Τρίτη 1 Ιανουαρίου 2019

Με τα μάτια ανοιχτά..

Με τα μάτια ανοιχτά..


Lyonel-Feininger-Κόκκινο-Πύργο-II-Hall-1930.jpg
Τριάντα μία του Δεκέμβρη κι ο μήνας ξεψυχάει..Μια νέα χρονιά στο ξημέρωμα του νέου μήνα θ’ ανατείλει..Θα ‘ρθεί να δώσει ανάσα  ζωής στον Δεκέμβρη και να συνεχίσει ή θα τον αφήσει πίσω της νεκρό φέρνοντας νέα ανάσα στον νέο χρόνο με τον νέο μήνα;
Τι ώρα και τούτη!! Μετέωρη ώρα ανάμεσα στο πριν και στο μετά, ούτε όμως και στο τώρα..Απλά, είναι, μες στον χρόνο..Και, τι νάναι άραγε ο χρόνος; Διακεκομμένος σε ημέρες και νύχτες, σε ώρες και λεπτά ή νάναι μοναχά ένας και διαρκής, χωρίς παύσεις, χωρίς σταματημό, χωρίς να χωρίζεται σε νύχτα και μέρα, σε ώρες και λεπτά;
Είναι κείνα τα όρια ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο που τον ορίζουν, για μας, θαρρώ..Κάτι ζει, κάτι πεθαίνει, κάτι υπάρχει και εξελίσσεται μεταβαλλόμενο με την πάροδο του χρόνου, όπως τον βλέπουμε ζώντας σε αυτόν..Έτσι πως και ο διαχωρισμός του χρόνου από μας.. Μπορεί, βέβαια, αν μπορέσουμε και σταθούμε κάπου απέναντι σε αυτόν τον χρόνο, αφήνοντας το εγώ μας σ΄αυτόν, και τον κοιτάξουμε- από το άτοπο και το άμετρο του Χρόνου που είμαστε- τότε, να δούμε εκεί τον εαυτό μας ως σ’ ένα διαρκές παρόν όπου το παρελθόν και το παρόν να είναι στον ίδιο, στον έναν δικό του χρόνο… Με μνήμη του παρούσα, στον κάθε τόπο κι άτοπο. Για την καταγραφή. Και τον ορισμό της πορείας του στο μετά μέσα στον χρόνο του..Για όσα εξαρτώνται από αυτόν και τολμά να ζήσει.
Lyonel-Feininger-Κόκκινο-Πύργο-II-Hall-1930.jpg
“Λοιπόν, ας πάμε εσύ κι εγώ,
Όταν η νύχτα απλώνεται αντικριστά στον ουρανό
Σαν ναρκωμένος ασθενής επάνω στο τραπέζι
Ας προχωρήσουμε, μεσ’ από κάποιες μισοέρημες οδούς,
Κάμαρες μυστικές που ηχούν ψιθύρους κι αναστεναγμούς,
Νύχτες χωρίς αναπαμό, μες σε ξενώνες πρόστυχους της μιας βραδυάς
Κι εστιατόρια με όστρακα και πριονίδι:
Μεσ’ από οδούς που ακολουθούν σαν συζητήσεις πληκτικές
Που έχουν προθέσεις ύποπτες
Και σ’ οδηγούν σ’ ένα ερώτημα συντριπτικό…
Αχ μη ρωτάς, “ Αυτά τι να σημαίνουν;”
Πάμε λοιπόν, μας περιμένουν.
.
Στο διπλανό δωμάτιο οι γυναίκες έρχονται και πάνε
Και για τον Μιχαήλ ΄Άγγελο μιλάνε
.
Η κίτρινη ομίχλη που τρίβει τη ράχη της στα τζάμια,
Ο κίτρινος καπνός που τρίβει τη μουσούδα του στα τζάμια,
Έγλειψε με τη γλώσσα του τις κόχες του βραδιού,
Στάθηκε λίγο στα νερά που πιάνονται στο λούκι,
Στη ράχη δέχτηκε τη βραδινή καπνιά των καπνοδόχων,
Γλίστρησε στο περβάζι, πήδησε ξαφνικά,
Και, βλέποντας πως ήταν μια νύχτα μαλακιά του Οκτώβρη
Τυλίχτηκε γύρω απ’ το σπίτι μια φορά, κι έπεσε, κι εκοιμήθη.
.
Και πράγματι θα υπάρχει άφθονος καιρός
Γι’ αυτόν τον κίτρινο καπνό που γλιστράει κάτω στο δρόμο
Τρίβοντας τη ράχη του στα τζάμια”
‘Άφθονος, άφθονος καιρός
Να ετοιμάσεις πρόσωπο για ν’ αντικρίσει όλα τα πρόσωπα που
θ’ αντικρίσεις’
Θα υπάρχει άφθονος καιρός για να σκοτώσεις και να δημιουργήσεις,
Καιρός για όλα τα έργα και τις μέρες των χεριών,
Που ανασηκώνουν κι αποθέτουν μια ερώτηση στο πιάτο σου”
Καιρός για σένα και καιρός για μένα,
Κι ακόμη άφθονος καιρός για να διστάσεις εκατό φορές,
Και για να θεωρήσεις και να αναθεωρήσεις εκατό φορές,
Προτού το τσάϊ και τα βουτήματα τ’ αγγίξεις.
..
Στο δωμάτιο οι γυναίκες έρχονται και πάνε
Και για τον Μιχαήλ Άγγελο μιλάνε
.
Και πράγματι θα υπάρχει άφθονος καιρός
     Για να αναρωτηθώ “ Άραγε θα τολμήσω;”..
.
Γιατί όλα τα έχω μάθει κιόλας, όλα, όλα-
Τα απογεύματα, τα πρωϊνά και τις βραδιές
Μέτρησα τη ζωή μου με το κουταλάκι του καφέ’
Και τις φωνές που σβήνουν έχω μάθει ακόμα
Κάτω από μακρινές ωραίες μουσικές.
Πως τότε να τολμήσω;….”
……
 Aπό το ποίημα «Το ερωτικό τραγούδι του Τζ. Άλφρεντ Προύφροκ»,
του Τόμας Στερνς Έλιοτ
σε μετάφραση του Τάκη Καγιαλή
Lyonel Feininger, Bird Cloud, 1926, Photo © President and Fellows of Harvard College
«-Σάμπως ο χώρος και χρόνος που είμαστε δεν ήσαν κάποτε ουτοπία; Ήταν…-Και τι απέγινε αυτή η ουτοπία; -Μα, κατέληξε ζωή. Ο τόπος και η στιγμή έγιναν μνήμη και η ουτοπία έχασε την άρνησή της. Έγινε τόπος. Σκέτος. -Άρα τι αναζητούμε; -Τον τόπο- Μα, ο τόπος είναι εδώ. -Τότε, ίσως, εμείς δεν είμαστε εδώ. -Άρα αναζητούμε εμάς. Ναι άλλα εγώ με πιάνω, με νιώθω…πως γίνεται να με ψάχνω; -Και τι πιάνεις ακριβώς; -Το δέρμα μου, τα μαλλιά μου, τα νύχια μου, τα…
-Την ψυχή σου την αγγίζεις; -Μα, δε γίνεται να την αγγίξω, εκτός και αν πεθάνω.-Μα, όταν πεθάνεις δε θα υπάρχει χέρι να την ψηλαφίσει, στόμα να τη γευτεί, μάτι να την αντικρύσει.- Τότε δεν υπάρχει τρόπος να έρθουμε σε επαφή με την ψυχή. Για στάσου…και όταν κοιμόμαστε; -Τι όταν κοιμόμαστε;- Όταν κοιμόμαστε κλείνουμε τα μάτια μας και τα βλέφαρα κατεβαίνουν. Όταν κοιμόμαστε τα μάτια παύουν να λειτουργούν;-Όχι, βέβαια…τα μάτια δεν είναι κάποιου είδους πρίζα που την αποσυνδέουμε τη νύχτα. Τα μάτια πάντα λειτουργούν. Απλώς…-Απλώς τι; -Απλώς, τη νύχτα τα μάτια περιστρέφονται 360ο και κοιτούν τον εγκέφαλο. –Και ο εγκέφαλος τι σχέση έχει με την ουτοπία; -Τα μάτια κάθε βράδυ μεταφέρουν τις εικόνες που εγκλώβισαν στον αμφιβληστροειδή τους και τις ταξινομούν σε πεδία του εγκεφάλου. –Δεν καταλαβαίνω. –Αν λοιπόν, η ουτοπία είναι εγγραμμένη στη μνήμη, η οποία μνήμη είναι στον εγκέφαλο, και δε μπορούμε να την ανασύρουμε, τα μάτια δε θα την αντικρύζουν κάθε βράδυ; -Μα, τα μάτια δε βλέπουν τα όνειρα;
-Και ποια η μεγαλύτερη ουτοπία από τα όνειρα παιδί μου; Ποιο καλλίτερο σημείο για την ψυχή από τα όνειρα. Τα όνειρα είναι μια πεδιάδα που η ψυχή φωνάζει, τρέχει αδιάκοπα, βουτάει στα νερά του ποταμού-Επομένως, παππού η ουτοπία δεν είναι τόσο μακριά όσο λένε. Τη βλέπουμε κάθε βράδυ. Ναι, αλλά πως θα γίνει να τη δω και το πρωί; -Μπορείς να ονειρευτείς με τα μάτια ανοιχτά; -Όχι… -Λάθος. Μπορείς και παραμπορείς. Ξέρεις πότε πεθαίνουν τα όνειρα; -Πότε; -Το όνειρο πεθαίνει όταν έρθει η πραγματικότητα. Άλλες φορές το σπρώχνει και άλλες φορές το ρουφάει σα δίνη.-Άρα παππού, αν κάνω ένα όνειρο πραγματικότητα θα βρω την ουτοπία; -Όχι αγόρι μου…η ουτοπία δε βρίσκεται σε ένα σημείο. Είναι τεμαχισμένη. Μπορεί να τη βρεις κάτω από μια πέτρα και την ίδια στιγμή στη φυλλωσιά ενός δέντρου. Χρειάζεται να θυσιάσεις πολλά όνειρα για να την αποκτήσεις. –Ναι, αυτό θέλω. Μπορώ να βρίσκω ένα κομμάτι της κάθε βράδυ; -Απαιτείται προσοχή και υπομονή. Η βιασύνη μπορεί να αποβεί μοιραία. Η ουτοπία έχει ένα μέγεθος. Δε μπορείς να τη στριμώξεις σε ένα τόσο μικρό δέμα, όπως είναι το σώμα σου. Μικρό, όχι σε μήκος, πλάτος, ύψος. Μικρό σε βάθος.
–Δηλαδή; -Αν δεν έχεις νιώσει όλα τα συναισθήματα, δεν έχεις αποκτήσει ένα μεγάλο άϋλο σεντούκι μέσα σου για να την ενθηκεύσεις,  θα σε τιμωρήσει ο πιο πιστός της υπηρέτης. –Ποιος είναι παππού; -Ο Χρόνος. Ο Χρόνος, που από τη μία είναι πανδαμάτωρ και από την άλλη στυγνός εκτελεστής. Ανίκητος. Άπιαστος και άφθαστος μαζί. Κατοικεί στο βασίλειο του Κόσμου. –Εγώ θα πρέπει να φοβάμαι το χρόνο; -Αν του φερθείς άσχημα, σε αυτόν ή την αφέντρα του δεν έχεις ελπίδα να ξεφύγεις. Φρόντισε να μην τον εξαντλείς –Άμα του πω ότι τον αγαπώ, ότι θέλω να γίνουμε φίλοι; Θα με συμπαθήσει παππού; -Αν το πεις ειλικρινά τότε θα είναι με το μέρος σου. Και θα σου δώσει ένα δώρο. Μια κλεψύδρα. –Τι είναι αυτό; -Η κλεψύδρα είναι το εργαλείο του Χρόνου για να υπενθυμίζει στους ανθρώπους να ζουν.
–Κι εγώ πως θα το χρησιμοποιήσω; -Εσύ θα προσέχεις να μη σπάσει, γιατί είναι εύθραυστη. Και να θυμάσαι ότι είναι μεγάλο προνόμιο που την έχεις. Γιατί η κατοχή σημαίνει γνώση. Και η γνώση είναι το καλλίτερο δώρο που θα μπορούσε να έχει ο άνθρωπος. Είναι η ανάκληση της ουτοπίας. –Ε, τότε να γίνω φίλος με το Χρόνο και να μην τον εξαντλώ για να φτάσω στην ουτοπία. –Ναι, αλλά να θυμάσαι πως η ουτοπία δεν είναι ο προορισμός. Η συμφιλίωση με το Χρόνο είναι η διαδρομή σου. –Και η ψυχή; -Η ψυχή; -Ναι, η ψυχή. Είπες πριν ότι η ψυχή είναι στα όνειρα, άρα στην ουτοπία. Είπες ότι εμείς ψάχνουμε εμάς. –Μας ψάχνουμε. Ένας τρόπος υπάρχει να μας βρούμε. Να περπατήσουμε στο θάνατο ζώντας…»
books
  1. Όπως ήδη προαναφέρω, το ποίημα, στο κείμενο που παραθέτω, είναι μόνο ένα απόσπασμα από το ποίημα με τον τίτλο  «Το ερωτικό τραγούδι του Τζ. Άλφρεντ Προύφροκ» που έγραψε ο Άγγλος Νομπελίστας ποιητής Τόμας Στερνς Έλιοτ (Thomas Stearns Eliot, 1888-1965) και πρωτοδημοσιεύτηκε στα 1915. Αποδίδεται εδώ σε μετάφραση του κ. φιλόλογου Πανεπιστημιακού κ. Τάκη Καγιαλή.  Ολόκληρο το ποίημα μεταφρασμένο από τον κ. Καγιαλή και συνοδευόμενο από σχόλια, έχει δημοσιευθεί στο περιοδικό «Ποίηση» την Άνοιξη του 1994 και μπορείτε να το διαβάσετε εδώ.
  2. Το ποίημα του T.S Eliot στην αγγλική γλώσσα λέγεται «The Love Song of J. Alfred Prufrock» και με αυτό το ποίημα, ειδικότερα με τον τρίτο του στίχο, σύμφωνα με τις σημειώσεις του μεταφραστή, εγκαινιάστηκε η μοντέρνα ποίηση κατά την γνώμη που εξέφρασε τότε ο ποιητής John Berryman και που υιοθετήθηκε ευρύτερα στην συνέχεια. Το ποίημα, που αποτέλεσε και την επίσημη είσοδο του  Έλιοτ στην ποίηση, μπορείτε να το διαβάστε στην φυσική του γλώσσα εδώ 
  3. Το αποσπασματικό κείμενο που επακολουθεί παρατιθέμενο στο κείμενό μου προέρχεται από ένα αφιέρωμα του Στέργιου Πουλερέ στην μνήμη του, επίσης Νομπελίστα, Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες (Gabriel José García Márquez, 1927 –2014), γνωστού και ωςGabo, το οποίο έχει δημοσιευθεί στον ιστότοπο του Readers.gr,και μπορείτε να το διαβάσετε εδώ. 
  4. Και οι δυο ζωγραφικοί πίνακες στο κείμενό μου είναι έργα του ίδιου ζωγράφου: Του Γερμανοαμερικανού εξπρεσιονιστή, κυβιστή και μοντερνιστή ζωγράφου Λάιονελ Φάινινγκερ (Lyonel feininger-lyonel-en.jpgCharles Feininger, 1871-1956). O πρώτος πίνακας από επάνω είναι έργο του, του 1930 και λέγεται » red tower II» ενώ ο δεύτερος είναι έργο του του 1926 και λέγεται  «Bird Cloud». Καταπληκτικός ζωγράφος και δημιουργός!! Ο άνθρωπος έγραψε ιστορία στην τέχνη της ζωγραφικής! Ας πω εδώ οτι η τέχνη του θεωρήθηκε εκφυλισμένη από τους Ναζί και ο ζωγράφος που ζούσε τότε στην Γερμανία, εξαναγκάστηκε για να σωθεί, να εγκαταλείψει την χώρα..
  5. Οι επιλογές μου στους δυο αυτούς πίνακες οφείλονται στο οτι ξέχωρα οτι μου αρέσουν, βρήκα ναναι ταιριαστές με το κείμενό μου αλλά πρέπει να πω οτι δεν θεωρούνται ως και οι πλέον αντιπροσωπευτικοί πίνακες του ζωγράφου. Αξίζει να γνωρίσετε και τα άλλα του έργα..
84
Σας εύχομαι ωραία παραμονή Πρωτοχρονιάς!!
Καλή χρονιά σε όλους μας!! 
Και, να την ζήσουμε, όπως την θέλουμε!
Χρόνια Πολλά σε όλους!
https://beatrikn.wordpress.com/

Δεν είσαι ποτέ πολύ μικρός για να κάνεις τη διαφορά

Δεν είσαι ποτέ πολύ μικρός για να κάνεις τη διαφορά

Η εμφάνιση της Greta Thunberg, μιας νεαρής Σουηδής περιβαλλοντικής ακτιβίστριας μόλις 15 ετών, είναι από τα πιο σημαντικά γεγονότα του 2018. Το νεανικό περιβαλλοντικό κίνημα που έχει εμπνεύσει η 
Greta Thunberg σε όλο τον πλανήτη σε δεκάδες χώρες καταδεικνύει τόσο την αποφασιστικότητα των νέων σήμερα όσο και το γεγονός ότι εμείς είμαστε αυτοί που θα υποφέρουν κυρίως από τις συνέπειες της αδράνειας των παλαιότερων γενεών αλλά και της δικής μας. Τα παιδιά διαμαρτύρονται όχι μόνο για να σώσουν το περιβάλλον, αλλά και το μέλλον τους.

Το προηγούμενο καλοκαίρι στη Σουηδία πέρασε ένα ισχυρό κύμα καύσωνα που έφτασε στους 32,5 βαθμούς Κελσίου , θερμοκρασίες πρωτόγνωρες για την πάντα ψυχρή και με χαμηλές θερμοκρασίες ακόμη και τα καλοκαίρια Σουηδία. Η ξηρασία έπληξε για πρώτη φορά την Σουηδία και τις άλλες σκανδιναβικές χώρες και εξαπλώθηκε σε άλλες χώρες όπως η Γερμανία, η Ιρλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Πολωνία. Τον Ιούλιο βρέθηκε στο έλεος των πυρκαγιών με δεκάδες εστίες φωτιάς σε δασικές εκτάσεις και τη ξηρασία να τροφοδοτεί τις φλόγες σε ολόκληρη τη χώρα. Ακόμη και με όλη την υπάρχουσα δομή της , η Σουηδία αναγκάστηκε να ζητήσει βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης. Αυτό συνεχίστηκε και τον Αύγουστο. 



Εκτός όμως από τις ασυνήθιστα πολλές φωτιές στα δάση η Σουηδία δοκιμάστηκε και από πολύ μεγάλες καταρρακτώδεις καταιγίδες στο τέλος του Αυγούστου. Καταιγίδες οι οποίες έφεραν πολύ μεγάλες πρωτοφανείς πλημμύρες ακόμη και για το οργανωμένο κράτος της Σουηδίας, που έφεραν μεγάλες καταστροφές και ανάγκασαν σε εκκένωση πολλές πόλεις. 


Η δραματική αλλαγή αυτή του κλίματος αφύπνισε και προβλημάτισε την Greta η οποία παρ όλη την μικρή ηλικία της αποφάσισε ότι θα πρέπει να κάνει κάτι για να αλλάξει την κατάσταση αυτή. Η Greta ανέπτυξε το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της για την αλλαγή του κλίματος όταν ήταν εννέα ετών. "Οι γονείς μου μιλούσαν πάντα για το πώς θα έπρεπε να σβήνουμε τα φώτα, να σώσουμε νερό, και να μην πετάμε φαγητό" Από τότε άρχισε να ασχολείται για την αλλαγή του κλίματος. Έχει σταματήσει να τρώει κρέας και να αγοράζει οτιδήποτε δεν είναι απολύτως απαραίτητο. Το 2015 σταμάτησε να πετάει με αεροπλάνα και ένα χρόνο αργότερα η μητέρα της ακολούθησε το παράδειγμά της, εγκαταλείποντας μια διεθνή καριέρα στην όπερα. Ο πατέρας της έγινε vegan, η μητέρα της, μια πολύ γνωστή τραγουδίστρια της όπερας ,χορτοφάγος. Η οικογένεια έχει εγκαταστήσει ηλιακές μπαταρίες και έχει αρχίσει να καλλιεργεί τα δικά της λαχανικά , έχει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που χρησιμοποιούν μόνο όταν είναι απαραίτητο και χρησιμοποιούν ποδήλατα για τις καθημερινές μεταφορές τους. Αποφάσισε λοιπόν να αγωνιστεί για την κλιματική αλλαγή, ξεκίνησε να το συζητάει με τους φίλους της αλλά δυστυχώς δεν την πήραν στα σοβαρά. Στη συνέχεια έφτιαξε ένα γκρουπ στο Facebook και προσπάθησε να κινητοποιήσει τους συμμαθητες της από το σχολείο αλλά και εκεί μάταια όμως. Έτσι αποφάσισε να δράσει μόνη της και έτσι όταν ξεκίνησαν τα σχολεία τέλος Αυγούστου αντί να πάει στο σχολείο της ξεκίνησε απεργία για το περιβαλλοντική κρίση έξω από το σουηδικό κοινοβούλιο. 

Για τρεις εβδομάδες, η Greta Thunberg εγκατέλειπε το σχολείο κάθε μέρα. Αρχικά, οι δάσκαλοι ήθελαν να την αποθαρρύνουν, αλλά στη συνέχεια ενώθηκαν μαζί της. Μετά τις εκλογές στις 9 Σεπτεμβρίου στη χώρα της επέστρεψε στο σχολείο για τέσσερις ημέρες την εβδομάδα, από τότε συνεχίζει κάθε Παρασκευή να βρίσκεται έξω από το κοινοβούλιο. Απαιτεί από τους πολιτικούς, αλλά και τους απλούς πολίτες, να λάβουν σοβαρά υπόψη τους την κλιματική αλλαγή .
Και όπως λέει θα συνεχίσει να το κάνει μέχρις ότου η Σουηδία συμμορφωθεί με τη συμφωνία του Παρισιού. Η επιμονή της είναι πολύ έντονη μέχρι σήμερα και αργά αλλά σταθερά άρχισαν να ακολουθούν το παράδειγμα της μαθητές και όχι μόνο από άλλες χώρες. Από την Ολλανδία, την Πολωνία, τη Γερμανία και την Ελβετία, τη Φινλανδία, τη την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο , τις ΗΠΑ, , τον Καναδά και την Αυστραλία χιλιάδες άνθρωποι εμπνεύστηκαν από την Greta και βγήκαν να διαμαρτυρηθούν για το τη περιβαλλοντική κρίση ζητώντας από τις κυβερνήσεις τους να το αντιμετωπίσουν σοβαρότερα.
Τον Σεπτέμβριο, η Γκρέτα μίλησε σε 10.000 άτομα στο Ελσίνκι, πρωτεύουσα της Φινλανδίας, και στις 31 Οκτωβρίου πραγματοποίησε μιαομιλία στην πλατεία του Κοινοβουλίου στο Λονδίνο σε χιλιάδες ανθρώπους. Επίσης μια ομιλία TEDx Talk στο τέλος Νοεμβρίου. Μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου μαθητές και όχι μόνο βγήκαν να διαμαρτυρηθούν σε 270 πόλεις σε όλο το πλανήτη.


Στις αρχές Δεκεμβρίου, με την επίσκεψη της στην Κατοβίτσε της Πολωνίας για την COP 24 , τη σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα, έφερε τη φωνή των παιδιών στον ΟΗΕ και έκλεψε όλες τις εντυπώσεις, δεν δίστασε να απευθυνθεί στους αντιπροσώπους 200 κρατών: "Δεν ήρθαμε εδώ για να ικετεύσουμε τους ηγέτες του κόσμου να φροντίσουν το μέλλον μας. Μας αγνόησαν στο παρελθόν και θα το κάνουν ξανά. Πρέπει να καταλάβουν ότι οι αλλαγές έρχονται είτε τους αρέσει είτε όχι. "



Η σοβαρότητα με την οποία Γκρέτα απευθύνθηκε σε διπλωμάτες και στελέχη που συγκεντρώθηκαν στο Κατοβίτσε αποκαλύπτει ότι οι νεότερες γενιές θεωρούν ως εξαιρετικά ανεύθυνη συμπεριφορά εκείνων που σαν κυρίαρχη τάξη, θα έπρεπε να είχε διασφαλισεί το μέλλον των πολιτών. "Δεν είστε αρκετά ώριμοι για να πείτε τα πράγματα όπως είναι: αφήνετε αυτό το βάρος στα παιδιά σας". Κατηγορεί τους πολιτικούς για ανυπαρξία και έλλειψη σοβαρότητας: "Το 2078 θα είμαι 75 χρόνων. Αν έχω παιδιά, πιθανότατα θα περάσουν εκείνη την μέρα μαζί μου. Ίσως θα με ρωτήσουν για εσάς, ίσως με ρωτήσουν γιατί δεν κάνατε τίποτα όταν ήταν είχατε το χρόνο να ενεργήσετε. Είναι μια κρίση και πρέπει να την αντιμετωπίσουμε ως τέτοια . Έχουμε έρθει εδώ για να σας ενημερώσουμε ότι η αλλαγή έρχεται, είτε σας αρέσει είτε όχι. Η πραγματική εξουσία ανήκει στον λαό " ."Ο πολιτισμός θυσιάζεται για να δώσει την ευκαιρία σε έναν μικρό κύκλο ανθρώπων να συνεχίσει να κερδίζει. Η βιόσφαιρα μας θυσιάζεται, έτσι ώστε οι πλούσιες χώρες όπως η δική μου να μπορούν να ζήσουν με πολυτέλεια. Πολλοί υποφέρουν για να μπορούν λίγοι άνθρωποι ζουν στην πολυτέλεια .Η αλλαγή του κλίματος κλέβει το μέλλον των παιδιών " .

Η Γκρέτα ζητά από τους μαθητές σε όλο τον κόσμο να αποχωρούν από τις τάξεις τους κάθε Παρασκευή για να ζητήσουν από τους ενήλικες να λάβουν μέτρα για το κλίμα. 

"Αν όλοι ήξεραν πόσο σοβαρή είναι η κατάσταση και πόσο λίγα πραγματικά γίνονται, όλοι θα έρχονταν ναι σταθούν δίπλα μας." - (Γκρέτα στο New Yorker)

Είναι απαραίτητο να οργανωθούν οι Παρασκευές για το Μέλλον του πλανήτη σε περισσότερες χώρες. 

Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε τις σελίδες του Facebook: 

#FridaysForFuture #FFF #Climate Strike Klimatinspirator Klimataktion 

School Strike 4 Climate 

Climate Action Asia


https://www.apenantioxthi.com/

Το WikiLeaks «καίει» τους υπερκοριούς της CIA

Το WikiLeaks «καίει» τους υπερκοριούς της CIA

Γράφει η Νεφέλη Λυγερού
Μία λυσσαλέα διαμάχη έχει ξεσπάσει μεταξύ της CIA και του ιστότοπου WikiLeaks, από τότε που αυτός άρχισε να δημοσιεύει απόρρητα έγγραφα του αμερικανικού κράτους. O πρώην διευθυντής της CIA και νυν υπουργός Εξωτερικών Μάικ Πομπέο είχε κατηγορήσει τον ιστότοπο ότι δρα σαν «μια μη-κρατική, εχθρική υπηρεσία πληροφοριών».
Ο επικεφαλής των WikiLeaks Τζούλιαν Ασάνζ δεν άργησε να απαντήσει. Προχώρησε σε πρωτοφανείς αποκαλύψεις για τον τρόπο λειτουργίας και για τις επιχειρήσεις της CIA σε όλο τον κόσμο. Εδώ και εβδομάδες το WikiLeaks βομβαρδίζει τη δημόσια σφαίρα με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες για την τεχνολογία που η CIA έχει αναπτύξει. Φέρνει στο φως τα προγράμματα που δίνουν στην αμερικανική υπηρεσία τη δυνατότητα να παρακολουθεί τους πάντες και τα πάντα, μετατρέποντας τηλεοράσεις, κινητά και υπολογιστές σε κοριούς.

Το πρώτο χτύπημα του Wikileaks ήρθε με τη σειρά διαρροών που έφερε την κωδική ονομασία Vault 7. Πρόκειται για την παρουσίαση ενός εγχειριδίου χρήσης ενός εργαλείου χάκινγκ. Στα σπλάχνα της CIA, το αποκαλούν HighRise και ουσιαστικά είναι μια εφαρμογή Android για την παρακολούθηση και την ανακατεύθυνση μηνυμάτων SMS σε έναν απομακρυσμένο διακομιστή. 

«Το θέλημα του Θεού»

Με απλά λόγια πρόκειται για μία μοναδική εφαρμογή που επιτρέπει στη CIA να αποκτήσει έλεγχο σε κινητά τηλέφωνα και υπολογιστές, και να διαβάζει τα μηνύματα που στέλνουν. Αρχικά, πρέπει να εγκαταστήσουν την εφαρμογή στη συσκευή και στη συνέχεια να την τρέξουν χειροκίνητα τουλάχιστον για την πρώτη φορά. Κατά την εκκίνηση, οι πράκτορες της CIA θα πρέπει να εισάγουν ένα ειδικό κωδικό για να έχουν πρόσβαση στις ρυθμίσεις του. Αυτός ο προεπιλεγμένος κώδικας είναι η λέξη “inshallah”. Αραβική λέξη που σημαίνει «το θέλημα του Θεού»). 

Μόλις εισαχθεί ο κωδικός, το εργαλείο αποκαλύπτει τον πίνακα διαχείρισής του, ο οποίος αποτελείται από τρία κουμπιά. Το πρώτο θα ξεκινήσει την εφαρμογή, το δεύτερο θα εμφανίσει/θα επεξεργαστεί το αρχείο διαμόρφωσης της εφαρμογής και ένα τρίτο θα επιτρέψει στον χειριστή του να στείλει ένα SMS από το τηλέφωνο σε έναν απομακρυσμένο διακομιστή της CIA.

Το High Rise δεν χρησιμοποιείται μόνο για να χακάρει συσκευές. Είναι και ένα πολύτιμο κανάλι εσωτερικής επικοινωνίας των υπαλλήλων της ίδιας της υπηρεσίας. Εξάλλου, μπορεί να εγκατασταθεί στα τηλέφωνα των υπαλλήλων της CIA και να παράσχει ένα δευτερεύον, κρυπτογραφημένο κανάλι επικοινωνίας μεταξύ υπαλλήλων και προϊσταμένων.

Οι αποκαλύψεις δεν σταματούν εκεί. Μία διαρροή αφορά σ’ ένα σύνολο εργαλείων που ονομάζεται Dumbo. Αυτό το σύστημα μπορεί όχι μόνο να μπλοκάρει τις κάμερες, τα μικρόφωνα και το λογισμικό επιτήρησης, αλλά μπορεί να ανιχνεύει εγγραφές ήχου και βίντεο. Τέλος, μπορεί να καταστρέφει τα αρχεία με τρόπο που δεν τους επιτρέπει να ανακτηθούν. Χρησιμοποιώντας το, οι πράκτορες της CIA είναι σε θέση να εξαφανίσουν κάθε αρχείο ήχου που επιθυμούν, όπου και αν βρίσκεται αυτό. 


Το Dumbo 

Η επίσημη περιγραφή του Dumbo από την ίδια την CIA είναι ότι «αναστέλλει τη διαδικασία που χρησιμοποιούν κάμερες web και καταστροφής τυχόν εγγραφών βίντεο που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την ανάπτυξη PAG». Το PAG (Physical Access Group) είναι ένα ειδικό τμήμα που ανήκει στο CCI (Center for Cyber Intelligence). Το καθήκον του τμήματος αυτού εντός της υπηρεσίας είναι να αποκτάει φυσική πρόσβαση σε υπολογιστές-στόχους των επιχειρήσεων της CIA, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το WikiLeaks. 

Αν και ιδιαίτερα χρήσιμο, το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει ένα σημαντικό μειονέκτημα. Σε σύγκριση με άλλα κακόβουλα εργαλεία που χρησιμοποιεί η CIA, το Dumbo απαιτεί φυσική πρόσβαση στον υπολογιστή του θύματος. Αυτό σημαίνει πως ειδικοί πράκτορες πρέπει να τοποθετήσουν ένα USB στικάκι, έτσι ώστε να συνδεθεί με το εκάστοτε μηχάνημα. Απαιτούνται δε δικαιώματα διαχειριστή για να μην εντοπιστεί από κάποιο λογισμικό προστασίας, αν και οι αποκαλύψεις του WikiLeaks εξηγούν ότι η απόκτηση προνομίων root είναι κάτι που μπορεί να το κάνει εύκολα η CIA. 

Από τη στιγμή που οι πράκτορες εισάγουν το Dumbo, αυτό όχι μόνο διακόπτει τη λειτουργία όλων των συνδεδεμένων συσκευών παρακολούθησης και λογισμικού, αλλά αναζητά και επιπλέον συσκευές που αποτελούν μέρος του δικτύου. Αναζητά, δηλαδή, συγκεκριμένες διεργασίες και εγγραφές, προσφέροντας πρόσβαση ακόμα και σε αρχεία που έχουν διαγραφεί αλλά έχουν αφήσει ίχνη. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί η CIA να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επιχείρηση, ακόμα και σε χώρους που φυλάσσονται με κάμερες, χωρίς να γίνει αντιληπτή από κανέναν. 

Τα… αρχαιοελληνικά εργαλεία της CIA

Για τους λάτρεις των κατασκοπικών περιπετειών τα Wikileaks αποκαλύπτουν και άλλα πολύτιμα μυστικά της CIA, θέτοντας σε κίνδυνο τις αποστολές της. Προχώρησαν, μάλιστα, στην καταγραφή των σημαντικότερων επιχειρησιακών κωδικών ονομασίας, εξηγώντας τι ακριβώς σημαίνουν. Κάποια, μάλιστα, από αυτά είναι εμπνευσμένα από την Ελλάδα, με ονομασίες όπως Αρχιμήδης και Αθήνα. 

  • Year Zero: η CIΑ εκμεταλλεύεται δημοφιλή hardware και λογισμικό. 
  • Weeping angel: το εργαλείο κατασκοπείας που χρησιμοποιεί η υπηρεσία για να διεισδύσει σε έξυπνες τηλεοράσεις, μετατρέποντάς τες σε συγκεκαλυμμένα μικρόφωνα.
  • Dark Matter: εργαλεία που στοχεύουν iPhones και Mac. 
  • Grasshopper: το λογισμικό με το οποίο παραβιάζει Windows της Microsoft και παρακάμπτει κάθε προστασία από ιούς. 
  • Archimedes: ένα εργαλείο επίθεσης που φέρεται ότι δημιούργησε η CIΑ για τη στοχοθέτηση υπολογιστών μέσα σε ένα τοπικό δίκτυο. 
  • Scribbles: ένα software που είναι σχεδιασμένο να προσθέτει ‘web beacons’ σε απόρρητα έγγραφα, για να επιτρέπει τον έλεγχο των διαρροών από τις μυστικές υπηρεσίες. 
  • Athena: έχει σχεδιαστεί για να μπορεί να αποκτήσει απόλυτα τον πλήρη έλεγχο των μολυσμένων υπολογιστών Windows, επιτρέποντας στην CIΑ να εκτελεί πάρα πολλές λειτουργίες στο μηχάνημα-στόχο, όπως διαγραφή δεδομένων, ή εγκατάσταση κακόβουλου λογισμικού, κλοπής δεδομένων και αποστολής τους σε servers της CIΑ. 
  • Cherry Blossom: εργαλείο που παρακολουθεί τη δραστηριότητα στο διαδίκτυο ενός στόχου. Ανακατευθύνει το πρόγραμμα περιήγησης, ανιχνεύει διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αριθμούς τηλεφώνου και πολλά άλλα. Ουσιαστικά κλέβει τον έλεγχο του υπολογιστή κάποιου. 
  • Brutal Kangaroo: εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να μολύνει υπολογιστές με κακόβουλο λογισμικό. 
  • ELSA: το χρησιμοποιεί η CIA για να προσδιορίσει τη θέση ενός συγκεκριμένου χρήστη, χρησιμοποιώντας το Wi-Fi του υπολογιστή του. 
  • Bothan Spy Gyrfalcon: χρησιμεύει για την κλοπή πιστοποιήσεων και κωδικών. 
πηγή
https://koukfamily.blogspot.com/

Βούλγαροι επιστήμονες: «Οι Σκοπιανοί μας κατηγορούν ως κατακτητές» – «Ανιστόρητοι και παραχαράκτες της ιστορίας»

Βούλγαροι επιστήμονες: 

«Οι Σκοπιανοί μας κατηγορούν ως κατακτητές» – 

«Ανιστόρητοι και παραχαράκτες της ιστορίας»

Μετά τις καταιγιστικές δηλώσεις του Βούλγαρου ΥΠΑΜ Κ.Καρακατσάνωφ και ενός ευρωβουλευτή της χώρας κατά των Σκοπιανών, σειρά πήρε η επιστημονική κοινότητα η οποία παρουσιάζει της «ψεύτικη σκοπιανή έκδοση της ιστορίας που δεν υφίσταται», για την οποία δεν μπορεί να επέλθει συμφωνία μεταξύ των δυο πλευρών.   

Ο Ιστορικός Ντράγκι Γκεωργκίεφ  , ο οποίος είναι μέλος  της κοινής επιστημονικής επιτροπής Βουλγαρίας-Σκοπίων  είπε με σκληρή γλώσσα ότι  υπάρχουν ολόκληρα ιστορικά κεφάλαια…τα οποία οι δύο πλευρές τα βλέπουν  με εντελώς διαφορετικό τρόπο.
«Το ένα αφορά τα επαναστατικά κινήματα των Βουλγάρων επί οθωμανικής αυτοκρατορίας  που και οι δύο πλευρές ισχυρίζονται ως μέρος της δικής τους ιστορίας ή το κεφάλαιο που αφορά τον Β ‘Παγκόσμιο  Πόλεμο.
Τα σκοπιανά βιβλία ιστορίας που διδάσκονται οι μαθητές της γειτονικής χώρας, κατηγορούν τη Βουλγαρία ως «χώρα κατακτητή» της σημερινής περιοχής που οριοθετείται ως ΠΓΔΜ.
Τα ίδια σχολικά βιβλία αναφέρουν ότι μέρος των δυνάμεων του Άξονα κατέλαβαν τη «Δημοκρατία της Μακεδονίας» κατά τη διάρκεια του πολέμου, πράγμα που προφανώς δεν ισχύει», τονίζει ο ίδιος.
Έτερος Βούλγαρος ιστορικός αναφέρει ότι «η αλήθεια είναι ότι «οι βούλγαροι εθνικιστές (Κομιτατζήδες) διεκδίκησαν την σημερινή περιοχή της ΠΓΔΜ αλλά και αυτής της  Μακεδονίας, η οποία παρέμεινε υπό την οθωμανική κυριαρχία μέχρι τους βαλκανικούς πολέμους του 1912/13 οπότε και αυτή κατελήφθη από τον ελληνικό στρατό.
Ωστόσο, η Βουλγαρία ήταν ξεκάθαρη και κατέληξε με ένα μικρό κομμάτι της γεωγραφικής έκτασης που καταλάμβανε η γεωγραφική περιοχή της Μακεδονίας, ενώ τα υπόλοιπα κομμάτια τα πήραν Σερβία και Ελλάδα».
«Η ΠΓΔΜ ήταν τμήμα ουσιαστικά της Σερβίας όταν ανακηρύχτηκε ανεξάρτητη δημοκρατία στο ομοσπονδιακό γιουγκοσλαβικό κράτος του Τίτο μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Τότε οι αρχές της νεοσύστατης χώρας ενθαρρύνθηκαν στην παρουσίαση της «μακεδονικής πολιτιστικής, εθνοτικής και θρησκευτικής ταυτότητας η οποία δεν υπήρχε πριν», κατέληξε ο ίδιος.
Η σύγχρονη Βουλγαρία έχει από καιρό εγκαταλείψει οποιεσδήποτε εδαφικές διεκδικήσεις στη Μακεδονία, ενώ Βούλγαροι γλωσσολόγοι και άλλοι επιστήμονες αμφισβητούν την ξεχωριστή ύπαρξη μακεδονικής γλώσσας, αποκαλώντας την ως μια διάλεκτο της βουλγαρικής γλώσσας, αναφέρει το άρθρο.
Όταν λοιπόν οι Βούλγαροι φωνάζουν ότι ένα ψεύτικο κράτος έχει στηθεί απέναντι μας όπως όλοι γνωρίζουμε από το 1991, με ψεύτικη γλώσσα, ταυτότητα και εθνότητα, εμείς ως Ελλάδα τους αναγνωρίζουμε με την συνθήκη των Πρεσπών δίνοντας τους νομιμοποίηση προς όλους.
Το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης το έχουν όλοι οι λαοί φτάνουν να μην προκαλούν, κλέβουν και κυρίως να μην παραχαράσσουν την κοινώς αποδεκτή ιστορία όπως αυτής της Ελλάδος.
Για όλα αυτά εδώ και μεγάλο διάστημα πολλοί ειδικοί αμυντικοί αναλυτές, έχουν εκτιμήσει ότι αυτό το τεχνητό κρατίδιο της ΠΓΔΜ, δεν έχει ούτε παρόν αλλά ούτε μέλλον λόγω άλλων σχεδίων της δύσης, όπως αυτό της Μεγάλης Αλβανίας που θα επισκιάσει τα πάντα.  
https://www.pentapostagma.gr/

Τα αστρονομικά φαινόμενα του νέου έτους – Τι θα απολαύσουμε και πότε;

Τα αστρονομικά φαινόμενα του νέου έτους – 

Τι θα απολαύσουμε και πότε;


Αστρονομικός αναβρασμός αναμένεται το νέο έτος. Βομβαρδισμός από φαινόμενα που θα περιμένουμε με ανυπομονησία για να δούμε.
 
Συναρπαστικό αναμένεται το 2019 για τους αστρονόμους αλλά και τους… ερασιτέχνες του είδους, καθώς αναμένονται πέντε εκλείψεις, μια σπάνια πλανητική διέλευση, ένα Super Blood Wolf Moon αλλά και μια από τις εντυπωσιακότερες «βροχές» διαττόντων αστέρων!
Την ίδια ώρα, οι λάτρεις του νυχτερινού ουρανού θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν τρία σούπερ φεγγάρια και μια μπλε σελήνη.
Το αστρονομικό «καλαντάρι» του 2019 είναι ιδιαίτερα πλούσιο, ωστόσο υπάρχουν επτά φαινόμενα που θα… καθηλώσουν τον πλανήτη!
6 Ιανουαρίου: Μερική έκλειψη ήλιου
Το «ποδαρικό» αναμένεται στις 6 Ιανουαρίου όταν θα πραγματοποιηθεί μια μερική έκλειψη ηλίου. Την πρώτη εβδομάδα του 2019, η σελήνη θα περάσει ανάμεσα στη Γη και τον ήλιο, όπως ανακοίνωσε η NASA. Ωστόσο, το φαινόμενο θα είναι ορατό μόνο από την νοτιοανατολική Ασία και τον Βόρειο Ειρηνικό.
21 Ιανουαρίου: Super Blood Wolf Moon
Προς το τέλος του μήνα και πιο συγκεκριμένα στις 21 Ιανουαρίου, θα πραγματοποιηθεί ένα εξαιρετικά σπάνιο φαινόμενο. Το Super Blood Wolf Moon, που θα μπορούσε στα ελληνικά να αποδοθεί ως «Σούπερ Ματωμένη Πανσέληνος του Λύκου», είναι στην ουσία μία σύγκλιση σεληνιακών γεγονότων.
Συγκεκριμένα, θα σημειωθεί μία ολική έκλειψη της Σελήνης, γνωστή ως Ματωμένο Φεγγάρι. Το εν λόγω φαινόμενο προκύπτει όταν η Γη βρίσκεται μεταξύ του Ηλίου και της Σελήνης, με αποτέλεσμα το φως του (σ.σ. ηλίου) να «γέρνει» προς το φεγγάρι, δημιουργώντας το μυστηριακό κόκκινο χρώμα. Μετά το 2019, η επόμενη ολική έκλειψη θα συμβεί το 2021.
Επιπλέον, το Super Blood Wolf Moon θα εξελιχθεί κατά τη διάρκεια μίας Σούπερ Σελήνης. Αυτό το φαινόμενο γίνεται όταν η Σελήνη βρίσκεται στη μικρότερη δυνατή απόσταση από τη Γη, με αποτέλεσμα να φαίνεται φωτεινότερη αλλά και λίγο μεγαλύτερη.

6 Μαΐου: Βροχή διαττόντων Ήτα Υδροχοΐδες
Παρότι θα σημειωθούν αρκετές βροχές διαττόντων αστέρων κατά τη διάρκεια της χρονιάς, το Sky & Telescope αναφέρει ότι μια από τις καλύτερες θα πραγματοποιηθεί στις 6 Μαΐου.
Πρόκειται για την Βροχή διαττόντων Ήτα Υδροχοΐδες (Eta Aquarids), τα απομεινάρια που άφησε πίσω του ο κομήτης του Halley που πέρασε από τη διαστημική μας γειτονιά το 1986.
Το φαινόμενο θα διαρκέσει από τις 19 Απριλίου μέχρι τις 26 Μαΐου αλλά οι ειδικοί σημειώνουν ότι η κορύφωσή του θα σημειωθεί στις 6 Μαΐου, όταν θα είναι ορατά από 20 έως και 40 «πεφταστέρια» κάθε ώρα.
2 Ιουλίου: Ολική έκλειψη ηλίου
Μαγικές αναμένεται να είναι και οι εικόνες της ολικής έκλειψης ηλίου που θα πραγματοποιηθεί στις 2 Ιουλίου, η οποία δεν θα είναι ωστόσο ορατή από την Ελλάδα.
Το εντυπωσιακό φαινόμενο θα απολαύσουν οι κάτοικοι αλλά και οι επισκέπτες της Νότιας Ασίας και της Νότιας Αμερικής.
16 Ιουλίου: Μερική έκλειψη σελήνης
Ωστόσο, λίγες μέρες αργότερα οι Ευρωπαίοι θα «αποζημιωθούν» με μια μερική έκλειψη σελήνης. Σύμφωνα με το Sky & Telescope, το φαινόμενο θα είναι ορατό σε Νότια Αμερική, Ευρώπη, Αφρική, Ασία και Αυστραλία.
11 Νοεμβρίου: Σπάνια διέλευση του Ερμή μπροστά από τον ήλιο
Η NASA ανακοίνωσε ότι για δεύτερη φορά μέσα σε δύο χρόνια, ο Ερμής θα κάνει τη συνήθως σπάνια διέλευσή του μπροστά από τον ήλιο. Ο Ερμής, ο μικρότερος πλανήτης του ηλιακού μας συστήματος, περνάει ανάμεσα στη Γη και τον ήλιο περίπου 13 φορές κάθε αιώνα.
Η τελευταία διέλευση πραγματοποιήθηκε το 2016. Φέτος το φαινόμενο αυτό θα είναι ορατό στις 11 Νοεμβρίου, περίπου για έξι ώρες.
26 Δεκεμβρίου: Δακτυλιοειδής έκλειψη ηλίου
Το «κλείσιμο» του 2019 θα συνοδευτεί από μια σπάνια και εντυπωσιακή δακτυλιοειδή έκλειψη ηλίου.
Αυτό το είδος της έκλειψης πραγματοποιείται όταν ο ήλιος είναι ιδιαίτερα φωτεινός αλλά «κρύβεται» πίσω από τη σελήνη.
Το φαινόμενο θα είναι ορατό από την αραβική χερσόνησο και τη Νότια Ασία.
https://www.pentapostagma.gr/

Κατάλληλες οι ακτές κολύμβησης στη Μαγνησία – Οι επόμενοι έλεγχοι που θα πραγματοποιηθούν

  Κατάλληλες οι ακτές κολύμβησης στη Μαγνησία – Οι επόμενοι έλεγχοι που θα πραγματοποιηθούν 3 Μαΐου 2024 - 17:27 Ολοκληρώθηκαν από το διαπι...