Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2017

ΑΠΑΛΛΑΓΕΙΤΕ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΟΝΟΥΣ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΜΕ ΦΥΣΙΚΟ ΤΡΟΠΟ

Έτσι θα απαλλαγείτε από τους πόνους στη μέση με Φυσικό τρόπο! Εκπληκτικά αποτελέσματα στο 95% των περιπτώσεων! Βίντεο
HomeΥΓΕΙΑ

Έτσι θα απαλλαγείτε από τους πόνους στη μέση με Φυσικό τρόπο! Εκπληκτικά αποτελέσματα στο 95% των περιπτώσεων! Βίντεο

Ο πόνος στη μέση είναι μια κοινή αιτία που κάποιος μπορεί να λείψει από την εργασία του, και 
έτσι είναι ένα σοβαρό ζήτημα υγείας. Ένα κοινό όνομα είναι το λουμπάγκο ή αλλιώς οσφυαλγία.


Ένα κοινό πρόβλημα υγείας είναι ο πόνος στη μέση, καθώς το 80% του πληθυσμού
 το έχει βιώσει τουλάχιστον μια φορά στη ζωή του.

Ο πόνος στη μέση είναι μια κοινή αιτία που κάποιος μπορεί να λείψει από την εργασία του, 

και έτσι είναι ένα σοβαρό ζήτημα υγείας. Ένα κοινό όνομα είναι το λουμπάγκο ή αλλιώς 
οσφυαλγία.
H oσφυαλγία ορίζεται από ήπιο έως σοβαρό πόνο ή δυσφορία στην περιοχή του κάτω μέρους 
της πλάτης .

Ο πόνος μπορεί να είναι οξύς (απότομος και σοβαρός) ή χρόνιος αν διαρκεί περισσότερο από 
τρεις μήνες. 
Εμφανίζεται συχνά σε νεότερους ανθρώπους των οποίων η εργασία περιλαμβάνει φυσική 
προσπάθεια και δραστηριότητα αλλά δεν είναι ασυνήθιστο ακόμη και σε άτομα μεγαλύτερης
 ηλικίας. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, είναι αδύνατο να προσδιοριστεί η ακριβής 
αιτία της οσφυαλγίας.



Οι ερευνητές ισχυρίζονται ότι όσοι βιώνουν έντονους πόνους στη μέση, μπορούν να
 ανακουφιστούν λαμβάνοντας συμπλήρωμα διατροφής με σύμφυτο. Το σύμφυτο 
(comfrey) είναι ένα πολύ σημαντικό και αρκετά αμφιλεγόμενο άγριο βότανο. Στην Ελλάδα 
το συναντούμε και με τις ονομασίες στεκούλι, χονδρούτσικο και πηκτή.

Οι βοτανολόγοι χρησιμοποιούν αυτό το βότανο για αιώνες. Μελέτες έχουν δείξει ότι θεραπεύει
 κάθε είδους πόνο, και η μορφή του σε τζελ θεραπεύει τον πόνο και το εξάρθρημα στην 
περίπτωση της οστεοαρθρίτιδας. Συνιστάται όμως η λήψη του βότανου να γίνεται σε μορφή 
συμπληρώματος, καθώς μπορεί να έχει τοξικές επιπτώσεις στο ήπαρ.

Το εκχύλισμα του φυτού μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην παρασκευή μιας αλοιφής η οποία 
αντιμετωπίζει επιτυχώς τον πόνο στη μέση. Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε 120 άτομα 
με πόνο στην άνω ή κάτω πλάτη, έδειξε ότι η αλοιφή θεράπευσε επιτυχώς όλους τους ασθενείς
 μέσα σε μια χρονική περίοδο 5 ημερών.

Η μελέτη διεξήχθη από επιστήμονες στο γερμανικό αθλητικό Πανεπιστημίο της Βόννης, και 
τα συμπεράσματά τους δημοσιεύθηκαν στο British Journal of Sports Medina. Ως εκ τούτου, 
το εκχύλισμα της ρίζας σύμφυτο είναι ιδιαίτερα δραστικό και κλινικά αποδεδειγμένο ότι 
θεραπεύει τον οξύ πόνο.

Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείτε να δείτε 3 προτεινόμενες ασκήσεις που 
βοηθούν στη μείωση του πόνου στο 95% των περιπτώσεων:


Το video, έχει δυνατότητα εμφάνισης ελληνικών υποτίτλων...



Πηγή: https://greek1.blogspot.com/2017/02/95.html#ixzz4ZpP9L92c 
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη 
Under Creative Commons License: Attribution 
Follow us: @1_Greek on Twitter | 1greek on Facebook

ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ: ΜΥΘΟΣ Ή ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ;

Ατλαντίδα: Μύθος ή πραγματικότητα;

HomeΠΕΡΙΕΡΓΑ-ΜΥΣΤΗΡΙΑ-ΑΝΕΞΗΓΗΤΑ

Ατλαντίδα: Μύθος ή

πραγματικότητα;

Το μυστήριο με την Ατλαντίδα παραμένει και ίσως μείνει για πάντα άλυτο...

Ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια όλων των εποχών έχει την αφετηρία του σε μια 
διήγηση του μεγάλου αρχαίου φιλοσόφου Πλάτωνα (428 π.Χ.-347 π.Χ.). Στους
 διαλόγους του "Τίμαιος" και "Κριτίας", οι τίτλοι των οποίων προέρχονται από τα 
ονόματα των πρωταγωνιστών τους, γίνεται λόγος για την ιστορία της Ατλαντίδας 
(περ. 360 π.Χ.).

Για λόγους που δεν ξέρουμε ο Πλάτωνας δεν ολοκλήρωσε τον "Κριτία", ενώ ο μελετητής 
Benjamin Jowett και άλλοι υποστηρίζουν ότι ο μεγάλος αρχαίος φιλόσοφος σκόπευε να 
γράψει κι έναν ακόμα διάλογο με τίτλο "Ερμοκράτης". Στις συζητήσεις που καταγράφονται 
στους δύο αυτούς διαλόγους  συμμετέχουν ο Σωκράτης και ο φιλόσοφος Τίμαιος και οι 
πολιτικοί Κριτίας κι Ερμοκράτης.

Ο μόνος που αναφέρεται όμως στην Ατλαντίδα, είναι ο Κριτίας. Λέει ότι, όταν ήταν
 μικρό παιδί, άκουσε από τον παππού του την ιστορία της Ατλαντίδας, ο οποίος με τη σειρά 
του την είχε ακούσει από τον Σόλωνα (640 π.Χ.-558 π.Χ.). Ο Σόλωνας την είχε μάθει από έναν
 γέρο Αιγύπτιο ιερέα, όταν είχε ταξιδέψει στην Αίγυπτο. Χρονικά η ιστορία τοποθετείται γύρω
 στο 9.600 π.Χ.

Ας δούμε σε ελεύθερη μετάφραση τι αναφέρει στον "Τίμαιο" ο Πλάτωνας για την 
Ατλαντίδα:"Ήταν ένα νησί που βρισκόταν πέρα από τα στενά που ονομάζετε Ηράκλειες 
Στήλες (το σημερινό Γιβραλτάρ;) και ήταν μεγαλύτερο από τη Λιβύη (Βόρεια Αφρική;) και τη 
Μικρά Ασία μαζί. Σε αυτό λοιπόν το νησί, την Ατλαντίδα, υπήρχε ένα βασίλειο με τεράστια 
δύναμη, που εξουσίασε όλη εκείνη την περιοχή, πολλά άλλα νησιά και τμήματα της ηπείρου.
 Ακόμα, οι βασιλιάδες του εξουσίαζαν αρκετές χώρες από τα στενά στη Βόρεια Αφρική ως την 
Αίγυπτο και στην Ευρώπη μέχρι την Τυρρηνία (Ιταλία). Η μεγάλη αυτή δύναμη επιχείρησε να
 υποτάξει και τη δική μου χώρα (Αίγυπτος) και τη δική σου (Ελλάδα) και ολόκληρη την περιοχή 
μέσα από τα στενά. Τότε, Σόλωνα, η χώρα σου (Αθήνα) νίκησε τους εισβολείς και μας έσωσε 
από τη σκλαβιά. Έπειτα όμως έγιναν μεγάλοι σεισμοί και πλημμύρες και, μέσα σ' ένα φοβερό 
μερόνυχτο, το νησί της Ατλαντίδας το κατάπιε η θάλασσα κι εξαφανίστηκε.


Η περιγραφή της Ατλαντίδας

Στον "Κριτία", ο Πλάτωνας 

περιγράφει αναλυτικά την Ατλαντίδα,
 την ιστορία, τη γεωγραφία και 
τους  κατοίκους της. Αναφέρει πως
 προήλθαν από τον Ποσειδώνα και 
έχτισαν στο νησί  επιβλητικά παλάτια,
 ναούς και λιμάνια. Η πρωτεύουσα
 είχε κυκλικό σχήμα και  ήταν 
χτισμένη σε  λόφο. Πίσω από την 
πόλη υπήρχε ένας εύφορος κάμπος



που καλλιεργούσαν οι αγρότες. 
Ο βασιλιάς της  Ατλαντίδας 
κατοικούσε σε ένα παλάτι στην κορυφή του λόφου.
 Στο κέντρο του παλατιού βρισκόταν ένας 
ναός αφιερωμένος στον Ποσειδώνα. 

Αν και οι κάτοικοι της Ατλαντίδας είχαν ό,τι ήθελαν, έγιναν άπληστοι και διεφθαρμένοι. Γι'

 αυτό ο Δίας αποφάσισε να τους τιμωρήσει, βυθίζοντας το νησί τους και εξαφανίζοντας στα
 βάθη της θάλασσας τους ίδιους.

Την ίδια εποχή έγιναν σοβαρές καταστροφές και στην Ελλάδα. Οι πολεμιστές και ο πολύς

 λαός εξαφανίστηκαν και η Αττική πήρε τη μορφή που είχε στα χρόνια του Σόλωνα.
Οι αρχαίοι και μεταγενέστεροι συγγραφείς για την Ατλαντίδα

50 χρόνια μετά τον θάνατο του Πλάτωνα, άρχισε η αμφισβήτηση των όσων έγραψε

 για την Ατλαντίδα.
Ο Αριστοτέλης μάλιστα τα θεωρούσε μυθοπλασία.

Ένας από τους πρώτους συγγραφείς που ασχολείται με μια μεγάλη χώρα, τη Μεροπίδα, η 

οποία βυθίστηκε, είναι ο Θεόπομπος (ο ίδιος διέσωσε το όνομα του Ηρόστρατου αν θυμάστε 
από το σχετικό άρθρο μας!). Ο Χιώτης αυτός ιστορικός επηρεάστηκε σαφώς από τον Πλάτωνα.
Ο Στράβωνας θεωρεί ότι η Ατλαντίδα ήταν η Τροία...
Στον Διόδωρο τον Σικελιώτη (1ος π.Χ. αιώνας) γίνεται μια γενική περιγραφή της Ατλαντίδας, 

αναφέροντας ότι οι Ατλάντιοι κατοικούν "τις προσκείμενες στον ωκεανό περιοχές και 
νέμονται μια πλούσια χώρα".
Ο Διόδωρος χρησιμοποιεί ως πηγή του πιθανότατα τον μυθογράφο Διονύσιο (2ος π.Χ. αιώνας)

 και όχι τον Πλάτωνα. Σύντομη αναφορά στην Ατλαντίδα κάνει και ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος.
 Επίσης και ο μεγάλος ιστορικός Πλούταρχος αναφέρεται στις διηγήσεις του Πλάτωνα
 αναφέροντας μάλιστα τα ονόματα των ιερέων που μετέφεραν  στον Σόλωνα τις πληροφορίες
 για την Ατλαντίδα. Ήταν ο Ψένωπης από την  Ηλιόπολη και ο Εώγχης από τη Σάιδα!

Ο Αθήναιος από τη Ναύκρατη αναφέρει ένα απόσπασμα του "Κριτία", ενώ αργότερα ο

 Αμμιανός Μαρκελλίνος, ο τελευταίος από τους μεγάλους Ρωμαίους ιστορικούς, αφού 
αναφέρεται στα είδη των σεισμών, μιλά για μια σφοδρή ηφαιστειακή έκρηξη που εξαφάνισε 
στον Ατλαντικό ωκεανό ένα νησί "μεγαλύτερο κι από την Ευρώπη".

Ο Ιουδαίος ιστορικός Φίλων Αλεξανδρείος γράφει χαρακτηριστικά: "Η Νήσος της Ατλαντίδας

 μεγαλύτερη από τη Λιβύη και την Ασία μαζί, σύμφωνα με όσα λέει ο Πλάτων στον Τίμαιο, σε
 ένα ημερονύκτιο, μετά από δυνατούς σεισμούς και κατακλυσμούς ξαφνικά καταποντίστηκε
 στη θάλασσα και αφανίστηκε μετατρεπόμενη σε ωκεανό που δεν είναι πλεύσιμος αλλά
 βάραθρο."

Ο Τερτυλλιανός αναφέρεται στην πλατωνική διήγηση, ενώ ο χριστιανός ρήτορας Αρνόβιος

 θεωρεί την καταστροφή της Ατλαντίδας ιστορικό γεγονός. Αναφορά στην Ατλαντίδα κάνει ο
 Πρόκλος (412-485). Συγκεκριμένα, μιλά για επτά νησιά που βρίσκονται στην εξωτερική 
θάλασσα (Ατλαντικό Ωκεανό), ένα από τα οποία είχε έκταση 10.000 στάδια και αυτοί που το
 κατοικούσαν είχαν διατηρήσει την ανάμνηση για την Ατλαντίδα από τους προγόνους τους.
 Αναφέρεται μάλιστα στον περιηγητή Μάρκελλο, ο οποίος έχει επισκεφθεί τα νησιά αυτά.

Ο τελευταίος από τους συγγραφείς των αρχών του Μεσαίωνα που κάνει λόγο για την 

Ατλαντίδα είναι ο Κοσμάς ο Ινδικοπλεύστης (6ος αι.).

1485: Η αρχή νέων αναφορών
 στην Ατλαντίδα - Η ανακάλυψη
 της Αμερικής και οι νέες θεωρίες

Το 1485 στη Φλωρεντία ο ανθρωπιστής

 Marsilio Ficino μετέφρασε τα 
πλατωνικά έργα, με αποτέλεσμα να 
έρθουν εκ νέου στην επιφάνεια τα 
γραφόμενα για την Ατλαντίδα.




Η ανακάλυψη της Αμερικής από τ
ον 
Κολόμβο το 1492 άνοιξε νέες συζητήσεις.
 Το 1527 ο Bartolome de Las Casas πίστευε ότι η 
Ατλαντίδα δεν είχε καταποντιστεί ολόκληρη και ένα μέρος της αποτελούσε η Αμερική. Το
 1522 ο Francisco Lopez de Gomara αναφέρει ότι οι νέες χώρες (Αμερική) ανταποκρίνονται
 θαυμάσια στην πλατωνική αφήγηση και πως στο Μεξικό το νερό ονομάζεται atl.

Ο Γερμανός Ιησουίτης Athanase Kircher (1602-1680) αναφέρει ότι τα Κανάρια νησιά είναι τα

 απομεινάρια της Ατλαντίδας.

Ο περιηγητής J. Pitton de Tournefort θεωρεί ότι οι Αζόρες, τα Κανάρια Νησιά και η Αμερική 

είναι κατάλοιπα της Ατλαντίδας.

Ο Olof Rudbeck, σε έργο του που δημοσιεύτηκε μεταξύ του 1679 και του 1702 παραθέτει τη

 θεωρία ότι Ατλαντίδα ήταν η Σουηδία! Την ίδια άποψη είχε και ο Giuseppe Bartoli σε βιβλίο 
του που δημοσιεύθηκε το 1779. Λίγο αργότερα, ο αβάς Bonnaud διατύπωσε την άποψη ότι 
Ατλαντίδα ήταν η Παλαιστίνη. Η άποψη αυτή, όπως και ο παραλληλισμός χωρίων της Βίβλου
 με στοιχεία της πλατωνικής διήγησης, εμφανίζονται πολλές ακόμα φορές σε διάφορα βιβλία.
19ος αιώνας - Η θεωρία του 
Ιγνάτιου Ντόνελι

Το έργο που θεωρείται σταθμός για

 την Ατλαντίδα είναι το "Atlantis" 
("Ατλαντίς") του Αμερικανού πολιτικού 
Ιγνάτιου Ντόνελι, που την τοποθετούσε 
στις Αζόρες, στον κεντρικό Ατλαντικό
 Ωκεανό και ισχυριζόταν μεταξύ άλλων
 ότι ο πολιτισμός αναπτύχθηκε για πρώτη
 φορά στην Ατλαντίδα και ηΑίγυπτος 

ήταν η πρώτη αποικία που ίδρυσαν οι Άτλαντες,
 οι οποίοι εφηύραν και το πρώτο  αλφάβητο. 
Το βιβλίο αυτό αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον 
για την Ατλαντίδα, προκάλεσε πολλές
 συζητήσεις, ωστόσο οι ισχυρισμοί του ήταν αβάσιμοι και 
καταρρίφθηκαν από αξιόλογους επιστήμονες.

Άλλες πιθανές και... απίθανες
 θεωρίες

Ο Βρετανός εξερευνητής Πέρσι 

Φόσετ πίστευε ότι η Ατλαντίδα 
βρισκόταν στη ζούγκλα της 
Βραζιλίας. Το 1924 ξεκίνησε για να
 τη βρει. Δεν επέστρεψε ποτέ.




Το νησί του Σεντ Μπρένταν, στον Ατλαντικό Ωκεανό, ήταν ένα ακόμη από αυτά που 

ταυτίστηκαν με την Ατλαντίδα.

Το 1976 στο βιβλίο του "Η Ατλαντίς του Βορρά", ο Γερμανός μελετητής Γιούργκεν Σπάνουτ 

προσπάθησε να αποδείξει πως η Ατλαντίδα βρισκόταν στα ανοιχτά των βορειοδυτικών 
ακτών της Γερμανίας, όπου βρισκόταν μια ομάδα βυθισμένων νησιών. Μέχρι σήμερα όμως
 δεν έχει βρεθεί κάποιο στοιχείο που να επαληθεύει τον ισχυρισμό του.

Ο Αμερικανός συγγραφέας Άλαν Όλφορντ το 1996 στο βιβλίο του "Οι Θεοί της Νέας Χιλιετίας"

, ισχυρίστηκε πως η Ατλαντίδα βρισκόταν στην Ανταρκτική. Ούτε αυτή η θεωρία όμως 
ευσταθεί.

Έξω από το Λαντς Εντ στην Κορνουάλη υπάρχει στη θάλασσα μια ομάδα βράχων, οι Επτά 

Αδελφές. Βρίσκονται σύμφωνα με το θρύλο στη θέση ενός βασιλείου που ένωνε κάποτε τη 
Βρετανία με τη Γαλλία και ονομαζόταν Λιονές. Η Λιονές όμως βυθίστηκε τον 5ο μ.Χ. αιώνα 
πολλές χιλιάδες χρόνια μετά την Ατλαντίδα. Μια αξιόλογη θεωρία παρουσιάστηκε το 1968,
 όταν ο αρχαιολόγος Τζ. Μάνσον Βαλεντάιν βρήκε ένα μονοπάτι σε σχήμα J από ορθογώνιες 
πέτρινες πλάκες, που είχε μήκος 700 μ. περίπου και βρισκόταν αρκετά μέτρα κάτω από την 
επιφάνεια της θάλασσας έξω από την ακτή του βόρειου Μπίμινι στις Μπαχάμες. Ωστόσο το 
1981 αποκαλύφθηκε ότι ο θαλάσσιος αυτός δρόμος δημιουργήθηκε με φυσικό τρόπο 
2.500-3.500 χρόνια πριν. Έχουν γραφτεί περισσότερα από 60.000 βιβλία και άρθρα για την
 Ατλαντίδα (!). Λογικό είναι να μην μπορούμε να αναφέρουμε εδώ όλες τις απόψεις που
 διατυπώνονται σ' αυτά. Θεωρίες όμως ότι η Ατλαντίδα βρισκόταν κάπου στην Ελβετία (!) ή
 στην Κωπαΐδα της Βοιωτίας (!) μάλλον φαιδρές μπορούν να χαρακτηριστούν...

Η Μινωική Κρήτη - Ήταν η 
Σαντορίνη η χαμένη Ατλαντίδα;

Η ανακάλυψη του ανακτόρου της 

Κνωσού από τον Έβανς και ο 
ερχομός στο φως στοιχείων για 
τον μινωικό πολιτισμό πυροδότησαν
μια σειρά από συζητήσεις για το 
κατά πόσο η Ατλαντίδα βρισκόταν
 στο Αιγαίο.





Το 1948 ο Σπυρίδων Μαρινάτος και το 1969 ο Άγγελος Γαλανόπουλος υποστήριξαν ότι στην 

πλατωνική αφήγηση για την Ατλαντίδα συναντάμε την απήχηση που είχε στους αρχαίους 
Αιγυπτίους η βύθιση μεγάλου μέρους του νησιού της Θήρας από έκρηξη του ηφαιστείου της το 
1500 π.Χ. περίπου.

Όσο για τις διαστάσεις της Μητρόπολης της Ατλαντίδας (3.000 Χ 2.000 στάδια) που δίνει ο 

Πλάτωνας, είναι δεκαπλάσιες εκείνων του τμήματος της Θήρας που καταποντίστηκε. 
Παράλληλα ο Μαρινάτος δίνει ανάλογες ερμηνείες και για άλλα στοιχεία της διήγησης του 
Πλάτωνα που δεν "δένουν" με τη δική του θεωρία.

 
Τελική αποτίμηση

Συνοψίζοντας, αν η Ατλαντίδα δεν
 αποτελεί μια καθαρά πλατωνική 
επινόηση, το πιθανότερο είναι ότι 
βρισκόταν στον Ατλαντικό Ωκεανό,
 όπου είναι σίγουρο ότι υπήρχε 
ξηρά την εποχή των παγετώνων,


 όμως δεν ταιριάζει η ημερομηνία της 
καταβύθισής της με τις αλλαγές που ξέρουμε με
 βεβαιότητα ότι έγιναν μεταξύ 10000 π.Χ. και
 9600 π.Χ. στον εξωτερικό φλοιό της Γης.
Το μυστήριο με την Ατλαντίδα παραμένει και 
ίσως μείνει για πάντα άλυτο...


Πηγή: https://greek1.blogspot.com/2017/02/atlantida-mythos-i-pragmatikotita.html#ixzz4ZsUI2Esp 
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη 
Under Creative Commons License: Attribution 

Follow us: @1_Greek on Twitter | 1greek on Facebook

Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ

Θανάσης Δρίτσας: Η Νηστεία της Σαρακοστής

HomeΑΡΘΡΑ -ΑΠΟΨΕΙΣ

Θανάσης Δρίτσας: Η Νηστεία της Σαρακοστής

Ο Θανάσης Δρίτσας, Καρδιολόγος, Αναπληρωτής Διευθυντής στο Ωνάσειο
Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, συνθέτης και συγγραφέας σχολιάζει το ζήτημα της 
σαρακοστιανής νηστείας και απαντά στις ερωτήσεις μας σε μια προσπάθεια διάκρισης της 
πνευματικής παράδοσης από την υγιεινή διατροφή.

Από που πηγάζει η παράδοση της νηστείας την μεγάλη τεσσαρακοστή (ή
σαρακοστή) και πως αντιμετωπίζεται από την σημερινή κοινωνία;

Πριν εξαπολυθούν στον σύγχρονο κόσμο οι διαιτολόγοι,  οι αστρολόγοι, τα πρωινάδικα της
τηλεόρασης  και τα γυμναστήρια της γειτονιάς οι περισσότεροι άνθρωποι βάσιζαν την εποχική
 διατροφική τους συμπεριφορά στην νηστεία ακολουθώντας τις θρησκευτικές νουθεσίες οι
 οποίες είχαν κυριότερο άξονα την εγκράτεια. Ο απώτερος στόχος της νηστείας στην ελληνική
 παράδοση δεν είναι η μείωση των προσλαμβανόμενων θερμίδων, η απώλεια βάρους και η 
βελτίωση της εξωτερικής εμφάνισης, όλα όσα δηλαδή αποτελούν στόχο ενός σύγχρονου 
διαιτολογικού προγράμματος, αλλά το να γίνει ο άνθρωπος γενικά συγκρατημένος.
 Πραγματική νηστεία, σύμφωνα με τον Μ. Βασίλειο, αποτελεί η εγκράτεια της γλώσσας, ο 
έλεγχος του θυμού, ο περιορισμός κάθε επιθυμίας και κατάκρισης του διπλανού ανθρώπου.
 Με βάση μάλιστα την προσέγγιση των ασκητών της ερήμου που όλοι τους ήσαν αξιοζήλευτα 
ολιγοδίαιτοι υπάρχουν δύο τύποι μάργων ανθρώπων (από το ρήμα μαργαίνω που σημαίνει 
γίνομαι παθιασμένος με κάτι) που έχουν μανία με το φαγητό: ο γαστρίμαργος, δηλαδή 
αυτός που αγαπάει την μεγάλη ποσότητα φαγητού και θα τον λέγαμε σήμερα «σαβούρα» και
 ο λαίμαργος, δηλαδή αυτός που παθιάζεται με τις νοστιμιές και τις απολαύσεις του λαιμού 
και θα τον λέγαμε «μερακλή των μεζέδων».
Πίσω λοιπόν από τον τρόπο που τρώμε υπάρχει ένα σημαντικό ψυχολογικό στοιχείο και θα 
βοηθούσε εξαιρετικά τους σύγχρονους ψυχιάτρους και ψυχολόγους να μελετήσουν την
 ελληνική παράδοση και να προσεγγίσουν βαθύτερα την έννοια της νηστείας. Εξάλλου δεν 
είναι τυχαίο ότι και οι καρδιολόγοι σήμερα συμβουλεύουν επιστροφή στην παραδοσιακή
 διατροφή. Ακόμη γνωρίζουμε ότι ο βαρειά αγχωτικός και καταθλιπτικός σύγχρονος άνθρωπος
 προστρέχει σε κατανάλωση μεγάλης ποσότητας ζάχαρης, θερμίδων, αλατιού και έντονων 
γεύσεων (ότι δηλαδή προσφέρει το σκουπιδοφαγητό-junk food των ταχυφαγείων τύπου 
MacDonald) αναζητώντας λυτρωτική διέξοδο στην απόλαυση προκειμένου να απαλλαγεί από
 το στρες που τον κυριεύει. Έτσι πολλές φορές συμπεριφέρεται και ως γαστρίμαργος και ως 
λαίμαργος. Οι θρησκευτικές παραδόσεις όλων των λαών της γης είχαν ξεκαθαρίσει απόλυτα
 ότι η εγκράτεια και η διατήρηση χαμηλού σωματικού βάρους αποτελεί ζήτημα ψυχικής 
ισορροπίας γιατί ο ψυχικά ασταθής και ο αγχωμένος άνθρωπος δεν μπορεί να ελέγξει το 
είδος και την ποσότητα του φαγητού του.
Νηστεία για τους περισσότερους σημαίνει αποχή από το κρέας, τα ψάρια και τα 
γαλακτοκομικά. Πόσο βλαβερή μπορεί να αποβεί η νηστεία για την υγεία μας;
Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από πολύ μεγάλη κρεοφαγία και ζωική πρωτεινοφαγία. Μια 
περίοδος αποχής λοιπόν από τις ζωικές πρωτείνες συνιστά όχι μόνον κίνδυνο αλλά 
αποτοξίνωση ωφέλιμη για την υγεία μας. Άλλωστε όσοι ερευνούν τι ακριβώς τρώνε γνωρίζουν
 ότι μπορεί να πάρει κανείς φυτικές πρωτείνες υψηλής ποιότητας από τα όσπρια τα οποία
 είναι πολύ δημοφιλή κατά την σαρακοστή, επίσης και ασβέστιο μπορεί να πάρει κάποιος από
 αρκετούς ξηρούς καρπούς εκτός από τα γαλακτοκομικά. Επιπλέον η αυξημένη κατανάλωση
 φρούτων και λαχανικών μπορεί να προσφέρει μεγάλο όφελος σε βιταμίνες. Θα πρέπει να 
είναι κανείς πολύ προσεκτικός στην υπερβολική κατανάλωση υδατανθράκων κατά την
 σαρακοστή (μακαρόνια, ρύζι, ψωμί, ταχίνι) διότι προσφέρουν πολλές θερμίδες με κίνδυνο να
 αυξήσει κανείς το σωματικό του βάρος. Και στα μοναστήρια βλέπουμε πολύ συχνά το 
οξύμωρο-δηλαδή υπέρβαρους μοναχούς οι οποίοι νηστεύουν συστηματικά-αυτό οφείλεται σε
 πολύ μεγάλη κατανάλωση υδατανθράκων τις περιόδους νηστείας (πχ ο χαλβάς και το ταχίνι
 είναι θερμιδικές βόμβες σε μεγάλη κατανάλωση).  Πάντως νηστεία χωρίς να περιορίσει 
κανείς και την ποσότητα του φαγητού δεν είναι νοητή μέσα στην παράδοση μας. Νηστεία 
χωρίς πείνα δεν είναι νηστεία και δεν ανταποκρίνεται στο πνευματικό περιεχόμενο της 
νηστείας.
 Η παράδοση μας ως μεσογειακή διατροφή δεν περιείχε τόσο κρέας όσο τρώμε
 σήμερα. Γιατί γίναμε κρεοφάγοι ως λαός;
Πολύ πριν από την ανακάλυψη της χοληστερίνης και των βλαβερών επιδράσεων του λιπαρού 
φαγητού οι άνθρωποι δεν ήξεραν τι ακριβώς σημαίνει υγιεινό φαγητό αλλά από αρχαιοτάτων
 χρόνων η διατροφή μας ήταν από ένστικτο υγιεινή και περιλάμβανε ψάρια, φρούτα, λαχανικά
, ψωμί και πολύ λιγότερο κρέας σε καθημερινή βάση. Η άμετρη κρεοφαγία ξεκίνησε
 συστηματικά μετά τον πόλεμο και υπήρξε αποτέλεσμα της επιβολής του δυτικού τρόπου ζωής
 αλλά πιστεύω συνδέθηκε και με την έξοδο της γυναίκας από το σπίτι και την απασχόληση της
 εκτός σπιτιού. Γιατί οπωσδήποτε τα «υγιεινά φαγητά» απαιτούν πολύ περισσότερη γνώση 
μαγειρικής και χρόνο σε σχέση με την παρασκευή του κρέατος πχ είναι πολύ δυσκολώτερο να
 φτιάξεις ρεβύθια από το να ψήσεις κρέας. Επίσης η συστηματική κατανάλωση αλλαντικών
 (βλ ζαμπόν) μας επεβλήθη από το εισαγωγικό διεθνές εμπόριο. Σε κάθε σπίτι το ψυγείο μετά
 τη δεκαετία του 70 γέμισε αλλαντικά και κίτρινα σκληρά τυριά  ενώ αυτό ήταν κόντρα στην
 παράδοση μας. Πάντως η μεγάλη επιστημονική μάχη εναντίον του λίπους και της 
χοληστερόλης έχει πρόσφατα τελειώσει. Υπάρχουν σήμερα επιστημονικές μελέτες που 
θεωρούν ωφέλιμη την μέτρια κατανάλωση αυγών και βούτυρου, ενώ πριν από μερικά χρόνια 
τα αυγά και το βούτυρο είχαν δαιμονοποιηθεί.
Οι καρδιολόγοι σχολιάζουν συχνά την αξία της μεσογειακής διατροφής για την 
υγεία της καρδιάς μας. Με ποιο τρόπο μας ωφελεί τελικά η μεσογειακή διατροφή;
Οταν ξεκίνησε επιστημονικά η μελέτη της μεσογειακής διατροφής δόθηκε έμφαση στην
 μεγάλη αξία του ελαιόλαδου ως βάση της διατροφής αυτής και εξακολουθούν να 
αποκαλύπτονται όλες και περισσότερες ευεργετικές βιοχημικές δράσεις του παρθένου 
ελαιόλαδου. Η Ευρωπαική Καρδιολογική Εταιρεία όμως εξετάζει και το ενδεχόμενο η κλινική
 αξία της μεσογειακής διατροφής να περνάει μέσα από κανάλια που αφορούσαν τον ήρεμο και
 χωρίς άγχος τρόπος ζωής των παλαιών ανθρώπων του μεσογειακού νότου. Ένα άλλο
 σημαντικό στοιχείο των μεσογειακών (και της παλαιότερης ελληνικής κοινωνίας γενικότερα)
 ήταν το κοινό τραπέζι. Τα μέλη της οικογένειας έτρωγαν όλοι μαζί και συχνά το τραπέζι 
πλαισίωναν γείτονες και φίλοι. Σήμερα σπάνια βρίσκονται μαζί τα μέλη της οικογένειας στο 
τραπέζι γιατί ο καθένας ακολουθεί διαφορετικούς (ταχείς) ρυθμούς ζωής με πολύωρη
 εργασιακή απασχόληση.
Πως βοηθάει την υγεία μας το κοινό τραπέζι;
Το κοινό τραπέζι αναδεικνύεται σε κορυφαίο ψυχοθεραπευτικό εργαλείο θα λέγαμε με 
σύγχρονους ψυχιατρικούς όρους. Ξεφυλλίζοντας ένα παλαιό και σπάνιο βιβλίο που έγραψε ο 
περίφημος λόγιος και ποιητής του 18ου αιώνα Καισάριος Δαπόντες (1714-1784) με τίτλο 
«Κανών περιεκτικός πολλών εξαιρέτων πραγμάτων των εις πολλάς πόλεις και 
νήσους και έθνη και ζώα εγνωσμένων», (έκδοση 1778) βρήκα μια συγκλονιστική
 επιστολή που απευθύνεται σε κάποιον Πούρβουλο, μεγάλο λογοθέτη. Ο αποστολέας 
εκδηλώνει την επιθυμία να δειπνήσει σε κοινό γεύμα με τον αποδέκτη της επιστολή και 
διατυπώνει με υπέροχο τρόπο την βαθύτερη σημασία της κοινής τράπεζας. Τα κυριώτερα
σημεία της επιστολής έχουν ως εξής (κρατώ την αυθεντική γλώσσα της εποχής του Καισάριου
 Δαπόντε):
«Επιθυμία επεθύμησα τούτην την εβδομάδα φαγείν μετά της ευγενείας σου. Εις το τραπέζι δε 
δεν θέλω να είναι άρτος αρπαγής, πρόβατον αδικίας, όρνιθα ασελγείας, ούτε δορκάς 
υπερηφανείας, ούτε ορτύκι μνησικακίας, ούτε λαγός φιλοχρηματίας, αλλά ούτε χοίρος 
ακαθαρσίας. Θέλω δε και παρακαλώ να είναι άρτος ιδρώτος, φακές ταπεινοφροσύνης, 
φασούλια σωφροσύνης, ρεβίθια ελεημοσύνης, ιχθύες απλότητος, ελιές ιλαρότητος, και λάχανα
 ευλαβείας. Αντί μεζέδες θέλω τα ηθικά και τα πνευματικά διηγήματα, αντίς αλατιέρας να
 παραθέσης πίστιν, αντίς άλας και πιπέρι την πράξιν και την θεωρίαν, αντίς δε μάσαν
 (=τραπεζομάντιλο) να απλώσεις την καθαρότητα, αντίς ταλέρια (=πιάτα) να βάλεις την 
εγκράτεια, αντίς μαχαίρια την διάκρισιν, αντίς πηρούνια την υπομονήν. Μη τραπεζώσης δε
 οίνον αδολεσχίας, ούτε πήλινο αποστασίας, αμή μόνον νερόν δακρυρροίας, έστω και σερμπέτι
 καλής καρδίας. Κεραστήν δε να διορίσεις τον νούν και ποτήρι την φρόνησιν και αντίς 
υπηρέτας την ολιγάρκειαν και την μετριότητα».
Στη σημερινή εποχή της άμμετρης κατανάλωσης θερμίδων η μαγική αυτή επιστολή όχι μόνο 
δείχνει τι σημαίνει ελληνική παραδοσιακή υγιεινή διατροφή αλλά ξαναθυμίζει  τη βαθύτερη 
σημασία του κοινού τραπεζιού, ως μέσου πνευματικής επικοινωνίας και όχι ως αποκλειστικά 
γαστρική απόλαυση. Η σύγκριση με τα σύγχρονα τηλεοπτικά πανηγύρια πρόσληψης
 «διακοσμημένων» θερμίδων (τύπου Mάστερ Σεφ) βγάζει μάτια.
Τελικά ο στόχος της νηστείας δεν είναι απλά η υγιεινή διατροφή αλλά η εγκράτεια 
και η απεξάρτηση από το υλικό κομμάτι της ύπαρξης μας. Πως μπορεί να
 αξιοποιηθεί στις μέρες μας το εκκλησιαστικό γνωμικό-δεν χρειάζεται μόνον ψωμί 
για να ζήσει ο άνθρωπος;
Στον αιθέριο κόσμο της μεσογείου που ζούμε  το άπλετο φως κάνει  τα πάντα διάφανα,
 καταργεί τη βαρύτητα και χαρίζει μια αίσθηση ελαφράδας. Δεν είναι μόνο το μεσογειακό 
ελαιόλαδο που χαρίζει την υγεία και η μεσογειακή κουζίνα που μπορεί να χαρίσει χαμηλότερο
 σωματικό βάρος. Είναι πάνω απ’ όλα οι καθαρές σκέψεις και το ελεύθερο πνεύμα που χάρισε
 η γη που ζούμε στους παππούδες μας και χαρίζει ακόμη και σήμερα σε όσους  διακριτικούς 
μπορούν πλέον να το αντιληφθούν. Γιατί το πιό σημαντικό είναι να μη γίνει κανείς πνευματικά
 βαρύς και να παραμένει διάφανος. Για αυτή την εσωτερική διαφάνεια έχει γράψει ο 
Οδδυσέας ΕλύτηςΘα σου δώσω εγώ ένα δέρμα που να κοιτάν οι άνθρωποι από 
μέσα. Και να μην έχεις ούτε ένα μυστικό. Σε όλους εσύ θα ανήκεις. Όλος φως.
πηγη:  Press Publica

Πηγή: https://greek1.blogspot.com/2017/02/blog-post_511.html#ixzz4ZsXsOxVs 
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη 
Under Creative Commons License: Attribution 

Follow us: @1_Greek on Twitter | 1greek on Facebook

Σχολεία: Τα «σπασμένα» των μαθητών θα πληρώνουν οι γονείς αλλιώς… Εφορία - Το νέο Ποινολόγιο

  Σχολεία: Τα «σπασμένα» των μαθητών θα πληρώνουν οι γονείς αλλιώς… Εφορία - Το νέο Ποινολόγιο Σχολείο/ Pexels Το νέο ποινολόγιο των μαθητών...