δένει κατάγματα, 
διαστρέμματα, νευροκαβαλικεύματα!!! Και υπόψιν, ούτε ένα από αυτά τα χτυπήματα,
 δεν μας ενοχλεί με τις αλλαγές του καιρού, που συμβαίνει στις περιπτώσεις που 
βάζουμε γύψο…)
Η σφενδόνη-επίδεσμος αναφέρεται αργότερα και από τον Ιπποκράτη και από τον 
Γαληνό.
Προς το τέλος της προϊπποκρατικής περιόδου, η θεραπευτική έπαυσε να έχει 

ερμητικό χαρακτήρα και να ασκείται μόνο από τους ιερείς, αλλά και οι φιλόσοφοι 
ασχολήθηκαν με την θεραπευτική, οι οποίοι όμως περιέπιπταν σε διάφορες άσκοπες
 θεωρίες.

Έτσι εμφανίσθηκαν οι φιλόσοφοι-ιατροί.
Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο υπήρχαν ιατρικές Σχολές και πριν από την ιπποκρατική 

περίοδο (Κυρήνης, Ρόδου, Κρότωνα, Κνίδου κ.ά), όπου οι Ασκληπιάδες δίδασκαν 
μυστικώς στους απογόνους τους την ιατρική, αλλά σταδιακά την μάθαιναν και ξένοι.

Η θεραπευτική διδάσκετο, επίσης, από τους περιοδευτές, που ήταν 
πλανώδιοι θεραπευτές και από τους ιατροσοφιστές, που δεν ήταν ιατροί, 
αλλά σοφιστές και εκμεταλλευόταν την αμάθεια και την ευπιστία.

Ακόμη υπήρχαν οι στρατιωτικοί ιατροί, οι αλειπτές ή μειγματοπώλες, που 
εμπορεύοντο φάρμακα, δηλητήρια, καλλυντικά κλπ., οι φαρμακείς ή φαρμακίδες, 
γυναίκες, που ασχολούντο με τη συλλογή βοτάνων, οι μυροπώλες, που πωλούσαν 
μύρα, αλοιφές, θυμιάματα κλπ και οι μαιές, γυναίκες καταγόμενες συνήθως από τη
 Φρυγία και την Θεσσαλία, που εκτός των άλλων ασχολούντο με τα εκτρωτικά 
φάρμακα.



















Ο Ιπποκράτης (460 π.κ.χ. – 377 ή 356 π.κ.χ.) έζησε την περίοδο, που 
μεσουράνησε ο ελληνικός πολιτισμός και χάρις στο έργο του η θεραπευτική 
απέκτησε δική της υπόσταση ως ανεξάρτητη επιστήμη.
Η παρατηρητικότητά του και η κρίση του τον ανέδειξαν στον σπουδαιότερο ιατρό 

της αρχαιότητας.
Με τον όρο Ιπποκρατική Ιατρική δηλώνεται όχι μόνο η ιατρική του Ιπποκράτη, 

αλλά και των μαθητών και των οπαδών του, που εργάστηκαν εμπνευσμένοι από 
το παράδειγμα και την διδασκαλία του.
Απομάκρυνε την θεραπευτική από την μαγεία και την δεισιδαιμονία και την στήριξε

 στην άμεση παρατήρηση και το πείραμα.
Στο έργο του Ιπποκράτη αριθμούνται 336 δρόγες χωρίς περιγραφή, πιθανόν διότι 

τα θεωρούσε γνωστά από τους ριζοτόμους.

Πίν. 1. Φαρμακολογική κατάταξη των δρογών στο έργο του Ιπποκράτη


Ιατρικά καθαρτικά:
 μέλας ελλέβορος (Helleborus officinalis), λευκός ελλέβορος 

(Veratrum album), ευφόρβιες: τιθύμαλλος (Euphorbia characias L.), ιπποφαές 
(E. spinosa L.), πέπλος (E. peplus L.), κυπαρυσσία (E. cyparissias L.),
 σίλφιο (Ferula assa- foetida L.), κνέστρον (Daphne gnidium), κνέωρον, 
κνίκος (Carthamus tinctorius L.), κολοκυνθίς αγρία (Citrullis colocynthis L.) κλπ.

Διαιτητικά καθαρτικά: Λινόζωστις (Merculialis annua L.), 
κράμβη (Brassica oleracea L.), σκόροδο, πράσο, κρόμμυο, σέλινο, 
γλήχων (Mentha pulegium), ορίγανον, καλαμίνθη, θύμβρα, θύμος, 
εύζωμον (Eruca sativa L.), σκολοπένδριον (Asplenium ceterach L.) κλπ

Ανθελμινθικά: Άγνος (Vitex agnus-castus L.), κεδρέλαιο, κρόμμυα κλπ
Εμετικά: σκαμμωνία (Convolvulus scammonia L.),

 θαψία (Thapsia garganica L-Umbelli-ferae), ύσσωπος, σκόροδον κλπ

Σε διαρκείς εμέτους: βασιλικός

Σε αιματεμέσεις: τορδύλιο, σήσαμον
Αποχρεμπτικά: διάφορα χειλανθή, λιβανωτός, σμύρνα (Balsamodendron myrrha Nees), 

χαλβάνη (Ferula galbaniflua Boiss. et Buhse), βήχιον (Tussilago farfara L.), 
τρίφυλλον (Psorea bituminosa L.) κλπ
Γαργαρίσματα, εισπνοές: ορίγανον, θύμβρα, πήγανον, άνισον, μύρρα, 

ρους (Rhus coriaria L.-Anacardiaceae)
Διουρητικά: σκόροδον, κρόμμυον, πράσον, πετροσέλινο, 

κρίθμον (Crithmum maritimum L.-Umbelliferae), 
βούπρηστις (ζωική δρόγη, πιθανόν ανάλογη των κανθαρίδων) κλπ

Εφιδρωτικά: τρίφυλλον, χυμός σιλφίου
Στυπτικά εντερικού σωλήνος: μήκων, σίδια (=ο φλοιός από τα ρόδια), μέσπιλα,

 κυδώνια, λίνον, ερυδρόδανον (Gallium aparine L. ή Rubia tinctoria L. ή R. lucida L.), 
κορίαννον
Πταρμικά: ελλέβορος, βέρατρον, σίλφιον, πέπερι, κρόμμυα, σκίλλα κλπ
Καυστικά: ελλέβορος, ελατήριο (Ecbalium elaterium L.), χυμός συκής, ευάνθεμον

 (Matricaria chamomilla L.), χαμαιλέων μέλας (Carthamus corymbosus L.?)

Δερματικά: γλίσχρασμα κριθής, ρίζα και σπέρματα κράμβης, χυμός σεύτλου, ρίζα

 ελατηρίου, λάπαθο άγριο, αλκυόνειο (Alcyoneum cortoneum Pall. ή A. papilosum 
Pall. ή A. palmatum Pall.)
Ψηκτικά: σεύτλον, σέλινο, βάτος (Rubus sp.), ράμνος (Rhamnus oleoides L.) κλπ.

Τριχαυξητικά: κύμινο, ομφάκιο (χυμός από άωρα σταφύλια)
Τραυματικά: κόμμι, κηρόπισσος, ρητίνη, λιβανωτός, μύρρα, 

ρητίνη τερμινθίνη (Pistacia terebinthus L.), μαστίχα κλπ.


Στυπτικά: κηκίδες (οι καρποί της βελανιδιάς), μυρίκη (Τamarix africana Desf.), 
κέδρος (Juniperus oxycedrus L.), πίτυς (πεύκο, Pinus pinea), νάρθηξ (Ferula glauca L.), 
πολύκνημον (Mentha vulgaris L. ή Prunella vulgaris L ή Melissa sp.)
Οφθαλμικάμύρρα, κρόκος, έβενος, όπιο, ανεμώνη, αίγειρος (Populus nigra L.). 

Ως έκδοχον χρησιμοποιείτο το νέτωπον (πικραμυγδαλέλαιο)


Επί μητρικών νόσων: μελάνθιο (Nigella sativa L.- Ranunculaceae), 
ψευδομελάνθιο (τα εργότια της ερυσιβώδους όλυρας)


Επί γυναικολογικών νόσων: μάραθο, κύμινο, άνισο, γλήχων, μύρρα, κρόκος, 
ακτή (Sambucus nigra L.), μίνθη, πετροσέλινο, ελελίφασκος, χαμαίμηλο, 
κιννάμωμο, κασσία (Canella alba Murr.?), κορίαννον κλπ

Τα ιπποκρατικά φάρμακα παρουσιάζουν ασάφεια, διότι μόνο το όνομά τους 

αναφέρεται, ουσιαστικά η Φαρμακογνωσία αρχίζει με τον Θεόφραστο και τον 
Διοσκουρίδη.

Ο Θεόφραστος (372-287 π.κ.χ.) γεννήθηκε στην Ερεσσό της Λέσβου.
Υπήρξε μαθητής του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη, τον οποίο και διαδέχθηκε στην 

Περιπατητική Σχολή.

Φαρμακογνωστικά έργα του είναι:
“Περί φυτών Ιστορία”: 9 βιβλία, όπου αναφέρονται ονομαστικά τα φυτά, η 

γένεσή τους, η ανάπτυξη, ο πολ/σμός, η μορφολογία, η γεωγραφική προέλευσή 
τους και τέλος η ιαματική τους δύναμη. Το ένατο βιβλίο είναι κυρίως 
φαρμακολογικό.
“Περί φυτών αιτίαι”: 6 βιβλία. Είναι συνέχεια του προηγούμενου και ερμηνεύει

 βάσει των αριστοτελικών δογμάτων την γένεση, τον πολ/σμό και τις θεραπευτικές
 ιδιότητες των φυτών.

Περιγράφεται η χλωρίδα πολλών περιοχών της Ελλάδας (Όλυμπος, Μακεδονία,

 Στρυμώνας, Ροδόππη, Κωπαΐδα, Αρκαδία) και της Κυρηναϊκής (αναφορές στα 
Palmaceae της Λιβύης).

Δεν γνωρίζουμε αν όλες οι βοτανικές περιγραφές είναι δικές του ή και των βοηθών

 του, αλλά λόγω της αξιοθαύμαστης ακρίβειας συμπεραίνεται ότι οι περισσότερες 
στηρίζονται στις προσωπικές του παρατηρήσεις.

Κατά την ελληνιστική περίοδο, το κέντρο του πολιτισμού από την Αθήνα

 μεταφέρεται στην Αλεξάνδρεια, όπου ιδρύθηκε το ονομαζόμενο “Μουσείο”, που 
ήταν το πρώτο Πανεπιστήμιο, με κυριώτερη Σχολή την Ιατρική.

Χωρίς ακόμη να διαχωριστεί η Φαρμακευτική από την Ιατρική, εντούτοις γινόταν

 διάκριση σε τρεις κλάδους: Χειρουργική, Διαιτητική (που ασχολείτο με την
 παθολογία) και Φαρμακευτική.

Δύο σημαντικές Σχολές ιδρύθηκαν: η Εμπειρική από τον Ηρόφιλο (3ος π.κ.χ. αιών)

 καιη Δογματική από τον Ερασίστρατο (3ος π.κ.χ. αιών).

Οι οπαδοί της Εμπειρικής Σχολής δεν αναζητούσαν τα αίτια της νόσου, συσχέτιζαν 

απλώς τα περιστατικά και χρησιμοποιούσαν όμοια φάρμακα με αυτά παρεμφερών 
περιπτώσεων.
Τελικώς κατέληγαν στην πολυφαρμακία.



Πηγή: https://greek1.blogspot.com/2014/09/blog-post_716.html#ixzz4vbOL1Grw 
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη 
Under Creative Commons License: Attribution 
Follow us: @1_Greek on Twitter | 1greek on Facebook

ΙΠΠΟΚΡΑΤΗΣ : ΚΑΘΕ ΝΟΣΟΣ ΞΕΚΙΝΑ ΠΡΩΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΚΑΤΑΛΗΓΕΙ ΣΤΟ ΣΩΜΑ

Ιπποκράτης: Κάθε νόσος ξεκινά πρώτα από την ψυχή και μετά καταλήγει στο σώμα

Ιπποκράτης: Κάθε νόσος ξεκινά πρώτα από την ψυχή και μετά καταλήγει στο σώμα

Είναι τραγικό σήμερα να μην γνωρίζουμε καν την τεράστια δύναμη της ψυχικής 
μας κατάστασης αλλά και των σκέψεων που προέρχονται από αυτήν, και πως 
ακριβώς λειτουργεί όλο αυτό και επηρεάζει το σώμα μας.
Μόνο τα τελευταία χρόνια η σύγχρονη ιατρική άρχισε να μελετά και να αποδέχεται την 
επίδραση των σκέψεων στην υγεία μας.

Έχει αποδειχθεί πλέον ότι ανάλογα με τον τύπο των σκέψεων μας ο εγκέφαλος μας κάνει και
 ανάλογες συνάψεις, στέλνοντας τα ανάλογα μηνύματα-εντολές στα κύτταρα μας.
Για παράδειγμα σε έναν άνθρωπο που είναι μόνιμα δυστυχισμένος ή καταθλιπτικός το σώμα 
του βρίσκεται σε συνεχή άμυνα με αποτέλεσμα να επιτίθεται στα ίδια του τα κύτταρα. Τα 
λεγόμενα αυτοάνοσα νοσήματα είναι δημιουργίες του ίδιου του σώματος που προσπαθεί να 
καταπολεμήσει την δυστυχία του εαυτού του.

Μη γνωρίζοντας μέχρι σήμερα το γιατί γίνεται αυτό, το είχαν αποδώσει σε κληρονομικούς 
παράγοντες ή σε άγχος. Που βέβαια αυτό που “κληρονομείται” από τον ασθενή γονέα είναι το
 ψυχικό του πρόβλημα πού πολύ εύκολα μπορεί να “εναποθέσει” στο παιδί του.

Τα παιδιά είναι πάντα ο εύκολος στόχος για έναν προβληματικό γονέα. Γιατί είναι πάντα 
ανοιχτά σε εκείνον και του έχουν απόλυτη εμπιστοσύνη, με αποτέλεσμα εκείνος να ξεφορτώνει
 πάνω τους όλα του τα ψυχολογικά προβλήματα, τις ανασφάλειες και την δυστυχία του, με απο
τέλεσμα τα παιδιά να αναπτύσσουν ακριβώς το ίδιο μοτίβο. Και αυτό το ονομάζουμε 
κληρονομικότητα……

Ο άλλος μεγάλος “ένοχος” το άγχος, μας επηρεάζει αρνητικά προκαλώντας υπερβολική 
έκκριση κορτιζόλης στον εγκέφαλο με αποτέλεσμα να έχουμε μόνιμο αίσθημα της ανασφάλειας,
 και την πεποίθηση οτι τίποτα δεν θα πάει καλά.

Και φυσικά, δεν πάει εφόσον οι ίδιοι βάζουμε σε άμεση εφαρμογή το καταστροφικό, απόλυτα 
δικό μας δημιούργημα, που ονομάσαμε “ο νόμος του Μέρφυ”.

Για να εκδηλωθεί όμως ένα νόσημα αυτοάνοσο ή μη, χρειάζεται ένα ισχυρό 
υπόβαθρο.
Συνήθως οι άνθρωποι που εκδηλώνουν χρόνια νοσήματα φέρουν πολύ ισχυρά ψυχικά τραύματα
 που πολλές φορές (αλλά όχι πάντα) δεν τα θυμούνται καν.

Υπάρχουν μέσα στον υποσυνείδητο νου ενώ ο συνειδητός έχει μπλοκάρει την
 συγκεκριμένη μνήμη.
Επίσης αιτία εκδήλωσης της νόσου μπορεί να είναι ένα πολύ ισχυρό συναισθηματικό σοκ, ή ένα
 έντονα αρνητικό συναίσθημα και σ’αυτές τις περιπτώσεις το νόσημα εμφανίζεται άμεσα.

Κάθε αρνητική σκέψη ρίχνει το βιομαγνητικό-ηλεκτρικό φορτίο του κυττάρου κάτω από τα 50 
μιλιβόλτ, με άριστο τα 85 με 100. Αν μείνει έτσι κάποιες μέρες γίνεται νόσος ενώ αν συνεχιστεί 
για μεγάλο χρονικό διάστημα λόγω συνεχόμενων αρνητικών αισθημάτων και αρνητικών
 σκέψεων και διάθεσης, μετατρέπεται σε χρόνιο νόσημα.

Σήμερα υπάρχουν ομάδες σε μεγάλα πανεπιστήμια ανά τον κόσμο που μελετούν όλο αυτό το
 κομμάτι. Και όποιος ανατρέξει σε αξιόπιστα ιατρικά περιοδικά του εξωτερικού βρίσκει
 δημοσιευμένα αποτελέσματα που αποδεικνύουν ακριβώς αυτό. Ότι όλες τις ασθένειες εμείς
 τις δημιουργούμε, γιατί με κάποιο τρόπο χρειάζεται να αποφορτιστούμε από όλον αυτό τον 
αρνητισμό που κουβαλάμε μέσα μας. Οπότε σωματοποιούμε το πρόβλημα και το κάνουμε 
ασθένεια.

Το θετικό και πολύ ελπιδοφόρο είναι οτι αρχίζουν σιγά σιγά να βγαίνουν νέοι γιατροί με 
ανοιχτά μυαλά, (γιατί είναι απαραίτητη προυπόθεση να έχουν ανοιχτά μυαλά για μπορέσουν 
να ξεφύγουν από τον ιατρικό δογματισμό), που αντιμετωπίζουν πλέον τον ασθενή ολιστικά
 συνδυάζοντας την κλασσική ιατρική με της εναλλακτικές θεραπείες.

Σήμερα πάρα πολλά νοσοκομεία της Γερμανίας έχουν επίσημα ηχοθεραπευτές που ασκούν την
 μέθοδο Peter Hess με εξαιρετικά αποτελέσματα σε ανθρώπους με εγκεφαλικά, σκλήρυνση κατά
 πλάκας, μυοσκελετικά προβλήματα, ανθρώπους με εγκεφαλική παράλυση και ένα σωρό άλλα.

Όπως επίσης αρκετά νοσοκομεία επιτρέπουν σε ενεργειακούς ψυχολόγους και θεραπευτές να
 έρχονται και να εφαρμόζουν τις τεχνικές τους σε ασθενείς μέσα στο νοσοκομείο.

Θα τολμήσω να πω οτι είναι στο χέρι μας να μην νοσούμε πιά, αρκεί να δούμε την αλήθεια 
κατάματα δίχως να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλο μας.

Ότι δημιουργούμε μπορούμε και να το αναστείλουμε.
Μπορεί να ακούγεται περίπλοκο αλλά στην πραγματικότητα είναι απλό και μεγαλειώδες. 
Όσοι το έχουν κάνει δεν είναι υπεράνθρωποι, είναι απλοί άνθρωποι που αποφάσισαν 
συνειδητά να μην νιώθουν και να μην είναι πιά άρρωστοι.

Ο κόσμος αρχίζει να αλλάζει, και να κατανοεί ότι για να υπάρξει μια ανθρωπότητα δίχως
 ασθένειες χρειάζεται μια ολιστική προσέγγιση του εκάστοτε προβλήματος και όχι μονομερής
 θεραπεία.

Χρειάζεται όπως ακριβώς είπε ο Ιπποκράτης θεραπεία πρώτα της ψυχής και μετά του 
σώματος.

pronews.gr


Πηγή: https://greek1.blogspot.com/2017/10/blog-post_76.html#ixzz4vbNQxtvH 
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη 
Under Creative Commons License: Attribution 
Follow us: @1_Greek on Twitter | 1greek on Facebook

ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΠΡΑΓΜΑ Η ΖΩΗ

Είναι επικίνδυνο πράγμα η ζωή



Κώστας Καναβούρης

Δεν ήξερα ότι η θάλασσα είναι πιο αρμυρή από τα δάκρια του παιδιού μου. Δεν ήξερα ότι το παιδί μου ήταν πιο βαρύ από τη θάλασσα. Δεν ήξερα ότι η γη είναι πιο σκληρή από τα πόδια μου κι ότι ο ουρανός είναι πιο βαρύς από τα βήματά μου. Δεν ήξερα ότι δεν έχω γεννηθεί και τώρα πρέπει να πεθάνω πολλές φορές. Δεν ήξερα να πνίγομαι. Δεν ήξερα να είμαι αριθμός. Δεν ήξερα να θρηνώ σα να μην έχω υπάρξει ποτέ. Δεν ήξερα ότι ο θάνατος είναι η ζωή μου. Δεν ήξερα ότι υπάρχει θάνατος ακόμα και μέσα στο θάνατο όταν δεν ορίζεις το σώμα σου. Δεν ήξερα ότι πρέπει να φοβάμαι για να ζήσω. Δεν ήξερα ότι πρέπει να κλάψω για να βρω το νερό της ζωής μου. Τίποτα δεν ήξερα. Και ούτε τώρα ξέρω. Δεν ξέρω πως έγινε κι έχασα τη γη και μέσα στη γη βούλιαξε η θάλασσα και μέσα στη θάλασσα βούλιαξαν όλα κι όλοι. Βούλιαξα κι εγώ. Δεν ξέρω. Η γη μου χάθηκε, η ζωή μου χάθηκε, ο θάνατος χάθηκε, όλα χάθηκαν κι εγώ βρίσκομαι εδώ. Πού; Δεν ξέρω και ούτε που ήξερα πώς γίνεται να αναποδογυρίζει το εδώ και να γίνεται διαρκώς ένα απέραντο πουθενά. Δεν ήξερα ότι το εδώ μπορεί να σκοτώσει το παιδί μου. Δεν ήξερα ότι το εκεί είναι ο πιο πέρα θάνατος. Δεν ήξερα ότι ο πόνος είναι πελώριος και σε καταδικάζει σε μια φυλακή με φύλακες άγριους τους νεκρούς σου. Δεν ήξερα ότι οι νεκροί σε σκοτώνουν. Τίποτα δεν ήξερα. Τίποτα δεν ήξερα κρατώντας το πνιγμένο μου παιδί. Τίποτα δεν ήξερα κρατώντας το σκοτωμένο σώμα της γυναίκας μου. Τίποτα δεν ήξερα κοιτάζοντας εκείνα τα λιθάρια που ήτανε το σπίτι μου.

Έφυγα, και δεν ξέρω ποιος είμαι. Και δεν ξέρω αν θέλω να είμαι. Και φοβάμαι διαρκώς πιο πολύ. Γιατί δεν ήξερα ότι υπάρχει τόση ντροπή για να ντραπείς, τόση πείνα για να πεινάσεις, τόση δίψα, τόση τεράστια στιγμή της ερημιάς σου για να κάνεις την φυσική σου ανάγκη και να σκέφτεσαι την πνιγμένη σου γυναίκα, τα πνιγμένα σου παιδιά, τον πνιγμένο σου θάνατο. Δεν ήξερα ότι γίνεται να ζεις και να είσαι νεκρός. Σα να μην κατοίκησες ποτέ και πουθενά. Ούτε στην ίδια τη ζωή σου.

Και είμαι εδώ. Χωρίς να ξέρω. Υπάρχω χωρίς να υπάρχω. Δεν ήξερα ότι γίνεται να υπάρχεις χωρίς να υπάρχεις. Δεν ήξερα ότι πρέπει να καταστραφούν τα σπλάχνα σου για να το μάθεις. Δεν ήξερα ότι η θάλασσα δεν συμπεραίνει αλλά βάζει το μαχαίρι της, βαθύ μαχαίρι, κυρίως στο κορμί που σώθηκε. Δεν ήξερα ότι η θάλασσα ξεβράζει τους πνιγμένους όλο και πιο μέσα στο κορμί σου. Δεν το ήξερα.  

Δεν ήξερα ότι το χέρι μου δεν γίνεται να αγκαλιάσει. Δεν ήξερα ότι το στόμα μου δεν πρέπει να μιλήσει όλα τα λόγια, όλες τις γλώσσες. Δεν ήξερα ότι δεν γίνεται να τραγουδώ. Δεν ήξερα ότι δεν πρέπει να ζω. Κι όμως έζησα. Η ζωή μου πνίγηκε. Το κορμί μου βούλιαξε. Κι όμως ζω. Δηλαδή, μαθαίνω. Αυτό να φοβάστε. Γιατί η ζωή είναι επικίνδυνο πράγμα. Τώρα πια, το ξέρω καλά. 

πηγή:

http://www.artinews.gr/%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CE%B5%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%AF%CE%BD%CE%B4%CF%85%CE%BD%CE%BF-%CF%80%CF%81%CE%AC%CE%B3%CE%BC%CE%B1-%CE%B7-%CE%B6%CF%89%CE%AE.html

Νέος ψευτογιατρός: Πουλάει 120 ευρώ «αντίδοτο» για εμβόλια κορονοϊού - «Έσωσα δύο ετοιμοθάνατους»

  Νέος ψευτογιατρός: Πουλάει 120 ευρώ «αντίδοτο» για εμβόλια κορονοϊού - «Έσωσα δύο ετοιμοθάνατους» (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI) Υποστηρίζε...