Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2019

Πεταλούδες και Σκώροι

Πεταλούδες και Σκώροι

‘’Πεταλούδα γυμνή από χέρια σφιχτά/ βγήκε τσαλακωμένη να πετάξει ψηλά/μα στους τοίχους χτυπά ζαλισμένη χαρά./ Τι μικρός που `ναι ο κόσμος, πόσο ψέμα χωρά!/ Στα λουλούδια σιωπή είναι ο φόβος βουβός, / σ’ αγκαλιάζω και με φέρνεις στο φως/σε αγάπη ψυχρή πεταλούδα μικρή/που αγγίζει το στόχο και κοιμάται γυμνή……..Στίχοι: Synny Μπαλτζή, Μουσική: Λάκης Παπαδόπουλος, Τραγούδι: Φίλιππος Πλιάτσικας, 2002, Τσαλακωμένη Πεταλούδα (Πεταλούδα Γυμνή)‘’.
Οι κοινές Πεταλούδες (αγγλ., Butterflies) και οι Σκώροι (αγγλ., Moths) ανήκουν στα λεπιδόπτερα έντομα, που συνηθίζεται να τα ονομάζουμε γενικά πεταλούδες. Έχουν καταγραφεί πάνω από 200000 είδη τους παγκοσμίως. Συμβολίζουν τη χαρά, αλλά και τη θλίψη σε άλλες περιοχές ή και την αιώνια ζωή, αλλά είναι συνδεδεμένα με την ελευθερία, την ευτυχία. Η μεταμόρφωση της προνύμφης (κάμπια) σε νύμφη (χρυσαλλίδα), και κατόπιν σε τέλειο ακμαίο άτομο, συμβολίζει την υπερβατικότητα της ζωής. Η μεταμόρφωσή τους από την αχόρταγη κάμπια στη σχεδόν ακίνητη χρυσαλίδα μέσα στο κουκούλι της και τελικά προς το τέλειο άτομο που πετά και πετά ασταμάτητα, είναι μια από τις εντυπωσιακότερες μεταβολές που παρατηρούνται στη Φύση. Πέρα από τη βιολογική και την περιβαλλοντική άποψη, υπάρχει πληθώρα από αναφορές για το μυθολογικό συμβολισμό τους, τον αντίκτυπο που είχαν στην ανθρώπινη ζωή τα έντομα αυτά από τα πανάρχαια χρόνια. Πολλοί, ερευνητές και μη αναζητούν τις αρχετυπικές τους αποτυπώσεις στο μύθο, την τέχνη, τη λαϊκή παράδοση, τον ανθρωπογενή πολιτισμό γενικότερα. Με έναν τρόπο περίεργο και συνάμα καταλυτικό η επιστήμη περνά στο χώρο της μυθολογίας, της αναλυτικής ψυχολογίας, του αρχετυπικού συμβολισμού. Και διερευνά τους δεσμούς της αλληλεξάρτησης ανάμεσα στην ανθρώπινη ύπαρξη και το περιβάλλον της. Oι πεταλούδες εκτός των άλλων χρησιμοποιήθηκαν ως διακοσμητικό μέσο στην τέχνη, αλλά ενέπνευσαν και ποιητές και άλλους συγγραφείς. Τη πεταλούδα όμως τη γνωρίσαμε και μέσα από ‘’Το Φαινόμενο της Πεταλούδας’’ στη θεωρία του χάους (π.χ. Hilborn, R.C., 1994, Chaos and Nonlinear Dynamics, Oxford University Press, Oxford ).…(για τη συνέχεια)
Στην αρχαία Ελλάδα, η πεταλούδα σχετιζόταν με το θεό Ερμή, ως ψυχοπομπό. Οι αρχαίοι Έλληνες συνήθιζαν να τοποθετούν πεταλούδες φτιαγμένες από χρυσάφι στους τάφους, συμβολίζοντας τον Ερμή που θα οδηγήσει τη ψυχή του νεκρού στην άλλη ζωή. Πασίγνωστος είναι ο μύθος του Έρωτα και της Ψυχής, που απεικονιζόταν με φτερά πεταλούδας. Ο αρχαίος ελληνικός μύθος του Έρωτα και της Ψυχής, δεν άφησε αδιάφορους τους πρώτους Χριστιανούς, που συνέδεσαν τον Έρωτα με το Χριστό και τους πιστούς με τη Ψυχή. Η ερμηνεία που δόθηκε ήταν ότι ο Χριστός πετά μακριά όταν ο πιστός δείχνει απιστία, αλλά επιστρέφει όταν θα τον αναζητήσει πραγματικά. Το σύμβολο της πεταλούδας πέρασε μέσα στη νέα θρησκεία, με την ίδια σπουδαιότητα και σεβασμό που είχε ήδη αποκτήσει από τις παλαιότερες θρησκείες. Η πεταλούδα παρέμεινε σύμβολο της ψυχής και η χρυσαλίδα σύμβολο θανάτου, που όμως, με τη μεταμόρφωσή της, ανασταίνεται-ξαναζωντανεύει και γίνεται σύμβολο της ελπίδας για νέα ζωή.
Οι πεταλούδες έχουν μακριές κεραίες, δύο ζεύγη φτερών καλυμμένα με πολύχρωμα λέπια, διαθέτουν στοματικά μόρια μυζητικού τύπου και οι κεραίες τους ποικίλλουν ανάλογα με το είδος. Οι πεταλούδες συνήθως έχουν έντονα χρώματα και κεραίες ροπαλοειδείς με κεφάλι στο άκρο τους. Όταν ξεκουράζονται, έχουν διπλωμένα τα φτερά τους, κάθετα πάνω από την πλάτη τους. Η μεταμόρφωσή τους από την στιγμή της γέννησης, σε μορφή κάμπιας (προνύμφες), είναι τεράστια. Έχουν σκωληκόμορφο σώμα και μασητικό στοματικό τύπο, ενώ συχνά διαθέτουν μεταξοειδείς αδένες και με τα λεπτά στρώματα μεταξιού που παράγουν, δημιουργούν ένα κουκούλι, με το οποίο περιβάλλονται και μετατρέπονται σε χρυσαλίδες. Μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, όταν βγαίνουν από το κουκούλι τους, έχουν πλέον τη μορφή ενήλικης πεταλούδας. Οι πεταλούδες είναι φυτοφάγες και συχνά το μεγαλύτερο τμήμα τους παρουσιάζει περιπτώσεις σεξουαλικού διμορφισμού.
Ο σκώρος ή η νυχτοπεταλούδα ανήκει στην ίδια τάξη (Λεπιδόπτερα) με την κοινή πεταλούδα, ωστόσο παρουσιάζει σημαντικές διαφορές από αυτήν. Τα περισσότερα είδη των σκόρων είναι νυκτόβια, αλλά υπάρχουν και ορισμένα ημερόβια. Συνήθως, είναι μικρότερα από τις πεταλούδες, δεν έχουν έντονα χρώματα, ενώ η κύρια μορφολογική διαφορά τους με τις πεταλούδες βρίσκεται στις κεραίες και τα φτερά τους. Οι κεραίες στους σκώρους είναι τριχωτές και δεν απολήγουν σε κεφάλι όπως συμβαίνει στις κοινές πεταλούδες, ενώ όταν κάθονται, συνήθως απλώνουν τα φτερά τους καλύπτοντας το σώμα τους. Και εδώ οι προνύμφες τους λέγονται κάμπιες, η χρυσαλλίδα τους καλύπτεται με κουκούλι, και είναι το ενδιάμεσο στάδιο μεταξύ προνύμφης και ενήλικου ατόμου. Τα περισσότερα ενήλικα άτομα (ακμαία) τρέφονται από νέκταρ, ανάλογα με το είδος, όμως απορροφούν και άλλους φυτικούς χυμούς (π.χ. υπερώριμα φρούτα, εκκρίσεις του ξύλου), ή τα υγρά από ψοφίμια και περιττώματα. Σε μερικά είδη τρέφονται με τα υγρά των δακρυγόνων αδένων ή και αίμα. Λίγα πρωτόγονα είδη καταναλώνουν και γύρη. Τα περισσότερα είδη τρέφονται μόνο από ένα ή λίγα είδη φυτών.
Οι κάμπιες των σκώρων τρέφονται κατά κανόνα από τα φύλλα των αγγειόσπερμων φυτών, ενώ υπάρχουν μικρότερα είδη που σε αυτό το στάδιο ζουν μέσα στα φύλλα ανοίγοντας στοές. Το ευρωπαϊκό είδος Nymphula nitidulata αναπτύσσεται στο νερό, καταναλώνοντας υδρόβια φυτά. Η προνύμφη του Cossus cossus, που συναντούμε και στην Ελλάδα, ζει μέσα στο ξύλο της ιτιάς. Και οι προνύμφες κατά κανόνα τρέφονται μόνο από ένα ή λίγα είδη φυτών, και μόνο από συγκεκριμένο μέρος των ξενιστών τους (π.χ. φύλλα ή άνθη ή γύρη). Ορισμένες προνύμφες τρέφονται από λειχήνες, άλλες από μύκητες, φύκια, φτέρες κ.ά. Μερικές ομάδες ειδών είναι σαρκοφάγα και τρέφονται από άλλα έντομα. Λίγα είδη συμβιώνουν με μυρμήγκια και τρέφονται από τα αυγά, τις προνύμφες και της νύμφες αυτών. Μερικά είδη συνηθίζουν να παίρνουν τη λεία τους από τους ιστούς της αράχνης, ενώ άλλα είδη τρέφονται από μάλλινα ή δερμάτινα ρούχα,  φτερά, χαρτί, περιττώματα πουλιών και θηλαστικών.
Για την πτήση τα λεπιδόπτερα χρειάζονται θερμοκρασία τουλάχιστον 25 βαθμούς Κελσίου. Στις Εύκρατες Ζώνες πολλές φορές παίρνουν συγκεκριμένη στάση για να αυξάνουν τη θερμοκρασία τους. Απλώνουν τις πτέρυγες κάθετα στις ακτίνες του ηλίου. Στα νυχτερινά είδη η θερμοκρασία αυξάνεται με τη δόνηση των μυών για την πτήση. Σε πολλά είδη υπάρχει μηχανισμό να ζεσταίνεται μόνο ο θώρακας με τους μύες, όχι η κοιλιά. Αντίθετα στις ζεστές ημέρες τα λεπιδόπτερα πετούν το πρωί, και το βράδυ, ενώ κρύβονται στη σκιά τις ζεστές ώρες της ημέρας.
Όλους τους τρόπους συμπεριφοράς για άμυνα, αναπαραγωγή (παρθενογένεση, ζωοτοκία), απόθεση αυγών (τρόπος, αριθμός αυγών), διαχείμαση, βιολογικό κύκλο και άλλα, που παρατηρούμε σε άλλα έντομα, συναντούμε και στα λεπιδόπτερα. Τα λεπιδόπτερα συνήθως ζουν μόνα τους. Συγκεντρώνονται κατά ομάδες, μόνο για διανυκτέρευση, διαχείμαση, σε απομονωμένες πηγές τροφής – βρεγμένο σημείο σε ξηρό έδαφος ή το φυτό Liquidambar orientalis στην κοιλάδα των ‘’Πεταλούδων στη Ρόδο’’. Πολλές φορές τα ενήλικα άτομα παρουσιάζουν διαφορετική μορφή (πολυμορφισμός) σε διάφορες εποχές ή γεωγραφικές περιοχές, σε μερικές περιπτώσεις και ανάλογα με την πυκνότητα του πληθυσμού τους. Είναι γνωστό ότι μερικά είδη πετώντας καλύπτουν τεράστιες αποστάσεις. Τέτοιος ταξιδιώτης είναι το είδος Danaus plexippus, που σε μια γενιά φτάνει από τα νότια του Καναδά μέχρι την Παραγουάη.
Πολλά είδη των λεπιδόπτερων είναι βλαβερά, μειώνοντας την ποιότητα ή καταστρέφοντας μαλλί και βαμβάκι, δέρματα, σπόρους, σιτάρια, φρούτα και καρπούς. Ροκανίζουν τις ρίζες, καταναλώνουν τη χλωροφύλλη και αποφυλλώνουν φυτείες ή ολόκληρα δάση. Σε  αντίθεση με την ενήλικη νυχτοπεταλούδα, η προνύμφη (γνωστή και ως κοινός σκώρος)  κάποιων ειδών (π.χ. Tineola bisselliellaTinea pellionellaTrichophaga tapetzella), τρέφεται με ίνες από ρούχα, ειδικά όταν αυτά έχουν σκόνη, τρίχες, ή λεκέδες από ποτά ή ούρα. Οι νυχτοπεταλούδες και ιδιαίτερα οι κάμπιες τους είναι ιδιαίτερα επιβλαβείς στη γεωργία σε πολλά μέρη του κόσμου. Η νυχτοπεταλούδα Lymantria dispar προκαλεί αρκετές καταστροφές στα δάση όπου θεωρείται επιδημικό είδος. Σε μεσογειακά κλίματα το είδος Cydia pomonella προκαλεί εκτεταμένες ζημιές ειδικά σε οπωροφόρα δένδρα. Σε τροπικά και υποτροπικά κλίματα η Plutella xylostella είναι πιθανώς ο σοβαρότερος κίνδυνος για καλλιέργειες κάρδαμου. Αρκετοί σκώροι της οικογένειας Tineidae προκαλούν ζημιά σε υφάσματα και κουβέρτες κατασκευασμένες από φυσικό μαλλί ή μετάξι. Έχει αναφερθεί ότι απωθούνται από το άρωμα δέντρων όπως ο κέδρος ή το έλαιο της λεβάντας ή άλλων φυσικών ελαίων. Η ναφθαλίνη θεωρείται το αποτελεσματικότερο απωθητικό για τον σκώρο. Οι περισσότερες κάμπιες σκοτώνονται όταν εκτεθούν επί αρκετές ημέρες σε θερμοκρασία κάτω από τους −8 C.
Ορισμένοι σκώροι (μεταξοσκώληκες) καλλιεργούνται. Ο σημαντικότερος από όλους είναι ο γνωστός μεταξοσκώληκας, η κάμπια του είδους Bombyx mori. Καλλιεργείται για το μετάξι που παράγει στο κουκούλι του. Ωστόσο, μετάξι παράγουν και άλλα είδη. Υπάρχουν αρκετά είδη του γένους Saturniidae τα οποία επίσης καλλιεργούνται για το μετάξι τους, όπως η Samia cynthia και το κινεζικό είδος Antheraea pernyi, το είδος Antheraea assamensis) και ο ιαπωνικός μεταξοσκώληκας Antheraea yamamai.
Τα λεπιδόπτερα παίζουν σημαντικό ρόλο στην επικονίαση και ως εκ τούτου στην αναπαραγωγή των αγγειόσπερμων φυτών. Οι σαρκοφάγες προνύμφες μερικών ειδών χρησιμοποιούνται άμεσα στον έλεγχο των παρασίτων. Άλλα χρησιμοποιούνται εμπορικά, έμμεσα ως ξενιστές, για την καλλιέργεια του Trichogramma, (υμενόπτερα) που μετά ως παράσιτο καταστρέφει άλλα βλαβερά λεπιδόπτερα. Στην Αυστραλία φυτοφάγες προνύμφες χρησιμοποιούνται στην καταπολέμηση του φυτού Φραγκοσυκιά (Opuntia cacti) που έχει εισβάλλει εκεί από το εξωτερικό.
Οι μεγαλύτερες γνωστές πεταλούδες στον κόσμο είναι οι ‘’Birdwings’’. Η ‘’Βασίλισσα Αλεξάνδρα Birdwing’’ (Ornithoptera alexandrae) από τα τροπικά δάση της Παπούα Νέα Γουινέα έχει άνοιγμα φτερών περίπου 28 εκατοστόμετρα. Οι μεγαλύτεροι γνωστοί σκώροι, οι Atlas σκώροι (Saturniidae), έχουν άνοιγμα φτερών περίπου τα 29 εκατοστόμετρα. Ενώ, η μικρότερη γνωστή πεταλούδα είναι η ‘’Μπλουζ’’ (Lycaenidae), που βρίσκεται στη Βόρεια Αμερική και την Αφρική, και έχει άνοιγμα φτερών περίπου από 0,6 μέχρι 1,2 εκατοστόμετρα. Ως προς το μικρότερο γνωστό σκώρο είναι ο ‘’Πυγμαίος’’ (Nepticulidae), με άνοιγμα φτερών περίπου 0,23 εκατοστόμετρα. Η πιο κοινή είναι η πεταλούδα του λάχανο και του κουνουπιδιού που βρίσκονται στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική, την Αφρική, την Ασία, την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία, τις Βερμούδες, και τη Χαβάη. Από τα συνολικά 747 έντομα που καταγράφονται στην ‘’Κόκκινη Λίστα της IUCN’’, τα 284 ανήκουν στα λεπιδόπτερα. Από τα προστατευτικά μέτρα ωφελούνται και τα άλλα, όχι τόσο επιβλητικά έντομα και λοιπά ζώα, που όμως είναι το ίδιο σημαντικά για το οικοσύστημα. Παρά τα προστατευτικά μέτρα εξαφανίστηκαν μερικά είδη μέσα στα τελευταία χρόνια. Πολλά είδη είναι γνωστά μόνο από παλιές συλλογές γιατί εξαφανίστηκαν τελείως. Σπουδαίος παράγοντας στα μέτρα προστασίας είναι η καλλιέργεια του φυτού ξενιστή.
Είναι πολυάριθμα τα παραδείγματα των λεπιδόπτερων γενικότερα στις μυθολογίες γηγενών λαών σε όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα αναφέρεται ότι στη Μαδαγασκάρη ορισμένες φυλές διεκδικούν την καταγωγή τους από την πεταλούδα. Σύμφωνα με τους αρχαίους Πίμα της Βόρειας Αμερικής κατά τη στιγμή της έναρξης της δημιουργίας ο δημιουργός Τσιοβοτμάκι πήρε τη μορφή πεταλούδας και πέταξε τριγύρω στον κόσμο, έως ότου βρήκε τόπο κατάλληλο για το ανθρώπινο γένος. Όπως στους αρχαίους κατοίκους Γκοατζίρο της Κολομβίας, έτσι και στον ιαπωνικό μύθο της λευκής πεταλούδας είναι εμφανής η άποψη πως η λευκή πεταλούδα είναι η ψυχή της γυναίκας του γέροντα, που πέθανε νέα και έφυγε νωρίς από τη ζωή του. Η ψυχή επιστρέφει να οδηγήσει τον αγαπημένο της στο πέρα κόσμο, όταν εκείνος δεν μπορεί πια να περιποιηθεί τον τάφο της και να της τραγουδήσει, όπως είχε ορκιστεί. Η πεταλούδα εδώ δε συμβολίζει απλά την ψυχή αλλά και τη δυνατότητα επικοινωνίας της με τον αισθητό κόσμο. Πρόκειται λοιπόν για ένα σύμβολο που με την αλλεπάλληλη παρουσία του στο παγκόσμιο πλέγμα των μύθων υποδηλώνει μια σχέση ανάμεσα σε αυτή τη ζωή και την άλλη και τα στάδια μιας εξελικτικής μεταμόρφωσης. Οι Ινδιάνοι πίστευαν ότι οι πεταλούδες ήταν οδηγοί στην ευτυχία. Μέχρι σήμερα είναι γνωστός ο τελετουργικός ‘χορός της πεταλούδας’ με τον οποίο επικαλούνται τις πεταλούδες να τους ευλογήσουν με καλοτυχία και ευημερία. Αξιοσημείωτο είναι ότι το σχηματικό σύμβολο της πεταλούδας στην παράδοση των Ινδιάνων είναι ο σταυρός. Όντας η πεταλούδα για τους Ινδιάνους και σύμβολο του ύπνου, οι γυναίκες συνήθιζαν να κεντούν το σταυρό σε δέρμα ελαφιού το οποίο κατόπιν φορούσαν στο κεφάλι του μωρού τους, για να του φέρουν καλό και ασφαλή ύπνο. Στη Σερβία πίστευαν ότι η πεταλούδα είναι η ψυχή μάγισσας που κοιμάται και ότι εάν την έβρισκαν που κοιμόταν και την γύριζαν μπρούμυτα, τότε η πεταλούδα-ψυχή της δεν θα μπορούσε να επιστρέψει στο σώμα κι έτσι θα πέθαινε. Στην Σκωτία πίστευαν ότι μεγάλο κακό θα σε βρει εάν σκοτώσεις πεταλούδα, ενώ στην Αγγλία το κακό θα είναι ακόμα μεγαλύτερο εάν σκοτώσεις την πρώτη πεταλούδα της εποχής. Σε άλλες πάλι περιοχές αναφέρεται ότι εάν φυλακίσεις πεταλούδα, η τιμωρία σου θα είναι ο θάνατος και αλλού πίστευαν ότι εάν τραβήξεις και κόψεις τα φτερά μιας πεταλούδας θα σε βρει μεγάλη κακοτυχία. Οι Μαορί της Νέα Ζηλανδία πιστεύουν ότι η ψυχή επιστρέφει στη γη μετά το θάνατο με τη μορφή της πεταλούδας. Στα νησιά του Σολομώντα εκείνος που φεύγει απ’ τη ζωή, μπορεί να διαλέξει τι θα γίνει μετά το θάνατο και επιλέγει συχνά μια πεταλούδα. Στον Ισλαμικό Σουφισμό η νυχτοπεταλούδα που αναλώνεται στο φως της φλόγας του κεριού είναι η ψυχή που αναλώνεται στη θεία φλόγα. Η εξέχουσα λιθουανή αρχαιολόγος Μαρίγια Γκιμπούτας (1921-1994) αναγνωρίζει με τη σειρά της στο σύμβολο της πεταλούδας ένα από τα ιδεογράμματα της πρώιμης νεολιθικής γλώσσας των πρωτο-ευρωπαϊκών φύλων και συνδέει το σύμβολο με τις ιδιότητες της μητέρας θεάς. Οι πρωτο-ευρωπαϊκοί λαοί γενικά πίστευαν ότι η ανθρώπινη ψυχή έπαιρνε τη μορφή της πεταλούδας και έτσι την αντιμετώπιζαν με μεγάλο σεβασμό, συχνά με φόβο. Οι Βορειοευρωπαϊκοί λαοί είναι γεμάτοι παραδόσεις για το γεγονός ότι τα όνειρα δεν είναι τίποτε άλλο από περιπλανήσεις της ψυχής-πεταλούδας σε άλλους κόσμους. Στη νότια Γερμανία οι παραδόσεις αναφέρουν ότι οι νεκροί ξαναγεννιούνται σαν παιδιά που πετούν τριγύρω με τη μορφή της πεταλούδας. Τούτο συνδέει τις πεταλούδες με την ιδέα της γονιμότητας. Οι Ιρλανδοί με τη σειρά τους θεωρούν ότι οι πεταλούδες είναι οι ψυχές των νεκρών που περιμένουν να περάσουν από το Καθαρτήριο.
Οι Ινδιάνοι πίστευαν ότι εάν η πρώτη πεταλούδα του καλοκαιριού είναι λευκή, τότε έρχονται πολλές βροχές. Οι λαοί των Ουραλίων θεωρούσαν τις λευκές πεταλούδες πνεύματα τις γονιμότητας και τις επικαλούνταν όταν υπήρχε ανάγκη για τα σπαρτά τους. Στη Ιρλανδία κατά το μεσαίωνα πίστευαν ότι οι λευκές πεταλούδες είναι ψυχές μικρών παιδιών και απαγορεύονταν να τις πειράξεις. Το ίδιο πίστευαν και στην Ινδία. Στην Λουιζιάνα των ΗΠΑ πιστεύουν ότι όταν μια λευκή πεταλούδα πετά γύρω σου, είναι πολύ καλός οιωνός, αλλά αντίθετα, σε άλλες περιοχές το να μπει στο σπίτι και πετά γύρω-γύρω από κάποιον μια λευκή πεταλούδα, είναι οιωνός θανάτου. Αλλού, εάν η πρώτη πεταλούδα της εποχής είναι λευκή, σημαίνει θάνατο και στις Σλάβικες χώρες σημαίνει αρρώστια. Στην Κολομβία πιστεύουν ότι εάν κάποια μεγάλη λευκή πεταλούδα βρεθεί στο σπίτι, δεν πρέπει κανείς να την κακομεταχειριστεί ή να τη διώξει γιατί είναι η ψυχή ενός προγόνου που έρχεται να ευλογήσει την κατοικία. Την ίδια παράδοση συναντάμε και στην Ιαπωνία. Οι κίτρινες, οι κόκκινες και οι ποικιλόχρωμες πεταλούδες Στην Ινδιάνικη παράδοση αναφέρεται ότι εάν η πρώτη πεταλούδα της εποχής είναι κίτρινη, έρχεται καλοκαιρία και ηλιοφάνεια. Στην Γερμανία όμως, εάν η πρώτη πεταλούδα της εποχής είναι κίτρινη, είναι οιωνός γέννας. Στις Σλάβικες χώρες πίστευαν ότι εάν η πρώτη πεταλούδα της εποχής είναι κόκκινη, είναι οιωνός καλής υγείας και στην Βρετανία πιστεύανε ότι εάν η πρώτη πεταλούδα της εποχής είναι ποικιλόχρωμη, έρχεται γάμος. Αντίθετα, στην Ιαπωνία η ποικιλόχρωμη πεταλούδα πιστεύεται ότι προειδοποιεί για θάνατο στην οικογένεια.
Οι Αζτέκοι πίστευαν ότι οι μακάριοι νεκροί μπορούσαν να επισκεφτούν τα αγαπημένα τους πρόσωπα, με μορφή πεταλούδας, για να τους βεβαιώσουν ότι είναι καλά. Το μήνυμα έρχονταν όταν μια πεταλούδα πετούσε χαρμόσυνα γύρω από τις ανθοδέσμες του σπιτιού, που είχε πρόσφατα χάσει κάποιο αγαπημένο πρόσωπο. Γι’αυτό, ήταν ασέβεια να μυρίζουν τα λουλούδια από πάνω, διότι η κορυφή τους ήταν αφιερωμένη στις ψυχές. Ομοίως, οι Μάγια πιστεύανε ότι οι πεταλούδες ήταν οι ψυχές των νεκρών πολεμιστών.Η  θεά Ιτζπαπαλότλ ήταν δυνατή και άγρια θεά με φτερά πεταλούδας και μεγάλα νύχια σε ετοιμότητα στα χέρια και τα πόδια της. Η θεά απεικονιζόταν επίσης με το βασιλικό όρνεο, ένα είδος πολύ κοινό στο βόρειο Μεξικό κατά τη διάρκεια του πολιτισμού των Τσιτσιμέκ. Πολλοί άνθρωποι στο Μεξικό θεωρούν ότι κάποιος θα πεθάνει όταν σταματήσει μαύρη πεταλούδα στην πόρτα του. Και μια μικρή ιστορία από μια περιοχή της αρχαίας νότιας Κίνας. ‘’Μια φορά ο Τσουάνγκ Τσου ονειρεύτηκε πως ήταν πεταλούδα και χαιρότανε πετώντας δώθε-κείθε. Δεν ήξερε πως ήταν ο Τσουάνγκ Τσου. Ξαφνικά ξύπνησε και αισθάνθηκε πως ήταν ο Τσουάνγκ Τσου. Μετά δεν ήξερε αν ήταν ο Τσουάνγκ Τσου που είχε ονειρευτεί πως ήταν πεταλούδα ή αν ήταν πεταλούδα και ονειρευόταν πως είναι ο Τσουάνγκ Τσου«.
https://georgepelagia.wordpress.com/
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 5, 2018      

Τράπεζες νέες χρεώσεις. Προμήθεια και για ερώτηση υπολοίπου



Τράπεζες νέες χρεώσεις. 

Προμήθεια και για ερώτηση υπολοίπου


Τράπεζες νέες χρεώσεις. Προμήθεια και για ερώτηση υπολοίπου
Οι τράπεζες προχωρούν σε νέες προμήθειες και σε αυξήσεις παλαιότερων, για την κάλυψη μέρους του κόστους έκδοσης και διάθεσης καρτών στους πελάτες

Οι νέες χρεώσεις θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από το τέλος Οκτωβρίου 2019 και θα ολοκληρωθούν σταδιακά έως το τέλος του χρόνου
Αναλυτικά οι νέες προμήθειες
  • Εφάπαξ συνδρομή επανέκδοσης κατόπιν δήλωσης απώλειας / κλοπής / φθοράς /μη αυτοματοποιημένης ανανέωσης: 6 ευρώ με ισχύ από 31/10/2019
  • Ερώτηση υπολοίπου σε ΑΤΜ εντός ευρωζώνης: 0,20 ευρώ με ισχύ από 31/10/2019
  • Ερώτηση υπολοίπου σε ΑΤΜ εκτός ευρωζώνης: 0,30 ευρώ με ισχύ από 31/10/2019
  • Αντίγραφο 7 τελευταίων κινήσεων σε ΑΤΜ ΕΤΕ (mini statement): 0,15 ευρώ με ισχύ από 31/10/2019
  • Επανέκδοση PIN ανεξαρτήτως τρόπου παραλαβής του: 3 ευρώ με ισχύ από 30/10/2019
  • Εφάπαξ συνδρομή ανανέωσης: 6 ευρώ με ισχύ από 31/12/2019
Αυξήσεις από 22 Ιουλίου 2019 στις χρεώσεις για ανάληψη μετρητών με κάρτα σε ΑΤΜ άλλης τράπεζας από αυτή που έχει εκδώσει την κάρτα
Από τις 22 Ιουλίου 2019 η χρήση ΑΤΜ τράπεζας διαφορετικής από την τράπεζα έκδοσης της κάρτας επιβαρύνει ισόποσα τους κατόχους ελληνικών και ξένων καρτών, με αποτέλεσμα αυξημένες χρεώσεις για αναλήψεις μετρητών με χρεωστικές κάρτες σε ΑΤΜ άλλης τράπεζας από αυτή που έχει εκδώσει την κάρτα

http://www.odigostoupoliti.eu/

Μεζεδάκια χωρίς πόθεν έσχες

Μεζεδάκια χωρίς πόθεν έσχες




Posted by sarant στο 12 Οκτώβριος, 2019

Ο τίτλος του σημερινού πολυσυλλεκτικού μας άρθρου είναι επηρεασμένος από την είδηση που ακούστηκε αυτές τις μέρες, ότι με τροπολογία του Άδωνη Γεωργιάδη απαλλάσσονται από την υποχρέωση πόθεν έσχες οι ιδιοκτήτες μέσων ενημέρωσης.
Δεδομένου ότι το ιστολόγιο μπορεί να εξομοιωθεί με μέσο ενημέρωσης, επομένως, τα μεζεδάκια μας είναι επίσης απαλλαγμένα από την υποχρέωση πόθεν έσχες, αν και εγώ προτιμώ να αναφέρω τις πηγές μου.
Το αστείο είναι οτι πόθεν έσχες υποχρεούνται να συμπληρώνουν αμέτρητοι δημόσιοι υπάλληλοι, πανεπιστημιακοί που μετέχουν σε επιτροπές παραλαβής αναλωσίμων ή σε επιτροπές ενστάσεων, καθώς και άλλοι πολίτες πχ δημοσιογράφοι, όχι όμως, πλέον, οι καναλάρχες.
* Μια και ανέφερα τον Άδωνη, τώρα που γράφω αυτές τις γραμμές αντιλήφθηκα στο Τουίτερ ένα περιστατικό που με εξόργισε και που εμπλέκει τον Άδωνη. Ενδιαφέρει και το ιστολόγιο, αφού πρόκειται ουσιαστικά για διασπορά φέικ ειδήσεων, έστω κι αν δεν έχει γλωσσική διάσταση.
Λοιπόν, ο (υπουργός πλέον) Άδωνης αναδημοσιεύει άρθρο του Πρώτου Θέματος με τον εντυπωσιοθηρικό τίτλο «Ελληνίδα κινδυνευσε από ομαδικό βιασμό στο Άργος», ομαδικό βιασμό από μετανάστες βέβαια.
Δεκάδες, αργότερα εκατοντάδες, χρήστες σπεύδουν να αναδημοσιεύσουν την είδηση, η οποία κυριαρχεί στην μικροεπικαιρότητα του Τουίτερ. Όμως η είδηση δεν είναι σημερινή, δεν είναι χτεσινή, είναι προπέρσινη!
Αρκετές ώρες αργότερα, όταν αντιλήφθηκε ότι πρόκειται για παλιά είδηση, ο Άδωνης απλώς έσβησε το τουίτ του -που είχε στο μεταξύ αναδημοσιευτεί εκατοντάδες φορές.
Είναι αλήθεια ότι το Διαδίκτυο ισοπεδώνει τον χρόνο και συχνά τυχαίνει να δούμε μια είδηση και να μην προσέξουμε πως δεν είναι πρόσφατη. Όταν όμως κάποιος είναι δημόσιο πρόσωπο με θεσμική μάλιστα θέση και ακολουθείται από εκατοντάδες χιλιάδες άτομα, έχει τη στοιχειώδη ηθική και πολιτική υποχρέωση να ελέγχει στοιχειωδώς τις ειδήσεις που αναμεταδίδει.
(Είναι και πολιτικά παράδοξη η ενέργεια του Άδωνη, διότι αν η είδηση ήταν όντως σημερινή, θα τη χρεωνόταν κατά κύριο λόγο η σημερινη κυβέρνηση, η δική του. Φαίνεται πως επειδή μοίραζε αφειδώς αντιμεταναστευτικό δηλητήριο την προηγούμενη τετραετία, απο κεκτημένη ταχύτητα συνεχίζει να το μοιράζει και τώρα. Eκτός αν, ειδικά στο προσφυγικό, ο Άδωνης εξακολουθεί να κάνει αντιπολίτευση).
* Φίλος στέλνει άρθρο του in.gr σχετικά με το έτος γεννήσεως του Χριστού.
Στέκεται στο εξής απόσπασμα: Κατά τον Ιώσηπο, όμως, η ανοικοδόμηση του ναού άρχισε το 18ο έτος της βασιλείας του Ηρώδου του Μεγάλου 734-735 από κτήσεως Ρώμης (20-19 π.Χ.)
Όχι όμως. Άλλο είναι η κτήση, η απόκτηση, και άλλο η κτίση, το χτίσιμο. Αν δείτε όλο το άρθρο, αρκετές φορές η λέξη γράφεται σωστά, από κτίσεως, αλλά υπάρχουν και δυο «κτήσεως». Υποθέτω ότι αρχικά είχε γραφτεί παντού «κτήσεως» και μετά το διόρθωσαν αλλά τους ξέφυγαν και κανα-δυο.
* To οποίο μου θυμίζει και ένα άλλο πρόσφατο που δεν θυμάμαι να το συζητήσαμε εδώ. Πριν από καμιά δεκαριά μέρες, ο ΓΓ Αθλητισμού Γ. Μαυρωτάς έκανε την δημοσίευση που βλέπετε αριστερά, προαναγγέλλοντας ότι του χρόνου θα γιορταστούν επίσημα «τα 2500 χρόνια» από τη ναυμαχία της Σαλαμίνας.
Όμως, ο συνάδελφος (θυμίζω πως σε μιαν άλλη ζωή ήμουν χημικός μηχανικός) κάνει εδώ ένα λαθάκι στον υπολογισμό του.
Η ναυμαχία έγινε το 480 π.Χ. Του χρόνου θα έχουμε 2020. Αλλά από το 480πΧ ως το 2020 μΧ δεν είναι 2500 τα χρόνια, είναι 2499, επειδή δεν υπήρξε έτος 0.
Είναι λιγάκι αντιδιαισθητικό, αλλά έτσι είναι. Σκεφτείτε: από την 1η Ιανουαρίου του έτους 1 π.Χ. ως την 1η Ιανουαρίου του έτους 1 μ.Χ. δεν έχουμε 1+1=2 χρόνια διαφορά, έχουμε απλώς έναν χρόνο. (Το λέει και η Βικιπαίδεια: Historians have never included a year zero. This means that between, for example, 1 January 500 BC and 1 January AD 500, there are 999 years: 500 years BC, and 499 years AD preceding 500).
Το αστείο είναι ότι ο… ψεκασμένος Νότης Μαριάς ήξερε να μετράει και σε περσινή ερώτησή του προς την Επιτροπή ζητούσε να εορταστεί η επέτειος τον Σεπτέμβριο του 2021.
Αλλά όπως όλα δείχνουν, όπως ανακριβώς γιορτάσαμε τη χιλιετία ένα χρόνο νωρίτερα, έτσι ανακριβώς θα γιορτάσουμε και τη ναυμαχία της Σαλαμίνας ένα χρόνο νωρίτερα. Χώρια που αν γιορταστεί το 2021 η Σαλαμίνα θα πέσει πάνω στα ταρατατζούμ για τα 200 χρόνια του 1821 και θα υπάρχει φόβος οι Σαλαμινομάχοι να βγουν με καριοφιλια και οι αρματολοί με ακόντια.
* Σχολιάστηκε αρκετά αυτό που είπε πριν από μερικές μέρες ο πρωθυπουργός, απαντώντας σε ερώτηση του Γιάνη Βαρουφάκη, ότι η Ελλάδα δεν θα γίνει «ο φιλικός υποδοχέας των κατατρεγμένων αυτού του κόσμου».
Σχολιάστηκε επί της ουσίας, σχολιάστηκε και γλωσσικά. Κάποιοι θεώρησαν ότι ο πρωθυπουργός (ή ο λογογράφος του) έσφαλε, αφού η λέξη «υποδοχέας» έχει άλλες σημασίες (κυρίως στη βιολογία), έστω και αν υπήρχε στα αρχαία ελληνικά η λέξη υποδοχεύς με τη σημασία «οικοδεσπότης».
Χωρίς διαθεση να υπερασπιστώ τον πρωθυπουργό, εφόσον η λέξη έχει νόμιμο και διαφανή σχηματισμό, θα ήταν υπερβολικό να επικριθεί επειδή τη χρησιμοποίησε. Πολύ πιο καίριο θα ήταν να του γίνει αυστηρή κριτική στο περιεχόμενο της ομιλίας του.
Eπιπλέον, τα νεότερα λεξικά (Χρηστικό και ΜΗΛΝΕΓ) καταγράφουν και τη σημασία «υποδοχέας = αυτός που υποδέχεται», οπότε περιττεύει κάθε αμφισβήτηση της δοκιμότητας του όρου.
Πάντως, το γκουγκλ ήταν προσανατολισμένο στην ιατρική-βιολογική σημασία του υποδοχέα, αφού πριν από μερικές μέρες που αναζήτησα τη φράση «φιλικός υποδοχέας» με ρώτησε αν εννοώ «φυλλικός υποδοχέας».
Φυλλικός, όπως το οξύ, αν και τώρα τελευταία επειδή στα αγγλικά είναι folic έχω δει να το λέμε και «φολικό».
* Μεταφραστικό λάθος σε επιστημονικό άρθρο που έχει αρκετό ενδιαφέρον. Αναζητώντας ζωή έξω από τον πλανήτη μας, λοιπόν:
Οι επιστήμονες, αναζητούν μεταλλικά στοιχεία, 300 τον αριθμό, τα οποία μπορούν να παραχθούν μόνο όπου υπάρχει ζωή. Οι έρευνες θα πραγματοποιηθούν σε σημείο όπου εικάζεται πως υπήρχε ένας μεγάλος ωκεανός πριν από εκατομμύρια χρόνια, τότε που ο Άρης ήταν μπλε όπως και η γη.
Όλα κι όλα τα χημικά στοιχεία, μέταλλα και αμέταλλα, είναι λίγο περισσότερα από εκατό -και αρκετά έχουν μόνο εργαστηριακή υπόσταση. Επομενως, η αναφορά σε «300 τον αριθμό» μεταλλικά στοιχεία κάπου μπάζει.
Και πράγματι, το πρωτότυπο λέει κάτι διαφορετικό:
Crucially, scientists will be looking for the 300 minerals which can only be made by life.
Το minerals αναρωτιέμαι αν πρέπει να αποδοθεί «ορυκτά» ή «μεταλλικά άλατα» -πάντως όχι «μεταλλικά στοιχεία».
* Mαργαριτάρια συμβαίνουν και εις Παρισίους. Φίλος μού στέλνει την οθονιά αριστερά, από το γαλλικό ειδησεογραφικό κανάλι France 24, στο οποίο βρίσκουμε τη μοναδική πόλη της Τουρκίας που έχει όνομα χριστιανικού αγίου, του Αγίου Λιούρφα.
Θα καταλάβατε οτι ο Άγιος Λιούρφα είναι ο προστάτης άγιος της Νομασλάνδης.
Στην πραγματικότητα, η τουρκική πολη λέγεται Sanlιurfa, και κοινώς Urfa (κατά λέξη: η ένδοξη Ούρφα). Σανλιούρφα λοιπόν και όχι Σαν Λιούρφα. Το ελληνικό της όνομα ήταν Έδεσσα και μετά Ιουστινούπολη. Ούρφα λεγόταν κι ένα κεμπαμπτζίδικο στη γειτονιά μου που νομίζω πως έχει κλείσει. Πρέπει να λέγεται έτσι και ένα πιάτο με κεμπάπ.
* Εξαιρετικά κακογραμμένο άρθρο για την τουρκική επίθεση στη Συρία.
Αυτό που απασχολεί τις ευρωπαϊκές χώρες, είναι οι υπήκοοι των οποίων πολέμησαν στις τάξεις του ΙΚ πριν να πιαστούν αιχμάλωτοι από τις κουρδικές δυνάμεις, κατά τη διάρκεια της κατάρρευσης της τζιχαντιστικής οργάνωσης.
* Περιττή ακλισιά σε άρθρο επαρχιακού ιστοτόπου:
Η αστυνομία είναι σε αναζήτηση ενός λευκού βανάκι
Κατανοώ ότι τα υποκοριστικα σε -άκι, όσα γίνονται κατανοητά ως υποκοριστικά τουλάχιστον, έχουν δύστροπη γενική στην κοινη νεοελληνική -διότι στην Κρήτη και στα νησιά γενικές όπως «του παιδακιού, του μηχανακιού» είναι αβίαστες.
Έχουμε γραψει και άρθρο για το θέμα.
Και ενώ θα ήταν πολύ κωμική, στα δικά μου τ’αυτιά τουλάχιστον, η μιξοκαθαρεύουσα που χρησιμοποιούν κάποιοι όταν έχουν να βάλουν σε γενική τέτοιες λέξεις (εδώ: του βανακίου, λες και είναι το βανάκιον), δεν μπορώ να δεχτώ την ακλισιά.
Δεν θέλεις να γράψεις «ενός λευκού βανακιού», αλλά ποιος σε υποχρεώνει να χρησιμοποιήσεις γενική;
Η αστυνομία αναζητεί ένα λευκό βανάκι -σφιχτή και κομψή διατύπωση χωρίς κανένα πρόβλημα.
* Συσκευασία προϊόντος, που θυμίζει εκείνο το ανέκδοτο με το «παγωτό κεράσι;»
Εδώ είναι κερασοπιτάκι ή keraso pitaki, ή κεράσω πιτάκι;
Κεράσει, κεράσει.
Και με το κέρασμα αυτό, ως επιδόρπιο, κλείνουν και τα σημερινά μας μεζεδάκια, χωρίς πόθεν έσχες. Καλό σαββατοκύριακο!

https://sarantakos.wordpress.com/

ΠΑΡΟΥΣΊΑΣΗ ΠΟΙΗΤΙΚΉΣ ΣΥΛΛΟΓΉΣ “ΆΓΓΙΞΈ ΜΕ”: ΣΤΟ ΠΛΕΥΡΌ ΤΟΥ ΓΙΏΡΓΟΥ…

ΠΑΡΟΥΣΊΑΣΗ ΠΟΙΗΤΙΚΉΣ ΣΥΛΛΟΓΉΣ “ΆΓΓΙΞΈ ΜΕ”: ΣΤΟ ΠΛΕΥΡΌ ΤΟΥ ΓΙΏΡΓΟΥ…

Αντώνης Τσόκος, Αικατερίνη Τεμπέλη και Γιάννης Αποστολίδης. Μπροστά, στο κέντρο, η Χρυσούλα Στεφανάκη
(photo credits: Γιάννης Βαρούτης)
Στον πολυχώρο “Αίτιον” έγινε στις 7 Οκτωβρίου η παρουσίαση της πρώτης ποιητικής συλλογής του αγαπημένου μας Φίλου, Γιώργου Τριανταφύλλου, που τιτλοφορείται “Άγγιξέ με” και κυκλοφορεί απ’ την “Άνεμος εκδοτική“.
Μ’ αυτό τον τρόπο μπαίνει ένα ακόμη κομμάτι του παζλ, της υπέροχης περιπέτειας που ξεκίνησε με την ταινία, στη θέση του. Ολοκληρώνεται ας πούμε το όραμα του Γιώργου γι’ αυτό το concept συνολικά.
Οι περισσότερες κι οι περισσότεροι ήμασταν εκεί για το Γιώργο και κάποιες, κάποιοι ίσως για τον εαυτό τους, όπως ειπώθηκε καλοπροαίρετα. Επειδή όλ@ μας έχουμε κέρδος απ’ την ποίηση, υποθέτω.
Γιώργος Τριανταφύλλου (στο κέντρο), Ντίνος Καρύδης και Τριαντάφυλλος Σιδερίδης (photo credits: Γιάννης Βαρούτης)
Συνάδελφοί του, συμφοιτητές/τριες απ’ το Παν/μιο, η καθηγήτριά του Ευανθία Στιβανάκη, τα μέλη του θεατρικού του εργαστηρίου (όπως η κυρία Πηνελόπη Κυρίτση), φίλες/οι, συγγενείς του…
View original post 351 more words

https://anastasiakalantzi50.wordpress.com/

Αυτοεκπληρούμενες προφητείες- Mια αρνητική παγίδα

Αυτοεκπληρούμενες προφητείες- Mια αρνητική παγίδα

Πολλές φορές ακούμε ή διαβάζουμε «θα γίνει αυτό που πιστεύεις ότι θα γίνει». Τι ακριβώς εννοούν; Μπορεί να ισχύσει κάτι τέτοιο; Μπορούμε να σκεφτούμε κάτι και να γίνει; Φυσικά και όχι, μόνο η σκέψη δεν αρκεί. Όμως οι σκέψεις δημιουργούν συναισθήματα και συμπεριφορές, και οι συμπεριφορές είναι αυτές που τελικά επιβεβαιώνουν τις σκέψεις.
thoughts
Δηλαδή όταν εμείς με την λανθασμένη ερμηνεία μας, προδικάζουμε τα γεγονότα και τελικά παθαίνουμε αυτό που απευχόμαστε. Συχνά οι πεποιθήσεις μας είναι λανθασμένες και βασιζόμενες σε υποθέσεις (την γνώμη μας, την γνώμη των άλλων), όχι σε πραγματικά γεγονότα. Ο W. Thomas υποστήριξε: «Όταν οι άνθρωποι θεωρούν ορισμένες καταστάσεις σαν πραγματικές, αυτές είναι πραγματικές στις επιπτώσεις τους».
Ο όρος αυτοεκπληρούμενη προφητεία ανήκει στον Robert Merton και πρωτοεμφανίστηκε στο βιβλίο «Κοινωνική Θεωρία και Κοινωνική Διάρθρωση» το 1949. Ο ορισμός είναι πως πρόκειται για «…εκείνη την πρόβλεψη ή δήλωση που, παρότι μπορεί να είναι λανθασμένη, στην πορεία βγαίνει αληθινή». Όπως είπε ο W.I.Thomas: «Όταν οι άνθρωποι θεωρούν ορισμένες καταστάσεις πραγματικές, αυτές είναι πραγματικές στις επιπτώσεις τους». Με πιο απλά λόγια, μιλάμε για την αρνητική ερμηνεία που δίνουμε για κάτι και που τελικά, αντιδρώντας ανάλογα, υποσυνείδητα προκαλούμε να συμβεί. Παραδείγματα:
 Πιστεύω ότι ο σύντροφός μου έχει κουραστεί από τη σχέση μας και θέλει να χωρίσουμε. Ενώ μπορεί να φταίνε άπειρα άλλα πράγματα που ίσως του συμβαίνουν αυτή τη στιγμή, δίνοντας την δική μου παραπάνω ερμηνεία τού συμπεριφέρομαι ανάλογα, νευρικά, επιθετικά, με ζήλεια. Αποτέλεσμα; Μπορεί τελικά να θελήσει να χωρίσουμε, αλλά επειδή το έχω προκαλέσει εγώ, και όχι γιατί αυτή ήταν η πρόθεσή του εξαρχής.
 Νομίζω ότι κάποιος φίλος, φίλη, συγγενής έχει θυμώσει μαζί μου και με αποφεύγει, ενώ μπορεί κάλλιστα να έχει πολλές δουλειές αυτήν τη περίοδο. Έχοντας όμως τη δική μου ερμηνεία για τη συμπεριφορά του, όταν τελικά του/της μιλήσω, έχω εκνευρισμό, γίνομαι προκλητικός κ.λπ. Αποτέλεσμα; Θα θυμώσει τελικά μαζί μου.
• Έχω να γράψω κάποιο τεστ που, όσοι γνωστοί μου το έδωσαν, απέτυχαν. Θεωρώ λοιπόν σίγουρο ότι θα αποτύχω και εγώ με αποτέλεσμα, ενώ ήμουν πολύ καλά προετοιμασμένος, τελικά απέτυχα.
optimist
Χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πόσο ισχυρή είναι η αυτοεκπληρούμενη προφητεία στη ζωή μας, είναι μια γνωστή μελέτη δύο καθηγητών του Ηarvard, των Rosenthal και Jacobson οι οποίοι μοίρασαν σε μαθητές Δημοτικού ένα τεστ νοημοσύνης. Ανεξάρτητα από τα αποτελέσματα, οι ερευνητές ενημέρωσαν παραπλανητικά υψηλό δείκτη νοημοσύνης στους δασκάλους του σχολείου ότι, βάσει του τεστ, η Χ ομάδα παιδιών είχε υψηλό δείκτη νοημοσύνης και πως η Ψ ομάδα  παιδιών έχει χαμηλό δείκτη.
Το αποτέλεσμα ήταν στο τέλος της χρονιάς τα παιδιά της ομάδας Χ που θεωρούνταν…πιο έξυπνα να έχουν καλύτερες επιδόσεις στα μαθήματα από εκείνα που λογίζονταν… λιγότερο ευφυή. Με άλλα λόγια, οι ίδιοι οι δάσκαλοι επηρεάστηκαν πιστεύοντας πως κάποια παιδιά αποδίδουν καλύτερα. Έτσι, με τη σειρά τους επηρέασαν τα εν λόγω παιδιά αντιμετωπίζοντάς τα ως καλύτερους μαθητές. Οι αποδόσεις των μαθητών επιβεβαίωσαν την προφητεία, αφού και οι ίδιοι οι δάσκαλοι ασυνείδητα συμπεριφέρονταν διαφορετικά στις δύο ομάδες.
profiteia
Για παράδειγμα, ένας μαθητής πιστεύει ότι δεν θα γράψει καλά σε ένα διαγώνισμα. Εφόσον θεωρεί εξ αρχής ότι δεν θα τα πάει καλά, δε μελετά όσο θα έπρεπε και τελικά παίρνει κακό βαθμό.
Σε μια άλλη περίπτωση, ένας ενήλικας πιστεύει ότι δεν υπάρχει αληθινή φιλία και ότι κάποια στιγμή οι φίλοι θα «στη φέρουν». Η συμπεριφορά του, βάσει αυτής της πεποίθησης, είναι απόμακρη, δεν ανοίγεται σε άλλους, δεν εμπιστεύεται, έχει μόνο επιφανειακές συναναστροφές. Όταν οι άλλοι απομακρύνονται από κοντά του, νιώθει ότι επαληθεύτηκε, ότι τελικά δεν υπάρχουν αληθινοί φίλοι.
Και στις δύο περιπτώσεις οι σκέψεις ήταν αυτές που καθοδήγησαν τη συμπεριφορά γιατί γέννησαν αρνητικά συναισθήματα και οδήγησαν σε μια αρνητική παγίδα, έναν φαύλο κύκλο συνεχούς επιβεβαίωσης αυτών των σκέψεων. Επομένως:
1. Οι γενικευμένες αρνητικές σκέψεις δημιουργούν δυσάρεστα συναισθήματα.
2. Τα δυσάρεστα συναισθήματα μας εμποδίζουν να κάνουμε πράγματα και να εξετάσουμε τις εναλλακτικές.
3. Η συμπεριφορά μας ακολουθεί τις σκέψεις και τα συναισθήματα.
4. Τελικά, επιβεβαιώνεται αυτό που πιστεύουμε.
Πώς μπορώ να αποφύγω την προφητεία;
-Να ρωτάω ξεκάθαρα τι συμβαίνει, πριν φτάσω στο σημείο να ερμηνεύω.
-Να προσπαθώ να σκεφτώ όλες τις πιθανές ερμηνείες μιας συμπεριφοράς ή ενός γεγονότος και φυσικά όχι μόνο τις αρνητικές, αλλά οπωσδήποτε και πρώτα τις θετικές.
-Να πιστεύω στις δικές μου δυνατότητες και εκτιμήσεις για τα πράγματα και όχι των άλλων σε μια ανάλογη περίπτωση.
-Να αποφεύγω τα στερεότυπα και τις ταμπέλες.
http://anthologion.gr/

Αξίζουμε τα ταλέντα μας;

  Αξίζουμε τα ταλέντα μας; Αντικλείδι Ένα πράγμα που πολύ συχνά ακούμε από τους πολιτικούς στις προεκλογικές ομιλίες τους είναι ότι απ΄όσο χ...