Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 2 Ιουνίου 2017

ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ--ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ

Φαντασία και Δημιουργία - Κορνήλιος Καστοριάδης

«Κέντρο της κοινωνίας, όπως και κέντρο της ιστορίας, 
είναι το ριζικό φαντασιακό της ανθρωπότητας 
που αυτοανελίσσεται και αυτοαναπτύσσεται»[1]



Για τον Καστοριάδη, η φαντασία είναι το χαρακτηριστικό το οποίο διαφοροποιεί τον άνθρωπο από τα υπόλοιπα ζώα. Ο άνθρωπος δομεί και δομείται όχι βάσει φυσικών σημασιών, δηλαδή των ενστίκτων (όπως συμβαίνει με τα υπόλοιπα ζώα) αλλά βάσει φαντασιακών σημασιών. Το «περιβάλλον» το οποίο δομεί (και δομείται και ο ίδιος σε αυτό) «λειτουργεί» με τρόπο που ικανοποιεί τις ζωτικές του ανάγκες, οι οποίες δεν είναι μόνο οι ενστικτώδεις ανάγκες (τροφή, αναπαραγωγή, μηχανισμοί άμυνας), αλλά κυρίως φαντασιακές δημιουργίες (έρωτας, δόξα, πλούτος, εξουσία).
Στην φαντασία οφείλεται η δημιουργία του πολιτισμού, όπως είναι η τέχνη, η φιλοσοφία και η επιστήμη, εκφάνσεις της πνευματικής φαντασιακής ιδιότητας του ανθρώπου, αλλά και της κοινωνίας, καθώς μέσω των θεσμών που είναι φαντασιακά αντικείμενα, οι κοινωνίες συντηρούνται και δι’ αυτών πορεύονται και αλλάζουν. Δεν μπορούμε να αφεθούμε πλήρως στην φαντασία μας, καθώς «δεν θα είχαμε επιβιώσει ως είδος»[2]. Με την δημιουργία των κοινωνιών των θεσμών η φαντασία «οριοθετήθηκε», αλλά και καταστάλθηκε.
Η φαντασία, λοιπόν στη σκέψη του Καστοριάδη, συλλαμβάνεται ως μια πρωτογενής δύναμη με κύρια χαρακτηριστικά τον απεριόριστο εγωισμό και τον ναρκισσισμό και έκφανσή της, τη δημιουργία.


Ριζικό και κοινωνικό φαντασιακό


Ο Καστοριάδης συλλαμβάνει την φύση του ανθρώπου με βάση την ικανότητα του να δημιουργεί. Αυτή την ικανότητα του για δημιουργία και αυτοδημιουργία την αναγάγει στην φαντασία και στο φαντασιακό. Δημιουργία νέων μορφών, ανάδυση του καινούριου, μέσω και δια μέσω του ήδη υπάρχοντος. Το ριζικό φαντασιακό ως άτομο είναι ψυχή αλλά και κοινωνία. Υπάρχει μόνο εντός και δια της κοινωνίας, κάνοντας έτσι λόγο μόνο για κοινωνικό άτομο. Έτσι ο Καστοριάδης, εισάγει μια οντολογία του ανθρώπου με βάση την φαντασία και το φαντασιακό, το ριζικό και το κοινωνικό.
Το ριζικό φαντασιακό καθορίζεται από την κοινωνία, καθώς στην κοινωνικό-ιστορική δημιουργία συναντώνται έννοιες όπως θεσμοί, ήθη, έθιμα που δεν είναι δοσμένες από έναν εξωγενή παράγοντα αλλά αποτελούν την κοινωνικό-ιστορική εξέλιξη της ανθρωπότητας. Το άτομο κοινωνικοποιείται στο βαθμό που εσωτερικεύει τους θεσμούς της κοινωνίας, που αποτελεί δομικό της στοιχείο (εκκοινωνισμός της ψυχής). Η φαντασία του καθορίζεται από ένα φαντασιακό, δημιουργία της κοινωνικής θέσμισης, η οποία περιλαμβάνει κοινωνικές φαντασιακές σημασίες που καθορίζουν το φαντασιακό της κοινωνίας, δηλαδή το κοινωνικό φαντασιακό - η θεσμίζουσα κοινωνία. «το ριζικό φαντασιακό είναι ως κοινωνικο-ιστορικό και ως ψυχή/σώμα. Ως κοινωνικό - ιστορικό είναι ανοιχτός ποταμός του ανώνυμου συλλογικού· ως ψυχή/σώμα, είναι ρους παραστασιακός/αισθηματικός/προθεσιακός. Ότι μέσα το κοινωνικό ιστορικό είναι θέση, δημιουργία, οντοπραξία, το καλούμε κοινωνικό φαντασιακό με την πρώτη έννοια του όρου ή θεσμίζουσα κοινωνία. Ότι στην ψυχή/σώμα είναι γι’ αυτή θέση, δημιουργία, οντοπραξία, το καλούμε ριζική φαντασία»[3] .
Στη σκέψη του φιλοσόφου, το μάγμα σημασιών διαμορφώνει την ψύχη/σώμα του ατόμου, «Αυτός ο ιστός είναι αυτό που ονομάζω μάγμα των κοινωνικών φαντασιακών σημασιών, που φέρονται από την, και ενσαρκώνονται στην, θέσμιση της δεδομένης κοινωνίας και που όντως ειπείν της δίνουν ζωή»[4]. Αυτό το οποίο «δίνει» η κοινωνία στα «μέλη» της –θεσμοί, θεός, κράτος, έθνος κτλ- και που διαμορφώνει τον ψυχικό κόσμο του ατόμου, αλλά και το άτομο δύναται να αλλοιώσει το μάγμα των κοινωνικών σημασιών.
Το μάγμα σημασιών[5] δομείται και αναδομείται συνεχώς με διαφορετική ένταση και αυτή η αλλοίωση είναι εξαιρετικά σπάνια. Όπως προαναφέρθηκε, η φαντασία «περιορίζεται» αλλά και «καταπνίγεται» από το μάγμα των κοινωνικών σημασιών. Η αλλοίωση του θα επιτευχθεί με την απελευθέρωση της ριζικής φαντασίας της ψυχής από την επίδραση του μάγματος σημασιών. Αυτή η πράξη αποτελεί μια διαυγασμένη δραστηριότητα, μια αναστοχαστική λειτουργία του ατόμου και της κοινωνίας, εν τέλει και την αυτογνωσία τους.[6]Ο ίδιος ο Καστοριάδης «αναζήτησε» αυτή την αυτογνωσία σε συλλογικές δραστηριότητες που δύνανται να δημιουργήσουν έναν διαφορετικό τύπο κοινωνίας και έναν διαφορετικό τύπο ανθρώπου μια αυτόνομη ψυχική μονάδα εντός και δια μιας αυτόνομης/αυτοθεσμισμένης κοινωνίας. Στη σκέψη του τέτοιες μορφές ατομικής και συλλογικής διαυγασμένης δραστηριότητας είναι η ψυχανάλυση, η δημοκρατία και η φιλοσοφία .

Δημιουργία

Για τον Καστοριάδη η δημιουργία ανάγεται στο Χάος, στην Άβυσσο, το Απύθμενο (το Χάος, η Άβυσσος και το Απύθμενο είναι τα συστατικά του είναι, είναι το είναι ). Τη φιλοσοφική διάσταση του Χάους την συναντά για πρώτη φορά στην «Θεογονία» του Ησίοδου και αργότερα στον «Τιμαίο» του Πλάτωνα[7].
Για τον Καστοριάδη χάος είναι η δημιουργία εκ του μηδενός (ex nihilo) και δεν συμβαίνει εν τω μηδενί (in nihilo) ούτε με το μηδέν (cum nihilo). Το ριζικά καινούργιο, η ανάδυση νέας μορφής συντελείται σε ένα ήδη καθορισμένο περιβάλλον, χρησιμοποιεί στοιχεία που υπάρχουν ήδη αλλά αυτή η νέα μορφή είναι εκ του μηδενός δημιουργία. Ο ίδιος γράφει «Και ονομάζω χάος ή άβυσσο αυτόν τον βασικό προσδιορισμό του είναι, που είναι, από την μια μεριά, το ανεξάντλητο του είναι και, από την άλλη η ικανότητα δημιουργίας »[8].
Το Χάος λοιπόν είναι το είναι αλλά ταυτόχρονα είναι και κόσμος, αλλά «ο κόσμος της ζωής είναι ο κόσμος του νοήματος»[9] και εισερχόμαστε στην εσώτερη «ζωή», στην ψυχή. Το νόημα που δημιουργεί κάθε έμβιο όν είναι λειτουργικό, μια αλληλουχία με λειτουργικό νόημα που τείνει συνεχώς σε έναν σκοπό π.χ. την αυτοσυντήρηση. Στην ψυχή εξακολουθεί να υφίσταται το νόημα αλλά παύει να είναι λειτουργικό, καθώς η διαφορά έγκειται στο ότι στην ζωή αν υπάρχει νόημα υπάρχει και ταύτιση νοήματος σκοπού, ενώ στην ψυχή δεν υφίσταται η ταύτιση αυτή καθώς για την ψυχή νόημα έχει το φαντασιακό, δηλαδή οι κοινωνικές φαντασιακές σημασίες που ενσταλάζονται στην ψυχή του ατόμου, οι οποίες δημιουργούν και δημιουργούνται εντός και δια αυτής. «Η ανθρωπότητα αναδημιουργεί αυτό από το οποίο αναδύεται. Χάος ψυχικό. Απύθμενο της ριζικής φαντασίας της ψυχής. Άβυσσος κοινωνική»[10].
Η δημιουργία, σύμφωνα με τον ίδιο, ανάγεται και στον χρόνο. Στον ποιητικό-φαντασιακό χρόνο όπως τον ονομάζει και όχι στον συνολιστικό-ταυτιστικό χρόνο. Διακρίνει αρχικά δυο είδη πολλαπλότητας που εκδηλώνονται είτε ως διαφορά είτε ως ετερότητα-δημιουργία. [11] Η πολλαπλότητα ως διαφορά, χαρακτηρίζεται από επανάληψη και καθορισμό, αυτό που ο Καστοριάδης ονομάζει συνολιστικό-ταυτιστικό. Ως ετερότητα, η πολλαπλότητα χαρακτηρίζεται από δημιουργία, ανάδυση νέων μορφών - ειδών, ενταγμένη στα πλαίσια αυτού που ονομάζει ποιητικό-φαντασιακό[12].
Κατ’ αυτό τον τρόπο διακρίνει και δύο είδη χρόνου, τον συνολιστικό-ταυτιστικό χρόνο, ο οποίος αποτελεί καθορισμό, και τον ποιητικό-φαντασιακό χρόνο, πηγή της δημιουργίας και καταστροφής. «ο Χρόνος δεν είναι τίποτε – ή είναι δημιουργία»[13]. Κάθε άτομο βιώνει τον χρόνο διαφορετικά, και ποιοτικά και εντατά. Ο χρόνος αποτελεί συστατικό του είναι καθώς τοείναι, σύμφωνα με την καστοριαδική σκέψη, είναι δημιουργία και αλλοίωση. «Ως ανάδυση ετερότητας, το είναι αποτελεί δημιουργία του εαυτού του, και δημιουργία του χρόνου ως ετερότητας και του είναι […] Ο χρόνος είναι το είναι εφόσον αποτελεί ετερότητα, δημιουργία, καταστροφή»[14].
Ο χρόνος αποκτά οντολογικό χαρακτήρα, άρρηκτα συνδεδεμένος με την ριζική φαντασία της ψυχής[15], αλλά και με το θεσμίζον κοινωνικό φαντασιακό. Η σκέψη του Καστοριάδη απλώνεται στο κοινωνικό φαντασιακό, δηλαδή στην σχέση ατόμου χρόνου, αλλά και κοινωνίας χρόνου. Το άτομο κατά την διαδικασία του εκκοινωνισμού, εσωτερικεύει τον θεσμισμένο από την κοινωνία χρόνο[16]. Το άτομο βιώνει τον κοινωνικό (συνολιστικό-ταυτιστικό) χρόνο, αλλά υπάρχει και ο φαντασιακός κοινωνικός χρόνος, «χρόνος της σημασίας»[17], ο οποίος, δημιουργία της κοινωνίας, δημιουργεί και δημιουργείται εντός και δι’ εαυτής. Η δημιουργία του φαντασιακού χρόνου απαιτεί διαύγαση καθ’ αυτήν και δι’ αυτήν, η συγκρότηση του οποίου πραγματοποιείται δια της κοινωνίας (των φαντασιακών κοινωνικών σημασιών-ο χρόνος είναι συνυπόστατος με τις κοινωνικές φαντασιακές σημασίες) αναφερόμενος στο κείμενο του Θουκυδίδη, για την διαφορά βίωσης του χρόνου, των κοινωνιών της αρχαίας Αθήνας και της αρχαίας Σπάρτης[18].
Ο πραγματικός χρόνος είναι πηγή του είναι, είναι πηγή ετερότητας και αλλοίωσης, πηγή του ριζικά νέου μέσα στον παραστασιακό ρου της ψυχής και της κοινωνίας, και μόνο ως τέτοιος πρέπει να λογίζεται, «ως έκρηξη, επιτολή της δημιουργίας»[19].
Ο χρόνος ως διάσταση του ριζικού φαντασιακού, αποτελεί επιτολή νέων μορφών-ειδών, στο ιστορικο-κοινωνικό πλαίσιο, αποτελώντας την ετερότητα και την αλλοιωσή τους «και πρωταρχικά και πυρηνικά-δεν είναι παρά μόνο αυτό»[20].
Η κοινωνία αποτελεί και η ίδια την «θέσμιση» μιας υπόρρητης χρονικότητας «την οποία κάνει να είναι όντας η ίδια, και η οποία, όντας την κάνει να είναι»[21], «απαιτώντας» μια ρητή θέσμιση του χρόνου, μια βαθύτερη σχέση ταυτιστικού και φαντασιακού-σημασιακού χρόνου, η οποία είναι αναπόφευκτη.


[1] Καστοριάδης, Κορνήλιος, Οι ομιλίες στην Ελλάδα, σελ 47
[2] Καστοριάδης, Κορνήλιος, Είμαστε υπεύθυνοι για την ιστορία μας, σελ 65
[3] Καστοριάδης, Κορνήλιος, Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας, σελ 512
[4] Καστοριάδης, Κορνήλιος, Χώροι του ανθρώπου, σελ 117
[5] « Μάγμα είναι αυτό από το οποίο μπορούμε να εξάγουμε (ή: μέσα στο οποίο μπορούμε να κατασκευάσουμε) συνολιστικές οργανώσεις απροσδιόριστου αριθμού, αλλά που δεν μπορεί να ανασυγκροτηθεί (ιδεατά) με συνολιστική (πεπερασμένη ή άπειρη) σύνθεση αυτών των οργανώσεων», Καστοριάδης, Κορνήλιος, Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας, σελ 479
[6] « Μόνο στο μέτρο που η ριζική φαντασία της ψυχής , του συγκεκριμένου ανθρώπινου όντος κατορθώνει να διαπηδήσει ανάμεσα από τα διαδοχικά στρώματα των κοινωνικών θωρακισμών που συνιστούν το άτομο, μόνο σ’ αυτό το μέτρο μπορεί να υπάρχει κατ’ επιστροφή δράση του συγκεκριμένου ανθρώπινου ατόμου πάνω στην κοινωνία. Και φυσικά μια τέτοια δράση είναι σπανιότατη και ούτως ή άλλως ανεπαίσθητη σχεδόν σ’ όλες τις κοινωνίες διότι σχεδόν σε όλες τις κοινωνίες κυριαρχεί η ετερονομία», Καστοριάδης, Κορνήλιος, Οι ομιλίες στην Ελλάδα, σελ 49
[7] Βλ Χώροι του ανθρώπου, σελ 111-112,Η ελληνική ιδιαιτερότητα, σελ 260-262 , Ανθρωπολογία, πολιτική, φιλοσοφία, σελ 109, Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας, σελ 292
[8] Καστοριάδης ,Κορνήλιος, Ανθρωπολογία, πολιτική, φιλοσοφία, σελ 124
[9] Καστοριάδης ,Κορνήλιος, Ανθρωπολογία, πολιτική, φιλοσοφία, σελ 125
[10] Καστοριάδης ,Κορνήλιος, Ανθρωπολογία, πολιτική, φιλοσοφία, σελ 127
[11] Καστοριάδης ,Κορνήλιος, Ο θρυμματισμένος κόσμος, σελ 216
[12] «η μεν συνδέεται πρωτίστως με τον (αφηρημένο) χώρο, ενώ η δε με τον (ποιητικό) χρόνο.» Βανταράκης, Ευάγγελος, Ο δημιουργός χρόνος, Νέα Εστία, τ 1722, σελ 651
[13] Καστοριάδης, Κορνήλιος, Χώροι του ανθρώπου, σελ 111
[14] Καστοριάδης, Κορνήλιος, Ο θρυμματισμένος κόσμος, σελ 241
[15] «Ο χρόνος ανήκει σε κάθε υποκείμενο – ή κάθε όν δι’ εαυτό. Αποτελεί μορφή της αυτό-εκτύλιξης κάθε όντος δι’ εαυτό. Το όν δι’ εαυτό (επί παραδείγματι, κάθε ζωντανό όν) είναι δημιουργία ενός εσωτερικού χώρου, δηλ ενός ίδιου κόσμου, κόσμου οργανωμένου εντός και δι’ ενός ίδιου χρόνου» Καστοριάδης ,Κορνήλιος, Ο θρυμματισμένος κόσμος, σελ 228-229, αλλά πρέπει να επισημανθεί ότι για τον Καστοριάδη, «ο αφηρημένος χώρος είναι το είναι, στο μέτρο που αυτό είναι καθοριστικότητα, ταυτότητα και διαφορά.» Καστοριάδης ,Κορνήλιος, Ο θρυμματισμένος κόσμος, σελ 241.
[16] «Η πραγματική πόλωση είναι μεταξύ ψυχής και κοινωνίας» Καστοριάδης, Κορνήλιος, Ο θρυμματισμένος κόσμος, σελ 229
[17] Καστοριάδης, Κορνήλιος, Ο θρυμματισμένος κόσμος, σελ 230
[18] Καστοριάδης, Κορνήλιος, Ο θρυμματισμένος κόσμος, σελ 231
[19] Καστοριάδης, Κορνήλιος, Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας, σελ 293
[20] Καστοριάδης, Κορνήλιος, Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας, σελ 282

[21] Καστοριάδης, Κορνήλιος, Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας, σελ 299

του Κωστή Τασολάμπρου

ΤΟ ΜΑΝΤΕΙΟ ΤΗΣ ΔΩΔΩΝΗΣ

Το Μαντείο της Δωδώνης

«Ζεύς ην, Ζεύς εστί, Ζεύς έσεται. Ώ, Μεγάλε Ζεύ!».


Σύμφωνα με την παράδοση η Δωδώνη κατοικείται από τους πρώτους Ιεροφάντες του Διός τους Σελλούς, πολύ πιό πριν από τον κατακλυσμό του Δευκαλίωνος και πήρε τ’ όνομά της από την Ωκεανίδα Νύμφη Δωδώνη ή από τον Δώδωνο ποταμό ή απ’ τη λέξη «Δωδώ» που σημαίνει «μπουμπουνητό» ή απ’ το ρήμα δίδωμι, επειδή η πεδιάδα της Δωδώνης ήταν πλούσια και εύφορη. Η πόλη είναι γνωστή από το Μαντείο της, τον χώρο που λατρευόταν η Θεά Γη κι αργότερα καθιερώθηκε η συλλατρεία του Δωδωναίου Διός και της Διώνης.
Όπως λέει ο μύθος δύο τρυγόνια έφυγαν από την Αίγυπτο. Το ένα από αυτά στάθηκε στην έρημο της Λιβύης, όπου χτίστηκε το μαντείο του Άμμωνος Διός, ενώ το άλλο ήρθε και κάθησε στη γέρικη βελανιδιά της Δωδώνης όπου ιδρύθηκε το Μαντείο της Δωδώνης. Εκεί λατρευόταν ο Ζεύς ο Πελασγικός, Δωδωναίος και Νάϊος και η σύζυγός του Διώνη. Οι ιερείς του Μαντείου στην αρχή ήταν μόνον άνδρες κι αργότερα τρεις ηλικιωμένες γυναίκες οι «Πελειάδες» που τραγουδούσαν τον περίφημο ύμνο «ΖΕΥΣ ΗΝ, ΖΕΥΣ ΕΣΤΙ, ΖΕΥΣ ΕΣΕΤΑΙ. Ω, ΜΕΓΑΛΕ ΖΕΥ !». Οι ιερείς του Μαντείου περπατούν ξυπόλυτοι και κοιμούνται κατά γης, για να είναι σε άμεση επαφή με τη Γή και τον Πατέρα των Θεών και ανθρώπων, ώστε να μπορούν να ερμηνεύουν τα θεϊκά σημάδια. Οι χρησμοί του Μαντείου δίδονταν αφού πρώτα οι ιερείς άκουγαν του θρόϊσμα της Ιεράς Φηγού (βελανιδιά), το κελάρυσμα του νερού της ιεράς Ναϊου Πηγής, το κελάϊδισμα των περιστεριών που φώλιαζαν πάνω στην Φηγό, καθώς και τον ήχο των λεβήτων που ήσαν επάνω σε τρίποδες γύρω από το ιερό δένδρο και αργότερα από τον ήχο του Δωδωναίου Χαλκείου ( μεγάλος λέβητας).
Για πολλούς αιώνες, το Ιερό ήταν υπαίθριο και οι Ιεροπραξίες καθώς και οι μαντείες τελούνταν γύρω από τον χώρο της Ιεράς Φηγού. Τα πρώτα αφιερώματα από τη νότιο Ελλάδα εμφανίζονται στα τέλη του 8ου αιώνος. Τον 5ο αιώνα κατασκευάσθηκε η Ιερά Οικία κι ο πρώτος Ναός των Θεών, που αργότερα έγινε μεγαλύτερος, καθώς προσετέθησαν στοές, οικήματα και περίβολος. Τον 3ο αιώνα ιδρύθηκε ένα μεγάλο θέατρο 18.000 θέσεων, όπου κάθε τέσσερα χρόνια τελούνταν τα «Νάϊα» προς τιμήν του Θεού Ναϊου ή Τμαρίου ( από το όρος Τόμαρος ) Διός. Ανεγέρθησαν επίσης το Βουλευτήριο της Ηπειρώτικης Συμμαχίας, το Πρυτανείο, καθώς και Ναοί των Θεών Θέμιδος, Ηρακλέους και Αφροδίτης.
Σύμφωνα με τον μύθο, από την Ιερά Φηγό του Μαντείου της Δωδώνης πήρε η Θεά Αθηνά το κομμάτι ξύλου που έβαλε στην πλώρη της Αργούς και είχε την ικανότητα να προφητεύει το μέλλον. Επίσης, στο Μαντείο της Δωδώνης είχε έλθει ο Οδυσσέας, για να πάρει χρησμό σχετικά με την επιστροφή του στην Ιθάκη καθώς κι ο ήρωας Αινείας από την Τροία, όταν μετά την καταστροφή της, έλαβε χρησμό για το μέρος που θα έκτιζε τη νέα του πόλη (Ρώμη). Στο Μαντείο της Δωδώνης απευθύνονταν κυρίως οι Ηπειρώτες, οι Μακεδόνες, οι Ακαρνάνες, οι Αιτωλοί και κάποιοι από τους υπόλοιπους μη Δωριείς Έλληνες, που θεωρούσαν ότι το Δελφικό Μαντείο μεροληπτούσε υπέρ των Δωριέων.
Το 219, οι Αιτωλοί κατέστρεψαν το Ναό και τα άλλα κτίρια αλλά δεν πείραξαν το Μαντείο. Το Ναό ανοικοδόμησε τον επόμενο χρόνο ο Φίλιππος Ε’ βασιλιάς της Μακεδονίας . Νέα καταστροφή εγνώρισε το Ιερό το έτος 167, από τον Ρωμαίο Αιμίλιο Παύλο, ανοικοδομήθηκε πάλι το έτος 31 από τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Αύγουστο. Το Μαντείο εξακολούθησε να ακμάζει και να εμπνέει τον σεβασμό έως την ύστερη αρχαιότητα. Το έτος 120 μ.Χ, ο αυτοκράτωρας Αδριανός επισκέφθηκε το Μαντείο ως προσκυνητής, το έτος 362 μ.Χ., ο Ιουλιανός είχε ζητήσει την συμβουλή του πριν την εκστρατεία του κατά των Πάρθων.
Μετά την επικράτηση του Χριστιανισμού, τα οικήματα του Μαντείου, τα αγάλματα και ό,τι υπήρχε στην ευρύτερη περιοχή, κατεστράφηκαν ολοσχερώς. Οι μάντεις και οι λοιποί ιερείς του Θεού Διός εκδιώχθηκαν βιαίως από τον Χριστιανό αυτοκράτορα Κωνσταντίνο, ο οποίος βεβήλωσε τον χώρο κατασκευάζοντας μια Χριστιανική εκκλησία και μετέφερε το άγαλμα του Διός σαν τρόπαιο στη Γερουσία της Νέας Ρώμης. Το έτος 391 μ.Χ, επί αυτοκράτορος Θεοδοσίου, κόπηκε από τη ρίζα η πανάρχαια Ιερά Φηγός και κτίσθηκαν στο χώρο του Ιερού δύο Χριστιανικές βασιλικές. Μετά από συνεχόμενους βανδαλισμούς και διώξεις των εκεί Εθνικών, έπαψε να λειτουργεί το Ιερό και ερήμωσε η πόλη της Δωδώνης.
Το Ιερό έμεινε σκεπασμένο από τα χώματα και τη λησμονιά έως τον 19ο αιώνα. Οι πρώτες ανασκαφές από τον Κ. Καραπάνο ( 1875 ), επιβεβαίωσαν τη θέση του Ιερού και απέδωσαν πολυάριθμα ευρήματα.
ΕΛΛΑΣ
https://ellas2.wordpress.com/

Πέμπτη 1 Ιουνίου 2017

ΤΟ ΞΕΚΑΡΔΙΣΤΙΚΟ ΒΙΝΤΕΟ ΜΕ ΤΙΣ ΓΙΑΓΙΑΔΕΣ ΣΤΟ SURVIOR ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ


Ξεκαρδιστικό βίντεο με τις γιαγιάδες στο Survivor της Κρήτης. 

Μην το χάσετε





Η απολαυστική μονομαχία των μπουμπουριστών χοχλιών

Ξεκαρδιστικό βίντεο με τις γιαγιάδες στο Survivor της Κρήτης - Μην το χάσετε
http://www.athensvoice.gr/
Πάνω από τα 2/3 των τηλεθεατών στην Ελλάδα βλέπουν ανελλιπώς Survivor και ήρθε η στιγμή το Survivor να μεταφερθεί στην Κρήτη και να γίνει σίγουρα πιο ξεκαρδιστικό από το κανονικό.
Εδώ δεν έχει Ντάνο και Σπαλιάρα αλλά Ευτέρπη και Γιαννούλα και φυσικά η δοκιμασία δεν έχει μπαλάκια, εμπόδια και τρέξιμο αλλά χοχλιούς μπουμπουριστούς. 
Αξίζει να αναφέρουμε ότι πέρα από την καλή ιδέα, η ομάδα που ανέλαβε την διαφήμιση της ραδιοφωνικής εκπομπής «Καλοκαίρι στο Νότο» έχει φτιάξει ένα βίντεο με εξαιρετική φωτογραφία, σκηνοθεσία και μοντάζ. Επίσης υπέροχες είναι και οι δύο γιαγιάδες. Εντάξει η Γιαννούλα είναι καλύτερη. 

ΤΑ 4 ΝΟΥΜΕΡΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ

Τα τέσσερα νούμερα που πρέπει να γνωρίζετε για την υγεία της καρδιάς



Ο Π.Ο.Υ ( Παγκοσμιος Οργανισμος Υγείας ) εκτιμά ότι τα καρδιαγγειακά νοσήματα ευθύνονται για ποσοστό 31% όλων των θανάτων παγκοσμίως, με το 80% των θανάτων αυτών να αποδίδονται είτε στο έμφραγμα είτε στο εγκεφαλικό.

Βασικό μέρος της πρόληψης των καρδιαγγειακών επιπλοκών είναι η επαρκής γνώση σχετικά με τους βασικούς δείκτες που επηρεάζουν την υγεία της καρδιάς.
Δείτε ποια είναι τα νούμερα που πρέπει να γνωρίζετε και ποιος πρέπει να είναι ο στόχος σας για καθένα από αυτά.
1. Αρτηριακή πίεση: Η αρτηριακή πίεση δεν πρέπει να ξεπερνά τα 120/80 mmHg.
2. Δείκτης μάζας σώματος: Το υπερβολικό βάρος επιβαρύνει την καρδιά και συνδέεται με την υπέρταση και την αυξημένη χοληστερόλη. Ο δείκτης μάζας σώματος δεν πρέπει να ξεπερνά το 25. Δείτε εδώ πώς θα τον υπολογίσετε.
3. Περίμετρος μέσης: Το λίπος στην κοιλιά αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την καρδιοπάθεια ακόμη και για τα άτομα που δεν είναι υπέρβαρα. Έτσι, η περίμετρος της μέσης για τις γυναίκες δεν πρέπει να ξεπερνά τα 89 εκατοστά, ενώ για τους άνδρες τα 101 εκατοστά.
4. «Καλή» χοληστερόλη (HDL): H «καλή» χοληστερόλη βοηθά να «καθαρίσουν» τα αιμοφόρα αγγεία. Η HDL πρέπει να βρίσκεται πάνω από τα 60 mg/dl.
ΠΗΓΗ : "  pentapostagma    " 

ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΕΤΕ ΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΟΥ ΣΑΣ;

Θέλετε να διπλασιάσετε τη ζωή της μπαταρίας του κινητού σας; 


Σβήστε αμέσως αυτή την εφαρμογή




Αν υπάρχει ένα μόνιμο παράπονο των χρηστών των smartphones, αυτό δεν είναι άλλο από τη διάρκεια της μπαταρίας. Μπορεί πλέον να κουβαλάμε υπολογιστές μέσα στις τσέπες μας, ωστόσο, ζούμε συνεχώς με το άγχος πότε η μπαταρία τους θα… πνεύσει τα λοίσθια.

Έτσι, όλοι οι χρήστες αναζητούν τρόπους να αυξήσουν το χρόνο ζωής της μπαταρίας τους, ωστόσο, φαίνεται ότι το μεγάλο πρόβλημα είναι η κατανάλωση ενέργειας που κάνουν οι εφαρμογές που «τρέχουν» στο παρασκήνιο, ακόμα κι αν δεν τις χρησιμοποιούμε.
Μάλιστα, σύμφωνα με το διαδικτυακό περιοδικό Inc., η εφαρμογή του Facebook είναι υπεύθυνη για τεράστια κατανάλωση ενέργειας στα κινητά τηλέφωνα και αν οι χρήστες διαγράψουν την εφαρμογή από το τηλέφωνό τους θα δουν τεράστια διαφορά στη διάρκεια ζωής της μπαταρίας.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το Facebook έχει πάρα πολλές λειτουργίες, οι οποίες κυριολεκτικά «καταβροχθίζουν» ενέργεια, ακόμα κι όταν η εφαρμογή δεν χρησιμοποιείται από τους χρήστες, ενώ επιβαρύνει και τη μνήμη του τηλεφώνου, συχνά κάνοντάς το να γίνεται πιο αργό.
Σύμφωνα με το περιοδικό, αν δεν επιθυμούμε να μπαίνουμε στο Facebook μέσω του browser, μπορούμε να χρησιμοποιούμε την εφαρμογή Facebook Lite μια πιο ελαφριά εκδοχή της εφαρμογής, ενώ μερικές άλλες λύσεις για μικρότερη κατανάλωση μπαταρίας είναι οι παρακάτω:
Απενεργοποιούμε το autoplay για τα βίντεο
Απενεργοποιούμε τις υπηρεσίες τοποθεσίας του Facebook
Απενεργοποιούμε την ανανέωση για τις εφαρμογές παρασκηνίου
Απενεργοποιούμε τις ειδοποιήσεις του Facebook
Μειώνουμε το χρόνο που χρησιμοποιούμε την εφαρμογή
Κλείνουμε τελείως την εφαρμογή όταν τελειώσουμε
Μειώνουμε την φωτεινότητα της οθόνης.
ΠΗΓΗ: "   pentapostagma     " 

9 ΑΠΛΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΟΤΙ ΕΧΕΤΕ ΥΨΗΛΟ ΔΕΙΚΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ

Τα 9 απλά σημάδια ότι έχετε υψηλό δείκτη νοημοσύνης


    Εχετε αναρωτηθεί αν ο δείκτης νοημοσύνης σας είναι μεγαλύτερος από αυτό του μέσου όρου αλλά δεν ξέρετε πώς να τον μετρήσετε;
    Παρακάτω παρουσιάζονται 9 σημάδια που είναι ενδεικτικά υψηλής νοημοσύνης, σύμφωνα με μελέτες.

Πολιτικά... φιλελεύθερος
    Μια μελέτη του 2010 διαπίστωσε ότι οι πολύ συντηρητικοί νέοι ενήλικες είχαν μέσο όρο IQ 95, ενώ οι φιλελεύθεροι είχαν 106.

Αγχος, πολύ άγχος
    Οι άνθρωποι με υψηλή νοημοσύνη είναι πιο επιρρεπείς στο άγχος.
    Μελέτη υποστήριξε ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ανησυχώντας για τις συνθήκες που θα μπορούσαν να τους απειλήσουν μετατρέπουν το άγχος σε χαρακτηριστικό επιβίωσης.

Διαταραχές ψυχικής υγείας
    Οι ψυχολόγοι έχουν καταλήξει ότι το υψηλό IQ στην παιδική ηλικία συνδέεται με χαρακτηριστικά διπολικής διαταραχής στη νεανική ηλικία, αλλά και άλλες διαταραχές διάθεσης.

Εμπιστεύονται τους πάντες
    Μελέτη στις ΗΠΑ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι πιο έξυπνοι άνθρωποι τείνουν να εμπιστεύονται του άλλους και ότι σε γενικές γραμμές ήταν πιο ευτυχισμένοι και υγιείς.

Μοναχικοί τύποι
    Μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι όταν ευφυείς άνθρωποι έχουν πολλούς φίλους η ικανοποίησή τους για τη ζωή τους μειώνεται. Φαίνεται λοιπόν ότι οι πιο έξυπνοι άνθρωποι χρειάζονται περισσότερο χρόνο με τον... εαυτό τους.

Κι όμως η τεμπελιά είναι προτέρημα
    Ο Μπιλ Γκέιτς έχει δηλώσει: «Επιλέγω πάντα έναν τεμπέλη για την πιο δύσκολη δουλειά. Επειδή θα βρει έναν εύκολο τρόπο να το κάνει». Οι τεμπέληδες είναι πιο πιθανό να χάνονται στις σκέψεις τους, ωστόσο οι γνωστικές ικανότατες δεν πρέπει να συγχέονται με τη νοημοσύνη.

Είναι νυχτερινοί τύποι
    Μελέτη πάνω σε εφήβους διαπίστωσε ότι τα πιο λαμπρά μυαλά κοιμούνταν αργότερα και ξυπνούσαν και αργότερα.

Υπερβολικό χιούμορ
    Αν αγαπάτε τα σκοτεινό χιούμορ τότε είναι πιθανό να είστε εξαιρετικά έξυπνοι.
    Πρόσφατη μελέτη του πανεπιστημίου της Βιέννης, διαπίστωσε ότι το black χιούμορ συνδέεται με την υψηλότερη νοημοσύνη, προσδιορίζοντας την κατανόηση ενός τέτοιου αστείου ως «ένα έργο σύνθετης επεξεργασίας πληροφοριών».

Δημιουργικότητα
    Οι ευφυείς άνθρωποι είναι επίσης πιθανό να απορρίπτουν τα δεδομένα και να δημιουργούν νέες ιδέες.


Αναρτήθηκε από Ανδρεας στις 3:00 π.μ. 
Αναρτήθηκε από 

ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ : ΤΟ ΜΕΓΑ ΦΑΡΜΑΚΟ...

Ανθρώπινη Επικοινωνία: το Μέγα Φάρμακο


Η πραγματική θεραπεία είμαστε εμείς
Ο μέσος Έλληνας σαφώς χαρακτηρίζεται ως εξωστρεφής.



Αποτέλεσμα εικόνας για επικοινωνια παρεες
Πού τον χάνεις πού τον βρίσκεις ... στα café στα bar και στα ξενύχτια – ακόμα και εν μέσω κρίσης – το παλεύει ακόμη και τουλάχιστον επιφανειακά δείχνει κεφάτος και ανοιχτός τύπος, κάτι σαν social animal.
Οι πιο εσωστρεφείς άνθρωποι σε μια τέτοια Κοινωνία δε φαίνονται προς τα έξω και κατά κάποιο τρόπο είναι αυτό-αποκλεισμένοι από αυτόν τον οργασμό κοινωνικότητας που μας χαρακτηρίζει σα λαό. Συνήθως δε, χαρακτηρίζονται από τους υπόλοιπους και ως μοναχόλυκοι, λίγο μουντρούχοι και σίγουρα “περίεργοι”. Το θέμα είναι η εξωστρέφεια να θεωρείται αυτονόητα αρετή και φυσιολογικότητα...
Με περισσή παρατηρητικότητα, όμως, αν κάποιος μελετήσει το τί ακριβώς βλέπει σε αυτήν την κοινωνικοποιημένη εξωστρέφεια, σίγουρα θα εντόπιζε την αύρα της επιφανειακής και τετριμμένης θεματολογίας μέσα στις παρέες.
Ανακυκλούμενα θέματα, προσωπικές εμμονές, ανταγωνιστικότητα και μια ‘αφροντισιά’ στο γιατί συζητάμε, τί ακριβώς μας ενδιαφέρει και πού καταλήγει μια εξωστρεφέστατη επαφή αυτού του επιπέδου. Συνήθως σ’ ένα αίσθημα κενού και ΔΙΑ-σκέδασης ... δηλαδή ένα σκόρπισμα!
Ως ένα σημείο ... καλό είναι να ξεσκάς - δεν το συζητάμε αυτό - αλλά επίσης ωφέλιμο είναι να επικοινωνείς με όρους αγάπης, κατανόησης και διάθεσης για απόκτηση γνώσεων και βαθύτερων συνειδητοποιήσεων.
Οι παρέες στην Ελλάδα είναι σαν ομαδικά group θεραπείας που δεν ξεκολλάνε από ένα σημείο και πέρα. Στο τέλος γίνονται απλά επαναλαμβανόμενες άσκοπες ρουτίνες, ΕΝΩ θα μπορούσαν να είναι η Βασιλική οδός για τη θεραπεία πολλών προσωπικών ζητημάτων.
Βέβαια και το ότι ακόμα ασκούμαστε σ’ αυτήν τη συνήθεια είναι ένα μεγάλο ΣΥΝ της λαϊκής μας κουλτούρας. Δεν το βρίσκεις συχνά σ’ άλλες χώρες και πρέπει να το διαφυλάξουμε. ΑΛΛΑ από μόνο του δε φτάνει.
Μια πιο ποιοτική και βραδεία αλλαγή στον τρόπο που συναγελαζόμαστε υπάρχει ανάγκη να λάβει χώρα. Μια επικοινωνία πιο πολύ βασισμένη στην κατανόηση, στη συνοδοιπορία για την εύρεση στοιχείων αυτογνωσίας, αλλά και καθαρή ανταλλαγή γνώσεων. Ένας τρόπος, δηλαδή, που θα μας αφήνει γεμάτους και πλήρεις με ξεκάθαρο όφελος από την επικοινωνιακή επαφή.
Τα café, τα μπαράκια και πόσο μάλλον τα κέντρα νυχτερινής διασκέδασης δεν προσφέρουν ΚΑΝ τον κατάλληλο χώρο. Οι θόρυβοι και η γενική βαβούρα πνίγει τη διάθεση των ανθρώπων να μιλήσουν ανοικτά και με θετική διάθεση. Από την άλλη, βέβαια, δεν μπορείς να πας για βόλτα με μια φιλική παρέα και να καταλήξεις σ’ ένα ψυχοθεραπευτήριοΑυτό θα ήταν μάλλον και κάπως φαιδρό!
Έχοντας, όμως, κατά νου πόσο ψυχικά ωφέλιμη - ακόμη και σωματικά θεραπευτική - μπορεί να είναι μια γνήσια, καθαρή και ειλικρινής επικοινωνία - απαλλαγμένη από τις τετριμμένες κενότητες - μπορούμε να επιδιώκουμε συνθήκες και ανθρώπους μ’ αυτό το κριτήριο και ασυνείδητα να δημιουργούμε έναν χώρο για την πραγματική παρέα που ωφελεί και στηρίζει. Μια παρέα που έχει να σου δώσει και να σου μάθει και να σε διευκολύνει στην προσωπική σου αναζήτηση. Μια παρέα που σου δίνει την ευκαιρία να προσφέρεις και ο ίδιος θετικά, στηρίζοντας τον Άλλον.
Στην πράξη κάθε φορά που ενδίδουμε στην επιφανειακή εξωστρέφεια, υπηρετούμε τον εαυτούλη μας χωρίς ενσυναίσθηση του άλλου προσώπου.
Ο Πολιτισμός - ο γόνιμος πάντοτε - δημιουργείται απ’ αυτά τα μικρο-σύνολα σε κάθε κοινωνία και εκεί είναι που γίνονται οι πραγματικές διεργασίες.
Γιατί την Ιστορία τελικά όντως τη γράφουν οι παρέες
http://www.macroskopio.gr/el

Διακοπές ρεύματος σε περιοχές του Δήμου Βόλου – Οι ημερομηνίες και οι ώρες

Διακοπές ρεύματος σε περιοχές του Δήμου Βόλου – Οι ημερομηνίες και οι ώρες 22 Φεβρουαρίου 2025, 08:40 Έντυπη Έκδοση ΚΥΡΙΑΚΗ 23 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2...