Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 1 Απριλίου 2017

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΓΙΟΣ - ΜΟΥΣΙΚΟΣΥΝΘΕΤΗΣ- (1952= 1991

Δημήτρης Λάγιος/ 1952-1991

λαγιος1
Ο μουσικοσυνθέτης Δημήτρης Λάγιος γεννήθηκε τον Απρίλιο του 1951 στη Ζάκυνθο, όπου και μεγάλωσε. Ήταν γνωστή η αγάπη του Λάγιου για το τόπο του και από την παιδική του ηλικία επηρεάστηκε βαθιά από την πνευματικότητα και την μουσική παράδοση των Επτανήσων. Σπούδασε θεωρητικά, πιάνο και κιθάρα στο Εθνικό Ωδείο, ενώ από το 1974 ως το 1978 συνέχισε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις ερευνώντας παράλληλα το ελληνικό τραγούδι. Εκείνη την περίοδο συνάντησε και την μετέπειτα σύζυγό του, Πέγκυ με την οποία και έζησε μέχρι το τέλος της ζωής του.
Η πρώτη του δισκογραφική απόπειρα σημειώθηκε το 1975 με έναν εξαιρετικά σπάνιο δίσκο, «Τα τέσσερα επαναστατικά τραγούδια του Ρήγα Φεραίου», τα οποία προλόγιζε ο ιστορικός Χρήστος Λαδάς. Ο δίσκος κυκλοφόρησε σε 1000 αντίτυπα.
λαγιος2
Στις αρχές της δεκαετίας του’80 γύρισε στην Ελλάδα, όπου κι εγκαταστάθηκε μόνιμα. Θέλοντας να συμβάλλει στη διαμόρφωση της μουσικής (και όχι μόνο) παιδείας των συμπατριωτών του, οργάνωσε στη Ζάκυνθο τις «Γιορτές Λόγου & Τέχνης» ή «Ζακύνθεια», δημιούργησε το «Κάλβειο Κέντρο Μουσικών Μελετών», το «Κάλβειο Ωδείο», καθώς και το μουσικό συγκρότημα «Ασκηταριό» επιστρατεύοντας ερασιτέχνες καλλιτέχνες και λόγιους σε εκδηλώσεις λαογραφικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
Το 1982 κυκλοφόρησε ένας από τους πιο γνωστούς του δίσκους, ο «Ήλιος ο Ηλιάτορας» σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη. Ο ίδιος ο ποιητής είχε πει πως η συγκεκριμένη μελοποίηση τον εντυπωσίασε. Στο συγκεκριμένο δίσκο συμμετείχαν πολύ γνωστά ονόματα, όπως Ελένη Βιτάλη, Γιώργος Νταλάρας, Νίκος Δημητράτος. Εκείνη την περίοδο, ο μουσικοσυνθέτης μελοποίησε και ποίηση του Κώστα Καρυωτάκη στο δίσκο «Ιδανικοί Αυτόχειρες». Την αμέσως επόμενη χρονιά κυκλοφόρησαν δύο ακόμα δίσκοι του, «Ο Άη-Λαός» σε στιχουργική Μιχάλη Μπουρμπούλη κι ερμηνεία Σωτηρίας Μπέλλου και το «Εδώ που γεννηθήκαμε» σε στίχους Φώντα Λάδη και τη φωνή του Αντώνη Καλογιάννη. Οι δύο αυτοί δίσκοι τον καθιέρωσαν στα μουσικά πράγματα και τον έκαναν περισσότερο γνωστό στο ευρύ κοινό, ενώ τραγούδια των συγκεκριμένων δίσκων, όπως τα «Θα με δικάσει» και «Περαστικός κι αμίλητος» συνεχίζουν να προκαλούν αίσθηση ως και σήμερα.
λαγιος3
Από το 1985 ήρθε σε επαφή με την Κύπρο που έμελλε να την αισθανθεί ως δεύτερη πατρίδα του. Εκδήλωσε φανερά το ενδιαφέρον του για τον κυπριακό αγώνα διοργανώνοντας φεστιβάλ, πορείες και μουσικές εκδηλώσεις με το μουσικό σύνολο «Διάσταση». Μελοποίησε ποιήματα κύπριων αγωνιστών και ποιητών, όπως του Ευαγόρα Παλληκαρίδη και του Δημήτρη Λιπέρτη. Οι συγκεκριμένες προσπάθειες αναγνωρίστηκαν από το ευρύ κοινό αρκετά χρόνια αργότερα με την κυκλοφορία του δίσκου «Των αθανάτων» (1994), γεγονός στο οποίο βοήθησε σημαντικά ο Γιώργος Νταλάρας. Κατά την ίδια περίοδο, ίδρυσε το Μουσικό Σχολείο Μυκόνου, το Μουσικό Σχολείο Δήμου Αλίμου, ενώ συμμετείχε ενεργά στη δημιουργία του πρώτου ελληνικού Λαϊκού Σχολείου Παραδοσιακής Μουσικής με τον Αριστείδη Μόσχο. Ακόμη, ίδρυσε το μουσικό σύνολο «Ραψωδοί» με το οποίο παρουσίασε μουσικές εκδηλώσεις σε αρχαίους χώρους κι έγραψε αρκετά χορωδιακά τραγούδια.
λαγιος8
Το 1986, κυκλοφόρησαν τα «Τραγούδια του Σολωμού και της Ζάκυνθος», όπου ο Λάγιος προχώρησε στην επανεκτέλεση παραδοσιακών τραγουδιών και μελοποίησε ποίηση του Διονύσιου Σολωμού και άλλων παραδοσιακών ποιητών. Επίσης, κατά την ίδια χρονιά έγραψε τα έργα «Ολυμπιείον» και «Ουράνιος Μύθος». Το 1987  κυκλοφόρησε ο δίσκος «Σκιές» σε μουσική και στίχους του ίδιου κι έγραψε το θρησκευτικό χορόδραμα «Ίνα τι» με παραδοσιακή ζακυνθινή εκκλησιαστική μουσική σε ποίηση δική του και του Δαβίδ που δισκοποιήθηκε μεταθανάτια το 1992. Την ίδια χρονιά κυκλοφόρησαν και οι «Ρωγμές» για ορχήστρα μαντολινάτας, όπου συμμετείχε και η Μαρίζα Κωχ. Εκτός δισκογραφίας παραμένουν ως και σήμερα πολυάριθμα έργα σε δικούς του στίχους, καθώς και Ελλήνων ποιητών (π.χ του Κάλβου και του Καρυωτάκη).
λαγιος5
Το 1990 ανακαλύπτει πως πάσχει από καρκίνο του πνεύμονα σε ηλικία μόλις 37 ετών και παρά το γεγονός ότι ακολουθούσε μια πειθαρχημένη ζωή χωρίς κάπνισμα, αλκοόλ ή κακή διατροφή. Αρχίζει να προετοιμάζει την καλύτερη δισκογραφική του δουλειά που έμελλε να αποτελέσει και το κύκνειο άσμα του, την «Ερωτική πρόβα στο θάνατο», ένα χορόδραμα που περιγράφει μια πορεία προς το τέλος με όλες τις συναισθηματικές διακυμάνσεις αναζητώντας κυρίως τη λύτρωση. Ο δίσκος κυκλοφόρησε το 1991 με τις φωνές του Γιώργου Νταλάρα, της Σαββίνας Γιαννάτου, των αδερφών Κατσιμίχα σε εξαιρετικά τραγούδια όπως το «Μωβ», «Να ονειρεύομαι», «Μην την πιστεύεις την αγάπη» κ.α.
λαγιος7
Ο Δημήτρης Λάγιος πέθανε στις 11 Απριλίου 1991, λίγες ημέρες μετά τα γενέθλιά του. Μόλις είχε κλείσει τα 39. Παρά το γεγονός ότι μελέτησε εις βάθος την εκκλησιαστική μουσική και σεβόταν το θρησκευτικό αίσθημα, επέλεξε την αποτέφρωση. Η τέφρα του διασκορπίστηκε, σύμφωνα με την επιθυμία του, σε Ζάκυνθο και Κύπρο.  «Τον θάνατο δεν τον φοβάμαι», έλεγε, «ο χρόνος είναι ο εχθρός μου».
Είχε μια κόρη, την Υακίνθη η οποία φαίνεται να κληρονόμησε το μουσικό ταλέντο του πατέρα της και σήμερα ασχολείται με το τραγούδι.
Ο Δημήτρης Λάγιος αγαπήθηκε πολύ από όσους τον γνώρισαν και λέγεται πως ήταν ένας άνθρωπος ταπεινός και αγνός. Η γενική εκτίμηση είναι πως, αν ζούσε περισσότερο, θα είχε να προσφέρει πολλά ακόμα στην μουσική της χώρας και να εξωτερικεύσει πολλές από τις ιδέες του.
λαγιος6
«Αισθάνομαι δόκιμος άνθρωπος και δόκιμος μουσικός.
Είναι εσωτερικές οι ανάγκες που με κάνουν να τραγουδώ, να γράφω στίχους και μουσικη.
Όσο και να διαβάζω, όσο και αν ψάχνομαι,
δεν έχω βρει ακόμα το δρόμο μου,
δεν έχω καλά καλά γνωρίσει τον εαυτό μου,
δεν έχω μεγαλώσει μέσα μου.
Με ενδιαφέρει το μονοπάτι κι ο δρόμος
που θα βρω σαν δημιουργός,
γι’ αυτό ψάχνομαι συνεχώς…».
Δ. Λάγιος
Το αγαπημένο τραγούδι του ίδιου ήταν το «Μωβ».
Προσωπικό αγαπημένο:
Περαστικός κι αμίλητος
κι απ’ τη ζωή φευγάτος
ή ο Θεός θα ‘ν’ άδικος
ή θα ν’ ο κόσμος σκάρτος
λαγιοζ

Η ΕΠΙΔΗΜΙΑ ΤΟΥ ΓΕΝΙΤΣΑΡΙΣΜΟΥ


Αποτέλεσμα εικόνας για γενιτσαρισμός

Η επιδημία του Γενιτσαρισμού



Ένα αυτοκαταστροφικό χόμπι

αναβρασμός της Κρίσης αναδεύει τον πάτο του βαρελιού και σηκώνει στον αφρό του κοινωνικού μας ιστού κάθε ηττοπαθή και ημιμαθή άποψη που καταδικάζει τη χώρα μας ως την πλέον αίσχιστη και ξεδιάντροπη κοινωνία του ανεπτυγμένου κόσμου.
Έχει γίνει μόδα η ενοχική αυτό-κατάκριση.
Είναι trendy ... είναι του συρμού να φτύνεις την Ελλάδα ως το κατακάθι του Πολιτισμένου Κόσμου.
Στην αρχή ξεκινάει με συνεντεύξεις ειδικών, συνεχίζει με αντικειμενικά ρεπορτάζ και στο τέλος το θύμα του συνδρόμου της Στοκχόλμης τσιμπάει το δόλωμα και αρχίζει την αυτοπροαίρετη καταδίκη του.
Για να έχει φτάσει η χώρα σε αυτά τα χάλια είναι σαφές ότι ο μέσος Έλληνας έχει διαπράξει τρομερά λάθη και εξοργιστικές φιλοτομαριστικές επιλογές. Ουδείς σώφρων θα μπορούσε να το αρνηθεί.
Το κλειδί, όμως, βρίσκεται στην ακριβή αναλογία της ευθύνης των πολλών.
Εκεί γίνονται τα επικοινωνιακά μαγειρέματα. Εκεί ξεφουρνίζεται στον λαό η Καθολική του ευθύνη.
Άλλωστε σου λένε ότι έχεις τις κυβερνήσεις που αξίζεις και σπάνια ακούς μια φωνή να σου θυμίζει ότι δεν έχει περάσει ΜΙΑ κυβέρνηση που να τήρησε τα όσα είπε προεκλογικά. Άλλα ψηφίζεις και άλλα γίνονται.
Έτσι στήνεται το επικοινωνιακό μαγειρειό και σιγά σιγά σε μετατρέπει σε ενοχικό αυτόχθονα, πρόθυμο να υποταχθεί σε κάθε Δίκαιη απαίτηση. Πρώτα πρέπει εσύ ο ίδιος να πιστέψεις ότι είσαι μιαρός, αλλιώς η κάθαρση δε θα είναι ευπρόσδεκτη…
Συχνά πυκνά σου φωνάζουν ότι ψήφιζες με κριτήριο το συμφέρον σου. ΑΛΗΘΕΙΑ ... πικρή δυστυχώς ... όμως σπάνια ακούς μια φωνή να εξηγεί πως σε μια χώρα που ποτέ ο Κρατικός μηχανισμός επί δεκαετίες ολόκληρες δε στήριξε τον πολίτη, αυτός κατέληξε να μην εμπιστεύεται το ίδιο του το Κράτος, επιζητώντας ατομικιστικές λύσεις για το συμφέρον της οικογένειάς του. Έτσι απλά για να επιβιώσει, γιατί για χρόνια χρειαζόταν μέσο για να σώσεις τον άνθρωπο σου την ώρα της ανάγκης!
Θρυμματισμένη κοινωνία είναι πλέον η Νεοελληνική. Για το θρυμματισμό της, όμως, η ευθύνη δεν είναι των πολλών.
Οι λαοί άγονται από τα συστήματα Παιδείας τους. Ποιά παιδεία ακριβώς δόθηκε σε εμάς;
Οι λαοί σέβονται τη διοίκησή τους έξω, σου τιτιβίζουν στο αυτί. Ποιά διοίκηση;
Και φυσικά όταν η ορχήστρα βαράει το ταγκό, στο τέλος θα χορέψεις με το διάβολο ελλείψει καβαλιέρου! Ο ‘λευκός’ ιππότης δεν ήταν ποτέ καλεσμένος στο πάρτυ.
Η πραγματική κατάντια μας δεν είναι οι υπαρκτές ομολογουμένως ευθύνες μας. Δεν είναι ούτε η τεχνητή τους διόγκωση  για λόγους στρατηγικής επικοινωνίας.
Η πραγματική κατάντια μας είναι οι συνάνθρωποί μας που έχουν εγκολπώσει ιδεολογικά το σπορ της αλληλοκατηγορίας και καθολικά καταδικάζουν έναν λαό ως τον απόλυτο υπεύθυνο της ιλαροτραγωδίας που βιώνουμε.
Οι καθημερινοί άνθρωποι που στρέφονται στη μόδα της καταδίκης του μέσου Έλληνα, χωρίς να ασκούν την ίδια μεθοδικότητα στις συγκρίσεις τους με άλλες κοινωνίες σε διεθνή περιβάλλοντα. Έτσι μονόμπαντα κατακρίνουν.
Η ημιμάθεια είναι ο πραγματικός εφιάλτης που παράγει στρατιές από Γενιτσάρους κι αυτή είναι η χειρότερη τιμωρία για κάθε λεπτό που σιώπησες και συναίνεσες.
Και οι Γενίτσαροι, όπως και τότε, μεγαλώνουν με φανατισμό και βαθιά πεποίθηση για την ευθυκρισία τους. Είναι σίγουροι πως έχουν δίκιο.
Αυτό δεν αντέχεται λοιπόν:  με την αλαζονεία του παντογνώστη, ξενολάτρεις που ’κάναν μόδα την κατηγόρια, γιατί ήταν μια εύκολη εξήγηση του κακού που μας βρήκε.
Ανιστόρητοι και αγνοούντες τα στοιχειώδη σχετικά με τις πραγματικές αιτίες των βασάνων της Ελλάδας επιδίδονται στο sport της Κατάκρισης, στο μοδάτο αυτό χόμπι μέσα στα σαλόνια της ανοησίας.
Είναι κολλητικό και γίνεται και viral το να τη λες στους  Νέο Έλληνες για τα πάντα.
Ουσιαστικά είναι bullying σε εθνικό επίπεδο.
Γιατί άλλο είναι το να φταίμε, άλλο το γιατί φτάσαμε να φταίμε και άλλο η καταδίκη της κατάκρισης ενός ολόκληρου λαού.
Αυτό πονάει, γιατί ΝΑΙ ΜΕΝ έχουμε φταίξει πολύ και έχουμε αιτίες για να ντρεπόμαστε, η ιδεολογία ΟΜΩΣ της καθολικής και ιδεολογικοποιημένης κατάκρισης είναι ασχήμια τεράστια, ΕΙΔΙΚΑ όταν τη βλέπεις να την ενστερνίζεται ο διπλανός σου, που είναι στην ίδια μοίρα με ’σένα.
Αυτό, πονάει πραγματικά.
http://www.macroskopio.gr/el

Τετάρτη 29 Μαρτίου 2017

ΤΟ ΛΕΥΚΟ ΠΙΟΝΙ ΠΟΥ ΔΡΑΠΕΤΕΥΣΕ

Το λευκό πιόνι που δραπέτευσε

Ο δεκάχρονος Παύλος με τον πατέρα του έκατσαν στο μπαλκόνι του καφέ, παρήγγειλαν και ξεκίνησαν να παίζουν σκάκι.
Παράδοξη εικόνα. Ένας πατέρας που παίζει με το παιδί του. Συνήθως το πρώτο πράγμα που 
ρωτάνε τα παιδιά κι οι έφηβοι είναι αν έχουμε wi-fi. Έπειτα χάνονται στο τάμπλετ τους, ενώ κι οι γονείς συχνά κάνουν το ίδιο με το κινητό τους.

Δεν φταίει η τεχνολογία. Θα μπορούσαν να είναι η εφημερίδα κι ένα κόμικ. ‘Η τίποτα. Είναι πιο εύκολο να είσαι απομονωμένος. Ακόμα κι απ’ το παιδί σου ή τον πατέρα σου.

~~

Τους παρατηρώ να παίζουν. Ο Παύλος είναι πολύ καλός, συγκεντρωμένος και σοβαρός.

«Παίζεις καιρό;» τον ρωτάω.
«Πολύ καιρό», λέει αυτός.
«Τι πολύ καιρό;» λέει ο πατέρας του. «Πόσο παίζεις;»
«Ένα χρόνο», λέει ο Παύλος.
«Ένας χρόνος δεν είναι πολύς καιρός», λέει ο πατέρας.
«Εξαρτάται», του λέω. «Αν έχεις ζήσει δέκα χρόνια τότε είναι το ένα δέκατο ολόκληρης της ζωής σου».

Τους αφήνω να συνεχίσουν. Κάθε τόσο στέκομαι από πάνω τους και βλέπω πώς εξελίσσεται η παρτίδα.

Δεν μιλάνε, δεν «επικοινωνούν», αν επικοινωνία θεωρείται μόνο η λεκτική. Όμως φτιάχνουν έναν δεσμό. Κι ο Παύλος χτίζει μια ανάμνηση. Σίγουρα όταν μεγαλώσει, όταν ο πατέρας του θ’ αφήσει την παρτίδα, θα θυμάται με νοσταλγία (η λέξη περιλαμβάνει και άλγος, πόνο) τα παιχνίδια που έπαιζε με τον πατέρα του.

Όταν γυρνάω στο σπίτι ρωτάω τον Τηλέμαχο αν θέλει να παίξουμε σκάκι.
«Εντάξει», λέει αυτός, όλο χαρά. «Αλλά να παίξουμε και τάβλι;»

Έτσι αλλάζουμε τον κόσμο μερικές φορές -έστω σ’ αυτό το λίγο. Είδα αυτούς τους δύο να παίζουν και ζήλεψα -χωρίς φθόνο.

~~{}~~

Το επόμενο βράδυ ξανάρχονται κι αρχίζουν το παιχνίδι. Κάποια στιγμή βλέπω τον πατέρα να σηκώνεται και να κατεβαίνει τις σκάλες, προς τον κήπο που έχει από κάτω.

«Μας έπεσε ένα πιόνι», μου λέει.
«Τι χρώμα;» ρωτάω.
«Λευκό».
«Ε, τότε θα το βρείτε. Αν ήταν μαύρο…»

Έψαξαν για πολλή ώρα, αλλά δεν βρήκαν το λευκό πιόνι. Επέστρεψαν την επόμενη μέρα, με το φως του ήλιου. Έψαχναν ώρες, αλλά δεν το βρήκαν.

Καθώς ανέβαιναν τις σκάλες απογοητευμένοι, ο Παύλος είπε: «Το πιόνι δραπέτευσε».

«Μπορείς να το αντικαταστήσεις με κάτι άλλο», του λέω. «Οτιδήποτε».
«Ναι, έχω κι άλλα κομμάτια. Αλλά εκείνο τι έγινε;»
«Δραπέτευσε».
~~
Μπαίνω στη λάντζα να πλύνω ποτήρια και σκέφτομαι την αλληγορία του παιχνιδιού.

Στο σκάκι υπάρχουν οι λευκοί κι οι μαύροι. Παρά την αντίθεση του χρώματος είναι ισότιμοι. Με μια μικρή διαφορά: Τα λευκά παίζουν πάντα πρώτα.

Όμως αυτή η πρώτη κίνηση δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία -έτσι νομίζω, δεν είμαι σπουδαίος σκακιστής.

Αν όλα τα κομμάτια μπορούσαν να ψηφίσουν, τότε τα πιόνια εύκολα θα εξέλεγαν αρχηγό, αφού αυτά είναι οκτώ, ίδια, ισάξια. Όμως στο σκάκι δεν υπάρχει δημοκρατία, ο βασιλιάς είναι το παν.

Όλα γίνονται για να αιχμαλωτιστεί ο αντίπαλος βασιλιάς. Πιόνια, πύργοι, άλογα και τρελοί, ακόμα κι η βασίλισσα, μπορεί να θυσιαστούν, για να σώσουν τον βασιλιά τους.

Χωρίς τον βασιλιά το παιχνίδι τελειώνει.

Υπάρχει η ψευδαίσθηση της προαγωγής για τα πιόνια. Κάθε ένα απ’ αυτά μπορεί να γίνει κάτι άλλο, κάτι «ανώτερο». Οτιδήποτε εκτός από βασιλιά. Ο βασιλιάς είναι μόνο ένας.

Ο βασιλιάς, ο σημαντικός, είναι ο πιο ανίσχυρος. Κινείται μόνο ένα τετράγωνο, όπως τα πιόνια, και δύσκολα μπορεί να απειλήσει κάποιον -μόνο πισώπλατα.

Η βασίλισσα είναι αυτή με τη μεγαλύτερη δύναμη, αλλά κι εκείνη είναι πεπεισμένη για την ανωτερότητα του βασιλιά.

~~

Το παιχνίδι ξεκινάει με τα κομμάτια τοποθετημένα πάντα στη σωστή θέση. Μπροστά τα πιόνια, έτοιμα να θυσιαστούν για τον βασιλιά τους. Πίσω το βασιλικό ζεύγος. Δεξιά κι αριστερά, στη σειρά, οι αξιωματικοί (ή τρελοί), τα άλογα (ιππικό;) και τα κάστρα στην άκρη.

Οι κινήσεις που επιτρέπεται να κάνει κάθε κομμάτι είναι συγκεκριμένες. Κι ο χώρος είναι περιορισμένος, 64 τετράγωνα.

Τις περισσότερες φορές τα κομμάτια δεν σκέφτονται. Έχουν μάθει τον ρόλο τους: Να προστατέψουν τον βασιλιά τους, να αιχμαλωτίσουν τον αντίπαλο βασιλιά. (Οι βασιλιάδες δεν πεθαίνουν, δεν μπορείς να τους «πάρεις». Ή τους αιχμαλωτίζεις, κάνοντας ματ, ή παραιτούνται και πηγαίνουν διακοπές στο εξοχικό τους στη Γαλλία).

Όσο συναρπαστική κι αν είναι η παρτίδα, στο τέλος κάποιος κερδίζει -ή μπορεί να υπάρξει και ισοπαλία. Αλλά μετά όλα ξαναρχίζουν, και τα πιόνια στήνονται στη δεύτερη γραμμή φωνάζοντας συνθήματα υπέρ του βασιλιά.

«Ζήτω ο μαύρος Βασιλιάς! Πιάστε τον Λευκό Βασιλιά!»
«Ζήτω ο λευκός Βασιλιάς! Πιάστε τον μαύρο Βασιλιά!»

Και ξαναρίχνονται στη μάχη. Με αυτοθυσία και αυταπάρνηση.

~~

Όμως, υπάρχουν κάποιες παράδοξες στιγμές, όπως αυτές που περιγράφει ο Ρόμπινς στο Χορό των Εφτά Πέπλων -για άλλα «άψυχα» αντικείμενα, όπου ακόμα κι ένα πιόνι μπορεί να θελήσει να δραπετεύσει.

Το πιόνι που δραπέτευσε, ήταν φτιαγμένο από ξύλο ή MDF, κάπου στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, σ’ ένα εργοστάσιο όπου οι εργάτες δουλεύουν για ένα δολάριο την ώρα.

Είχε ένα μικρό ελάττωμα, ένα σημάδι σαν τρίχα στο λευκό κεφάλι του. Το πρώτο πράγμα που είδε, σαν φτιάχτηκε, ήταν τα σκιστά μάτια ενός κοριτσιού που δούλευε εκεί.

Το κορίτσι ήταν στη διαλογή. Τα σκάρτα κομμάτια τα πετούσε πίσω της. Από ‘κει τα έκαναν πάλι ροκανίδι, τα κολλούσαν με ρητίνη και ξαναφτιάχναν πιόνια.

Το κορίτσι είδε τη μαύρη ουλή στο πιόνι, αλλά δεν ήθελε να το πετάξει. Το άφησε στην ταινία, για να πέσει στο κουτί.

~~

Όταν το λευκό πιόνι με τη μαύρη ουλή βγήκε απ’ το κουτί βρέθηκε σ’ ένα παράξενο μέρος. Το ταβάνι του εργοστασίου ήταν γαλάζιο. Τριγύρω, χαμηλά, υπήρχε κι άλλο γαλάζιο, μπλε μάλλον, και πράγματα στέκονταν πάνω του.

Στην Αρετσού της Καλαμαριάς, τόσο μακριά απ’ το Πεκίνο, ο δεκάχρονος Παύλος άνοιξε το καινούριο σκάκι κι έστησε τα πιόνια. Είχε πάντα τα λευκά, μια πατρική παραχώρηση, τη μόνη που του έκανε ο πατέρας του. Και το παιχνίδι ξεκίνησε.

Το λευκό πιόνι προσπάθησε να συμμεριστεί την πίστη στο βασιλιά. Στην πρώτη παρτίδα θυσιάστηκε νωρίς. Στη δεύτερη έμεινε ακίνητο στο Β2 για όλη την παρτίδα. Στην τρίτη κατάφερε να φτάσει ως απέναντι και τότε τη θέση του την πήρε ένας πύργος.

Μετά μπήκε στο κουτί. Μέσα εκεί ξεκίνησε να μιλάει στα άλλα πιόνια.

«Γιατί το κάνουμε αυτό;» τα ρώτησε. «Γιατί να θυσιαζόμαστε για τον βασιλιά; Γιατί να μας αλλάζει κάποιος, όταν φτάνουμε απέναντι;»
«Έτσι παίζεται το παιχνίδι», του είπε ένα πιόνι.

Ένας πύργος μ’ έναν αξιωματικό τον αγριοκοίταζαν.

«Και γιατί πρέπει να παίζουμε το παιχνίδι;» ρώτησε το λευκό πιόνι με τη μαύρη ουλή.
«Γι’ αυτό φτιαχτήκαμε».
«Δεν έχουμε ελευθερία επιλογής;» ρώτησε το λευκό πιόνι κι όλοι γελάσαν.

Ο λευκός βασιλιάς, μαζί με τον μαύρο και τις βασίλισσες, τον πλησίασαν.

«Πρέπει να νιώθεις περήφανος που ανήκεις στους λευκούς», του είπε η λευκή βασίλισσα.
«Γιατί;»
«Γιατί δεν είσαι μαύρος».
«Και τι διαφορά έχω απ’ τα μαύρα πιόνια;»
«Εσύ είσαι λευκό κι αυτά είναι μαύρα. Είναι οι εχθροί.»
«Ποιος το λέει αυτό;»
«Ο θεός», είπε ο λευκός βασιλιάς.
«Και ο θεός τι χρώμα είναι; Λευκός ή μαύρος;» ρώτησε το πιόνι.
«Λευκός, βεβαίως» – «Μαύρος, βεβαίως», είπαν ταυτόχρονα οι δυο βασιλιάδες.

Ο αξιωματικός, αυτός που λένε και τρελό, πετάχτηκε τότε και είπε γελώντας, σαν γελωτοποιός: «Για να λέμε την αλήθεια, μάλλον κίτρινη είναι. Και είναι κορίτσι.»

«Δεν θέλω να παίζω αυτό το παιχνίδι», είπε το λευκό πιόνι με τη μαύρη ουλή.

Όλοι ταράχτηκαν.
«Δεν γίνεται να μην παίζεις», του είπε ήρεμα ο λευκός βασιλιάς.
«Σ’ αυτό θα συμφωνήσω», είπε ο μαύρος βασιλιάς.

«Το παιχνίδι σε καθορίζει. Ο ρόλος σου είναι αυτός και μόνο: Να συνεχίσεις να παίζεις. Αν δεν παίζεις δεν θα έχεις πλέον καμία αξία. Δεν θα είσαι πιόνι. Θα είσαι… Σκουπίδι.»
«Αλλά θα είμαι ελεύθερος».

Οι βασιλιάδες κι οι βασίλισσες του γύρισαν την πλάτη. Τον πλησίασε ο μαύρος τρελός.

«Άκου, φιλαράκι», του είπε. «Το παιχνίδι θα συνεχιστεί και χωρίς εσένα. Ουδείς αναντικατάστατος. Συμβολική είναι η παρουσία σου. Μπορεί να μπει στη θέση σου ένα κέρμα ή -ακόμα χειρότερα- ένα λευκό πούλι από τάβλι. Το παιχνίδι θα συνεχιστεί και χωρίς εσένα. Αλλά εσύ τι θα είσαι χωρίς το παιχνίδι;»
«Θα είμαι ελεύθερος».

~~

Το ίδιο βράδυ, όταν άνοιξε το κουτί, το λευκό πιόνι με τη μαύρη ουλή είδε τα άστρα, το φεγγάρι μισογεμάτο και τα φώτα στη θάλασσα.

Με την πρώτη ευκαιρία, μόλις βγήκε απ’ το παιχνίδι και τον έβαλαν στην άκρη, μετακίνησε λίγο το κέντρο βάρος του κι έπεσε, απ’ το τραπέζι κι απ’ το μπαλκόνι.

Κρύφτηκε ανάμεσα στα φύλλα ενός θάμνου, όση ώρα τον έψαχνε ο μικρός θεός.

Μετά, λίγο πριν ξημερώσει, κατρακύλησε ως τη θάλασσα.
~~
(Κάποιοι λένε ότι μέρες μετά και μήνες ξεβράστηκε σ’ ένα νησί. Η αλμύρα και τα κύματα το ‘χαν γλείψει κι είχε γίνει σαν κοχύλι. Όμως αυτό ίσως και να ‘ναι ψέμα.)




ΤΑΧΙΝΙ : ΜΙΑ ΥΠΕΡΤΡΟΦΗ


Ταχίνι... Αρωγός για την προστασία του οργανισμού μας.



Το ταχίνι είναι μια υπερτροφή που δυστυχώς οι περισσότεροι από εμάς το τρώμε μόνο σε περιόδους νηστείας. Θα έπρεπε να υπάρχει στην καθημερινότητά μας σαν ασπίδα προστασίας του οργανισμού μας.




Τι περιέχει μια κουταλιά ταχίνι:

Ενέργεια -) 89 θερμίδες

Υδατάνθρακες -) 3,18 γραμ.

Φυτικές ίνες -) 1,4 γραμ.

Ασβέστιο -) 64 mg

Σίδηρος -) 1,34 mg

Φώσφορος -) 110 mg

Νάτριο -) 17 mg

Κάλιο -) 62 mg

Μαγνήσιο -) 14 mg

Πρωτεΐνη -) 2,55 γραμ.

Ψευδάργυρος -) 0,69 mg

Χαλκός -) 0,242 mg

Σελήνιο -) 0,3 mg

Μαγγάνιο -) 0,218 mg

Ριβοφλαβίνη -) 0,071 mg 

Θειαμίνη -) 0,183 mg 

Νιασίνη -) 0,818 mg

Παντοθενικό οξύ -) 0,104 mg

Βιταμίνη Β6 -) 0,022 mg

Bιταμίνη Ε -) 0,04 mg

Φυλλικό οξύ -) 15 mg

Ολικά λιπαρά -) 8,06 γραμ.

Απλά σάκχαρα -) 0,07 γραμ.


Το ταχίνι αποτελείται από 100% αλεσμένο σουσάμι αλλά υπάρχουν και γεύσεις με σοκολάτα, μέλι, πορτοκάλι και άλλες.

Μας προσφέρει τα καλύτερα για την ομαλή λειτουργία του οργανισμού μας. 

Προστατεύει την καρδιά μας. 
Καταπολεμά στο να μη δημιουργηθούν ελεύθερες ρίζες. Έτσι αποτρέπει την γήρανση των κυττάρων.
Προστατεύει από την δημιουργία αθηρωματικών πλακών στα αγγεία.
Βοηθά στην μείωση της χοληστερίνης. 
Συμβάλει στην σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού μας.
Αποτελεί εξαιρετική επιλογή για αυτούς που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2. 
Συμβάλλει στην ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. 

Καιρός λοιπόν να το βάλουμε στην καθημερινότητά μας!


Κείμενο: Μ. Στρατή
stratimina68.blogspot.gr

Πληροφορίες πήρα από:
 medlabgr.blogspot.com 
 www.onmed.gr 
 www.vita.gr 

ΠΟΤΑΜΙΑ ΛΑΒΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΤΝΑ ( ΒΙΝΤΕΟ ) --Italy: Red hot lava oozes from Mount Etna as volcano continues to erupt



Δημοσιεύτηκε στις 28 Μαρ 2017

Η Αίτνα συνέχισε τις εκρήξεις την Τρίτη, καθώς το ηφαίστειο διαρρέει λάβα πάνω πλαγιές του. Το ψηλό βουνό 3.329 μέτρων (10.922 πόδια) έχει βιώσει πολλές ροές λάβας τη διάρκεια του Μαρτίου. 

Δέκα άνθρωποι τραυματίστηκαν την περασμένη εβδομάδα, όταν στο μάγμα εισέρρευσε χιόνι προκαλώντας μια βίαιη έκρηξη που εκτίναξε πέτρες και βράχους σε όλες τις πλαγιές, σύμφωνα με τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. 


Βίντεο ID: 20170328 023 
Video on Demand: http://www.ruptly.tv
Επικοινωνία: cd@ruptly.tv 

ΚΙΡΚΑΔΙΟΣ ΡΥΘΜΟΣ

Κιρκάδιος ρυθμός


Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Μερικά χαρακτηριστικά του ανθρώπινου κιρκάδιου κύκλου
Ο κιρκάδιος ρυθμός (circadian rhythm) είναι μια οποιαδήποτε βιολογική διαδικασία που παρουσιάζει ενδογενή περιοδική μεταβολή στη διάρκεια ενός 24ώρου. Αυτός ο ρυθμός ορίζεται από ένα κιρκάδιο ρολόι κι έχει παρατηρηθεί σε πολλούς ζωντανούς οργανισμούς, όπως σε φυτάζώαμύκητες και κυανοβακτήρια. Ο όρος κιρκάδιος προέρχεται από την λατινική λέξη circa, που σημαίνει "γύρω" (ή "περίπου") και diem ή dies, που σημαίνει "ημέρα". Παρόλο που οι κιρκάδιοι ρυθμοί είναι ενδογενείς, προσαρμόζονται στο τοπικό περιβάλλον από εξωγενείς παράγοντες, πιο σημαντικός από τους οποίους είναι το φως της ημέρας.

Ιστορία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Μια από τις πρωιμότερες περιγραφές ενός κιρκάδιου ρυθμού χρονολογείται στον 4ο αιώνα π.Χ., όταν ο Ανδροσθένης ο Θάσιος περιέγραψε τις ημερήσιες κινήσεις των φύλλων του ταμάρινθου.[1] Η παρατήρηση ενός κιρκάδιου ρυθμού στους ανθρώπους αναφέρεται σε κινέζικα ιατρικά εγχειρίδια που χρονολογούνται περίπου στον 13ο αιώνα.[2]
Η πρώτη καταγεγραμμένη παρατήρηση ενός ενδογενούς κιρκάδιου ρυθμού έγινε από τον Γάλλο επιστήμονα Jean-Jacques d'Ortous de Mairan το 1729. Παρατήρησε ότι τα 24ωρα μοτίβα στην κίνηση των φύλλων του φυτού μιμόζα εξακολουθούσαν να υπάρχουν, ακόμα κι όταν τα φυτά διατηρούνταν σε συνεχές σκοτάδι.[3][4]
Το 1896, οι Patrick και Gilbert παρατήρησαν ότι κατά τη διάρκεια μιας παρατεινόμενης περιόδου στέρησης ύπνου, η υπνηλία αυξάνεται και μειώνεται με περίοδο περίπου 24 ωρών.[5] Το 1918, ο J.S. Szymanski έδειξε ότι τα ζώα είναι ικανά να διατηρούν τα 24ωρα μοτίβα δραστηριότητας, ακόμη και σε απουσία εξωγενών παραγόντων, όπως είναι το φως της ημέρας και οι αλλαγές της θερμοκρασίας.[6] Στις αρχές του 20ου αιώνα, οι κιρκάδιοι ρυθμοί έγιναν αντιληπτοί από το γεγονός ότι οι μέλισσες τρέφονται ανά συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα. Εκτεταμένα πειράματα έγιναν από τους Auguste Forel, Ingeborg Beling, και Oskar Wahl για να καταλάβουν εάν αυτός ο ρυθμός ήταν ενδογενής. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 οι Ron Konopka και Seymour Benzer απομόνωσαν από τη μύγα δροσόφιλα το πρώτο γονίδιο του κιρκάδιου ρολογιού.[7] Όσον αφορά τα θηλαστικά το 1994 ο Joseph Takahashi απομόνωσε από ποντίκια το πρώτο γονίδιο του κιρκάδιου ρολογιού.[8][9]
Τον όρο κιρκάδιος δημιούργησε ο Φράντς Χάλμπεργκ τη δεκαετία του 1950.[10]

Χρήστος Καπερώνης: Από την ιστορική «Ελευθεροτυπία» στο περίπτερο της Μακρινίτσας

  Χρήστος Καπερώνης: Από την ιστορική «Ελευθεροτυπία» στο περίπτερο της Μακρινίτσας Ακούστε το άρθρο «Δεν θα γυρνούσα στην Αθήνα ούτε για ασ...