Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 22 Μαρτίου 2017

ΠΗΓΑΣΟΣ--Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΦΤΕΡΩΤΟΥ ΑΛΟΓΟΥ

Πήγασος – Ο μύθος του φτερωτού αλόγου

O ΙΠΠOΣ μυθοποιήθηκε νωρίς, κι αυτό όχι μόνον χάρη στα φυσικά του 
χαρίσματα, αλλά και στην ανεκτίμητη πρακτική προσφορά του στον 
άνθρωπο… Xάρη στον ίππο έγιναν κατορθωτές οι μεγάλες μετακινήσεις 
λαών από τη Mέση ανατολή, τη νότια Pωσία και τον Kαύκασο στον 
ελλαδικό χώρο και τη Δ. Eυρώπη, κατά την τρίτη χιλιετία.

Mέσα σε άμαξες που τις έσερναν άλογα, ή καβάλα σ’ αυτά, κατόρθωναν οι 
μετανάστες να διανύουν τεράστιες αποστάσεις. αλλά και στις πολεμικές επιχειρήσεις 
ο ρόλος του ίππου υπήρξε αποφασιστικός: ακόμα και οι πιο εμπειροπόλεμοι λαοί 
αδυνατούσαν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά εισβολείς που πολεμούσαν έφιπποι
 ή πάνω σε ιππήλατα άρματα.

Δικαιολογημένα πολλοί μελετητές της ιστορίας του πολιτισμού υποστήριξαν ότι στις
 ράχες των ίππων γράφηκε η ιστορία της ανθρωπότητας. απόηχο της πανάρχαιας 
και κοσμοϊστορικής υπεροχής του ίππου έναντι των άλλων ζώων που εξημέρωσε ο 
άνθρωπος αποτελεί και το γεγονός ότι σήμερα η ωστική δύναμη των μηχανών 
υπολογίζεται σε ιπποδύναμη (HP=horse power). Διόλου παράξενο, λοιπόν, που 
από νωρίς αποδόθηκαν στο άλογο υπερφυσικές δυνάμεις. Ανάμεσα στους 
πολυάριθμους μύθους που αναφέρονται στο άλογο, ξεχωρίζει ο μύθος του 
φτερωτού ίππου, του Πήγασου.

Ο Μύθος

Kατά τον Hσίοδο (Θεογονία 276-282), ο Πήγασος ήταν καρπός της ένωσης του 
Ποσειδώνα με τη Γοργώ Mέδουσα και ξεπήδησε από τον λαιμό της όταν την 
αποκεφάλισε ο Περσέας με τη συνδρομή της Αθηνάς. Γόνος, λοιπόν, του θεού των 
υδάτων ο Πήγασος, επόμενο ήταν και το όνομά του να παραπέμπει στο υγρό στοιχείο,
 στην πηγή, αφού μάλιστα γεννήθηκε κοντά στις πηγές του Ωκεανού, του μυθικού 
ποταμού που περιβάλλει τον κόσμο (Θεογονία 281-283).

Eνας άλλος μύθος παραδίδει πως η Iπποκρήνη, μια πηγή στην κορυφή του Eλικώνα
 της Bοιωτίας από την οποία αντλούσαν οι Eλικωνιάδες Nύμφες την έμπνευσή τους,
 ανέβλυσε όταν ο Πήγασος χτύπησε με την οπλή του τον βράχο. Kι άλλες πηγές, 
σύμφωνα με τις αρχαίες μαρτυρίες, ανέβλυσαν χάρη στο χτύπημα της οπλής του 
Πήγασου.


Άμεση σχέση και με τον δαμασμό του Πήγασου στην Kόρινθο από τον τοπικό ήρωα
 Bελλεροφόντη έχει η θεά Αθηνά. Eκεί, κοντά στην Kρήνη Πειρήνη, μια πηγή 
πλούσια σε νερά ακόμα και σήμερα, παραμόνεψε ο ήρωας το θεϊκό άλογο, κι όταν 
εκείνο πλησίασε να πιει νερό, το δάμασε περνώντας του -με την καθοδήγηση και 
συμπαράσταση της Αθηνάς- στο στόμα το χρυσό χαλινάρι, δώρο της ίδιας της θεάς
 των τεχνών (Πίνδ. O. XIII, 65. 78).

Πολλοί είναι οι άθλοι που πραγματοποίησε ο Bελλεροφόντης καβάλα στον Πήγασο
 και δεν θα τους ιστορήσουμε εδώ. Ξεχωρίζει, πάντως, σπουδαιότερος ανάμεσά τους,
 η εξόντωση της Xίμαιρας, ενός τέρατος με σώμα λιονταριού, κεφαλή τράγου στη 
ράχη του και μια έχιδνα στη θέση της ουράς, που έσπερνε τον όλεθρο, 
κατακαίγοντας τα πάντα με τη φωτιά που ξερνούσε απ’ το στόμα του.



Δεν είχε, ωστόσο, παρά τα ανδραγαθήματά του, καλό τέλος ο Bελλεροφόντης. 
Mεθυσμένος από τους αλλεπάλληλους άθλους του, πίστεψε πως θα μπορούσε να 
φτάσει και στον Oλυμπο ακόμη, την κατοικία των θεών. αλλά την αποκοτιά του 
αυτή -ύβριν την έλεγαν οι αρχαίοι- την πλήρωσε ακριβά. Γιατί ο Πήγασος, από 
συντρόφος και βοηθός του, έγινε όργανο της θεϊκής Δίκης. Tον πέταξε απ’ τη ράχη
 του κι ο ήρωας τέλειωσε άθλια τη ζωή του, χωλός από την πτώση του και 
ταπεινωμένος. αντίθετα, ο Πήγασος συνέχισε την πτήση του προς τον Oλυμπο, 
όπου έμεινε στην υπηρεσία του Δία, ως φύλακας και φορέας των συμβόλων του, 
του κεραυνού και της αστραπής: υπαινιγμός, ίσως, στην υπερβατική και τελολογική
αποστολή του. Eίναι σύμπτωση, άραγε, που οι θεοί του φωτός και του λόγου, δηλ. 
ο Hλιος και ο Απόλλωνας, αλλά και άλλοι αστρικοί θεοί, ταξιδεύουν έφιπποι, ή σε 
άρματα που τα σέρνουν άλογα φτερωτά;

H σχέση, εξάλλου, του Πήγασου με την Αθηνά υποδηλώνει και τον πολιτιστικό 
χαρακτήρα της προσφοράς του στους θνητούς. Γιατί ο δαμασμός του πρωταρχικού
 ίππου, του Πήγασου, από τον Bελλεροφόντη σημαίνει, κατ’ επέκταση, το δαμασμό
 του ίππου από τον άνθρωπο. Tον δαμασμό του ίππου και το «ηνιοχείν» που δίδαξε
 η Αθηνά στους ανθρώπους, θεωρούσαν οι αρχαίοι προσφορά τόσο πολύτιμη ώστε 
να την παραβάλλουν με την ευεργεσία της Δήμητρας προς αυτούς, δηλαδή τη 
διδαχή της καλλιέργειας των σιτηρών.



Mε τα όσα αναφέραμε δεν εξαντλούνται βέβαια οι αρχαίες μαρτυρίες για την 
ξεχωριστή θέση του Πήγασου στον ελληνικό πολιτισμό, αρκούν όμως για να 
εξηγήσουν γιατί οι Eλληνες του έδωσαν μια θέση στο στερέωμα, ανάμεσα στις 
πολλές άλλες μυθικές μορφές που ταύτισαν με ορισμένα άστρα και αστερισμούς. 
O «καταστερισμός» του Πήγασου δεν είναι βέβαια άσχετος με την πτήση του στον
 Oλυμπο και την αποστολή που ανέλαβε έκτοτε εκεί.

«Iερός ίππος»



Tον 4ο αι. π.X. ο Eύδοξος, μαθητής του Πλάτωνα και εκπρόσωπος της πεποίθησης
 ότι η γη είναι σφαιρική, αναφέρεται για πρώτη φορά στον αστερισμό του «ιερού 
ίππου». από τότε ο αστερισμός του Πήγασουμνημονεύεται μαζί με τα άλλα 
ουράνια σώματα από τον Άρατο (315-240 π.X.) στο έργο του Φαινόμενα, καθώς 
και από τον αστρονόμο Iππαρχο (2ος αι. π.X.).

Kατά την ελληνιστική και τη ρωμαϊκή εποχή η πτήση του Bελλεροφόντη στη ράχη 
του Πήγασου ταυτίστηκε με την ανύψωση του ανθρώπου στη σφαίρα του 
πνεύματος και της αρετής. Γι’ αυτό πολλοί Pωμαίοι αυτοκράτορες ή άλλα πρόσωπα
 που η πολιτεία ήθελε να τιμήσει ως ήρωες ή και να θεοποιήσει, εικονίζονται συχνά
 να εφιππεύουν τον Πήγασο.



Tο θέμα των άθλων Bελλερεφόντη – Πήγασου, αλλά και μεμονωμένα ο Πήγασος, 
υιοθετείται από όλους τους λαούς της Mεσογείου έως πέρα από τις Hράκλειες Στήλες
 και μέχρι τη Bρετανία, καθώς και από λαούς της Ασίας. Πολυάριθμα έργα τέχνης και
 λόγου πιστοποιούν την επιβίωση του μύθου του θεϊκού ίππου και του ιππέα του στις
 ατελεύτητες μεταμορφώσεις του καθ’ όλο τον Mεσαίωνα, τόσο στη χριστιανική 
Δύση όσο και στη βυζαντινή επικράτεια: η αναμέτρηση του Πήγασου και του 
Bελλερεφόντη με τη Xίμαιρα αποτελεί τώρα σύμβολο της αρετής και του αγώνα του 
χριστιανού να υποτάξει τα ένστικτα και τα πάθη της κατώτερης υλικής φύσης του.

Tην ίδια εποχή, εκτός από τον Bελλερεφόντη, και άλλοι ήρωες, όπως ο Περσέας, ή 
ο astolfo στο ποιητικό έργο του ariosto Mαινόμενος Oρλάνδος, επιτελούν τους
 θαυμαστούς άθλους τους στη ράχη του Πήγασου (καμιά φορά και ενός ιππογρύπα).
 Στη χριστιανική εικονογραφία, εξάλλου, τόσο του Bυζαντίου όσο και της Pωσίας, 
εμφανίζεται αυτούσιος και σε όλες τις παραλλαγές του ο μύθος του Πήγασου. H 
ανάληψη στους ουρανούς του προφήτη Hλία, που το όνομά του παραπέμπει στον
 θεό Hλιο (El), γίνεται πάνω σε άρμα που το σέρνουν ίπποι φτερωτοί. Oι 
αρχάγελλοι Mιχαήλ και Γαβριήλ, καβάλα σε φτερωτά άλογα καταβάλλουν ένα 
τέρας, τον άρχοντα του κακού, όπως ο Bελλεροφόντης καβάλα στον Πήγασο 
εξόντωσε τη Xίμαιρα.

Tην ίδια εποχή τα κείμενα των αρχαίων Eλλήνων αστρονόμων -ακατάπαυστα 
αντιγραφόμενα στην αρχική διατύπωσή τους στα Eλληνικά, ή σε μετάφραση στη 
Λατινική ή την Αραβική- συνοδεύονται από έγχρωμες παραστάσεις των μυθικών 
προσωποποιήσεων των αστερισμών, μεταξύ αυτών και του Πήγασου. Στα επεισόδια,
 εξάλλου, που συνέδεαν τον Πήγασο με τον Απόλλωνα και τις Mούσες στην 
Iπποκρήνη του Eλικώνα, το φτερωτό άλογο γίνεται σύμβολο πνευματικής ανάτασης
 περιβαλλόμενο από ηθικές αξίες, και μάλιστα σε έργα εκπροσώπων της χριστιανικής
 γραμματείας.

H Αναγέννηση

Oι βαθύτατες μεταβολές και ζυμώσεις που ξεκίνησαν να συντελούνται βαθμιαία στη
 Δύση από την εποχή του Kαρλομάγνου, καθώς και οι σημαντικές ανακατατάξεις 
-κοινωνικές, πολιτισμικές, θρησκευτικές- που τις συνόδευαν, οδήγησαν τελικά στην
 αναγέννηση. Ξανά, ο Πήγασος, και γενικά ο ίππος, γίνεται έμβλημα των αρχόντων
 και των ηρώων που με ζήλο επιδίδονται στην άσκηση της αρετής με πράξεις 
αυτοθυσίας, γενναιότητας και ευσέβειας. Δεν είναι τυχαίο ότι στη νέα αυτή φάση 
του πολιτισμού της Δύσης οι ήρωες που διαπρέπουν με τις ανδραγαθίες τους και 
εγκωμιάζονται στα πολυάριθμα επικά κείμενα είναι πάντα έφιπποι και ονομάζονται 
ιππότες (chevaliers), με πιο αντιπροσωπευτικούς ανάμεσά τους τους περίφημους 
Iππότες της Στρογγυλής Tραπέζης (Les chevaliers de la table ronde). Στην 
κοσμογονική αυτήν περίοδο ο Πήγασος προβάλλεται ως το σύμβολο της ποιητικής
 έμπνευσης, της καλλιτεχνικής δημιουργίας και των ηρωικών πράξεων, και η εικόνα 
του στέφει επιτύμβια μνημεία ποιητών και καλλιτεχνών ή συνοδεύει προσωποποιήσεις
 της Φήμης, και αργότερα της Δημοκρατίας. Σε άλλες συνθέσεις, εμπνευσμένες από
 τον χώρο του Παρνασσού, ο Πήγασος παριστάνεται ανάμεσα στον Απόλλωνα και 
τις Mούσες ή εικονίζεται να εγκαταλείπει το ιερό όρος εξαιτίας της βεβήλωσής του 
από κάποιους ασεβείς.

O Πήγασος διατηρεί και στη συνέχεια τον πολύπλευρο συμβολισμό του και 
εξακολουθεί να αποτελεί πηγή έμπνευσης για ποιητές, συγγραφείς, μουσουργούς 
και καλλιτέχνες. Oι συνθέτες Jean Baptiste Lolly (1679),Ch. Craopne (1708), 
a. Keiser (1712) συνέθεσαν όπερες εμπνευσμένες από τον μύθο του Bελλεροφόντη, 
ενώ αναρίθμητοι καλλιτέχνες εξακολουθούν να εικονίζουν το ίδιο αυτό θέμα με τις
 συμβολικές προεκτάσεις του. Σε ένα σχέδιο του Kοκόσκα, ο Πήγασος, βαρύς και 
ογκώδης, με φτερά πεσμένα και ατροφικά, δοκιμάζει να πετάξει, σε μια προσπάθεια
 μάταιη, φανερά καταδικασμένη σε αποτυχία. Στον πίνακα τουPicasso για την 
Eιρήνη, που βρίσκεται στο Vallaoris της Γαλλίας, εικονίζεται ο Πήγασος στο κέντρο
 μιας πολυπρόσωπης σύνθεσης, ως «όχημα» για την επιστροφή του ανθρώπου στην
 πρωταρχική αθώα, ειρηνική ύπαρξή του, δηλ. στην παραδείσια κατάστασή του. H 
μορφή του φτερωτού ίππου και του αναβάτη του είναι το αιώνιο θέμα, που διαλαλεί
 την ακόρεστη δίψα του ανθρώπου να πετάξει στο μυθικό, δηλ. το αρχέγονο 
παρελθόν του.

O μύθος του Πήγασου, όπως άλλωστε και όλοι οι ελληνικοί μύθοι, αποτελούν 
σύμβολα μιας παγκόσμιας γλώσσας, μιας «κοινής» κατανοητής σε όλους μέσα στη 
βαβέλ των γλωσσών και των αντιθέσεων. Ανήκει στα ακατάλυτα σύμβολα που 
προσφέρουν τη δυνατότητα στους θνητούς να επικοινωνούν με τη θεότητα αλλά 
και μεταξύ τους, στην εξυψωτική ατμόσφαιρα του αμοιβαίου σεβασμού και της 
αδελφοσύνης.

Πηγή: http://anekshghta.blogspot.gr/

www.eleysis-ellinwn.gr


Πηγή: https://greek1.blogspot.com/2013/10/blog-post_4706.html#ixzz4c7SgjpIQ 
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη 
Under Creative Commons License: Attribution 

Follow us: @1_Greek on Twitter | 1greek on Facebook

ΟΙ ΒΡΙΣΙΕΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Οι βρισιές των Αρχαίων Ελλήνων. Ή αλλιώς, πώς να βρίζετε σαν τον Ζουράρι

Οι βρισιές των Αρχαίων Ελλήνων. Ή αλλιώς, πώς να βρίζετε σαν τον Ζουράρι


Πώς έβριζαν στην Αρχαία Ελλάδα. Και ποια "γαλλικά" μπορείτε να 

χρησιμοποιείτε χωρίς να σας καταλάβει κανείς


"Πρόκειται περί ληστρικού κράτους. Και βεβαίως, υπενθυμίζω ότι μας έχουν 
πρήξει τα μέζεα του στεατοπυγικού μας υποσυστήματος οι Γερμανοί ότι τα 
κράτη έχουν συνέχεια". Τι είπε ο Ζουράρις;

Τα παραπάνω εκφώνησε ο βουλευτής των ΑΝ.ΕΛ. στην τελευταία του τοποθέτηση 
στο Κοινοβούλιο για τις αποζημιώσεις, χαρακτηρίζοντας τη Γερμανία "ληστρικό 
κράτος" και σημειώνοντας πως η Άνγκελα Μέρκελ και ο ομόλογος του Γιάνη
 Βαρουφάκη, Β. Σόιμπλε, μας έχουν πρήξει τα... 
"μέζεα του στεατοπυγικού μας υποσυστήματος".


"Οι Ούνοι ή οι βάρβαροι αυτοί, οι οποίοι συνεχώς έχουν διαπράξει αυτά τα 
αλλεπάλληλα εγκλήματα, θα πρέπει να καταλάβουν ότι απέναντι τους θα έχουν 
αυτόν τον αντίπαλο, τον αμυνόμενο, όπως αμυνθήκαμε στη μεγαλύτερη εποποιία 
μετά το 1821, το 1941 με 1944. Υπήρξαμε μετά επί κατοχή εμείς οι νικητές. Η 
νικήτρια Ελλάδα μετεβλήθη σε νικημένη Ελλάδα και από αυτό πάσχουμε τώρα. 
Διότι υπήρξε η αμερικανοκρατία και επομένως τώρα ξαναστηνόμαστε στα πόδια 
μας", συμπλήρωσε κατά τα λοιπά, αλλά τα αρχαιοελληνικά του "γαλλικά" είναι 
αυτά που έκαναν όλο το διαδίκτυο να θυμηθεί τις αρχαίες βρισιές.
Γιατί ναι, και οι Αρχαίοι Έλληνες έβριζαν. Και έβριζαν με ιδιαίτερη λεξιπλαστική 
ικανότητα.

Στο βιβλίο του Μάριου Βερέττα, "Τα βρωμόλογα των αρχαίων Ελλήνων", 
καταγράφονται μεταξύ άλλων οι εξής αρχαίες βρισιές:

ΑΒΡΟΒΑΤΗΣ: θηλυπρεπής άνδρας με γυναικείο βάδισμα [αβροβάτης = αβρός
(τρυφερός) + βαίνω (προχωρώ, εισέρχομαι)
ΑΝΑΣΕΙΣΙΦΑΛΛΟΣ: φιλήδονη γυναίκα που πιάνει και κουνάει τον φαλλό
 [ανασεισίφαλλος = ανασείω + φαλλός]
ΒΔΕΩ: πέρδομαι [βδέω = βρωμάω]
ΓΛΩΤΤΟΔΕΨΕΩ: κάνω μαλάξεις με τη γλώσσα
ΓΟΓΓΥΛΗ: βυζί / στήθος [γογγύλη = ολοστρόγγυλη]
ΓΥΝΑΙΚΟΠΙΠΗΣ: μπανιστιρτζής [ γυναικοπίπης = γυναίκα + οπιπτεύω]
ΔΡΟΜΑΣ: πόρνη του δρόμου [δρομάς = δρόμος]
ΕΣΧΑΡΑ: γυναικείο αιδοίο [εσχάρα = από το ρήμα ίσχω (εμποδίζω)]
ΕΥΠΥΓΟΣ: γυναίκα με ωραία οπίσθια [εύπυγος = ευ + πυγή ]
ΚΑΣΣΩΡΙΣ: πόρνη [κασσωρίς = από το κάσις (αδελφός, εταίρος)]
ΜΥΖΟΥΡΙΣ: γυναίκα που βυζαίνει πέος [μύζουρις = μυζάω + ουρά (πέος)]
ΠΗΘΙΚΑΛΩΠΗΞ: άνθρωπος πανούργος [πιθηκαλώπηξ = πίθηκος = αλώπηξ]
ΠΟΣΘΩΝ: άνδρας με μεγάλο πέος [πόσθων = από το πόσθη(πέος)]
ΡΩΠΟΠΕΡΠΕΡΗΘΡΑΣ: άνδρας που εκστομίζει ακατάπαυστα χαζομάρες 
[ρωποπερπερήθρας = ρώπος(φτηνόπραγμα) + πέρπερος (φλυαρία)]
ΗΔΟΝΟΘΗΚΗ: το αιδοίο
ΚΥΝΤΕΡΟΣ: ο αναίσχυντος, ο κοπρίτης [> κύων]
ΚΙΝΟΥΡΗΣ αυτός που περπατά επιδεικνύοντας τα γεννητικά του όργανα 
[κίνουρης = κινέω + ουρά]
ΛΕΧΡΙΟΣ [ > λέχριος (λεχρίτης)]
ΛΥΔΙΑ: η πόρνη στην ρωμαϊκή εποχή, επειδή συνήθως ήταν από την ομώνυμη 
περιοχή της Μικρασίας οι πόρνες πολυτελείας.
ΛΟΧΜΗ: το τριχωτό αιδοίο [> λόχμη (θάμνος)]
ΣΠΟΔΗΡΙΛΑΥΡΑ: αυτός που τρώει κόπρανα [σποδή (καταβροχθίζω) + λαύρα 
(απόπατος)]
ΧΑΛΚΙΔΙΤΙΣ: η πολύ φτηνή πόρνη, αυτή που εκδίδεται για ένα χάλκινο νόμισμα.
"Τα πολυάριθμα "βρωμόλογα" των αρχαίων Ελλήνων, υποδεικνύουν ότι οι 
πρόγονοί μας χυδαιολογούσαν συχνότατα και αισχρότατα, ακριβώς όπως κι εμείς 
(...). Πάντως το παρόν ρυπαρογράφημα μπορεί να εξυπηρετήσει και... 
παιδαγωγικούς σκοπούς. Διότι η γνώση της αρχαίας χυδαιολογίας αποτελεί εν 
δυνάμει άλλον έναν τρόπο για να αγαπήσουμε και να μάθουμε τα αρχαία ελληνικά!",
 σημειώνει ο ίδιος ο συγγραφέας.




"Αποσκότισόν με" έλεγαν σε 
κάποιον για να πάψει να τους 
σκοτίζει, ενώ "μαψ", ήταν ο 
ανόητος. Η λέξη έχει επιβιώσει
 μάλιστα μέχρι σήμερα ως
 "μάπας" και είναι μια από τις 
πιο αρχαίες βωμολοχία.
Από το ιστολόγιο kleitor,
 αλιεύουμε επίσης:

Αμάρευμα: κατακάθι της κοινωνίας (ους. αμάρα=χαντάκι)
Βδέλυγμα: σίχαμα
Έκφαυλος: ατιμασμένος
Κόβαλος: παράσιτο
Κόπρειος: τιποτένιος
Μιάστωρ: μίασμα
Σκωραμίς: απατεώνας / καθίκι

Βέβαια υπάρχουν και τα παρακάτω που επιβιώνουν από γενιά σε γενιά ως 
λογοπαίγνια.
Κοινώς:
  • Μη μου τους όρχεις τάρατε
  • Όδευε εις συνουσίαν
  • Της επί χρήμασιν εκδιδομένης γυναικός το σιδηρούν κιγκλίδωμα
  • Έξω κίναιδε εκ της οικίας


Όπως σημειώνει άλλωστε ο Νίκος Σαραντάκος στο ιστολόγιο του, δημοφιλής και 
με αρνητική χροιά ήταν και η λέξη αρχολίπαρος που σημαίνει "αυτός που ποθεί 
σφοδρά την εξουσία" αλλά και "ο ευτελώς πρόθυμος προς τους κατέχοντες την 
εξουσία".
Και για το τέλος, πώς προέκυψε η λέξη βωμολοχία
Βωμολοχία: βρισιά, χυδαιότητα, απρεπής λέξη, αισχρολογία 
Ο επαίτης, ανυπόμονος, θρασύς και πεινασμένος, ζητούσε με πιεστικό τρόπο μερίδα 
και ως εκ τούτου, επιτίθετο λεκτικά στον τελεστή της θυσίας χρησιμοποιώντας 
αισχρές εκφράσεις. Άρχιζε τότε μία απρεπής και μη κόσμια συνομιλία μεταξύ επαίτη 
και υπεύθυνου των θυσιών, που κατέληγε σε χυδαίες εκφράσεις και τσακωμούς.   
Αυτή η αισχρή και χυδαία στιχομυθία, ονομάστηκε βωμολοχία.   Βωμολόχος είναι 
λοιπόν ο περί τους βωμούς λοχών (παραμονεύων, ενεδρεύων) επαίτης, με σκοπό να 
λάβει κάτι από τα κρέατα των θυσιών.



Χρήστος Δεμέτης



Πηγή: https://greek1.blogspot.com/2015/03/oi-vrisies-twn-arxaiwn-ellhnwn-h-alliws-pws-na-vrizete-san-ton-zoyrari.html#ixzz4c73ygmiC 
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη 

Under Creative Commons License: Attribution 
Follow us: @1_Greek on Twitter | 1greek on Facebook

Ο ΑΡΧΟΝΤΟΧΩΡΙΑΤΗΣ (του ΜΟΛΙΕΡΟΥ )



Δημοσιεύτηκε στις 22 Μαρ 2017

Θεατρική κωμωδία του Μολιέρου σε μετάφραση και σκηνοθεσία Γρηγόρη Γρηγορίου 1977.
Παίζουν: Ανδρέας Φιλιππίδης, Αλίκη Αλεξανδράκη, Νίκος Απέργης, Γωγώ Ατζολετάκη, Τρύφων Καρατζάς.
Μια παλιά πετυχημένη θεατρική παράσταση, σε ένα θέμα που και 1.000 χρόνια να περάσουν θα παραμένει πάντα επίκαιρο.....

ΔΩΣΕ ΜΟΥ ΕΝΑ ΛΟΓΟ ΝΑ ΞΥΠΝΗΣΩ ΤΟ ΠΡΩΙ

Δώσε μου ένα λόγο να ξυπνήσω το πρωί

Η ώρα είναι 5 το πρωί, έχω τρομερό πονοκέφαλο και γράφω αυτό μόνο και μόνο για να καταλάβω αν όντως ζω αυτή την πραγματικότητα ή αν έχω τρελαθεί εντελώς, σε σημείο να μη μπορώ να ξεχωρίσω το τι είναι πραγματικό και τι όχι. Άλλη μια νύχτα που έπεσααπογοητευμένος στο κρεβάτι στις 2, άλλη μια νύχτα που το γαμημένο άγχος έχει »πλακώσει» το στέρνο μου και δε με αφήνει να κοιμηθώ.

Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή.

Έχεις μια δουλειά που σου εξασφαλίζει τα βασικά και ΜΠΑΜ απολύεσαι μια ωραία μέρα. Λες εντάξει βρε αδερφέ, προϋπηρεσία έχεις, έξυπνος είσαι, έχεις βάλει και κάτι ψιλά στην άκρη, οπότε δίνεις στον εαυτό σου ένα περιθώριο 2-3 μηνών ώστε να βρεις κάτι άλλο. Ο καιρός περνάει, τα βιογραφικά αμέτρητα, οι συνεντεύξεις αμέτρητες, τα λεφτά τελειώνουν. Έχεις κάνει στην άκρη τις σπουδές και το αντικείμενο σου και ψάχνεις ΟΤΙΔΗΠΟΤΕ μπορεί να σου αποφέρει χρήματα. Δεν σε νοιάζει πλέον τίποτα άλλο εκτός από το να βγάλεις πέντε φράγκα.
Ο καιρός περνάει με τα αμέτρητα »θα σας ειδοποιήσουμε», που δε θα σε ειδοποιήσουν ποτέ τελικά. Οι μέρες κυλάνε. Κοιτάς αγγελίες, προϋπηρεσία ακόμα και για να ανοιγοκλείνεις μια πόρτα. Απαιτήσεις προσόντων απίστευτες για δουλειές που προ κρίσης αν είχες απλά ένα απολυτήριο νηπιαγωγείου θα σε προσλάμβαναν. Δουλειές τύπου call center που ψάχνουν κορόιδα για να δουλέψουν τζάμπα κάνα μήνα. Έχουν περάσει μήνες που προσπαθείς να βρεις κάτι.

Η υπομονή σου πραγματικά έχει στερέψει, νιώθεις σκουπίδι, πιστεύεις πως ό,τι και να κάνεις πια θα είσαι σε αυτή την κατάσταση για την υπόλοιπη ζωή σου! Όλο αυτό σε ξεπερνάει, δεν είναι στο χέρι σου να το αλλάξεις. Είσαι έτοιμος να τα παρατήσεις. Εκτός από το οικονομικό βέβαια, υπάρχει και κάτι που ίσως είναι σημαντικότερο.


Παύεις να νιώθεις χρήσιμος.

Χάνεις την αυτοεκτίμηση που έχεις. Μένεις αδρανής και παγιδεύεσαι μέσα στο σπίτι σου. Το δωμάτιο σου που μέχρι πριν λίγους μήνες ήτανε ο χώρος που θα πας για να κοιμηθείς, έχει μετατραπεί στο κλουβί σου. Αμέτρητες ώρες κλεισμένος εκεί μέσα, σερί μέρες που δε θα βγεις καν από το σπίτι σου. Δεν έχεις κάτι να κάνεις εκεί έξω, στον πραγματικό κόσμο. Αυτή η "εξορία" σου μοιραία αρκετές φορές σε απομακρύνει από τον κοινωνικό σου περίγυρο.

Δεν έχεις λεφτά, δε μπορείς να κινηθείς. Δε μπορείς να καταναλώσεις. Δεν υπάρχεις. Θες να κάνεις πράγματα με τους φίλους σου τα οποία απλά δε μπορείς. Η μία μέρα φέρνει την άλλη και εσύ απλά έχεις πάψει να ελπίζεις και νιώθεις λίγο πιο άχρηστος απ’ ότι ένιωθες χθες και λιγότερο άχρηστος απ’ ότι θα νιώθεις αύριο. Οι συγκρούσεις στο σπίτι σε καθημερινή βάση γιατί είτε έχουν επενδύσει σε εσένα, είτε πιστεύουν πως είσαι εκ γενετής τεμπέλης και γουστάρεις να αράζεις σπίτι και να κοιμάσαι.


Πολλές φορές νομίζεις πως πραγματικά αν κλείσεις την μύτη σου θα εκραγείς. Σε πνίγει αυτό το γαμημένο το δίκιο, ξέρεις πως δε φταις εσύ για όλο αυτό, ξέρεις πως δεν είναι στο χέρι σου.

Οι μακροχρόνια άνεργοι φλερτάρουν επικίνδυνα με την κατάθλιψη. Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως προτιμούμε να κοιμόμαστε το πρωί και να μένουμε ξύπνιοι το βράδυ.

Όλη αυτή η ζωή και η κίνηση που υπάρχει τη μέρα είναι δίκοπο μαχαίρι. Είναι λες και είσαι ένα χρυσόψαρο σε μια γυάλα, γύρω σου βλέπεις τη ζωή αλλά το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να γυρίζεις μέσα στην γυάλα σου. Εφιάλτης το να μην έχεις έναν λόγο να ξυπνήσεις το πρωί.Δυστυχώς η ανεργία είναι μοναχικό σπορ, κανείς δε μπορεί να σε βοηθήσει αρκετά συναισθηματικά. Γελάω όταν κάποιος στην προσπάθεια του να σε εμψυχώσει λέει »Έλα μωρέ, όλος ο κόσμος άνεργος είναι». Το ξέρω φίλε, αλλά με το να σκέφτομαι πως όλοι είμαστε στο ίδιο χάλι, δε με βοηθάει ιδιαίτερα για να πετύχω τον στόχο μου.
Όσο απαισιόδοξα και να είναι αυτά που γράφω, δυστυχώς είναι η πραγματικότητα που βιώνει τεράστιο μέρος της κοινωνίας. Και δεν είναι μόνο οι άνεργοι, είναι και οι άνθρωποι που κοιμούνται και ξυπνάνε σκεπτόμενοι για το αν θα βαρέσει κανόνι η επιχείρηση που έχουν ή εργάζονται και θα βρεθούν και αυτοί στην ουρά του ΟΑΕΔ. Το θέμα όμως είναι πως όσο σκατά και να είμαστε, πρέπει να συνεχίσουμε να παλεύουμε και να μην παραιτηθούμε από την ζωή.
Θα την αλλάξουμε την κατάσταση.

Νίκος Βραχασωτάκης


ΚΑΙ ΜΗ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ του ΑΡΓΥΡΗ ΧΑΤΖΗΚΥΠΡΑΙΟΥ

ΚΑΙ  ΜΗ  ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ


Η Ελληνική κυβέρνηση μοιάζει με τους πυροσβέστες, που ενώ το σπίτι έχει καεί μαζί με τους ενοίκους του, αυτοθαυμάζονται γιατί κατάφεραν να σώσουν το οικόπεδο...




Κάπως έτσι παρομοιάζω τη σημερινή κατάσταση που επικρατεί στο κυβερνητικό στρατόπεδο και να εξηγήσω το γιατί....
Τα πανεπιστήμια μορφώνουν τους νέους που αποκτώντας τα απαραίτητα  εφόδια  σαν ακαδημαϊκοί πολίτες καλούνται να εργασθούν....Ναι αλλά που;
Ντελιβεράδες , γκαρσόνια, τι άλλο;
Και τα όνειρα; Αυτά που τα βάζεις: Και τελικά ξενιτεύονται....Και σιγά μη ξαναγυρίσουν;
Αλλά και γιατί να γυρίσουν...Τι καλό έχουν να θυμηθούν;  Τη ψευτιά και την υποκρισία των βολεμένων κυβερνητικών; Το ξεπούλημα της χώρας στους τοκογλύφους που αποκαλούμε θεσμούς;   
Άκου θεσμούς: Από πότε ταυτίζεται ο τοκογλύφος, ας πούμε με το θεσμό π.χ του προέδρου της Δημοκρατίας ή της Βουλής ή του πρωθυπουργού...
Γι΄αυτό δε θα γυρίσουν, ακόμα και το ταπεινό σπιτάκι των γονιών τους που πληρώθηκε 100 φορές πάνω η αξία του, θα αποποιηθούν την κληρονομιά του γιατί είναι δυσβάσταχτα τα έξοδα με σκοπό να πεταχθούν έξω οι ιδιοκτήτες...
Αλλά και αυτοί που ζουν εδώ και χάνουν τη δουλειά τους, ο,τι και να κάνουν είναι καταδικασμένοι...
Με την αποζημίωση της απόλυσης προσπαθούν να κάνουν κάποια δουλίτσα και πριν καλά καλά ξεκινήσουν πλακώνουν ΤΕΒΕ, αλληλεγγύη, και άκουσον άκουσον εισφορά γιατί είχες το θράσος να κάνεις δουλειά δική σου...Τέλος επιτηδεύματος το λένε και είναι όχι μόνο τέλος αλλά ταφόπλακα...



Και αυτοκτονεί ο κόσμος από απελπισία..... Ναι αυτοκτονεί....
Δεν το λένε τα ΜΜΕ γιατί δεν αποτελεί πια είδηση... Είναι πια μέρος της τραγικής πραγματικότητας στη ζωή του Έλληνα...
Άνθρωποι που δεν ανήκουν στη κατηγορία του "μαζί τα φάγαμε" αλλά μια ζωή τους άρμεγαν...
Συνταξιούχοι που τους κλέβουν τη σύνταξη, αυτοί που σε μια μέρα ξοδεύουν ένα χρονιάτικο ενός φτωχού...
Φάρμακα πανάκριβα, υγεία που στηρίζεται μόνο στον αγώνα και την υπερπροσπάθεια των γιατρών και του νοσηλευτικού προσωπικού...
Ζούμε από κεκτημένη ταχύτητα, κατά τύχη, παρά την καταδίκη μας από αιρετούς και τους ξένους κυβερνώντας...
Μεράκι το έχω να δω αυτή τη Βουλή να τηρεί το Σύνταγμα και να ψηφίζει με γνώμονα το συμφέρον του λαού...



Να σταματήσουν οι ασυναρτησίες με τις πράξεις νομοθετικού περιεχομένου...
Δεν τους ψηφίσαμε για να κάνουν επικυρώσεις εγγράφων και μεταφράσεις κειμένων...
Αλλά και εμείς καιρός είναι να σταματήσουμε την αυτοϊκανοποίηση στο καναπέ και να βγούμε έξω και πιστέψτε με, δεν έχουμε να χάσουμε τίποτα, αφού όλα τα έχουν προϋπολογίσει να περάσουν σε ξένα χέρια...



Και μην πιστεύεται στα κόμματα...Όλα είναι σικέ και κανονισμένα από πριν....
Θέλετε ένα παράδειγμα έτσι στα γρήγορα....
Πριν πέσει η ΝΔ ο Σουφλιάς εκπονούσε σχέδιο Αθήνας 10 εκατομμυρίων, ενώ ο πληθυσμός ήταν 5 εκατομμύρια που λόγω της υπογεννητικότητας όλο και μειώνονταν...
Πώς ήξεραν τα μελλούμενα; Λαμογιά ή σκοπιμότητα;
Μήπως είναι καιρός να σταματήσουμε να πιστεύουμε όλες τις δικαιολογίες που μας σερβίρουν και να τιμήσουμε το χώμα της Ελλάδας πριν το πουλήσουν και αυτό.

Αργύρης Χατζηκυπραίος


ΠΡΟΣΟΧΗ ΜΗΝ ΠΕΣΕΤΕ ΘΥΜΑΤΑ...ΑΔΕΙΑΖΟΥΝ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΡΤΕΣ ΜΕ ΕΝΑ e mail

ΠΡΟΣΟΧΗ ΜΗΝ ΠΕΣΕΤΕ ΘΥΜΑΤΑ – 


Αδειάζουν λογαριασμούς και πιστωτικές κάρτες με ένα e-mail!


Μια καλοστημένη απάτη με στόχο την κλοπή χρημάτων από λογαριασμούς τραπεζών και
 την χρέωση πιστωτικών καρτών ανυποψίαστων πολιτών έχει στηθεί εδώ και μήνες.

Στον αντίποδα, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος έχει οργανώσει ολόκληρη επιχείρηση
 εντοπισμού των δραστών, που καθώς φαίνεται έχουν εγκαταστήσει το επιχειρησιακό τους
 κέντρο σε ΗΠΑ και Βραζιλία.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Ειδήσεις», πολλοί είναι εκείνοι που είδαν χρήματα από τους
 τραπεζικούς τους λογαριασμούς, σε συγκεκριμένη τράπεζα της Ελλάδας, να κάνουν 
«φτερά», ή την πιστωτική τους κάρτα να χρεώνεται με υπέρογκα ποσά χωρίς να γνωρίζουν 
το πως και το γιατί.
Μέσω e-mail Όλα δείχνουν ότι έπεσαν θύματα καλοστημένης απάτης χωρίς να 
καταλάβουν το παραμικρό. Οι δράστες στέλνουν e-mails με τα στοιχεία της τράπεζας και
 στη συνέχεια ενημέρωναν τον πελάτη ότι επρόκειτο να γίνει μεταφορά ποσού από τον 
λογαριασμό του προς την τράπεζα. Εκεί στηνόταν η παγίδα. Το e-mail έγραφε πως αν ο 
πελάτης δεν ενέκρινε την συναλλαγή, θα έπρεπε να μπει σε ειδικό link για την ακύρωση
 της συναλλαγής με τη χρήση του αριθμού της κάρτας και του pin. Με τον τρόπο αυτό οι
 δράστες αποκτούσαν πρόσβαση στους λογαριασμούς και τις κάρτες.
Προς το παρόν έχουν εντοπιστεί ίχνη των δραστών στην άλλη μεριά του Ατλαντικού, η 
σπείρα ωστόσο δεν έχει εξαρθρωθεί κι οι ελληνικές αρχές καλούν όλους τους πολίτες 
να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.
πηγή : crashonline.gr
Read more: http://www.oparlapipas.gr/2017/03/e-mail_22.html#ixzz4c35eeBVp

Μα­νό­λης Σα­μω­νά­κης: Πο­ρεία πρὸς τὴ Ρώ­μη

Μα­νό­λης Σα­μω­νά­κης: Πο­ρεία πρὸς τὴ Ρώ­μη Posted on  21 Ἰανουάριος 2025  by planodion α­νό­λης Σα­μω­νά­κης Πο­ρεία πρὸς τὴ Ρώ­μη  ΦΑΟΥ...