Κυριακή 2 Δεκεμβρίου 2018

Ίλιγγος: Πώς να τον ξεφορτωθείτε – Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

Ίλιγγος: Πώς να τον ξεφορτωθείτε – 

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε

Ο ίλιγγος είναι η αίσθηση της περιστροφής, του έντονου λικνίσματος, ή της αίσθησης ότι “όλα γυρίζουν” γύρω σας, ακόμα και όταν είστε απόλυτα ακίνητοι. Ένα εξαιρετικά δυσάρεστο συναίσθημα…
Για να κατανοήσουμε από τι ακριβώς προκαλείται ο ίλιγγος, πρέπει πρώτα να δούμε τον περίπλοκο τρόπο που ο εγκέφαλος ισορροπεί το σώμα. Τα ηχητικά κύματα ταξιδεύουν μέσα από το εξωτερικό κανάλι του αυτιού μέχρι να φτάσουν στο τύμπανο του αυτιού. Από εκεί, ο ήχος μετατρέπεται σε δονήσεις, οι οποίες μεταδίδονται στο εσωτερικό αυτί μέσω τριών μικρά οστών (άκμονας, σφύρα και αναβολέας) στον κοχλία και τελικά προς το αιθουσαίο νεύρο, το οποίο μεταφέρει το σήμα στον εγκέφαλο μας .
Ένα άλλο σημαντικό μέρος του εσωτερικού αυτιού είναι η τα ημικυκλικά κανάλια. Αυτά είναι κάθετα μεταξύ τους και είναι επενδεδυμένα με ευαίσθητα κύτταρα να ενεργούν σαν ένα γυροσκόπιο για το σώμα. Αυτή η διάταξη, σε συνδυασμό με την ευαισθησία των τριχωτών κυττάρων στο εσωτερικό των καναλιών, παρέχει άμεσες πληροφορίες στον εγκέφαλο σχετικά με τη θέση του σώματος στον χώρο.
Ίλλιγος: Τι τον προκαλεί
Υπάρχουν διάφορες αιτίες για τον ίλιγγο. Ο ίλιγγος μπορεί να οριστεί με βάση το αν η αιτία είναι περιφερική ή κεντρική. Οι κεντρική αιτίες του ιλίγγου προκύπτουν στον εγκέφαλο ή το νωτιαίο μυελό, ενώ ο περιφερικός ίλιγγος οφείλεται σε ένα πρόβλημα μέσα στο εσωτερικό αυτί. Στο εσωτερικό αυτί μπορεί να αναπτυχθεί φλεγμονή λόγω ασθένειας, ή κάποιοι μικροί κρύσταλλοι ή πέτρες που συνήθως βρίσκονται μέσα στο εσωτερικό αυτί μπορεί να μετατοπιστούν και να προκαλέσουν ερεθισμό στα μικρά τριχωτά κύτταρα μέσα στα ημικυκλικά κανάλια, οδηγώντας σε ίλιγγο. Αυτό είναι γνωστό ως καλοήθης παροξυσμικός ίλιγγος θέσης.
Η ασθένεια Meniere, που σχετίζονται με την απώλεια ακοής και τις εμβοές (βούισμα των αυτιών), και προκαλείται από συσσώρευση υγρού μέσα στο εσωτερικό αυτί, μπορεί επίσης να προκαλέσει ιλίγγους. Τραύματα στο κεφάλι μπορεί να οδηγήσουν σε βλάβες στο εσωτερικό αυτί και να γίνει αιτία ιλίγγου. Πιο σπάνια, ένα εγκεφαλικό επεισόδιο, η σκλήρυνση κατά πλάκας, ή κάποιοι όγκοι μπορεί να οδηγήσουν σε συμπτώματα ιλίγγου.
Ίλιγγος: Τι μπορείτε να κάνετε
Η πιο γνωστή θεραπεία για τον περιφερικό ίλιγγο είναι οι ασκήσεις Epley. Κατά τη διάρκεια αυτής της μεθόδου, οι ειδικές κινήσεις της κεφαλής μετακινούν τους χαλαρούς κρυστάλλους (canaliths) μέσα στο εσωτερικό αυτί. Με την επανατοποθέτηση αυτών των κρυστάλλων, υπάρχει λιγότερος ερεθισμός στο εσωτερικό αυτί και τα συμπτώματα του ιλίγγου γίνονται πιο ήπια. Επειδή αυτές οι κινήσεις μπορεί αρχικά να οδηγήσει σε επιδείνωση του ιλίγγου, θα πρέπει να γίνουν από έμπειρο γιατρό ή φυσιοθεραπευτή.
Μια δεύτερη μέθοδος είναι οι ασκήσεις Cawthorneεις. Πρόκειται για μια σειρά από κινήσεις των ματιών και του κεφαλιού, οι οποίες οδηγούν σε μειωμένη ευαισθησία των νεύρων μέσα στο εσωτερικό αυτί και έτσι μειώνονται τα συμπτώματα του ιλίγγου. Αυτές οι απλές κινήσεις πρέπει να γίνονται από τον ασθενή σε μια τακτική βάση για καλύτερα αποτελέσματα.
https://www.pentapostagma.gr/

Έχεις αναρωτηθεί πόσο νερό πρέπει να πίνεις τη μέρα; – Η ποσότητα ανάλογα με τα κιλά σου

Έχεις αναρωτηθεί πόσο νερό πρέπει να 

πίνεις τη μέρα; – 

Η ποσότητα ανάλογα με τα κιλά σου

Νερό, νερό και πάλι νερό. Τα πάντα ξεκινάνε από το νερό για το ανθρώπινο σώμα και χωρίς αυτό δεν γίνεται να επιβιώσει κανείς. Είναι γνωστό ότι το νερό είναι το κύριο συστατικό που συντηρεί το σώμα μας και συμβάλλει σχεδόν όσο τίποτε άλλο στην διατήρηση της γενικότερης καλής υγείας.
Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που κάνουν μερικοί άνθρωποι είναι ότι πιστεύουν πως μπορούν να αντικαταστήσουν το νερό με άλλα ποτά και έτσι δεν πίνουν όσο νερό πραγματικά χρειάζονται. Αλλά το πόσο νερό χρειάζεται οργανισμός σας εξαρτάται από το σωματικό σας βάρος.
Αν θέλετε να ξέρετε πόσο νερό χρειάζεται να πίνετε οπωσδήποτε καθημερινά ακολουθήστε τις παρακάτω συμβουλές…
36 κιλά – 1,1 λίτρα
45 κιλά – 1,4 λίτρα
54 κιλά – 1,7 λίτρα
63 κιλά – 2 λίτρα
72 κιλά – 2,3 λίτρα
81 κιλά – 2,6 λίτρα
90 κιλά – 2,9 λίτρα
99 κιλά – 3,2 λίτρα
108 κιλά – 3,5 λίτρα
https://www.pentapostagma.gr/

Όλα τα βλέμματα στην Α.Μεσόγειο: Ολοταχώς για ελληνοτουρκική σύγκρουση – Προκλητική η Άγκυρα απέναντι σε Ελλάδα-Κύπρο-Ισραήλ

Όλα τα βλέμματα στην Α.Μεσόγειο: 

Ολοταχώς για ελληνοτουρκική σύγκρουση – 

Προκλητική η Άγκυρα απέναντι σε Ελλάδα-Κύπρο-Ισραήλ

Νέα ένταση στο Αιγαίο προκαλούν οι εκδώσεις παράνομων Navtex εκ μέρους της Τουρκίας για έρευνες σε περιοχές που περιλαμβάνουν μέρος της ελληνικής και κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.
Η Άγκυρα ασκεί επισταμένα την γνωστή πολιτική των «κανονιοφόρων» για να δείξει αποφασιστική στάση και να μην επιτρέψει στους Ελληνοκύπριους να «επιτύχουν τα σχέδια τους για τα κοιτάσματα μονομερώς».
Υπάρχει περίπτωση όμως αυτή η στάση να μετατραπεί σύμφωνα με ειδικούς σε γενικευμένη ελληνοτουρκική σύγκρουση;
1). Τρέχουσα κατάσταση
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο ετών οι ενεργειακές επενδύσεις στην Ανατολική Μεσόγειο βρίσκονται σε εξέλιξη, κυρίως ως εναλλακτικές (και ταυτόχρονα ανταγωνιστικές) πηγές προμήθειας στους ρωσικούς αγωγούς.
Η Κυπριακή Δημοκρατία έχει εκδώσει άδεια για έρευνες σε υπεράκτιες περιοχές της επικράτειάς της, με την Τουρκία από την αρχή να εκφράζει την αντίθεσή της σε αυτές τις «μονομερείς” (όπως τις αποκαλεί) ενέργειες. Η Άγκυρα βλέπει ως «πρόκληση» οποιαδήποτε μη εγκεκριμένη δράση στον διεθνή τομέα αλλά παραμένει εγκλωβισμένη από όλους προς το παρόν.
Τον Φεβρουάριο του 2018, η Άγκυρα εξέδωσε την NAVTEX με την οποία ακύρωσε αποτελεσματικά τις δραστηριότητες του γεωτρύπανου Saipem 12000 της (ENI) στο θαλάσσιο οικόπεδο 3 (θέση «Squid”). Στην εν λόγω περιοχή, οι μονάδες του τουρκικού ναυτικού κινήθηκαν προκλητικά εμποδίζοντας το ιταλικό πλοίο κατά παράβαση όλων των διεθνών κανόνων, χωρίς η Ρώμη να πράξει ουδέν.
Η Τουρκία χρησιμοποιεί κατά κόρον στην εξωτερική της πολιτική, τη λεγόμενη «στρατιωτική διπλωματία» (μεταμοντέρνο πόλεμο), διεξάγοντας αποστολές με σκοπό να αυξήσει το στρατιωτικό κύρος της, οριοθετώντας παράνομα περιοχές για ασκήσεις και αμφισβητώντας ταυτόχρονα τα δικαιώματα Ελλάδος και Κύπρου με την χρήση ναυτικών μονάδων επιφανείας.
Τον τελευταίο καιρό, η κατάσταση στην ανατολική Μεσόγειο όμως έχει οξυνθεί επικίνδυνα εξαιτίας της εξόδου του ερευνητικού σκάφους Barbaros και της προγραμματισμένης δραστηριότητας του πλωτού γεωτρύπανου Fatih ανοικτά της Ατάλλειας.
Το σεισμογραφικό πλοίο Barbaros έπλευσε περίπου 150 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Κρήτης, σε περιοχή κοντά στο οικόπεδο «6” και εντός της μη οριοθετημένης ΑΟΖ της Ελλάδας (μετά τη δέσμευση της περιοχής με NAVTEX).
Τώρα το Barbaros επίσης πλέει στα όρια των θαλάσσιων οικοπέδων 4 και 5 της κυπριακής ΑΟΖ, 94 ναυτικά μίλια δυτικά της Πάφου.
Είναι σαφές ότι η Τουρκία προσπαθεί να αμφισβητήσει το καθεστώς στην περιοχή και θέλει να δημιουργήσει αβεβαιότητα και ανασφάλεια στις ξένες επιχειρήσεις εξόρυξης, επιδιώκοντας να ακυρώσει τις συμφωνίες που επετεύχθησαν στο πλαίσιο της περίφημης «τριμερούς» (μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και Αιγύπτου).
2). Ελληνική αντίδραση
Η Ελλάδα αντέδρασε σε όλες αυτές τις τουρκικές κινήσεις στέλνοντας στην περιοχή φρεγάτα για να αντιμετωπίσει την τουρκική πρόκληση.
Το ερευνητικό σκάφος όμως «Barbaros Hayreddin Pasa” αμέσως πλαισιώθηκε από τα τουρκικά πολεμικά πλοία F-491 Giresun” (κλάση  Oliver Perry) και F-490 Gaziantep που μεταφέρει  πολλαπλό σύστημα πυραύλων!
Με άλλα λόγια, ενώ η ελληνική φρεγάτα μεταφέρει 8 βλήματα Harpoon (με εμβέλεια περίπου 120 χλμ.) και 8 αντιαεροπορικά βλήματα Sea Sparrow (με εμβέλεια 19 km), κάθε τουρκική φρεγάτα αντιπαραβάλλει εξίσου (8) RGM-84 Harpoon, 72 αντιαεροπορικά βλήματα 1MR (με εύρος 60 km), και 32 βλήματα  RIM-162 (με εύρος 50 km).
Τα τουρκικά πλοία εξασφαλίζουν την αποκαλούμενη «αεροπορική άμυνα περιοχής», σε αντίθεση με το ελληνικό πλοίο, το οποίο είναι ικανό για «αεροπορική άμυνα σημείου».
Επίσης τα τουρκικά πλοία διαθέτουν το σύγχρονο σύστημα εντολών μάχης «GENESIS» με δυνατότητα διασύνδεσης μεταφοράς δεδομένων.
Η ελληνική φρεγάτα, η οποία έσπευσε να αντικαταστήσει τον «Νικηφόρο Φωκά», έχει πιο προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα από τα τουρκικά πλοία, αλλά στερείται του ίδιου αριθμού οπλικών συστημάτων.
Βέβαια σε περίπτωση κλιμάκωσης η ελληνική Φρεγάτα θα πλαισιωθεί αμέσως με αρκετά πολεμικά πλοία τα οποία θα ισοβαθμήσουν τις όποιες αδυναμίες υπάρχουν τώρα.
3) Στρατιωτικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των δύο χωρών
Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό κατά τη διάρκεια της κρίσης έχασε πολλά πλεονεκτήματα του μετά την απόσυρσή και όχι την αντικατάσταση μεγάλων πλοίων,  όπως τα αντιτορπιλικά  κλάσεως «Adams» και των Φρεγατών ανθυποβρυχιακού πολέμου «Knox».
Συνεπώς, το ελληνικό ναυτικό διαθέτει λιγότερες με πριν επιχειρησιακές ικανότητες στην ανοιχτή θάλασσα της ανατολικής Μεσογείου (ενώ η κατάσταση στο Αιγαίο μεταβάλλεται συνεχώς προς το χειρότερο).
Το ελληνικό ναυτικό ξεπερνά σε συστήματα το τουρκικό ναυτικό, μόνο στα ταχέα πλοία όπως τα Zubr  (χρησιμοποιούνται για αιφνιδιαστικές επιθέσεις ανακατάληψης νήσων, αποβατικές ενέργειες, επομένως δεν έχουν σημαντική επιχειρησιακή αξία στην Α. Μεσόγειο) και σε σύγχρονα υποβρύχια.
Αυτή τη στιγμή η ελληνική ναυτική υπεροχή υφίσταται στα 4 υποβρύχια U-214 κλάσεως «Παπανικολή”. Η κατάσταση μπορεί να αλλάξει στο μέλλον λόγω της πιθανής αγοράς των σκαφών της κατηγορίας Belharra, αλλά προς το παρόν η κατάσταση είναι υπέρ της Τουρκίας σε σύγχρονες μονάδες επιφανείας.
Μια πιθανή όμως ελληνοτουρκική διαμάχη θα περιλάμβανε πάρα πολλά συστήματα αεροναυτικών όπλων. Φυσικά, δεν είναι εύκολο να αναλυθούν όλες τις παραμέτρους της στρατιωτικής δύναμης για τον μέσο αναγνώστη, αλλά θα επιδιωχθεί να παρουσιαστεί το πραγματικό πλαίσιο, εν συντομία.
Η Τουρκία διαθέτει μια σειρά μονάδων επιφανείας σε σχέση με την Ελλάδα (26 έναντι 13), θαλάσσια περιπολικά αεροσκάφη (6 εναντίον 0), ικανότητες αεροπορικής άμυνας (λόγω των 8 πλοίων Gabya), (ηλεκτρονικός πόλεμος με αεροσκάφη CN-235EW αεροσκαφών, UAV π.χ. MALE ANKA-S, υπερσύγχρονο σύστημα παρακολούθησης AWACS MESA, επίγεια ναυτική παρακολούθηση, κλπ.), δορυφορική κάλυψη και επιθέσεις στον κυβερνοχώρο, αλλά και στον ψυχολογικό πόλεμο λόγω εμπειρίας στην Συρία).
Οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όμως έχουν απολέσει στο σύνολο τους έμπειρους αξιωματικούς μετά το πραξικόπημα και δεν είναι γνωστό αν έχουν την δυνατότητα εφαρμογής νέων τακτικών, ειδικά στην ανάπτυξη δυνάμεων σε μη γραμμικές επιχειρήσεις αλλά και στον υβριδικό πόλεμο.
Πρέπει επίσης να αξιολογήσουμε και την ικανότητα της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας να πετάει και να παραμείνει για μεγάλο χρονικό διάστημα στην περιοχή.
Οι δύο πλησιέστερες αεροπορικές βάσεις (Ικόνιο και Αδάνα) απέχουν περίπου 400 χλμ. ενώ η πλησιέστερη ελληνική βάση βρίσκεται σε περίπου 700 χλμ.
Η τουρκική Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 7 αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού KC-135R, τα οποία μπορούν να διπλασιάσουν το χρόνο πτήσης των αεροσκαφών της, μια ικανότητα που δεν διαθέτει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία.
Αυτό όμως που είναι καταλυτικό είναι και εδώ η ικανότητα των Τούρκων πιλότων η οποία είναι κατά πολύ κατώτερη των Ελλήνων που θεωρούνται από τους καλύτερους στο ΝΑΤΟ, σύμφωνα με δεδομένα της ίδιας της συμμαχίας.  
Η Ελλάδα μπορεί να στείλει 84 μαχητικά (F-16C / Dblock52 / M) στην Α.Μεσόγειο, (λόγω των συμμορφούμενων δεξαμενών καυσίμου) και 24 Mirage2000-5 με εξωτερικές δεξαμενές (διαμόρφωση «DELTA”).
Τα εναπομείναντα αεροσκάφη αντιμετωπίζουν πρόβλημα καυσίμου λόγω απόστασης, το οποίο, για να ξεπεραστεί, θα πρέπει να εξοπλιστούν με εξωτερικές δεξαμενές μεγάλης χωρητικότητας (600 γαλόνια), η τοποθέτηση των οποίων κατά κύριο λόγο συνεπάγεται μείωση της φέρουσας ικανότητας των όπλων και δεύτερον, λιγότερους ελιγμούς (ζωτικής σημασίας σε περίπτωση αερομαχίας).
Η τουρκική Πολεμική Αεροπορία μπορεί θεωρητικά να αποστείλει όλα τα μαχητικά της (235 F-16C / D CCIP / Block50plus και 32-35 F-4E Terminator) χωρίς περιορισμούς, αλλά εδώ και πάλι  η ικανότητα των Ελλήνων πιλότων θα είναι καταλυτική για το ποιος θα επιβιώσει.
Τελικά, η μεγαλύτερη απειλή κατά των ελληνικών πολεμικών πλοίων προέρχεται από αερομεταφερόμενους πυραύλους SOM (χαμηλή ηλεκτρομαγνητική τροχιά), οι οποίοι μπορούν να χτυπήσουν εχθρικούς στόχους από μια ασφαλή απόσταση (120 χλμ.).
Η Ελλάδα μπορεί να ανταποκριθεί με έναν περιορισμένο αριθμό πυραύλων (34) τύπου AM-39 Exocet από μικρότερες αποστάσεις (50 km).
Είναι ορατό ότι τυπικά η Τουρκία διαθέτει πολλά σύγχρονα συστήματα όπλων που μπορεί να στείλει στη νοτιοανατολική Μεσόγειο σε περίπτωση κλιμάκωσης.
Αλλά σε ένα πόλεμο υπάρχει πάντα ο ανθρώπινος παράγοντας που ελέγχει όλα αυτά τα συστήματα, η τεχνική βοήθεια και φυσικά η δυνατότητα ροής ανταλλακτικών, πυρομαχικών και ανθρώπινου προσωπικού.
Αυτά όλα είναι καταλυτικά και προσμετρούνται σε κάθε πολεμική αναμέτρηση.     
Η τουρκική κοινωνία έχει γαλουχηθεί ναι μεν από μια κουλτούρα πολέμου που υποτίθεται ότι προτιμά την «θυσία για την πατρίδα” κατά της ανθρώπινης ζωής.
Αλλά οι εκατοντάδες πλέον εικόνες με τα φέρετρα Τούρκων στρατιωτών που σκοτώθηκαν στην Συρία και στις μάχες με τον ΡΚΚ, καθώς και ο ιδεολογικός διαμελισμός της τουρκικής κοινωνίας σε Γκιουλενιστές και ισλαμιστές, αποτελεί εχέγγυο μιας καταστροφής, στην πρώτη πολεμική ήττα στα πεδία των μαχών.
Η τουρκική κοινωνία οδηγείται εδώ και καιρό από το ΑΚΡ σε διάλυση λόγω της ιδεοληψίας του Ερντογάν περί αναβίωσης της οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Αυτό είναι ήδη ορατό στους Τούρκους πολίτες που βιώνουν πλέον και μια οικονομική κρίση, την οποία οι Έλληνες καλώς ή κακώς, έμαθαν πλέον να την διαχειρίζονται πολύ καλύτερα.
Φυσικά, η πιθανότητα μιας σύγκρουσης θα πρέπει να θεωρηθεί απομακρυσμένη (αλλά όχι αποκλεισμένη), αλλά η Τουρκία, ξέροντας από την αρχή τις εσωτερικές αδυναμίες, μπορεί να εξισορροπήσει την ένταση στο επιθυμητό σημείο (π.χ. δημιουργία μιας άρνησης πολεμικής ζώνης / Α2 / ΑΔ) για να αναγκάσει την Ελλάδα να αποσυρθεί και να αναστείλει τις αποφάσεις που ελήφθησαν στο πλαίσιο των τριμερών επαφών. προβληματική.
4). Οριοθετήσεις και Συμμαχίες.
Η Τουρκία αντιτάχθηκε στη δυνατότητα επέκτασης των χωρικών υδάτων από τα 6 στα 12 ν.μ. υπενθυμίζοντας το παλαιό «Casus Belli”.
Αναγνωρίζοντας στενά τις ελληνοτουρκικές σχέσεις τα τελευταία 40 χρόνια, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η Τουρκία προσπαθεί να εξαναγκάσει την Ελλάδα να μην ασκήσει όλα τα κυριαρχικά δικαιώματα στο Αιγαίο. Αυτό κάποτε πέτυχε τώρα όμως δεν πρόκειται να πετύχει.
Το «εγκάρδιο κλίμα» που επικρατεί στις τριμερείς συναντήσεις μεταξύ Ελλάδας, Κύπρου και Αιγύπτου-Ισραήλ, μπορεί ακόμα να μην έχει δημιουργήσει τις τελικές προϋποθέσεις αμοιβαίας στρατιωτικής βοήθειας, αλλά το γεγονός ότι ο ισραηλινός Πρωθυπουργός Νετανιάχου εξέφρασε πρόσφατα τους φόβους του για πιθανή τουρκική επίθεση εναντίον του Ισραήλ, θα μεταβάλει την όλη κατάσταση. Οι Τούρκοι δεν διαθέτουν ήδη διπλωματικές σχέσεις με το Τελ Αβιβ και αυτό λέει πολλά.
Ελλάδα και Ισραήλ προσπαθούν να εξισορροπήσουν την τουρκική επιθετικότητα μέσω της «λεγόμενης” Εξωτερικής Εξισορρόπησης, αλλά είναι απαραίτητο να ξεπεραστούν προς το παρόν, προβλήματα συνεννόησης σε πολλά ζητήματα.
Επίσης, το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών πράγματι εξέδωσε μια διφορούμενη ανακοίνωση προς Ελλάδα και Τουρκία, καλώντας τις δύο χώρες να επιλύσουν διμερείς διαφορές με συναινετικό τρόπο.
Θα πρέπει να υποθέσουμε ότι οι ΗΠΑ μπορεί να μην βοηθήσουν την Ελλάδα – παρά τις ελπιδοφόρες επιθυμίες κάποιων πολιτικών ηγετών, καθηγητών διεθνών σχέσεων και Ελλήνων πολιτών – επειδή βρίσκονται σε συνεχή επαφή με την Άγκυρα, προκειμένου να εξομαλύνουν τις διεθνικές σχέσεις, διότι εξακολουθούν να πιστεύουν ότι η Τουρκία κατέχει μια σημαντική γεωστρατηγική θέση θεμελιώδους σημασίας.
Τα πράγματα όμως άλλαξαν μετά την έκθεση του Πενταγώνου για την Τουρκία και την αγορά των F-35, λόγω του άξονα Μόσχας-Άγκυρας-Τεχεράνης-Πεκίνου.
Υπάρχει πάντα όμως η περίπτωση η Τουρκία του Ερντογάν να κριθεί και να καταδικαστεί από την Ουάσιγκτον εφόσον συνεχιστεί η σχέση ειδικά με Μόσχα και Τεχεράνη, και τότε σε αυτήν την περίπτωση η Ελλάδα θα βρεθεί ανέλπιστα από την πλευρά των νικητών «συμμάχων» και όλα είναι πιθανά και στην Α.Μεσόγειο.
Άλλωστε ο Ερντογάν με την άφρονα νέο-οθωμανική πολιτική του θα δει αυτό που φοβάται δηλαδή την δημιουργία ενός κλίματος που ανάγεται στην περίοδο των Βαλκανικών πολέμων στην διεθνή σκηνή, λόγω του σχεδίου της δημιουργίας του κράτους του Κουρδιστάν.
Αυτό το κλίμα έχει ήδη δημιουργηθεί ανάγοντας την Τουρκία ως μη χρήσιμη πλέον στην δυτική συμμαχία που έχει άλλα σχέδια για μεγαλύτερους αντιπάλους όπως την Ρωσία και την Κίνα.
Η μόνη ενδεδειγμένη λύση για όλα αυτά όμως είναι, ισχυρές ένοπλες δυνάμεις με κάθε κόστος, θυσία, φορολογική πολιτική, για να γνωρίζουν οι Τούρκοι ότι για κάθε σπιθαμή ελληνικού εδάφους θα δεχθούν να χάσουν «πολύ αίμα», το οποίο τελικά δεν θα αντέξουν να δικαιολογήσουν στον λαό τους.




https://www.pentapostagma.gr/

Η κοινωνικότητα είναι απαραίτητη για την ομαλή συνύπαρξη των ανθρώπων

Η κοινωνικότητα είναι απαραίτητη για την ομαλή συνύπαρξη των ανθρώπων

Σίγουρα θα σας έχει τύχει να βρεθείτε με κάποιον γνωστό σας σε ένα κοινό χώρο, και να διαπιστώνετε ότι προσπαθεί να σας κρυφτεί ή να προσποιείται πως δεν σας έχει δει και τελευταία στιγμή να σας λέει «Σε σκεφτόμουν αυτές τιςμέρες… ήθελα να σε πάρω τηλέφωνο… Πώς είσαι;». Κατανοείτε πως πρόκειται για ένα υποκριτικό ενδιαφέρον, για μία παράσταση, ένα θέατρο, το οποίο ξεχωρίζει από μακριά. 

Δεν πρόκειται για κοινωνικότητα. Αν ήθελε να δείξει αληθινό ενδιαφέρον δεν θα κρυβόταν, θα σας χαιρετούσε τυπικά ή εγκάρδια αναλόγως τη σχέση που έχετε μαζί του. Και σίγουρα, θα σας έπαιρνε τηλέφωνο όταν σας σκέφτηκε. Η λέξη κοινωνικότητα είναι η ικανότητα του ανθρώπου να συναναστρέφεται με άλλους ανθρώπους και να συνάπτει φιλικές σχέσεις.

Αν θέλεις να ζεις σε μία πολιτισμένη κοινωνία, δηλαδή μαζί με άλλους ανθρώπους με τους κανόνες και τις υποχρεώσεις που την διέπουν, οφείλεις να έχεις τη διάθεση και τη θέληση να τους ακολουθήσεις. Αυτά μπορεί να είναι οι νόμοι της κοινωνίας ή τα έθιμα, τα οποία χαρακτηρίζουν τις κοινωνίες των ανθρώπων. Πρέπει να τα σεβόμαστε για να μην δημιουργηθούν είτε παρεξηγήσεις είτε δυσάρεστες καταστάσεις (πχ πόλεμος).

Από την άλλη πλευρά , αν θέλεις να ζεις ως ερημίτης σε ένα νησί, μονάχος, μακριά από τον κόσμο, δεν χρειάζεται να ακολουθήσεις κάποιον από τους κανόνες της κοινωνικότητας. Αν όμως, σέβομαι και υπακούω τους νόμους που έχουν θεσπιστεί για την καλύτερη δυνατή συμβίωση τότε δεν υποκρίνομαι. Θέλω να ανήκω στην κοινωνία, να ζήσω σε αυτήν και να συνυπάρχω με άλλα άτομα. 

Η κοινωνικότητα και η υποκρισία έχουν αντίθετες όψεις. Για να δούμε ποιες είναι οι βασικές τους διαφορές: 

Στην κοινωνικότητα ο άνθρωπος σέβεται, σκέφτεται τις ανάγκες του άλλου, βοηθάει, κάνει μόνο καλό, βελτιώνει την συνύπαρξη μας με τους άλλους αλλά και τον χαρακτήρα μας, είναι μία μορφή αγάπης για τον συνάνθρωπο.

Ενώ στην υποκρισία ο άνθρωπος ψεύδεται, υποκρίνεται, σκέφτεται εγωιστικά, χειροτερεύει την συνύπαρξη, δυσαρεστεί (ειδικά αν αποκαλυφθεί), είναι συνήθως μεταμφιεσμένη κάτω από το πέπλο της αγάπης και έτσι εξαπατά τον συνάνθρωπο. 

Απόσπασμα από το βιβλίο «20 αξίες της ζωής»,των Εστέβε Πουχόλ Ι Πονς, Ινές Λουθ Γκονθάλεθ.

Το κείμενο επέλεξε και επιμελήθηκε ο Ψυχολόγος-ΨυχοθεραπευτήςΓιάννης Ξηντάρας (xidaras.gr)

Ο Γιάννης Ξηντάρας είναι Ψυχολόγος , απόφοιτος Πανεπιστημίου Αθηνών και Strathclyde University. Μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων και της Ελληνικής Προσωποκεντρικής και Βιωματικής Εταιρείας, επιστημονικός υπεύθυνος στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Ψυχολογικής Υποστήριξης «Επαφή».

Ο Θουκυδίδης και η κατάρρευση του ολιγαρχικού πραξικοπήματος στην Αθήνα

Ο Θουκυδίδης και η κατάρρευση του ολιγαρχικού πραξικοπήματος στην Αθήνα

Μετά το πραξικόπημα των ολιγαρχικών στην Αθήνα και την τελική προσχώρηση του Αλκιβιάδη στους δημοκρατικούς της Σάμου δημιουργήθηκε διπλωματική δράση χωρίς προηγούμενο. Οι Πελοποννήσιοι που ήταν στη Μίλητο, όταν έμαθαν ότι ο Αλκιβιάδης είχε πλέον επίσημα επιστρέψει στους Αθηναίους, έγιναν ακόμη πιο εχθρικοί προς τον Τισσαφέρνη, θεωρώντας ότι δε θα μπορούσε να υπάρξει πιο ξεκάθαρη απόδειξη του διπλού παιχνιδιού του σατράπη, που από τη μια έκανε τρεις συμφωνίες με τους Σπαρτιάτες και τους συμμάχους τους κι από την άλλη επέτρεπε στον συμβουλάτορά του Αλκιβιάδη να τάσσεται ανοιχτά με το μέρος των Αθηναίων. Εξάλλου, η ίδια η απροθυμία του να πληρώνει τους μισθούς – όπως είχε συμφωνήσει – αποδείκνυε τις βλέψεις του.
Πραγματικά, από τη στιγμή που ο αθηναϊκός στόλος εμφανίστηκε μπροστά στη Μίλητο και οι Λακεδαιμόνιοι δεν ανοίχτηκαν για να τον αντιμετωπίσουν, ο Τισσαφέρνης έγινε πιο φειδωλός από ποτέ. Ακόμη και οι αξιωματούχοι, σε σύσκεψη που έκαναν, διαπίστωσαν ότι ποτέ δεν πήραν ολόκληρο το μισθό τους κι ότι κι αυτά που έπαιρναν, πέρα απ’ το ότι ήταν λίγα, ήταν πάντα με καθυστέρηση και σε άτακτα χρονικά διαστήματα: «’Επρεπε, έλεγαν, ή να δώσουν μιαν αποφασιστική ναυμαχία ή να μετακινηθούν αλλού, σε μέρος όπου θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν τη διατροφή τους. Αλλιώτικα τα πληρώματα θα παρατούσαν τα καράβια. Για όλα, έλεγαν, αίτιος ήταν ο Αστύοχος, που, για προσωπικό όφελος, ανεχόταν τις ιδιοτροπίες του Τισσαφέρνη». (βιβλίο όγδοο, παράγραφος 83). Η δυσφορία μάλιστα απέναντι στον Αστύοχο έφτασε τέτοιο σημείο, που πολλοί από τους Θούριους και τους Συρακουσίους ναύτες, καταπατώντας κάθε έννοια στρατιωτικής πειθαρχίας τον περικύκλωσαν και ζητούσαν τα λεφτά τους. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά όταν ο Αστύοχος τους απείλησε και σήκωσε το ραβδί του να χτυπήσει το Δωριέα, που ανοιχτά υποστήριζε τους ναύτες του, όρμησαν κατά πάνω του και θα τον κακοποιούσαν αν δεν  κατέφευγε ικέτης σε κάποιο βωμό.
                Η ένταση αυτή έφερε καταιγιστικές εξελίξεις: Οι Σπαρτιάτες ανακάλεσαν τον Αστύοχο και τον αντικατέστησαν με Μίνδαρο και ο Τισσαφέρνης, προκειμένου να καταλαγιάσει τις υποψίες σε βάρος του (ο Ερμοκράτης πια ωρυόταν εναντίον του καταγγέλλοντας και τον προδοτικό ρόλο του Αλκιβιάδη) μεταφέρθηκε στην Άσπενδο, ζητώντας τη συνοδεία του Λίχα, ώστε να φέρει τον περιβόητο φοινικικό στόλο, που συνεχώς υποσχόταν και ποτέ δεν εμφάνιζε. (Φυσικά, ο Αλκιβιάδης έσπευσε επίσης στην Άσπενδο δίνοντας στους Αθηναίους την υπόσχεση ότι θα φέρει το φοινικικό στόλο ως σύμμαχο των Αθηναίων κι όχι ως εχθρό ή, τουλάχιστον, αν δεν μπορούσε να πετύχει αυτό, ότι δεν θα επέτρεπε σε καμία περίπτωση να ταχθεί ο φοινικικός στόλος με το πλευρό των Πελοποννησίων). Το σίγουρο είναι ότι ο φοινικικός στόλος έφτασε στην Άσπενδο. Τουλάχιστον εκατό σαράντα επτά καράβια ήταν εκεί. Σίγουρο είναι επίσης ότι ο Τισσαφέρνης δεν κινητοποίησε την αρμάδα αυτή προς όφελος κανενός. Όσο για το σκοπό της μετάβασής του στην Άσπενδο, μόνο υποθέσεις μπορούν να γίνουν: «Άλλοι λένε ότι ο Τισσαφέρνης απουσίασε για να εξαντλήσει – σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο – τους Πελοποννησίους………. Άλλοι ότι έφερε τους Φοίνικες ως την Άσπενδο για να τους διώξει κατόπιν αφού πάρει απ’ αυτούς χρήματα…… άλλοι, τέλος, ότι το ταξίδι το ‘καμε εξαιτίας της εναντίον του κατακραυγής, που είχε φτάσει ως τη Σπάρτη, ώστε να πουν εκεί ότι δεν τους αδικεί, αλλά ότι αναμφισβήτητα πηγαίνει να φέρει τα καράβια, που πραγματικά ήταν επανδρωμένα. Προσωπικά, νομίζω, πως είναι πολύ φανερός ο λόγος για τον οποίο δεν έφερε το στόλο: επιδίωκε, με την ενέργειά του αυτή, να φθείρει και να οδηγήσει στην απραξία τους Έλληνες. Τους έφθειρε με το να πηγαίνει ως την Άσπενδο και ν’ αργοπορεί εκεί, τους οδηγούσε στην απραξία με το να τους κρατά ισοδύναμους, αφού απόφευγε να δώσει την υπεροχή σ’ έναν απ’ τους δυο αντιπάλους, συμπράττοντας μαζί του. Γιατί, πραγματικά, αν ήθελε, θα μπορούσε να δώσει τέλος στον πόλεμο, επεμβαίνοντας σ’ αυτόν χωρίς δισταγμούς». (βιβλίο όγδοο, παράγραφος 87).
                Από την άλλη, στο στρατόπεδο των Αθηναίων οι εξελίξεις ήταν επίσης ραγδαίες. Όταν έφτασαν οι απεσταλμένοι των Τετρακοσίων ολιγαρχικών της Αθήνας από τη Δήλο στη Σάμο, έγινε σάλος. Στη συνέλευση που πραγματοποιήθηκε οι στρατιώτες δεν ήθελαν καν να τους ακούσουν και φώναζαν ότι πρέπει να θανατωθούν αυτοί που κατέλυσαν τη δημοκρατία. Μάταια οι απεσταλμένοι διαβεβαίωναν ότι επρόκειτο για μεταπολίτευση που είχε ως στόχο να σωθεί η πόλη. Ότι δεν επρόκειτο για ολιγαρχία των τετρακοσίων, αλλά ότι πέντε χιλιάδες δημοκρατικοί πολίτες θα αναλάμβαναν με τη σειρά την εξουσία. Ότι κανείς δεν έπαθε κανένα κακό, αλλά όλοι διατηρούσαν τα σπίτια και τις περιουσίες τους. Οι στρατιώτες ήταν τόσο εξοργισμένοι που οι περισσότεροι πρότειναν ανοιχτά να αρμενίσουν εναντίον του Πειραιά. Φυσικά, ένας εμφύλιος πόλεμος μεταξύ των Αθηναίων θα ήταν η ολοκληρωτική καταστροφή. Ο άνθρωπος που απέτρεψε αυτή την εξέλιξη ήταν ο Αλκιβιάδης: «Κατόρθωσε, αλήθεια, να εμποδίσει τους Αθηναίους της Σάμου ν’ αρμενίσουν εναντίον των συμπολιτών τους, οπότε αναμφισβήτητα οι εχθροί θα κυρίευαν αμέσως την Ιωνία και τον Ελλήσποντο. Στις δύσκολες εκείνες στιγμές, όπου κανένας άλλος δε στάθηκε ικανός να συγκρατήσει το πλήθος, αυτός όχι μόνο τους σταμάτησε από το να ξεκινήσουν εναντίον της Αθήνας, αλλά και με λόγια επιτιμητικά συγκράτησε κείνους που, από διαφορές προσωπικές, οργίζονταν εναντίον των απεσταλμένων. Αυτός ο ίδιος τους έστειλε πίσω δίνοντάς τους την ακόλουθη απάντηση. Δεν είχε καμιάν αντίρρηση να κυβερνούν οι πέντε χιλιάδες, απαιτούσε όμως να απομακρύνουν από την εξουσία τους Τετρακοσίους και ν’ αποκαταστήσουν τη βουλή των πεντακοσίων, όπως και πριν. Είπε ακόμη πως επιδοκιμάζει απόλυτα κάθε μέτρο που πάρθηκε για να γίνουν κάποιες οικονομίες και να εξασφαλιστεί έτσι ο καλύτερος ανεφοδιασμός του στρατού. Κι ως προς τα άλλα σύσταινε να κρατάνε καλά και να μην υποχωρούν καθόλου στον εχθρό. Γιατί αν η πόλη σωζόταν, υπήρχαν πολλές ελπίδες να συμφιλιωθούν μεταξύ τους, αν όμως το ένα από τα δύο μέρη, είτε η πόλη είτε το στρατόπεδο της Σάμου, χανόταν, τότε δε θα υπήρχε πια εκείνος με τον οποίο θα γινόταν ο συμβιβασμός». (βιβλίο όγδοο, παράγραφος 86). Κατόπιν αυτών αρμένισε στην Άσπενδο για να αποτρέψει την προσχώρηση του φοινικικού στόλου στο στρατόπεδο των Λακεδαιμονίων.
                Όταν οι απεσταλμένοι μετέφεραν τις προτροπές του Αλκιβιάδη στην Αθήνα, οι ολιγαρχικοί χωρίστηκαν σε δύο στρατόπεδα, αφού κάποιοι από αυτούς άρχισαν φανερά να επικρίνουν την κατάσταση: «Αρχηγοί τους ήταν μερικοί από τους πιο σημαντικούς ολιγαρχικούς που είχαν και αξιώματα, όπως ο Θηραμένης του Άγνωνα, ο Αριστοκράτης του Σκελία κι άλλοι. Αυτοί, είχαν πάρει μέρος απ’ τους πρώτους στο πραξικόπημα, επειδή όμως, όπως έλεγαν, φοβούνταν πάρα πολύ απ’ το ένα μέρος το στρατό της Σάμου και τον Αλκιβιάδη κι απ’ το άλλο τους πρέσβεις που είχαν σταλεί στη Σπάρτη, μήπως, χωρίς τη συγκατάθεση της πλειοψηφίας των ολιγαρχικών, βλάψουν σημαντικά την πόλη, δεν υποστήριζαν βέβαια ανοιχτά να μην ασκείται η εξουσία από τους λίγους, ζητούσαν όμως να ‘χουν εξουσία πραγματική κι όχι ονομαστική κι οι πέντε χιλιάδες και το πολίτευμα να γίνει πιο ισόνομο». (βιβλίο όγδοο, παράγραφος 89). Ο Θηραμένης και οι δικοί του δεν είναι τίποτε άλλο από τους πραξικοπηματίες που ξέρουν καλά πότε πρέπει να πηδήξουν από τη βάρκα. Γιατί αυτού του είδους οι άνθρωποι ούτε ιδεολογίες έχουν ούτε όραμα για το δημόσιο συμφέρον. Το μόνο που αποσκοπούν είναι το προσωπικό όφελος εκμεταλλευόμενοι τις συγκυρίες. Κι ο διορατικός καιροσκόπος οφείλει πριν απ’ όλα να αντιλαμβάνεται αν οι συγκυρίες αυτές είναι ευνοϊκές. Από τη στιγμή που οι Τετρακόσιοι έχασαν την υποστήριξη του Αλκιβιάδη και – κυρίως – βρέθηκαν χωρίς τη στήριξη του αθηναϊκού στρατού ήταν πλέον ολοφάνερο ότι δε θα μπορούσαν να έχουν κανένα μέλλον. Γιατί πραξικόπημα χωρίς στρατό δεν υφίσταται. Τώρα πια όλα είχαν ξεκαθαρίσει. Οι Τετρακόσιοι δεν είχαν ούτε πολιτικό άλλοθι, αφού ο Αλκιβιάδης – στο όνομα του οποίου επιβλήθηκαν – τους γύρισε την πλάτη, ούτε στρατιωτικό έρεισμα. Το πραξικόπημα ξεδοντιάστηκε σχεδόν αμέσως και οι πρωτεργάτες, όπως ήταν φυσικό, έβγαλαν τα μαχαίρια: «Γιατί, από την πρώτη μέρα της εγκαθίδρυσής της, καθένας απ’ τους πρωτεργάτες έχει την απαίτηση όχι να είναι ίσος με τους άλλους, αλλά ο πρώτος απ’ όλους. Στη δημοκρατία, αντίθετα, επειδή οι άρχοντες αναδείχνονται με τις εκλογές, ανέχεται κανείς ευκολότερα το αποτέλεσμα, μια και δεν πιστεύει ότι παραγκωνίζεται από τους όμοιούς του». (βιβλίο όγδοο, παράγραφος 89).
                Από τη μεριά τους, οι ολιγαρχικοί που παρέμειναν πιστοί στους Τετρακόσιους, όπως ο Φρύνιχος, ο Αρίσταρχος, ο Πείσανδρος, ο Αντιφώντας κι άλλοι, κατάλαβαν ότι μόνο με τη βοήθεια των Σπαρτιατών θα μπορούσαν να υπερισχύσουν. Έτσι, έστειλαν πρέσβεις στη Σπάρτη για άμεση διαπραγμάτευση της ειρήνης και άρχισαν να χτίζουν τείχος στη θέση που λέγεται Ηετιωνεία: «Αναμφίβολα προτιμούσαν να διατηρήσουν την αθηναϊκή ηγεμονία με ολιγαρχικό καθεστώς. Αν όμως τούτο δε θα ‘ταν δυνατό, θα προσπαθούσαν να μείνουν ανεξάρτητοι έχοντας το στόλο και τα τείχη. Κι αν κι αυτό δεν το πετύχαιναν, θα πάσχιζαν, τουλάχιστο, να εμποδίσουν την επαναφορά του δημοκρατικού καθεστώτος, η οποία, σαν πρώτη συνέπεια, θα ‘χει την καταστροφή τη δική τους. Αν αποτύχαιναν και σ’ αυτό, δε θα δίσταζαν να μπάσουν και τους εχθρούς ακόμη στην πόλη και, θυσιάζοντας τείχη και στόλο, να κλείσουν συμφωνία με οποιουσδήποτε όρους, αρκεί να ‘μεναν στην εξουσία και να ‘σωζαν τη ζωή τους». (βιβλίο όγδοο, παράγραφος 91).  Οι συνθήκες είχαν πλέον διαμορφωθεί ιδανικά για το Θηραμένη που βρήκε ξεκάθαρο έρεισμα για να εναντιωθεί στους πρώην συντρόφους του και να σώσει τον εαυτό του. Γιατί ο Θηραμένης δε σταμάτησε να καταγγέλλει ότι το τείχος που χτιζόταν στην Ηετιωνεία δεν αφορούσε την άμυνα, αλλά την παράδοση της πόλης στους Σπαρτιάτες. Δημιουργώντας τη δική του φράξια άρχισε σταδιακά να συμπλέει με τα συνθήματα των δημοκρατικών, που απαιτούσαν τους πέντε χιλιάδες στην εξουσία, σύμφωνα με τις επιταγές του Αλκιβιάδη. Παράλληλα έφτασε στην πόλη η είδηση ότι σαράντα δύο καράβια διαφόρων πόλεων (κυρίως ελληνικών της κάτω Ιταλίας και της Σικελίας) υπό την αρχηγία του Σπαρτιάτη Αγησανδρίδα ετοιμάζονταν να αναχωρήσουν από τη Λα της Λακωνίας (πιθανότατα λιμάνι κοντά στο σημερινό Γύθειο) για την Εύβοια: «Ο Θηραμένης έλεγε πως τα καράβια τούτα δεν επρόκειτο να πάνε στην Εύβοια, αλλά μάλλον θα έρχονταν να βοηθήσουν αυτούς που οχύρωναν την Ηετιωνεία, κι ότι αν δεν πάρουν από τώρα τα μέτρα τους, θα οδηγηθούν, χωρίς να το καταλάβουν, στην καταστροφή. Και πραγματικά, εκείνοι τους οποίους κατηγορούσε ο Θηραμένης είχαν παρόμοιους σκοπούς και τα όσα έλεγε δεν ήταν μόνο διαβολές». (βιβλίο όγδοο, παράγραφος 91).
Χάρτης του Πελοποννησιακού Πολέμου. Στον χάρτη απεικονίζονται οι συμμαχίες και οι στρατιωτικές επιχειρήσεις του πολέμου (ιταλικά)
Χάρτης του Πελοποννησιακού Πολέμου. Στον χάρτη απεικονίζονται οι συμμαχίες και οι στρατιωτικές επιχειρήσεις του πολέμου (ιταλικά)
                Η κατάσταση στην Αθήνα ήταν έκρυθμη. Οι Τετρακόσιοι είχαν αρχίσει φανερά να χάνουν τον έλεγχο. Ιδίως όταν επέστρεψαν οι απεσταλμένοι από την Πελοπόννησο χωρίς να πετύχουν συμφωνία ειρήνης με τους Σπαρτιάτες, τα πράγματα έγιναν πολύ δύσκολα γι’ αυτούς. Ο Φρύνιχος, μόλις γύρισε από την Πελοπόννησο, δολοφονήθηκε από κάποιον άγνωστο μέσα στην αγορά τη στιγμή που ήταν γεμάτη κόσμο. Ο δράστης διέφυγε και δε μαθεύτηκε ποτέ η ταυτότητά του, παρόλο που οι Τετρακόσιοι συνέλαβαν και βασάνισαν το συνεργό του. Και σα να μην έφταναν αυτά, τα πλοία από τη Λα αγκυροβόλησαν στην Επίδαυρο κι έκαναν επιδρομές στην Αίγινα κάνοντας το Θηραμένη να ωρύεται ότι δεν είναι δυνατό καράβια που κατευθύνονται στην Εύβοια να φτάνουν μέχρι το Σαρωνικό, εκτός βέβαια, αν κάποιος είχε έρθει σε συνεννόηση μαζί τους υπηρετώντας άλλους σκοπούς. Καλούσε πλέον ανοιχτά τους πολίτες να μη μείνουν άπραχτοι. Και δεν ήταν ο μόνος. Υπήρχαν πια πολλές φωνές που παρότρυναν τον κόσμο σε εξέγερση. Οι οπλίτες που έχτιζαν το τείχος της Ηετιωνείας συνέλαβαν τον Αλεξικλή, αφοσιωμένο στρατηγό στους Τετρακόσιους, και τον φυλάκισαν σ’ ένα σπίτι. Οι Τετρακόσιοι απείλησαν τον Θηραμένη κι όσοι τάσσονταν με το μέρος των ολιγαρχικών ήταν έτοιμοι να πάρουν τα όπλα. Η εμφύλια σύγκρουση ήταν κυριολεκτικά προ των πυλών κι ο Θηραμένης, προσπαθώντας να αποφευχθούν τα χειρότερα, κάλεσε τους ολιγαρχικούς να πάνε μαζί του στον Πειραιά και να ελευθερώσουν τον Αλεξικλή: «Παντού επικρατούσε μεγάλος θόρυβος και ταραχή. Γιατί στην Αθήνα νόμιζαν πως τον Πειραιά τον είχαν κυριέψει οι επαναστάτες και πως το φυλακισμένο στρατηγό τον είχαν θανατώσει, ενώ στον Πειραιά θαρρούσαν ότι από στιγμή σε στιγμή θα ‘ρθουν από την Αθήνα να τους χτυπήσουν. Με δυσκολία, οι πιο ηλικιωμένοι, με τη βοήθεια και του Θουκυδίδη από τα Φάρσαλα, προξένου των Αθηναίων, που έτυχε να βρίσκεται εκεί, κατόρθωσαν να κάμουν πίσω, στην Αθήνα, όσους πολίτες έτρεχαν να πάρουν τα όπλα τους». (βιβλίο όγδοο, παράγραφος 92). Όταν έφτασε ο Θηραμένης στον Πειραιά, έβαλε τις φωνές στους οπλίτες «με προσποιητή οργή», σε αντίθεση με τους οπαδούς των Τετρακοσίων που ήταν αληθινότατα εξοργισμένοι. Οι περισσότεροι όμως απαιτούσαν την κατεδάφιση του τείχους και δεν άλλαζαν γνώμη: «Ρώτησαν το Θηραμένη, αν πίστευε πως το οχυρό χτιζόταν για καλό κι αν δεν ήταν καλύτερα να το γκρεμίσουν. Τους αποκρίθηκε πως αν εκείνοι νομίζουν ότι πρέπει να γκρεμιστεί, συμφωνεί κι αυτός μαζί τους. Αμέσως τότε οι οπλίτες και πολλοί Πειραιώτες ανέβηκαν στο τείχος κι άρχισαν να το γκρεμίζουν». (βιβλίο όγδοο, παράγραφος 92). Το σύνθημα που κυριαρχούσε κατά το γκρέμισμα ήταν: «όποιος θέλει να κυβερνούν οι πέντε χιλιάδες, αντί οι Τετρακόσιοι, να παίρνει μέρος στο γκρέμισμα». Φυσικά ήταν σε όλους σαφές ότι η απαίτηση για διακυβέρνηση από τους πέντε χιλιάδες, δεν ήταν τίποτε άλλο απ’ τη συγκαλυμμένη βούληση της επαναφοράς της δημοκρατίας.
                Την επόμενη μέρα οι οπλίτες του Πειραιά, αφού άφησαν ελεύθερο τον Αλεξικλή,  συγκεντρώθηκαν στο θέατρο του Διονύσου, κοντά στη Μουνιχία κι αποφάσισαν να ξεκινήσουν αμέσως για την Αθήνα. Έφτασαν στο Ανάκειο (ιερό των Διοσκούρων στα βόρεια της Ακρόπολης), απόθεσαν τα όπλα και συναντήθηκαν με απεσταλμένους των Τετρακοσίων. Σε κλίμα νηφαλιότητας δεσμεύτηκαν ότι δε θα προχωρήσουν σε εχθροπραξίες κι έλαβαν υποσχέσεις ότι άμεσα θα ανακοινώνονταν τα ονόματα των πέντε χιλιάδων που θα ασκούσαν με τη σειρά τη διακυβέρνηση. Το πραξικόπημα των Τετρακοσίων είχε πια ξεδοντιαστεί. Συμφωνήθηκε μάλιστα να γίνει συνέλευση του λαού στο θέατρο του Διονύσου, ώστε να επιτευχθεί η πλήρης ομόνοια του λαού. Η συνέλευση αυτή όμως δεν έμελε να γίνει. Την καθορισμένη μέρα της πραγματοποίησής της έφτασε η είδηση ότι ο Αγησανδρίδας με τα σαράντα δύο καράβια έπλεε στη Σαλαμίνα: «Όλοι οι Αθηναίοι, όταν έμαθαν το νέο, έτρεξαν στον Πειραιά, γιατί κατάλαβαν πως οι εσωτερικές τους διαμάχες είχαν μικρότερη σπουδαιότητα απ’ τον εξωτερικό κίντυνο που δεν τους απειλούσε πια από μακριά, αλλά βρισκόταν μπροστά στο λιμάνι τους. Άλλοι έμπαιναν στα καράβια που ήταν έτοιμα, άλλοι τραβούσαν στη θάλασσα όσα καράβια βρίσκονταν στη στεριά και μερικοί έτρεχαν για να υπερασπίσουν τα τείχη και την είσοδο του λιμανιού». (βιβλίο όγδοο, παράγραφος 94).
                Κι ενώ τα πελοποννησιακά καράβια κατέληξαν στον Ωρωπό οι Αθηναίοι έστειλαν αμέσως στην Ερέτρια καράβια κάτω από τις εντολές του στρατηγού το Δημοχάρη: «…. αναγκάστηκαν όμως να χρησιμοποιήσουν πληρώματα αγύμναστα, τόσο εξαιτίας της εμφύλιας διαμάχης, όσο κι επειδή ήθελαν να βοηθήσουν όσο γινόταν πιο γρήγορα τη σπουδαιότερη κτήση τους (από τότε που είχαν στερηθεί την Αττική, η Εύβοια ήταν γι’ αυτούς το παν)». (Η Δεκέλεια ήταν σταθερά υπό την κατοχή των Λακεδαιμονίων). «Τα καράβια αυτά, μαζί με κείνα που βρίσκονταν από πρωτύτερα στην Εύβοια, αποτελέσανε μιαν αρμάδα από τριάντα έξι σκάφη». (βιβλίο όγδοο, παράγραφος 95). Στη ναυμαχία που έγινε αμέσως, η απειρία, η έλλειψη προετοιμασίας, η στάση των κατοίκων της Ερέτριας που έκαναν ό,τι μπορούσαν για να βλάψουν τους Αθηναίους και η αναμφίβολη υπεροχή των εχθρών οδήγησαν σε συντριβή τις αθηναϊκές δυνάμεις. Είκοσι δύο καράβια πέρασαν στην κατοχή των Πελοποννησίων και τα πληρώματά τους αιχμαλωτίστηκαν ή σκοτώθηκαν: «Ούτε η συφορά στη Σικελία, μόλο που θεωρήθηκε μεγάλη όταν έγινε, ούτε άλλο τίποτε ως τότε τους είχε φοβίσει τόσο πολύ. Κι αλήθεια, πώς να μη χάσουν το θάρρος τους την ώρα κείνη που ο στρατός της Σάμου είχε επαναστατήσει, άλλα καράβια και πληρώματα δεν υπήρχαν, αυτοί βρίσκονταν σε εμφύλια διαμάχη και κανείς δεν ήξερε ποια στιγμή θα συγκρούονταν μεταξύ τους, κι από πάνω τους ήρθε μια τόσο μεγάλη συφορά, να χάσουν το στόλο, και, το σπουδαιότερο, την Εύβοια από την οποία ωφελιούνταν περισσότερο απ’ ό,τι απ’ την ίδια την Αττική;» (βιβλίο όγδοο, παράγραφος 96). Τώρα πια η πόλη ήταν κυριολεκτικά στο έλεος των δυνάμεων της Πελοποννήσου, αφού μια άμεση επίθεση στον Πειραιά, που ήταν εντελώς έρημος από καράβια, θα μπορούσε να επιφέρει την ολοκληρωτική καταστροφή της. Αλλά και σε περίπτωση συστηματικής πολιορκίας ακόμη, οι Σπαρτιάτες θα έβγαιναν απόλυτα κερδισμένοι, αφού η διχόνοια και η στρατιωτική ανεπάρκεια που υπήρχε εντός των τειχών θα επέβαλλε τον ερχομό των πλοίων της Σάμου, αφήνοντας όλη την Ιωνία στη διάθεση των Πελοποννησίων. Σε κάθε περίπτωση όμως – και προς μεγάλη ευεργεσία των Αθηναίων – οι Σπαρτιάτες δεν επιτέθηκαν στην πόλη.
                Μετά τις τελευταίες εξελίξεις η ολιγαρχία των Τετρακοσίων δεν θα μπορούσε να έχει πλέον καμία ισχύ. Οι Αθηναίοι κατάφεραν να επανδρώσουν άλλα είκοσι ένα καράβια και στην εκκλησία του δήμου (την πρώτη μετά το πραξικόπημα των Τετρακοσίων) που έγινε στην Πνύκα αποφάσισαν να δοθεί η εξουσία στους πέντε χιλιάδες καταργώντας και τυπικά τους Τετρακόσιους: «Ψήφισαν επίσης να γυρίσουν από την εξορία ο Αλκιβιάδης κι άλλοι μαζί του, κι έστειλαν μηνύματα τόσο στον ίδιο όσο και στο στρατό της Σάμου, παρακινώντας τους να καταπιαστούν δραστήρια με τη διεξαγωγή του πολέμου». (βιβλίο όγδοο, παράγραφος 97). Είναι ιδίωμα κάθε σαθρής πολιτικής σκηνής να επαναφέρει ως σωτήρες τους ίδιους ανθρώπους που επέφεραν τα αδιέξοδα. Ο διπλωματικός ελιγμός του Θηραμένη, που μπόρεσε να προνοήσει τη ροή των πραγμάτων, ώστε να βρεθεί με το πλευρό των νικητών εξασφαλίζοντας την πολιτική του επιβίωση, αποτελεί πραγματικό μάθημα για την έννοια του πολιτικού αριβισμού. Το ζήτημα της πολιτικής αφορά πρωτίστως το παιχνίδι της εξουσίας, που δεν πρέπει να αφήνει καμία ευκαιρία ανεκμετάλλευτη, αλλά ταυτόχρονα – ή μάλλον ακριβώς γι’ αυτό – οφείλει να ζυγίζει σωστά τις συγκυρίες, ώστε να μη βρεθεί στο λάθος στρατόπεδο. (Τα ίδια πήγε να κάνει και αργότερα, με τους τριάντα τυράννους, όταν προσπάθησε και πάλι να πηδήξει από την ολιγαρχική βάρκα πουλώντας μετριοπάθεια, αλλά δεν του βγήκε σε καλό). Το πολιτικό μέλλον εξαρτάται απ’ αυτήν ακριβώς την επιλογή. Ο άνθρωπος που καταφέρνει να αλλάζει ρώτα κερδίζοντας το παιχνίδι της πολιτικής επικαιρότητας, είναι ο πολιτικός μαέστρος. Ο συνετός, ο νηφάλιος, ο ενωτικός, ο πατριώτης…. σαν το Θηραμένη… και τον Αλκιβιάδη, που πλέον τον ζητούν με ψήφο να γυρίσει από την εξορία. Όσο για τους αμετανόητους ολιγαρχικούς το ‘σκασαν από την πόλη και κατέφυγαν στους Σπαρτιάτες. Ο Πείσανδρος κι ο Αλεξικλής πήγαν στη Δεκέλεια, που την κατείχαν οι Λακεδαιμόνιοι, κι ο Αρίσταρχος κατέφυγε στην Οινόη, που ήταν αθηναϊκό οχυρό, κι εκμεταλλευόμενος την άγνοια των εκεί οπλιτών για τις εξελίξεις στην Αθήνα και το αξίωμα του στρατηγού που είχε, κατάφερε να την παραδώσει στους Βοιωτούς που την πολιορκούσαν. Η Αθήνα, όπως και κάθε πόλη – κράτος, ήταν αδύνατο να αποφύγει το τίμημα της σαθρής πολιτικής σκηνής της.
ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, μετάφραση Α. ΓΕΩΡΓΟΠΑΠΑΔΑΚΟΥ, εκδόσεις ΜΑΛΛΙΑΡΗΣ – ΠΑΙΔΕΙΑ, Ά έκδοση 1985
      Η φωτογραφία του Θουκυδίδη είναι από εδώ:  http://www.college.columbia.edu/core/content/thucydides, Ο χάρτης βρίσκεται εδώ: http://el.wikipedia.org/wiki/
https://theancientwebgreece.wordpress.com/

Εκδήλωση για Συμμετοχική Πιστοποίηση ( PGS)

Εκδήλωση για Συμμετοχική Πιστοποίηση 

( PGS)

Την Τρίτη, 04 Δεκεμβρίου στις 17.00-22.00 μ.μ. το ΑγροΟικόΠολις πραγματοποιεί τη δεύτερή του εκδήλωση για τηΣυμμετοχική Πιστοποίηση.

Η εκδήλωση θα γίνει στον χώρο του ΚΗΠΟΥ (Ορφανίδου 6) στη Θεσσαλονίκη, και γίνεται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού 
προγράμματος Erasmus+ που αφορά στην εκπαίδευση ενηλίκων με στόχο τη δημιουργία βιώσιμων τοπικών διατροφικών συστημάτων.

Σε αυτή τη συνάντηση θα αναλύσουμε βήμα-βήμα το πώς στήνεται ένα εγχείρημα συμμετοχικής πιστοποίησης, διαδικασίες και ζητήματα της καθημερινής λειτουργίας, εσωτερική οργάνωση και επιτροπές που παίρνουν αποφάσεις, καθώς και την οικονομική βιωσιμότητα.

Την εμπειρία του θα μοιραστεί μαζί μας ο Francois Hugues από τη Nature et Progres, το δομημένο Σύστημα Συμμετοχικής Πιστοποίησης που λειτουργεί εδώ και δεκαετίες στη Γαλλία.

Παρακαλούμε όσες/οι ενδιαφέρονται, να δηλώσετε συμμετοχή με τους ακόλουθους τρόπους:

Τηλ: 2310867602,

Email στο: bethechange@agroecopolis.org

Προσωπικό μήνυμα στη σελίδα μας στο Facebook:https://www.facebook.com/Agroecopolis.Hellas




https://www.apenantioxthi.com/

Το πρώτο ελληνικό άρθρο κατά του «μακεδονισμού» του Τίτο – Εφημερίδα Ελευθερία, 15.6.1945

Το πρώτο ελληνικό άρθρο κατά του «μακεδονισμού» του Τίτο – Εφημερίδα Ελευθερία, 15.6.1945

Το γιουγκοσλαβικό γραμματόσημο του 1939
Παρουσιάζουμε το άρθρο του Θεοφύλακτου Παπακωνσταντίνου στην γνωστή εφημερίδα της εποχής Ελευθερία του Πάνου Κόκκα στις 15 Ιουνίου 1945. Ο τίτλος του άρθρου είναι Σαφήνεια, στο οποίο καταφέρεται ο συγγραφέας κατά του ψευδο-«μακεδονισμού» που εκείνη την εποχή επέβαλλε σιγά σιγά ο Τίτο στα βόρεια σύνορά μας. 

Αντιγράφω ορισμένα αποσπάσματα

"... υποβολιμιαία βουλγαρικά συνθήματα… έν εξ αυτών είναι και το σύνθημα περί υπάρξεως αυτοτελούς δήθεν μακεδονικής εθνότητος, η οποία θα έπρεπε ν’ αποκτήσει εθνικήν ελευθερίαν… όταν το 1893 ιδρύετο εν Βουλγαρία το πρώτον μακεδονικό κομιτάτον, ωμίλει περί Μακεδονίας αλλά εκάλει υπό τας σημαίας του «πάντα κάτοικον, άνευ διακρίσεως γένους, εθνικότητος, θρησκείας, πεποιθήσεων και γλώσσης»… Πώς ήτο δυνατόν ν’ αποτελέση ξεχωριστήν εθννότητα -τότε ακόμη- εν άθροισμα κατοίκων, που διέφερε και κατά την εθνικήν συνείδησιν και κατά την θρησκείαν και κατά την γλώσσαν και κατά τας πεποιθήσεις;…

Το 1928, επί 300.000 κατοίκων της Β. Ελλάδας υπήρχαν 82.000 σλαυόφωνοι και περί τας 60.000 Εβραίοι – από τους οποίους σήμερον ολίγαι μόνον χιλιάδες επιζούν, κατόπιν της χιτλερικής κατοχής. Τώρα, η νέα Γιουγκοσλαυία θεωρεί βολικότερον να ονομάζη Μακεδόνας τους κατοίκους της νοτίους Σερβίας. Και να τους μεταβάλη εις ομόσπονδον εθνότητα μαζί με τους κατοίκους του βουλγαρικού τριγώνου της Μακεδονίας. Δεν είανι Σέρβοι οι του σερβικού τμήματος; αλλά τότε διατί τους ενσωμάτωσε το 1913; Δεν είναι Βούλγαροι οι του βουλγαρικού τμήματος; Αλλά τότε διατί τους εξεδίκησεν η Βουλγαρία;

Πάντως, οι του ελληνικού τμήματος της Μακεδονίας κάτοικοι είναι Έλληνες. Και η Ελλάς ουδεμίαν επί του θέματος αυτού δέχεται συζήτησιν. Μακεδονική εθνική συμείδησης ουδέποτε υπήρξεν. Εις την ελληνικήν Μακεδονίαν, εν πάση περιπτώσει, κατοικούν μόνο Έλληνες και μερικοί σλαβόφωνοπι -82.000- εκ των οποίων πλείστοι έχουν -και αυτοί- ελληνικήν εθνικήν συνείδησιν. 

Όταν λοιπόν ένας πρεσβευτής της Γιουγκοσλαυίας προβαίνει εις επισήμους δηλώσεις, έχει, νομίζομεν την υποχρέωσιν να γνωρίζη ολίγην Ιστορίαν και προ παντός να είανι σαφής. Δι΄τι, είπεμεν, ότι κατήντησαν πολύ απηρχαιωμένα μέσα τα μειδιάματα και οι φιλικαί διακηρύξεις. «Η ρύθμισις -είπεν εν Λονδίνω ο Γιουγκοσλαύος πρεσβευτής των ζητημάτων του βουλγαρικού και του ελληνικού τμήματος της Μακεδονίας θ’ αποτελέσει θέμα αμοιβαίων συνεννοήσεων». Δια ποιον σκοπόν; Ζητήματα της ελληνικής Μακεδονίας αναμένοντα ρύθμισιν δεν υπάρχουν. Το είχε διακηρύξει αυτό προ ενός έτους ακριβώς και ο τότε υπουργός των Εξωτερικών της Γιουγκοσλαυίας του Τίτο – όχι του Αλεξάνδρου ή του πρίγκηπος Παύλου – κ. Σμονλόκα. μήπως ο κ. πρεσβευτής νομίζει ότι τα ζητήματα αυτά εδημιουργήθησαν, διότι οι «σύμμαχοί» του Βούλγαροι έσφαξαν εν τω μεταξύ και μερικούς ακόμη Έλληνας;"


Ολόκληρο το πρωτοσέλιδο της εφημερίδας  

ΣΑΦΗΝΕΙΑ
πηγή 
https://koukfamily.blogspot.com/

Πάντα να λες ΟΧΙ σε αυτούς τους 10 τύπους ανθρώπων 

Πάντα να λες ΟΧΙ σε αυτούς τους 10 τύπους ανθρώπων / Στωική φιλοσοφία