Σάββατο 30 Μαρτίου 2019

Τρί(Α)καλα Θεσσαλίας, πόλη Κόσμημα!!!

Τρί(Α)καλα Θεσσαλίας, πόλη Κόσμημα!!!


Αποτέλεσμα εικόνας για Τρίκαλα Θεσσαλίας
Η πόλη κόσμημα...
Στο τοπ δέκα της Ελλάδας, μην πω στο τοπ τρία, και αν είχε και θάλασσα, άντε γεια, θα κοντραριζόταν με την άλλη πόλη της Θεσσαλίας, το Βόλο για το ποια πόλη θα είχε την πρωτοκαθεδρία...
Γιατί όμως Τρίκαλα; Από που προκύπτει;
Τα Τρίκαλα είναι κτισμένα ακριβώς επάνω στην αρχαία πόλη Τρίκκη, οπότε το πρώτο συνθετικό βγαίνει από την Τρίκκη.
Τώρα, ο μύθος γύρω από τα τρία καλά είναι πολλά..., αν και οι ντόπιοι υποστηρίζουν με πάθος ό,τι δεν είναι μονάχα τρία, αλλά πολλά...


Και αν κάνετε ένα ταξίδι στα Τρίκαλα έστω και για κοινωνικούς λόγους για 24 ώρες, σε αυτές τις λίγες ώρες που θα σταθείς στο κέντρο των Τρικάλων, εύκολα θα παρατηρήσεις ό,τι τα καλά είναι πολλά...


Τρίκαλα, η πόλη του Ασκληπιού, ο Θεός της Ιατρικής κατά την 
ελληνική μυθολογία.

Πως Πάτε...

Οδηγείτε στην Ε. Ο. Αθηνών Θεσ/νίκης, βγαίνετε στην έξοδο της Λαμίας και πινακίδα προς Καρδίτσα Τρίκαλα Λάρισα, αφού ανεβείτε τις στροφές πάνω από την πόλη της Λαμίας προς Δομοκό, μόλις φτάσετε στο οροπέδιο του Δομοκού, αφήνουμε την παλαιά επαρχιακή οδό και μπαίνουμε στη Ν.Ε.Ο προς Καρδίτσα, Τρίκαλα, Λάρισα και οδηγούμε προς Τρίκαλα. Πληρώνετε και δύο νέα διόδια μέχρι να φτάσετε Τρίκαλα, δηλ. για 360 χλμ περίπου, ένα εικοσάρικο διόδια.

Το όμορφο του νέου δρόμου είναι ό,τι προσεγγίζει από κοντά τη λίμνη Σμοκόβου, αλλά αν θέλετε να επισκεφτείτε τα χωριά του Σμοκόβου στο Νομό Καρδίτσας, όπου και ανήκουν θα πρέπει να βγείτε στην έξοδο της Ανάβρας και να οδηγήσετε προς Κέδρο και να ανέβετε στα χωριά (Λουτροπηγή, Βαθύλακκο κλπ...) και όχι στη προηγούμενη έξοδο που λέει Σμόκοβο και ακριβώς δίπλα στη λίμνη βλέπεις και ένα παράκτιο χωριό, το συγκεκριμένο σημείο πρέπει να ανήκει στο Νομό Φθιώτιδας και όχι στην Καρδίτσα.

Τι Βλέπετε...

Τι να πρωτοδείς για 24 ώρες και όταν έχεις και υποχρεώσεις...
Καταρχήν, το ποτάμι της, το Ληθαίο που χωρίζει την πόλη στα δύο..., αλλά έχει τόσες γέφυρες για


πεζούς και αυτοκίνητα που η πόλη είναι ενιαία...

Η μοναδική πόλη στην Ελλάδα που τη διασχίζει ποτάμι, το οποίο είναι διαμορφωμένο για ριλάξ και



βόλτες... Αν δεν κατέβεις να το περπατήσεις, μην πεις ό,τι πέρασες από τα Τρίκαλα.


Ακριβώς στην κεντρική πεζογέφυρα, θαυμάζεις το άγαλμα του Ασκληπιού.

Περπατάς υποχρεωτικά πάνω στην κεντρική τους πλατεία, πριν περπατήσεις την πεζογέφυρα για να

περάσεις προς τα καφέ.
Βολτάρεις στους πεζόδρομους σε νέα και παλαιά πόλη.
Ένας πεζόδρομος που μας έκανε εντύπωση, από την πλευρά της νέας πόλης, παράλληλος με τον

πεζόδρομο των καφέ, ήταν ο χρωματιστός πεζόδρομος με τις ομπρέλες.
Τώρα από την πλευρά της παλαιάς πόλης, εδώ δεσπόζουν οι συνοικίες Βαρούσι και Μανάβικα.
Τα Μανάβικα, ακριβώς στο κέντρο, εδώ όλα τα τουριστικά μαγαζιά για φαγητό και κάποια


μπαράκια...
Μπορεί να αναφέρω τη λέξη "τουριστικά", αλλά σε σχέση με άλλα μέρη μας φάνηκαν και πιο ποιοτικά στο μάτι, πιο ψαγμένα..., π.χ. αν επισκεφτείτε ένα άλλο μέρος π.χ. Τήνο, θα σας πω μην κάτσετε στα σοκάκια στη Χώρα, βγείτε απόμερα.
Το Βαρούσι προς Ρολόι πλευρά.
Το Ρολόι, το έμβλημα των Τρικάλων, βρίσκεται στο Φρούριο της πόλης με χώρους αναψυχής και θέατρο.
Θαυμάζετε τα θαυμάσια παρτέρια σε πολλές γωνίες τόσο στα Τρίκαλα, όσο και στην Καλαμπάκα...


Επίσης, έχει ως πόλη, πολλά να δείτε ακόμη..., αλλά πρέπει να έχεις


χρόνο και χρήμα, τα οποία θα τα ανακαλύψετε μόνοι σας, όπως π.χ. το Μουσείο Τσιτσάνη, ένα διάσημο Τζαμί, το οποίο είναι προστατευόμενο από την UNESCO, το πάρκο Ματσόπουλου με το γνωστό μύλο του, εδώ κάθε Δεκέμβριο γίνεται ο μεγάλος χαμός με το μύλο των Ξωτικών, το ζωολογικό πάρκο.
Υπάρχουν τα Μετέωρα (έχω αναφερθεί εδώ χρόνια πριν ως περαστικός από τους Βράχους κόσμημα όλου του κόσμου)  και η 

Καλαμπάκα

Ο Κόζιακας χιονισμένος

Η Βυζαντινή εκκλησία Εισόδια της Θεοτόκου, Καλαμπάκα

γραφική πόλη της Καλαμπάκας, Πύλη, Ελάτη, Περτούλι με το χιονοδρομικό τους κέντρο.



Που Μένετε...

Πολλά, παλαιά, αλλά συμπαθητικά ξενοδοχεία ακριβώς στο κέντρο και γύρω από το ποτάμι...
Προτιμήστε το ξενοδοχείο Ντίνας, καθαρό, οικονομικό, πολύ τίμια επιλογή με πλούσιο πρωινό.

Που Τρώτε...

Μάλλον, όπου και αν κάτσετε, καλά θα περάσετε, άλλωστε η ποιότητα του φαγητού από τη Ρούμελη και πάνω και όσο ανεβαίνεις είναι σκάλες ανώτερες από το κλειστόν άστυ και η Θεσσαλία τουλάχιστον, για το φαγητό και το τ
 τε η ποιότητα του φαγητού από τη Ρούμελη και πάνω και όσο ανεβαίνεις είναι σκάλ σίπουρο της φημίζεται...
Θα ψάξετε το Χάνι, αν πάρετε την Ασκληπιού, θα σας οδηγήσει στις γραμμές και ακριβώς πέσατε στο Χάνι, ένας πολύ ωραίος χώρος σε παλαιό πέτρινο κτίσμα και με ωραία αυλή.


Φοβερά μανιτάρια στα κάρβουνα.
Το προτιμούν οι ντόπιοι.
Δύο επιλογές ακόμη από τους ντόπιους, η κόκκινη σβούρα και από ουζερί, το ουζερί του Βασίλη.
Περπατώντας όλη την Ασληπιού από τις γραμμές μέχρι την κεντρική πεζογέφυρα, παρατηρήσαμε πολύ όμορφες μικρές συμπαθητικές ψησταριές με κάτι κεμπάπ στη σούβλα, άλλο πράμαααα!!!
Και να εξηγούμαστε κεμπάπ στα Βόρεια, εννοούν την προβατίνα κοντοσούβλι για να νομίζετε κάτι άλλο...
Μετά από συνάδελφο, άλλη καλή επιλογή είναι πάρετε το δρόμο προς Πύλη, κωμόπολη των Τρικάλων, όπου, στο δρόμο θα συναντήσετε πολλές ταβέρνες.
Θα οδηγήσετε όμως μέχρι το χωριό Φήκη πριν την Πύλη και θα κάτσετε στην ταβέρνα Αυλάκι με

πολύ ωραία αυλή και όμορφο υπαίθριο παιδότοπο για τους μικρούς μας φίλους.
Και στις δύο ταβέρνες, φανταστικό κέρασμα στο τέλος, (το Χάνι υπερείχε στο κέρασμα), το οποίο εδώ στο κλειστόν Άστυ δεν το πολυσυναντάς...

Τι Ψωνίζετε...

Λουκάνικα τα διάσημα Τρικάλων, γαλακτοκομικά, χαλβά Φαρσάλων και λουκούμια.

Με αγάπη στη Μαρία, τον Γκρέγκο, την Ειρήνη και τη Στέφι!!!

https://www.gandmclub.com/

Κουνούπια: Πώς τα προσελκύει ο ιδρώτας μας και πώς να τα σταματήσουμε

Κουνούπια: 

Πώς τα προσελκύει ο ιδρώτας μας και 

πώς να τα σταματήσουμε

Τα κουνούπια και συγκεκριμένα τα θηλυκά, έχουν μία σειρά από αισθητηριακές πληροφορίες προκειμένου να επιλέξουν ανθρώπους και να τους τσιμπήσουν.
Τα κουνούπια ανιχνεύουν το διοξείδιο του άνθρακα στον αέρα, την οσμή του σώματος, τη θερμότητα, την υγρασία, ενώ φυσικά μας διακρίνουν και οπτικά.
Ομάδα ερευνητών, με σχετική τους δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό Current Biology, υποστηρίζουν ότι ανακάλυψαν το πώς τα κουνούπια ανιχνεύουν όξινα πτητικά συστατικά, που βρίσκονται στον ανθρώπινο ιδρώτα.

Τι… όσφρηση έχουν τα κουνούπια

Το κλειδί είναι ένας οσφρητικός πυρήνας, που βρίσκεται στις κεραίες των κουνουπιών και είναι γνωστός ως Ir8a. Τα κουνούπια, που δεν είχαν λειτουργική έκδοση του γονιδίου Ir8a, διαπιστώθηκε πως προσελκύονταν πολύ λιγότερο στους ανθρώπους. Τα ευρήματα ενδεχομένως υποδεικνύουν νέες προσεγγίσεις για τον σχεδιασμό βελτιωμένων απωθητικών για κουνούπια.
«Η παύση της λειτουργίας του Ir8a αφαιρεί περίπου το 50% της δραστηριότητας αναζήτησης ξενιστή. Αν βρούμε οσμές που θα ‘ξεγελούν’ τους υποδοχείς Ir8a τότε μπορεί να βελτιώσουμε την αποτελεσματικότητα των σημερινών απωθητικών για κουνούπια. Με αυτόν τον τρόπο, η ανακάλυψή μας μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να πάψουν στο μέλλον να αποτελούν πιθανούς ξενιστές για τα κουνούπια”, λέει ο επικεφαλής ερευνητής, Matthew DeGennaro.
Ταυτόχρονα, η “χειραγώγηση” του Ir8a των κουνουπιών θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιηθεί για το σχεδιασμό ουσιών που θα τα προσελκύει σε περιοχές μακριά από ανθρώπους και σε παγίδες.

Πώς έγινε η έρευνα

Ο DeGennaro και οι συνεργάτες χρησιμοποίησαν το σύστημα επεξεργασίας γονιδίων CRISPR/Cas9 για να χειραγωγήσουν τους υποδοχείς Ir8a σε κουνούπια της οικογένειας Aedes aegypti. Στην συνέχεια, εξέτασαν το πόσο αυτό το γονίδιο στην όσφρηση επηρέαζε την ανίχνευση της ανθρώπινης οσμής από τα κουνούπια και τη γενετική του αλληλεπίδραση με άλλους οσφρητικούς υποδοχείς.
Οι μελέτες έδειξαν ότι τα κουνούπια που είχαν υποστεί μετάλλαξη στο γονίδιο Ir8a δεν προσελκύονταν από το γαλακτικό οξύ και δεν μπορούσαν να ανιχνεύσουν άλλα όξινα πτητικά συστατικά της ανθρώπινης οσμής. Ωστόσο, δεν επηρεάστηκε η ικανότητα των κουνουπιών αυτών να εντοπίσουν πηγές θερμότητας, ή διοξειδίου του άνθρακα.

Σημαντικό βήμα για την αντιμετώπιση ασθενειών που μεταδίδονται από τα κουνούπια

Ο DeGennaro αναφέρει ότι ο απώτερος στόχος εκείνου και της ερευνητικής του ομάδας είναι να αναπτύξουν ένα “άρωμα” που θα προστατεύει τους ανθρώπους από τα τσιμπήματα των κουνουπιών και αυτή η νέα μελέτη είναι ένα σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
«Η μετάδοση ασθενειών όπως ο ιός του Δυτικού Νείλου, ο δάγκειος πυρετός, ο ιός Zika και η ελονοσία μπορούν να εμποδιστούν, εάν σταματήσουμε τα κουνούπια από το να μας τσιμπάνε. Για να βρούμε νέες λύσεις, πρέπει να επικεντρωθούμε στην κατανόηση της μοριακής βάσης της συμπεριφοράς κουνουπιών», είπε ο ίδιος.
https://www.pentapostagma.gr/

Κρέας: Οι κίνδυνοι κατά την απόψυξη από τα βακτήρια– Τι πρέπει να προσέξουμε

Κρέας: 

Οι κίνδυνοι κατά την απόψυξη από 

τα βακτήρια– 

Τι πρέπει να προσέξουμε

Πόσες φορές δεν έχουμε στο μυαλό μας να μαγειρέψουμε κρέας, όμως δεν έχει προλάβει να ξεπαγώσει… 
Υπάρχει ένας πολύ απλός και ασφαλής τρόπος για να ξεπαγώσετε ένα κομμάτι κρέας, χωρίς να προκύψει πρόβλημα από πιθανή ανάπτυξη βακτηρίων.
Η μέθοδος που θα δείτε είναι εγκεκριμένη από τον αμερικανικό Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA).
Η βασική προϋπόθεση είναι πως το κρέας σας είναι από πριν κομμένο/χωρισμένο σε κομμάτια. Από εκεί και πέρα το μόνο που χρειάζεστε είναι καυτό νερό (όχι βραστό!) και μερικές σακούλες φαγητού, οι οποίες να κλείνουν αεροστεγώς.
  • Πρώτα ζεστάνετε το νερό μέχρι τους 60°C. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι μόλις που θα βλέπετε τις πρώτες φυσαλίδες να σχηματίζονται στην βάση της κατσαρόλας και πως, αν βάλετε το δάχτυλό σας στο νερό, θα αντέχετε μόνο για 1-2 δευτερόλεπτα.
  • Κατεβάστε την κατσαρόλα από την φωτιά.
  • Στη συνέχεια βάζετε το κάθε κομμάτι κρέας που θέλετε να αποψύξετε μέσα σε μία σακούλα και την κλείνετε.
  • Βάλτε την σακούλα με το κρέας μέσα στην κατσαρόλα και περιμένετε μερικά λεπτά. Συνιστάται να ΜΗΝ την αφήσετε στο νερό για πάνω από 45’ σε κάθε περίπτωση.
Το κοτόπουλο θα είναι έτοιμο σε περίπου 10 λεπτά και άλλα είδη κρέατος σε περίπου 12 λεπτά. Αυτός ο χρόνος είναι ιδανικός, ώστε το κρέας να μην αρχίσει να μαγειρεύεται μέσα στην σακούλα και ταυτόχρονα να μην προλάβουν να σχηματιστούν καθόλου βακτήρια.

Μην εφαρμόσετε αυτήν τη μέθοδο για μεγάλα κομμάτια κρέατος, ή για ολόκληρο κοτόπουλο, επειδή θα χρειαστεί να παραμείνουν στο νερό για μεγάλο χρονικό διάστημα.
https://www.pentapostagma.gr/


Ιδού το σχέδιο της Άγκυρας: Γιατί απαιτούν αποστρατικοποίηση νησιών & τι φοβάται ο Ερντογάν – Στο στόχαστρο η Συνθήκη της Λωζάνης

Ιδού το σχέδιο της Άγκυρας: 

Γιατί απαιτούν αποστρατικοποίηση νησιών 

& τι φοβάται ο Ερντογάν – 

Στο στόχαστρο η Συνθήκη της Λωζάνης

Με προκλητικότατο και θρασύτητο τρόπο πρόσφατα ο υπουργός Άμυνας της Τουρκίας, Hulusi Akar, κατήγγειλε την Ελλάδα ότι παραβιάζει την Συνθήκη της Λωζάνης, καθώς έχει στρατό στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, αλλά δεν μας λέει ότι ο στρατός αυτός είναι η αυτονόητη άμυνα έναντι μιας ολόκληρης στρατιάς με επιθετικό αποβατικό χαρακτήρα, που βρίσκεται στις απέναντι μικρασιατικές ακτές.
Που το πάνε οι Τούρκοι; Για άλλη μία φορά αμφισβητούν την Συνθήκη της Λωζάνης και μας κατηγορούν ότι την παραβιάζουμε μετά την πτήση του πρωθυπουργικού ελικοπτέρου.
Την ίδια στιγμή όμως, οι Τούρκοι φοβούνται και το σημερινό σενάριο που αποκάλυψε πρώτα το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ, δεν βγήκε τυχαία από τα τουρκικά ΜΜΕ.
Όχι, δεν πρόκειται για τουρκική υποκρισία, αλλά για οργανωμένο σχέδιο πρόκλησης με στόχο την πίεση γενικώς για αποστρατικοποίηση των νησιών, σε μία οδυνηρή επανάληψη του σεναρίου της Κύπρου το 1967 με την απόσυρση της ελληνικής μεραρχίας, που έδωσε το ελεύθερο στην συνέχεια για την εισβολή του Αττίλα.    
Η συνθήκη της Λωζάνης ομιλεί για αποστρατικοποίηση των νήσων, μόνο που τυγχάνει την ίδια στιγμή στα παράλια να έχει συγκεντρωθεί μια ισχυρότατη τουρκική πολεμική μηχανή της αποκαλούμενης «4ης Στρατιάς του Αιγαίου» που απειλεί ξεκάθαρα ελληνικό έδαφος, το οποίο είναι μια ανάσα από τις κύριες προκεχωρημένες βάσεις της ΤΗΚ, του στρατού και του τουρκικού ναυτικού.   

Αιχμή του δόρατος της τουρκικής επιθετικότητας και επεκτατικότητας στο Αιγαίο είναι η περίφημη Στρατιά του Αιγαίου με έδρα την Σμύρνη. 
Δυστυχώς για την Στρατιά αυτή ελάχιστα έχουν γίνει γνωστά στην ελληνική πλευρά και το θέμα είναι εξόχως σημαντικό εξ αιτίας της καθαρά επιθετικής της διάταξης. Η στρατιά του Αιγαίου αξίζει να σημειωθεί ότι δημιουργήθηκε το Ιούλιο του 1974, μετά το τέλος των επιχειρήσεων των τουρκικών στρατευμάτων στην Κύπρο.
Μετά το τέλος του Αττίλα, η Τουρκία άρχισε να συγκεντρώνει τις πρώτες μονάδες στην περιοχή, που θα αποτελούσαν τον πυρήνα της στρατιάς. Και πράγματι στις 2 Μαΐου 1975 ιδρύθηκε και επίσημα η νέα στρατιά του Αιγαίου που υπάγονταν απ’ ευθείας στο Επιτελείο Στρατού.
Η στρατιά του Αιγαίου ήταν από τη αρχή της ίδρυσης της σταθερά προσανατολισμένη προς τα νησιά του Αιγαίου, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει ενισχυθεί σημαντικά με μεγάλο αριθμό αποβατικών σκαφών, γεγονός που αποδεικνύει και τον επιθετικό της χαρακτήρα σε αντίθεση με τα όσα ισχυρίζονται οι Τούρκοι ότι έγινε για την άμυνα της Μικράς Ασίας.
Σήμερα η Στρατιά του Αιγαίου έχει εξελιχτεί σε ένα από τα μεγαλύτερα στρατιωτικά σώματα της Τουρκίας. Εκτός από τον αποβατικό στόλο περιλαμβάνει την 57η ταξιαρχία πυροβολικού με έδρα το προάστιο Μπουρνόβα στην Σμύρνη, την 19η ταξιαρχία πεζικού με έδρα το Αδραμύττιο, απέναντι από την Λέσβο, την 11η ταξιαρχία μηχανοκινήτου πεζικού με έδρα το Ντενιζλί, νοτιοανατολικά της Σμύρνης, την 3η εκπαιδευτική ταξιαρχία πεζικού με έδρα την Αττάλεια και την πρώτη εκπαιδευτική ταξιαρχία πεζικού με έδρα την Μαγνησία, βόρεια της Σμύρνης.
Παράλληλα στην δικαιοδοσία του επιτελείου Ναυτικού περιλαμβάνεται η διεύθυνση αποβατικού στόλου με έδρα την Φώκαια και την Σμύρνη, μια ταξιαρχία κομάντος του ναυτικού με έδρα την Φώκαια και την Σμύρνη, το αρχηγείο στόλου στον ναύσταθμο του Ακσάζ (απέναντι από τα Ίμια) και το αρχηγείο υποστήριξης αμφίβιων επιχειρήσεων με έδρα επίσης την Σμύρνη. Από όλα αυτά τα στοιχεία φαίνεται καθαρά ο επιθετικός χαρακτήρας της στρατιάς του Αιγαίου, απέναντι ακριβώς από τα ελληνικά νησιά του ανατολικού Αιγαίου.
Οι Τούρκοι παίζοντας με οθωμανικό τρόπο το «χαρτί» της συνθήκης της Λωζάνης την οποία θέλουν να καταργήσουν, θα ζητήσουν πιθανότατα επίσημα κάποια στιγμή από την Αθήνα, να αποσύρει τις δυνάμεις από τα νησιά «πρώτης γραμμής».
Πρόκειται για ένα πολύ πιθανό σενάριο από έναν απρόβλεπτο Ερντογάν και μια τουρκική ηγεσία  εγκλωβισμένους στα νέο-οθωμανικά όνειρα τους και στον εθνικό όρκο.
Το γεγονός της αμφισβήτησης της ελληνικότητας του Αγαθονησίου και μια άλλων νησιών, 18 τον αριθμό, πρέπει και οφέιλει να βάλει σε εγρήγορση για το τι ακριβώς ετοιμάζουν οι Τούρκοι παρά το πολλά και δυσεπίλυτα προβλήματα τους.
Οι δηλώσεις του ΥΠΑΜ κ.Αποστολάκη και ΥΦΑΜ και κ.Ρήγα  για ένα ενδεχόμενο θερμό επεισόδιο με την Τουρκία στο Αιγαίο αποτελεί προμήνυμα εξελίξεων.
Στο ελληνικό Γενικό Επιτελείο θεωρούν ότι Ιμια, Καστελόριζο και η ευρύτερη περιοχή κοντά στα νησιά Οινούσσες -Χίος-Λέσβος έχουν στοχοποιηθεί από τους Τούρκους εδώ και μεγάλο διάστημα.
Η πίεση που ασκεί τώρα  η Άγκυρα στο Αιγαίο έχει αυξηθεί κατακόρυφα, ενώ στην παρούσα συγκυρία οι επιθετικές κινήσεις της έχουν κύριο στόχο να καθηλώσουν την Ελλάδα και να την αποκόψουν από τα τεκταινόμενα στην κυπριακή ΑΟΖ.
Δεν μπορεί άλλωστε κανείς να αποκλείσει το ενδεχόμενο οι Τούρκοι να επιδιώξουν κάποιου είδους αντιπερισπασμό, τη στιγμή που ο διεθνής παράγοντας φαίνεται να μη λειτουργεί ανασταλτικά. Οι Δυτικοί πνέουν μένεα εναντίον του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, αλλά δεν θέλουν να τον χάσουν.
Μέσα σ' αυτό το κλίμα δεν είναι απίθανο ένα θερμό επεισόδιο.
 
https://www.pentapostagma.gr/

Αυτά είναι τα τέσσερα προϊστορικά θαλάσσια τέρατα που ζουν ακόμα!- Εικόνες

Αυτά είναι τα τέσσερα προϊστορικά 

θαλάσσια τέρατα που ζουν ακόμα!-

Εικόνες

Τα μυστικά που κρύβει η θάλασσα τα φοβούνται πολλοί… Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για «προϊστορικά τέρατα» που ζουν στα βάθη των Ωκεανών!
Κάποια τεράστια, μπορούσαν να κατασπαράξουν ακόμα και έναν ολόκληρο λευκό καρχαρία, σύμφωνα με το αφιέρωμα της Mirror.
Και αν τα περισσότερα σήμερα έχουν εξαφανιστεί, κάποια άλλα, μικρότερα αλλά εξίσου εντυπωσιακά, συνεχίζουν να ζουν στα βάθη των ωκεανών.
Hagfish (Πετρόχελα)
Πιο παλιά ακόμα και από τους δεινοσαύρους, τα hagfish ζουν στα βάθη των ωκεανών και έχουν καταφέρει να επιβιώσουν πάνω από 300 εκατ. χρόνια. Θυμίζουν χέλι, αλλά έχουν κάποια πολύ παράξενα χαρακτηριστικά: δεν έχουν καθόλου σπονδυλική στήλη, όμως έχουν ένα κανονικά σχηματισμένο κρανίο και δύο εγκεφάλους.
Είναι σχεδόν τυφλά και τρέφονται με τους σκελετούς μεγαλύτερων ψαριών που πέφτουν στον πυθμένα της θάλασσας! O λόγος που επιβιώνουν μέχρι τις μέρες μας; Παράγουν μια ουσία που καταστρέφει τα βράγχια των ψαριών που τολμούν να τους επιτεθούν!
Coelacanth
Αν και οι επιστήμονες πίστευαν ότι είχαν εξαφανιστεί, ένα ζωντανό δείγμα βρέθηκε το 1938 στην Νότια Αφρική. Προϊστορικά, εξαιρετικά σπάνια πλάσματα του βυθού, τρέφονται ακόμα και με καρχαρίες.
Alligator Gar
Αν τα προϊστορικά ψάρια είναι τρομακτικά, τότε τι θα έπρεπε να πούμε άραγε για τους αλιγάτορες; Η φύση αποφάσισε να συνδυάσει λοιπόν τα δυο σε ένα πλάσμα που μπορεί να φτάσει μέχρι τα 3 μέτρα μήκος. Το alligator gar ζει στα γλυκά νερά στη Βόρεια Αμερική.
Frilled Shark
Εξαιρετικά σπάνιο είδος καρχαρία, που θυμίζει χέλι, κολυμπά στα βάθυ των ωκεανών από την εποχή των δεινοσαύρων. Τρέφονται κυρίως με καλαμάρια και μπορούν να φτάσουν μέχρι τα 2 μέτρα μήκος. Τι άλλο γνωρίζουμε γι’ αυτόν; Μόνο ότι διαθέτει 300 δόντια (που μοιάζουν με τρίαινες) κατανεμημένα σε 25 σειρές.
https://www.pentapostagma.gr/

Σαν « βίλα» στην Εκάλη να ήταν, πληρώνει ενοίκιο για αίθουσες κοντέινερ,η διοίκηση Κασιμάτη

Σαν « βίλα» στην Εκάλη να ήταν, πληρώνει ενοίκιο για αίθουσες κοντέινερ,η διοίκηση Κασιμάτη

Αποτέλεσμα εικόνας για η διοίκηση Κασιμάτη

« Πάρτι κακοδιαχείρισης των χρημάτων του Κορυδαλλιώτικου λαού» σ΄ότι αφορά τα ποσά , με τα οποία έχει νοικιάσει , αίθουσες κοντέινερ για το Ειδικό Σχολείο , στα 88 στρ, καταγγέλλει η εφημερίδα « ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΝΕΑ» στο τελευταίο φύλλο της, αρχές Μαρτίου .
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι , από πλευράς διοίκησης Κασιμάτη , παρότι έχουν παρέλθει βδομάδες δεν έχει υπάρξει καμία αντίδραση ,που κάλλιστα μπορεί να ερμηνευτεί ως ενοχή . Εντύπωση κάνει το γεγονός , πως ούτε στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου που ακολούθησαν τόσο ο δήμαρχος όσο και τα στελέχη του – δημοτικοί σύμβουλοι που υπογράφουν τις συμβάσεις , είπαν τίποτε επ΄αυτού.
Εξάλλου το σχετικό δημοσίευμα , συνοδεύεται από τα επίσημα ντοκουμέντα των συμβάσεων .
Το θέμα , που έχει αναδείξει εδώ και δυο χρόνια μόνο ο υποψήφιος δήμαρχος Κορυδαλλού , Γιώργος Δημόπουλος , με όλες τις άλλες παρατάξεις να σιωπούν , το επανέφερε μετά τον εξαναγκασμό απ΄αυτόν της διοίκησης Κασιμάτη, να δημοσιοποιήσει τις συμβάσεις που έχει υπογράψει.
Σύμφωνα με την εφημερίδα οι εν λόγω συμβάσεις, είναι « συμβάσεις κατευθείαν για …εισαγγελέα» και όπως επισημαίνει όλες οι συμφωνίες είναι με συγκεκριμένη εταιρία .
Όπως γράφει η εφημερίδα, «με αλλεπάλληλες συμβάσεις και με το τίμημα σχεδόν να συναγωνίζεται το κόστος ενοικίασης κατοικιών στην …Εκάλη , ο δήμος δαπάνησε χιλιάδες ευρώ , ενώ μπορούσε να τις είχε αγοράσει με λιγότερα χρήματα και να ήταν ιδιοκτησία του .
Εξάλλου , όπως υπερηφανεύεται ο ίδιος ο πρώην ΠΑΣΟΚ, πρώην ΔΗΜΑΡ και όψιμα ΣΥΡΙΖΑ , παντελώς αναξιόπιστος πολιτικά απερχόμενος δήμαρχος Σ. Κασιμάτης , στο «ταμείο» του δήμου βρίσκεται « ζεστό» χρήμα εκατομμυρίων ευρώ . Γιατί λοιπόν ούτε για αυτό δεν διάθεσε λίγες χιλιάδες ευρώ να αγοράσει μια τέτοια αίθουσα ;
Επίσης γιατί δεν έπραξε ότι πράττουν όλοι οι δήμοι απαιτώντας από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας να διαθέσει ΔΩΡΕΑΝ μια τέτοια αίθουσα;
Όπως εξάλλου είχε πράξει και η προηγούμενη απ΄αυτόν Δημοτική Αρχή ,φέρνοντας τέτοιες αίθουσες σε διάφορα σχολεία του Κορυδαλλού , χωρίς να επιβαρύνει ούτε ένα ευρώ το δήμο;
Γιατί τώρα ο κ. Κασιμάτης , επέδειξε τέτοια « γαλαντομία» και σ΄αυτό;
Οι σχετικές συμβάσεις έχουν συναφθεί από τη Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης , που τόσα έχουν καταγγελθεί σε βάρος της όσον αφορά την οικονομική διαχείριση σ΄αυτήν και τίποτε δεν έχει πράξει για να τα ελέγξει η διοίκηση Κασιμάτη. Τις υπογράφουν δε οι δυο τελευταίοι πρόεδροι της , Δημοτικοί Σύμβουλοι της παράταξης Κασιμάτη , Μανώλης Βάιος και Μαρία Γιαννακάκη.
Η αρχή έγινε επί ημερών του Μ . Βαίου( 1/3/2017) , συνεχίστηκαν επί προεδρίας Γιαννακάκη .
837 ευρώ το μήνα
Έχει σημασία το πως αυξομειώνονται ανά σύμβαση οι τιμές ( είναι με ΦΠΑ) και ότι πάντα είναι ο ίδιος ο προμηθευτής
Η πρώτη σύμβαση που υπογράφηκε (1/3/17) επί Μ. Βάιου , η μια αίθουσα κοντέινερ μισθώνεται για 6696 ευρώ για οκτώ μήνες . Δηλαδή για …837 ευρώ το μήνα ! Τιμή που είναι πολύ υψηλότερη και από το πιο ακριβό ενοικιαζόμενο διαμέρισμα στον Κορυδαλλό .
Είναι αναφέρει η σύμβαση σειράς « ΑΤΛΑΣ» διαστάσεων 2,50μ Χ7Χ2,70 καθαρό/3,15 ύψος, με δυο πόρτες, μια σταθερή τζαμαρία με …φεγγίτεςκαι δυο κλιματιστικά inverter 9000btu.
Μετά …1736 φθηνότερα
Όταν όμως έληξε αυτή η σύμβαση για τη συγκεκριμένη αίθουσα , υπογράφηκε νέα ( 3/11/17) , αυτή τη φορά από τη νέα πρόεδρο την Μ. Γιαννακάκη . Και « ως εκ του θαύματος» για την ίδια ακριβώς αίθουσα , για οκτώ πάλι μήνες ,το τίμημα μειώθηκε κατά 1736 ευρώ και διαμορφώθηκε στο ποσό των 4960 ευρώ . Δηλαδή στα 620 ευρώ ανά μήνα αντί 837 ευρώ μέχρι τότε .
Τι συνέβη; Το « αφεντικό( ο προμηθευτής) τρελάθηκε» ; Τον έπιασαν τα «χουβαρνταλίκια» του ; «Αγάπησε» ξαφνικά το δήμο Κορυδαλλού και είπε να κάνει μια τέτοια έκπτωση; Θα απαντήσει κανείς από το δήμο;
Και πάλι …στα ύψη
Όμως δεν σταματούν εδώ τα « εκπληκτικά» και πρωτοφανή πράγματα που συμβαίνουν στο δήμο Κορυδαλλού σ΄ότι αφορά την οικονομική διαχείριση.
Η ίδια η πρόεδρος , η κυρία Γιαννακάκη , ΔΥΟ μόλις ΗΜΕΡΕΣ νωρίτερα από την προηγούμενη σύμβαση , είχε υπογράψει άλλη Με τον ίδιο ΠΑΝΤΑ τον προμηθευτή αλλά διαφορετικού τύπου αίθουσα .Και φυσικά …διαφορετικό τίμημα !
Πόσο ήταν το τίμημα ; Κρατηθείτε παρακαλώ : 5952 ευρώ ευρώ για οκτώ μήνες. Δηλαδή … 748 ευρώ το μήνα . Ενοικιοστάσιο εξωπραγματικό ακόμη και για πολυτελές διαμέρισμα στον Κορυδαλλό.
Ποια ήταν η διαφορά αυτής της αίθουσας από την προηγούμενη που την καθιστούσε ακριβότερη κατά …1000 ( χίλια)ευρώ .
Κατ΄ αρχήν ΗΤΑΝ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ . Ναι καλά διαβάσατε .Αν και ακριβότερη, σε τετραγωνικά ήταν μικρότερη(!) και συγκεκριμένα 2,50μ Χ6Χ2,23 καθαρό/2,57 ύψος. Ποιες ήταν οι επιπλέον διαφορές; Είχε …4 παράθυρα και ένα κλιματιστικό inverter 12.000 btu αντί …ΔΥΟ των 9000btu, που είχε η άλλη και κόστιζε φθηνότερα» καταλήγει το σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας « ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΝΕΑ».
http://korydallosnews.gr/

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2019

Κρασί, έρως, θανή. Η μαντεία της Οινώνης

Κρασί, έρως, θανή. Η μαντεία της Οινώνης

Εικόνα 1: John William Waterhouse (1849 – 1917), «Ναϊάδα», 1893 – ιδιωτική συλλογή.
Τον πρωταπάντησα στα ριζά της Ίδης (1) στην Τρωάδα (2). Λεβεντονιός και ευκίνητος, προσπαθούσε να πιάσει το μελανό ατίθασο ταυρί του κοπαδιού του που ξεμάκραινε κατά τον Σκάμανδρο.
Λαμπύριζε ο ίδρως (3) στο πρόσωπό του, βγαλμένο θαρρείς από μήτρα θεϊκή και το κορμί του έσταζε αντροσύνη, έτσι όπως ροβολούσε (4) γοργά τις πλαγιές και σίμωνε στις νερωσιές του οίκου μου. Λαχανιαστά έσκυψε να πιεί νερό απ’ το ρυάκι κι έπειτα ξάπλωσε χαμαί σφαλίζοντας τα μάτια, αποκαμωμένος απ’ το τρεχαλητό. Το γυμνό του στήθος αντιφέγγιζε στο δειλό ηλιόφως μέσα απ’ τις φυλλωσιές, ενώ το δερμάτινο περίζωμα, κολλημένο απ΄ τον ίδρω πάνω στη σάρκα, διέγραφε καθάρια την αντρίκια φύση και τα μεριά του.
Μισοαναδύθηκα ξανά απ’ το νερό. Απόμεινα έκθαμβη να τον θωρώ ώρα πολλή, κρυμμένη πίσω απ’ τις καλαμιές και τις πικροδάφνες μου (5). Και όπως θωρούσα, θαύμαζα τούτο το ανθρώπινο άγαλμα που ΄ρθε να πλαγιάσει απρόσκλητα στην όχθινη στρωμνή μου, θωρούσα, θαύμαζα, θαύμαζα – θωρούσα απ’ την αρχή κι ύστερα σφάλισα τα μάτια και τον έπλαθα στο νου μου ξανά και ξανά για να μη τον λησμονήσω.
«Ό,τι πλάθει ο νους, ξόρκι στο χρόνο γίνεται» είπε κάποτε ο ποιητής. Και η Εφυδάτια, λένε οι παλιοί, μόλις πρωταντίκρισε τον Ύλα να σκύβει στην πηγή, αμέσως αναδύθηκε, τον αγκάλιασε από το λαιμό και τον τράβηξε μαζί της στο βυθό (6). Μα τι τα μελετάω τώρα αυτά; Τι έπαθα στα ξαφνικά; Παίζει παιγνίδια άχαστα ο νους, αν τον αφήσεις λεύτερο. Ώρα να φύγω θαρρώ…μα ακόμα στέκω δω μισοκρυμμένη. Λίγο ακόμα…
Εικόνα 2: John William Waterhouse (1849–1917), «Ο Ύλας και οι Νύμφες», 1896. Manchester Art Gallery
Προσεύχομαι η μάντισσα, αυτό ξέρω να κάνω. Προσεύχομαι αμίλητη, τα λόγια τρυπώνουν σιγαλά στ΄άλικα σχίνα και τα αγρολούλουδα μην τ΄ακούσει ανθρώπου αυτί και τα μολύνει η Γνώση:
Απόλλωνα και κύρη μου
Μέγιστε θεέ και μάντη μου
Πέμψε μου λόγο μαντικό
Για τούτο δω το νιο
Προφήτεψε παρακαλώ
Σ΄Ανατολή σε Δύση
Ποια δίχως του θε να γενώ
Μοίρα για μας τι θε να πει
Και τι να ιστορήσει
Αμίλητα αποκρίθηκαν τ’ άλικα σχίνα και τα αγρολούλουδα, ριγώντας και θροϊζοντας εξ Ανατολών ορθό χρησμό:
Κρασί, έρως, θανή. Ουδέτερο, σερνικό και θηλυκό
ορίζουν τη ζωή σου. Ζωή, θανή ένα και το αυτό.
Διάλεξε Ναϊάδα μου, Νύμφη αμόλυντη
ποιο θάν’ το ριζικό σου. Το ένα το ΄χεις ήδη.
Κατάλαβα η μάντισσα. Το ένα το ΄χω ήδη: κρασένιο όνομα. Οινώνη (7) με καλούν, κρασένια Νύμφη είμαι. Ναϊάδα (8) απολλώνια είμαι, αλαφροπάτητα στους σπήλιους (9), στις εσχατιές και στα τριπόταμα γυρνώ, στα ντροπαλά ρυάκια και στις ηλιάχτινες όχθες, μακρύκομη κόρη άσπιλη, ντυμένη τα μαλλιά μου είμαι, ριγμένα ανάρια (10) στο κορμί σα ρούχο από μούστο καστανό. Δροσερή σαν το καλό κρασί, το νερωμένο με πηγαία νάματα, φέρνω γλυκιά ζαλάδα στους θνητούς κάθε που νεραϊδογυρνώ στις “χίλιες πηγές της Ίδης”. Πόθους ερωτικούς ξυπνώ στους σερνικούς, ακόμα και στον Απόλλωνα προστάτη μου, μα όλα τούτα αδιάφορη μ΄ αφήνουν. Νεράιδα του φωτός, της φύσης, των πηγών, των δέντρων, της απλωσιάς του κόσμου είμαι. Έτσι είμαι. Έτσι θέλω να ΄μαι. Ελεύθερη κυνηγήτρα της ζωής, μια μικρή Αρτέμιδα, μια διάφανη Πότνια (11) των Ιδαίων νερών…για όσο έκλωσαν οι Μοίρες το ημίθεο νήμα της ζωής μου.
Εικόνα 3: Lorenzo Bartolini (1777-1850): «Nύμφη με σκορπιό», 1845.
Μουσείο Λούβρου, Παρίσι
Μα να που ετούτο θέλω, κι άλλο νιώθω. Το παλικάρι τόξεψε με τα πυρωμένα βέλη τού Έρωτα το κέντρο της καρδιάς μου κι αυτή φτερουγίζει άρρυθμα, άγρια, πρωτόγνωρα. Αφροδίτης γιε, τι μου κάνεις; Μη, μη! Απόστρεψε τα βέλη! Άσε με να είμαι. Μόνο τ’ όνομα να έχω. Τίποτ’ άλλο. Απόστρεψε!
Οι παλιοί λένε πώς οι ερωτευμένοι «έχουν», «δεν είναι». « Έχουν» τον έρωτα ο ένας του άλλου, πλέουν αγκαλιά σε ωκεάνια πάθη, αγγίζουν ουράνιους βυθούς, οργώνουν αθάνατες στιγμές και στο τέλος τσακίζονται στου κορεσμού τις ξέρες. Και όπως «δεν είναι πια ακέραιοι», γιατί ο έρωτας θέλει ισόψυχο μοίρασμα στα δυο, κανένας δεν μπορεί να σώσει τον άλλο. Κάποιος γλυτώνει και φεύγει μισερός, κάποιος ματωμένος ντύνεται την ξέρα.
Εικόνα 4: John William Waterhouse (1849–1917), «Μιράντα», 1875.
Ιδιωτική συλλογή, Σκωτία
Έρως, θανή λέει ο αμίλητος χρησμός…τα υπόλοιπα δυο, αυτά που δεν έχω, δεν θέλω να έχω- εγώ θέλω μόνο να είμαι- και όμως αυτά ορίζουν τώρα τη ζωή μου, εγώ μια μικρή Αρτέμιδα, η κόρη των νερών της Ίδης…ερωτοχτυπημένη! Είναι αργά να φύγω…
Ξύπνησε. Με θωρεί, θαυμάζει. Θαυμάζει – θωρεί. Ανασηκώνεται, πλησιάζει, σιμώνει κι άλλο, η ανάσα του λάβα στο πρόσωπό μου, εγώ η Οινώνη των νερών καίγομαι, λιώνω. Με τραβά κοντά του. Κολλάει το κορμί του πάνω μου. Πρέπει ν’ αντισταθώ…νομίζω. Ναϊάδα είμαι. Μπορώ να τρελάνω όποιον ασεβή με ακουμπήσει ή με κρυφοκοιτάξει, να τον κάνω να χάσει τα λογικά του, να κυριευθεί από έκσταση και ν’ αναζητήσει αβέβαιη λύτρωση μονάχος στις εσχατιές.
Μπορώ κι ίσως πρέπει, αλλά δεν θέλω ν’ αντισταθώ. Πώς ν’ αντρειώσεις στο ηφαίστειο; Χοχλάζει τα νερά, τα εξαερώνει, εξαγνίζει, αφήνει πίσω του άλλο κόσμο, γυμνά ουράνια τοπία, άλλα πρόσωπα, ερωτευμένα…
Αφήνομαι απλό νερό στη λάβα… σε ωκεάνια πάθη, σε ουράνιους βυθούς, σε αθάνατες στιγμές μαζί του. Δυο ακέραια, μισά γίναμε, ο Αλέξανδρος (12) και η Οινώνη, η Οινώνη κι ο Αλέξανδρος, μόνοι κάτοικοι στον κόσμο, στην απεραντοσύνη της όχθινης στρωμνής, μέσα στις φυλλωσιές, τις καλαμιές, τις πικροδάφνες μας.
Εικόνα 5: Πικροδάφνη (Nerium oleander)
Εικόνα 6: Agostino Carracci (1557-1602), «Πάρης και Οινώνη»
– Ανοίγω τα μάτια, ανοίγω την ψυχή μου Αλέξανδρε σε σένα, να μ’ αγαπάς όσο μπορείς, για όσο το μπορείς. Στην Ίδη μ’ έπλασες γυναίκα σου, σύντροφο στων κοπαδιών σου τη βοσκή και στο κυνήγι, και μάνα στον γιο μας Κόρυθο, το Πρώτιστο γέννημα της αγάπης μας. Πόση ευτυχία χωράει σε μια ζωή; Όχι, όχι, μην μου ορκίζεσαι πάνω στο πάθος. Μην λες θα μ’ αγαπάς «παντοτινά». Οι όρκοι μικραίνουν την αγάπη, τη φτωχαίνουν και σαν έρθει η ώρα του Μαχαιριού, η Μεγάλη Ώρα της Επιλογής μετεωρίζονται στο νοτισμένο αγέρα και σιγοξεψυχούν σαν άδοτα φιλιά. Ένα μόνο σου ζητώ: μη με σπάσεις. Γυάλινη γίνηκα στο σχήμα του κορμιού και της ψυχής σου, διάφανη, λεπτόφλουδη σχεδόν αιθέρια, εγώ η μισή…
– Αν δεν πιστεύεις όρκους, θα χαράξω τ’ όνομά σου σε όλα τα δεντριά της Ίδης, σε κάθε λεύκα και βελανιδιά να το θροϊζουν στους ανέμους πως σ’ αγαπώ Οινώνη μου. Θα στέκεται ορθός κορμός δρυός η αγάπη μου. Τι και αν πέφτουν σωροί τα φύλλα της στο ράπισμα του Βορέα; αγέρωχο κι ακλόνητο θα μένει το ξύλινο κορμί της στις βροχές και στις μπόρες, στις κάψες του καλοκαιριού, και μόνο η μυριοδάκτυλη σάρκα της θε να δακρύζει στ’ όνομά σου. Σ’ αγαπώ, καλή μου! Θεά της καρδιάς μου, σ’ αγαπώ! Δικά σου τα ταυριά μου, τα κοπάδια όλα, πάρτα και κάντα ό,τι θες (13) και ό,τι άλλο έχω ή πεθυμείς, σπονδή θα το κάνω στα λατρεμένα πόδια σου. Δική σου κι η ψυχή μου, θρόνος να καθήσεις βασίλισσά μου!
Εικόνα 7: Jean-François de Troy, «Ο Πάρης χαράζει το όνομα της Οινώνης στο δέντρο», περίπου 1725-30. Bernheimer-Colnaghi galleries.
– Κοίτα, χαράζω τη λεύκα για σένα, ακριβή μου:
cum Paris Oenone poterit spirare relicta,
ad fontem Xanthi uersa recurret aqua. (14)
(Όταν ο Πάρις θα μπορεί να αναπνέει έχοντας εγκαταλείψει την Οινώνη,
τότε του Ξάνθου τα νερά θα τρέξουν πίσω στην πηγή τους)
– Άσε με να σου πω τα μελλούμενα, ακριβέ μου. Τα είδα στο ιερό νερό καθάρια να προβάλλουν κι η ψυχή μου γέμισε θλίψη. Έλα να οχυρώσουμε την αγάπη μας. Καλύτερα προστατευμένος είναι κείνος που γνωρίζει. Θα ΄ρθούν μαύροι καιροί που θα…
Εικόνα 8: John William Waterhouse, «Circe Indiviosa», 1892
Δεν θέλησε ν’ ακούσει. Δεν θέλησε να μάθει. Άφησε να σηκώσω το βάρος της Γνώσης μόνη μου, μισή ως ήμουν… Πέρασαν 36 ασημένια φεγγάρια και άλλοι τόσοι αστροκέντητοι ουρανοί. Ο ερωτικός παροξυσμός, το άγριο οργασμικό παραλήρημα καταλάγιαζε σιγά σιγά. Μαλάκωνε σαν άρτινο ζυμάρι, πλαθόταν στ’ ακροδάκτυλα με την τριβή, έπαιρνε το σχήμα μιας όμορφης οικογένειας, γινόταν αγάπη ήρεμη, καθημερινή, σπιτική. Οι παλιοί λένε πώς τότε ακριβώς ξημερώνει η ώρα του Μαχαιριού. Έχουν δίκιο. Η κάμα κόβει απ’ τις δυο μεριές…
Το έβλεπα. Ο ουρανός σκοτείνιαζε σαν την καρδιά του αγαπημένου μου στις ατελείωτες σιωπές και το απόμακρό του βλέμμα. Τα κοπάδια τού ήταν βάρος, εγώ αδιάφορη, ο γιος μας- που ζουζούνιζε πεταλουδίσια- ενοχλητικός, το κυνήγι κι οι εξορμήσεις μας στα πεδινά κουραστικές. Το έβλεπα η μισή, αλλά τι να κάνω παραπάνω; Άφριζαν μανιασμένα τα νερά του Ξάνθου, ζητώντας το μερτικό τους στον όρκο. Και γω βούλιαζα πικραμένη μέσα τους. Πώς ν’ ανάψω φωτιά στην αγάπη, εγώ η νεράιδα του νερού; Άλλωστε, η αγάπη δεν καίγεται, ο έρωτας καίγεται. Η αγάπη ρέει ελεύθερα στη δική της κοίτη. απαιτεί το αίμα και των δυό ισόψυχα. Αλλιώς, δεν ρέει. Λιμνάζει και προκαλεί αποφορά.
Νομίζω ήταν έτοιμος πια. Στο τέλος, ύψωσε τοίχο ανάμεσά μας. Ποιος ήταν μέσα; Ποιος έξω; Η Μεγάλη Ώρα της Επιλογής πλησίαζε απειλητικά. Ήρθε, κι έφερε το αντίο.
«Η θεά Αφροδίτη θέλει, εγώ πρέπει, ο διαγωνισμός ομορφιάς των θεαινών, το ταξίδι μου στην Ευρώπη, θα δούμε, είναι πάνω απ’ τις δυνάμεις μου, θέλω την ελευθερία μου, πνίγομαι, τότε ήμασταν πολύ νέοι και νομίζαμε πως όλα είναι δυνατά, η ζωή μού χρωστάει πολλά ακόμα» και άλλα τέτοια είπε, όπως λένε οι Αλέξανδροι του κόσμου.
Εικόνα 9: Ο Πάρης στην Ίδη με την Οινώνη, κόρη του ποταμού Κεβρήνα που παριστάνεται προσωποποιημένος χαμηλά στο ανάγλυφο. Εποχή Αντωνίνων (2ος αι. μ.Χ.). Ρώμη, Palazzo Spada
Κάποιος γλυτώνει και φεύγει μισερός, κάποιος ματωμένος ντύνεται την ξέρα. Αχ Αλέξανδρε! Εγώ στην ξέρα με τον Κόρυθο και την απουσία σου… Απ’ τη μανία περνάω στη θλίψη και ξανά και ξανά. Δεν θα πω άλλα γι’ αυτό. Τι να πω; Πώς να περιγράψω την ώρα του Μαχαιριού; Γονατίζεις ματωμένος και μένεις εκεί, ακίνητος, έρημος, νεκρόψυχος. Όποιος το ΄χει ζήσει, ξέρει.
Πέρασαν χρόνια, γκριζάρισαν λίγο τα μαλλιά μου, δεν τα φορώ χιτώνα-μούστο καστανό τώρα πια. Δεν μου χρειάζεται…Ακόμα με κατακλύζουν θύμησες βαριές, προδοτικές. Eλένη τη λέγανε την κάθε Ελένη, Πάρη, Πάρη της. Και τι να πεις για τη γυάλινη Οινώνη που έσπασε απ’ τα χέρια του Αλέξανδρου για όλες τις Ελένες του κόσμου;
Ποιος είπε ότι ο χρόνος γιατρεύει; Απλώς ναρκώνει…Μόνο ο Κόρυθος μ’ αγκαλιάζει τρυφερά και δεν κόβεται. Υγρά τα μάτια του καμιά φορά όταν σε σκέφτεται κι αυτός. Πόσο μεγάλωσε το παλικαράκι μας!
Εικόνα 10: John William Waterhouse, “Listen to my sweet pipings”, 1911
Θα γύριζες κοντά μου κάποτε, πληγωμένος απ’ τα βέλη του Ηρακλή, για να σε γιάνω. Το ΄ξερα η μάντισσα. Και ήρθες. μισός, όπως έφυγες, κι ίσως λιγότερος ακόμα απ’ το ξόδεμά σου στον καινούργιο έρωτα, με όλες τις δικαιολογίες για τα τερτίπια της θεάς του έρωτα που σε ξεγέλασε, για τις νεανικές σου απερισκεψίες, για την αδύναμη φύση σου μπρος στις παρορμήσεις του κορμιού, για το θάνατο που σε αγγίζει τώρα και μόνο στα βότανά μου ελπίζεις για γιατρειά. Λόγια, λόγια, λόγια κούφια κι άστοχα. Δεν έφτασαν ως την καρδιά μου. Και πώς να φτάσουν; Ο θάνατος σε μένα δεν έχει εξουσία. Εγώ τη ζω τη θανή. Άλλο χειρότερο έχει;
Μίλησε ο πόνος μου, ο βουβός κι άγριος πόνος μου που θέριεψε στα χρόνια, έσμιξε με οργή, ματαίωση, πίκρα και γίνηκε χολή. Μαύρη χολή. Την ξέρασα όλη πάνω στο θανάσιμο τραύμα του να λυτρωθώ. «Έδωσες τη Μεγάλη Μαχαιριά στην πίστη, στην εμπιστοσύνη που σου είχα, με την ίδια κάμα που χάραζες κάποτε τα δέντρα με όρκους αγάπης για μένα. Η Μεγάλη Ώρα της Επιλογής πέρασε προ πολλού και για τους δυο μας. Διάβηκες τον ποταμό. Να πας στην Ελένη να σε γιατρέψει. Φύγε».
Εικόνα 11: Gericault, Η Οινώνη απορρίπτει τον ετοιμοθάνατο Πάρη, 1816-9
Κι έφυγε αιμορραγώντας, όπως ήρθε. Ξωπίσω του και γω, μετανιωμένη για τη στάση μου, ανάλαφρη από το ξέρασμα της μαύρης χολής που σκότιζε την καρδιά μου. Αν προλάβω να τον σώσω, θα σωθώ και γω. Δυο που αγαπήθηκαν κάποτε, δεν τελειώνουν έτσι. Οι κρόκινες κλωστές του λώρου που δένουν σφιχτά τα δυο μισά, δε σπάνε ποτέ. Σιγιλλάρια νευροσπαστούμενα (15) οι εραστές παίζουν στη σκηνή όσο να τελειώσει το έργο κι οι θεατές να φύγουν. Μετά, είναι η ώρα η δική τους…
Δεν πρόλαβα. Μέχρι να γυρίσει πίσω στην Τροία πέθανε. Πέθανα και γω. Όλα έγιναν καταπώς έγιναν. Ισορρόπησε πια ο ζυγός ψυχοστασίας (16).
Δεν θα πω άλλα. Κρόκινη κλωστή δεμένη, στην ανέμη τυλιγμένη, Αλέξανδρέ μου. Μαζί τώρα;
Χρ. Μποκόρος
Εικόνα 13: Clara Lieu, «Unseen III», lithographic crayon on Dura-Lar,
48” x 30”, 2009.
(1) Ίδη ή Ίδα= (οι τόποι με τα πυκνά δάση ονομάζονταν «Ίδαι»). Εδώ οροσειρά της Μυσίας στην Μικρά Ασία, που οριοθετεί την περιοχή της Τροίας. Αναφέρεται ως «όρος Ίδη εν Τρωάδα» ή «Φρυγική Ίδη», σε αντίθεση με το όρος Ίδη της Κρήτης. Είναι το σημερινό Καζ Νταγ (στα τουρκικά Kaz Dağı), οροσειρά με μέγιστο ύψος 1.774 μ. Οι ποταμοί Σκάμανδρος, Σιμόεις και Γρανικός πηγάζουν από την Ίδη, καθώς και αριθμός μικρότερων ποταμών και ρεμάτων. Ο Όμηρος χαρακτηρίζει την οροσειρά ως «Ίδη με τις χίλιες πηγές» (Ιλιάδα, ΙΔ΄, 307). Οι πλαγιές των ορέων είναι καλυμμένες από δάση, τα οποία φιλοξενούν μεγάλο αριθμό άγριων ζώων, με αποτέλεσμα η Ίδη να χαρακτηρίζεται, επίσης, ως «μητέρα των κτηνών» (Ιλιάδα, ΙΔ΄, 283).
(2) Τρωάδα= Η Τρωάδα, η ομηρική Τρωάς (Τουρκ.: Biga Yarımadası), είναι πανάρχαια ονομασία της περιοχής στην ασιατική πλευρά του Ελλήσποντου, εκεί που ήταν κτισμένη η πόλη της Τροίας. Αργότερα απετέλεσε ΒΔ περιοχή της Μυσίας που κάλυπτε την έκταση από τον Ελλήσποντο και την Προποντίδα προς Βορρά μέχρι τον κόλπο του Αδραμυττίου και μαζί με τη «Φρυγία του Ελλησπόντου» συνιστούσε τη «Μικρή Μυσία». Κύρια φυσικά γνωρίσματα της περιοχής το όρος Ίδη, ο ποταμός Σκάμανδρος και βέβαια ο Ελλήσποντος. Πόλεις της Τρωάδας ήταν: η Άβυδος, η Αλεξάνδρεια η Τρωάς, η Αμαξιτός, η Δάρδανος, η Ζέλεια, το Ίλιον (Τροία), η Λάρισα, η Σκαμάνδρεια, η Σκήψις και πολλές άλλες.
(3) ίδρως και ἱδρώς= ο ιδρώς (αρσενικό, θηλυκό στην Αιολική διάλεκτο), ίδρως στη Σαπφώ (Εκ δε Fίδρως κακχέεται…), ιδρώτας
(4) ροβολούσε= κατηφόριζε
(5) πικροδάφνη= Το επιστημονικό της όνομα είναι Nerium oleander και ανήκει στην οικογένεια Apocynaceae. Έχει καταγωγή από την Μεσόγειο και την Ανατολή. Είναι ένας θάμνος, ύψους έως 4 μ. Έχει φύλλα στενά λογχοειδή, δερματώδη, μοιάζουν με της δάφνης του Απόλλωνα, αλλά διαφέρουν στη λεπτότητα των κοντών μίσχων. Τα άνθη της φτάνουν μέχρι 4 εκατοστά. Οι καρποί της θυμίζουν εκείνους του μπιζελιού, αλλά είναι πολύ μεγαλύτεροι και το χρώμα τους είναι καφέ σκούρο. Η πικροδάφνη έχει πικρή γεύση, είναι δηλητηριώδες φυτό και μπορεί να σκοτώσει εξαιτίας της υψηλής τοξικότητάς της. Παρόλα αυτά έχει χρησιμοποιηθεί από τους Βαβυλώνιους και τους Άραβες ως φάρμακο για την αντιμετώπιση του «κρασοπονοκεφάλου» και του καρκίνου αντίστοιχα. Επιπλέον, οι αρχαίοι Έλληνες γνώριζαν τις ευεργετικές και τις δηλητηριώδες ιδιότητες της.
(6) Εφυδάτια και Ύλας= η Εφυδάτια ήταν Νύμφη του νερού, κατοικούσε σε μια πηγή μαζί με τις φίλες της και συνεχώς τραγουδούσε τους ύμνους της Αρτέμιδας. Ο Ύλας ήταν σύντροφος του Ηρακλή και μια μέρα, λέει ο μύθος, διψασμένος πλησίασε στην πηγή αυτή για να γεμίσει την υδρία του. Η Εφυδάτια από τα βάθη της πηγής σήκωσε το κεφάλι της και τον αντίκρισε. Θαμπώθηκε από τη θεϊκή του ομορφιά και τον ερωτεύτηκε. Καθώς εκείνος έσκυψε να γεμίσει το κανάτι, η Νύμφη τον αγκάλιασε από το λαιμό σφιχτά και τον τράβηξε μαζί της στο βυθό. Οι σύντροφοί του μάταια έψαξαν να τον βρουν. Δεν ξαναφάνηκε ποτέ.
(7) Οινώνη= Ναϊάδα Νύμφη της Ίδης. Τη θεωρούν και Ορε(ι)άδα Νύμφη, δηλαδή νύμφη των ορέων. Το όνομά της σχετίζεται με τον οίνο. Ο πατέρας της ήταν ο Κεβρήν, Κεβρηνός ή Κεβρήνος (ποτάμιος θεός, παραπόταμος του Σκάμανδρου) ή ο Οινέας. Η Οινώνη ήταν σοφή, πανέξυπνη και γεμάτη κατανόηση για τ’ ανθρώπινα. Είχε το χάρισμα της μαντικής και της γνώσης των ιαματικών βοτάνων, ιδιότητες που της έδωσε ο Απόλλωνας ως έπαθλο για την παρθενία της. Όταν ήταν νέος ο Πάρης, την ερωτεύθηκε και απέκτησε μαζί της ένα γιο, τον Κόρυθο, ωστόσο σύντομα την εγκατέλειψε για την ωραία Ελένη. Προτού φύγει, η Οινώνη τον προειδοποίησε για τα επερχόμενα δεινά του. Επειδή δεν τον έπειθε, του είπε σε περίπτωση που τραυματισθεί να καταφύγει σε αυτήν· γιατί μόνο η ίδια μπορούσε να τον θεραπεύσει με τα ιαματικά της βότανα.
Όταν ο Πάρης στη διάρκεια του Τρωικού πολέμου, τραυματίστηκε από τον Φιλοκτήτη που χρησιμοποιούσε τα τόξα του Ηρακλή, επέστρεψε στην Οινώνη, στην Ίδη. Αυτή όμως, πληγωμένη απ’ την απιστία και την υπερδεκαετή απουσία του, αρνήθηκε να τον θεραπεύσει. Ο Αλέξανδρος, επιστρέφοντας στην Τροία, πέθανε. Στο μεσοδιάστημα η Οινώνη, μετανιωμένη, έφερνε τα φάρμακα που θα τον θεράπευαν. Όταν τον βρήκε νεκρό, κρεμάστηκε απ’ τη ζώνη της [Ψευδο-Απολλόδωρος (2ος αι. μ.Χ.), Βιβλιοθήκη 3. 154 και Κόιντος Σμυρναίος (κατά πάσα πιθανότητα 3ος ή 4ος αι. μ.Χ.), Τα μεθ’ `Ομηρον 10.332-333, 362-363] ή γκρεμίστηκε από ένα βράχο κοντά στην Τροία.
Σύμφωνα με άλλη εκδοχή, ήταν η Ελένη που πήγε στο όρος Ίδη να ικετεύσει την Οινώνη να γιατρέψει τον τραυματισμένο θανάσιμα Πάρη. Η Οινώνη αρνήθηκε, η Ελένη επέστρεψε άπραγη στην Τροία, ο Πάρις πέθανε την ίδια μέρα και η Νύμφη της Ίδης, μετανιωμένη, έπεσε στη νεκρική πυρά του. Νωρίτερα, ο Πάρης σκότωσε από ερωτική αντιζηλία τον γιο που είχε αποκτήσει με την Οινώνη, τον Κόρυθο, χωρίς όμως να γνωρίζει την ταυτότητά του, όταν τον βρήκε στο κρεβάτι της Ελένης (Παρθέν., Ερωτ. Παθ. 34 και Ελλάνικος 1a,4,F.29.2-1a,4,F.29.6).
Οινώνη και Πάρης θάφτηκαν μαζί στην ενδοχώρα της Τροίας που ονομαζόταν Κεβρήνη ή Kεβρηνία από τον ομώνυμο ποταμό (Στράβων, Γεωγρ. 13. 1. 33).
Για την Οινώνη έγραψαν πολλοί αρχαίοι και μεταγενέστεροι συγγραφείς: ο Βακχυλίδης (5ο αι. π.Χ. – απ. 20 D 3 Maehler), ο Λυκόφρων (3ος αι. π.Χ.- Αλεξάνδρα 61) και ο ελεγειακός ποιητής και γραμματικός Παρθένιος της Νίκαιας (1ος αι. π.Χ.- 14 μ.Χ.) στα Ερωτικά Παθήματα 4. Ο Οβίδιος (43 π.Χ.-18 μ.Χ.) περιλαμβάνει ένα φανταστικό γράμμα της Οινώνης προς τον Πάρη στη συλλογή του «Ηρωίδες» (Epistulae Heroidum), επιστολή 5η (5.29-30). Εκεί ο Πάρης εμφανίζεται τόσο ερωτευμένος με την Οινώνη που χαράζει το όνομά της στα δέντρα. Το βουκολικό ειδύλλιο (=ποίημα ερωτικού και ποιμενικού περιεχομένου) «Δάφνις και Χλόη» του Λόγγου (3ος αι. μ.Χ.) βασίζεται στην ιστορία αγάπης της Οινώνης και του Αλέξανδρου-Πάρη.
Οινώνη, Οινώνα ή Οινοπία ονομαζόταν και η Αίγινα από το καλό κρασί της, πριν μετονομασθεί από τον Αιακό σε Αίγινα από το όνομα της Νύμφης μητέρας του.
(8) Ναϊάδα-ες= Νύμφες των ποταμών, των πηγών και των λιμνών. Οι Ναϊάδες κατοικούσαν μέσα σε σπηλιές, που βρίσκονταν κοντά σε νερό ή μέσα σ’ αυτό, κάτω από την επιφάνεια των ποταμών. Μέσα στις σπηλιές τους απολάμβαναν τις χαρές του έρωτα με τον Ερμή ή τους Σιληνούς. Ζούσαν όσο έβγαζαν νερό οι πηγές, κοντά στις οποίες κατοικούσαν. Όταν στέρευαν τα νάματα, οι Ναϊάδες έσβηναν. Στις Ναϊάδες απέδιδαν διάφορες ιδιότητες: έλεγαν πως μπορούσαν να κάνουν τα νερά μιας πηγής ιαματικά, γι’ αυτό και συχνά πρόσφεραν οι θνητοί θυσίες προς τιμήν τους. Οι πιο ονομαστές περιπτώσεις Ναϊάδων με παρόμοιες ικανότητες βρίσκονταν στην Πελοπόννησο (Ανιγρίδες Ναϊάδες του ποταμού Άνιγρου στην Ηλεία οι πηγές του οποίου πιστεύεται ότι θεράπευαν δερματικές ασθένειες, Αστεριονίδες Ναϊάδες του ποταμού Αστερίωνα στο Άργος, οι οποίες ήσαν τροφοί της Ήρας, Ερασινίδες Ναϊάδες του Ερασίνου ποταμού στο Άργος και υπηρέτριες της θεάς Βριτομάρτιδος, Ινακχίδες Ναϊάδες του ποταμού Ίνακχου και των πηγών του Άργους, Ιονίδες Ναϊάδες των πηγών του ποταμού Κυθέρου στην Ήλιδα (Ηλεία) των οποίων τα νερά πιστεύετο ότι θεράπευαν τους πόνους, Λαδωνίδες Ναϊάδες του ποταμού Λάδωνα στην Αρκαδία, Λυκαιΐδες Νύμφες: οι εννέα Ωκεανίδες Νύμφες, Ναϊάδες και Δρυάδες του Λυκαίου όρους στην Αρκαδία, που ήταν τροφοί του Δία) και τη Σικελία (Ιμέριες Ναϊάδες των πηγών της Ιμέρας)· εκεί, στις θερμές πηγές της Ιμέρας, έλεγαν ότι πήγαινε ο Ηρακλής για ν’ ανανεωθεί η δύναμή του. Πίστευαν ακόμη πως οι Ναϊάδες είχαν ιατρικές θεραπευτικές ικανότητες, κυρίως λόγω της σχέσης τους με τον Απόλλωνα, καθώς και το χάρισμα να προφητεύουν τα μελλούμενα. Για την ακρίβεια, επικρατούσε η αντίληψη πως ήξεραν να ερμηνεύουν τη θέληση της ανώτερης θεότητας. Οι Νύμφες γενικά κατατάσσονταν μεταξύ θεών και θνητών, ως ημίθεες. Δεν ήταν αθάνατες, ζούσαν όμως πάρα πολλά χρόνια και τρέφονταν με αμβροσία.
(9) σπήλιος= σπηλιά και Σπήλιος πελοποννήσιο βαφτιστικό όνομα. Όταν γεννιόταν ένα παιδί 7μηνίτικο στην Πελοπόννησο, το έβαζαν για 3 μήνες να μεγαλώσει σε σπηλιά, επειδή το μικροκλίμα εκεί ήταν παρόμοιο με ενός νοσοκομείου. Όσα παιδιά επιζούσαν τελικά και μεγάλωναν, τα βάφτιζαν «Σπήλιο».
(10) ανάρια= ανάριος < μεσαιωνική ελληνική ἀνάριος < ανα- + ἀραιός αρχαία ελληνική. Επίσης ανάερος.
(11) Πότνια-αι (πληθ.)= βασίλισσα, δέσποινα, κυρία, θεά (ως ουσιαστικό) και σεβαστή (ως επίθετο, όπου ενν. θεά). Επίσης, «Πότνια θηρών»= η βασίλισσα των θηραμάτων, των άγριων ζώων, η πρώτη μορφή της Αρτέμιδος. πρβλ. και τη χρήση τής λέξης στη Μυκηναϊκή ως επίθ. της Αθηνάς και άλλων θεοτήτων με τη μορφή potinija και σπανιότερα με τη σημασία «κυρία τού σπιτιού», για την οποία χρησιμοποιείται η λέξη δέσποινα.
(12) Αλέξανδρος= ή Αλάξανδος, ήταν ο δευτερότοκος γιος του Πριάμου και της Εκάβης, ο γνωστός μας Πάρης του Τρωικού πολέμου.
(13) Σύνηθες παιγνίδι των βουκόλων ήταν ο αγώνας μεταξύ ταύρων. Στο νικητή φορούσαν ανθοστέφανο στα κέρατα, ενώ στο νικημένο αχυροστεφάνι.
(14) Οβίδιος, Ηρωίδες 5.29-30. Ο Πάρις φυσικά δεν θα κρατήσει τον όρκο του και θα παρατήσει την Οινώνη για την ωραία Ελένη. Και τα νερά του Ξάνθου θα γυρίσουν πίσω στην πηγή τους, όταν ο Αχιλλέας στη μάχη θα μπλοκάρει τη ροή του με τα πτώματα των Τρώων.
Το συγκεκριμένο επεισόδιο της Ιλιάδας, όπου ο ποταμός Ξάνθος παραπονιέται στον Αχιλλέα ότι έχει μπλοκάρει τη ροή του με τους πολυάριθμους νεκρούς που έχει στοιβάξει, θυμίζει (τηρουμένων των αναλογιών) την έμμεση αναφορά στο ίδιο επεισόδιο από τον Οβίδιο.
πλήθει γὰρ δή μοι νεκύων ἐρατεινὰ ῥέεθρα,
οὐδέ τί πῃ δύναμαι προχέειν ῥόον εἰς ἅλα δῖαν
στεινόμενος νεκύεσσι· (Ιλιάδα, Υ 218-20)
(«Η όμορφη ροή μου έχει γεμίσει πτώματα
κι ούτε μπορώ να εκβάλω τα νερά μου στη θάλασσα τη θεϊκή
έτσι που οι νεκροί στοιβάχτηκαν στο ρεύμα μου»)
(15) σιγιλλάρια νευροσπαστούμενα= νευρόσπαστα (μαριονέτες) που χειρονομούν. Φράση του αυτοκράτορα Μάρκου Αυρηλίου μετά το 172 μ.Χ., «Τα εις εαυτόν», 7.3.γ. Η ωραία παρομοίωση των ανθρώπων με μαριονέτες που χειρονομούν σπασμωδικά απαντά και σε άλλα σημεία του κειμένου του Αυρηλίου και υποδηλώνει τους ανθρώπους που κυριαρχούνται από τα πάθη της ψυχής. Η ιδιότητα αυτή, όπως επισημαίνεται στο στοχασμό 12,19, προσιδιάζει στη φύση των ζώων. Η συγκεκριμένη εικόνα άσκησε ιδιαίτερη επίδραση στην ποίηση του Γ. Σεφέρη.
(16) Ζυγός ψυχοστασίας= Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν πως κάθε ψυχή, ανάλογα με τις πράξεις της, αποκτά και διαφορετικό βάρος. Και για να της δώσουν τη θέση που της άξιζε στον Κάτω Κόσμο έπρεπε να τη ζυγίσουν. Ακριβώς αυτόν τον ρόλο έχουν και οι ζυγοί ψυχοστασίας που βρέθηκαν στους ταφικούς περιβόλους των Μυκηνών, του βασιλείου του μυθικού Αγαμέμνονα. Κατά τον Όμηρο, οι ζυγοί ψυχοστασίας είχαν και έναν διαφορετικό ρόλο. Στη χρυσή ζυγαριά του Διός τοποθετούνταν τα είδωλα ή οι κήρες – οι θανατικές μοίρες – των ανθρώπων και το αποτέλεσμα έκρινε ποιος θα έχανε τη ζωή του κατά τη διάρκεια της μάχης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η περίπτωση που κρίνεται η τύχη του Αχιλλέα και του Έκτορα. Η πλάστιγγα έγειρε προς την πλευρά του Έκτορα και κατά συνέπεια ήταν εκείνος που αποφασίστηκε να πεθάνει.
Υπάρχει και τραγωδία του Αισχύλου υπό τον τίτλο «Ψυχοστασία» στην οποία η θεά Θέτις – μητέρα του Αχιλλέα – και η Ηώς – μητέρα του Μέμνονα – ζύγιζαν τις ζωές των παιδιών τους.
Βασιλική Χριστοπούλου Αρχαιολόγος, ΜΑ
Πηγές-πρόσθετες πληροφορίες:
Οικεία λήμματα από Βικιπέδια (https://el.wikipedia.org): Όρος Ίδη (Τρωάδα), Τρωάδα, Οινώνη, Νύμφες κλπ.
Αρ. Τσόμης, Μακροεπική και μικροεπική αφήγηση. Ο θάνατος της Οινώνης: Κόιντος Σμυρναίος, 2005 στον σύνδεσμο:
http://olympias.lib.uoi.gr/jspui/bitstream/123456789/6482/1/3.%20%CE%9F%20%CE%B8%CE%AC%CE%BD%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%82%20%CF%84%CE%B7%CF%82%20%CE%9F%CE%B9%CE%BD%CF%8E%CE%BD%CE%B7%CF%82.pdf
Ει. Μητούση, «De genere: Φύλο και γένος στις Ηρωίδες του Οβιδίου», (διδ. Διατρ.) Θεσσαλονίκη 2007, σ. 133-155
R. Laffineur – R. Hägg (επιμ.): Potnis. Deities and Religion in the Aegean Bronze Age (Proceedings of the 8th International Aegean Conference Götborg, Göteborg University, 12-15. April 2000; Aegaeum 22). Bopen 2001. 
https://ellas2.wordpress.com/

Εσύ που προτιμάς τη μοναξιά, πες μου αλήθεια… πώς τον έλεγαν;

  Εσύ που προτιμάς τη μοναξιά, πες μου αλήθεια… πώς τον έλεγαν; 15 Μαΐου 2024 Αυτόνομη, αυτάρκης, ανεξάρτητη. Δεν έχεις ανάγκη κανέναν, δεν ...